eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
274 عکس
94 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ۱۰ سال پیش در چنین روزی! 🌙 دیدار با حضرت ماه! 📚 بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه آثار دارالحدیث 🏷 غرفه آثار علمی گروه روانشناسی اسلامی 🕌 حسینیه امام خمینی(ره) 🗓 ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ 🔎 حضرت آقا نسبت به تحقیقات این بخش حساسیت خاص نشان دادند و به ویژه از نکته‌ای فنی درباره مطابقت فرهنگی تحقیقات و تمایزهای فرهنگی ما و غرب سؤال کردند که حکایت از دقت نظر و اشراف معظّم له داشت و برای بنده جالب بود. 🛑 حس کردم ایشان نگران بازی در زمین غرب هستند. 📋 از این رو بنده نیز توضیحاتی کوتاه پیرامون سبک پژوهش و رویکردمان «مبتنی بودن تحقیقات روان‌شناختی بر منابع اسلامی» و دستاوردهای آن ارائه نمودم که برای ایشان جالب بود. 🔰 به عنوان نمونه از پروژه زهد و تنظیم رغبت یاد کردم و عرض کردم که معتقدیم هم برای حل افسوس پس از فقدان و هم برای حلّ خوشگذرانیِ پس از رفاه، مؤثر است و لذا این مفهوم اسلامی برای روان‌شناسی مفهوم‌پردازی شده و پروتکل آن نیز ساخته شده است. 🎙 ایشان در سخنرانی خود در جمع اساتید و پژوهشگران فرمودند: من باید واقعا تشکر کنم؛ کارهای خیلی خوبی انجام شده، کارهای نویی انجام شده، مهم این است که ذهن‌ها فعال شود برای شناختن نقاط خلأ. مجموعه شما در این باره آزمون خوبی داده، موارد خلأ را پیدا کرده و همت گماشته که خلأها را پر کند. 🏅 و این برای همه از جمله بنده، کلامی ماندگار و نگین افتخار به شمار می‌رود. 🌹 یاد و نام مرحوم آیت الله ری‌شهری رحمه‌الله گرامی و روحش شاد. 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(1) 📃 رضایت سیاسی-اجتماعی «خیرِ ادراک‏ شده»، پایۀ نظری رضامندی اسلامی است؛ یعنی .... اگر فرد زندگی خود را خوب ارزیابی کند (زندگی خوب)، احساس رضامندی برانگیخته می‏شود... اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی ببینیم، باید ابعاد زندگیِ خیر(خوب) و خیر بودن زندگی را بررسی کنیم. در زندگی، باید به چند امر توجّه کرد: «معیشت»، «روابط» و «سیاست». مراد از معیشت، بُعد اقتصادی زندگی، مراد از روابط، ارتباط و تعامل با دیگران، و مراد از سیاست، نظام سیاسی - اجتماعیِ حاکم بر جامعه است. بنا بر این، زندگی خوب، ترکیبی خاص از روابط خوب، معیشت خوب و نظام خوب است.. .. مراد از رضایت سیاسی، رضایت از نظام سیاسی حاکم بر جامعه است که اگر خوب باشد، موجب رضامندی می‌شود. .. مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی خوب، در چند بخش قابل بررسی‌ اند: «نوع حکومت» «قانون خوب» «مجریان خوب» «مردم خوب». در یادداشت‌های آینده به مهمترین عناصر رضایتمندی در هر کدام از این چهار مقوله خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله ادامه دارد.... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(2) 1. حکمرانی دینی (دینی بودن حکومت) حکومت خوب، آن است که مقدّس و آسمانی باشد و با دین گره بخورد. در اندیشۀ سیاسی اسلام، «همراهیِ دین و دولت» یک اصل اساسی شمرده شده و «تفکیک» این دو از یکدیگر مردود است. این بدان جهت است که سلامت و صلاح مکتب، به وجود حکمرانی است و صلاح و سلامت دستگاه حکمرانی، به وجود دین، و هیچ کدام بدون دیگری، ره به جایی نمی‏ برد. ▪️از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، دین، «امین» است و حکومت، «نگهبان». حکومت بدون «امانتدار»، به خیانت و نابودی می‌انجامد، و دینِ بدون «نگهبان»، از بین خواهد رفت. ▫️در برخی دیگر از روایات آمده است که دین، «پایه و اساس» است و حکومت، «نگهبان». هر آن چیزی که «پایه و اساس» نداشته باشد، ویران می ‏شود و هر آنچه «نگهبان» نداشته باشد، از بین می‌رود. 🔸در برخی دیگر از روایات آمده که دین و زمامدارِ عادل، برادرانی هستند که صلاح هر یک به دیگری وابسته است. اسلام، «پایه» است و زمامدار عادل، «نگهبان». هر آنچه بی‌پایه باشد، ویران خواهد شد و هر آنچه بی‌نگهبان باشد، از بین می‌رود. ❇️ از این بیان، روشن می ‏شود که صلاح دنیای مردم، با دین و نظام دینی گره خورده است. از این رو، نه تنها دین‌خواهی و دین‌محوری، به زیانِ دنیای مردم نیست، بلکه تنها راه رسیدن به آن است و هر راه دیگری، محکوم به شکست است... ادامه دارد..... بخش اول 👈 کلیک کنید 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(3) 2. قانون خوب از دیدگاه اسلام، قانون، یکی از عوامل مهم در حکومت خوب به شمار می‏رود. نادیده گرفتن این اصل، موجب نارسایی در تنظیم حقوق مردم و تأمین آن از جانب حکومت و صاحبان قدرت خواهد شد و کوتاهی در این امر و غفلت از آن، خسارت‌های فراوانی را در پی خواهد داشت که جبران آنها مستلزم پرداخت هزینه‏های سنگین معنوی و مادّی است و چه بسیارند زیان‌هایی که هرگز قابل جبران نیستند.... در نظام اسلامی به «قانون» و «منشأ قانون» و ویژگی‌های آن، توجّه ویژه‌ای شده است. منشأ قانون، «خداوند» است و قانون خدا، هم «ثابت» است و هم «مبنا»ی همۀ امور دیگر. قانونی ارزش دارد که «مصلحت» بشر را در نظر بگیرد، نه «خواست» او را. چه بسا مصلحت و خواست بشر، رو در روی هم قرار می‌گیرند و در این جا اگر مبنای ما خواست بشر باشد، مصلحت او را به پای لذّت امروزش فدا کرده‏ایم؛ امّا اگر مبنای قانون مصلحت بشر باشد، سرنوشت او به خطر نمی‌افتد، پس قانون باید بر اساس «مصلحت» تدوین شود، نه «لذّت و شهوت»، و تدوین بر اساس مصلحت، تنها از عهدۀ «تدوینگرِ مصلحت‌شناس» بر می‌آید و این شخص کسی جز خداوند متعال نیست... قوانین الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعیِ بشر تنظیم می‌شوند، نه سلیقه‌ها و احساسات زودگذر و مخرّب و این، یکی از نقاط تفاوت میان مدنیّت دینی و مدنیّت غربی است که بر خواست مردم (اومانیسم) استوار است. ادامه دارد..... 👈بخش دوم 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 درس زندگی از امام باقر(ع) 💠 شیوه مواجهه با پنج مسئله زندگی ⚠️ خطر مواجهه بد 🔻 رهایی از دام مواجهه منفی 🔴 خویشتنداری‌های پنج‌گانه 👈 تو این‌گونه نباش! ۱ـ هنگامه ستم اگر کسی به تو ظلم کرد تو ظلم نکن؛ «إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ» ۲ـ هنگامه خیانت اگر به تو تو خیانت کردند، تو خیانت نکن؛ «وَ إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ» ۳ـ هنگامه تکذیب اگر تو را تکذیب کردند تو خشمگین نشو؛ «وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ» ۴ـ هنگامه ستایش اگر تو را ستایش کردند، تو شاد نشو؛ «وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ» ۵ـ هنگامه نکوهش اگر تو را نکوهش کردند، تو بی‌تابی نکن. «وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ» 📙 تحف العقول‏، ص ۲۸۴. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
زیارت امین الله.mp3
6.68M
📜 زیارت امین الله 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
💠 درس زندگی از امام باقر(ع) ▫️موقعیت: نکوهش اجتماعی ▫️اثر: هراس از دست دادن اعتبار اجتماعی 🔸شیوه مواجهه با نکوهش اجتماعی ۱. بی‌تاب نشو (پرهیز از مواجهه هیجانی) «وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ» ۲. بیندیش؛ (مواجهه خردمندانه) در آنچه گفته‌اند، فکر کن؛ داستان از دو حال خارج نیست: ▫️الف) اگر حقیقت دارد، مصیبت سقوط از چشم خدا، بزرگتر از سقوط در نظر مردم است ▫️ب) و اگر حقیقت ندارد، ثوابی بدون تلاش کسب کرده‌ای وَ فَکِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیکَ؛ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِکَ مَا قِیلَ فِیکَ فَسُقُوطُکَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عِنْدَ غَضَبِکَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیْکَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِکَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ وَ إِنْ کُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِیلَ فِیکَ فَثَوَابٌ اکْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَتْعَبَ بَدَنُکَ؛! 📙 تحف العقول‏، ص ۲۸۴. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(4) پیشتر گذشت: رضایت سیاسی-اجتماعی 1. ضرورت حکومت دینی 2- قانون خوب و اینک: 3. مجریان خوب سومین عامل مؤثّر در تأمین حکومت خوب، مجریان قانون‏ اند. «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست. برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌‏های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد. این افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌‏اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‏ اند؛ امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‏ اندیشند. این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‏ ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل می‌شود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی».... ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش سوم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(5) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی 2- قانون خوب 3- مجریان خوب و اینک ادامه بحث مجریان: در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل می‌شود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی». در رأس اجرا شخص «امام معصوم» قرار دارد و در بدنۀ اجرا کارگزاران منصوب از طرف او. یک. رأس اجرا در نظام اسلامی، رأس اجرا معصوم است. «عدالت اجرایی»، رکن دوم برقراری عدالت اجتماعی است. قانون عادلانه، هنگامی قادر است عدالت اجتماعی را بر قرار سازد که انسان‌هایی عادل و وارسته اجرای آن را بر عهده داشته باشند... مجری اوّل باید «معصوم» باشد تا مردم به حقوق خود دست یابند و از شرّ ظالمان، یا در امان باشند و یا بتوانند حقّ پایمال شدۀ خود را از آنان باز گیرند. دو. بدنۀ اجرایى هر چند در بارۀ مدیران پس از معصوم به عصمت قائل نیستیم، امّا انتخاب مسئولان درجۀ دوم به بعد بر اساس «ملاک‌ها» صورت مى‏‌گیرد نه «سلیقۀ افراد و گروه‌ها». به عبارت دیگر، در انتخاب مدیران، اصل «شایسته‌سالارى»، یکى از اصول خدشه‏‌ناپذیر نظام اسلامى است. پیامبر خدا(ص) تصریح می‌‏کند: هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیه‏‌اى از او نمى‌‏پذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش چهارم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
12_4_Mahdi_Rasuli(Shabe_1_Moharam)_(www.rasekhoon.net).mp3
3.98M
📜 روضه حضرت مسلم بن عقیل علیه‌السلام 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(6) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی 2- قانون خوب 3- مجریان خوب و اینک ادامه بحث مجریان: در نظام اسلامى، شایستگى به دو چیز است: «کاردانى و تخصّص» و «امانتدارى و تعهّد». به تصریح امام علی(ع) در انتخاب مدیران، باید به دو چیز توجّه شود: «کفایت» و «امانت». نه تخصّص بدون تعهّد، مفید است و نه تعهّد بدون تخصّص. تخصّص بدون تعهّد، به «فساد» می‌انجامد و تعهّد بدون تخصّص به «نابه‌سامانى». در تحلیل کارگزاران حکومت امام على(ع)، به سه دسته برخورد مى‏‌کنیم: گروهى از آنان، متعهّدان غیر متخصّص بودند که هر چند انسان‌هاى سلیم النفسى بودند، امّا به دلیل بى‏تدبیرى، توان ساماندهى جامعه را نداشتند. گروه دیگر، متخصّصان غیر متعهّدى بودند که هر چند توان ساماندهى جامعه را داشتند، امّا به دلیل فساد اخلاقى، حقّ امانت را پاس نداشتند. گروه سوم، کسانى بودند که تعهّد و تخصّص را در کنار هم داشتند. اینان، هم رسم امانتدارى را مى‌‏دانستند و هم شیوۀ حکومتدارى را، و دریغا که چه اندک بودند! از این دست افراد مى‏توان به مالک اشتر اشاره کرد. ... براى تحقّق این هدف، چند کار مهم باید انجام شود که عبارت‌اند از: یک. «آزمودن پیش از انتصاب»؛ دو. «مراقبت حکومتى»؛ سه. «خودمراقبتى مدیران»؛ چهار. «برخورد شدید و متناسب با متخلّفان». ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش پنجم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه انتخابات ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(7) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی 2- قانون خوب 3- مجریان خوب: یک: رأس اجرا؛ دو: بدنه اجرایی و اینک ادامه بحث مجریان: سه. ویژگی‌های حکمرانی خوب حکومت، وظایفی دارد که اگر آنها را به خوبی انجام دهد، موجب ایجاد یک نظام سیاسی - اجتماعی خوب می‌‏شود. این جا مجال بحث مفصّل از آنها نیست و تنها به نمونه‏‌هایی از آنچه در آیات و روایات آمده‌ است، اشاره خواهیم کرد: یک. دستور العمل پیامبر(ص) به امیر مؤمنان پیامبر اکرم(ص) وقتی امیر مؤمنان(ع) را برای مأموریتی فرستادند، به وی نکاتی را گوشزد کردند که در پی‏ می‏‌آید: ۱. «هیچ وظیفه‌‏اى و کارى‏ را به فردا وا مگذار؛ زیرا در هر روز، کار و وظیفه‏‌اى هست». از عوامل نارضایتی، تأخیر در کارها و از بین رفتن فرصت‏هاست. این دستور سبب می‏‌شود که امور مردم به موقع انجام شود و زمینۀ رضایتمندی را به وجود آورد. ۲. «براى مردم، نشست عمومى بگذار». ارتباط نزدیک با مردم، موجب احساس ارزشمندی در مردم می‌‏شود و محبّت و صمیمیّت با حاکمان را موجب می‌گردد و از این راه، احساس خوب رضایت به وجود می‏‌آید. ۳. «دون‏پایه را بر بلندپایه مقدّم بدار، و ناتوان را بر قدرتمند، و زنان را بر مردان». ۴. «با کسى که تو را در کارت سرگردان مى‏کند، مشورت مکن، و از قرآن، مشورت بخواه؛ چرا که قرآن، پیشواى توست». ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش ششم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
فشار اقتصادی و سبک‌‎های مقابله فشار اقتصادی داستانی دیرینه دارد و قصه امروز نیست... به عنوان نمونه، منصور دوانيقى (دومين خليفه عباسى) سیاست فشار اقتصادى را اتخاذ کرده بود. او روزى در حضور جمعى از خواص درباريان درباره علت اتخاذ این سیاست گفت: عرب ‏هاى باديه نشين در ضرب المثل خود، خوب گفته اند که: «سگ خود را گرسنه نگهدار تا به طمع نان دنبال تو بيايد!» او این سیاست را برای کنترل مردم، انتخاب کرده بود. چند نکته: 1️⃣ جلادان و سیاست بازان سیاه هماره برای کنترل مردم سیاست فشار اقتصادی را دنبال کرده‌اند؛ فرقی ندارد عهد قدیم باشد یا عهد جدید! سیاست سیاه قلدارن جهانی، امروز نیز همین امر را دنبال می‌کند. 2️⃣ در واکنش به این سیاست، دو مرام وجود دارد: 🔻 «مرام سگی» که تبعیت از ظالم به خاطر لقمه‌ای نان و مشتی دلار است؛ و 🔹 «مرام آزادگی» که بر سر ارزش‌ها «مقاومت» می‌کند و «شرافت» خویش را به پای شکم وشهوت ذبح نمی‌کند. بی‌تردید آب و نان اهمیت دارد، اما کدامیک اولویت دارد؟ مسئله این است! ⭕️ و اکنون هنگامه انتخاب است؛ ❓چه کسی چه مرامی را «انتخاب» می‌کند؟ 👈 بیشتر بخوانید و بدانید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه انتخابات ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(8) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی 2- قانون خوب 3- مجریان خوب ۴. مردم خوب تدبیر خداوند متعال در باب کیفیت رابطۀ «مردم» و «زمامداران»، تدبیرى شگفت ‏انگیز است. در معارف دین، هم مردم و هم زمامداران، «امانتدار» شمرده شده‌‏اند. ظرافت در این است که حاکمیّت را «حقّ ائمّۀ نور» قرار داده است و برخوردارى از عدالت را «حقّ مردم»؛ امّا به حاکمیّت رسیدن ائمّۀ نور را تکویناً در دست مردم قرار داده و این یعنى «امانتدارى مردم»، و از سوى دیگر، اجراى کامل عدالت را به دست ائمّۀ نور سپرده و این یعنى «امانتدارى زمامداران». خداوند متعال، حاکمیت ائمّۀ نور را در دست مردم قرار داده و اجراى عدالت مردم را در دستان ائمّۀ نور، و این از شگفتی‌هاست. امام رضا(ع) در مراسم ولایت‌عهدى تنها به گفتن این جمله اکتفا فرمود: إنَّ لَنا عَلَیکُم حَقّاً بِرَسولِ اللّهِ‏ وَ لَکُم عَلَینا حَقّاً بِهِ فَإذا أدَّیتُم إلَینا ذٰلِک، وَجَبَ عَلَینا الحَقُّ لَکُم. ما به خاطر پیامبر اکرم(ص) حقّى بر گردن شما داریم و شما نیز حقّى بر گردن ما دارید. هر گاه شما حقّ ما را دادید، ما نیز به وظیفۀ خود عمل خواهیم کرد. پیامبر اکرم(ص) چه تشبیه زیبایی را بیان فرموده است: مَثَلُ الإمامِ مَثَلُ الکَعبَةِ إذ تؤتى وَ لایَأتی. امام همانند کعبه است که باید به سراغ او رفت. البتّه این امر لوازمی دارد: یک. حقّ انتخاب ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈🏻 بخش هفتم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
📃سبب‌شناسی فشار اقتصادی ‼️جای ظالم و مظلوم عوض نشود به این دو حکایت تاریخ اسلام توجه کنید: ▫️حکایت اول: امام باقر(ع) می‌فرماید که روزى، امير مؤمنان در مسجد نشسته بود و يارانش گِردش بودند. مردى از پيروان وى وارد شد و به وى گفت: من در آشکار و نهان تو را دوست دارم به وسيله دوستى با تو به خدا تقرّب مى‌جويم! امير مؤمنان به وى فرمود: «راست گفتى. پس، جامه‌اى از فقر براى خويش بدوز؛ چرا كه شتاب فقر به سوى پيروان ما، بيشتر از شتاب سيل به سوى درّه است». ▫️حکایت دوم: سعد بن طَريف: نزد امام باقر(ع) بودم كه جَميل ازرَق، بر ايشان وارد شد و از بلاها و مصيبت‌هاى شيعه ياد كردند. امام باقر(ع) فرمود: «عدّه‌اى نزد امام زين العابدين(ع) و عبد اللّٰه بن عبّاس آمدند و چيزهايى مانند سخنان شما گفتند. آن دو نزد حسين بن على عليه السلام آمدند و آن سخنان را نقل كردند. ايشان فرمود: «به خدا سوگند، روى آوردن بلا و فقر و كشتار، به سوى دوستداران ما، از دويدن اسبان تيزرو و سيل، سريع‌تر است... اگر اين گونه در بلا نبوديد، شما را از خود نمى‌دانستيم. چند نکته: 1️⃣ مراد از این فقر، فقر تحمیلی است، نه فقر طبیعی. و ریشه آن نیز حاکمیت طاغوت و حاکمان ظالمی است که حق امامت و امت را یکجا غصب کرده و آنان را به چنین بلاهایی مبتلا کرده‌اند. 2️⃣ اما نکته مهمتر، ریشه و سبب‌شناسی این فقر است! دو الگوی تحلیل می‌تواند وجود داشته باشد: الگوی خودتقصیری که در آن: - شیعه بودن عامل این وضعیت سخت دانسته شود - و شیعیان سرزنش شوند که چرا چنین مرامی در پیش گرفته‌اند!! - و گفته شود هماهنگ با جوّ زمانه شوید تا از فشار اقتصادی برهید. اما الگوی دوم، الگوی دشمن‌تقصیری است که در آن: - بر حقانیت تشیع پامی‌فشارد، - خود را تحقیر نکرده و مقصر نمی‌داند؛ - بلکه ریشه این وضعیت سخت را ظلم ظالمان و خطای قدرتمندان زورگو می‌داند. 👈 الگوی اول همان چیزی است که ظالم می‌خواهد تا مردم را از گِرد حق دور سازد و به اهداف خود برسد. 👈 و اما الگوی دوم، نوعی مبارزه خاموش با دشمن و مقاومت سرد در برابر خواست اوست. 3️⃣ و اکنون ما نیز همان شرایط صدر اسلام را تجربه می‌کنیم؛ تحمل فشار اقتصادی به خاطر انتخاب الگوی اسلامی زندگی. ⁉️ سؤال این است که در سبب شناسی این وضعیت از کدام الگو استفاده می‌کنیم؟ دشمن را مقصر می‌دانیم یا خود را سرزنش می‌کنیم؟ فشار اقتصادی سخت و طاقت‌فرساست، تردیدی نیست. اما مسئله این است که نباید دچار اشتباه محاسباتی شد و در سبب‌شناسی، جای ظالم و مظلوم عوض شود. رهبر انقلاب در این باره می‌فرماید: دشمن روایت تحریف‌آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری، و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند. مراقب باشیم هیجان و غبار روزهای انتخاب، چراغ عقل را خاموش نکند. تا کنون چنین بوده و در ادامه نیز چنین خواهد بود؛ ان شاء الله 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
هدایت شده از مُحیی: زندگی‌بخش
! ⛔️ رفتارها و موضع‌گیرهایی که در برخی از تبلیغات انتخاباتی دیده می‌شود، به نظر چیزی از مشورت و همراهی با یک نامزد محترم انتخاباتی است! 🚫 رفتار پرخاشگرانه توسط یک استاد سابق در برنامه زنده انتخاباتی و تشویق و تایید آن در یک اجتماع تبلیغی دیگر آیا می‌تواند حکایت از یک استراتژی توسط فرهیختگان برای فعال‌سازی گسل‌های قطبی و قومی جامعه باشد؟ ❗️ از این مملکت عزیز به دور باد! ‼️ ناآرامی‌ها و بی ثباتی‌ها از زندگی مردم به دور باد! 🌿🌺🍃🌸🌿 کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(9) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی/2- قانون خوب /3- مجریان خوب /۴. مردم خوب گذشت که امام همانند کعبه است که باید به سراغ او رفت. البتّه این امر لوازمی دارد: یک. حقّ انتخاب لازمۀ آنچه در بالا بیان شد، آزاد بودن و حقّ انتخاب داشتن انسان است. خداوند متعال، قدرت به حاکمیّت رساندن را به مردم داده است و بر همین اساس، «آزادى در انتخاب» را نیز به وى داده و او را بر سرنوشت خود حاکم کرده است... بر این اساس، حکومت اسلامى... با الزام و اجبار، خود را بر مردم تحمیل نمى‏‌کند و همین امر است که ریشۀ پیدایش بسیارى از پدیده‌‏هاى تلخ و شیرین تاریخ بوده و هست؛ پدیده‌‏هایى چون: انزواى پیامبر اکرم(ص) در مکّۀ، حکومت ایشان در مدینۀ، خانه‌نشینى امام على(ع)، به خلافت رسیدن ایشان، صلح امام حسن(ع)، شهادت سیّد الشهدا(ع)، خانه‌نشینى ائمّۀ اطهار، و غیبت و ظهور حضرت بقیّة اللّه‏(عج). در مقام عمل و در صحنۀ اجتماع، این رأى، خواست و ارادۀ مردم است که پیروز مى‌‏شود و به کرسى مى‌‏نشیند. اگر همه و یا بیشتر مردم چیزى را خواستند و براى به دست آوردن آن اقدام کردند، موفّق می‌شوند و به خواست خود خواهند رسید. البتّه آزادى بشر در انتخاب به این معنا نیست که گزینش او مورد تأیید خداوند باشد و بشر هیچ مسئولیتى در برابر آن نداشته باشد. بین حق و واقعیت، تفاوت وجود دارد. الزاماً آنچه به وقوع می‏پیوندد، حق نیست. دو. حدود خواست مردم ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش هشتم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
14030401-sabke zendegi-ostad pasandideh_goudarzi.mp3
36.85M
📃 سیاست و سبک زندگی 💠 امام هادی و حضرت عبدالعظیم 04:16 سیاست و سبک زندگی ▫️تأثیر سیاست بر انتخاب سبک زندگی 09:50 فقر تحمیلی ▪️فشار اقتصادی برای تغییر سبک زندگی ▫️بنی امیه به ویژه معاویه ▫️بنی عباس به ویژه متوکل ▫️عصر حاضر 25:04 بررسی پدیده فقر تحمیلی 1️⃣ سبک سبب‌شناسی فقر تحمیلی ▪️سبک خودتقصیری ▫️تبرئه دشمن و اتهام به خود ▪️سبک دشمن تقصیری ▫️شناخت حقیقت و ماهیت دشمنی 2️⃣ سبک مواجهه با فقر تحمیلی 31:19 مدل‌های مواجهه: ▪️مرام سگی!!؟ ▫️پیروی به خاطر لقمه‌ای نان ▪️مرام آزادگی ▫️ایستادگی بر ارزش‌ها 33:42 راز مقاومت مردم ایران ▪️حیرت دشمنان از مقاومت مردم ایران ▫️ترجیح مرام آزادگی بر مرام سگی ⚠️ هوشیاری در برابر عوض شدن جای ظالم و مظلوم 📅 جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
هدایت‌گر دهم پای درس پیشوای هدایت‌گر اکثریت یا حقیقت؛ مسئله چیست؟ برای امام هادی(ع) مسئله چیست؟ از چالش‌های زندگی به ویژه در عصر حاضر، چالش اقلیت و اکثریت است... تبعیت از یک مرام و انتخاب سبک زندگی، نیاز به منطق نظری دارد؛ از چه چیزی باید پیروی کرد؟ دو منطق متفاوت وجود دارد: منطق عددی: گروهی عدد را ملاک قرار داده و هر آنچه را پیروان بیشتری داشته باشد، برمی‌گزینند. اما منطق دیگر، معیار ارزشی است. بر اساس این منطق، معیار نه در تعداد، بلکه در ماهیت پدیده‌هاست که یا ارزشمندند و یا بی‌ارزش! امام هادی(ع) معیار ارزشی را برگزیده و از نظر ایشان مسئله حق/باطل است، نه اکثریت/اقلیت! ایشان تصریح می‌فرماید: اگر همه مردم به وادی و درّه‌ای روند، من در وادی آن مردی قدم می‌گذارم که خدای یگانه را مخلصانه عبادت می کند. لو سَلَک النّاسُ وادِیا و شِعْبا لسَلَکتُ وادی رجُلٍ عَبَدَ اللّهَ وحْدَهُ خالِصا. 📚تنبیه الخواطر: ۲ / ۱۰۹. میزان الحکمه ج۳ ص۳۷۳ این یعنی ملاک، ارزش واقعی پدیده‌هاست، نه تعداد پیروان آن. و یعنی هدایت این است: معیار حقیقت است، نه اکثریت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
هدایت‌گر دهم پای درس پیشوای هدایت‌گر 💠 شجاعت اجتماعی از چالش‌های زندگی مخالفت با اکثریت است. اکثریت به خاطر هیمنه عددی که دارد، موجب هراس اجتماعی می‌شود و همین امر ممکن است کنش و منش فرد را تغییر دهد. ❓با این پدیده چه باید کرد؟ 🔻اگر «عدد» معیار فرد باشد، هراس اجتماعی از مخالفت اکثریت، امری طبیعی و ناچاری است. در فضای عددی، امور بر اساس اکثریت و اقلیت طرح می‌شود و طبیعی است چون اکثریت قدرت بیشتری دارد، فرد دچار هراس می‌شود. ✅ اما اگر از فضای عدد بیرون آییم و معیار «الهی» را مبنا قرار دهیم، هراس از اکثریت قابل طرح نیست. در فضای توحیدی، بودن یا نبودن با اکثریت تعیین کننده نیست، بلکه بودن یا نبودن با خدا تعیین کننده است... اگر خدا مبنای تبعیت و فرمانبرداری ابشد، نه اکثریت، بی‌ترید هراس اجتماعی شکل نخواهد گرفت... 🔸 امام هادی(ع) می‌فرماید: کسی که از خدا تبعیت کند، از خشم مردم باکی نداشته باشد و کسی که خالق را به خشم آورد، مطمئن باشد خشم مردم نیز بر او وارد خواهد شد. ُ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمُخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْيُوقِنْ أَنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِين‏. و: هر که آفریدگار را ناخشنود کند، سزاوار است که و مورد خشم و ناخشنودی مردم قرار گیرد. مَن أسخَطَ الخالِقَ فَقَمِنٌ أن یحِلَّ بِهِ سَخَطُ المَخلوقینَ. پس شجاعت اجتماعی در تبعیت از خداست، نه اکثریت! اتفاقاً تبعیت از اکثریت، موجب مواجهه قطعی با خطر اجتماعی است!! 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
🔸 نوزدهمین شماره از دوفصلنامه "پژوهشنامه روانشناسی اسلامی" منتشر شد. 🔹 نوزدهمین شماره از دوفصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» ویژه پاییز و زمستان 1402، به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد. 📖 در این شماره از دوفصلنامه می خوانید: 👇 1. الگوی استعدادهای انسان بر اساس آموزه های اسلامی ✍️سیدمهدی خطیب 2. اثربخشی آموزش گروهی حل تعارض زوجین با رویکرد اسلامی بر سازگاری و رضایت زناشویی ✍️حمیدرضا عبداللهی / سیمین قاسمی 3. سنجش دینداری در مسلمانان: مرور و نقد "تهیه و ساخت آزمون جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام" ✍️ناصر آقابابائی 4. مفهوم شناسی تعارض بین فردی در منابع اسلامی: مطالعه ای کیفی ✍️محمد تقی عابدی / حمید رفیعی هنر / رحیم میردریکوندی 5. پیش بینی سلامت روانی بر اساس دینداری و دلبستگی با میانجی گری انسجام روان شناسی ✍️رقیه شکوهی فرد / محمدتقی تبیک / محمدرضا حسن ‏زاده توکلی 6. نقش ویژگی های شخصیتی و هوش معنوی در پیش بینی خودکار آمدی زنان ✍️زهرا یاراحمدی / قدسیه ابراهیم پور ◀️ ادامه خبر 👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77054 @quran_hadith
💐 به فضل الهی، رتبه نشریه «پژوهش‌نامه روان‌شناسی اسلامی» با مصوبه جلسه 134 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه، به «علمی پژوهشی» ارتقا یافت. ♦️ دو فصل‌نامه «پژوهش‌نامه روان‌شناسی اسلامی» پذیرای آثار فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پردازان حوزوی و دانشگاهی خواهد بود. ♦️ علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از ضوابط پذیرش و نحوه ارسال مقالات و نیز دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
#گزارش_تصویری موکب نوجوانان غدیری به صرف: شیرینی و شربت، و بادکنک برای کودکان عصر عید غدیر 🌐 صفحات مجازی