گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
نظر در مورد عفاف و حجاب یکی از دنبال کنندگان کانال (ناشناس)
سلام و وقت بخیر🌻
تجربه من به عنوان فردی که از خانواده ای بی حجاب، حجاب را انتخاب کرده این است که:
من برای ازدواج در قشر مذهبی (سنتی) مورد طرد واقع میشود چون خانواده ام بی حجاب هستند؛ به دلیل مصرف مشروبات الکی در مهمانیها حضور پیدا نمیکنم و به خاطر حجابم از خانواده ام طرد میشوم.
انتخاب حجاب با روش بگیر و ببند برای من صورت نگرفته است. بارها و بارها در موقعیت انتخاب بی حجابی با سود و منفعتهای زیادی بودم اما خدا مرا نجات داد.
در حال حاضر هم با قشر مذهبی که پر از ایمیج هستند چالشهای بیشتری دارم چون آنها از خانواده هایشان دین را گرفتند که با سنت و عرف آمیخته شده و گاها ضد عقلانیت است!
مخلص کلام اینکه مطمنم اگر یک برخورد نامناسب با من میشد به هیچ وجه به سمت مطالعه نمیرفتم و یک سرباز به سربازهای جنود جهل اضافه میشد.
تببین کردن و بیان دلایل منطقی یک رفتار دینی، دعوت مناسبی برای یک زن یا مرد هست که بتونه پایداری لازم برای حفظ اون ارزش رو از خودش نشون بده. هر دعوت هیجانی اعم از مثبت و منفی پایداری نخواهد داشت.
بسیار متاسف شدم وقتی مشاهده کردم که یک روانشناس که زیر لوای دین سینه میزند یک فرد بی حجاب را قاتل خطاب کرد حس بدی در من ایجاد شد که همدلی لازم با اون فرد صورت نگرفت.
بمباران اطلاعاتی و سود رسانی زیاد، رفتار همراه با احترام و پذیرش جبهه مقابل حتما کشش بیشتری در افراد ایجاد میکنه! حسن خلق پیامبرگونه میان ما خالی است!
"نظر بنده مبنی بر یک تجربه شخصی است ۲۰ ساله است."
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
سلام علیکم استاد گرانقدر
*وقتی حلال الهی معروف اجتماعی شد،موضوع امر به معروف است*
سپاسگزارم بابت تحلیل دقیق و ظریف حضرتعالی بشخصه از مطالب و تحلیلات ارزشمند شما بسیار استفاده میکنم.
و بعنوان دبیر مدرسه دخترانه مهم ترین بستر برای شروع و تاثیر گذاری برنامه های اجتماعی را ، مدرسه میدانم. و معتقدم دوستان دانش آموخته و دغدغه مند از هر راهی که میتوانند حتی هفته ای یک ساعت در مدارس محله خود حضور منظم و مستمر داشته باشند با برنامه های متنوع با بچه ها همراه باشند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
متأسفانه بیشتر مذهبی ها که اتفاقا سخت نگران اوضاع حجاب هستند عملا منفعل اند و منتظر عملکرد باتومی دستگاه های قضایی و انتظامی هستند، که قطعا نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
#سؤال_وارده
عرض سلام و ادب
جناب آقای دکتر پسندیده
سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و در لابلای مباحث گروه امکانش نشد بیان کنم. یعنی امکانش بود ولی مباحث خیلی داغ بود و احتمال داشت توجه ای به آن نشود، . ممنون می شوم توضیح دهید...
۱_ فرموده اید که : هر چه ارزش اجتماعی نشود، وجاهت اجتماعی نمی یابد ... و نتیجه گرفته شده که : اصل مهم تبدیل ارزش شرعی به ارزش اجتماعی است.
سوال: چه کارهایی باید کرد که حجاب و عفاف، ارزش اجتماعی شود؟
در همین راستا چه اموری را نباید پیگیری کرد و یا اهمیت نداد؟
یا به عبارتی چگونه یک ارزش شرعی( حجاب و عفاف) را تبدیل به یک ارزش اجتماعی کنیم؟ روش چیست؟
۲_ برای اقناع اجتماعی و ظرفیت سازی اجتماعی، مشخصا راه حل های حضرتعالی چیست؟
۳_بر فرض که نتوانیم موارد بالا را در این زمانه به خوبی پیگیری کنیم و نتیجه مطلوب احصاء نشود، آیا چون این امور را مقدمه الزام اجتماعی دانسته اید، باید قید الزام اجتماعی را زد؟ پیشنهاد حضرتعالی در این حالت چیست؟
ممنون می شوم پاسخ دهید
گفتار پسندیده
#سؤال_وارده عرض سلام و ادب جناب آقای دکتر پسندیده سوالاتی در خصوص این پیام داشتم که این چند روز و د
سلام علیکم
وقت شما بخیر
برادر ارجمند جناب آقای عبداللهی از لطف شما سپاسگزارم و بابت تأخیر پوزش میخواهم.🤦♂️
درباره موضوعی که سؤال فرمودید، باید عرض کنم که از نظر بنده ما دو مقام داریم:
🔴 اول پذیرش اجتماعی بودن موضوع است. گویا برخی هنوز فرق بین فردی بودن و اجتماعی بودن این گونه مسائل را درک نمی کنند. این مشکل در رشتههایی مانند روانشناسی به ویژه گرایش بالینی بیشتر از جامعه شناسی و حتی روانشناسی اجتماعی به چشم می خورد. متخصصان روانشناسی اجتماعی در کشور ما نیز بحرانهای اخیر را از دید اجتماعی نگاه کرده و نظرات متفاوتی دارند و یکی از مشکلات را استفاده نکردن از رویکرد اجتماعی حتی در مباحث روانشناسی می دانند.
مشکل فردی یا اجتماعی بودن، حتی در فقه نیز وجود دارد؛ فقه فردی با فقه اجتماعی تفاوت دارد. وجه تمایز امام خمینی (ره) این بود که فقه را اجتماعی میدید و لذا برخی احکام متفاوت با دیگر فقها داشتند.... و انقلاب اسلامی را بر پایه حرکتهای اجتماعی شروع، رشد و به پیروزی رساند و به همین جهت با حرکتهای مسلحانه مخالف بود....
در بحث ایمان نیز اخیراً مفهوم ایمان اجتماعی مطرح و با ایمان فردی متمایز دانسته شده است....
✅ غرض این که بین فردی دیدن و اجتماعی دیدن موضوعات، تفاوت وجود دارد. مشکل برخی این است که این را ادراک نمی کنند. در موضوع عفاف و حجاب، گام نخست پاسخ به این پرسش است که این یک مسئله فردی است یا اجتماعی؟ مسئله اجتماعی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد. (اینجا بخوانید)
⚠️ و نیز مشکل دیگر این است که ما جامعه را سیاه و سفید، و دیو و فرشته می بینیم. همه افراد یا معتقد به حجاباند و یا اجیر دشمن! این سبک دستهبندی، گذشته از این که مطابق دیدگاه اسلام نیست(بشنوید)، افراد را به سمت استراتژی باتوم و حرکت انتظامی و قضائی سوق میدهد که مقام معظم راهبری به صراحت آن را در باره بدنه جامعه رد کردند.(بخوانید)
👈 همچنین در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود که مردم را در بحران اخیر، دسته بندی سهگانه کردند و جالب ایکه بیشترین آنها در گروه افراد ناآگاه قرار گرفتند، نه معاند یا اراذل و اوباش(: معدودی آدمهای مغرض، تعداد بیشتری آدمهای غافل و احساساتی و کمعمق و جمعی هم اراذل و اوباش)! اینجاست که راهبرد ایشان «تبیین» است و به صراحت راهبرد باتوم را نفی می کنند؛ هر چند برخی این را نیز برنمیتابند و مطابق نظر خودشان تفسیر میکنند!
غرض این که در گام نخست مسئله رسیدن به این فهم است که این قصه یک قصه اجتماعی است، نه امنیتی و جنایی(جز تعداد اندکی اجیرشده که باید با آنها برخورد قضائی صورت گیرد)! وقتی به تحلیل و تشخیص رهبری معظم انقلاب، تعداد بیشتر ناآگاه هستند، باید راهبرد تبیین اجتماعی را در پیش گرفت. آنچه بنده تا کنون برآن پافشردهام، بیشتر همین نکته بوده است.
❇️ اما سؤال درست شما این که برای اقناع اجتماعی چه باید کرد، گام دوم است. برای این گام، ممکن است پیشنهادهایی بتوان داد، اما معتقدم این یک کار تیمیِ ترکیبی است. مکرر گفتهام که مراکز علمی دینی باید لجنه هایی مرکب از روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان علوم تربیتی و علوم اسلامی و علوم ارتباطات تشکیل دهند و به صورت بین رشتهای به طراحی برنامهای منسجم و ترکیبی اقدام نمایند. این برنامه در چند سال می تواند به مرور و به صورت ریشه ای مشکل را برطرف کند.
🔹برای شما تجربه انضباط ترافیکی دوران آقای قالبیاف در نیروی انتظامی را یادآور می شوم؛ وقتی ایشان فقط بستن کمربند را اجباری و با متخلفان برخورد انتظامی کرد، با مقاومت و مخالفت مردم مواجه شد. آنقدر هوشمند بودند که میزان الزام انتظامی را به حالت قبل برگرداندند و اقدامات فرهنگساز مانند کلیپهای تلویزیونی و ... را طراحی و به اجرا درآوردند و در طی حدود 4 سال (ظاهرا کمتر از نرم جهانی) نتیجه گرفتند و پس از این، در یکی از همان سالها فرمانده راهنمایی و رانندگی وقت در تعطیلات عید (که برای مردم خیلی خیلی مهم است) اعلام کرد اگر کسی تخلف کند، وسیله نقلیه او را در طول تعطیلات توقیف می کنیم و کسی اعتراض نکرد! علت موفقیت، مقدم ساختن فرهنگ سازی بود و این که کار انتظامی را چند گام عقبتر از کار فرهنگ سازی قرار دادند.
✳️ بنده به نوبه خود سعی کرده ام برخی حوزه های لازم برای برنامه ریزی فرهنگی را نشان دهم، اما قطعا کامل و جامع نیست. حتی الزام اجتماعی و انتظامی را نیز جزئی در بسته اجتماعی عفاف میدانم؛ البته در جای تعریف شده خود. بیتردید این کار نیاز به کارگروهی از متخصصانی دارد که پیشتر اشاره کردم.
بار دیگر از شما سپاسگزارم و امیدوارم همه ما با درک صحیح موقعیت، با راهکاری مشخص و سنجیده دست یابیم.
#نظر_وارده
سلام و درود و عرض ادب خدمت استاد ارجمند جناب اقای پسندیده
بنده نظرات شما را پیرامون موضوع حجاب دنبال میکنم و از مطالب شما برداشتم این هست که در حوزه دین و انسان شناسی علاوه بر مطالعه و تحقیق، بین مردم عمیقأ زندگی کردید، خود رو جدای مردم نمیدانید و انسان دوست هستید این که یک روحانی اینقدر باز فکر کند و از تعصب به دور باشد خیلی ارزشمند هست. از این که در مسیر رشد و آگاهی دانشجویان و مردم وقت میگذارید و زحمت میکشید سپاسگزارم خدا قوت.
افرادی که پوسته دین را گرفتند و اصل را رها کردند ولو این که تحصیلات بالا داشته باشند و یا لباس روحانی پوشیده باشند و سالها در دین مطالعه کرده باشند با کسانی که بطن دین را درک کردند به توافق نمیرسند.
بگیر و ببند و ضربتی عمل کردن شیوه کسانی هست که حوصله ندارند وقت بگذارند و تبیین کنند اصلا مطلبی برای تبیین ندارند چون پوسته دین را گرفتند در واقع این افراد با بخشهایی از درون خودشان میجنگند بعد این تعارض و جنگ درونی در بیرون آشکار میشود. انسان تا با خودش به صلح نرسیده باشد نمیتواند با دختر جوانش با خواهرش و خانم های بیحجاب اطرافش با احترام رفتار بکند، نمیتواند معروف را تبیین کند در نتیجه به زور و اجبار متوسل میشود و با رفتارش امر به منکر و نهی از معروف میکند و به خیال خودش کار خیر میکند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
فرزندپروریبهسبکامامعلی(ع)-بخشچهارم.mp3
21.57M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپدوری به سبک امام علی(ع)
جلسه چهارم
🔘 سپید و سیاه سبک مصرف
♦️ اینگونه باش! آنگونه نباش!
❤️ پرورش عواطف برای نیازهای دیگران
✅ اهل سماحت باش
سماحت یعنی:
سرعت × سهولت × انعطاف در برآوردن نیاز دیگران
منطق مال من برای نیاز دیگران
سماحت در رفتار:
👈🏻 پاسخ دادن به نیاز دیگران
👈🏻 بذل مال و پرهیز از انباشت آن
⚠️ اهل شُحّ نباش
شُحّ یعنی: حرص × بخل
شُحّ در رفتار:
👈🏻 اسراف دانستن مصرف کم
👈🏻 اتلاف دانستن انفاق
📖 فما السماحة قال: إجابة السائل وبذل النائل
قال : فما الشح قال: أن ترى القليل سرفا وما أنفقت تلفا
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
⭕️ بخش سوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
👤 جناب آقای ترحمی اصل
🔵 در این چند روز مطالب کانال، مباحثهای که رخ داد رو خوندم و استفاده کردم و البته با شما موافقم.
🔹خیلی خوشحالم که باب گفتگو در این موضوع رو گشودید، واقعا این نیاز وجود داشت.
❌ متاسفانه دوستان عزیزمون کمتر توجه میکنند که با رفتارهای سخت و باتومی بیشترین ضربه رو به اسلام و انقلاب میزنند.
#یادداشت
📜 تابان بیفروغ
✈️داستان پرواز ۶۲۵۶
🔹 پرواز ۶۲۵۶ شرکت تابان به مقصد مشهد مقدس بنابود در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ پرواز کند. با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر مسافران را سوار کردند.
🔸 پس از مدتی اعلام کردند به خاطر گرمای هوا و افزایش بار، چمدان های مسافران با پرواز بعدی خواهد آمد❗️هر کس مایل است پیاده شده با پرواز بعدی بیاید❗️مسافران که متعجب و مبهوت بودند، 😳 اعتراض داشتند و کسی پاسخگو نبود.
🔴 ظاهرا یک بازی را شروع کرده بودند. پس از مدتی اعلام کردند همه باید پیاده شوند؛ امکان پرواز نیست. ۴ اتوبوس هم اندک اندک برای بردن مسافران رسیدند. تعداد اندکی برای پیاده شدن اقدام و به سمت درب خروج حرکت کردند. بعد از مدتی مشخص شد میخواستند وقتی تعداد مشخصی از مسافران خارج شدند، پرواز را انجام دهند! اکثر آنها که رفته بودند، برگشتند.
♦️ بالاخره پس از مدتی برخی مسافران ایثار کرده و پیاده شدند و هواپیما با ۲ ساعت تأخیر پرواز کرد.
🏷 چند نکته
🔺 هيچکدام از خدمه پرواز آرامش و متانت لازم را در برخورد با اعتراض بهحق مسافران نداشتند.
🔺 سر مهماندار با سراسیمگی و با صدایی حاکی از آشفتگی یکبار با مسافران سخن گفت. وقتی مشکل حل شد، با صدایی متین و آرام اعلامها را انجام دادند!
🔺 هیچ کس نه خلبان و نه مهمانداران با شفافيت و صداقت موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و به نوعی پنهان کاری و فریبکاری در کار آنان مشاهده میشد.
چه اشکال داشت مشکل را صادقانه با مردم در ميان میگذاشته و درخواست کمک میکردند؟! مردم سؤال و ابهام داشتند. فقط کسی باید صادقانه با آنها سخن میگفت. با پنهان کاری و طرح فریب که نمیشود با مردم مواجه شد!!
بحران که نبود، حتی مدیریت حلّ مسئله نداشتند. گویا هیچکدام برای این وضعیت برنامهای نداشته و آموزشی ندیدهاند!!
🤔 یاد سالها پیش افتادم که در بازگشت به تهران، هواپیما حدود ۴۰ دقیقه در آسمان تهران میچرخید. مسافران کم کم عصبی و پرخاشگر شدند... اما دریغ از یک جمله توضیح از سوی خلبان و مهمانداران. بعدا مشخص شد باد شدید در سطح زمین مانع فرود شدهاست؛ فقط همین. هنگام خروج، خانم دکتر فتی پشت درب کابین هواپیما ایستاد و با صدای بلند گفت: به آقای خلبان بگویید این مردم گوسفند نیستند.
⚠️ این نمونهای است از سبک حلّ مسئلههای کوچک و شیوه مواجه با مردم.
آیا این شایسته مردم است؟ چرا مهمانداران هواپیما برای این موقعیتهای کوچک آماده نیستند؟ چرا خلبان با مردم سخن نگفت؟ چرا شفاف و صادقانه مسئله را توضیح ندادند؟ و...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😊 #خبرای_خوب
🎥 این #امام_جمعه چقدر عالی خانم هایی که کشف #حجاب کردهاند را امر به معروف و نهی از منکر میکند 👌
درود خدا بر حاج آقا سنجری عزیز 🌹
پ.ن : دیدید وقتی یک امام جمعه یک حرف اشتباهی زد ، رسانه چقدر بهش ضریب داد و همه جا پخش شد ... حالا آیا ما قدرتش رو داریم این سخنان زیبا رو به گوش همه برسونیم؟ ای کاش قدرتش رو داشتیم
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
💬 پست آقای ترحمی روانشناس،
درباره مسئله اجتماعی این روزها؛ یعنی حجاب و عفاف
👇🏻👇🏻
هدایت شده از امین ترحمی اصل | روانشناس
📆 1402.3.27
🔰 مسئلهی #حجاب و مقاومت بخشی از جامعه
قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بیحجابی رفع میشود؟
🔷 در قسمت اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروههای مختلف مردم» ارائه نمودم:
1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85
2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86
🔹 اکنون پس از این تقسیمبندی میخواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعهی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهیازمنکر»، «امربهمعروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزشهای دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟
🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکسالعملهای متفاوتی نشان میدهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمیگنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم).
🔹 اما در پاسخ به این سوال میتوان با رویکردی شتابزده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه میتوان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بیحجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود.
🔹 اما واقعیت اجتنابناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بیحجابی را مُنکر تلقی نمیکند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» میداند، رفتاری که این دو ویژگی را داشته باشد با سرکوب خاموش نمیشود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجهبخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود:
1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده است، تا وقتی عوامل اعتراضآفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت.
2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از رویگردانی از ارزشهای دینی، ارزشگزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئلهی ارزش یک امر درونی است و نمیتوان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شدهای را تغییر داد (به زورِ تنبیه).
3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب میشود! در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمیشوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد.
4️⃣ امکان مواجههی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمیتوان میلیونها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمیکنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» میدانند و «ارزشمند» هم میشمارند، همواره پاسبانی نمود.
5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمیکند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشهای «بدبینی»، «بیاعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیقتر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکسالعملها میشود (شخص با جابهجایی بر روی پیوستار از سطحِ بیتفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل میشود).
6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزشهای غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کردهاند. در واقع عدمِ وحدتِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانهای به جامعه مخابره میکند که از تاثیر تنبیه میکاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیامهای بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتیها و...).
🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیمگیران عرض میکنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمیتواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راهحل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالشهای سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید!
▫️ پینوشت: تمام مباحثی که گسترش بیحجابی را نتیجهی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) میداند را درست میدانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت میکند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشهی گسترش سبک زندگی غربی میدانند و فکر میکنند که اگر متولّیان فرهنگی قویتر عمل مینمودند چنین چالشی ایجاد نمیشد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیتهای فرهنگی تاثیر متناسبی نمیگذارند و چندان موثر واقع نمیشوند.
〰️〰️〰️〰️〰️
▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🆔 @tarahomiasl
#یادداشت
👈🏻 از شاخصهای تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت است. هرچه سن کمتر و عمر امامت کوتاهتر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است.
◾️ امام جواد(ع):
🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید
🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد
🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
🔻 کمترین سن امامت و شهادت، و کوتاهترین عمر امامت!
♦️ این شاخصها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد.
این شرایط تنها برای امام جواد عليهالسلام و نخستین بار رخ داد.
✅ در چنین شرایطی، فرزندی ۸ ساله سکان امامت امت را به دست میگیرد و شیعیان را هدایت میکند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی