فرزندپروریبهسبکامامعلی(ع)-بخشچهارم.mp3
21.57M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فرزندپدوری به سبک امام علی(ع)
جلسه چهارم
🔘 سپید و سیاه سبک مصرف
♦️ اینگونه باش! آنگونه نباش!
❤️ پرورش عواطف برای نیازهای دیگران
✅ اهل سماحت باش
سماحت یعنی:
سرعت × سهولت × انعطاف در برآوردن نیاز دیگران
منطق مال من برای نیاز دیگران
سماحت در رفتار:
👈🏻 پاسخ دادن به نیاز دیگران
👈🏻 بذل مال و پرهیز از انباشت آن
⚠️ اهل شُحّ نباش
شُحّ یعنی: حرص × بخل
شُحّ در رفتار:
👈🏻 اسراف دانستن مصرف کم
👈🏻 اتلاف دانستن انفاق
📖 فما السماحة قال: إجابة السائل وبذل النائل
قال : فما الشح قال: أن ترى القليل سرفا وما أنفقت تلفا
📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱.
🗓 ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
⭕️ بخش سوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
⁉️حجاب و عفاف با باتوم؛ آری یا نه؟ ♦️در باره شیوه مواجهه با پدیده بیحجابی، دیدگاههای متفاوت و گاه
#نظر_وارده
👤 جناب آقای ترحمی اصل
🔵 در این چند روز مطالب کانال، مباحثهای که رخ داد رو خوندم و استفاده کردم و البته با شما موافقم.
🔹خیلی خوشحالم که باب گفتگو در این موضوع رو گشودید، واقعا این نیاز وجود داشت.
❌ متاسفانه دوستان عزیزمون کمتر توجه میکنند که با رفتارهای سخت و باتومی بیشترین ضربه رو به اسلام و انقلاب میزنند.
#یادداشت
📜 تابان بیفروغ
✈️داستان پرواز ۶۲۵۶
🔹 پرواز ۶۲۵۶ شرکت تابان به مقصد مشهد مقدس بنابود در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ پرواز کند. با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر مسافران را سوار کردند.
🔸 پس از مدتی اعلام کردند به خاطر گرمای هوا و افزایش بار، چمدان های مسافران با پرواز بعدی خواهد آمد❗️هر کس مایل است پیاده شده با پرواز بعدی بیاید❗️مسافران که متعجب و مبهوت بودند، 😳 اعتراض داشتند و کسی پاسخگو نبود.
🔴 ظاهرا یک بازی را شروع کرده بودند. پس از مدتی اعلام کردند همه باید پیاده شوند؛ امکان پرواز نیست. ۴ اتوبوس هم اندک اندک برای بردن مسافران رسیدند. تعداد اندکی برای پیاده شدن اقدام و به سمت درب خروج حرکت کردند. بعد از مدتی مشخص شد میخواستند وقتی تعداد مشخصی از مسافران خارج شدند، پرواز را انجام دهند! اکثر آنها که رفته بودند، برگشتند.
♦️ بالاخره پس از مدتی برخی مسافران ایثار کرده و پیاده شدند و هواپیما با ۲ ساعت تأخیر پرواز کرد.
🏷 چند نکته
🔺 هيچکدام از خدمه پرواز آرامش و متانت لازم را در برخورد با اعتراض بهحق مسافران نداشتند.
🔺 سر مهماندار با سراسیمگی و با صدایی حاکی از آشفتگی یکبار با مسافران سخن گفت. وقتی مشکل حل شد، با صدایی متین و آرام اعلامها را انجام دادند!
🔺 هیچ کس نه خلبان و نه مهمانداران با شفافيت و صداقت موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و به نوعی پنهان کاری و فریبکاری در کار آنان مشاهده میشد.
چه اشکال داشت مشکل را صادقانه با مردم در ميان میگذاشته و درخواست کمک میکردند؟! مردم سؤال و ابهام داشتند. فقط کسی باید صادقانه با آنها سخن میگفت. با پنهان کاری و طرح فریب که نمیشود با مردم مواجه شد!!
بحران که نبود، حتی مدیریت حلّ مسئله نداشتند. گویا هیچکدام برای این وضعیت برنامهای نداشته و آموزشی ندیدهاند!!
🤔 یاد سالها پیش افتادم که در بازگشت به تهران، هواپیما حدود ۴۰ دقیقه در آسمان تهران میچرخید. مسافران کم کم عصبی و پرخاشگر شدند... اما دریغ از یک جمله توضیح از سوی خلبان و مهمانداران. بعدا مشخص شد باد شدید در سطح زمین مانع فرود شدهاست؛ فقط همین. هنگام خروج، خانم دکتر فتی پشت درب کابین هواپیما ایستاد و با صدای بلند گفت: به آقای خلبان بگویید این مردم گوسفند نیستند.
⚠️ این نمونهای است از سبک حلّ مسئلههای کوچک و شیوه مواجه با مردم.
آیا این شایسته مردم است؟ چرا مهمانداران هواپیما برای این موقعیتهای کوچک آماده نیستند؟ چرا خلبان با مردم سخن نگفت؟ چرا شفاف و صادقانه مسئله را توضیح ندادند؟ و...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😊 #خبرای_خوب
🎥 این #امام_جمعه چقدر عالی خانم هایی که کشف #حجاب کردهاند را امر به معروف و نهی از منکر میکند 👌
درود خدا بر حاج آقا سنجری عزیز 🌹
پ.ن : دیدید وقتی یک امام جمعه یک حرف اشتباهی زد ، رسانه چقدر بهش ضریب داد و همه جا پخش شد ... حالا آیا ما قدرتش رو داریم این سخنان زیبا رو به گوش همه برسونیم؟ ای کاش قدرتش رو داشتیم
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
💬 پست آقای ترحمی روانشناس،
درباره مسئله اجتماعی این روزها؛ یعنی حجاب و عفاف
👇🏻👇🏻
هدایت شده از امین ترحمی اصل | روانشناس
📆 1402.3.27
🔰 مسئلهی #حجاب و مقاومت بخشی از جامعه
قسمت سوم: آیا با برخوردهای خشن بیحجابی رفع میشود؟
🔷 در قسمت اول و دوم این نوشتار توضیحی در خصوص «وضعیت موجود» و «گروههای مختلف مردم» ارائه نمودم:
1⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/85
2⃣https://eitaa.com/tarahomiasl/86
🔹 اکنون پس از این تقسیمبندی میخواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا جامعهی هدف با «تدبیر تنبیه»، «نهیازمنکر»، «امربهمعروف» و یا حتی «اقدامات فرهنگی» به ارزشهای دینی یا حجاب تن خواهد داد!؟
🔹 همانطور که در قسمت دوم این نوشتار اشاره کردم، گروه سوم در سطوح مختلفی هستند و به تناسب سطحی که در آن قرار دارند عکسالعملهای متفاوتی نشان میدهند، رفتارهایی که شرح و بحثش در این نوشتار نمیگنجد (خفیفِ غیرعلنی و غیرمستقیم، شدیدِ علنی و مستقیم).
🔹 اما در پاسخ به این سوال میتوان با رویکردی شتابزده پاسخی سطحی به آن ارائه نمود و گفت: آری! رفتارهای خشن و سلبی نتیجه خواهند داد، چراکه میتوان با تنبیه و به خطر انداختن منافع اشخاص، بروز بیحجابی را سرکوب و تغییر رفتار اجتماعی ایجاد نمود.
🔹 اما واقعیت اجتنابناپذیر این چنین نیست، چرا که همانطور که در قسمت دوم این نوشتار توضیح دادم، این بخش از جامعه بیحجابی را مُنکر تلقی نمیکند بلکه آن را «نماد اعتراض» و «ارزشمند» میداند، رفتاری که این دو ویژگی را داشته باشد با سرکوب خاموش نمیشود، بنابراین چنین تدبیری حتی اگر به ظاهر نتیجهبخش باشد به دلایل ذیل اثربخش و پایدار نخواهد بود:
1️⃣ کشف حجاب عملاً نُمادی است که بخشی از جامعه برای انتقالِ اعتراض و مخالفت خود برگزیده است، تا وقتی عوامل اعتراضآفرین وجود داشته باشند، مقاومت و اعتراض هم ادامه خواهد داشت.
2️⃣ همانطور که اشاره شد، بعد از رویگردانی از ارزشهای دینی، ارزشگزینی مجدد رخ داده است؛ اساساً مسئلهی ارزش یک امر درونی است و نمیتوان با عواملِ بیرونی ارزش درونی شدهای را تغییر داد (به زورِ تنبیه).
3️⃣ تنبیه نه تنها درمان نیست بلکه نوعی کتمان محسوب میشود! در واقع برخوردهای خشن و سلبی منجر به تغییر رفتار عمقی نمیشوند، به همین دلیل در غیابِ عامل بازدارنده، رفتارِ منع شده، دوباره با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد.
4️⃣ امکان مواجههی مستمر در این موضوع وجود ندارد، چرا که نمیتوان میلیونها انسان را در چنین موضوعی که نه تنها مُنکر تلقی نمیکنند بلکه «نماد مقاومت و اعتراض» میدانند و «ارزشمند» هم میشمارند، همواره پاسبانی نمود.
5️⃣ تنبیه نه تنها علّت رفتار را رفع نمیکند، بلکه با تشدید سه عاملِ ریشهای «بدبینی»، «بیاعتمادی» و «نااُمیدی»، موجب عمیقتر شدن مقاومت و به تبع آن شدیدتر شدن عکسالعملها میشود (شخص با جابهجایی بر روی پیوستار از سطحِ بیتفاوت به سطحِ مخالف و سپس مبارز منتقل میشود).
6️⃣ حاکمیّت توان تنبیه مروجانِ سیستماتیک، قدرتمند و بانفوذ ارزشهای غربی را ندارد! مروّجانی (داخلی) که در طول چند دهه با استفاده از فرصتی که کژکاری حکمرانی در اختیارشان قرار داده است، رشد و قدرت یافته و به صورت شاهرگی و مویرگی گسترش پیدا کردهاند. در واقع عدمِ وحدتِرویه در برخورد با عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی، استاندارد چندگانهای به جامعه مخابره میکند که از تاثیر تنبیه میکاهد (عواملی همچون محتوای دروس دانشگاهی، پیامهای بازرگانی تلوزیون، نمایشِ سبکِ زندگی سلبریتیها و...).
🔶 کلام آخرم را خطاب به تصمیمگیران عرض میکنم، بزرگواران، مَثل «برخوردهای باتومی» یا حتی «اقدامات فرهنگی» بدون حلِ مسائلِ مربوط به «حکمرانی سیاسی اقتصادی»، مَثل «سیلی زدن» یا «یخ ریختن» به کتری در حال جوشی است که زیرش مشعلی روشن است! شاید عامل چنین کاری خود را بسوزاند امّا نمیتواند لذتِ نوشیدنِ آبی گوارا را تجربه کند! راهحل مشخص است، مشعل زیر کتری را خاموش کنید! چالشهای سیاسی اقتصادی را رفع کنید، سپس اقدامات فرهنگی تربیتی موثر انجام دهید، بعد از آن کمی صبر کنید تا بتوانید از نوشیدنِ آبی گوارا لذت ببرید!
▫️ پینوشت: تمام مباحثی که گسترش بیحجابی را نتیجهی عملکرد متولّیان فرهنگی (صداوسیما، سینما، شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ، فضای مجازی و...) میداند را درست میدانم اما اختلاف نظری با این عزیزان دارم که تجویزم را متفاوت میکند. ایشان «اهمال فرهنگی» را ریشهی گسترش سبک زندگی غربی میدانند و فکر میکنند که اگر متولّیان فرهنگی قویتر عمل مینمودند چنین چالشی ایجاد نمیشد، اما حقیر، «اهمال و کژکاری حکمرانی سیاسی اقتصادی» را عامل اصلی دانسته و معتقدم اهمال فرهنگی به عنوانِ عاملِ مکمل، چالش موجود را تقویت کرده است. امروز هم کار به جایی رسیده است که فعالیتهای فرهنگی تاثیر متناسبی نمیگذارند و چندان موثر واقع نمیشوند.
〰️〰️〰️〰️〰️
▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🆔 @tarahomiasl
#یادداشت
👈🏻 از شاخصهای تحليل زمان، سن امامت، عمر امامت و سن شهادت است. هرچه سن کمتر و عمر امامت کوتاهتر باشد، استبداد و خفقان بیشتر است.
◾️ امام جواد(ع):
🔵 در سن ۸ سالگی به امامت رسید
🟢 فقط ۱۷ سال امامت کرد
🔴 و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
🔻 کمترین سن امامت و شهادت، و کوتاهترین عمر امامت!
♦️ این شاخصها نشان از سخت بودن دوران حضرت دارد.
این شرایط تنها برای امام جواد عليهالسلام و نخستین بار رخ داد.
✅ در چنین شرایطی، فرزندی ۸ ساله سکان امامت امت را به دست میگیرد و شیعیان را هدایت میکند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 امام جواد(ع) و پدیده اجتماعی شراکت در زشتی
🔸 هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است.
🔹 اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئلهای اجتماعی تبدیل میشود.
🔺 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل (عمل-تحسین) است که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است.
در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل میشود.
✳️ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتابدهنده اجتماعی رفتار است.
ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است
⚠️ حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسینگر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسینگر هر دو شریکاند و پیامد منفی برای هر دو نوشته میشود.
🏷 امام جواد علیهالسلام میفرماید:
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ.
هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است.
📙 كشف الغمّه: ج ۲، ص ۳۴۹.
‼️ نکته
❌ تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی کار قبیح میشود. تحسین و تمجید موجب ارزشگذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف میشود. این کار میتواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است.
⛔️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بیحجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام میکنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک میکنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشتانگاری تبدیل شود.
➕ همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویهای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است.
⚔️ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبههای قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در میآیند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
فرزندپروریبهسبکامامعلی-بخشپنجم.mp3
20.64M
#بشنوید
#سبک_زندگی
♦️ بخش اول
پرورش بعد اقتصادی فرزندان
حکمتهای اقتصادی
♦️الدقه: انسان کمخیر
📊 شاخص رفتاری:
‼️ مطالبه طلب اندک خود از دیگران
🔒پرهیز از دادن چیز اندک خود به دیگران