#معرفی_کتاب
✍🏻 دکتر عباس پسندیده در کتاب «بیعت و قدرت» به دنبال بررسی رابطه مفهوم بیعت از میان مبانی فقهی اسلامی و مسئله قدرت به عنوان مفهوم اصلی امر سیاسی است، این کتاب دارای یک مقدمه و سه فصل میباشد.
در فصل اول، «کلیات» پژوهش مانند تعریف مفهوم بیعت از منظر لغوی و اصطلاحی، انواع بیعت، عقد یا ایقاع بودن بیعت و لازم و یا جایز شمردن آن مورد تفحص قرار گرفته است.
2⃣ در فصل دوم «ماهیت بیعت» مورد پژوهش قرار گرفته است؛ در این فصل نویسنده انواع الگوهای بیعت را مورد توجه قرار داده و برای فهم ماهیت آن به ادبیات گذشتگان از اهل سنت و شیعه پرداخته است و وجود مختلف آن را واکاویده است.
سؤال در این فصل آن است که کارکرد سیاسی بیعت چیست؟ آیا به این معنا است که حق فرمانروایی و حق فرمانبرداری، به وسیله بیعت و انتخاب مردم به وجود میآید و یا به معنای تأکید بر فرمانبرداری و اعلام تعهد در برابر آن است؟ آیا بیعت، پیمان ولایت است یا پیمان تولی است؟
3⃣ در فصل سوم «بررسی تطبیقی بیعت» مد نظر قرار گرفته است. این بحث در دوره رسالت و حوادث تاریخی مورد تحقیق قرار گرفته و در دوره امامت ادامه آن پی گرفته شده است. بعد از آن نیز نویسنده به موارد دوره غیبت اشاره کرده است.
کتاب «بیعت و قدرت» نوشته دکتر عباس پسندیده به همت پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در سال ۱۳۸۸ در ۲۷۲ صفحه انتشار یافته است.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
‼️تنهایی در جمع!
⭕️ گاه انسان مؤمن میان جمع دیگران تنهاست؛ چون روش و منش او متفاوت است: در سبک زندگی، پوشش، گویش، خواب و خوراک و...
⚠️ آسیب تنهایی در جمع!
🔺 قدرت و هیمنه جمع، عامل تمایل به جمع
فشار اجتماعی، عامل هضم در اکثریت
🟢 مصونسازی تنهایی در جمع
🔺 تابآوری، عامل مقاومت در برابر فشار اجتماعی
قدرت صبر، عامل ایمنی در جمع و حراست از ارزشها
✅ و عقل، ریشه صبر و تابآوری
پرورش خرد عامل بنیادین مقاومت در برابر فشار اجتماعی و حراست از ارزشها
اى هشام! شكيبايى بر تنهايى، نشانه توانمندى خرد است. پس هر كس از خداوند، خرد دريافت كند، از دنياطلبان و اهل دنيا كناره مىگيرد و به آنچه نزد پروردگار است، رغبت مىكند؛ و خداوند، مونس او در وحشت، و يار او در تنهايى، و سرمايه او در تنگدستى، و عزيز كننده او بدون خويشاوند، خواهد بود.
انسان خردمند:
به باطن امور مینگرد، نه دهان مردم!
به حقیقت مینگرد، نه عدد!
اى هشام! اگر در دست تو گردويى بود و مردم گفتند: «در دست تو دُرّى است» و تو مىدانى گردوست، سخن آنان تو را سودى نمىبخشد، و اگر در دست تو دُرّى بود و مردم گفتند: «گردوست»، از سخن آنان آسيبى به تو نمىرسد، تا زمانى كه تو مىدانى كه دُرّ است.
📕 تحف العقول، صفحه ٣٨٦
‼️ و اما امروز!
❓ حجاب و عفاف، گوهر است یا گردو؟
❓ راه مقاومت در برابر فشار بیحجابی و بیعفتی چیست؟
❓ در مدارس، دانشگاهها و رسانههای مذهبی و رسمی، کدام آموزش برای مقاومت در برابر فشار اجتماعی طراحی شده است؟
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#نتایج_نظرسنجی
با تشکر از همه کسانی که مشارکت کردند🙏
مجموع: 277 نفر
الف) امامت: 17%
ب) فضایل: 11%
ج) کارآمدی: 72%
⭕️ موضوع: چالش اساسی عصر حاضر پیرامون اهل بیت(ع)
⭕️ هدف از از این بحث این است که در شرایط کنونی، مهمترین راهبرد در رابطه با اهل بیت(ع) چیست: اثبات «ولایت»؟ «فضیلت»؟ یا «کارآمدی معارف»؟
نخست باید دید میدان بازی هر کدام چیست؟
✳️ اثبات «ولایت»، یک بحث درون گروهی اسلامی بین شیعه و سنی است و نتیجه آن حقانیت یک گروه و باطل بودن اندیشه دیگری است.
❇️ اثبات «فضایل» نیز خوبی یک فرد را نشان میدهد و در درجه اول درون گروهی است،
✅ اما اثبات کارآمدی معارف مطلب دیگری است. میدان بازی در اینجا، زندگی کل مردم است. برای همه مردم داشتن یک زندگی خوب، مهم و حیاتی است. دنیای امروز، میدان نبرد سبکهای زندگی است.
🔺آنچه میتواند اهل بیت(ع) را در مقیاس جهانی مطرح و قابل پذیرش کند، معارف زندگیساز آنان است. این راهبرد بهترین راه تبلیغ دین و نفوذ در دل مردم جهان است.
🟢 و این همان چیزی است که امام رضا(ع) از آن به عنوان «محاسن کلام» یاد کردهاند که نتیجه آن تبعیت و پیروی است و در نهایت به «احیای امر امامت» یعنی حاکمیت جهانی منجر خواهد شد. ممکن است بیان فضایل به این امر کمک کند، اما نقطه اصلی، معارف است. مانند این که آنچه تعیین کننده است، کار پزشک است، نه تعریف دیگران!
بنا بر این، بیش از هر چیزی باید نقطه تمرکز ما در باره اهل بیت(ع)، «معارف زندگیساز» آنان باشد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
سلام
موکب به مناسبت عید غدیر خیلی خوب برگزار شد. با تشکر از همه کسانی که کمک کردند تا این موکب بتونه خیلی خوب برگزار شود. بعد از انتشار پیام خیلی از شما عزیزان کمک کردید. در روزی که موکب برگزار شد بچهها با خانواده هایشان اومدند و خیلی در این کار کمک کردند. موکب در دو روز برگزار شد؛ شب عید غدیر و روز عید غدیر
یا علی
اجرتون با امیرالمؤمنین
🇮🇷پرچم ایران بالاست
✅https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
☑️اخباری که هیچ رسانهای پخش نمیکند
گفتار پسندیده
سلام موکب به مناسبت عید غدیر خیلی خوب برگزار شد. با تشکر از همه کسانی که کمک کردند تا این موکب بتونه
#گزارش
با سلام و احترام خدمت همه ارادتمندان امیرالمومنین(ع)
از همه کسانی که اعتماد کرده و برای برپایی جشن بیریا و بیپیرایه نوجوانها شرکت کردند، صمیمانه سپاسگزارم.
اجرتان با امیرالمؤمنین(ع)
برنامه خوبی بود؛ بچهها شور و شوق عجیبی داشتند و همین بزرگترین اثر است.
حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جمع شد که برای دو شب شیرینی و شربت تدارک دیده شد و باقیمانه آن حدود ۸۰ هزار تومان به یکی از هیئتهای مقروض در جشن عید غدیر واریز شد.
بینهایت سپاسگزارم
هدایت شده از کافهـ اخـــلاق ◾
محجوبه محجبه
نظرات و دلایل مختلفی در مقام تعلیل و استدلالورزی برای حجاب وجود دارد؛ در «دین» از زاویه حرمت شرعی، در «اخلاق» از زاویه عفت عمومی و امنیت اجتماعی، در «قانون» از زاویه قانون مدنی و حقوق شهروندی بر آن استدلال میشود. با توجه به آنکه مخاطب جامعه هدف (غیر محجبه های ایران) را به مذهبی و غیرمذهبی میتوان تقسیم کرد، دو نوع دلایل دینی و فرادینی را میتوان دستهبندی کرد.
... نوعی از دلایل هست که میتوان هر دو دسته را در دائره مخاطبان آن جای داد که به آن توجه کنند و بپذیرند؛ و آن دلایل «اخلاقی» حجاب است.
در حال حاضر رویکرد غالب مردم به مسأله انتخاب لباس، اخلاقی است نه دینی؛ آنها واژه «لباس مطلوب» یا «لباس مناسب» را بیشتر ترجیح میدهند تا «لباس شرعی» یا «پوشش رسمی». آنها بیشتر دوست دارند خود را «محجوبه» بدانند تا «محجبه». از این رو تبدیل حجاب به یک باور اخلاقی میتواند برای آنها متقاعدکننده باشد. بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، درصد افرادی که حجاب را امری «ارزشمند» میدانند کاهش یافته است. بنابراین ترجیح دارد که ارزشمندی حجاب تبلیغ شود نه خود حجاب. و اینکه بیحجابی از نظر اخلاق باید بازتعریف و محتوای عالمانهای مبتنی بر اخلاق طراحی شود.
✍️ دکتر عبدالله عمادی (معین)
📘مشق ارشاد، ص ۳۵۶
پینوشت: محتوای عالمانه مذکور، در کتاب مشق ارشاد صص۳۵۷ تا ۳۶۳ آمده است. علاقمندان مراجعه فرمایند.
#روز_عفاف_و_حجاب
❁---❁---❁---❁------
@abdollahemadi
#بازنشر
به مناسبت #روز_عفاف_و_حجاب
📜 عفاف در اسلام و غرب
بخش اول
🛑 چالش غریزه جنسی و سبک مواجهه با آن!
⁉️ دانش ما از تغییرات سبک حیات جنسی در غرب چقدر است؟
❇️ پیشینه حیامند غرب
⚠️ تشکیل سازمان SIECUS و شروع آزادی ارتباط
⛔️ مواجه شدن با پیامدهای ناخوشایند
🟢 طرح رویکرد پیشگیری و ارتباط سالم
🔴 ناکارآمدی در کنترل پیامدهای منفی
✅ طرح جدید: رویکرد خویشتنداری
🎥 ببینید
🎙 بشنوید
بخش دوم
🟣 اصول هشتگانه خویشتنداری در سند پنجم قانون تأمین اجتماعی آمریکا
♦️ مهمترین NGO های برنامه خویشتنداری در آمریکا:
🔹 حلقه نقرهای (silver ring)
🔸 بهترین دوست (Best friend) و اصول آن
🔹 عشق حقیقی منتظر میماند (true love Waits) و اصول ششگانه آن
🎥 ببینید
🎙 بشنوید
بخش پایانی
❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غرب
❓ علت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته»
✅ الگوی اسلامی عفاف
⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب!
اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف
♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف
🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری
🔸 مؤلفههای تقویت توان: مهارگری✖️تابآوری (تقوا✖️صبر)
💠 عوامل:
1️⃣ پیامدهای تجربه شده
2️⃣ منطق آینده به جای اکنون
3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست
4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند
5️⃣ تقویت هوش هیجانی
6️⃣ بازداری حضور(حیا)
7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی
8️⃣ کاهش زمینههای خطر جنسی با دو اصل:
🔺 کاهش تماسهای غیر ضرورِ خطر آفرین
🔻 کاهش تحریک جنسی
شامل:
▫️ کنترل نگاه
▫️ کنترل شنوایی
▫️ کنترل گویایی
▫️ و البته حجاب و پوشش
🎥 ببینید
🎙 بشنوید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
pasandideh 03 - 00-04-91.mp3
30.44M
#بشنوید
#خاطرهها
#ندبه_های_زندگی
💠 مراسم دعای ندبه
🏠 منزل دکتر گلزاری
📜 تابآوری و زندگی (۳)
سختیها اجتنابناپذیر
پیامدهای بیتابی
راه خروج از بحرانها
روشهای تقویت تابآوری:
3⃣ تنظیم انتظارات(ادامه)
تقویت تعدیلی (تعدیل انتظارات)
ناهماهنگی انتظارات با واقعیتها، عامل بیتابی
واقعیتهای دنیا؟
رابطه تقوا و تعدیل انتظار
واقعیتهای همسر، فرزند، والدین، دوستان، همسایگان، کارفرمایان، کارمندان و...
4⃣ تقویت تفسیری
تفسیر پدیدههای زندگی
ارزیابی خوشایند و ناخوشايند
تفاوت ارزیابی من با واقعیت
تفسیرهای تقویت کننده و تضعیف کننده
تفسیر بلا
تفسیر نعمت
ثروت و فرزند و...، مالکیت یا امانت؟
⭕️ جلسه دوم 👈🏻 کلیک کنید
🗓 ۱۳۹۱/۰۴
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
فشارهای اجتماعی.mp3
22.43M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 فشارهای اجتماعی
❗️فشار اجتماعی عامل تغییر اخلاق، رفتار، افکار و سبک زندگی
👈🏻 شکلگیری امر اجتماعی: پیروی یک گروه از رفتار، باور و اخلاقی خاص و ترویج و دفاع از آن
👈🏻 قدرت امر اجتماعی: پایبندی بیشتر، قدرت بیشتر
👈🏻 قدرت بیشتر، فشار اجتماعی، بیشتر
✅ تفاوت اکثریت با حقانیت
❓راز مقاومت در برابر فشار اجتماعی
1⃣ شگفتزده نشدن از کثرت عدد باطل
2⃣ شجاعتدر برابر اکثریت باطل
3⃣ احساس تنهایی نکردن در برابر اکثریت باطل
4⃣ تابآوری نسبت به مخالفت اکثریت
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 فشارهای اجتماعی ❗️فشار اجتماعی عامل تغییر اخلاق، رفتار، افکار و سبک زندگی 👈
#خلاصه_سخنرانی
#سبک_زندگی
📜 فشارهای اجتماعی
❗️ فشار اجتماعی عامل تغییر اخلاق، رفتار، افکار و سبک زندگی است.
🏷 فشارها دو دستهاند:
👤 فشارهای فردی: فشار گرسنگی، تشنگی، خشم، شهوت و...
👥 فشارهای اجتماعی❓
👈🏻 شکلگیری امر اجتماعی: باور و اخلاقی که گروهی پیروی، یارگیری، ترویج و دفاع کنند
👈🏻 قدرت امر اجتماعی: هر چقدر پایبندی گروه نسبت به امر اجتماعی بیشتر باشد، قدرتمندتر است
و هر چه قدرتمندتر، فشار اجتماعی، بیشتر
❓ سؤال: چه اشکالی دارد که از مسئلهای در جامعه رواج پیدا کند، پیروی کنیم؟
✅ اکثریت یک چیز است و حقانیت چیزی دیگر.
آیا امر اجتماعیای که پیروی میشود حق است؟
🔰 در دنیای مدرن هر چه اکثریت تابع آن است، حق است.
اما اسلام میگوید حقانیت از اکثریت جداست؛ مهم حق است.
در دنیای امروز حقانیت با دموکراسی و اکثریت سنجیده میشود.
اگر اکثریت جامعه دنبال باوری رفتند حتما آن باور بر حق نیست.
فشار اجتماعی امروز یک جنگ بزرگ است که تلفات هم دارد. اما مردم ایران در برابر این فشار های اجتماعی به برکت قرآن و اهلبیت علیهمالسّلام مقاوم است.
📖 قرآن: گروه های اندکی میتوانند بر اکثریت پیروز شوند؛ به اذن الله.
♦️ عوامل مقاوم بودن در برابر فشار اجتماعی:
🔸 اولین گام: شگفت زده نشدن کثرت عدد
🔹 دومین گام: ترس و دلهره نداشتن از اکثریت، ترس از سرزنش نداشتن، شجاعت داشتن در برابر اکثریت باطل
🔸 سومین گام: ترس از تنهایی نداشتن در برابر اکثریت
🔹 چهارمین گام: تاب آوری در برابر مخالفت اکثریت
📝 تهیه و تنظیم:
محمدحسین پسندیده
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#گزارش_تصویری
📜 نشست علمی عفاف و حجاب
🎙 سخنران:
حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی
🔺 با حضور مادر شهید بزرگوار، سید روح الله عجمیان
📍 تهران، وزارت آموزش و پرورش، سالن شهید رجایی
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸کتاب "الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی" نگاه تخصصی به مسأله تبلیغ
🔹این کتاب، تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده و در آستانه نشر می باشد.
↙️در دیدار اخیر روحانیون و مبلغان "در آستانه ماه محرم" با مقام معظم رهبری حفظه الله، معظم له بر مسأله راهبردی و استراتژیک "تبلیغ" تصریح و تأکید کردند.
↙️دکتر عباس پسندیده رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در همین راستا در گفتگویی اظهار داشت:
🎙مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان به صراحت اعلام کردند که نگران وضعیت تبلیغ در حوزه های علمیه می باشند و بر تقویت این مسئله در حوزه تأکید جدی و فراوان داشتند.
🎙در همین راستا، پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز مشاوره جامع آستان قدس رضوی، وجود این خلاء را از مدت ها قبل احساس و پیش بینی کردند.
🎙در ادامه و به دنبال آن با برنامه ریزی بعمل آمده، طرح پژوهشی "الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی" در جلسات متعدد کارشناسی، تهیه و در اواخر سال 1401 نهایی و به سرانجام رسید و هم اکنون نیز فرآیند چاپ و نشر آن به پایان رسید و در آستانه انتشار می باشد.
↙️ایشان در پاسخ به این سؤال که مراد از الگوی راهنمایی تخصصی چیست گفت:
🎙ما یک روان درمانگری داریم که برای درمان اختلالات شخصیتی است و یک مشاوره داریم که برای اختلالات خلقی و رفتاری است. این دو تخصص های ویژه خود را می خواهد.
🎙اما امر سومی داریم که در زمره امور روانشناختی و مشاوره قرار نمی گیرد و آن راهنمایی تخصصی است...
📚ادامه خبر 👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76267
@quran_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 راز مقاومت
بخش دوم
❓ فشار های اجتماعی را چگونه میتوان مهار کرد؟
2️⃣ شجاعت و شهامت در برابر اکثریت
اکثریت 👇🏻
🔸 رعبآور، ترساننده، سرزنشگر
🔻 ترس از سرزنش، عامل تغییر زندگی
✅ شهامت تنها بودن، عامل مقاومت
🗓 ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
⭕️بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات