#یادداشت
📜 مدرسه حسینی
درس زندگی (۴)
✅ قاسم بن حسن و مسئله زندگی!!؟
هنگام میدان رفتن، امام حسین علیه السلام از قاسم بن حسن پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟
و او پاسخ داد:《 شیرین تر از عسل 》
این یعنی " بودن یا نبودن " مسئله قاسم بن حسن نیست؛ " حق یا باطل " مسئله اوست.
⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی
درس زندگی (۵)
⁉️ حسین بن علی(ع) چه گفت و چه راهی نشان داد؟🤔
⚠️ چالش های زندگی:
♦️ هنگام رضایت و خشنودی چگونه باید عمل کرد؟
♦️ هنگام خشم و غضب چگونه باید عمل کرد؟
♦️ هنگام قدرت و توانمندی چگونه باید عمل کرد؟
✅ حسین بن علی(ع) پاسخ میدهد:
🔸 ثلاثُ خِصالٍ مَن كُنَّ فيهِ استَكمَلَ خِصالَ الإِيمانِ:
الَّذي إذا رَضِيَ لَم يُدخِلهُ رِضاهُ في إثمٍ ولا باطِلٍ ،
وإذا غَضِبَ لَم يُخرِجهُ الغَضَبُ مِنَ الحَقِّ،
وإذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ ما لَيسَ لَهُ.
🟦 "سه ويژگى است كه در هر كس باشد ، خصلتهاى ايمانش كامل است:
1️⃣ آن كه چون خشنود شود، خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشد؛
2️⃣ و چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد؛
3️⃣ و چون قدرت يافت، چيزى را به ناحق از آنِ خود نكند".
نکته:
این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی می توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایدههایی برای نظریهپردازی باشند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
AudioCutter_محرم ۵-۱.mp3
4.29M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب چهارم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
✅ عاشورای زندگیساز
1️⃣ چالش لذت و موفقیت
⚠️ تعارض لذت و مصلحت در زندگی
✳️ موفقیت در مهار لذت
⛔️ رهابودن لذت یعنی شکست و ناکامی آینده
🟢 عامل مهار لذت: تقوا و توان مهار نفس
👈🏻 تقوا ضرورت زندگی
امام حسین(ع):
اوصِيكُم بِتَقوَى اللّهِ فَإنَّ اللّهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى مايُحِبُّ
شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد ، از آنچه ناخوش مى دارد ، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد
🔸تقوای فردی در: تعارض هوس من با موفقیت و بهروزی من
🔹تقوای اداری در: چالش هوس من با مصالح اداری
🔸تقوای خانوادگی در: چالش هوس من با مصالح خانواده
🔹 تقوای سیاسی در: چالش هوس من با مصالح سیاسی
🔻 هوس عامل فتنه های سیاسی
محرم ۵-۲(3).mp3
13.33M
2️⃣ چالش رنج و محنت
تقابل فرهنگ دینی با فرهنگ غربی:
🔺 آموزه های رنج آور در برابر آموزه های لذت آور
🔻 دین محدودیت آور در برابر آئین آزادی و لذت
🔺 دین غم و اندوه و عزا در برابر آئین شادی و نشاط
🔻 ورود ممنوع در برابر اتوبان آزاد
🛑 غرب و اعلام شکست در حذف رنج
‼️ رنج، حذف شدنی نیست
🔹 برنامه ریزی برای همزیستی مسالمت آمیز با رنج
🔴 غرب و کاهش جایگاه شادی ر زندگی
‼️ ما برای شاد بودن زندگی نمی کنیم
❇️ قانون موفقیت: آمیختگی با دشواری و سختی
🔸 آمیختگی اهداف زندگی با سختی و تلاشگری
🔸 آمیختگی رشد انسانی با گذر از سختیها
✅ لازمه موفقیت: تحمل سختی
🔹 صبر کلید موفقیت در زندگی
🔆 درخشش صبر در کربلا و شام
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
1_1663523816.mp3
17.18M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب پنجم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
رنج حذف شدنی نیست
سختیها اجتنابناپذیر ند
🔆 درخشش صبر در کربلا و شام
❓در برابر رنجها چه باید کرد؟
1⃣ انعطاف پذیری
پذیرش سختیها
برگشت پذیری به حالت اول
تسلیم اراده خدا بودن
هدف: شکسته نشدن در بلاها
انعطاف نداشتن در بلا، زمینهساز کفر
انعطاف، زمینهساز ایمان
زمان برگشتپذیری حسین بن علی در هر مصیبت چقدر است؟
زمان برگشتپذیری زینب کبری؟
زمان برگشتپذیری اباالفضل؟
راز انعطاف و برگشتپذیری حسین؟
2⃣ مقاومت و سرسختی
ثبات در اصول و ارزشها
ثبات و پایداری سازمان روانی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی
درس زندگی (۶)
🤔 فكر میكنيد سيدالشهداعليه السلام چگونه داغ پرپر شدن طفل شيرخوار را تحمّل كرد؟
وقتي تير، حنجره طفل شيرخوار را كه در آغوش حضرت بود دريد، حضرت، او را به خواهرش زينب عليها السلام داد و دست زير گلوي طفل گرفت و خون او را به آسمان پاشيد و گفت:
هَوَّنَ عَلَيَّ ما نَزَلَ بي أنَّهُ بِعَينِ اللَّهِ تَعالي؛ اينكه مصيبت وارد شده بر من، در ديد خداوند است، آن را بر من آسان كرد.
📔 الملهوف، صفحه ۱۱۵
حضرت، آسان شدن مصيبت را به ناظر بودن خداوند نسبت ميدهد.
آن چيزي كه حضرت را آرام ساخت، اين بود كه خداوند، آنچه را ميگذرد، ميبيند.
انسان، با دانستن اين مطلب، احساس آرامش ميكند؛ چون خدا را نزديك و در دسترس ميداند و اين خدا، توان حمايت از ما را دارد.
📔 گزیدهای از کتاب رضایت از زندگی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی(۷)
✳️ حسین بن علی(ع) پس از شهادت امام حسن مجتبی (ع) حدود ۱۰ سال در زمان معاویه سکوت کرده و پس از روی کار آمدن یزید قیام خود را شروع کرد.
✍🏻 گويند دلیل آن تفاوت اجتماعی معاویه با یزید است. هر دو غاصب خلافتاند؛ اما بُرد اجتماعی آن دو تفاوت دارد.
👈🏻 معاویه میتوانست با تزویر وجاهت اجتماعی حرکت امام را مخدوش سازد، اما یزید چنین ظرفیتی نداشت. این یک واقعیت اجتماعی بود.
🔍 این نشان میدهد حسین بن علی در طراحی حرکت خود، نگاهی به عنصر ظرفیت اجتماعی هم دارد تا وجاهت اجتماعی قیام او مخدوش نشود.
✅ پس در حرکتهای اجتماعی نمیتوان واقعیتهای اجتماعی را نادیده گرفت.
✅ و مامور به وظیفه بودن به معنی نادیده گرفتن واقعیتهای میدانی نیست.
[ بحث ما در اینجا تبیین معنا و ابعاد ماموربه وظیفه بودن نیست ]
نکته:
این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی می توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایدههایی برای نظریهپردازی باشند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود ۶-۱.mp3
10.42M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب ششم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
👈🏻 چگونگی مواجهه با سختیها
2⃣ مقاومت و سرسختی(ادامه)
🔸 ثبات در اصول و ارزشها
🔸 ثبات و پایداری سازمان روانی
💠 نظریه سرسختی در روانشناسی(Hardiness)
💪🏻 سرسختی، خصیصه وجودی
🌈عامل سلامت روان در شرایط سخت
3⃣ شجاعت و دلیری
شجاعت در مواجهه با سختیها
نترسیدن از مشکلات
4⃣ مهار جزع و بیتابی
جزع در مشکلات یعنی:
👈🏻 ترک کارهای عادی
👈🏻 انجام کارهای غیر عادی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود-۶-۲.mp3
6.89M
➕ ترکیب عناصر چهارگانه 👈🏻 صبر
تقوا ➕ صبر 👈🏻 راز موفقیت
إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
بىگمان، هر كه تقوا و صبر پيشه كند، خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمىكند.
تقوا + صبر 👈🏻 ضرورت هر رفتار شایسته
✳️ تقوا و صبر دو مهارت پایه زندگی
✅ ضرورت فرزندپروری با دو مهارت پایه
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود-۷.mp3
16.37M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب هفتم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
مؤلفههای صبر:
انعطاف + سرسختی + شجاعت + مهارگری
✳️ عوامل تقویت صبر
1⃣ معناداری مصائب
خیر بودن بلا برای مؤمن
2⃣ اسناد امور به خدا
بلاها تصادفی نیستند
خدا، صحنهگردان بلاها
پرخاشگری فاطمه صغری به عبیدالله بر مبنای خدا-اسنادی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#سرمقاله
📜 آیا عاشورا زنده است؟
از اقامه عزا تا احیای عاشورا
حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:
🔻 هرسال میلیونها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا میگیرند و مراسم متعددی برپا میکنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا میشود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟
🔻 شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود.
🔻 همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه میکردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز میتوان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گرهگشایی و کارگشایی است؟
🔻 در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم.
🔻 بهتعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا.
🔻 عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسانپروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگیبهتر) و شخصیت آنها را روزبهروز رشدیافتهتر سازد. (انسان رشدیافتهتر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند.
🔻 عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخصهای سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر. عاشورای زنده یعنی عزادار ۱۴۰۲ با عزادار ۱۴۰۱ تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب و کار، و تجارت و بازرگانی به شاخصهای مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیکتر شود.
⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
شب هشتم محرم الحرام.mp3
22.79M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب هشتم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍 هیئت الشهدای شاهرود
کربلا و عفاف
زن و عفاف، روی دوم کربلا
فقدان الگوی زن اجتماعی در جمهوری اسلامی
نکات مقدماتی:
۱. مسئله عفاف است، نه حجاب ‼️
۲. اول تبیین چرایی عفاف، سپس چگونگی عفاف
[پیشبینی شکست حرکت انتظامی]
🟢 گام اول: تبیین سرگذشت عفاف در غرب
🔹 دوره حیا و عفاف
🔸 دوره آزادی جنسی و تجربه پیامدهای منفی
🔹 دوره ارتباط جنسی سالم / تداوم پیامدهای منفی
🔸 دوره خویشتنداری جنسی!
▪️شعار: فقط خویشتنداری جنسی تا ازدواج
▪️تصویب قانون عفاف سال ۱۹۸۱
▪️آموزش مهارتهای خویشتنداری جنسی
⚠️آسیبشناسی برنامه
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۸)
✅ علی اکبر و مسئله زندگی!!؟
وقتی کشته شدن کاروان حسینی قطعی شد، علی اکبر نپرسید چگونه میتوان جان به در برد؛
پرسید: آیا ما بر حق نیستیم؟
و وقتی پدر گفت: آری، پاسخ داد:
《پس از مرگ باکی نداریم》
این یعنی:
"بودن یا نبودن" مسئله علی اکبر نیست؛
"حق یا باطل" مسئله اوست.
⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۹)
وقتی عمرسعد به طمع مُلک رِی و گندم آن، نبرد با نوه رسول خدا(ص) را پذیرفت؛
و وقتی عمرسعد وعدههای حسین بن علی را نپذیرفت، یعنی:
حق یا باطل مسئله عمرسعد نیست؛
ثروت و قدرت مسئله اوست
داشتن یا نداشتن مسئله اوست
خوردن یا نخوردن، مسئله او است
❓مسئله زندگی ما چیست؟🧐
📣 رسانه دینی باشید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🔸 تفاوت «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی»
🔹زندگی ، در اندیشه دینی ، مزرعه آخرت و خاستگاه رسیدن بـه كـمـال أخـروى است. گروهی بـه غـلط ، دیـن را «زندگی ستیز» می دانند و گروهی به اشتباه ،«زندگی پرست» می شوند و ممکن است آنانی که از تفکر زندگی ستیزی جـدا می شوند، بـه دامـان زنـدگی پرستی درافتند. دیـن نـه زنـدگی ستیز است و نه زندگی پرست؛ بلکه دین، زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت می داند .
🔹 بنابر آنچه گفتیم ، زندگی موفق ، زندگی ای است که توأم بـا رضایت و خرسندی باشد. اگر زندگی، بستر تکامل است ، رضامندی هم شرط موفقیت در زندگی است . کسانی میتوانند به تکامل بیندیشند که با زندگی خود،مشکل نداشته باشند.
🔹میان «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی» تفاوت وجود دارد. همه انسانها در زندگی مشکل دارند؛ اما انسان موفق ، کسی است که با زندگی اش مشکل نداشته باشد و این یعنی رضامندی از زندگی . برای رسیدن به موفقیت باید به رضامندی رسید و کسب رضامندی ، مهارت خاص خود را می طلبد. بدون مهارت ، نمی توان به رضامندی دست یافت .
📗برشی از کتاب رضایت از زندگی
✍عباس پسندیده
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(7).mp3
24.17M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب نهم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍هیئت الشهدای شاهرود
❓ چیستی عفاف
⭕️ شهوت تعريفشده
⭕️ نفس مهارشده
❓چرایی عفاف
♻️ صیانت و سلامت
⚠️ بیعفتی تهدیدگر سلامت
❓چگونگی عفاف
تدبیرهای اسلام برای عفاف:
✳️ رکن اول: ازدواج
👈 تسهیل ازدواج، تسهیل زندگی خانوادگی
✳️ رکن دوم: خویشتنداری
مؤلفهها: تقوا + صبر
1⃣ تابآوری و خویشتنداری در فرزندپروری
⚠️ فقدان تقوا و صبر در فرزندپروری عامل بیبندوباری جنسی و مالی در نوجوانی، جوانی و بزرگسالی
👈 بحران جنسی اصالتا جنسی نیست، تربیتی است
2⃣ عبرت از شکست ناخویشتنداران
🔹 استفاده از تجربههای موجود
3⃣ آینده اندیشی، نه لذت اندیشی
❓لذت حال یا آینده
🔸 عفت = لذت آینده
4⃣ حیا؛ بازداری حضور
🔹حیا عامل عفتورزی حضرت يوسف
🔸حیا: ترک فعل قبیح در حضور دیگران
5⃣ مقاومت در تنهایی
🔹مقاومت در برابر فشار اجتماعی
🔸احساس تنهایی نکردن در برابر اکثریت
🔹نترسیدن از سرزنش دیگران
صبر بر تنهایی
6⃣ راهبر کاهش زمینههای خطر جنسی
اقدام ۱: کاهش تماس
مثلا نقش معماری در عفاف
اقدام ۲: کاهش تحریک جنسی
روش: عطر نزدن - کنترل نگاه - کنترل گوش - پوشش مناسب
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۱۰)
تلازمي ميان سختي و ناخرسندي نيست
سيدالشهدا عليه السلام با وجود سختيها و همه دشواريها، راضي بود.
برخي اين گونه تصوّر مي كنند كه گويا امام حسين عليه السلام هيچ سختي و مشقتي را درك نكرده و يكپارچه، راضي بوده است.
تصوّر آنان اين است كه درك مشقّت و سختي يعني نارضايتي! در حاليكه هيچ ملازمه اي ميان اين دو نيست.
امام حسين عليه السلام همانند هر انسان ديگري ، درد و رنجِ مبارزه و ضربت شمشير و نيزه را مي چشد؛ اما ناراضي نيست.
آن حضرت در عين اينكه بر بلاها صبور است، به آنچه خدا مقدّر كند نيز راضي است.
هنگام خروج از مكه در خطبه اي خطاب به ياران خود مي فرمايد:
رِضَا اللَّهِ رِضانا أهلَ البَيتِ، نَصبِرُ عَلي بَلائِهِ؛ رضايت خدا رضايت ما اهل بيت است؛ بر بلاي او صبر ميكنيم.
📗 أعيان الشيعة، جلد ۱، صفحه ۵۹۳
و پس از ضربتهاي فراوان، در آخرين لحظات نيز اين گونه زمزمه ميكند:
صَبراً عَلي قَضائِكَ يا رَبِّ لا إلهَ سِواكَ؛ صبر ميكنم بر قضاي تو ، اي پروردگار من! هيچ خدايي جز تو نيست.
📕 مقتل الحسين(ع)، صفحه ۳۵۷
📔 رضایت از زندگی، حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
مدرسه حسینی(۱۱)
روز ۹ محرم شمر به کربلا رسید و اماننامه را به ابوالفضل العباس نشان داد.
وقتی ابوالفضل امان خود بدون امنیت امام را نمیپذیرد یعنی:
امنیت یا خطر مسئله ابوالفضل نیست
بودن یا نبودن با امام مسئله اوست
❓مسئله زندگی ما چیست؟
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی(۱۲)
عصر تاسوعا که قرار بود لشگر عمرسعد حمله را شروع کند، حسین بن علی علیه السلام شب عاشورا را از دشمن مهلت خواست!
❓چرا؟
نه برای این که فرجی رسد یا راه فراری بیابد؛
او مهلت خواست تا امشب را به راز و نیاز با خدا بپردازد.
او گفت: 《خدا می داند که من خواندن نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم》
این یعنی "بودن یا نبودن" مسئله حسین نیست؛
"با خدا بودن" مسئله اوست.
⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔
⁉️ ما مهلت زندگی را برای چه میخواهیم؟ 🤔
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از امین ترحمی اصل | روانشناس
📆 1402.5.5
🔰 عزاداری محرم و سلامت روان
🔵 آیا شرکت در #عزاداری_محرم افراد را #افسرده میکند؟
🔹 این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عدهای نیز مرتباً بر طبل این قضیه میکوبند که عزاداریهای محرم برای سلامت روان مضر بوده و سبب افسردگی میشود.
🔹 در پژوهشی که در مجلهی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز چاپ و منتشر شده است خلاف این ادعا نشان شده است.
🔹 در این پژوهش به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیهالسلام شرکت میکردند و کسانی که شرکت نمیکردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون ـ پسآزمون).
🔹 نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکتکنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیهالسلام نمرهی افسردگی آنها کاهشیافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود.
🔹 بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی میشود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن میشود.
🔸 اما چگونه شرکت در یک جلسه غمانگیز باعث کاهش افسردگی میشود؟
🔸 این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غمانگیز دارند؟
🔹 در این پژوهش بر اساس مکانیزمهای مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی شش مکانیزم پیشنهاد شده است:
1⃣ افراد برونریزی یا تخلیه هیجانی میکنند و این باعث میشود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد.
2⃣ اگر کسی احساس گناه حلنشدهای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف میکند.
3⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیهالسلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث میشود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیهالسلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی میکند.
4⃣ ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود. در عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام غلظت بالائی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
5⃣ افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیهالسلام این فرصت را مییابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر میدانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگنمائی مصائب خود را متوقف کنند. آنها در این روند متوجه میشوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان میکند.
6⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیهالسلام فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پُرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
☑️ این پژوهش توسط دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🆔 @tarahomiasl
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 #یادداشت_ویژه
🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی
👈به سلیگمن در روانشناسی_مثبتگرا بگویید زنی میشناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرینتر است!
👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی میشناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» !
👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند!
👈به مازلو در روانشناسی انسانگرایانه بگویید ابوالفضلی میشناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعهای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «اماننامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»!
👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت!
👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانوادهاش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند!
⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است...
انسانم آروزست
✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍هیئت الشهدای شاهرود
♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا
👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا
❓شاخصهای جامعه عصر اموی
❓شاخص "زندگی" کردن از نظر حسین
✳️ وضعیت حسین
✅ تخییر بین ذلّت و عزّت
❌ نه مرگ یا زندگی
⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ
⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه
⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان:
⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن
⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ
🟢 طرح مسئله به سبک حسین(ع):
♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است
🟢 طرح مسئله به سبک علیاکبر(ع):
♦️ حق یا باطل مسئله این است
مسئله حسین: عزت یا ذلت
عزت چیست؟ ذلت کدام است؟
✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر
♻️ ترکیبی از:
ارزش پایه + قدرت حفاظتکننده + مقاومت سرسختانه
عزت حسین(ع)
یعنی پایداری بر اصول
یعنی نفوذناپذیری
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
❓ آیا میدانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟
ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند.
در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند.
🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی