eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
210 عکس
78 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 پیامدهای مقایسه صعودی 🔸در زندگی، چیزهای فراوانی وجود دارند که می‌شود به خاطر آنها زندگی بانشاط و شادی داشت. 🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب می‌شود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: ⛔️ بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک می‌شمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش می‌یابد. 🔸زندگی در این دنیا برای هیچ کس کامل نیست. بدون شک، زندگی «داشته‌ها» و «نداشته‌ها»ی فراوانی دارد. 🔹اگر انسان به داشته‌های خود توجّه کند و از آنها لذّت ببرد، راحت‌تر می‌تواند نداشته‌ها را تحمّل کند. ⭕️ اما اگر کسی داشته‌های خود را نبیند، زندگی را یکسره محرومیت می‌داند و در آن، هیچ نقطه امیدی نمی‌یابد و همه زندگی، یکپارچه برای او سختی و تلخی است و واقعاً چنین زندگی ای را نمی‌توان تحمّل کرد. 🔸لذا بردباری نیز از میان می‌رود و فرد، توان تحمّل سختی‌ها را نخواهد داشت و این گونه است که مقایسه صعودی، زندگی را به پرتگاه نارضایتی سوق می‌دهد. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 آیا ماه صفر نحس است؟ ⭕ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث!! ▫️ هرکس خروج ماه صفر را به من بشارت دهد، به بهشت می رود. 🔅پیامبر اکرم (ص): هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است. معانی الأخبار، صفحه ۲۰۴، حدیث ۱ 📗 درسنامه فهم حدیث، صفحه ۱۱۶ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 مقایسه نزولی عامل افزایش رضامندی 🔸 مقایسه نزولی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد پایین‌تر در مادّیات)، یکی از عوامل افزایش شادکامی و رضامندی است. به همین جهت، یکی از توصیه‌های دین به پیروان خود، استفاده از مقایسه نزولی است. 👈🏻 پیامبر خدا (ص) وقتی می‌خواهد کسی همانند ابوذر را تربیت کند، به او توصیه می‌کند که از مقایسه صعودی پرهیز کرده، از مقایسه نزولی استفاده نماید. او خود در این باره می‌فرماید: "پیامبر خدا(ص) مرا به هفت چیز سفارش کرد: این که نگاه کنم به کسی که پایین‌تر از من است و ننگرم به کسی که بالاتر از من است..." 🔹 اگر انسان، خود را با زندگی‌های بهتر مقایسه کند، دچار تلخ کامی و احساس ناکامی می‌گردد و از زندگی خود لذّت نمی‌برد. اگر چنین اتفاقی افتاد، یکی از بهترین مقابله‌ها استفاده از مقایسه نزولی است. این روش، از آموزه‌های اولیای دین است. 👈🏻 امام باقر علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: "بپرهیز از این که نگاه کنی به کسی که برتر از توست... پس اگر از این کار (نگاه به بالادست)، چیزی بر تو وارد شد، به یاد آور زندگی پیامبر خدا (ص) را که غذایش از جو و شیرینی‌اش خرما و هیزمش شاخه‌های خشک شده نخل بود، هرگاه یافت می‌شد." 🔸 گاهی انسان، تصوّر می‌کند بد بودن وضع زندگی به خاطر پشت کردن خدا به انسان بوده، نشانه نگون بختی است. بررسی زندگی افرادی همچون پیامبر خدا (ص) و دیگر اولیای دین، این تصوّر باطل را می‌زداید؛ چون انسان می‌بیند کسانی هم که برترین انسان‌ها بوده‌اند، از زندگی‌های معمولی و بلکه سخت، برخوردار بوده‌اند و بدین سان، آرام می‌گیرد و از آن احساس ناخوشایند و آن تصوّر نادرست، دور می‌گردد. ✂️ : هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۵ 👤 عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 کارکرد روانی مقایسه نزولی 🔸 مقایسه نزولی (مقایسه خود با پایین دست)، توهّم زا نیست؛ بلکه نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را که زیر سایه سیاه مقایسه صعودی از دیده‌ها پنهان شده است، آشکار می‌کند. 🔹 مقایسه نزولی، از آن دست آموزه‌هایی نیست که می‌گوید: «به خود تلقین کن که وضع خوبی داری و از بهترین زندگی‌ها برخورداری و در بهترین مکان‌ها ساکن هستی و بهترین شغل و همسر را داری و...». اینها توهّم خوشی است. ♦️ آموزه دین، نه مقایسه صعودی ناامید کننده را می‌پذیرد و نه تلقین‌های توهّم زا را. 👈 آموزه دین، مبتنی بر درک واقعیت‌ها و شناخت نقاط مثبت موجود است، نه توهّم وجود آنها. پرورش یافته دین، نه با ناامیدی زندگی می‌کند و نه با تخیّل و توهم؛ بلکه با واقعیت‌ها زندگی می‌کند و به آنچه دارد می‌اندیشد. ✅ هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار می‌سازد و در برابر دید فرد قرار می‌دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: "به کسی که پایین‌تر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمت‌های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است." 🟢 انسان متعادل، با کمال شهامت می‌پذیرد که ممکن است دیگران چیزهایی داشته باشند که او ندارد؛ ولی در عین حال، او چیزهای بسیاری نیز دارد که دیگران ندارند و انسان می‌تواند به آنها دل خوش کند و امیدوارانه زندگی کند. 📗 هنر رضایت از زندگی، ص ۵۷. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشته‌اند؟ ✍🏻 استاد محمدحسین رجبی دوانی ▪️ برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه‌السلام نفی کردند. ▫️ برخی معتقدند امام حسین علیه‌السلام فقط دو دختر داشتند به نام‌های فاطمه و سکینه. لذا از نظر آن‌ها داستان حضرت رقیه بی مبنا است. ▪️ اما من خدمت شما عرض کنم اگر چه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را دو تن به نام‌های فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل‌های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دو تن ذکر کرده است. ▪️ مثل کتاب مطالب السَّئوول ابن طلحه شافعی که نَسَب‌شناس است و تخصصی این کار را کرده و حال اینکه شیخ مفید نسب‌شناس نیست. ▫️ همینطور در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده‌اند. ▪️ این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمی توانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه حسین علیه‌‌السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست. ◽️ اما راجع به خرابه شام که عده‌ای سوال کرده‌اند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب کامل بهایی عمادالدین طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است. ▪️پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است. ▫️ ثانیا او معاصر سید بن طاووس است. سید‌ بن‌ طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل‌نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. ▪️ حالا چرا ما از سید بن طاووس به قول معروف چشم‌بسته می‌پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده‌اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سید بن طاووس است و در سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم؟! عمادالدین طبری می گوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب حاویه از قاسم بن محمد مامونی که پیرامون زشتی‌های بنی امیه و کارهای خلاف آن‌ها نوشته شده بوده، آمده است. ▪️ به قول معروف شیخ عباس قمی می‌گوید: آثار و کتاب‌ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت. مضافاً بر اینکه اگر مرقد حضرت رقیه در جای دیگری غیر از شام واقع بود می‌توانستیم تردیدی کنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند. ▫️ اما در شام که پایگاه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اهل‌بیت علیه‌السلام بودند، چطور می‌توانند چیزی برای قرن‌ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته به زیارت آن‌جا بروند و نذرها بکنند و خواسته‌هایی داشته باشند که اجابت بشود؟! 🔸 حال آیا می‌توانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه‌السلام چنین دختری نداشته است؟! 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 مقایسه نزولی و افزایش آستانه بردباری 🔸وقتی انسان، زندگی‌های پایین‌تر را ببیند، از یک سو به آنچه دارد آگاهی می‌یابد و به سپاس و ستایش خدا می‌پردازد و از سوی دیگر، متوجّه می‌شود زندگی او آن قدر هم سخت و غیر قابل تحمّل نیست. بدین ترتیب، ناراحتی او کاهش می‌یابد، تنیدگی و فشار روانی او به حداقل می‌رسد و توان تحمّل و بردباری او افزایش می‌یابد. 🔹پیامبر خدا (ص) درباره این حقیقت می‌فرماید: "کسی که... در دنیای خود به پایین‌تر از خود نگاه کند و خدا را به خاطر برتری‌هایی که به او داده، ستایش کند، خداوند، او را سپاسگزار و بردبار می‌نویسد." 🔸توان تحمّل نداشتن، همیشه به دلیل بزرگی سختی نیست؛ بلکه به دلیل بزرگ شماری آن است. مقایسه صعودی، در اندازه سختی زندگی، اغراق کرده، آن را بیش از اندازه واقعی‌اش نشان می‌دهد؛ اما مقایسه نزولی، آن را تعدیل کرده، به اندازه خودش و یا حتّی کوچک‌تر از آنچه هست، کاهش می‌دهد. این کار، موازنه را به نفع صبر و بردباری تغییر می‌دهد و بدین وسیله، امکان تحمّل را افزایش می‌دهد. 📘 هنر رضایت از زندگی صفحه ۶۰ 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراسم دعای ندبه 🏠 منزل دکتر گلزاری 🗓 دی‌ماه ۱۳۹۱ 🟢 روش تاب‌آوری 0⃣1⃣ تقویت پیش‌خوشایندها معنا: توجه به خوشایندهای پیشین آسیب: تمرکز بر مشکل، و ندیدن نکات مثبت پیشین نتیجه: کاهش تحمّل و تاب‌آوری توان یافتن خوشایندهای پیشین، نشانه رشدیافتگی شجاعت پذیرش مشکل حال + توجه به خوشایندهای پیشین
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣1⃣ تقویت پاداشی معنا: توجه به پاداش‌ مشکلات ویژگی انسان: گریز از بیهودگی اما پذیرش رنج سودمند توجه نکردن به پاداش آینده 🏵 پاداش داشتن همه بلاهای مؤمن ‼️ آگاهی از پاداش = تمنای بلا اطمینان به خدا و امید به او
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣1⃣ تقویت تفسیری معنا: تفسیر واقع‌گرا از بلا ⚠️ احساس محرومیت = احساس نارضایتی و افزایش فشار روانی ⁉️ تفسیر محرومیت چیست؟ ❓محروم واقعی کیست؟ ✅ ضرورت اصلاح تفسیر محرومیت 📚 معرفی محرومیت واقعی در احادیث اهل‌بیت(ع) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 سخت نگیرید 🔸بخش بسیاری از سخت شدن زندگی، مربوط به «سخت گیری» ماست، نه وجود مشکلات. گاهی وقت‌ها آن قدر زندگی را سخت می‌گیریم که غیر قابل تحمّل جلوه می‌کند و حال آن که واقعیت، چیز دیگری است. زندگی، آن قدر هم که می‌پنداریم، سخت و دشوار نیست. همیشه واقعیت، تحمّل پذیر است؛ اغراق کردن ما است که شدت درجه دشواری را بالا می‌برد. 🔹بنابراین، یکی از کلیدهای رضایت از زندگی، «راحت گرفتن زندگی» است. راحتی زندگی را باید در خودمان جستجو کنیم. همواره، راحتی زندگی به عوامل بیرونی نیست؛ این یک اصل است. زندگی را راحت بگیرید تا راحتْ زندگی کنید. 🔸امام کاظم علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: دنیا را ناچیز بشمرید و آن را راحت بگیرید؛ چرا که به یقین، هیچ مردمی، آن را راحت نگرفتند، مگر آن که خداوند، زندگی را بر آنان گوارا نمود. 📙 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۶۱ 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 آرزوهای زندگی 🔸 آنچه به زندگی ما پویایی و تحرّک می‌بخشد، نگاه به آینده است که از آن به «امید» یاد می‌کنیم. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: همانا آرزو، رحمتی از جانب خدا برای امت من است. اگر آرزو نبود، هیچ مادری فرزندش را شیر نمی‌داد و هیچ کشاورزی درخت نمی‌کاشت. شیر ندادن فرزند یعنی انقطاع نسل، و کشت نکردن درخت یعنی از میان رفتن غذای زندگی. تصوّر کنید زندگی در این وضعیت چه صورتی می‌یابد. 🔹 گویند روزی حضرت عیسی (ع) به پیرمردی که مشغول کشاورزی بود، می‌نگریست. حضرت عیسی (ع) به خداوند عرض کرد: «خداوندا! امید را از دل او برگیر». در این هنگام، پیرمرد، بیل خود را به کناری نهاد و روی زمین دراز کشید. مدتی گذشت. حضرت عیسی به خداوند عرض کرد: «خداوندا! امید را به دل او بازگردان». ناگهان کشاورز پیر برخاست و شروع به کار نمود. حضرت عیسی (ع) نزدیک رفت و ماجرا را از وی پرسید. پیرمرد گفت: «مشغول کار کردن بودم که با خود فکر کردم و گفتم: تا به کی می‌خواهی کار کنی ای پیرمرد؟! از این رو، بیل را کنار گذاشتم و خوابیدم. کمی گذشت، با خود گفتم: به خدا سوگند، تا زنده هستی باید زندگی کنی! از این رو، برخاستم و بیل را دوباره به دست گرفتم». 🔸نقش امید و ناامیدی در این جریان، به خوبی مشهود است. امّا هر چیزی حدّی دارد و اگر آن حد، حفظ نشود، دو جنبه افراط و تفریط نیز پیدا می‌کند. امید نیز همین گونه است. جنبه تفریط آن، «ناامیدی» است و جنبه افراطی چیزی است که در فرهنگ دین از آن به عنوان «آرزوهای دور و دراز» یاد می‌شود. آرزوی دور و دراز، یعنی آرزوهایی که از اندازه عمر انسان تجاوز می‌کند و دنیا نیز ظرفیت برآوردن آن را ندارد. 🔹این افراط در آرزوها، خود یکی از عوامل نارضایتی از زندگی است. به همین جهت، امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: هرکس آرزوهایش زیاد شود، رضایت او کم می‌شود. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۴۳. 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 تناسب نقش با جنسیت ‼️ برابری یا تناسب؛ مسئله این است ⁉️ نقش متناسب با جنسیت زن چیست؟ 📺 برشی از برنامه آفاق، شبکه افق 🗓 ۱۳۹۷ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
مطلبی از: دکتر اصغری نکاح روانشناس پوشش اسلامی در مدارس فرانسه از اول سپتامبر ممنوع 🔹«گابریل آتال» وزیر آموزش‌وپرورش فرانسه اعلام کرده که از فردا دانش‌آموزان اجازهٔ حضور در کلاس‌ها را با پوشش اسلامی نخواهند داشت. نکته 1⃣ برای جوامع مسلمان میگویند ز.ز.آ اما نیت هدف واقعی شان انسان،بردگی،هرزگی است 2⃣ با کمی عقل و دقت میشود فهمید غرب به دنبال آزادی و حق انتخاب نیست، اگر بود چرا عبارت حجاب اجباری را برای ایران و مسلمانان می تراشد اما در عمل و در را تحمیل می کند 3⃣ آیا میدانید از دوره آتاتورک تا۲۰۱۳ قانون ممنوعیت حجاب یا بی حجابی اجباری در موسسات دولتی اعمال می شد سوال اینجاست که چرا هیچگاه غرب و غربگرایان به اعتراض ندارد و‌ این اجبار را به اسم آزادی توجیه میکند اما انتخاب عملی مسلمانان را با القای رسانه ای اجباری میخواند 4⃣بیچاره کسانی که بخاطر استعمار رسانه ای و امپراطوری فریب و دروغ، بی حجابی اجباری مسلمانان در غرب را توجیه می‌کنند و به آن رنگ و لعاب آزادی قلابی میدهند 5⃣ با عقلانیت و متانت و قاطعیت باید پای حجاب و قانون حجاب برای جامعه اسلامی ایستاد و فریب بازی با کلمات غرب برهنه گرا و خانواده ستیز را نخورد ✅نکته نهایی با این همه جنگ رسانه ای جهانی برعلیه حجاب در ایران تنها درصد بسیار ناچیزی از نوجوانان و جوانان وگاه بزرگسال در فریب رسانه ای حجاب ستیز شده اند ولی اکثریت جامعه حجاب باورند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🤲🏻 محتاج دعای خیر شما معلمی دلسوز، شریف و خدوم، پس از عمل تومور مغزی، دوباره در بخش مراقبت‌های ویژه بستر شد. به ویژه از اربعینی‌ها التماس دعای خاص داریم چنانچه میسر شد برای همه بیماران و از جمله ایشان دعا بفرمایید. خداوند بیماری و گرفتاری همه شما را به لطف خود برطرف سازد. ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم 🤲
📜 آرزوهای طولانی (۲) 🔸 کسی که صاحب آرزوهای طولانی است، همواره لذّت را در چیزی می‌داند که ندارد و به همین جهت، از آنچه دارد بهره مند نمی‌شود. چنین افرادی همواره از آنچه دارند، نالان و ناراضی‌اند و چیزهایی را آرزو می‌کنند که ندارند. 🔹 مهم نیست که چه دارند، مهم آن است که همواره آنچه را ندارند، مایه خوش‌بختی می‌دانند و وقتی به آنچه زمانی آرزویش را داشتند، دست یافتند، باز هم احساس بهره مندی و خوش بختی نمی‌کنند و به آنچه در دور دست‌ها وجود دارد، می‌اندیشند. این، معنای آرزوی دور و دراز است. 📕 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۴۴ 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده ⭕️ بخوانید 👈🏻 آرزوهای زندگی ۱ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 آرزوهای طولانی (3) 🔸برای احساس بهره مندی، داشتن فلان نعمت، کافی نیست؛ باید انسان از وجود نعمت، باخبر شود و از داشتن آن، احساس بهره مندی کند، تا لذّت آن را بچشد. چه بسا نعمت‌هایی که وجود دارند، ولی کسی از وجود آنها خبر ندارد و یا از داشتن آنها لذّت نمی‌برد. 🔹ناخشنودی بسیاری از کسانی که از زندگی خود راضی نیستند، نه به دلیل نداری و محرومیت، بلکه به دلیل ناچیز شمردن و اهمیت ندادن به چیزهایی است که دارند. 🔸اگر روحیه فرد، این گونه باشد که آنچه را دارد ناچیز می‌شمارد و لذّت خود را در آن چیزی می‌داند که ندارد، در این صورت، راه تحقّق رضایت از زندگی، تأمین خواسته‌ها و افزایش سطح زندگی نیست؛ زیرا او به هر سطحی از زندگی که برسد، باز همین الگوی فکری را دارد که: «آنچه دارم ناچیز است و خوش بختی در چیزهای بالاتری است که ندارم». از سوی دیگر، چنین افرادی به جهت آرزوهای بی حد و مرزی که دارند، هیچ گاه به خواسته‌های خود دست نمی‌یابند و لذا همواره به خاطر آنها حسرت می‌خورند. 🔹لذا آرزوهای دور و دراز، سبب می‌شود که انسان، داشته‌های خود را کوچک ببیند و از آنها لذت نبرد و نسبت به نداشته‌ها نیز حسرت بخورد. به همین جهت، امام علی (ع) می‌فرماید: از آرزوها[ی طولانی] بپرهیزید؛ زیرا نشاط نعمت‌هایی را که دارید، از میان می‌برد و آنها را نزد شما کوچک می‌سازد و حسرتِ آنچه را که آرزو دارید، در پی می‌آورد. 📕 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۴۴ 👤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده ⭕️ بخوانید 👈🏻 آرزوهای زندگی ۲ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
سرکار خانم حبیبی سلام بر همه زیارت همه زائران اباعبدالله (ع) قبول در مدتی که در ایران و در بین فامیل و دوستان بودم، احساس کردم که موج ناامیدی و دلسردی از زندگی، خیلی بیشتر از قبل در بین مردم پخش شده است و این خیلی برایم ناراحت کننده بود. مدتی برشی هایی از کتاب استاد پسندیده را که در کانال شان می گذاشتند، در گروه دوستان و... گذاشتم و با استقبال مواجه شد و درمورد کتاب " رضایت از زندگی" از من سوال کردند. من ضمن معرفی کتاب و نویسنده بزرگوارش، نسخه ای از کتاب را که داشتم، در اختیار آن‌ها گذاشتم و گفتم در مدتی که من نیستم، کتاب را بخوانید و به یکدیگر بدهید... خواستم از شما که قدر این کتاب و کتابهای این چنینی را می‌دانید، بخواهم که در انتقال مفاهیم آن‌ها به مردم، دست و دلباز باشید تا همه بخوانند و لذت ببرند و استفاده کنند. ممنونم🌹 با سلام و احترام خدمت شما و همه اهل ایمان آنچه می بینید و می خوانید، روزنه ای به کهکشان معارف زندگی ساز اسلام است... واقعیت این است که زندگی های ما معمولاً خراب، و معارف دین برای ساخت یک زندگی خوب، بسیار بسیار غنی هستند. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست؟ این گنجینه ارزشمند، نیازمند: کشف و استخراج، پردازش و عرضه مناسب است. وظیفه همه طلاب، روحانیون و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم قرآن و حدیث آن است که در این راه قدم بردارند. پس از انقلاب اسلامی، ما هیچ توجیهی برای کم کاری نداریم و باید پاسخگوی اهل بیت(ع)، امام عزیز و شهدای گرانقدر انقلاب و جنگ باشیم. اصلا وقت تنبلی، کوتاهی و اهمال کاری نیست. باید جنبید و اقدامی جهادی کرد. بسم الله الرحمن الرحیم....
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 زندگی و رشدکنندگی 🎙 سخنرانی روز اربعین گروه درمان معنوی خداسو 🔴 اربعین از دو منظر: 🔸 منظر تاریخی: امکان و عدم امکان حضور کاروان اسرا در اربعين اول 🔹 منظر سبک‌شناخت زندگی: ▫️جزئی از سبک زندگی مؤمنانه ▫️ نشانه متمایزکننده مؤمنان فلسفه شهادت امام حسین در زیارت اربعین: نجات مردم از جهالت و ضلالت تبدیل مناسبت‌های عزا به کانون تبیین و روشنگری با هوشمندی علمای دین ❇️ موضوع: خصیصه رشدکنندگی شاخص حیات 👈🏻 رشدکنندگی ❓معنای رشد: ▪️جذب و دریافت مواد لازم ▪️تبدیل به رشد و توسعه وجودی ⚠️ قانون مردگی: ⭕️ عدم دریافت و جذب مواد رشددهنده ⭕️ دریافت و جذب مواد نابودکننده 💠 مفهوم تبیین‌گر رشد 👈🏻 "شکر" انسان شکور 👈🏻 دارای ویژگی رشدکنندگی 🔳 معنای مشهور شکر: شناخت نعمت + اظهار نعمت + قدردانی از نعمت دهنده 🟩 معنای اصیل: تبدیل امکانات دریافتی به رشد انسانی ⁉️ امکانات رشد: 💎 نعمت: ثروت، قدرت، شهرت، موقعیت، زیبایی و... 💥مصیبت: فقر، تهدید، تهمت، تکذیب، ناسپاسی و... 💫 فلسفه شکر بر مصیبت در سجده زیارت عاشورا 💫 فلسفه ستایشگری سیدالشهدا در همه حوادث کربلا 💫 منطق "مارایت الا جمیلا" ی حضرت زینب 📉رشدکنندگی یعنی توان تبدیل همه نعمت‌ها و مصیبت‌ها به رشد و توسعه‌ وجودی 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
استاد طبق صحبتهای امروزتون ما باید حتی شاکر باشیم از همون کسایی که با ازارشون باعث رشد ما شدن؟ البته در دل علیکم السلام شاکر "از آنها" نه اما آدم شاکر "در آزار آنها" رشد خودش را می جوید؛ مانند سیدالشهدا علیه‌السلام که در ظلم یزید رشد خودش را دنبال کرد. دقت کنید، در معنای اصیل شکر، مسئله قدردانی از طرف مقابل نیست؛ مسئله تبدیل آزار به پله رشد و ترقّی است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شب اول مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ 📜 عاشورا و کنش اجتماعی ▪️تفاوت کنش فردی با کنش اجتماعی 🔸 کنش اجتماعی: نسبت ما با پدیده‌های جامعه ✳️ قانون کنش اجتماعی: ◽️ ۱. دامنه کنشگری 🔺 مجموع کنشگر مباشر + کنشگر موافق = کنش اجتماعی محدود نبودن کنش اجتماعی به فرد مباشرکارکرد کنشگر موافق: 🔹زمینه‌سازی، بسترسازی و ایجاد فضای مساعدکنش اجتماعی بدون بستر اجتماعی ناممکن است 🕋 شواهد دینی: 🛑 جامعه، قاتل ناقه صالح(فَعَقَروها) ◽️ ۲. تداوم کنشگریمقطعی نبودن کنش اجتماعی ❌ محدود نبودن کنش اجتماعی به زمان واقعه کنش اجتماعی 👈🏻 عمل مستمر، نه منقطع 🕌 شواهد دینی: 🔻 امام علی علیه‌السلام: 🔸 مشارکت مؤمنان آینده در جنگ نهروان، بدون حضور در جنگ‼️ 🔴 پاسخ به شبه: ❓چرا لعن در زیارت عاشورا: زمینه‌سازها نیز شریک قتل اند، شریک یزید... ❓چرا عزاداری و راهپیمایی اربعین عزاداری و راهپیمایی اربعین، جزئی از کنش حسین بن علی(ع) و : تداوم کنش اجتماعی عاشورا ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شب دوم مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۷ 📜 کنشگری اجتماعی (۲) 🟢 کنشگران غیر مباشر ❓ چه اقداماتی فرد غیرمباشر را تبدیل به "عامل" می‌کند؟ 💠 گونه‌های کنشگری غیرمباشر: ۱. کنش‌های دوطرفه ▪️ مراد: بدون طرف دوم، کنش اول ناممکن ▫️ غیبت، تهمت، شایعه و... 2️⃣ کنش پیشاحادثه ▪️ آمریت، راهنمایی، اشاره‌گری 3️⃣ سیاهی لشکر 🔺 یعنی: بالابردن آمار بدون کنشگری تعریف شده ⚫️ سیاهی لشکر رسانه‌ای: ▫️عضویت در شبکه‌های اجتماعی ▫️ دیدن پست‌ها و پیام‌ها ▫️بینندگی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و ماهواره‌ای ⭕️ شب اول 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
⚫️ مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر 🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر پسندیده 🎤 مداح: حاج حمید رمضان‌پور 🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات