eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
320 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
‪اعتماد اجتماعی ۲.mp3
31.29M
📜 اعتماد اجتماعی (۲) انواع اعتماد اعتماد اجتماعی (بین مردم) اعتماد سیاسی (بین مردم و حاکمان) 03:44 من چگونه می‌توانم اعتماد را ایجاد کنم؟ عوامل اعتماد آفرین ۲: ۱. رعایت حقوق دیگران ۲. صداقت (یکسانی بود و نمود) ۳. امانت‌داری 08:58 ۴. کارآمدی و توانمندی ویژگی موسی: قوی و امین ویژگی یوسف: حافظ و علیم 16:18 ۵. تعهد و پایبندی وفاداری به پیمان‌ها 21:30 ۶. احساس امنیت مال، جان، آبرو، راز و... زیرآب زدن، خراب کردن دیگران پی‌جویی عیوب دیگران 🕌 حرم مطهر رضوی 🗓 تابستان ۱۳۹۸ ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
عفو و بخشش، ۹۲۰۴۲۴.mp3
31.33M
📜 عفو و زندگی ⁉️ عفو در کجای زندگی ما قرار می‌گیرد؟ ⁉️ چرا باید دیگران را ببخشیم؟ ⁉️ چگونه می‌توانیم دیگران را ببخشیم؟ 02:28 جای عفو در زندگی موقعیت نیاز به عفو اشتباهات دیگران در حق ما انواع واکنش: بدتر، برابر، برتر عفو هنگام قدرت 15:12 چرا باید دیگران را ببخشیم؟ توهمات: عفو یعنی باخت من عفو یعنی توسعه ظلم تفکر منطقی: ۱. می‌بخشم چون انسان بزرگی هستم عفو نشانه توسعه وجودی 22:42 ۲.می‌بخشم تا راحت‌تر زندگی کنم نبخشیدن یعنی آزار خود نبخشیدن یعنی تکرار رنج خطای دیگران مثل زباله‌دان نبخشیدن یعنی ایستادن در زباله‌دان بخشیدن عامل به‌زیستن 29:13 آیا بخشش موجب تکرار ظلم نمی‌شود؟ گاه، گذشت سازنده است 35:21 بهزیستن، دستاورد عفو مولفه‌های به‌زیستن: بهزیستی روانی(گذشت عامل نشاط و شادابی) بهزیستی اجتماعی(گذشت عامل روابط سالم) بهزیستی معنوی(گذشت عامل حیات معنوی) 42:41 چگونه ببخشیم؟ ۱. برخوردار از صبر ۲. برخوردار از رشدیافتگی ۳. امید به پاداش‌ گذشت ۴. توان خویشتنداری 51:52 پاسخ به سوالات 📺 برنامه این شب‌ها، شبکه یک 🗓 ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
مهاجرت و زندگی.mp3
39.23M
📜 مهاجرت و زندگی ✳️ مهاجرت و تحول در زندگی ✳️ مسئله مکان و سبک زندگی 04:12 | اثرگذاری مکان بر زندگی 🔸 زندگی فقط متأثر از عناصر دورانی خود نیست ♦️ فرق می‌کند کجا زندگی کنیم ▫️مکان، دارای شعاع اثرگذار ▫️انسان، دارای جاذبه اثرپذیر 10:16 | ⁉️ چرا مهاجرت ۱- تنگنای زندگی ▪️ فراهم نبودن شرایط برای زندگی ▪️ نجات خود و زندگی خود (مادی و معنوی) نمونه: مهاجرت مسلمانان به حبشه مهاجرت پيامبر اکرم به مدینه 17:29 | ❌ توجیه‌ناپذیری زندگی در منطقه فاسد ⭕️ خودستمی، به خاطر زندگی در منطقه فساد قرآن: إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا.(نساء: ۹۷) 21:18 | ٢- توسعه دین و معنویت ▪️ مهاجرتهای فرزندان امامان به نقاط مختلف جهان ▪️ مهاجرت بازرگانان و شیعیان به جنوب هند، چین و... ▪️ماجرای زکزاکی و شیعیان نیجریه 26:01 | ⚠️ مهاجرت ارتجاعی 🔻 واپس‌گرایی - عقب‌گرد ▫️ خروج از قلمرو ایمان و ورود به قلمرو شیطان ▫️ هجرت از ایمان‌شهر به شیطان‌شهر 📖 پيامبر اکرم(ص): 🔥 مدینه مانند کوره آهنگری است که ناخالصی‌ها را می‌زداید. 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
رفاه در زندگی.mp3
49.42M
📜 رفاه در زندگی ♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب 🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایده‌های مختلف سبک زندگی 🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای رفاه‌ دارد؟ 🔴 مسئله: زندگی بدون احساس سرزندگی، و لذت بردن، و خوش بودن 06:20 | تعریف رفاه ▫️ دستیابی آسان و با اختیار ▫️ نبود سختی ، تنگنا، و محدودیت ▫️ وجود راحتی، آسایش ▫️ راحتی، آسایش، سعه و باز بودن دست، و فراوانی نعمت 11:00 | ایده رقيب دین در رفاه 📈 اقتصادی بودن رفاه طراحی زندگی بر اساس رفاه اقتصادی(عینی) ⁉️ چالش ناکارآمدی رفاه‌ عینی در احساس رفاه، هم در کشورهای پیشرفته و هم در توسعه نایافته 🔸 پارادوکس استرلین 20:42 | حرف جدید تفکر غربی ❌ اقتصاد، حرف اولِ رفاه‌ نیست 🔹 طرح مؤلفه رفاه‌ ذهنی(روان‌شناختی) 🔸 ذهن رفاه‌ساز ❌ ذهن فلاکت‌ساز 22:07 | تفاوت وجود رفاه با احساس رفاه ♦️ چالش در احساس رفاه 26:00 | مؤلفه ارتباطی 33:10 | نقش آرزو در تخریب احساس رفاه 🔹 دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره مکانیزم تخریب‌گری آرزو 37:10 | مؤلفه معنوی رفاه 🔸 ارتباط با خدا 40:22 | مؤلفه اجتماعی رفاه 🔸 نقش سبک حکمرانی در رفاه 🔹 عدالت اجتماعی عامل احساس رفاه 41:40 | جمع‌بندی و نتیجه‌گیری پیشتازی دین در طراحی زندگی خوب 🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 حاشیه‌های موضوع رفاه در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای جمعه شب، ۱۲ آبان موضوع رفاه در زندگی را انتخاب کردم. هدف اصلی نشان دادن این اصل بود که رفاه فقط یک مؤلفه اقتصادی نیست، بلکه امری چندمؤلفه‌ای و ترکیبی است. این موضع حاشیه‌هایی حین و پس از سخنرانی داشت که بازگو می‌کنم. ۱. هنگام سخنرانی یکی از بچه‌هایی که بازی می‌کرد، آرام آرام به منبر نزدیک شد و آمد روی پله اول نشست. خُدّام خواستند او را دور کنند؛ از آنها خواستم کاری نداشته باشند (دقیقه 18:36). او هم لحظاتی نشست و سپس بلند شد و رفت؛ هیچ اتفاقی هم نیفتاد! ۲. وقتی بحث به رفاه ذهنی و مؤلفه روانشناختی آن رسید و از اموری مثل آرزوها رسید، کسی از سمت چپ با صدای بلند اشکال کرد که مشکل اینجا نیست؛ مشکل در ظلمی است که مردم در جامعه مشاهده می‌کنند (31:48). پیر مرد محترمی بود؛ به ایشان عرض کردم آن موضوع دیگری است به آن می‌پردازم. در انتهای بحث وقتی به مؤلفه اجتماعی رفاه رسید و از نقش عدالت اجتماعی در احساس رفاه گفتم، احساس اقناع و رضایت را در چهره او مشاهده کردم. ۳. همو بعد از سخنرانی هم آمد و موافقت و رضایتش را نشان داد. البته موضوع جدیدی را مطرح کرد که در روایات داریم فقر بیاد، دین می‌رود! گفتم: بله داریم، ولی این همه حرف دین نیست. آدمی اهل منبر بود. گفتم: مگر فقر را خدا به عنوان آزمایش قرار نداده است؟ گفت: بله! گفتم: پس بی‌دین شدن مردم را باید تقصیر خدا دانست! گفت: بله آزمایش خداست. ادامه دادم: پس نمی‌توان بی‌دین شدن پس از فقر را با این احادیث توجیه کرد. ۴. پس از ایشان شخص دیگری از سمت راست گفت این حرف‌ها اشتباه است. بحث من به آنجا رسیده بود که یافته‌های امروز همان چیزی است که در دین وجود داشته است. گفت الان زندگی اقتصادی خیلی سخت شده و مردم از دین زده شده‌اند و... (دقیقه 32:38) گفتم بحث ما در دین‌گریزی نیست، موضوع چیز دیگری است... و بعد ادامه دادم. او هم با ناراحتی بلند شد و نمازش را خواند! ۵. بعد از سخنرانی آمد دست او را گرفتم و با لبخند گفتم: خُب حالا بگو! گفت: جوان‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند، مسکن تهیه کنند و... در این شرایط شما از «رفاه» حرف می‌زنید؟! احتمال دادم از اول نبوده است. پرسیدم از اول بودید؟ گفت: نه، ۲۰ دقیقه آخر بودم! گفتم: قربونت بشم اول بحث گفتیم که اینها هم جزئی از رفاه است. حرف شما درست است؛ وقتی اینها تأمین نباشد، یعنی جزئی از رفاه ناقص است؛ پس اختلافی نداریم. آرام شد و رفت. ۶. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر درخواست معرفی کتاب کرد که به وی کتاب رضایت از زندگی را معرفی کردم. ۷. تعدادی افراد دیگر ضمن تشکر درخواست تداوم مباحث را داشتند. در میان آنها افرادی بودند که وضع مالی بدی داشتند، اما از این بحث استقبال می‌کردند؛ این برای من شگفت‌آور بود. ۷. فرد دیگری آمد و ضمن تشکر، گفت داشتم می‌رفتم. وقتی بحث را شنیدم نشستم و گوش دادم. وی سپس مباحث طولانی را مطرح کرد که نشان می‌داد اهل مطالعه است... جایی به هرم نیازهای مزلو اشاره کرد و این که تا نیازهای اقتصادی برآورده نشود، شکوفایی هم به وجود نمی‌آید! گفتم: ولی خدا می‌گوید: من نیازهای اولیه شما را می‌گیرم تا رشد کنید! با تعجب نگاه کرد و گفت: تا به حال به این نکته توجه نکرده بودم. ۹. سپس یک سری مباحث مطرح کرد... گفتم اینها را می‌دانم و چند چشمه برایش آمدم... گفت: خُب خدا را شکر... خلاصه حرف او این بود که نباید از قالب «اقتصاد مهم است، اما...» استفاده کنید! او با «اما» گفتن مشکل داشت! گفتم: بله درست است، هر چند برای آن توضیحی هست، اما کلیت حرفتان را قبول دارم. گفت: بله، لُبّ کلام همین بود! خندید و از هم جدا شدیم. ۱۰. عده‌ای گفتند: شاید نتوانیم هر هفته حضور داشته باشیم. چگونه می‌توانیم به مباحث دسترسی داشته باشیم؟ بنده نیز کانال صوت آستان و گفتار پسندیده را معرفی کردم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت #حاشیه_نگاری 📜 حاشیه‌های موضوع رفاه در سلسله جلسات سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع
چند ملاحظه: الف) هنگام طراحی بحث نمی‌دانستم وارد بعد اجتماعی رفاه بشوم یا نه. طرح مسئله ناعدالتی، خود زمینه‌ساز شد و از آن استقبال کردم. گاه مخاطبان خود بهترین زمینه‌ساز برای موضوعات هستند. ب) طرح جلسات سبک زندگی - که به ابتکار تولیت محترم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) صورت گرفت - بنا بود از برنامه‌ی «دین، نشاط، زندگی» آستان قدس رضوی الگو گیرد و به صورت دو مرحله‌ای و اختصاص وقت دوم جلسه به پرسش‌های حاضران اختصاص یابد. با وجود پیگیری مکرر بنده، ساختارهای اجرای آن در آستان سیدالکریم(ع) فراهم نبود. این اتفاقات نشان می‌دهد که باید وقتی را به مردم اختصاص داد. امیدوارم محقق شود. ج) اشتیاق به مباحثی که زندگی مردم را سامان می‌دهد، فراوان است. این نشان می‌دهد که خطبا و سخنرانان باید این رویکرد را در فعالیت‌های خود پیش گیرند. د) درخواست مردم نسبت به پیگیری موضع، از طریق غیر حضوری نشان می‌دهد که باید برای رساندن مطالب به دست مخاطبان غیرحضوری، از فضای مجازی استفاده بیشتری کرد. معاونت تبلیغات حرم مطهر می‌تواند محصولات متنوعی از این گونه بحث‌ها تهیه و از طرق مختلف به دست مردم برساند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🍃؛﷽؛🍃 ✨من سحرخیز جمعه‌های تواَم بلبل ریز شاخه‌های تواَم ✨چشم در چشمه‌ی لبانت داشت طفل نوپای خاطرات تواَم ✨خنده‌هایی که بر لبان داری می‌تراود ز گریه‌های تواَم ✨مست تفخیم ربّنای تواَم خام ترقیق گریه‌های تواَم ✨من خراب آمدم به درگاهت تا بسازد اشاره‌های تواَم ✨در هوایت شود نفس بکشم؟ من که مست ترانه‌های تواَم ✍🏻 دکتر محمدرضا توکلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز و گام‌هایمان را استوار ساز و ما را بر گروه کافران پیروز گردان 🤲 برای تداوم پیروزی‌های عابدان شب و شیران روز در مقاومت جانانه‌شان مقابل ارتش اشغالگر در این ساعات تعیین کننده و سرنوشت‌ساز دعا می‌کنیم 🤲
لذت در زندگی.mp3
11.82M
📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایده‌ای بهتر برای زندگی دارد؟ ❌ تصور مردم: 🎻 ایده غرب؛ زندگی لذت‌بخش 😩 ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️ آیا زندگی منهای رنج امکان‌پذیر است ❓ 06:00 | 👈🏻 غرب و ایده لذت منهای رنج برنامه‌ریزی برای زندگی منهای رنج 08:50 | 👈🏻 پیامد ⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج 📣 اعلان اجتناب‌ناپذیری رنج منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف 18:20 | 👈🏻 تدبیرهای غربی‌ها 🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج 🔻 لوگوتراپی، اکت، تاب‌آوری و... ▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار ▫️رنج، جزئی از زندگی ▫️پذیرش شجاعانه رنج! 33:48 | 👈🏻 بازگشت به منطق اسلام ✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج 💠 آموزه‌های اسلامی برای هم‌زیستی با رنج کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟ آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
شکست زندگی منهای رنج.mp3
1.13M
📜 چالش لذت و رنج (۱) ⁉️ کدام ایده برای زندگی بهتر است ♦️ ایده غربی زندگی منهای رنج 🎻 رؤیای زندگی آمریکایی 🌓 نیمه پنهان ایده غربی زندگی 📣 غرب و اعلان شکست تئوری زندگی منهای رنج ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایده‌ای بهتر برای زندگی د
📜 دنيا محل سختی‌ها ما انسان‌‏ها، خواهان راحتی، آسايش و كامجویی هستيم و از اين رو، دنيا را محل برآورده شدن اين خواسته‌‏ها می‌دانيم و يا دست‏كم می‌خواهيم كه چنين باشد. چون دنيا را محل راحتی مي‌‏پنداريم، از رسيدن سختی‌ها، به شدّت، آزرده و رنجور می‌شويم؛ چون دنيا را محل كاميابی می‌پنداريم، از ناكامی‌ها و تحقّق نيافتن آرزوها به شدّت عصباني می‌شويم؛ چون دنيا را محلّ جاودانگی می‌دانيم، مرگ خود و عزيزانمان را يك فاجعه و خسارت بزرگ دانسته، از آن، ترسان و نالان و رنجور خواهيم شد؛ و... ❓ اما واقعيت چيست؟ آيا دنيا همين گونه است كه ما می‌پنداريم؟ واقعيت اين است كه دنيا محل سختی‌ها و بلاهاست. اين را بايد به عنوان یک واقعيت پذيرفت. انكارِ ما چيزي را تغيير نخواهد داد. دنيا به عنوان محل زندگی ما اقتضائاتی دارد كه خارج از اختيار ماست؛ ما نه در تنظيم آن، نقشی داريم و نه توان تغيير آن را داريم. دنيا ویژگی‌هایی دارد كه بر اساس حكمت و مصلحت الهی تنظيم شده‏‌ا‌ند و خير و صلاح انسان نيز در آن است. كاری كه بايد انجام دهيم اين است كه شكل واقعی دنيا را بشناسيم و بپذيريم. يكي از كليدهای رضايت از زندگی، اين جاست. بدانيد كه زندگي شما به عنوان یک واقعيت خارجی، آن قدر تلخ و گزنده نيست؛ آنچه آن را تحمّل‏‌ناپذير می‌سازد، تصوّرات و انتظاراتی است كه شما از دنيا و زندگی داشته‌‏ايد و اكنون آن‌ها را برآورده شده نمی‌بينيد و لذا نالان و ناراضی هستيد. در حقيقت، تصوّرات و انتظارات غير واقع‏‌بينانه شما مايه ناراحتی و نارضايتی شماست، نه پديده‏‌های زندگي. لازم نيست براي رسيدن به رضايت از زندگی، دنيا را تغيير دهيم؛ بلكه با تغيير و اصلاح شناخت خود نسبت به دنيا می‌توانيم به رضامندی، دست يابيم. 📖 قرآن كريم درباره واقعيت زندگی انسان در دنيا مي‌‏فرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَنَ فِي كَبَدٍ. به تحقيق، ما انسان را در سختی آفريديم. سوره بلد، آيه ۴ اساساً راحتی، براي دنيا آفريده نشده و بديهی است كه طلب كردن آنچه وجود ندارد، مايه رنج و عذاب می‌شود. 📄 پيامبر خدا(ص) در اين باره می‌فرمايد: إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقولُ: ... وُضِعَتِ الرّاحَةُ فِی الجَنَّةِ وَالنّاسُ يَطلُبونَها فِي الدُّنيا فَلا يَجِدونَها. همانا خداوند -عزّ وجلّ- مي‏فرمايد: ... من، آسايش را در بهشت قرار دادم و مردم، آن را در دنيا می‌جويند و از اين‏رو، آن را نمی‌يابند. عوالی اللآلی، جلد ۴، صفحه ۶۱، حدیث ۱۱ يافتن آنچه وجود ندارد، به ناكامی منجر می‌شود و احساس ناكامی، موجب افسردگی و نارضايتی خواهد شد. 📄 پيامبر خدا(ص) در روايت ديگری، به جنبه ديگری اشاره كرده، می‌فرمايد: مَن طَلَبَ ما لَم يُخلَق، أتعَبَ نَفسَهُ ولَم يُرزَق. هركس چيزي را طلب كند كه آفريده نشده، خود را به زحمت انداخته و چيزی نصيب او نمی‌گردد. جامع الأخبار، صفحه ۵۱۷ - ۵۱۸، حدیث ۱۴۶۴ اين، یک اصل است و نياز به هيچ توضيحی ندارد؛ اما سوال اين است كه چه چيزی خلق نشده، ولی مردم، در پي آن هستند؟ 📄 در ادامه روايت آمده است: قيلَ: يا رسولَ اللَّهِ! ومَا الَّذي لَم يُخلَق؟ قالَ: الرّاحَةُ فِي الدُّنيا؛ گفته شده: ای پيامبر خدا! آنچه آفريده نشده، چيست؟ فرمود: راحتی در دنيا. انسان، خواهان راحتی و آسايش است و لذا از دنيا انتظار راحتی و خوشی دارد؛ حال آن‏كه چنين چيزی در دنيا وجود ندارد و همين خواسته، مايه ناراحتي و نارضايتی وی را فراهم می‌كند! 📗 رضایت از زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 رشد پس از طوفان تربیت در خلأ صورت نمی‌گیرد... کارگاه آموزشی یک مادر فلسطینی برای فرزندش در موضوعات تاب‌آوری، عزت‌نفس، شجاعت، امیدواری و توکل، حق‌طلبی و... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات