eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
218 عکس
85 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 زندگی به رنگ خدا 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 تاثیر عواطف معنوی و غیر معنوی عواطف معنوی و غیر معنوی چیست ⁉️ و چه تاثیری بر زندگی افراد دارد ❓ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 چیستی حیا (۱) ✍🏻 حیا از موضوعات مهم اسلامی است که در شرایط اجتماعی ما جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و گاه دیدگاه های متفاوتی در باره آن ابراز می‌گردد. این بخش را با استفاده از مقاله‌ای در مجله اخلاق وحیانی بیان می کنیم: حیا در دیدگاه‌های سه‌گانه الف) دیدگاه لغت شناسان: در تعریف اهل لغت، چند نکته مهم وجود داشت: رقت وجه، انقباض، فعل قبیح، ترس از سرزنش، بازداری و عورت. رقت وجه، حالت مواجهه با ناظر است. انقباض (گرفتگی) نفس، ویژگی روانی حیاست. فعل قبیح، موضوع آن و بازداری، کارکرد آن است؛ بنابراین، از دیدگاه لغت‌شناسان، حیا یعنی رقت وجهی که هنگام فعل قبیح به‌دلیل ترس از سرزنش مردم، در فرد به‌وجود می‌آید و موجب انقباض روانی و ترک آن کار می‌شود. ب) دیدگاه دانشمندان: در تعریف متخصصان نیز چند محور وجود داشت. یکی ویژگی و حالت روانی که با تعبیرهایی همچون انقباض، تغیّر، انکسار، انحصار و وقار بیان شده است. دیگری موضوع حیا که فعل قبیح است. سومی علت و منشأ این حالت روانی که چند گونه است: تعداد زیادی آن را ترس از سرزنش، برخی نیز مواجهه با نقص را علت آن می‌دانند و برخی نیز حشمت طرف مقابل را. چهارمی، نتیجه آنکه ترک کردن است؛ بنابراین، ازنظر این گروه، حیا صفتی است که هنگام فعل قبیح، به‌دلیل ترس از سرزنش مردم یا مواجهه با نقصان یا حشمت طرف مقابل، حالتی از گرفتگی، حصر و شکستگی روانی را برای انسان به‌وجود می‌آورد. ج) دیدگاه متون دینی: همچنین در تعریف اسلامی چند محور وجود داشت. یکی اینکه عنصر اصلی برانگیزانندۀ حیا، حضور ناظر محترم و نظارت ادراک‌شده است. دیگری اینکه موضوع آن، قبیح شرعی و عرفی است و سومی اینکه کارکرد و ثمرۀ آن، بازداری و مهار نفس است. در منابع اسلامی، مطلبی دربارۀ ویژگی روانی به‌دست نیامد. مفهوم پردازی حیا از تحلیل و بررسی این‌ها به‌نظر می‌رسد حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. توضیح این که اینکه فرد باحیا، شخصیتی کریم، وجهی رقیق و حالتی باوقار دارد؛ ازاین‌رو هنگام مواجهه با فعل قبیح، وقتی خود را در حضور ناظر محترم می‌بیند، دچار ترس از آبرو، روانش دگرگون (تغیر) و از حالت بسط و گشودگی، دچار قبض (انقباض) و احساسِ در تنگنا قرار گرفتن (انحصار) می‌شود و حالتی از شکستگی روانی را درونش تجربه می‌کند. این حالت، وی را به مهار نفس وامی‌دارد و از کار قبیح منع می‌کند که نتیجۀ عملی آن، ترک کردن کار بد (ترک) یا انجام دادن کار خوب (واداری) است. 📚 منبع: اخلاق وحیانی، ش ۱۲ ادامه دارد.... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چیستی حیا(۲) پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. و اما تحلیل این مفهوم تحلیل مفهوم حیا صفت حیا را می‌توان این گونه تحلیل و تبیین کرد. از موقعیت‌های زندگی انسان، مواجهه با فعل قبیح است. نحوۀ مواجهه ما با این موقعیت، از مسائل مهم زندگی است. برخی افعال، قبیح و عیب‌اند و درمقابل، برخی زیبا و خوب. ما در زندگی در معرض انتخاب قبیح یا حسن قرار می‌گیریم؛ اما به‌خودی‌خود مسئله‌ساز نیست. بدیهی است که انسان سالم، حسن را برمی‌گزیند. مسئله از آنجا آغاز می‌شود که فعل قبیح با لذت و فعل حسن با محنت آمیخته شود. معمولاً آنچه قبیح است، لذت‌بخش است و آنچه حسن است، محنت‌آور. اینجاست که انتخاب دچار مشکل می‌شود. انسان به‌لحاظ طبع اولیه معمولاً به‌سمت لذت گرایش دارد و از محنت می‌گریزد؛ ازاین‌رو ممکن است فعلی را برگزیند که واقعاً قبیح است. گزینش فعل لذت‌بخش هرچند طبع انسان را ارضا می‌کند، از آنجاکه قبیح و عیب است، آبرو و اعتبار اجتماعی انسان را تهدید می‌کند. اعتبار و حرمت نزد دیگران، یکی از ضروری‌ترین نیازهای اجتماعی و از مطلوب‌ترین چیزها نزد انسان است. هیچ‌کس مایل نیست نزد دیگران بی‌آبرو و رسوا شود؛ اما گاه مسیری که انتخاب می‌کند، چنین پیامدی دارد و اعتبارش را پیش پای لذت‌خواهی‌اش قربانی می‌کند. در این حالت، هرچند شاید دمی لذت ببرد، رسوایی و ننگ آن برایش می‌ماند و حرمت و اعتبار خود را ازدست می‌دهد. اینجاست که به چیزی نیاز داریم تا آبروی فرد را صیانت کند و اعتبار اجتماعی او را پاس دارد. برای این کار، نیاز است فرد با معیار حُسن و قبح، پدیده‌ها را ارزیابی کند، نه لذت و محنت. اگر رفتارها از این منظر ارزیابی شوند، حس حرمت‌خواهی و آبروداری برانگیخته می‌شود و وی را از رفتار تهدیدکنندۀ آبرو بازمی‌دارد؛ چیزی که در دین به آن حیا می‌گویند. حیا عاملی است که فرد را از کار قبیح بازمی‌دارد و آبرو و اعتبار اجتماعی‌اش را صیانت می‌کند. 📚 منبع: مجله اخلاق وحیانی، ش۱۲ 👈 چیستی حیا (۱) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چیستی حیا(۳) پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است. و اینک مراد از قبیح قبیح چیست؟ ترک یا فعل؟ حيا هنگامى برانگيخته مى‏شود كه پاى فعلى قبيح در كار باشد. وقتى كسى در وضعيتى قرار گيرد كه زمينه كار قبيح آماده بوده و ممكن است نسبت به آن اقدام كند ، موقعيت حيا پيش مى‏آيد . در چنين موقعيتى است كه يا فرد حيا مى‏كند و دست از آن كار مى‏كشد و يا حيا نكرده و مرتكب آن مى‌‏شود . ولى اگر صحبت از فعل قبيح نباشد و زمينه‌‏اى براى آن فراهم نشده باشد ، حيا نيز موضوعيتى نخواهد داشت . بنابراين ، بدون فعل قبيح ، حيا وجود نخواهد داشت . كار قبيح هم مى‌‏تواند به شكل «انجام» باشد و هم به شكل «ترك». همان گونه كه ممكن است انجام دادن يك كار زشت ، قبيح شمرده شود ، ممكن است انجام ندادن يك كار خوب نيز قبيح شمرده شود. از اين رو گاهى به جهت انجام كارى كه نبايد انجام مى‏داديم ، شرمنده مى‏شويم ، و گاهى به جهت ترك كارى كه بايد انجام مى‏داديم ، شرمنده مى‏شويم. مثلاً اگر قول انجام دادن كارى را به كسى داده باشيم و به هر جهت موفق به انجام آن نشويم ، به خاطر «كارى كه نكرده‌‏ايم» شرمنده مى‏شويم. همچنين اگر غيبت كسى را كرده باشيم ، از «كارى كه كرده‏ايم» شرمگين مى‏شويم. بنا بر اين مراد از «فعل قبيح» فقط انجام دادن يك كار زشت نيست ، بلكه انجام ندادن يك كار خوب را نيز شامل مى‏شود. بر همين اساس مى‏توان گفت قبيح يعنى انجام دادن كارى كه نبايد انجام شود و انجام ندادن كارى كه بايد انجام شود . موقعيت هر كدام از اين دو پيش آيد ، مى‏تواند حيا را برانگيزد و فرد را شرمنده سازد. 📚 منبع: فرهنگ حيا ، ص ۴۰ ادامه دارد..... 👈 چیستی حیا (۲) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چیستی حیا(۴) پیشتر گذشت که حیا ترکیبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است. و اینک ملاک قبیح شمردن ملاك قبيح شمردن كارها سؤال اين است كه اگر يكى از مفاهيم اصلى حيا ، وجود موقعيت فعل قبيح است ، ملاك قبيح شمردن كارها چيست و چگونه مى‏توان قبيح بودن كارى را تشخيص داد؟ ... در بحث ما هم قبيح شرعى موضوع شرم قرار مى‏گيرد و هم قبيح عرفى . همان گونه كه انجام دادن امورى كه شارع قبيح دانسته ، مايه شرمسارى است ، انجام امورى هم كه فرهنگ جامعه نيز آنها را قبيح مى‏داند ، مايه شرمسارى است. به همين جهت همان گونه كه كار خلاف شرع را مايه شرمسارى مى‏دانيم ، كار خلاف ادب و خلاف عرف را نيز شرم‏آور مى‏دانيم. امام على‏ عليه السلام درباره ملاك اول مى‏فرمايد: إنّ المؤمن يستحيي إذا مضى له عمل في غير ما عقد عليه ايمانه؛ مؤمن هرگاه عملى بر خلاف ايمانش از او سر زند ، شرم مى‏كند.(غررالحكم ودررالكلم : ح ۳۴۶۳) امام باقر عليه السلام به هر دو ملاك تصريح كرده‏‌اند. ايشان چهار چيز را مايه كمال مسلمانى مى‏دانند: وفا به عهد با خدا ، راستگويى ، حيا و خوش اخلاقى. و درباره حيا فرموده‌‏اند: والحياء ممّا يقبح عند اللَّه وعند الناس ؛ حيا از آنچه نزد خداوند و نزد مردم قبيح است.(امالى مفيد: ص ۱۶۷ ، ح ۱ ؛ امالى شيخ طوسى : ص ۱۸۹ ، ح ۲۱؛ الخصال : ج ۱ ، ص ۲۲۲ ، ح ۵۰) ... بنابراين ، قُبح ممكن است به دو طريق شناخته شود ؛ يكى شرع و ديگرى فرهنگ جامعه. البته تعدد راه‏‌هاى تشخيص قُبح ، موجب تضاد و اختلاف نمى‏شود ، زيرا قلمرو هر يك با ديگرى متفاوت است و اين تفاوت مانع تضاد مى‏گردد . شرع واجبات و محرمات را مشخص مى‏سازد و بر اساس آن ترك واجب و انجام حرام ، قبيح شمرده مى‏شود. اما فرهنگ به آداب و رسوم مى‏پردازد و در اين قلمرو ، حُسن و قبح را تعيين مى‏كند . البته ممكن است فرهنگى ، آموزه‌‏هاى غير شرعى هم داشته باشد ، اما سخن اين است كه هنجار و ناهنجار فرهنگى در جايى مورد قبول است كه مخالف هنجارها و ناهنجارهاى شرع نباشد . اگر يك هنجار شرعى در فرهنگى ناهنجار شمرده شود ، و يا يك ناهنجار شرعى در فرهنگى هنجار شمرده شود ، ملاك شرع مقدم است و نمى‏توان به بهانه عرف ، بر خلاف شرع عمل كرد . در چنين مواردى بايد به تصحيح فرهنگ پرداخت و آن را با شرع هماهنگ ساخت. 📚 منبع: فرهنگ حيا ، ص ۴۱ ادامه دارد..... 👈 چیستی حیا(۳) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چيستی حيا(۵) پیشتر گذشت که حیا ترکيبی است از: ۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراک‌شده، نظارت ادراک‌شده، ناظر تکریم‌شده و کرامت ادراک‌شده. پس یکی از مهمترین مسایل، قبح ادراک شده است. و اینک: نقش ارزيابى افراد در قبح كارها مسأله ديگرى كه بايد به آن پرداخت ، نقش ارزيابى‏هاى متفاوت افراد در قبيح شمارى كارها است . به نظر مى‏رسد ارزيابى انسان‏ها نسبت به همه كارهاى قبيح يكسان نيست.... حال اگر از بعد ديگرى توجه انسان به منبعى باشد كه انسان با آن مخالفت كرده و معصيت آن را مرتكب شده ممكن است ، مسأله متفاوت گردد . در ارزيابى قبح ، انسان‏ها يا «فعل» محورند يا «ناظر» محور . مراد از «محوريت فعل» اين است كه براى ارزيابى ميزان قبح يك عمل ، فقط به خود عمل‏ها توجه شود و نسبت به هم سنجيده شوند و درجات قبح آنها تعيين گردد . و مراد از «محوريت ناظر» اين است كه قبح عمل نسبت به مكانت و شأن ناظر سنجيده و درجه گذارى شود . در قسم اول ملاك اين بود كه چه عملى انجام شده است و در اين قسم، ملاك اين است كه در برابر چه كسى انجام شده و با چه كسى مخالفت شده است. در اينجا نوع مخالفت تعيين كننده ميزان قُبح نيست ، بلكه مقامى كه با آن مخالفت شده، تعيين كننده است. در نوع اول ، كارها با يكديگر مقايسه مى‏شدند و در اين قسم، مقام‏هاى مخالفت شده با يكديگر مقايسه مى‏شوند و درجه قبح كارها براساس رتبه مقام مخالفت شده تعيين مى‏شود. به همين جهت مخالفت‏هايى كه با خداوند صورت مى‏گيرد در يك رديف قرار مى‏گيرند و مخالفتهاى با مردم در رديف ديگر و... شيوه دوم از ارزش بالاترى برخوردار است چون مهم نيست كه چه كارى انجام شده است بلكه مهم اين است كه اين كار مخالفت با چه كسى بوده است. رسول خداصلى الله عليه وآله در اين باره مى‏فرمايد : يا اباذر لاتنظر إلى صغر الخطيئة ، ولكن انظر إلى من عصيت؛ اى فرزند آدم! به كوچكى خطا نگاه نكن، بلكه به كسى كه معصيت او را كرده‏اى نگاه كن .(امالى طوسى : ص ۵۲۸) .... اگر سنگ بسيار بزرگى، شيشه نوشابه‏اى را بشكند نمى‏گويند اشتباه بسيار بزرگى رخ داده است. اگر وسيله‏اى گران قيمت (مثل يك اثر مهم تاريخى) به وسله يك سنگ كوچك شكسته شود ، نمى‏گويند اشتباه كوچكى رخ داده است. كوچكى و بزرگى يك اشتباه را براساس شي‏ء شكسته شده تعيين مى‏كنند ... همين مطلب دقيقاً درباره خداوند نيز صادق است . گناه يعنى شكستن حرمت خداوند . هر گناهى كه انجام شود ، حرمت خداوند شكسته شده است. در اينجا قبح عمل به خاطر نوع گناه نيست بلكه به خاطر حرمت شكنى آن است . اگر حرمت خداوند شكسته شود، چه فرقى مى‏كند كه با چه گناهى صورت گرفته باشد؟ بنابراين بهترين ملاك براى ارزيابى قبح يك عمل اين است كه ببينيم با اين كار چه حرمتى شكسته شده است. اگر اين را ملاك درجه بندى قبح كارها قرار دهيم، هر گناهى كه در برابر خداوند انجام شود ، بزرگترين قبيح است چون حرمت خداوند بزرگترين حرمتها است و اين بزرگترين حرمت، به وسيله گناه شكسته شده است. در اين صورت همه گناهان از درجه قبح يكسانى برخوردار هستند و لذا در شكل شرم از آنها هيچ تفاوتى وجود نخواهد داشت و شدت شرمندگى فرد از همه گناهان يكسان خواهد بود. ادامه دارد... 👈 چیستی حیا (۴) 📚 منبع: فرهنگ حيا، ص۴۳ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چیستی حیا(۶) حيا؛ فطرى يا فرهنگى؟ يكى از مسايل دامنه‏دار اين است كه امورى همچون حيا آيا فطرى هستند يا فرهنگى؟ ... سؤال اين است كه آيا انسان چون انسان است، شرم دارد و يا چون تابع فلان فرهنگ است، شرم دارد؟ آيا علت حيا، انسانيت است يا تمدن و فرهنگ؟ برخى با نفى اصالت و فطرى بودن ارزش‏هاى انسانى و از جمله حيا بر اين باورند كه ارزش‏ها ساخته فرهنگ‏ها هستند و اصالت انسانى و فطرى ندارند. ... اينان براى اثبات ادعاى خود ممكن است به دو چيز استناد كنند يكى از آن دو تفاوت فرهنگ‏ها است. مى‏گويند تفاوت فرهنگ‏ها دليل غير فطرى بودن ارزش‏ها است.... مسأله حجاب و حياى ميان زن و مرد و الگوى ارتباطى برخاسته از آن را نيز از اين دست مى‏دانند ... بر همين اساس معتقدند كه براى يافتن اصالت‏هاى انسانى، بايد به جوامع بدوى و به دور از تمدن روى آورد. چرا كه دورى آنها از تمدن سبب شده كه از هيچ فرهنگى تأثير نپذيرند و لذا اصالت انسانى را حفظ كرده‏اند. از همين جا استدلال دوم شروع مى‏شود. مى‏گويند مطالعه جامعه‏هاى بدوى و بدور از تمدن - مثل برخى قبيله‏هاى آفريقايى - نشان مى‏دهد كه در اين قبيله‏هاى به اصطلاح دست نخورده، مردم از عريانى عورت خود نزد ديگران حتّى‏ جنس مخالف، ابايى ندارند و شرم نمى‏كنند. و يا زنانى آنان اختلاط با مردان را قبيح نمى‏دانند و يا از نداشتن حجاب احساس شرم و خجالت نمى‏كنند و... بنا بر اين نتيجه مى‏گيريم كه ارزش‏ها و از جمله حيا و شرم، پديده‏هاى فرهنگى و محصول تمدن هستند و نه فطرى و ذاتى. ... پرسشى كه در برابر اين نظريه قرار دارد اين است كه متفاوت بودن فرهنگ و تمدن، در چه چيزى تأثير مى‏گذارد و به اصطلاح قلمرو تأثيرگذارى آن كدام يك از اركان حيا است؟ آيا تأثير آن در اصل حيا است يا موضوع حيا؟ دو چيز را بايد از يكديگر جدا نمود: يكى موجوديت حيا و ديگرى موضوع حيا. اگر تأثير فرهنگ و تمدن بر اصل و ريشه و ماهيت حيا باشد، در حقيقت موجوديت آن را تحت تأثير قرار مى‏دهد و در اين صورت هم مى‏تواند حيا را بيافريند و هم مى‏تواند آن را نابود سازد. اما اگر تأثير فرهنگ و تمدن بر موضوع حيا باشد، اصل موجوديت حيا تحت تأثير قرار نمى‏گيرد، بلكه امورى كه موضوع حيا هستند، متأثر شده و دچار تغيير مى‏شوند. در اين صورت ممكن است كارى در فرهنگى شرم‏آور باشد و همان كار در فرهنگ ديگر مايه مباهات. در اين فرض موجوديت روانى حيا تغيير نكرده و اين گونه نيست كه در فرهنگ دوم، ريشه حيا معدوم شود، بلكه آن چيزى كه در فرهنگ اول موضوع حيا بود در فرهنگ دوم از ليست موضوعات حيا خارج شده است و در عين حال امكان دارد و بلكه اين گونه است كه در فرهنگ دوم امور ديگرى موضوع حيا قرار مى‏گيرند. در همان جوامع بدوى مى‏توان مواردى را يافت كه همان مردم از آنها شرم مى‏كنند. پس ريشه حيا هرگز از جامعه انسانى رخت بر نمى‏بندد تا انسان هست حيا هم هست، آنچه تغيير مى‏كند مصداق‏ها و موردهاى حيا است. به عبارت ديگر تفاوت فرهنگ‏ها، موجب تفاوت مصداق‏هاى حيا مى‏شود. وانگهى براى اثبات فطرى بودن يا نبودن، نمى‏توان جامعه معيار را جامعه‏اى دانست كه از فرهنگ و تمدن روز به دور است. چنين جامعه‏اى هر چند از تأثيرات تمدن روز به دور است، اما نمى‏توان گفت نسبت به اصالت انسانى، بكر و دست نخورده بوده و تحت تأثير هيچ فرهنگ و تمدنى قرار نداشته است. در چنين مواردى جامعه معيار را بايد انسان نخستين قرار داد كه از تأثير هر فرهنگ و آئينى بدور بوده و داراى فطرتى بكر و دست نخورده است. خداوند متعال در جريان نقل داستان حضرت آدم و حوا و اخراج آن دو از بهشت، تصريح مى‏كند كه پس از خوردن از ميوه آن درخت ممنوعه، عورت آنها آشكار شد و آنها از اين آشكار شدن متأثر شدند و براى پوشاندن عورت خود تلاش كردند. قرآن كريم مى‏فرمايد: فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَ تُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ؛(اعراف، آيه ۲۲. و ر. ك: طه، آيه ۱۲۲) چون از آن درخت خوردند، عورت آنها آشكار شد... اين نشان مى‏دهد كه شرم از آشكار شدن عورت امرى فطرى است و به فرهنگ خاصى اختصاص ندارد. از مجموع آنچه گفته شد، روشن مى‏شود كه حيا به عنوان يك قابليت و استعداد انسانى، فطرى است اما موارد و مصاديق حيا مى‏تواند تابع فرهنگ و تمدن باشد؛ هر چند مسأله مشروعيت هر تغيير بسته به هماهنگى آن با قوانين الهى است. 📚منبع: فرهنگ حيا ، ص۴۷ ادامه دارد... 👈 چیستی حیا(۵) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام 🪴 برحسب ادب دست برسینه می گذاریم و می خوانیم اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی ♥️ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 ندای فرشته در شب جمعه امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر اعظم صلوات الله علیه: إنّ اللّه تبارك وتعالى ينزل ملكاً إلى السماء الدنيا كلّ ليلة في الثلث الأخير، وليلة الجمعة في أوّل الليل فيأمره فينادي: هل من سائل فاُعطيه‌؟ هل من تائب فأتوب عليه‌؟ هل من مستغفر فأغفر له‌؟ يا طالب الخير أقبل، يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا حتّى يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محلّه من ملكوت السماء. خداوند در ثلث آخر هر شبى و هر شب جمعه از اوّل آن فرشته‌اى را به آسمان دنيا مى‌فرستد، و او را فرمان مى‌دهد تا ندا كند: آيا كسى هست از من چيزى بخواهد تا به او عطا كنم‌؟ آيا تائبى هست كه از گناهان خود توبه و انابه نمايد و من از اعمال ناشايست وى درگذرم‌؟ آيا كسى هست كه از من طلب آمرزش كند و من گناهان او را ببخشم و از وى درگذرم‌؟ آن فرشته فرياد مى‌زند: اى جويندۀ خير و بركت بطرف خداوند روى آور، و اى طالب شر از ظلم و ستم خود دست بكش، اين فرشته همواره به اين سخنان ادامه مى‌دهد تا صبح شود، در هنگام طلوع آفتاب به جايگاه خود در ملكوت آسمانها برمى‌گردد. 📗 مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به نقل از: التوحيد ١٧٦. الأمالي للصدوق ٤٩٥. عيون أخبار الرضا عليه السلام ١١٦/١. من لا يحضره الفقيه ٤٢١/١. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنیدم سجیّتکم الکرم امام رضا شما رو رها کنم کجا برم امام رضا... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 احیای امر و سبک زندگی 02:02 | جامعه و سبک زندگی ▪️اثرپذیری سبک زندگی از مسایل اجتماعی ▪️اثرگذاری مسئله امامت بر سبک زندگی 06:55 | مسئله امامت چیست؟ ▫️فقدان حیات اجتماعی ▫️جریان نداشتن منطق امامت در جامعه ▫️تفاوت حیات امام با حیات امامت 17:11 | راهکار چیست؟ ▪️احیای اجتماعی امامت ▪️مسئول: آحاد مردم ▪️کمک‌خواهی امام از مردم ▪️هل من ناصر غیرجنگی 21:54 | روش چیست؟ 🔹 تبیین علمی 🔸تبیین محاسن کلام 🔹 نشان دادن کارایی حدیث در زندگی 🔸برگزاری جلسات مذهبی و خانوادگی ▪️نتیجه: تبعیت و پیروی 🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
شهید خدمت شهادت، پاداش خدمت گوارای وجودت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
امام رضا علیه السلام: «رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإيمانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إلَى‏ النّاسِ، وَاصطِناعُ الخَيرِ إلى‏ كُلِّ بَرٍّ وفاجِرٍ».¹ «سرآمدِ خِرد، پس از ايمان به خدا، مهرورزى با مردم و نيكى كردن به هر شخص خوب و بدى است». ۱. عيون أخبار الرضا: ج‏ ٢ ص ٣٥ ح ٧٧. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 نامش رئیسی، مرامش مردمی امیرالمومنین علی علیه السلام: خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم، وَ إن عِشتُم حَنُّوا إلَیکُم.¹ با مردم آن‌چنان معاشرت کنید که اگر مردید برای شما اشک بریزند، و اگر زنده ماندید با اشتیاق به سوی شما آیند. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۰. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
چه خوش بود که برآید ز یک کرشمه دو کار... روز میلاد و روز وصال یار مبارک بادا در اردی بهشت، و روز ولادت بهشت هشتم، کبوتر حرم به خانه برگشت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ باید گذشت از این دنیا به آسانی باید مهیا شد، از بهر قربانی با صورتی خونی، سوی حسین رفتن زین سان بود زیبا، معراج انسانی 🎥 تصاویری از حضور در مراسم عزاداری هیئت ثارالله زنجان، شب هشتم محرم سال ۱۳۹۷. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
پایان مأموریت... 🎨اثر میکائیل براتی و محسن باغبانی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت سر خمّ می سلامت، شکند اگر سبویی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند روبَه صفتانِ زشت‌خو را نکشند گر عاشق صادقی زِ مردن نهراس مردار بُوَد هر آن که او را نکشند 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
🔸کتاب "راز رضایت" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده منتشر شد. 📖معرفی کتاب: ✍️ شادکامی، از موضوعات مهم زندگی است که مورد علاقه همه مردم است و مکاتب گوناگون، از نظرگاه ‏های مختلفی به آن پرداخته ‏اند. ✍️ به باور نویسنده یکی از شاخص ‏های مهم زندگی خوب، برخورداری از احساس رضامندی است. زندگی، دو روی خوشایند و ناخوشایند دارد. زندگی خوب وقتی به دست می‏ آید که فرد بتواند هم در دوره خوشایند و هم در دوره ناخوشایند، نعمت‏ های زندگی را ببیند و احساس رضامندی داشته باشد. ✍️ رضایتمندی، از مؤلفه های کلیدی شادکامی است و به همین جهت، انسان همواره در جستجوی آن است. روان شناسان نیز از دیرباز و به ویژه در دوره اخیر به این موضوع پرداخته و تبیین های خود را ارائه کرده اند. ✍️ آنچه در این کتاب به آن اشاره شده است رضامندی از دیدگاه اسلام است. مسأله این است که بر اساس منابع اسلامی، رضامندی چه تعریفی دارد و از چه مولفه هایی تشکیل شده است و کدام نظریه اسلامی می تواند رضامندی را تبیین کند. ✍️ تئوری اسلامی رضامندی "خیر ادراک" شده است و بر همین اساس، عواملی مشخص به تامین رضایت از زندگی می پردازند. ✍️ پژوهش حاضر در پنج فصل سامان یافته: فصل اول: مسئله این کتاب چیست؟ فصل دوم: ماهیت رضایتمندی فصل سوم: راهبرد خیر (پیش نیازها) فصل چهارم: راهبرد خیر (عوامل) فصل پنجم: راهبردهای انطباق، پذیرش و سرور 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی