گفتارگاه
سقوط بشار اسد: چماقسازی سیاسی و نادیده گرفتن واقعیتها
سقوط بشار اسد، فراتر از اعتماد به غرب
🔸گفتارگاه: #بشار_اسد هیچگاه #غربزده نبود. اینکه سقوط بشار را به چماقی تبدیل کنیم و بر سر ، #ظریف و #پزشکیان بکوبیم، حرکتی نابخردانه و در واقع خودزنی است. تا همین چند روز پیش، بشار اسد همپای #نصرالله و #سنوار به عنوان قهرمان مقاومت شناخته میشد و در دل #محور_مقاومت جا داشت. تحلیلهای کال تحلیلگران رسانه نابلد حتی در همان شبی که اسد #سوریه را ترک کرد، این بود که #تحریرالشام حتی نمیتواند بر بخشهایی از #حلب تسلط یابد. حالا همین تحلیلگران ناگهان بشار اسد را به عنوان شخصیتی که به غرب اعتماد کرده معرفی میکنند و به عنوان عبرت به رخ سیاسیون داخلی میکشند که ببینید عاقبت اعتماد به غرب چیست.
اینکه عامل سقوط اسد را تنها و فقط به اعتماد به غرب نسبت دهیم، یک خطای بزرگ است.واقعیتهای پیچیدهتری در پس این سقوط وجود دارد که باید به آنها توجه کرد و از آنها درس گرفت.
پ.ن:
طنزگفتار: سند محکم مبنی بر اینکه بشار اسد هیچگاه به غرب اعتماد نداشت، فرارش به سمت شرق به جای غرب است.😉
✍🏻 ۲۲ آذر ۱۴۰۳
🔹@GoftarGah
گفتارگاه
حرف زدن بدون درک واقعیتها، انقلابیگری نیست
🔸گفتارگاه: روایت رسمی #نظامجمهوریاسلامی، ترور #شهید_رئیسی را رد میکند. حال اگر ما بخواهیم مواضع رسمی نظام را نادیده بگیریم و در پی تحلیلهای خود باشیم، آیا واقعاً میتوانیم خود را #انقلابی بنامیم؟
اگر فرض کنیم که شهید رئیسی توسط #اسرائیل ترور شده باشد و حاکمیت تصمیم گرفته باشد که این موضوع را اعلام نکند، چرا غضنفرها نمیتوانند مصلحتسنجی حاکمیت را درک کنند؟ البته ممکن است این به دلیل مشکلات فهم باشد. غضنفرها فکر میکنند هر چه بیشتر دهان باز کنند، انقلابیتر خواهند بود؟
✍🏻۲۳ آذر ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah
گفتارگاه
حرف زدن بدون درک واقعیتها، انقلابیگری نیست
غضنفرها و توهم انقلابیگری: فریاد بیجا، خیانت به انقلاب
🔸گفتارگاه: واقعاً عجب روزگاری شده! یک عده خیال میکنند اگر گلو را جر بدهند و هر چیزی که به ذهنشان رسید، روی کاغذ بیاورند، اسمشان میشود انقلابی! همانهایی که هنوز نمیدانند #انقلابیگری یعنی فهمیدن #مصلحت_نظام، نه زیر سؤال بردن حکمت حاکمیت.
حالا فرض کنیم - فقط فرض! - که #شهید_رئیسی را #اسرائیل ترور کرده باشد. خب اگر نظام صلاح ندیده که این موضوع را جار بزند، یعنی چه؟ یعنی مصلحتی بالاتر بوده که این غضنفرها نه میبینند، نه میخواهند ببینند! برایشان مهم نیست با تحلیلهای سطحی و داد و فریادهایشان، چه ضربهای به انقلاب میزنند. فکر میکنند هرچه بیشتر شلوغ کنند، مدال انقلابیگری را زودتر میگیرند.
انقلابیگری، یعنی بفهمی سکوت گاهی صد برابر فریاد اثر دارد. انقلابیگری، یعنی تو اینقدر اعتماد داشته باشی به حکمت نظام که وقتی سکوت میکند، تو هم سکوت کنی، نه اینکه دهان باز کنی و هر چه به ذهنت رسید، بپاشی وسط میدان! انقلابیگری، یعنی بفهمی دشمن چه خوابی برای ما دیده و خودت نشوی ابزار دستش.
خلاصه که انقلابیبودن، قیل و قال بیجا نیست. انقلابیبودن یعنی گوش به فرمان امام، نه زبان به میل غضب. خدا حفظ کند انقلاب را از شر زبانهای تند و فکرهای کند!
✍🏻 ۲۵ آذر ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فواد ایزدی:یک سری جوان ما داریم که اگر برای کشور مشکل ایجاد شود آنها باید بروند جلوی تیر، چارهای نیست و میروند. برای چه میروند؟ چون احساسات این است این جمهوری اسلامی است، این جوانها مذهبی هستند حکومت را از خودشان میدانند، داوطلب میشوند برای رفتن جلوی تیر.
🔸ایزدی: این فرد اگر احساس کند حکومت دیگر خیلی اسلامی نیست برای چه باید برود جلوی تیر؟
#حجاب
گفتارگاه
🔸فواد ایزدی:یک سری جوان ما داریم که اگر برای کشور مشکل ایجاد شود آنها باید بروند جلوی تیر، چارهای
جوان انقلابی معاملهگر نیست؛ جانش وقف ایمان است
🔸گفتارگاه: #فواد_ایزدی حرفی زده که انگار پای یک معامله در میان است. انگار #جمهوریاسلامی تا وقتی اسلامی باشد، #جوانانقلابی جانش را میگذارد وسط و اگر اسلامی نباشد، خب معلوم است دیگر! او هم دور میشود و پی کار خودش میرود. اما این تحلیل بیشتر شبیه یک توهم است تا واقعیت. مگر جانسپاری و ایثار این جوانها بر سر یک قرارداد دوطرفه است؟ مگر دفاع از #حق و #عدالت وابسته به این است که حکومت چند درصد اسلامی باقی مانده باشد؟
جوانانقلابی ما برای یک تابلو، برای چند شعار، برای یک نام نرفتند و نمیروند جلوی تیر. جوان ایرانی از #حسن_باقری تا #محسن_حججی ، برای یک آرمان، برای یک اعتقاد، برای "حق" رفتند و میروند. این جمهوریاسلامی اگر دل این جوانها را برده، به خاطر اسلامش نیست که صرفاً روی کاغذها نوشته شده؛ به خاطر روحی است که از #اسلام در میدانها جاری کرده.
جوانانقلابی برای جوهر میرود، نه برای ظاهر. برای معنا میجنگد، نه برای تابلو. برای حقیقت قیام میکند، نه برای حکایت.
این جوانها اگر دیروز و امروز جلوی گلوله رفتند و میروند، برای این است که باور دارند جمهوری اسلامی، تبلور همان ارزشهایی است که یک روز #حسین_بن_علی برایش سر داد. برای این است که این خاک، این پرچم، این مردم را از خودشان میدانند. اگر هم روزی احساس کنند که جمهوریاسلامی دیگر نه اسلامی است و نه مردمی، باز هم سینههای خود را سپر میکنند! چرا؟ چون عشقشان به این خاک و #مردم است.
جوانانقلابی که به میدان میرود، قلبش را به نیت "حقیقت" هدیه میدهد، نه به نام "قدرت." حقیقتی که فراتر از اسمهاست، عمیقتر از رسمها. این جوانها برای عشق میمیرند، نه برای نقش. برای #ایمان سر میدهند، نه برای عنوان.
شما فکر میکنید جوان انقلابی، مثل سربازی است که فرمان را اطاعت میکند؟ نه! جوان انقلابی ایرانی، عاشقی است که به تکلیف عمل میکند. تکلیفش از عدالت میآید، از ایمان، از وجدان. اگر این عدالت و ایمان در حکومت بماند، جانش را میدهد، اگر برود، باز هم میجنگد، اما این بار برای بازگرداندن آن عدالت از دسترفته.
✍🏻 ۲۷ آذر ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض پزشکیان با دیدن عکس همسر فقیدش
🔹رئیسجمهور پس از دیدن عکس همسرش نتوانست به سخنرانی خود ادامه دهد.
@Farsna
گفتارگاه
🎥 بغض پزشکیان با دیدن عکس همسر فقیدش 🔹رئیسجمهور پس از دیدن عکس همسرش نتوانست به سخنرانی خود ادامه
رسایی: واضح است که گریه همیشه نتیجه دلتنگی نیست، گاهی نشانه استیصال و درماندگی به دلیل ضعف و نابلدی در پذیرش کاری است که توانایی انجامش را نداشتهاید.
گفتارگاه
رسایی: واضح است که گریه همیشه نتیجه دلتنگی نیست، گاهی نشانه استیصال و درماندگی به دلیل ضعف و نابلدی
آنکه میگرید، شاید ضعیف باشد؛ اما آنکه به گریه دیگری میتازد، حتماً بیرحم است!
🔸گفتارگاه: بغض، اگر برای جاه و مقام باشد، ذلت است. بغض، اگر برای ثروت و قدرت باشد، نکبت است. اما بغضی که برای #خانواده باشد، چیزی جز عظمت نیست. بغضی که برای همسر باشد، یعنی هنوز #انسانیت در این دنیای آهن و دود نفس میکشد.
اما شما، جناب #رسایی، شما با هر اتفاقی، تریبون بهدست و خشمگین، آمادهاید تا نه نقد کنید، که بتازید! سیاست، رقابت است، اما تخریب نیست. در سیاست نقد هست، اما حمله به احساسات انسانی نه.
شما به مردی تاختید که لحظهای تصویر همسرش را دید و بغض کرد. مردی که نشان داد هنوز میتوان در این سیاستزدهترین روزگار، انسان ماند. شما اما به جای فهمیدن، #قضاوت کردید. به جای تحلیل، #تخریب کردید. به جای ادب، زبان به طعنه گشودید. آیا واقعاً فکر میکنید این روش، راه سیاستورزی است؟
حمله به بغض یک مرد، آن هم بغضی از جنس خانواده، نه هوش میخواهد و نه هنر. اتفاقاً این شما هستید که با این حرفها، استیصال خود را فریاد میزنید. #بغض_پزشکیان، درس انسانیت بود؛ اما رفتار شما، سندی دیگر از فراموشی اخلاق در سیاست.
#اشک یک مرد برای خانوادهاش، ارزش دارد. اما کلامی که به آن اشک بتازد، نه از نقد چیزی در خود دارد، نه از انصاف. آن بغض ماندگار خواهد شد، اما حمله شما، جز خراش بر چهره سیاست چیزی به یادگار نمیگذارد.
✍🏻 ۳۰ آذر ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah
گفتارگاه
این دو عکس، دو قاب از یک مکان است و دو روایت از یک خاک.
در این تصویرها، دو قاب از یک مکان، دو روایت از یک جهان و دو تفسیر از یک زمین سوخته را میبینیم.
🔸گفتارگاه: کاخ ریاست جمهوری سوریه، با همان دیوارها و صندلیها، گویی حافظهای تلخ دارد؛ یک بار #عراقچی را دیده، در کنار #بشار_اسد که روزگاری نماد #مقاومت بود. اما کمتر از یک ماه بعد، همان کاخ، #جولانی را میبیند؛ همان فرماندهای که روزگاری در #سایهها بود و حالا با وزیر خارجه ترکیه دست میدهد، انگار که #خون از دستهایش شسته شده باشد، و کاخ؟ بوی دیگری میدهد، نه بوی مقاومت.
بشار اسدی که روزگاری نماد مقاومت خوانده میشد، اکنون تنها یک نام است در میانهٔ خاکستر. و جولانی؟ همان که روزگاری دستهایش به خون آلوده بود، حالا دست میدهد، انگار که خون این منطقه هم بخار میشود در آفتاب سیاست.
اما اینجا #خاورمیانه است؛ جایی که یک ماه به اندازه یک قرن اتفاق در دل خود دارد.تحولات خاورمیانه شبیه به نبضی تند است که هیچ پزشکی توان تشخیصش را ندارد.
فاصله بین این دو عکس کمتر از یک ماه است؛ فاصلهای که نشان میدهد تاریخ خاورمیانه نه با سالها، که با ساعتها و لحظهها ورق میخورد. این دو عکس، بیش از هر تحلیلی، عمق پیچیدگی خاورمیانه را فریاد میزنند.
این دو عکس، نه فقط قصه سقوط یک کاخ یا یک حاکمیت، که داستان تلخ سرزمینهایی است که تصمیماتشان در پایتختهای دیگر گرفته میشود. خاورمیانه، این تکه خاک شوربخت، همچنان شاهد جایگزینی بازیگرانی است که برای هیچکس نقشی از #ثبات و #امنیت نمیآورند.
✍🏻 ۳ دی ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah
بعد از کلی بگومگو و کشوقوس، بالاخره #واتساپ و #گوگلپلی از حبس در آمدند و رفع فیلتر شدند. اما این وسط، اعتراضهای بعضی از مخالفان رفع فیلتر از خود ماجرای فیلترینگ هم جالبتر است.
🔸گفتارگاه: ۱ـ طرف در گروه تلگرامی دارد نطق آتشین میکند که این پیامرسانها ابزار جاسوسیاند، فساد و بیناموسی به بار میآورند. میگوید #دولت که میخواهد فیلترها را بردارد، اهل خیانت است و دل در گروی دشمن دارد. حالا خودش کجا دارد اینها را میگوید؟ همان تلگرامی که با #فیلترشکن رویش نشسته!
دوستی از گوشه گروه صدایش بلند میشود: «خب برادر من! اگر اینقدر این پیامرسان بد است، تو اینجا چه میکنی؟ چرا از همین جایی که بدش را میگویی، نمیروی بیرون؟» واقعاً هم سؤال خوبی است. جوابش چیست؟ هیچ! چون این تناقض، جواب ندارد.
۲ـ از استوریهایی که همین دیروز، برای اعتراض به رفع فیلتر واتساپ، در خود واتساپ گذاشته شد، میگذرم! نه اینکه حرفی برای گفتن نباشد، نه! ولی آدم نمیداند به این حجم از طنز تلخ، بخندد یا گریه کند! برادر من، اگر واتساپ اینقدر بد و بیراه است که استوریات فریادش را میزند، چرا داری از خود همین واتساپ برای اعتراض استفاده میکنی؟ این دیگر چه جور مخالفتی است که روی دوش همان چیزی ایستادهای که میگویی نباید باشد؟!
✍🏻 ۶ دی ۱۴۰۳
🔹https://eitaa.com/GoftarGah