🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تأثیر نظم در حیات قلب🔸
قلب انسان با #نظم، حیات بهتری پیدا میکند؛ چون وقتی اطراف انسان شلوغ شد و کار انسان پراکنده شد، کنترل از دستش خارج میشود، خسته میشود، اعصابش خرد میشود. از طرف دیگر وقتی انسان روی دور افتاد و روی نظم بود، آرامش پیدا میکند، سکینه پیدا میکند.
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸زیارت حضرت معصومه را جدی بگیرید | قبر ایشان مظهر قبر فاطمۀ زهرا (س) است🔸
حضرت معصومه (سلام الله علیها) ویژگی خاصی دارند. مظهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند و قبر ایشان، مظهر قبر حضرت زهرا (س) است و به همین دلیل روایت شده که: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ ... » * بعد دیگر نگفتند برای امام حسن (ع) حرمی است یا برای امام حسین (ع) هم حرمی است و آن کربلاست. بلکه فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» یعنی حرم حضرت زهرا و یازده فرزندش، #قم است.
این که فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» را #جدی_بگیرید! کسانی که می خواهند حضرت زهرا (س) را زیارت کنند حضرت معصومه (س) را زیارت کنند؛ همان طوری که در مورد حضرت عبدالعظیم گفته شده: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا». این از باب «قبورکم فی القبور» است که در زیارت جامعه آمده. یعنی قبر حضرت زهرا (س) در قبر حضرت معصومه است. «قبورکم فی القبور» یعنی نزدیک ترین قبری که می تواند قبر حضرت زهرا (س) باشد این جاست و هر کسی می خواهد حضرت زهرا (س) را پیدا کند، اینجا دنبال ایشان بگردد.
———
* برای خداوند حرمی است که آن مکه است، برای رسول او حرمی است که مدینه است و برای امیرالمومنین نیز حرمی است که کوفه است ...
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است؛ هوایت نکنم میمیرم!
هدایت شده از کتاب هیأت 📖
📌کتاب یک خوراک معنوی است.
#جمله_نگاری
💠نسخه با کیفیت در پست زیر
----------------------------------------
🔻کتاب هیأت در فضای مجازی:
▫️ instagram.com/ketab_heyat
▫️@ketab_heyat
🔻 وبگاه پایگاه جامع محتوایی هیأت:
▫️heyat.co
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 نهضت صحیفه امام خوانی!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
*بخشی از یادداشت شخصی شهید چمران در سال 1355 شمسی (1976 میلادی) در لبنان*
هنوز به استقبال خدا نرفتهام هنوز مىترسم كه خداى بزرگ را، رو در رو ملاقات كنم و مىترسم كه به خانهاش قدم بگذارم. هنوز خود را آماده پذيرش مطلق او نمىبينم و هنوز در گوشههاى دلم خواهشهاى پست مادى وجود دارد. هنوز زيبارويان دلم را تكان مىدهند و هنوز دلم در گرو مهر همسرم مىلرزد. هنوز ياد دردناك كودكان فرشتهصفتم، روح مرا سراپا مملو از درد و اندوه مىكند. هنوز دست از حيات نشستهام و هنوز جهان را سهطلاقه نكردهام. هنوز مهر زندگى در عروقم مىدود و هنوز از همه چيز به كلى نا اميد نشدهام. هنوز قلب و روح خود را يكسره وقف خدا نكردهام و بر كثيرى از آرزوها و اميدها خط بطلان كشيدهام، مقاديرى از خواهشها و لذات را فراموش كردهام و از بسيارى مردم، دوستان و كسان قطع اميد نمودهام. اما... خود را گول نمىزنم، اما در زواياى دلم آرزو و اميد و خواهش وجود دارد. هنوز يكسره پاك نشدهام، هنوز دلم جايگاه خاص خدا نشده است. لذا از ملاقاتش مىگريزم، با اينكه در حيات خود هميشه با او راز و نياز مىكنم، هميشه او را مىخوانم، هميشه در قدومش اشك مىريزم.
هميشه در خلوت شبهاى تار با او راز و نياز مىكنم. هميشه دلم از شور عشقش مىسوزد، مىطپد و مىلرزد. هميشه مردم را به سوى او مىخوانم. هميشه به سوى او مىروم و هدف حياتم اوست.
اما، اما هيچگاه رو در رو و بىپرده در مقابل او ننشستهام. گويى، مىترسم از شدت نورش كور شوم. هراس دارم از جلال كبريايىاش محو گردم. شرم دارم كه در مقابلش بنشينم و در دلم و جانم چيز ديگرى جز او وجود داشته باشد.
او را خيلى دوست مىدارم. او خداى من است. محرم راز و نياز من است. همدم شبهاى تار من است. تنها كسى است كه هرگز مرا ترك نكرده است و من نيز هرگز يادش را از ضمير نبردهام.سراپاى وجودم سرشار از عشق و محبت به اوست، اما از او مىترسم، از حضورش شرم دارم، دائماً از او مىگريزم، او را مىخوانم، از پشت پرده با او راز و نياز مىكنم، با او مكاتبه مىكنم، همه را به سوى او مىخوانم، براى لقايش اشك مىريزم، اما همينكه او به ملاقات من مىآيد من مىگريزم، مخفى مىشوم، در سكوتى مرگزا فرو مىروم. جرأت ملاقاتش را ندارم. صفاى حضورش را در خود نمىيابم.
او هميشه آماده است كه مرا در هر كجا و در هر شرايطى ملاقات كند. اما اين منم كه خود را شايسته ملاقاتش نمىبينم. از ترس و كوچكى خود شرم مىكنم، از او مىگريزم.
https://navideshahed.com/fa/news/387755/شهید-دکتر-مصطفی-چمران-يادداشت%E2%80%8F-هاي-لبنان
هدایت شده از الهادی
#علم
🔻 چیزی که تقریبا از ناحیهی ما پذیرفته شده است ولی خیلی به آن توجه نمیکنیم، این است که _حتی از روایات این معنا به دست می آید که_ علم حقیقی چیز دیگری است.
🔸 ولی ما خیلی نمیخواهیم دربارهی آن، حرف بزنیم؛ میخواهیم به همین چیزهایی که مشغول هستیم، مشغول باشیم و لذا باب علوم حقیقی مفتوح نمیشود. تعداد خیلی محدودی از خلق خدا میتوانند از علوم حقیقی نصیب داشته باشد.
🔹 اگر برای یک نفر صد باب از علوم باز شود، با آن کاری نداریم ولی با میزان خودمان باید بسنجیم که ادبیات، منطق، معانی، بیان و بدیع، حکمت، اصول و فقهِ او چطور است؛ در حالی که میبینیم که همه افراد، به صورت یکسان به اینها میرسند و با سعی و تلاش میتوان به آن رسید؛ ولی با این همه میخواهیم به آن محتوای اصلی کاری نداشته باشیم و ارزش را به آن سمت نبریم و با یافتههای خودمان حرکت کنیم.
🔸 گاهی ما آنقدر در تعریف علوم دچار جوّزدگی میشویم و برداشت هایمان از معنای علم محدود و مادی می شود که پیوسته میخواهیم به طرف این برویم که حالا عاقبت ادیسون که برق را اختراع کرد چه میشود؟ [یعنی همه علم را در اختراع برق و امثال آن می دانیم] و از علوم حقیقی خیلی فاصله گرفتیم.
کد4342
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
هدایت شده از الهادی
#علم
🔻 علم نافع در عالم غیب یک جنس دیگری دارد؛ یعنی هرچه ما بلد باشیم، نمیشود اسم آن را علم نافع گذاشت.
🔸 خیلی از این علوم را انسان اندوخته میکند ولی لحظهی مرگ به درد او نمیخورد. رسیدن به علم نافع جوهره و پشتوانه میخواهد.
🔹 گاهی یک نفر که اصلاً درس حوزه هم نخوانده است، آن طرف [عالم برزخ] میبیند که فهیم و عالم محشور میشود، چه زن باشد، چه مرد. آنقدر مسلط به قواعد علومِ نافع میشود که حرفش، آخرین حرف است.
🔸 یک کسی هم در این دنیا هست که بطور مداوم خود را برای تحصیل برخی علوم صدمه میزند ولی در واقع به درد او نمیخورد؛ چون که باید همراه با اصلاح باشد.
<کد 8446>
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
هدایت شده از الهادی
#علم #ولایت #حضرت_عیسی
🔻 شاید اینکه در مورد حضرت عیسی (علیه السلام) در روایت آمده که با دو حرف از حروف اسم اعظم، مُرده را زنده میکردند، معنا نشده باشد که یعنی چه؟
🔸 یک حرف از آن حروف، برای انسان ولایت و قدرت تصرف در اشیاء میآورد و دو حرف او دیگر مراتبی بالاتر را نصیب میکند تا به نهایت ولایت برسد.
🔹 حال این سوال مطرح است که این دو حرف یعنی چه؟ محتوای تمام علوم موجود دینی نزد آن یک حرف خیلی ناچیز است.
🔸 تمام موضوعات دینی نزد یک حرف از آن ناچیز است، منتها مردم، میزانهایشان متفاوت است و خیالات خودشان را دارند.[چه بسا علوم دیگر را خیلی مهم میپندارند در حالی که اهمیت چندانی ندارند.]
کد4342
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 حجابِ واجب، حجابِ حرام❗️
❓ چرا علمای معترض به بد حجابی و کشف حجاب خود در تذکر لسانی پیش قدم نمی شوند؟!
• هر از چند گاهی (بخصوص فصل تابستان) درباره بی حجابی خطبه های غرا یا تذکرات جدی چند تن از ائمه جمعه مشهور را داریم؛ واقعاً هم نگرانی بی جا نیست، اما چرا مثل مرحوم آیت الله بافقی در مقابله با کشف حجاب رضا خانی در حرم حضرت معصومه، خود وارد نمی شوند؟!
#آیت_الله_علم_الهدی در جایگاه چه از مثل آیت الله بافقی کم دارد؟!! #آیت_الله_صدیقی که از شیفتگان آن مرحوم و ناقل تشرفات شان هم هست! نهی از منکر لسانی امروز که چکمه رضا خان در جواب ندارد!
• اقلا وقتی این بزرگان به حق، هر بی حجابی را دشمن نظام اسلامی نمی دانند۱، چرا فقط در #حجابِ_تریبون و بین طرفداران و تکبیرگویان نهی از بی حجابی می کنند؟!
اگر مقصود از خطبه ها، تهییج مومنین به تذکر لسانی است با اقدام عملی حضرات، شدنی تر است.
• نمی شود بعضاً ماشین دودی نشست، پس از گیت های تفتیش هم چند قدم در مردم نبود، مطلقا پیاده از خیابان و برمردم نگذشت و فقط از پشت تریبون، مومنین و پلیس را به جنگ بی حجابی فرستاد!
• #آیت_الله_خاتمی یکبار روایت جالبی خواندند۲: "ما جعل الله بسط اللسان و کفّ الید و لکن جعلهما یُبسطان معاً و یُکفّان معاً: خداوند زبان را گشاده و دست را بسته قرار نداده بلکه آنان را چنان آفریده که باهم باز می شوند و باهم بسته می گردند"(وسائل الشیعه ج۱۱ص۴۰۴)
وقتی دست پلیس و گشت ارشاد را باز می خواهید، زبانِ دعوت و تذکر پدرانه و عالمانه خود به دختران و زنان جامعه(نه صرفاً شرکت کنندگان در نماز جمعه) را هم باز کنید، روزی یا هفته ای نیم ساعت قسمتی از مسیر ترددتان را پیاده روی کنید و چند تذکر دهید.
مواجهه زنان و دختران را خودتان از نزدیک ببینید. باور کنید شاید زمین و آسمان متفاوت از مواجه شان با تیتر خطبه هایتان -که در فضای مجازی برای آنها می فرستند- باشد!
• شاید هم زنان و دخترانی به شما بعنوان زبان حاکمیت، حرفها، درد دلها و احیانا تذکراتی داشته باشند که پس از بررسی عالمانه تان در خطبه هایتان اثر کند؛ این حرفها را محدود ناهیان منکرِ بی حجابی می شنوند، شما هم بشنوید!
خدا می داند این برای هردو طرف مفید و موثر است.
* پ.ن:
دو حجاب داریم؛ یکی واجب، یکی حرام!
همه از اولی می گویند، دومی در حجاب شدن مسئولین است. خدا رحمت کند #شهید_بهشتی را، آنرا حرام مطلق می شمرد؛ یعنی هیچ طوری -ولو در شرایط احکام ثانوی- حلال نمی شود!۳
احتجاب مسئولین و مقامات از مردم، نبودن بین مردم در کف جامعه است؛ فقط نبودن در خط واحد و صف نانوایی نیست، حرف نزدن مستقیم با بی حجاب هم هست. ماندن در حجابِ تریبون و طرفدار و تکبیرگو هم احتجاب مذموم است!
.........................
۱و۲. آیت الله خاتمی ۹۸/۳/۳۰
۳. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا/ شهید بهشتی ص۱۳۳
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۴
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر بهشتی: روی سخنم با همه است: فکر و بازویتان را به کار بیندازید. آمادهخور نباشید!
هدایت شده از اشعار حجت الاسلام محمد موحدی
شروع عشق ، الرحمن ، تغزل ، زندگی ، عرفان
دو دریا زمزم و کوثر ، دو دریا لولو و مرجان
در این آغاز هم عهدی ، نه با حافظ نه با سعدی
تفال می زند قلبم ، به راه روشنِ قرآن
تفال می زند ، يکبار فالش سوره ی قدر و
تفال می زند يکبار دیگر سوره ی انسان...
چه معنا دار و بی معنا ، چه زیبا و چه
نازیبا!
سکوتِ ساقی و کوثر ، هوار ابتر شیطان!
حسود مکه می سوزد که پای خواهشش لنگ است .
و طاووس بهشتی را چه با آتش ! چه با طغیان ؟!
سلام ای زندگی ! وقتی که خرجت یک زره باشد
خداحافظ پریشانی ، که عشق آسان نمود ...آسان
شروع عشق الرحمن اگر باشد به دنیا هم
ندارد زندگی آخر... ندارد عاشقی پایان
کهف27-49 اثر استاد شحات محمد انور اجرا شده در سال 1369-1990 در شهر اصفهان.mp3
6.85M
قرائت سوره کهف آیات 27 تا 49 اثر استاد شحات محمد انور اجرا شده در سال 1369-1990 در شهر اصفهان.
#پیشنهاد_ویژه
🌱
هدایت شده از خبرگزاری فارس
مخترع موبایل: گوشیها را رها کرده و کمی زندگی کنید
🔹مارتین کوپر: من کمتر از ۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف استفاده از موبایل میکنم. مردم باید تلفنهایشان را کنار بگذارند و کمی زندگی کنند.
@Farsna
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خانۀ مادر🔸
در روایات داریم که «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ إِنَّ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُم».
سه تا حرم را ذکر میکند: «مکه»، «مدینه» و «کوفه»؛ و بعد دیگر نمیگوید: کربلا حرم امام حسین (ع) است؛ نمی گوید علی بن موسی الرضا (ع) حرمی دارد و آن طوس است یا موسی بن جعفر (ع) حرمی دارد و آن کاظمین است.
بلکه میگوید: #قم، حرم ما اهلبیت است؛ یعنی قم، هم حرم امام حسین (ع) است، هم حرم امام حسن (ع) است، هم حرم حضرت زهرا (ع) است. یعنی قم، حرم فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و یازده فرزندش است.
علت اینکه میگوید: قم حرم ما اهلبیت است، این است که چون قم حرم حضرت زهرا (س) شده، بچهها در خانۀ مادرشان آرامش دارند. از این جهت در روایات دربارۀ قم آمده است: «فَإِنَّهُ مَأْوَى الْفَاطِمِيِّينَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِين.» چون این شهر مربوط به حضرت زهرا (س) است، میگوید: «مأوی الفاطمیین» (پناهگاه فاطمیون) و چون مؤمن در اینجا احساس راحتی میکند، میگوید: «#مستراح_المومنین». مستراح یعنی محل استراحت؛ یعنی جاهای دیگر آرامش ندارند، آنجا که می روند احساس آرامش دارند دارند.
این قم یک جای عادی نیست. من هر وقت یک مدتی دور می شوم از قم، انگار در #غربتم. هرچند وطنم شیراز است، در اینجا متولد شده ام، در اینجا تربیت شده ام؛ اما وقتی به آنجا (قم) می روم انگار در #وطنم هستم! آرامشی که در آنجا دارم هیچجا ندارم.
@haerishirazi
🔰 عاقبت نبود برنامه
🔹آنچه که کارها و حرفها و حالهای گوناگون و پراکنده را وحدت میدهد و دوام میدهد، همین طرح و تقدیر است.
آنها که لیلة القدری دارند و در شب بحران، حساب نعمتها و حالتها و مسؤولیتهای خود را میرسند و برای تمامی عمر خود برنامه میریزند، اینها به سلام میرسند و فرشتههای نازل، آنها را به سلام میرسانند.
🔹کسی که طرح ندارد و پیش بینی ندارد و برنامه ندارد، نه از امکانات خود بهرهمند میشود، که بی حساب و کتاب خرابکاری و دوبارهکاری و کندکاری، حتمی است و نه از طرح و نقشهی نقشه دارها و برنامه ریزها، ایمن میماند که آنها برای صدای تو، برای موی تو، برای اندام تو، برای هوش تو، برای مهربانی و ارتباط گرم تو، حساب باز میکنند؛ و از تو، بدون اطّلاع تو بهره برمی دارند. و به خاطر بهرهبرداری مطمئن، تو را ذلیل و اسیر میسازند و در بند میاندازند و به گرو میگیرند. حال با وعده و وعید و یا تعریف و تشویق و یا شیطنت و دسیسه و یا باندها و دستهای پنهان و آشکار. و تا چشم باز کنی، فرورفتهای و گرفتار شدهای و راه بازگشت هم نداری.
📔نامههای بلوغ | ص ۱۶۹
╭✤ @Einsad ✤╮
هدایت شده از الهادی
* #حضرت_مسلم
🔻حضرت مسلم (علیه السلام) خيلي باب الحوائج است. عربها به ایشان خيلي اعتقاد دارند. شایسته است كه انسان گاهي يک توسلي به این بزرگوار داشته باشد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
هدایت شده از الهادی
* #تشتت #نفی_خواطر
🔻آنچه كه عموما ما به آن گرفتاريم، مشکل تشتت خيال موقع توجهات و عبادات است.
درمان آن چه به حسب روايات و چه به حسب قاعده، ذكر شريف «لا اله الّا اللّه» است که خيلی بركاتش در اين زمينه محسوس است.
🔸این ذکر شریف يک نوع ارتباط خاصی با بيماری تشتت افکار دارد. چون با نفي (لا) شروع مي شود.
كسي هم كه تشتت دارد مهمترين مشكلش ورود افکار متشتت است؛ لذا شروع با «لا» در اين ذكر مهم است.
🔹در روایات براي درمان وسوسه فکری زياد به ذکر «لا اله الّا اللّه» سفارش شده است.
ذكر «لا اله الّا الله» براي رفع تشتت و وسوسه های فكری و زیاد شدن توجه، بسيار خوب است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @Nasery_ir
🔸 واتساپ: www.al-hady.ir