eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
171 ویدیو
4 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکایتی از بوستان سعدی سخت‌گیری نکردن یکی خوب‌کردارِ خوش‌خوی بود که بدسیرتان را نکوگوی بود به خوابش کسی دید، چون درگذشت که: باری، حکایت کن از سرگذشت دهانی به خنده چو گل باز کرد چو بلبل، به صوتی خوش آغاز کرد که: بر من نکردند، سختی بسی که من سخت نگرفتمی بر کسی کلیات سعدی، بوستان، باب چهارم در تواضع، ص ۳۲۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
خطها از فاضل نظری خطی کشید روی تمام سوالها تعریفها، معادله‌ها، احتمالها خطی کشید روی تساوی عقل و عشق خطی دگر، به قاعده‌ها و مثالها خطی دگر کشید به قانون خویشتن قانون لحظه‌ها و زمانها و سالها از خود کشید دست و به خود نیز خط کشید خطی به روی دفتر خطها و خالها خطها به هم رسید و به یک جمله ختم شد با عشق، ممکن است تمام محالها گریه‌های امپراتور، فاضل نظری، ص ۲۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
39.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹مقام معلم🌹 از زنده یاد 👇 میرزا ابوالقاسم دستجردی🌻 اجرا :👇 🌻🌹🌻🌹🌻 https://eitaa.com/fatimadastjerdi تقدیم به معلمین گرامی‌ کشورم💚 هفته‌ی معلم بر تمام شما عزیزان مبارک باد🌹 ☘🌹☘🌹☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان کوتاه📚📚📚 عجایب هفتگانه معلمی از دانش‌آموزان خواست تا عجایب هفتگانه‌ی جهان را فهرست‌وار بنویسند. آنها شروع به نوشتن کردند. معلم، نوشته‌های آنها را جمع‌آوری کرد. با آن که همه‌ی جوابها یکی نبودند، اما بیشتر بچه‌ها، به موارد زیر اشاره کرده بودند: اهرام مصر، تاج محل، کانال پاناما، دیوار بزرگ چین و‌... . در میان نوشته‌ها، کاغذ سفیدی نیز به چشم می‌‌خورد. معلم پرسید: این کاغذ سفید، مال چه کسی است؟ یکی از بچه‌ها، دستش را بالا برد. معلم پرسید: دخترم، چرا چیزی ننوشتی؟ دخترک جواب داد: عجایب موجود در جهان، خیلی زیاد هستند و من نمی‌توانم تصمیم بگیرم که کدام را بنویسم. معلم گفت: بسیار خوب، هر چه در ذهنت است، به من بگو؛ شاید بتوانم کمکت کنم. در این هنگام، دخترک مکثی کرد و گفت: به نظر من، عجایب هفتگانه‌ی جهان، عبارتند از : لمس کردن، چشیدن، دیدن، شنیدن، احساس کردن، خندیدن و عشق ورزیدن. پس از شنیدن سخنان دخترک، کلاس در سکوتی محض فرو رفت. هزار داستان، امیر فضلی اصانلو، ج ۲، ص ۵۶ و ۵۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
درس بلبل از دکتر سید حسن حسینی طفل بلبل، در دو مکتب، درس موسیقی گرفت کودکستانِ گلستان و دبستانِ قفس مجموعه‌ی کامل شعرهای سید حسن حسینی، ص ۲۸۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: یاری‌دهنده‌ی باطل، حق را ستم‌کننده است. غرر الحکم، ج ۲، ص ۴۷۴. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
از حافظه‌ی آب از فاضل نظری ...در قنوتم، ز خدا عقل طلب می‌کردم عشق اما خبر از گوشه‌ی محراب گرفت نتوانست فراموش کند مستی را هر که از دست تو یک قطره میِ ناب گرفت کی به انداختنِ سنگِ پیاپی در آب ماه را می‌شود از حافظه‌ی آب گرفت؟ گریه‌های امپراتور، ص ۲۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گزیده‌ای از مثلهای فارسی💐💐💐 حرفهایت مفت، کفشهایت جفت. کاربرد: وقتی کسی از طرف مقابل، به شدت عصبانی شود و دیگر تحمل سخنان و توضیحات او را در مورد خاصی که باعث درگیری است، نداشته باشد، این مثل را به کار می‌برند؛ یعنی دیگر تحمل حرفهای بیهوده‌ی تو را ندارم؛ بفرما برو؛ این جا را ترک کن. 🌺🌺🌺 حساب زندگی‌ات را می‌خواهی، دست همسایه‌هاست. کاربرد: دیگران، بیشتر از خودِ آدم، مواظب رفتار و مشکلات و دارایی‌های آدم هستند. 🌺🌺🌺 حلوای آهک، می‌شود پخت؛ نمی‌شود خورد. کاربرد: بعضی از کارها، انجام می‌شود، ولی نتیجه یا بهره‌ای از آن نمی‌توان برد. وقتی بخواهند کسی را از انجام کار بی‌فایده‌ای منصرف کنند، این مثل را به کار می‌برند. 🌺🌺🌺 فوت کوزه‌گری، مصطفی رحماندوست، ج ۱، ص ۴۳۲، ۴۳۴ و ۴۳۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
زنده‌دلی از سعدی نظر خدای‌بینان، طلب هوا نباشد سفر نیازمندان، قدم خطا نباشد همه وقت، عارفان را نظر است و، عامیان را نظری معاف دارند و دوم، روا نباشد به نسیم صبح باید که نباتِ زنده باشی نه جمادِ مُرده کآن را خبر از صبا نباشد اگرت سعادتی هست که زنده‌دل بمیری به حیاتی اوفتادی که دگر فنا نباشد به کسی نگر که ظلمت، بزُداید از وجودت نه کسی نَعُوذُ باللَّه که در او صفا نباشد... شرح غزلهای سعدی، دکتر برزگر خالقی و دکتر عَقدایی، ج ۱، ص ۴۳۸ و ۴۳۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303