eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
630 ویدیو
853 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. حضرت موسی بن جعفر چند سال زندانی بودند؟ حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام چند سال در زندان به سر برده‌اند ؟ پاسخ پیشوای هفتم ما شیعیان حضرت امام «موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ » در ماه صفر سال 128 هـ ق در «ابواء» که منزلی است میان مکه و مدینه متولد شد.(1) طبق دیدگاه مشهور آن حضرت دارای 37 فرزند پسر و دختر بوده.(2) شهادت این امام بزرگوار در 25 رجب سال 183 در زندانی واقع در بغداد صورت گرفته است.(3) بنابراین شهادت آن حضرت در سنین جوانی اتفاق نیفتاده، آن حضرت هنگام شهادت 55 سال از عمر شریفشان می‌گذشت. علاوه بر این به این نکته نیز باید توجّه داشت که مدت زندانی بودن آن حضرت بیشتر از 5 یا 6 سال نبوده است. بیشتر دوره زندگی آن حضرت مصادف با حکومت عباسیان بوده است. آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی همزمان بود و بیشتر مدت زندانی شدن آن حضرت در دوره هارون الرشید عباسی صورت گرفته است. آن حضرت حدود 9 سال با منصور عباسی همزمان بود. منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد.(4) در دورة مهدی عباسی آن حضرت مدت کوتاهی در زندان به سر برد. مهدی عباسی در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمی‌شد ولی فعالیت‌های آن حضرت را کنترل می‌کرد... او که در اثر محبوبیت عمیق پیشوای هفتم در جامعه اسلامی، حکومت خود را در خطر می‌دید، دستور بازداشت امام را صادر کرد... پیشوای هفتم مدّت کوتاهی در زندان بغداد بود ولی طولی نکشید که مهدی روی پاره‌ای از ملاحظات سیاسی امام را آزاد ساخت.(5) در دور هادی عباسی هم آن حضرت آزاد بود، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید. بیشترین مدت زندانی شدن امام هفتم ـ علیه السّلام ـ در دروه هارون بوده است. در سال 179 هـ هارون برای استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام موسی ـ علیه السّلام ـ اراده حج کرد... هارون فضل بن ربیع را فرستاد و آن حضرت را در اثنای نماز گرفتند و کشیدند و سپس حضرت را به بصره بردند و زندانی کردند.(6) با توجّه به اینکه شهادت آن حضرت در سال 183 هـ ق اتّفاق افتاده است بنابراین مدّت حبس آن حضرت در دروة هارون بیش از چهار سال نبوده است. زاهدی گلپایگانی می‌نویسد:«امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ مدّت چهار سال در زندان گرفتار بود، از این مدّت یک سال آن را در بصره و در زندان عیسی بن جعفر به سر برد و بقیه مدت را گاه در حبس فضل بن یحیی برمکی و گاه در حبس فضل بن ربیع گذرانید و در سال آخر در حبس سندی بن شاهک قرار گرفت.»(7) در کتاب منتخب التواریخ از کتاب رجال کبیر چند روایت نقل می‌کند که آنها صراحت دارند در اینکه حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ مدّت چهار سال در زندان بوده است.(8) این نکته نیز نباید از نظر غافل بماند که همة فرزندان آن حضرت از یک همسر نبوده، بلکه همان‌طور که در الارشاد شیخ مفید آمده است:«فرزندان آن حضرت هر کدام یا هر چند تن از یک زن ام ولد بوده‌اند.»(9) نتیجه‌گیری: حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ در دوران خلفای عباسی مدّت چهار یا پنج سال در زندان به سر برده‌اند و بقیه این مدت را در شهر مدینه در کنار خانواده خویش بوده‌اند. پی نوشت:                                        1. محمد باقر مجلسی، جلاء العیون، چاپ نهم، قم، نشر سرور، 1382 ش، ص 891. 2. شیخ مفید، ارشاد، ج2، ترجمة سید هاشم رسولی محلاتی، چاپ 2، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه، ص 236. 3. ابن شهر آشوب، مناقب، ج4، نجف، مطبعه الحیدریه، سال 1376، ص 349. 4. علامه مجلسی، پیشین، 896. 5. علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد 48. 6. علامه مجلسی، جلاء العیون، پیشین 899. 7. زاهدی گلپایگانی، زندگانی چهارده معصوم، چاپ دوم، مشهد، کتابفروشی جعفری، 1360، ص 201. 8. محمد جواد نجفی، ستارگان درخشان، جلد 9، تهران ، کتابفروشی اسلامیه، ص 58. 9. شیخ مفید، پیشین، 236. .................... دیگر مصادر قابل ارائه: 📚منتهي الآمال، شيخ عباس قمي، جلد ۲. . تاريخ چهارده معصوم، (جلاء العيون) علامه مجلسي. ارشاد، شيخ مفيد. نگرشي مختصر بر زندگاني چهارده معصوم،سيد محمد علوي .
. با امام زمان (عج) در رثای امام موسی بن جعفر (ع) ،،،،،،،، ای شعله ی هجرانت آتش زده هر جان را خاموش کن از وصلت این شعله هجران را از داغِ فراقِ تو گلگون چکد اشکِ من خونین جگر آوردم در کوی تو مهمان را ماهِ رخِ زیبا را از پرده برون آور تا یک نظر اندازم آن چهره ی تابان را می دانی و می بینی از هجر تو با حسرت بر شانه ی خود دارم گیسوی پریشان را در خانه ی وصل خود بنشان منِ غمگین را یعنی سروسامان ده این بی سروسامان را تنها ز حضور تو آباد شود گلشن بازآ و گلستان کن این خانه ی ویران را من طایر این باغم از هجر تو بی تابم وا کن ز پر و بالم زنجیره ی هجران را تنها تو در این عالم دلجوی غریبانی در کنج قفس بشنو آوای غریبان را بی جرم و گنه جدّت در گوشه ی زندان است از بهرِ ملاقاتش بگشا دَرِ زندان را می خواست عدو سازد خاموش صدای حق برده ست اگر زندان آئینه ی قرآن را ظلمت بخدا هرگز در تاب و توانش نیست تا آن که کند پنهان خورشیدِ درخشان را با زهرِ جفا دشمن آتش زده بر جانش کشتند جفاکاران آن مظهرِ احسان را در زیر غُل و زنجیر افتاد اگر از پا بخشیده هزاران گل گلخانه ی ایمان را "یاسر" اگر از داغش داری دلِ توفانی قبل از سفرِ دریا دریاب تو توفان را oo تاری "یاسر"✍ .
بخش اول سخنرانی کار برای خدا نشد ندارد.mp3
38.97M
کار ، برای خدا نشد ندارد در کارهامون خدا رو شریک کنیم برای جوانان
بخش دوم سخنرانی کار برای خدا نشد ندارد.mp3
39.15M
نابود کردن بنی امیه برای خدا کاری نداشت؟ چرا مهلت داد؟ آیه آخر سوره عنکبوت اگر در راه خدا مجاهدت کنید؛ من راه ها رو نشونتون میدم. قاعده ی شریک شدن با خدا شروطی دارد: ۱. تنبلی نباید کرد: لیس للانسان الا ما سعی (نصرت خدا با انسان تنبل نیست ) ۲.اول برویم سراغ خدا: فسئلوا اهل الذکر ۳.قانون خدا رو رعایت کنید: من یتق الله یجعل له مخرجا .... ۴.شاکر باشید: لئن شکرتم لازیدنکم ۵.اهل استغفار باش
1_3351013156(۱).pdf
500.6K
pdf دوستان مداح و منبری عزیز این فایل ، متن روضه خیلی از مداحان و حتی سخنرانان مطرح ، برای شهادت آقا موسی بن جعفر (ع) هست که یکی از دوستان زحمت زیادی کشیده آماده کرده ، بنظرم رسید برا استفاده تو کانال بذارم البته از لحاظ اینکه منابع بیان شده مستند باشد تحقیق نشده و صرفا پیاده کردن روضه ها می باشد.
4_326816121820807547.mp3
4.26M
6. معرفی دستگاه مناسب شادی ـ دستگاه راست پنجگاه دلم مدیون چشماته اباالفضل لبم مهمونه دریاته اباالفضل غزالِ نیکوی ام البنینی که عباس نام زیباته ابوالفضل توی ویرونه ها خواب رقیه هنوزم محوِ رویاته ابالفضل ................. سلام_الله_علیها بهار شوق و احساسی رقیه  شکوفه ی گل یاسی رقیه شده مشهور در ارض و سما که تمام عشق عباسی رقیه ✍ .
. علیه‌السلام شيخ صدوق (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) به اسناد خود از نقل مي‌كند. كه پدرم گفت: ➖ روزي نزد رفتم، ديدم بالاي بامي نشسته، به من گفت: نزديك بيا. نزديك رفتم، تا برابرش رسيدم و گفت: به اين اطاق بنگر، (از پنجره يا سوراخ پشت بام) به آن اطاق نگريستم، گفت: «در خانه چه مي‌بيني؟» گفتم: جامه‌ای [لباسی] افتاده است. گفت: درست نگاه كن. با دقت نگاه كردم و حقيقت را دريافتم، گفتم: «مردي در حال سجده است». ➖ گفت: آيا اين مرد را مي‌شناسي؟ گفتم: نه. گفت: اين مرد، مولاي تو است. گفتم: مولاي من كيست؟ گفت: خود را به ناداني مي‌زني؟ گفتم: نه، ولي من مولايي براي خود نمي‌شناسم. ➖ گفت: اين مرد؛ ابوالحسن، است. من شب و روز او را تحت نظر دارم، او را غير از اين حال سجده، كه ديدي نديده‌ام. او نماز صبح را در اول وقتش مي‌خواند، سپس بعد از نماز تا طلوع خورشيد، مشغول تعقيب است، سپس به سجده مي‌رود، و همچنان تا ظهر در سجده است، و به غلامي سفارش كرده كه لحظه‌ی ظهر را به او خبر دهد. ➖ او به محض اين كه از جانب غلام، با خبر مي‌شود كه ظهر شده، از سجده برمي‌خيزد، بي‌آنكه وضو بگيرد، مشغول نماز ظهر مي‌شود. من از خواندن نماز بدون تجديد وضو مي‌فهمم كه او در سجده، به خواب نرفته و چرت نزده است. ➖ او به همين ترتيب مشغول عبادت است تا از نماز عصر فارغ مي‌شود، پس از نماز عصر، به سجده مي رود، و همواره در سجده است تا خورشيد غروب كند. پس از غروب، برمي‌خيزد و نماز مغرب را مي‌خواند بي‌آنكه براي قضاي حاجت برود و همچنان مشغول نماز و تعقيب نماز است تا نماز عشا را مي‌خواند، و بعد از نماز عشا، غذاي اندكي كه برايش آورده مي‌شود، مي‌خورد، سپس تجديد وضو مي‌كند، آنگاه برمي‌خيزد و همواره در دل شب مشغول نماز است تا اول اذان صبح فرا رسد، من نمي‌دانم! [كه در اين بين، قضاي حاجت مي‌كند؟!] همين كه غلام مي‌گويد: سپيده دميده شد، برمي‌خيزد و نماز صبح را بجا مي‌آورد. ➖ اين روش، از حدود يك سال تاكنون كه او را به من سپرده‌اند، برنامه‌ی شبانه‌روزي اوست. 📚 منابع: ۱. انوار البهية، ص۲۹۴ ۲. منتهی الآمال، ج۲، ص۴۳۴ .