eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
540 ویدیو
767 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💐 رسول خدا (ص) امام صادق (ع) را صادق نامید؛ از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: امام پس از شما کیست؟ فرمود: «محمد باقر که علم را می شکافد.» پرسیدند: امام بعد از او چه کسی خواهد بود؟ پاسخ داد: «جعفر که نام او نزد اهل آسمان ها، صادق است.» حاضران با شگفتی پرسیدند: شما همه راستگو و صادق هستید؛ چرا او را به این نام ویژه می خوانید؟ امام سجاد علیه السلام به سخنی از رسول اعظم صلی الله علیه و آله اشاره کرد و فرمود: «پدرم از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرد که وقتی فرزندم، جعفر بن محمد بن علی بن حسین به دنیا آمد، او را صادق بنامید؛ زیرا فرزند پنجم از نسل او، جعفر نام خواهد داشت. او از روی دروغ و افترا به خدا، ادعای امامت خواهد کرد. او نزد خدا جعفر کذّاب و افترا زننده به خداست.»(۱) وعده الهی تولد جعفر صادق علیه السلام در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ ه. ق تحقق یافت و فرزندی پاک از خاندان پیامبر پا به عرصه وجود نهاد.(۲) 📚منبع (۱) الخرایج و الجرایح، قطب راوندی، تصحیح شیخ اسد الله ربانی، قم، انتشارات مصطفوی، ج۱، ص ۲۶۸ (۲) جلاء العیون، علامه مجلسی، قم، انتشارات سرور، ۱۳۷۵، ص ۸۷۰ ............. ♦️ رفتار امام صادق (ع) با زیردست؛ روزی امام صادق (ع) یکی از غلامانش را دنبال کاری فرستاد، او دیر کرد، امام (ع) به سراغ او رفت، دید در جایی دراز کشیده و خوابیده است، بالای سرش نشست و بادش می‌زد، تا بیدار شد، آنگاه با کمال ملایمت به غلام فرمود: «فلانی، به خدا تو چنین حقی نداری که هم شب بخوابی و هم روز، بلکه شب از آن خودت است و روزت از برای ما است.» 📚منبع داستانهای اصول کافی، شیخ کلینی، ص۲۱۶ .
. ▫️ طلبکاری یهودی از پیامبر اکرم (ص)؛ شخصی می آيد در كوچه جلوی پيغمبر را می گيرد، مدعی می شود كه من از تو طلبكارم، طلب مرا الان بايد بدهی. پيغمبر می گويد: «اولا تو از من طلبكار نيستی و بيخود داری ادعا می كنی و ثانيا الان پول همراهم نيست، اجازه بده بروم.» می گويد يک قدم نمی گذارم آن طرف بروی. (پيغمبر هم می خواهد برود برای نماز شركت كند) همين جا بايد پول من را بدهی و دين مرا بپردازی. هر چه پيغمبر با او نرمش نشان می دهد او بيشتر خشونت می ورزد تا آنجا كه با پيغمبر گلاويز می شود و ردای پيغمبر را لوله می كند، دور گردن ايشان می پيچد و می كشد كه اثر قرمزيش در گردن پيغمبر ظاهر می شود. مسلمين می آيند كه چرا پيغمبر دير كرد، می بينند يك يهودی چنين ادعايی دارد. می خواهند خشونت كنند، پيغمبر می گويد: «كاری نداشته باشيد من خودم می دانم با رفيقم چه بكنم.» آنقدر نرمش نشان می دهد كه يهودی همان جا می گويد: اشهد ان لا اله الا االله و اشهد انك رسول االله و می گويد تو با چنين قدرتی كه داری اينهمه تحمل [نشان می دهی؟!] اين تحمل، تحمل يك فرد عادی نيست، پيغمبرانه است. 📚 منبع سیری در سیره نبوی، مرتضی مطهری، ص ۲۱۴ .
. ✔️ حفظ حرمت مؤمن در کلام امام صادق (ع)؛ در يكى از سال ها امام صادق عليه السلام به همراه بعضى از اصحاب و دوستان خود، براى انجام مناسك حجّ خانه خدا، به سوى مكّه معظّمه حركت كردند در مسير راه، جهت استراحت در محلّى فرود آمدند، آن گاه حضرت به بعضى از افراد حاضر فرمود: «چرا شما ما را سبک و بى ارزش مى كنيد؟» يكى از افراد – كه از اهالى خراسان بود و در آن مجلس حضور داشت – از جا برخاست و گفت : ياابن رسول اللّه ! به خداوند پناه مى بريم از اين كه خواسته باشيم به شما بى اعتنایی و توهينى كرده و يا دستورات شما را عمل نكرده باشيم. حضرت صادق عليه السلام فرمود: «چرا، تو خودت يكى از آن اشخاص ‍ هستى.» آن شخص گفت: پناه به خدا، من هيچ جسارت و توهينى نكرده ام . حضرت فرمود: «واى بر حالت ، در بين راه كه مى آمدى در نزديكى جُحفه، تو با آن شخصى كه مى گفت مرا سوار كنيد و با خود ببريد، چه كردى؟» و سپس حضرت افزود: «سوگند به خدا، تو براى خود كسر شأن دانستى و حتّى سر خود را بالا نكردى و او را سبک شمردى و با حالت بى اعتنایى از كنار او رد شدى» و سپس حضرت در ادامه فرمايش خود افزود: «هركس به يک فرد مؤمن بى اعتنایى و بى حرمتى كند، در حقيقت نسبت به ما بى اعتنایى كرده است و حرمت و حقّ خدا را ضايع كرده است.» 📚منبع کافی، شیخ کلینی، ج۸، ص۸۸ وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج۱۲، ص۲۷۲ .
. 🔹 کمک پنهانی امام صادق (ع) به فقرا؛ ابوجعفر خثعمی که یکی از اصحاب امام جعفر صادق (ع) است حکایت کند: روزی حضرت صادق (ع) کیسه ای که مقدار پنجاه دینار در آن بود، تحویل من داد و فرمود: «این ها را تحویل فلان سید بنی هاشم بده و به او نگو توسط چه کسی ارسال شده است.» خثعمی گوید: هنگامی که نزد آن شخص تهی دست رسیدم و کیسه پول را تحویل او دادم پرسید: این پول از طرف چه کسی برای من فرستاده شده است و سپس گفت: خداوند جزای خیرش دهد. صاحب این کیسه هرچند وقت یک بار، مقدار پولی را برای ما می فرستد و ما زندگی خود را با آن تأمین و سپری می کنیم ولیکن جعفر صادق با آن همه ثروتی که دارد توجّهی به ما ندارد و چیزی برای ما نمی فرستد و هرگز به یاد ما فقرا نیست. 📚منبع امالی، شیخ طوسی، ج ۲، ص ۲۹۰ ایام .
. ◾️ امام صادق (ع) و صبر بر مصیبت؛ قتیبه گفته است: خدمت حضرت صادق علیه‌السلام رسیدم تا از فرزند بیمارش عیادت کنم. امام را دَرِ منزل دیدم که به شدّت محزون است. احوال فرزندش را پرسیدم. فرمود: «والله! در همان حال بیمارى است.» بعد از ساعتی، داخل منزل شد و طولی نکشید که برگشت. چهره‌اش افروخته و حزنش برطرف شده بود. تصوّر کردیم فرزندش بهبود یافته است. از احوال کودک جویا شدیم. فرمود: «از دنیا رفت.» عرض کردم: در زمانى که فرزندت زنده بود، محزون بودى، ولى اکنون که از دنیا رفته، حزن شما برطرف شده است! چه گونه است؟ فرمود: «سیره ما اهل بیت، چنین است که قبل از وقوع مصیبت، محزون هستیم، ولى بعد از وقوع آن مصیبت، به امر خدا راضى و تسلیم مى ‏شویم.» 📚منبع بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۴۷، ص ۴۹ ....... ✔️ انفاق و احسان امام صادق (ع)؛ مرد تهیدستی از امام صادق علیه‌السلام کمک خواست. حضرت، به غلام خود فرمود: «چه قدر پول نزد تو موجود است؟» عرض کرد: چهار صد درهم فرمود: «این پول را به این مرد بده.» غلام، مجموع چهارصد درهم را به مرد فقیر داد. او پول را گرفت و تشکّر کرد و رفت. امام به غلام خود فرمود: «او را برگردان.» غلام عرض کرد: شما عطاى خود را کردى، دیگر براى چه برگردد؟ فرمود: رسول خدا صلی‌الله‌علیه ‌و آله فرمود: «بهترین صدقه، آن است که فقیر بى نیاز شود و ما او را بی‌نیاز نکردیم.» آن گاه، انگشتر خود را به مرد فقیر داد و فرمود: «ارزش این انگشتر، ده هزار درهم است. هرگاه محتاج شدى، آن را بفروش و در زندگى صرف کن.» 📚منبع بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۴۷، ص ۶۱ .
. 📣 آراستگی ظاهری امام صادق (ع)؛ حضرت ظاهری آراسته داشت. قامتش نه کوتاه بود و نه بلند؛ چهره‏ ای داشت که بسان ماه می‏ درخشید. پوست او لطیف بود و موهایی مجعد و مشکین و پیشانی بلندی داشت. او لباس‏هایی را که مورد رضای جدش بود می ‏پوشید که پیامبر فرموده بود: «بدون اسراف و تکبر بخورید و بیاشامید و بپوشید». نقل شده است روزی سفیان ثوری، حضرت را دید که قبایی آراسته و زیبا پوشیده است. سفیان ثوری می‏ گوید: با تعجب به حضرت می‏ نگریستم. پس حضرت فرمود: «ای ثوری! چه شده که چنین با تعجب نگاه می‏کنی؟ آیا از آنچه می‏بینی تعجب می‏کنی؟» گفتم: ای فرزند رسول خدا! این لباس، لباس شما و پدرانت نیست. پس حضرت فرمود: «ای ثوری! آن زمان، زمان فقر و نداری امت بود و آنان به اقتضای زمانشان لباس می ‏پوشیدند ولی این زمان، زمان نعمت است و نعمت به سوی امت روی آورده است. سپس حضرت قبای رویین را کنار زد و قبای پشمی خشنی را که زیر لباس‏هایش پوشیده بود نشان داد و فرمود: ما این لباس خشن را برای خدا پوشیده‏ ایم و لباس رویین و آراسته را برای شما. پس هر آنچه برای خدا باشد، پوشیده می‏ داریم و آنچه برای شما باشد آشکارش می‏ کنیم.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۰، ص ۳۳۶ .
. 🟢 امام صادق (ع) و زهد و ترس از خدا؛ عبدالحلیم جندی از عالمان معاصر اهل سنت از مالک بن انس روایت می ‏کند: یک سال با او حج به جا آوردم. وقتی سوار بر مرکب، برای احرام مهیا شد، هرچند خواست لبیک بگوید، صدا در گلویش قطع شد و نزدیک بود از مرکب به زیر افتد. عرض کردم: ای پسر رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله (در احرام) ناگزیر نخست باید لبیک بگویی. فرمود: «چگونه لبیک بگویم، می‏ترسم خدای عزوجل بفرماید»: «لا لَبَّیْکَ وَ لا سَعْدَیْکَ…». پیوسته در طاعت خدا بود و عزت را در عبادت و طاعت خدای می‏ جست. همواره این دعا را بر لب داشت که: «اَللَّهُمَّ اَعِزَّنِی بِطاعَتِکَ» «خدایا! مرا به طاعت خود عزیز گردان.» همچنین به دیگران می ‏فرمود: «هیچ زاد و توشه ‏ای برتر از تقوا نیست و چیزی نیکوکارتر از سکوت و کم‏ حرفی نیست». 📚منبع تهذیب الکمال، جمال الدین یوسف مِزّی، ج ۵، ص ۹۰ .
. 📣 نظر علمای اهل سنت در مورد امام صادق (ع)؛ 👈امام مذهب مالكیه مى گوید: چشم من افضل از جعفر بن محمد در زهد و فضل و ورع و عبادت ندیده است(۱) 👈همچنین مى گوید: چشمى ندیده و گوشى نشنیده و به قلب بشرى خطور نكرده است افضل از جعفر صادق از جهت فضل و علم و عبادت و ورع (۲) 👈ابن طلحه شافعى در وصف آن حضرت مى گوید: او از بزرگان و سادات اهل بیت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) است، داراى علوم فراوان، عبادت زیاد، زهد آشكار و تلاوت بسیار است. او كسى است كه معانى قرآن كریم را تتبّع مى كند و جواهر دریاى كتاب خداوند را استخراج و عجائب آن را استنتاج مى نماید و اوقاتش را بر انواع عبادات قسمت مى كند. دیدن او بیننده را متذكر آخرت مى نماید و شنیدن كلامش موجب زهد در دنیا مى شود. اقتدا به هدایتش پیروانش را اهل بهشت مى كند، نور سیماى او شهادت مى دهد كه از سلاله نبوّت است و طهارت افعال او آشكار مى كند كه از ذریه رسالت است. جماعتى از اعیان و اعلامِ ائمه، از او استفاده علم و نقل حدیث نمودند. مناقب و صفات او بیش از آن است كه به شماره آید و در انواع آن فضایل و مناقب فهم هر انسانِ بصیرِ بیدار حیران و سرگردان است، علومى كه فهم ها از احاطه به آنها قاصر است به او اضافه پیدا مى كند و از او روایت مى شود و این از كثرت علومى است كه از تقواى او بر قلب او افاضه شده است(۳) 👈حسن بن زیاد گفت: شنیدم كه ابوحنیفه (امام مذهب حنفیه) در پاسخ به این سؤال كه فقیه ترین كسى كه دیده اى كیست؟ گفت: جعفر بن محمد. منصور فرستاد نزد من و گفت: یا اباحنیفه، مردم مفتون جعفر بن محمد شده اند، مسائل مشكلى مهیا كن . پس چهل مسئله آماده كردم و وارد شدم بر منصور و جعفر در طرف راست منصور نشسته بود. هیبت او آن چنان مرا گرفت كه هیبت منصور مرا نگرفت. به من اشاره كرد پس نشستم. منصور رو به او كرد و گفت: یا ابا عبدالله این ابوحنیفه است، فرمود: او را مى شناسم بعد منصور رو به من كرد و گفت: یا ابا حنیفه مسائل خود را از ابى عبدالله بپرس، شروع كردم به پرسیدن مسائل هر مسئله اى كه پرسیدم جواب داد و مى فرمود: شما چنان مى گویید و اهل مدینه چنان مى گویند و ما این چنین. تا چهل مسئله تمام شد و هیچ یك را فروگذار نكرد. پس ابوحنیفه گفت: آیا این طور نیست كه اعلم مردم كسى است كه علم به اختلاف مردم داشته باشد؟!(۴) 👈ابن قتیبه مى گوید: كتاب جفر جلدى است كه امام جعفر بن محمد الصادق نوشته است و در آن كتاب تمام آنچه به علم او تا روز قیامت حاجت است، موجود است(۵) 👈شبنلجى شافعى مى گوید: مناقب آن حضرت فوق آن است كه اهل حساب آنها را شماره كنند و در انواع آن مناقب فهمِ نویسنده حیران است(۶) 📚منبع (۱) مناقب آل أبى طالب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۲۷۵ (۲) مناقب آل ابى طالب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۲۴۸ (۳) مطالب السئول، طلحه شافعی، ص ۸۱ (۴) مناقب آل أبى طالب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۲۵۵؛ تهذيب الكمال، مِزّی، ج ۵، ص ۷۹ (۵) حياة الحيوان، دمیری، ج ۱، ص ۲۷۹؛ تأويل مختلف الحديث، ابن قتیبه دینوری، ص ۶۸ (۶) نورالأبصار، شبلنجی شافعی، ص ۱۶۰ .
. ☑️ ویژگی های اخلاقی امام صادق (ع)؛ در منابع روایی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی امام صادق(ع) گزارش‌هایی از زهد، انفاق، علم فراوان، عبادت بسیار و تلاوت قرآن آمده است. محمد بن طلحه امام صادق(ع) را از بزرگترین افراد اهل بیت، دارای علم فراوان، بسیار اهل عبادت و زهد و تلاوت قرآن توصیف کرده است(۱) مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است: در مدتی که پیش امام صادق(ع) می‌رفته، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزه‌داری و ذکرگفتن دیده است(۲) به گزارش بحار الانوار امام در پاسخ به درخواست فقیری، چهارصد درهم به او داد و چون سپاس‌گزاری او را دید، انگشترش را هم که ده هزار درهم می‌ارزید، به وی بخشید(۳) روایت‌هایی نیز از انفاق‌های پنهانی امام صادق(ع) در دست است. به نوشته کتاب کافی، او شب‌ها مقداری نان و گوشت و پول در کیسه می‌ریخت و به صورت ناشناس به در خانه تهیدستان شهر می‌برد و میان آنها تقسیم می‌کرد(۴) ابوجعفر خثعمی نقل کرده است که امام صادق(ع) کیسه پولی را به او داد و از او خواست آن را به فردی از بنی‌هاشم بدهد و نگوید که چه کسی آن را فرستاده است. به گفته خثعمی هنگامی که آن فرد پول را گرفت، برای فرستنده آن دعا کرد و گفت: او همیشه برایش پول می‌فرستد؛ اما امام صادق(ع) با وجود ثروتش چیزی به او نمی‌دهد(۵) 📚منبع (۱) کشف الغمه، اربلی، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص ۶۹۱ (۲) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۷، ص۱۶ (۳) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۴۷، ص۶۱ (۴) کافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۸ (۵) مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج‏۴، ص۲۷۳ .
. 💐 فضایل ام فروه مادر امام صادق (ع)؛ امام صادق(ع) درباره مادرش فرموده است: «مادرم مؤمن، متقی و نیکوکار بود و خدا نیکوکاران را دوست دارد.»(۱) مسعودی وی را از پرهیزکارترین زنان زمان خویش می‌دانسته است(۲) مامقانی او را بانویی با تقوی و نیکوکار بیان نموده‌است.(۳) فضائل این بانو تا آن‌جا بوده که برخی امام صادق(ع) را ابن المکرمه(پسر بانوی کریم) می‌خواندند(۴) 📚منبع (۱)کافی، شیخ کلینی، ج۱، ص ۴۷۲ (۲) تاریخ مسعودی، ص ۱۵۲ (۳) تنقیح المقال، مامقانی، ج۳، ص ۷۳ (۴) رجال، الکشی، ص۲۱۲؛ الأنوار البهیة، شیخ عباس قمی، ص ۲۲۹ ایام
4_5949498671056814903.mp3
7.33M
۱۱)جلسه یازدهم : صوت درباره اصحاب امام حسین(علیه السلام) در کربلا 👥نام صحابی :👇 6️⃣1️⃣«انس بن حارث» 7️⃣1️⃣«انیس بن معقل» 8️⃣1️⃣«بریر بن خضیر»
4_6014950120062190994.mp3
7M
۱۲)جلسه دوازدهم : صوت درباره «أُرَیْنِب» 9️⃣1️⃣«أُرَیْنِب بنت اسحاق»
. 💠 سیرت طهارت 🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان اینكه امام ماست و و قدوه ماست معرفی شده است که فرمود: ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾؛ یعنی در تمام امور به وجود مبارك آن حضرت تأسی كنید یعنی او امام شماست در عقاید در اخلاق در اعمال، به او تأسی كنید به او اقتدا كنید. 🔹 درباره سنت و سیرت آن حضرت آمده است كه وقتی حضرت از خواب بر می ‌خاست، هیچ كاری را انجام نمی ‌داد مگر اینكه اول وضو بگیرد بعد آن كار را انجام بدهد. همه ما این سنت را به عنوان اصل قرار بدهیم كه . 🔹 وجود مبارك آن حضرت با كلّ نظام آفرینش معامله قرآن می ‌كرد؛ همان ‌طور كه قرآن را نمی ‌شود بی ‌وضو دست زد، سراسر جهان خلقت را كه همه فعل خداست آیه خداست آثار خداست صنع خداست بی ‌وضو دست نمی زد. خب چنین موجودی دیگر هرگز حرف بد نمی ‌زند، خیال باطل نمی‌ كند، آبروی همه را حفظ می‌ كند غیبت كسی را نمی ‌كند، هرگز دروغ نمی ‌گوید هرگز طمع نمی ‌كند، چون می‌ گوید همان ‌طور كه قرآن خداست، آسمان و زمین هم خداست و همان ‌طور كه كلام خدا محترم است و نباید بی ‌وضو به آن دست زد، آب را كه آدم می ‌خورد فعل خداست هوا را كه استنشاق می ‌كند فعل خداست، خب چرا این فعل را من بی ‌وضو دست بزنم؟! آن وقت این می ‌شود . 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/03/06 .
. 1⃣ممنوعیت کامل تردد شیطان به هفت آسمان : «كَانَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ يَخْتَرِقُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ فَلَمَّا وُلِدَ عِيسَى(ع) حُجِبَ عَنْ ثَلَاثِ سَمَاوَاتٍ وَ كَانَ يَخْتَرِقُ أَرْبَعَ سَمَاوَاتٍ فَلَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) حُجِبَ عَنِ السَّبْعِ كُلِّهَا وَ رُمِيَتِ الشَّيَاطِينُ بِالنُّجُومِ» ♦️ابليس که در آسمان های هفتگانه، رفت و آمد می كرد، هنگامی كه حضرت عيسی(ع) متولد شد، از پرواز کردن به سه آسمان اول ممنوع گرديد، ولی تا آسمان چهارم، رفت و آمد می كرد، و هنگامی كه پيامبر(ص) متولد شد، از پرواز به سوی همه آسمان های هفتگانه ممنوع شد، و شيطانهايی كه به سوی آسمان می رفتند با تيرهای شهاب آسمانی رانده می شدند. 2⃣فرو ریختن تمام بت ها : «وَ لَيْسَ مِنْ الْأَصْنَامُ صَنَمٌ إِلَّا وَ هُوَ مُنْكَبٌّ عَلَى وَجْهِهِ» ♦️همه بتها از جا كنده و سرنگون شدند. امام علی(علیه السلام) فرمود : «لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أُلْقِيَتِ الْأَصْنَامُ فِي الْكَعْبَةِ عَلَى وُجُوهِهَا» ♦️هنگامی که حضرت رسول اکرم(ص) همه بت ها در کعبه فرو افتادند و سرنگون شدند.(۱) 3⃣به لرزه درآمدن «ایوان کسری» و فرو ریختن چهارده کنگره از آن : «ارْتَجَسَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ إِيوَانُ كِسْرَى وَ سَقَطَتْ مِنْهُ أَرْبَعَ عَشْرَةَ شُرْفَةً» ♦️در آن هنگام ايوان عظيم كاخ مدائن (كاخ شاه ايران) به لرزه درآمد و چهارده كنگره (دندانه سر دیوار) آن فرو ریخت. 4⃣خشک شدن دریاچه ساوه وجاری شدن سیل در بیابان «سماوه» : «غَاضَتْ بُحَيْرَةُ سَاوَةَ وَ فَاضَ وَادِي السَّمَاوَةِ» ♦️آب درياچه ساوه در زمين فرو رفت و خشكيد ودر بیابان سماوه سیل جاری شد. 5⃣خاموش شدن آتشکده فارس بعد از هزار سال : «وَ خَمَدَتْ نِيرَانُ فَارِسَ وَ لَمْ تَخْمُدْ قَبْلَ ذَلِكَ بِأَلْفِ عَامٍ» ♦️آتشكده سرزمين فارس، پس از هزار سال روشنايی خاموش شد. 6⃣خواب دیدن موبد موبدان : «وَ رَأَى الْمُؤْبَذَانُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فِي الْمَنَامِ إِبِلًا صِعَاباً تَقُودُ خَيْلًا عِرَاباً قَدْ قَطَعَتْ دِجْلَةَ وَ انْسَرَبَتْ فِي بِلَادِهِمْ» ♦️موبد موبدان در آن شب در خواب دید که شتران سرکشی که اسبان عربی اصیل را در پی داشتند از دجله گذشتند و به سرزمین فارس وارد شدند. 7⃣شکاف برداشتن طاق کسری و جاری شدن آب دجله در درون کاخ : «وَ انْقَصَمَ طَاقُ الْمَلِكِ كِسْرَى مِنْ وَسَطِهِ وَ انْخَرَقَتْ عَلَيْهِ دِجْلَةُ الْعَوْرَاءُ» ♦️طاق كسرى از وسط شكست و رود دجله عريان بر آن مسلط شد. 8⃣تابیدن نوری در سرزمین حجاز و امتداد تا مشرق : «وَ انْتَشَرَ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ نُورٌ مِنْ قِبَلِ الْحِجَازِ ثُمَّ اسْتَطَارَ حَتَّى بَلَغَ الْمَشْرِقَ» ♦️و در آن شب نورى از سمت حجاز برآمد و تا مشرق امتداد داد. 9⃣سرنگون شدن تخت های پادشاهان جهان : «وَ لَمْ يَبْقَ سَرِيرٌ لِمَلِكٍ مِنْ مُلُوكِ الدُّنْيَا إِلَّا أَصْبَحَ مَنْكُوساً وَ الْمَلِكُ مُخْرِساً لَا يَتَكَلَّمُ يَوْمَهُ ذَلِكَ» ♦️و تخت همه سلاطين وارونه شد و خودشان لال شدند و در آن روز نتوانستند سخن گويند. 🔟علم پیشگویان از آنها سلب شد و جادوی جادوگران باطل شد : «وَ انْتُزِعَ عِلْمُ الْكَهَنَةِ وَ بَطَلَ سِحْرُ السَّحَرَةِ وَ لَمْ تَبْقَ كَاهِنَةٌ فِي الْعَرَبِ إِلَّا حُجِبَتْ عَنْ صَاحِبِهَا» ♦️دانش كاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گرديد و كاهنهاى عرب از همزاد شيطانى خود ممنوع شدند. 1⃣1⃣قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آل الله خوانده شدند : «وَ عَظُمَتْ قُرَيْشٌ فِي الْعَرَبِ وَ سُمُّوا آلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّمَا سُمُّوا آلَ اللَّهِ لِأَنَّهُمْ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ» ♦️قریشیان نزد خداوند عظمت یافتند و آنها را آل الله گفتند براى آنكه در بيت الله بودند. 2⃣1⃣ناله سردادن ابلیس و حزبش : «وَ صَاحَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِي أَبَالِسَتِهِ» ♦️ابليس در ميان اعوان و انصار خود فرياد كشيد. 3⃣1⃣خوشحالی وتسبیح گفتن تمامی موجودات : «وَ أَضَاءَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ جَمِيعُ الدُّنْيَا وَ ضَحِكَ كُلُ‏ حَجَرٍ وَ مَدَرٍ وَ شَجَرٍ وَ سَبَّحَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» ♦️و جميع دنيا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخى و درختى خنديدند و آنچه در آسمانها و زمين ها بود تسبيح خدا گفتند.(۲)(۳) 📚منابع : ۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۳۱ ۲)الخرایج و الجرایح راوندی، ج۱، ص۲۱ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج‏۱۵، ص۲۷۴ .
. ✅امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید : «لَمَّا وُلِدَ اَلنَّبِيُّ(ص) جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكِتَابِ إِلَى مَلَإٍ مِنْ قُرَيْشٍ فِيهِمْ هِشَامُ بْنُ اَلْمُغِيرَةِ وَ اَلْوَلِيدُ بْنُ اَلْمُغِيرَةِ وَ اَلْعَاصُ بْنُ هِشَامٍ وَ أَبُو وَجْزَةَ بْنُ أَبِي عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةَ وَ عُتْبَةُ بْنُ رَبِيعَةَ فَقَالَ : أَ وُلِدَ فِيكُمْ مَوْلُودٌ اَللَّيْلَةَ؟» ♦️هنگامى كه حضرت رسول اكرم(ص) به دنيا آمد مردى از اهل كتاب نزد گروهى از قريش كه در ميان آنها هشام بن مغيره، وليد بن مغيره، عاصم بن هشام، ابو وجزة بن ابى عمرو بن اميّه و عتبة بن ربيعه ديده مى‌شدند آمد و گفت : آيا ديشب در ميان شما نوزادى ديده به جهان گشوده است؟ آنان گفتند : خیر! آن مرد گفت : «فَوُلِدَ إِذاً بِفِلَسْطِينَ غُلاَمٌ اِسْمُهُ أَحْمَدُ بِهِ شَامَةٌ كَلَوْنِ اَلْخَزِّ اَلْأَدْكَنِ وَ يَكُونُ هَلاَكُ أَهْلِ اَلْكِتَابِ وَ اَلْيَهُودِ عَلَى يَدَيْهِ قَدْ أَخْطَأَكُمْ وَ اَللَّهِ يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ» ♦️بنابراين بايد در فلسطين نوزادى ديده به جهان گشوده باشد كه نام او احمد است و خالى در بدن دارد به رنگ خاكسترى و اهل كتاب و يهود به دست او نابود شوند. اى قريشيان! به خدا سوگند اين نوزاد بهرۀ شما نشده است. «فَتَفَرَّقُوا وَ سَأَلُوا فَأُخْبِرُوا أَنَّهُ وُلِدَ لِعَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِاَلْمُطَّلِبِ غُلاَمٌ فَطَلَبُوا اَلرَّجُلَ فَلَقُوهُ فَقَالُوا : إِنَّهُ قَدْ وُلِدَ فِينَا وَ اَللَّهِ غُلاَمٌ!» ♦️آنها پس از شنيدن اين سخن از گرد آن مرد پراكنده شدند و به كند و كاو پرداختند و آگاه شدند كه در خانۀ عبداللّٰه بن عبدالمطّلب نوزادى به دنيا آمده است، پس به دنبال آن مرد گشتند و او را ديدند و گفتند : به خدا سوگند! در ميان ما نوزادى ديده به جهان گشوده است. آنان مرد گفت : «قَبْلَ أَنْ أَقُولَ لَكُمْ أَوْ بَعْدَ مَا قُلْتُ لَكُمْ» ♦️پيش از آنكه اين موضوع را به شما گفتم به دنيا آمد يا پس از آن‌؟ آنان گفتند : پيش از آن كه اين سخن را به ما بگويى! آن مرد گفت : «فَانْطَلِقُوا بِنَا إِلَيْهِ حَتَّى نَنْظُرَ إِلَيْهِ» ♦️ما را نزد او ببريد تا او را ببينم. آنها نزد مادر او آمدند و گفتند : «أَخْرِجِي اِبْنَكَ حَتَّى نَنْظُرَ إِلَيْهِ» ♦️نوزادت را پيش بياور تا او را ببينم. حضرت آمنه(س) گفت : «إِنَّ اِبْنِي وَ اَللَّهِ لَقَدْ سَقَطَ وَ مَا سَقَطَ كَمَا يَسْقُطُ اَلصِّبْيَانُ لَقَدِ اِتَّقَى اَلْأَرْضَ بِيَدَيْهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى اَلسَّمَاءِ فَنَظَرَ إِلَيْهَا ثُمَّ خَرَجَ مِنْهُ نُورٌ حَتَّى نَظَرْتُ إِلَى قُصُورِ بُصْرَى وَ سَمِعْتُ هَاتِفاً فِي اَلْجَوِّ يَقُولُ لَقَدْ وَلَدْتِيهِ سَيِّدَ اَلْأُمَّةِ فَإِذَا وَضَعْتِيهِ فَقُولِي أُعِيذُهُ بِالْوَاحِدِ مِنْ شَرِّ كُلِّ حَاسِدٍ وَ سَمِّيهِ مُحَمَّداً(ص)» ♦️به خدا سوگند! پسر من زاده شد ولى آن گونه كه فرزندان ديگر زاده مى‌شوند. او دو دست خود را بر زمين نهاد و سر خود به آسمان بالا برد و بدان نگريست، سپس نورى از او برخاست كه من كاخهاى بصرى را مشاهده كردم و شنيدم هاتفى در آسمان ندا مى‌كرد : همانا تو سرور مردمان را به دنیا آوردی. پس وقتی او را بر زمين نهادى بگو : او را از شرّ هر حسودى به خداى يگانه پناه مى‌دهم و او را محمّد نامگذاری کن. آن مرد گفت : او را نزد من بياور و آمنه او را نزد آن مرد آورد. «فَنَظَرَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَلَّبَهُ وَ نَظَرَ إِلَى اَلشَّامَةِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ فَخَرَّ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَأَخَذُوا اَلْغُلاَمَ فَأَدْخَلُوهُ إِلَى أُمِّهِ وَ قَالُوا : بَارَكَ اَللَّهُ لَكِ فِيهِ» ♦️آن مرد به او نگريست و كودك را برگرداند و همين كه چشمش به خال ميان دو شانۀ او افتاد بيهوش بر زمين افتاد. آنها نوزاد را گرفتند و نزد مادرش بردند و گفتند : خداوند اين نوزاد را براى تو مبارك گرداند. همين كه آنها از نزد آمنه(س) بيرون رفتند آن مرد به هوش آمد و حاضران به آن مرد گفتند : تو را چه شد که این حالت به تو دست داد؟ او گفت : «ذَهَبَتْ نُبُوَّةُ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ هَذَا وَ اَللَّهِ مَنْ يُبِيرُهُمْ فَفَرِحَتْ قُرَيْشٌ بِذَلِكَ» ♦️نبوّت بنى اسرائيل، تا روز رستاخيز از ميان رفت، و به خدا سوگند اين كودك همان كسى است كه آنها را نابود خواهد ساخت. قريش از شنيدن اين سخن شاد شدند. آن مرد وقتی كه شادى قريش را ديد به ايشان گفت : «أَمَا وَ اَللَّهِ لَيَسْطُوَنَّ بِكُمْ سَطْوَةً يَتَحَدَّثُ بِهَا أَهْلُ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ» ♦️به خدا سوگند! چنان يورشى بر شما ببرد كه خاور و باختر از آن سخن بگويند!(۱) 📚منبع: ۱)الکافی کلینی، ج۸، ص۳۰۰ .
. سرود زیبا ویژۀ ایامِ میلاد پیامبرِ ختمی مرتب محمد مصطفی صلوات الله علیه _ حاج محمود کریمی ای نقشِ ترنج آسمونا ای نقشۀ گنج آسمونا ... ای جانِ حیات یا محمد عالم به فدات یا محمد ... ای قصۀ شیرینِ عشق دینِ تو شد آیین عشق ... خورشید و ماه ، اومدن از راه خود جبرائیل شده مداح .. میخونه تو جمع آل الله یا حبیبی یا رسوالله ... ای نقشِ ترنج آسمونا ای نقشۀ گنج آسمونا ... ای جانِ حیات یا محمد عالم به فدات یا محمد ... ای قصۀ شیرینِ عشق دینِ تو شد آیین عشق ... ریگ صحرا ، ماهی دریا به تو مدیون همه دنیا .. با تو معنا میشه خوبیها یا حبیبی یا اباالزهرا ... ای مظهر رحمتِ خدایی پیغمبر مهربونیایی ... ای شمس منیر یا محمد دستم رو بگیر یا محمد ... دریا تویی ، صاحل تویی کامل ترین کامل تویی ای نقشِ ترنج آسمونا ای نقشۀ گنج آسمونا ... ای جانِ حیات یا محمد عالم به فدات یا محمد ... ای قصۀ شیرینِ عشق دینِ تو شد آیین عشق ... شیدایِ تو ، به هوای تو دل من افتاد به پایِ تو .. میتپه قلبم برایِ تو تو و نسلُ بچه های تو ... اسمت پر معنویتم کرد اسلام تو با هویتم کرد ای آیه عشق یا محمد سرمایۀ عشق یا محمد بر انبیا خاتم تویی فرمانده عالم تویی ای نقشِ ترنج آسمونا ای نقشۀ گنج آسمونا ... ای جانِ حیات یا محمد عالم به فدات یا محمد ... ای قصۀ شیرینِ عشق دینِ تو شد آیین عشق ... امشب غوغاست تو دل عاشق نمیشه هر بنده ای لایق که حقایق رو بگیره از ملکوت حضرت صادق ... حیثیت علم و منبری تو خورشیدِ مسیر حیدری تو دلداده به این مکتبم من آزاده و عشق مذهبم من نور خدا شد منجلی از صادقِ آل علی ... علی علی علی ... صلوات_الله_علیه .👇
3. ای نقش ترنج آسمونا.mp3
8.31M
🌺 🌺حضرت رسول ص و امام صادق ع 🎤 🎼 دستگاه 🌹ای نقش ترنج آسمونا... مدرس
👆 . 🌺🌺🌺🌺🌺 ببینید چگونه فضای شاد را در محزونترین نغمات هم میشه پیاده‌کرد. به شرطی که تمپو و سرعت چینش کلمات افزایش پیدا کنه دوم اینکه ضرباهنگ محکم و استرس روی کلمات به درستی بیان بشه و سوم اینکه نغمه‌ به درستی اجرا بشه و به قول اساتید خارج نزنه و اینجا است که کسی مثل حاج محمود کریمی انصافا توانایی خلق این فضا رو به زیبایی تمام دارند. هرچند نمیشه از مستمع توانمند اینجا در همراهی در اجرای بهتر نغمه چشم پوشی کرد. 🌺🌺🌺🌺 در اینجا اشاراتی به بیداد میشه جایی که اوج نغمه همایون و به عبارتی گل نغمه است. و چه پارادوکس زیبایی، جایی که بیداد معمولا هجران را فریاد میزند اما با بیداد اینجا داریم از وصل و رسیدن و ولادت دم‌ میزنیم. ای نقش ترنج آسمونا... مدرس استاد .
. ✅مردی از اميرالمؤمنين امام علی(علیه السلام) درخواست كرد که اخلاق حضرت رسول اكرم(ص) را برايش وصف کند و بشمارد. حضرت(ع) فرمود : تو نعمتهای دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت(ص) را برايت بشمارم. آن مرد گفت : چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را إحصاء كرد و به شمارش آورد، در حالی که خداوند در قرآن کریم مي فرمايد: «وَ إِنْ تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لَاتُحْصُوهَا» ♦️اگر نعمت های خداوند را بشماريد، نمی توانيد آن را به پايان برسانيد.(نحل/۱۸) اميرالمؤمنين(ص) فرمود : خداوند تمام نعمت های دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد : «قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ» ♦️بگو متاع دنيا اندك است.(نساء/۷۷) در حالی که خداوند متعال اخلاق رسول اكرم(ص) را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد: «وَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» ♦️تو را خوئی بسيار بزرگ است.(قلم/۴) اينك تو چيزی كه قليل است نمی توانی بشماری، من چگونه چيزی كه عظيم و بزرگ است، شمارش كنم؟!! ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكی از اخلاق پسنديده بودند، چون نوبت به آن حضرت(ص) رسيد، تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد و از اين رو فرمود : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» ♦️من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام كنم و به کمال برسانم.(۱) 📚منبع : ۱)السُنن الکبری بیهقی، ج۱۰، ص۳۲۳ . ................ . علیه_السلام 👈🏼 عَنْ عَلِيِّ بْنِ سُوَيْدٍ اَلسَّائِيِّ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَا خَلَقَ الله خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ. وَلاَ خَلَقَ خَلْقاً بَعْدَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مِنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ. 📝 خداوند هيچ مخلوقى برتر از نیافرید و بعد از او هیچ خلقی برتر از خلق نکرد. 📚 منابع: ۱. الإختصاص، ج ۱، ص ۱۸ ۲. بحارالأنوار ج ۱۶، ص ۳۷۷ ۳‌. علل الشرائع، ج۱، ص ۵ .