eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
123 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
قال الله تعالی فی قرآنه الکریم (سوره حشر آیه ۷) ...کی لایکون دولة بین الاغنیاء منکم. تا ثروت در دست اغنیا شما نچرخد. مصداقی از این آیه قطعا بانکها هستند. ماجرا در مورد بانک این است که شما می‌توانید خلق پول و ربا را از بانک بگیرید! اما تداول ثروت ذاتی بانک است! حذف شدنی نیست. اگر حذف شود دیگر نام آنچه باقی می‌ماند بانک نخواهد بود! مقام معظم رهبری: اگر خداى نکرده ما نتوانیم... تداول ثروت بین اغنیا را ‌-که اسلام منع کرده- با نظام اقتصادىِ درست در جامعه اسلامى مجسّم و محقّق کنیم... و درنتیجه نظامى باشد با پرچم اسلام و با اسم اسلام امّا با حقیقت و معناى غیراسلامى و احیاناً جاهلى، ما همان مؤذّن بدصدا خواهیم بود؛ صداى ما و آهنگ ناخوش ما به جاى اینکه به اسلام عزّت ببخشد و آبرو ببخشد، اسلام را دچار سرشکستگى خواهد کرد. خب حالا کیست آن کسى که باید نگذارد [این‌طور بشود]، و اسلام را تبیین کند، و آنجایى را که احتیاج به متصدّیان لایق و مؤمن و عارف و آشنا به رموز اسلامى است پُر کند، و مردم را ارشاد کند، و حکومت را نصیحت کند، و در راه‌هاى مشکل، مشکلات را با قدرت معنوى خودش هموار کند؟ جامعه‌ی روحانیّت. لذاست که حوزه‌هاى علمیّه نقش اوّل را دارند! ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🔸 پیامبر(ص) جامعۀ مدینه را به یک اوجی رساند که امروز آن اوج، کم‌کم دارد برای ما یک ضرورت و تکلیف می‌شود 🔸 الگوی یاران امام‌زمان، جامعه‌ای است که پیامبر(ص) آن را با مفهوم «مواسات» درست کرد ➖ پیامبر(ص) بخش‌هایی از اسلام را به نمایش گذاشت که تا وقتی شیعیان آن بخش‌ها را اجرا نکنند، امام‌زمان نمی‌آید ➖ پیامبر(ص) با مواسات، در مدینه جامعه‌ای ساخت که ما در طول انقلاب هنوز به آن نرسیده‌ایم؛ به‌جز اربعین! ➖ اربعین امام‌حسین‌‌(ع) شبیه جامعه‌ای است که پیامبر(ص) ساخته بود ➖ ریشۀ فاطمیه این بود که مردم از آن اوجی که پیامبر(ص) می‌خواست خسته شدند و پله‌پله پایین آمدند 🚩 حرم حضرت معصومه(س)- ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ 👈 ادامه متن را در @Panahian_text ببینید 📢 صوت: @Panahian_mp3 @Panahian_ir
📌 عینک بازار اقتصاد را یکبار می‌توانیم با عینکی که اندیشمندان غربی برایمان درست کرده‌اند ببینیم و در آن صورت همیشه خودمان را تحقیر کنیم و غرب را بهشت بدانیم! یکبار هم می‌توانیم عینک را برداریم و واقعیت را بدون پرده ببینیم. واقعیت‌هایی که بعد از برداشتن عینک، اگر آن عینک مدت‌ها روی چشم کسی بوده به راحتی قابل باور نیست. بگذارید چند نمونه از این واقعیت‌ها را عرض کنم که اتفاقا برای شما بسیار واضح است اما برای یک اقتصاددان نئولیبرال که اعتقاد دارد همه جا بازار است و همه چیز کالا اصلا تعریف شده نیست! حجم عظیمی از تولید خدمات در کشور ما اساسا در GDP ما محاسبه نمی‌شود! مثلا مجاهدتی که مادرها در خانه می‌کنند. فقط اگر سه شیفت خدمتی که مادر در خانه می‌کند را تبدیل کنیم به ریال چقدر می‌شود؟ هر چند در نگاه ما قابل قیمت‌گذاری نیست اما اجازه بدهید به همان‌شیوه اقتصاددانان حساب کنیم برای هر شیفت ۵ میلیون تومان در نظر می‌گیرم. می‌شود ۱۵ میلیون در ماه. ۲۰ میلیون خانوار داریم و ۱۲ ماه سال. می‌شود سالانه ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان! بیش از دو برابر کل بودجه ایران! تازه فقط کار مادر را به قیمت سخیف بازاری حساب کردم. اگر بخواهم ارزش حقیقی وجود و حضور و فعل مادر را حساب کنم که اصلا امکان ندارد. اقتصاددان می‌گوید چیزی که بازاری نشود و برای آن پول پرداخت نشود برای من ارزشی ندارد! می‌گویم خب حرف تو هم برای ما ارزشی ندارد. تعریف تو از اقتصاد همان اقتصادی است که امام فرمودند اگر فقط در مادیات دنیا باقی بمانیم آن اقتصاد مال خر است! قطعا اقتصادی که در آن هیچ خبری از فرهنگ و انسانیت و رشد و تعالی نباشد و انسان‌ها در آن به حیواناتی تبدیل شوند که بر سر دنیا با هم رقابت می‌کنند هر چه کوچک‌تر باشد برای ما افتخار است. آن اقتصاد بازاری برای جامعه ما سم است. زهر است. مرگ است. نباید اجازه دهیم نابازارهای فرهنگی و اجتماعی ما را تبدیل به بازار کنند. ما را اتفاقا نابازارها سرپا نگه‌داشته‌اند. همان چیزهایی که در جی‌دی‌پی اصلا به حساب نمی‌آیند. با عینک بازار اصلا دیده نمی‌شوند. این فقط یک قلم بود. خدمات هیات‌های مذهبی منبرهای علما جریان بزرگ اربعین خانواده اخوت مواسات و... که اتفاقا اکثر حجم اقتصاد ما را تشکیل می‌دهند. اقتصاد فرهنگی، اقتصاد نیست! چیزی دیگر است از جنس تمدن اسلامی. مال خودمان است. مال انسان است، نه مال خر! ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
به راستی تربیت چنین انسان بزرگی توسط مادر و استادانش چند؟ در جی‌دی‌پی ما که نبود! وزنش اما در جی‌دی‌پی ملکوت بسیار سنگین بود. ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما نقدینگی داری؟! مشکل نقدینگی بانکهای خصوصی کم و زیاد بودنش نیست! بانکهای خصوصی اساسا وجودشون ظالمانه و غیرشرعیه. حتی یک ریال خلق پول خصوصی دزدی از جیب هشتاد میلیون ایرانیه. ♨️ اقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز افزایش قدرت خرید مردم هم به تولید کمک می‌کند هم به رفاه مردم و هم به بسط عدالت در جامعه می‌خواهند تقصیر را گردن مردم بیاندازند ♨️ اقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🔴 اگر امروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سکوت کند در این ظلم و حق الناس شریک است و به همین دلیل سکوت نخواهد کرد ▫️ حضرت آیت الله حسینی بوشهری، صدای همه کارشناسان اسلامی از ام الفساد آپارتمان و معماری سبک زندگی غربی درآمده است و نباید اشتباهات گذشته در ساخت منازل آپارتمانی تکرار شود ▫️یکی از راهکارهای فوری و قطعی افزایش جمعیت کشور و کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی، ساخت منازل مسکونی ویلایی است که در این راستا علمای انقلابی و حوزه علمیه نباید از مطالبه به حق در ساخت منازل مسکونی ویلایی با معماری ایرانی و اسلامی کوتاه بیایند ▫️متأسفانه باخبر شدیم در قم مادر انقلاب اسلامی، ام القرای اسلام، مسئولان قم، برخلاف دستور رئیس جمهور می‌خواهند بار دیگر ام الفساد آپارتمان بسازند که اگر در این موضوع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سکوت کند در این ظلم و حق الناس شریک است و به همین دلیل سکوت نخواهد کرد. نشرحداکثری 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅╮ 🕌 eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da ╰┅───────────┅╯
ساعت ۱۳:۱۵ امروز جمعه شبکه امید صحنه و دیالوگی را پخش کرد که شرم دارم از انتشار آن. زنگ بزنید ۱۶۲ بگوئید اگر می‌خواهید این کثافت‌کاری‌ها را پخش کنید حداقل یک +۱۸ بزنید ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
وقتی صبح تا شب در صدا و سیما گفته می‌شود "قسطی بخری بردی" یعنی دامن زدن به انتظارات تورمی و آینده فروشی! ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
💢 ماجرا خیلی واضح است: پس از جنگ جهانی دوم، نظم جهانی مطلوب یهود، به‌صورت نظام تک‌قطبی و با لیدری آمریکا طراحی شده بود و به‌تدریج در حال شکل‌گیری بود که پیروزی انقلاب اسلامی، بساط‌شان را برهم زد. 1⃣ گام نخست اوایل تا حدود یک دهه سعی کردند انقلاب نوپای اسلامی را برانداز کنند. ✴️ لذا انواع روش‌ها و راهبردهای سخت شامل: - جنگ تمام عیار - ترور مردم - ترور مسئولان بلندپایه - کودتا - بمب‌گذاری و ... ✴️ و انواع روش‌های نیمه‌سخت مانند: - تحریم‌های اقتصادی - تحرکات تجزیه‌طلبی و قومیتی - اختلافات مذهبی و ... را پیاده کردند. 2⃣ گام دوم وقتی در کمال شگفتی دیدند که تمام راهبردهای مورد استفاده علیه انقلاب اسلامی، یکی پس از دیگری شکست می‌خورد، مطمئن شدند که براندازی انقلاب اسلامی امکان‌پذیر نیست. ⬅️ لذا نظم نوین جهانی را مبتنی بر نظام پارلمانی طراحی کردند. ❇️ توضیح نظام پارلمانیِ جهانی یعنی به‌جای آنکه یک کشور، در جایگاه لیدر باشد؛ یک مجموعه‌ی جهانی، رهبری و کنترل جهان را بر عهده می‌گیرد و دولت‌ها تابع این مجموعه‌ی جهانی می‌شوند که امروز مصداق این نظام پارلمانی جهانی، سازمان ملل متحد و آژانس‌های تابعه‌ی آن هستند. 3⃣ گام سوم سپس برای تحقق نظم نوین جهانی، یک افق زمانی تعیین کردند: سال ۲۰۳۰ میلادی 4⃣ گام چهارم حال برای تحقق نظم نوین جهانی تا افق ۲۰۳۰ باید یک سند بالادستی بین‌المللی تدوین می‌شد: سند توسعه‌ی پایدار ۲۰۳۰ ⭕️ اما طرح جدید نظم نوین جهانی، باز هم از تهاجم عمیق و بنیادین انقلاب اسلامی در امان نماند و سرعت گسترش الگوی انقلاب اسلامی که نامش تمدن نوین اسلامی است، یهود را به اضطرار انداخت که مدل نظم نوین‌شان باید حداقل ۵ - ۶ سال زودتر محقق شود. 5⃣ گام پنجم لذا به‌منظور سرعت بخشیدن به اجرای سند توسعه‌ی پایدار ۲۰۳۰ در کشورها، خصوصا دشمن اصلی که جمهوری اسلامی ایران است، تسریع‌گری به‌نام کرونا (: استعاره از تاج‌گذاری) طراحی و اجرا شد. 🔶🔹 بدون تعارف عرض کنم: لازمه‌ی دشمن‌شناسی در عصر حاضر، اطلاع از روند فوق است و بدون تسلط عمیق بر آن، نمی‌توان دشمن‌شناس شد. ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش اول منابع عمومی باید به چه کسانی تخصیص داده شده و به چه مصارفی برسد؟ اقتصاد سیاسی نئولیبرال، عادلانه‌ترین روش توزیع منابع را «مکانیسم قیمت» می‌داند و معتقد است در این روش، منابع به بهترین مصرف ممکن نیز خواهد رسید. بر اساس نگرش پیروان این مکتب، منابع محدود عمومی باید به بالا‌ترین قیمت پیشنهادی در بازار واگذار شود و دولت نیز در نحوه مصرف، مداخله‌ای نکند؛ چه، باور این است که دست نامرئی بازار این منابع را به مطلوب‌ترین نقطه ممکن خواهد رساند. اما نتیجه توزیع منابع عمومی بر اساس مکانیسم قیمت این است که صرفاً ثروتمندان می‌توانند از این منابع محدود بهره ببرند. یعنی در چنین نظام توزیعی، این منابع عمومی، منافع عمومی را تأمین نمی‌کند، بلکه به مصارف اختصاصی می‌رسد و همین «مصرف اختصاصی منابع عمومی» است که در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. این همان فرآیندی است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث معروف «ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانب‌ها حق مضیع» از آن به «پایمال شدن حق» یاد می‌کنند. دریافت مشهور از این حدیث این است که هرجا نعمت زیادی هست، نتیجه دزدی و غصب از یک عده است، اما معنای حدیث این نیست. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تفسیر دقیقی از این حدیث دارند. ایشان می‌فرمایند معنای حدیث این است که آنجایی که ثروت زیادی هست، خود این ثروت، فرصت بهره‌مندی از امکانات را برای صاحب ثروت ایجاد می‌کند و این فرصت از اکثریت مردم که این ثروت را ندارند، دریغ می‌شود. یعنی وقتی شما منابع عمومی را با مکانیسم قیمت توزیع کنید، تنها ثروتمندان قادر به بهره‌مندی از این منابع خواهند بود و اکثریت مردم از این موهبت محروم خواهند شد؛ به عبارت دیگر، نظام توزیع منابع، به بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی دامن خواهد زد. لذا یکی از وظایف حاکمیت در زمینه صیانت از عدالت این است که اجازه ندهد منابع عمومی به شکلی عرضه شود که اکثریت مردم از فرصت بهره مندی از آن محروم شوند، و صرفاً صاحبان ثروت چنین فرصتی را داشته باشند. @syjebraily
پیام وارده از وقتی که این حرف رو از شما شنیدم که کار‌مادر درخانه یک اقتصاد است، هم خیلی تعجب کردم هم خیلی خوشحال شدم و هم‌خیلی گریستم من واقعا طعم اقتصادی بودن کار مادر در خانه رو چشیدم من تا ۱۷ سالگی تک فرزند بودم. مادر و پدرم در فامیل پُز تک فرزندی بودن من رو میدادند و من واقعا حس غرور داشتم. تازه هم شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مُد شده بود. تو ۱۷ سالگی خدا به من یه برادر داد. توی ۱۸ سالگی مادر و پدرم از هم جدا شدن و برادرم با پدرم زندگی میکرد. من راهی خوابگاه دانشجویی شدم. پدرم قبل از ازدواج من دو ازدواج نا موفق داشت. من توی ۲۲ سالگی ازدواج کردم‌. پدرم تو ۲۳ سالگی‌من ازدواج کرد. توی ۲۵ سالگی من بچه دار شد. توی ۲۹ سالگی بچه دار شدم. پدرم توی ۳۱ سالگی من مجدد بچه دار شد. مادرم توی ۳۱ سالگی من مجدد ازدواج کرد و مجدد هم‌جدا شد. توی ۳۲ سالگی مجدد بچه دار شدم. در حال حاضر پدرم و برادرم با هم زندگی میکنند و پدرم در حال بزرگ‌کردن بچه های جدیدشه مادرم بعد از ازدواج ناموفق، در کنار مادر و پدرش و ۹ تا خواهر و برادرش زندگی میکنه.... و اما من ...... در حال حاضر با دو تا بچه کوچیک تک و تنها .... نه خواهری نه برادری نه پدری نه مادری هیچ کس رو ندارم. در حالی که همه زنده هستند اما..... من واقعا از لحاظ عاطفی به کمک‌نیاز دارم. بچه های من به خانواده پدری و مادری احتیاج دارند.‌اما خبری از اونها نیست. یکبار پرستار گرفتم ساعتی ۱۵۰ هزار تومان. ۳ ساعت اومد کمک برای پختن برنج و شستن لباس و سالاد درست کردن. دیگه گفتم‌نیاد. خودش هم باور نمیکرد برای اینکار ها داره میاد خونه ی ما هی به من میگفت خواهری مادری کسی رو نداری بیاد کمکت! از غربت من ، غصه اش گرفته بود . ........... مجبور شدیم من و همسرم از وقت استراحت مون بزنیم و تا میتونیم خودمون کارهامون رو انجام بدیم. تازگی ها همسایه دار شدیم. یه بار اومدن به ما سر زدن. به قدری بچه های من خوشحال شدن که باورمون نمیشد که از دیدن همسایه ها به وجد بیان. اما پرسش اساسی اینجاست مهر خاله و دایی رو از کجا میشه خرید؟ کمک مادر بزرگ ها به مامان ها رو چه جوری میشه با پول سنجید؟ اینکه بچه رو یک ساعتی بزاری پیش مادرت و بری دکتر یا خرید یا مهمونی رو چه جوری میشه باهاش تسویه کرد؟ این بخش از اقتصاد رو وقتی که اعلان میکردند تک فرزندی و کم فرزندی ، هیچ کس ندید!! اگر‌مادر و پدر من به جای یک بچه، تا ۱۷ سالگی من ، ۴ تا بچه دیگه داشتند، دیگه به خودشون جرات نمی دادند به این راحتی از هم جدا بشن اگر من خواهر و برادر داشتم هم انقدر دست تنها نبودم هم بچه های من بچه های شاد تری بودن فرزند بیشتر یعنی زندگی شاد تر، بهتر ،زیباتر ، پر روزی تر و سالم تر( هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی) ای کاش مامان باباها ، اشتباه مادر و پدر من رو تکرار نکنند و اجازه ندهند بچه هاشون و نوه هاشون تک و تنها و غریب زندگی کنند جوری که این روز ها، من و فرزندانم در غربت و تنهایی در حال گذران زندگی هستیم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🎥 شارژر آیفون رایگان میدی؟! امسال اربعین با دوربین مخفی رفتم. خیلی جذاب بود. اول رفتم و به صاحبان موکب‌ها پول دادم. اینقدر ناراحت شدند که نگو. گفتند حرام است. گفتم خب زیاد می‌خواهم! هر چه روی میز داشت ریخت در پلاستیک بزرگی که داشتیم. گفت بگیر و برو ولی دیگر حرف پول را نزن! هیچ موکبی پول نگرفت. هیچ جای دنیا باورشان نمی‌شود چنین اتفاقی در قرن ۲۱ میلادی می‌افتد. آن هم وقتی زن و شوهر دونگشان را حساب می‌کنند! بعد رفتیم به نجف (نه موکب‌ها) اول نانوایی! گفتیم للحسین نان می‌خواهیم. نان داد! رفتیم میوه‌فروشی و گفتیم للحسین میوه می‌خواهیم و میوه داد. آبمیوه و دارو و مرغ هم گرفتیم. بعد رفتیم پس بدهیم. گفتند چیزی که برای حسین ع داده ایم پس نمی‌گیریم. اشکمان درآمد (همه ی این ماجراها را فیلم گرفته ایم و مستند است) بعد گفتیم برویم شارژر آیفون بگیریم! کابل شارژر البته. قیمتش را نمیدانم. بیش از یک میلیون تومان بود. ولی باز هم داد. و باز هم پس نگرفت! هر چه اصرار کردیم باز هم پس نگرفت. کفش هم گرفتیم و ... بعد گفتیم چه کار کنیم اینها را؟! گفتم ما هم للحسین ببخشیم! نان را بردیم و به میوه فروش دادیم. آبمیوه را به داروخانه بردیم و میوه را به آبمیوه فروشی دادیم و داروها را هم در راه دادیم به موکب سلامتی که برپا بود. هیچ پولی رد و بدل نشد و نیازهای افراد مختلف فقط با یک عبارت "للحسین" برطرف شد. قطعا آن‌طرف دنیا باور نمی‌کنند که در سال ۲۰۲۲ چنین اتفاقی افتاده است! باور نمی‌کنند که در یک گوشه دنیا غذای سه ماه از ۱۲ ماه سال را می‌توان بدون پرداخت حتی یک ریال تامین کرد. ولی اینجا ما آن را زندگی می‌کنیم. خلاصه همین امروز اگر چشمانمان را باز کنیم و عینکمان را عوض کنیم خدا را می‌بینیم. و می‌فهمیم که اتفاقا به خاطر بازار نیست که زنده ایم. دست نامرئی آدام اسمیت نیست که ما را زنده نگه داشته. دست لطف خداست... و یدالله فوق ایدیهم... ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
‏اقتصاد ایران از بانک‌های خصوصی هیچ خیری ندیده است، خسارت هم فراوان دیده است. با ‎ بانک‌های خصوصی را جمع کنید، به همان سان که بانک‌های نهادهای نظامی جمع شد‌. خلق پول را به انحصار حاکمیت درآورید و سیاست پولی را در خدمت سیاست صنعتی قرار دهید. 🖋️ سید یاسر جبرائیلی eitaa.com/joinchat/2110390303C6b7cf0de99
راهکار کاهش نرخ ارز، کوبیدن یکی از همین موشک ها، به ساختمان اتاق بازرگانی است که این نمکدان شکن های نفع پرست را تحویل جامعه داده است. فقط قبل از شلیک، باید اتاق را خالی کرد و این افراد را تحویل اوین داد. قطعا بخشی از مشکل ارز و تورم همین افرادند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔖 از دیکتاتوری پول (1) | حسین عباسی‌فر تمام احکام اسلام بر مبنای نصاب و به صورت کالایی است. حتی به پول‌های رایج هم نگاه کالایی دارد. کفاره‌ها کالاست. طعام است. سیر کردن فقیر است. آزاد کردن بنده است. شتر است. گوسفند است. گندم است. خمس و زکات نصاب دارد نه قیمت! دیات نیز بر مبنای کالاست. اصلا بحث پول در میان نیست. حتی خودِ طلا و نقره هم به مثابه کالا هستند و بر آنها خمس و زکات تعلق می‌گیرد. به قول آیت‌الله حائری شیرازی "پول اسلام، مال است". خودِ کالاست. خود تولید است. آن تولید برای چیست؟ برای رفع نیاز است. در جامعه مهدوی نیز پول کاملا جایگاه خود را از دست می‌دهد. نه اینکه طلا و نقره از بین برود! اینها که هست. سکه‌ها را که آب نمی‌کنند و دور نمی‌ریزند. اما وقتی نیازی به آنها نباشد و نیازهای افراد تامین شده باشد، آنها هم می‌شوند مثل ریگ بیابان. تصور کنید شما به مغازه‌ای رفته‌اید و جنسی برداشته‌اید و از دخل همان مغازه بهای آن را پرداخت کرده‌اید! اینجا دیگر پول معنایی دارد؟ روایاتی که در باب جامعه مهدوی وجود دارد از این جنس است. حتی کالا هم به این معنایی که امروز است معنا ندارد. یعنی اساسا ارزش‌های مادی محو می‌شوند و تفاوتی بین یک لقمه نان خشک و یک غذای چرب وجود نخواهد داشت، بلکه اگر ارزشی باشد در همان نان خشک است! علت هم این است که مساله مردم "رفع نیاز" برای رسیدن به "تعالی انسانی" خواهد بود نه کسب پول و کالای بیشتر! اکتفا کردن به رفع نیاز یعنی همان قناعت که حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی می‌فرمودند: همه فضائل اخلاقی متوقف هستند بر فضیلت قناعت. هر چند در آن زمان، زمین و آسمان برکات خود را بر انسان عرضه می‌دارند، نعمت فراوان خواهد شد و فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت. به تعبیر مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 نیازهای انسان در آن دوره لطیف‌تر خواهند شد (و فیه آیات لاولی الالباب) اما انسان امروز کار می‌کند که پول در بیاورد که با آن غذا بخرد که بتواند کار کند که پول دربیاورد! حتی انسان امروز کار هم نمی‌کند! شاغل است! شاغل با کارگر متفاوت است. کارگر برای خودِ کار ارزش قائل است. شغل و هویتش با آن کار پیوند خورده است. اعتقاد و اخلاقش هم همچنین. اما امروز حتی کارگر هم نیستند. اجیرند. مزدورند. سرمایه‌داران به او می‌گویند ما به تو و اعتقاد تو و هویت تو کاری نداریم! هشت ساعت در روز اینجا بایست و این پیچ‌ها را محکم کن! اگر بپرسی چرا؟ می‌گویند تو به چرایش چکار داری؟ پیچت را محکم کن و پولت را بگیر! من از تمامِ وجودِ تو فقط بدنت را می‌خواهم و از بدنت هم فقط دستت را. از دستت هم آن قسمت مچ به پایین! اگر روزی یک ربات این کار را برای من بهتر از تو انجام دهد به تو می‌گویم خوش آمدی! شهید آوینی در کتاب از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی می‌نویسد: "آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعه‌ی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچ‌کس نباید جز به‌خاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی می‌شود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز می‌گردد. پول سلطان بی‌منازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همه‌ی کره‌ی زمین حکومت می‌راند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده ماده‌گرایی بشر است." اساسا وقتی این ماده‌گرایی نفی شود و عالم آنگونه که هست ادراک شود و "انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست می‌دهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدوده‌ی «جبهه‌ی اسلام» به پول نیازی ندارد." (همان) باید قبول کرد که ما (به خصوص اقتصاددان‌ها) ذهنمان درگیر یک چارچوب مادی شده است که به سختی می‌توانیم اجزاء این ساختار را از ذهنمان حذف کنیم. مثلا سخت است نظام اقتصادی بدون بانک را تصور کنیم. سخت است نظام اقتصادی بدون پول را تصور کنیم. علتش این است که سخت است سیستم اقتصادی که در ذهن شکل داده‌ایم را بشکنیم و سیستم دیگری را جایگزین کنیم! سیستم عامل تفکرمان را دیگران با نظام ارزشی دیگری شکل داده‌اند و ارزش‌های اسلامی را نمی‌توانیم در آن وارد کنیم. سید شهیدان اهل قلم: "در نظام‌های اجتماعی این روزگار که تحت سیطره‌ی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادله‌ای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش می‌بخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد." ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/2568
ادامه از: https://eitaa.com/h_abasifar/2567 اگر محبت مادر، درس عالم، ایثار رزمنده، اشک در روضه و ... را نمی‌توانیم با پول بسنجیم معنایی ندارد آنها را در GDP بیاوریم! تمام نابازارهای فرهنگی و اجتماعی را از اقتصاد حذف می‌کنیم و بلکه سعی می‌کنیم آنها را هم بازاری کنیم! علم و عشق و محبت و اشک و ایثار و ... همه و همه باید بازاری شوند و قابل مبادله با پول باشند. انقلاب اسلامی بنا شد تا این نظام ارزشی را تغییر دهد. تا آن ساختار اجتماعی را دگرگون سازد. "تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری که به ساختار اجتماعی کشور ما قوام می‌بخشید اصالت پول بود و لا غیر و البته آثار سوء آن هنوز هم با قوت‌ تمام در میان ما باقی است. وقتی پول تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را به «کار» وا می‌دارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست می‌دهد و به شر واجبی تبدیل می‌شود که باید هر چه بیشتر و سریع‌تر از آن خلاصی یافت." این نگاه به کار کجا و نگاه تکلیف‌محور در نظام اسلامی کجا؟ این نگاه کجا و نگاه "واجبات نظامیه" در اسلام کجا؟ نگاهی که در آن کارگر، به کار خویش به مثابه یک امر واجب نگاه می‌کند. به مثابه عبادت. کاری که در نهایت آن پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیها می‌فرمایند: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی! "این ماده‌گرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت می‌بخشد و این‌بار اصالت اقتصاد در صورت "اصالت پول" ظاهر می‌شود. گر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال "«میزان همه‌ی ارزش‌هاست» و اینچنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدین‌ترتیب پول می‌تواند مبدأ همه‌ی ارزش‌ها قرار بگیرد" هر چه در این راه جلو برویم راهِ چاره‌ای پیدا نخواهیم کرد‍! این مسیر انتهایش خروج از انسانیتِ ابنای بشر است. به همین دلیل است که روز به روز اضطرارش بیشتر، مستضعفینش مظلوم‌تر و مستکبرینش حاکم‌تر می‌شوند. و "ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همه‌ی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز دردِ غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسف‌بارتر این نکته‌ی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمی‌تپد." مطالب در " " نقل از سید شهیدان اهل قلم است. ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
امشب و دیشب توفیق شد در مسجد امام حسین علیه‌السلام قم خدمت علما و مومنین بزرگوار این مسجد درس پس بدهم. انتقاد از وضع موجود، همدلی با مردم به همراه ارائه راهکارهای دقیق نه تنها مردم را ناامید نمی‌کند که اصل امید است. امیدواری یک توهم نیست. یک پیش‌بینی درست از واقعیت آینده در کنار شناخت و تبیین وضع موجود است. و البته گاهی اوقات ساختن یک آینده روشن است. همانگونه که امید و تلاش در کنار یکدیگر معنای انتظار ظهور است، باید برای آینده روشن ایران اسلامی امیدوارانه تلاش کنیم. ♨️ اِقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
📝تو یکی از مساجد خوزستان جملاتی بسیار مهم روی ستون‌های مسجد زدن ترجمه: ۱- اگه توی مسجد صدای بچه ها رو نمیشنوید، از نسل های آینده بترسید و بر حذر باشید. ۲- اون بچه ای که به خاطر اذیت کردن از مسجد می‌ندازی بیرون، همون کسیه که در آینده ازش خواهش میکنی بیاد توی مسجد نماز بخونه! پس بر اذیت کردنشون صبر کن و با رفق و مدارا تعلیمشون بدید. ✅به سوی مسجد طراز انقلاب 🆔 @m_f_mehr1
سنگر بگیرید! اگر چنین تفکری بر وزارت اقتصاد حاکم بشه فقط باید سنگر گرفت! ♨️ اقْتِصادْباطَعْمِ‌مَلَسِ‌رَسانِه: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
پیام وارده امروز شاید بگیم حال بورس خراب است ... اما واقعیت اینه که حال ارزش پول داره بهتر میشه. پی نوشت: شما قضاوت کنید: حال مردم با کدوم بهتر میشه؟ افزایش شاخص بورس یا افزایش ارزش پول ملی؟ اون هایی که دنبال اون هستند که همه مردم رو بفرستند توی بورس، دنبال اسکی سواری عمومی روی کاهش ارزش پول ملی هستند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi