هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری
زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه
در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه میکنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیدهاید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور میباشد) و نه مکان مکث و توقف.
اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه مینمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی میشود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسهای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد.
اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصههای اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایهداری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرفگرایی از مهمترین شاخصههای این نوع نظام سرمایهداری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرفگرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق میشود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گستردهتر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است.
ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرفگرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترینها و نماهای کاملاً شفاف و شیشهای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص میتوان به اختلاط مغازههای مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای ستتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمیشد.
پس میتوان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است (انا اعطیناک الکوثر: کوثر/۱) تا اقتصاد تکاثری (الهکم التکاثر: تکاثر/۱)
@baladetayyeb
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دوربینمخفی| من نمیتونم این پیامک رو براتون بخونم
این یعنی قدرت نابازار در ایران.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 انقلابِ اقتصادِ فرهنگی!
اقتصاد یعنی تامین نیاز مخلوقات خدا از راه مشروع!
سوال: اگر این تامین نیاز از راهی به جز بازار و عرضه و تقاضای بازاری و پولی صورت بگیرد باز هم به آن اقتصاد میگوئیم؟
پاسخ: آری
انقلاب اسلامی دو بخش دارد
۱. انقلاب
۲. اسلامی
انقلاب یک تحول و قلب ساختاری است که در ایران، محتوای این انقلاب "اسلام" بود.
چند سوال:
۱. مسیری که از قبل از انقلاب در حوزه اقتصاد شروع شده بود چه بود؟
۲. آیا نیازی به انقلاب در زمینه اقتصاد هم داشتیم؟
۳. آیا انقلاب تحولی در زمینه اقتصاد به وجود آورد؟
همیشه در پاسخ این سوالات به دوستان میگفتم که:
از قبل از انقلاب در ایران مسیری شروع شده بود در حوزه اقتصاد، که بعد از انقلاب آن مسیر هیچ تغییری نکرد و ما نیاز داریم در گام دوم یک انقلاب در زمینه اقتصاد ایجاد کنیم.
👌 اما امروز که با عینک "اقتصاد فرهنگی" به ایران نگاه میکنم میبینم انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در ساختار اقتصادی بوجود آورد.
اما این انقلاب چه بود؟
انقلاب اسلامی ابتدائا یک ترمز بود!
مسیری که قبل از انقلاب شروع شده بود "تبدیل کردن تمام روابط فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به روابط بازاری" بود. رابطههایی که در طول قرنها ذیل تمدن اسلامیایرانی شکل گرفته بود و نیاز انسانِ مسلمانِ ایرانی را تامین میکرد.
از حدود ۱۵۰ سال پیش، بعد از مشروطه و در دوران پهلوی دوم (مخصوصا دهه چهل) فرآیند بازاری شدن روابط اجتماعی در ایران شکل و سرعت گرفت.
انسانهایی که نیازهایشان را از طریق کار و در یک فرآیند فرهنگی (خانواده، صله رحم، همسایگی، امامت محله و مسجد، اخوت مومنانه و...) تامین میکردند به سمت بازاری شدن روابط کشیده میشدند.
واکنش در مقابل این پاره شدن تار و پود روابط تمدنی در ایران، انقلاب را به رهبری امام خمینی رقم زد.
فلذا اولین نتیجه انقلاب جلوگیری از این گسست فرهنگی اجتماعی و ترمیم معجزهگون آن بود.
(البته این بعد سلبی انقلاب بود و انقلاب اسلامی ایران یک کنش فعالانه به سمت احیاء تمدن اسلامی است)
بعد از انقلاب نیز جریاناتی سعی کردند آن گسست را دوباره ایجاد کنند که نتیجه تلاشهای آنها در مقابل حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران بسیار ناچیز بوده است.
هنوز در ایرانِ ما، نابازار و اقتصاد فرهنگی است که تامین نیاز میکند. حتی بخش عمدهای از همان بازار هم، بازار فرهنگی است. مقصودم از بازار فرهنگی، بازار محصولات فرهنگی نیست، بلکه بازاری است که در آن فرهنگ تعاون و یاریگری حکمفرماست نه فرهنگ رقابتِ هابزی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
شبکه ۴ از پرفسور درخشان و دکتر نیلی برای مناظره دعوت کرده اما نیلی گفته نمیام!
پرفسور درخشان که البته خودشان بارها اعلام آمادگی کرده بودند.
این فرارکردن نیلی خیلی معنا دارد!
این نئولیبرالها هیچوقت اهل گفتگو و دیالوگ نبودند. همیشه با دیکتاتوری رسانهای خواستند حرفشان را یکطرفه بزنند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آقای رئیسی
سلام علیکم
۱. سازمان خصوصیسازی سال ۸۰ تشکیل شد.
۲. سیاستهای کلی اصل ۴۳ و ۴۴ سال ۸۴ ابلاغ شد.
بند ج سیاستها مربوط به "واگذاری" به دو بخش تعاونی و خصوصی است نه خصوصیسازی!
در حقیقت الان تعاونیسازی در ایران متولی ندارد. نه اینکه سازمان خصوصیسازی باید متولی آن هم باشد.
و من الله توفیق و علیه التکلان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نئولیبرالهایی مثل این جوانک بوقچی حد نمیشناسند!
مولدسازی سیرشان نمیکند
یعنی اگر سگ را رها کنید
سنگ را هم ببندید
باز هم میگویند کم است
باز هم باید سگ را هار کرد
باز هم باید جلوی مردم را بگیریم فرار نکنند
باز هم باید دست و پای مردم را ببندیم و بیاندازیم جلوی سگها
یک سگ هم کم است
باید یک گله سگ باشد
آقای رئیسی
اینها تا مردم را زیر چرخهای توسعه توهمیشان له نکنند و همه اقتصاد را به بازار توهمی و انحصاری سلطهگران دنیا وابسته نکنند و نابودی جمهوری اسلامی را به چشم نبینند کوتاه نمیآیند.
قیمتگذاری دستوری اگر توسط بازار انحصاری و به دست سرمایهدارن باشد خیلی هم خوب است از نظر این نئولیبرالهای ریشو و غیرریشو!
همه چیز گران شود که مردم نابود شوند!
آن یارانه نقدی هم بعد از مدتی آب شود و مردم بمانند و راند بعدی جهش قیمتی!
آقایان!
به عاقبت خودتان رحم کنید و این مگسهای وزوزو را از دور خودتان دور کنید!
اینها روان جامعه را هم به هم میریزند!
اینها بازار را هم به هم میریزند!
اینها از سفره مردم ارتزاق میکنند!
و البته سر در آخور سرمایهداران نیز دارند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
❇️پرفسور مسعود درخشان
🛑مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
❇️ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
💠 @profderakhshan
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 وقتی از او تعریف می کنی، نشئه می شود!🔸
اینطور نیست که فقط هروئینی ها معتاد باشند. ما هم مثل #معتادی هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است. انسان وقتی معتاد اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف می کنی، #کِیف می کند! #نشئه می شود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمی کنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و #خمار است. اینها همه اش اعتیاد است.
#انبیاء مثل کسانی هستند که می خواهند انسان را ببرند بیمارستان و او را مداوا کنند تا اعتیادش را ترک کند. یک #دوره ای باید بگذرد تا مواد از بدن او خارج شود. معتاد را وقتی می برند برای مداوا، هفتۀ اول، ده روز اول، خمار است؛ گیج است. تمام این دست و پا و بدنش درد می کند؛ چون عادت کرده به مواد. نمی تواند بنشیند. نمی تواند راه برود و حوصلۀ هیچ چیز را ندارد.
به ما گفته اند وقتی می روید #مسجد، حرف دنیا نزنید. اما انسان مثل خمارها دلش می خواهد آنجا هم یک کسی را پیدا بکند و حرف دنیا با او بزند! یعنی مثل اینکه می خواهد مواد بکشد! به آدم می گویند وقت نماز خواندن، بازی نکن و حواست به نماز باشد. این دوای تو است. روزی پنج مرتبه این #قرص را بخور. این نماز، مثل همان قرص و دوایی است که خدا داده برای این که ما اعتیادمان را ترک بکنیم.
@haerishirazi
#دنیا #اقتصاد
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
این جماعت پستفطرت را میبینید؟
جعفر خیرخواهان را نمیگویم!
چون او که معلومالحال است!
احمد جان جان را میگویم که برای زدن دکتر جبرائیلی برای این بیشرفها موسموس میکند!
در زمینه اقتصاد، حزباللهی و غیرحزباللهی تفاوتی ندارد! همه نئولیبرال هستند الا من رحم ربی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از انحصار در اقتصاد میگن ولی از انحصار در علم اقتصاد نمیگن. همون کسانی که 40 ساله اجازه ندادند مکاتب معارض غربی حتی در ایران تدریس بشه و اقتصاد کلاسیک آمریکایی و انگلیسی به نقد گذاشته بشه. همیشه برای نقد علم وقت ندارند و از خداوند توفیق طلب می کنند ولی برای نقد نظام اسلامی و حمایت او از مردم عادی و طبقه فقیر زبانی دراز دارند.
@modafeaneharim313
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فروشگاههای بزرگ خطرناکند 👌
بارها به ما پیشنهاد شده کاری رو خاص و با نامی خاص براشون تولید کنیم
پرسیدیم چرا؟
فرموووودند تا هر قیمتی که خواستیم عرضه و بازارسازی کنیم👌👌👌
هدایت شده از جهاد تبیین
اگر امروز نان ٢ هزار تومان است
اگر امروز بنزین ١5٠٠ تومان است
اگر امروز آب و برق طبقات محروم رایگان است
اگر امروز علیرغم مشکلات کمبود وجود ندارد در ایران
گرسنه و چادرخواب و ... به شکلی که در غرب وجود دارد در ایران نیست
همه به برکت جمهوری اسلامی است.
اما چطورش نیاز به تبیین دارد
🗣حسینعباسیفر (دلاوار)
اقتصاد فرهنگی
اگر امروز نان ٢ هزار تومان است اگر امروز بنزین ١5٠٠ تومان است اگر امروز آب و برق طبقات محروم رایگان
تبییناش همان چیزی است که به آن #اقتصاد_فرهنگی میگوییم!
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
در دنیای نئولیبرال ها، ایران سیاه و ما بدبختیم.
در دنیای ما تمدن ایرانی اسلامی از مرز چین تا مرز یونان و از خزر تا یمن پیش رفته. ما هم در آغوش نظام ولایت فقیه آرام گرفته ایم.
این که مردم کدام را پذیرفته اند بستگی دارد به اینکه کداممان در جنگ شناختی پیروزیم.
تو کجای میدانی نمی دانم! اما اگر مثل من نمی اندیشی، لیبرالیسم پیروز میدان این جنگ در ساحت تو است و ما در تو شکست خورده ایم.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هر چیز را پادشاهیست
و پادشاه نَفَسها
نفَسیاست که در هوایِ تو کشیده شود
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
ترجمه جلد این هفته تروریسم رسانه ای تجارت فردا:
آقای دولت
۱میلیون مسکن نسازید!
۱میلیون شغل ایجاد نکنید!
۱میلیون خودرو نسازید!
کالاهای اساسی مردم را تامین نکنید!
چرا؟
چون ما ذینفع گرانی و تورم و کوچک شدن سفره مردم هستیم..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر چنین نگاهی ندارید یک عینک سیاه در اثر جنگ شناختی دشمن، روی چشمتان است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
همهی مردم دنیا و همه نخبگان و حاکمان تاریخ این دو واژه را حتما استفاده کردهاند.
بخصوص واژه عدالت را.
در حقیقت عدالت و آزادی در مقام شعار دو واژه مبهم و بیارزشند و هرکسی میتواند بگوید من عدالتخواه و آزادیخواهم.
اما وقتی پای "حکم" عدالت و "حد" آزادی میرسد قصه متفاوت میشود.
یک طرف علی علیهالسلام است یک طرف معاویه! هر چند معاویه هم نمیگوید من ظالم هستم و خود را خلیفه عادل میداند.
سوال اینجاست که چرا مردم گاهی فعل ظالمانه را عادلانه تلقی میکنند؟
سه دلیل عمده دارد:
۱. خطای عقلی
۲. خطای قلبی
۳. خطای احساسی
یعنی:
📌 یا تحلیل افراد غلط است و واقعا تبعیض و ظلمی را عادلانه میدانند.
📌 یا ایمان ایشان ضعیف است و فطرتشان شیطانی شده است به گونهای حق را میبینند ولی خلاف آن عمل میکنند.
📌 یا رعب و وحشت دارند و در فضای روانی جامعه توانایی درست اندیشیدن ندارند. حتی گاهی اوقات حق را تشخیص میدهند اما توان دفاع از آن را ندارند چرا که مرعوب فضای حاکم بر جامعه هستند.
فلذا در مورد حکم و حد عدالت و آزادی فقط تشخیص درست و تحلیل صحیح به انسان کمک نمیکند! بلکه شجاعت و ایمان نیز نیاز است.
اما تشخیص حکم عدالت شرط لازم است و این تشخیص امکان ندارد مگر توسط اعلمِ اعدل که ما او را ولی فقیه خطاب میکنیم!
وگرنه هر کسی بر اساس سطح عقل و ایمان و منویات خودش حکم میکند و پرچم عدالتخواهی را به دست میگیرد و حتی در همین مسیر جلوی معصوم نیز میایستد!
تشخیص حکم عدالت اهمیت دارد نه شعارش!
ما این تشخیص را به ولی جامعه (مثل قاضی) میسپریم.
عکسنوشت: لیبرالیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
دستورالعمل_تنظیم_بازار_خودروی_سواری_شوری_رقابت.pdf
393.1K
📍دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو سواری منتشر شد
🔹بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آشپز خوب و اقتصاددان متخصص...
🔹علی علیزاده از سید یاسر جبرائیلی میپرسد:
تخصص شما چیست؟
جبرائیلی پاسخ میدهد...
#کلیپ
📌 این برنامه را در کانال یوتیوب جدال ببینید.
📺 youtube.com/live/Wu-sFLWZytI
353.3K
در مورد ورود شورای رقابت به مساله خودرو
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
274.7K
چرا آمریکا نمیتواند یا نمیخواهد مساله بیخانمانها را حل کند ولی در ایران این مساله وجود ندارد؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar