eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
626 ویدیو
42 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
‏قیمت هر گالن بنزین در آمریکا حدود ۳.۸ دلار و در کانادا حدود ۵ دلار است. کانادا و آمریکا ۸۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارند. با منطق نئولیبرال‌های وطنی باید سیل قاچاق بنزین از آمریکا به کانادا در جریان باشد. چرا آمریکا برای جلوگیری از قاچاق سوخت به همسایه قیمت بنزین را افزایش نمی‌دهد؟! @syjebraily
هدایت شده از بانوی فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨تذکر شهید بهشتی به آقایان مسئول.... ما با اسم شماکاری نداریم لیبرال یا غیرلیبرال فقط در برابر محرمات الهی حساسیت داشته باشید... 🔺وقتی شما رییس یک اداره هستی و در برابر تبعیض و ظلم و فساد و رشوه حساسی، در برابر فاصله حقوق و درآمد حساسی... 🔺در برابر کیفیت پوشش خانم های کارمند حساسی 🔺در برابر روابط و طرز گفت و شنود خانم ها و آقایان کارمند حساسی و می کوشی همه را به راه عفت و پاکدامنی،و تقوی و درستی بیاوری بالای چشم ما .... [ما با اسم تو کاری نداریم آقای لیبرال، اصلاح طلب، اصول گرا و....فقط در برابر حرام الهی حساس باش] تنها کانال رسمی تجمعات خواهران مطالبه گر اصفهان (بانوی فاطمی)👇 📡 @banooye_faatemi
🔻آی دزد! ✍سید مقدام حیدری: علم اقتصاد لیبرال را اگر علم چاپیدنِ شیک و مجلسی مردم بنامیم، پر بی‌راه نگفته‌ایم. فقط خدا می‌داند اقتصاددان‌های غرب چقدر دروغ سر هم کردند و چندتا کلاه بر سر مردم دنیا گذاشتند تا راحت مال و اموال‌شان را بچاپند. اگر مثل قدیم مال و اموال‌مان سکه‌ی طلا و نقره بود و ما سکه‌های‌مان را به دست صندوق‌داری به ظاهر امین سپرده بودیم، آن وقت اگر چند سال بعد موجودی طلاهای‌مان یک سوم می‌شد، داد و هوار می‌کردیم که ایها الناس این یارو دزد از آب درآمد، طلاهای‌تان را به او نسپارید که در صندوقش آب می‌روند! خب حالا چی؟ حالا نظام پولی جهان دقیقا همین کار را دارد می‌کند؛ بانک‌ها خیر سرشان مثلا امانت‌دار مال مردم‌اند؛ سرمایه‌هایشان را جذب می‌کنند و چند سال بعد، همین مقدار پول را ولی چند برابر کم‌ارزش‌تر تحویل صاحبش می‌دهند؛ به کسی هم چندان بر نمی‌خورد. مردم علیه بی‌کاری و گرانی و تورم و فلان قانون و بهمان مسئول در سراسر دنیا تظاهرات می‌کنند، اما علیه شاه‌دزد و اصل کاری فریاد نمی‌کشند. ما الآن با تعجب و حیرت از این همه ترس و بی‌عرضگی و انفعال مردم، صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم؛ که خاک بر سر مصریان باستان که هاج و واج و بی‌اراده مثل ماست نشستند فرعون را تماشا کردند که سر پسرهای نوزادشان را می‌برید و هیچ نگفتند؛ که خاک بر سر اهل کوفه‌ی بی‌عرضه و بی‌غیرت که ظلم و ستم حجاج را تحمل کردند و دم بر نیاوردند؛ که اف بر مردمان برٌه‌صفتی که دیدند عالم و مرجع‌شان آیت الله فضل‌الله نوری بر سر دار رفت، ولی به غیرتشان بر نخورد و شهر به هم نریخت. ولی خود ما هم چندان تعریفی نداریم. از انفعال فجیع گذشتگان فاصله گرفته‌ایم. ولی بفرما؛ ما هم مثل ماست داریم نظام تبه‌کار و دزد پولی و بانکی دنیا را می‌بینیم و چیزی نمی‌گوییم! اگر این پول، پول پدرمادرداری بود، اگر واقعا پول بود، اگر وسیله‌ی حقه و دغل نبود، اگر قلابی نبود، اگر واقعا رسید موجودیِ ارز و طلا بود و اگر مال بود، آن وقت با همان پولی که ۳۰ سال پیش، بل‌که بیش‌تر با فروش یک خانه گرفته بودیم، امروز می‌توانستیم یک خانه بخریم. ولی امروز با آن پول تف هم کف دست آدم نمی‌اندازند. همه می‌بینیم یک شاه‌دزد بین‌المللی به نام نظام پولی جهان دارد مردم را سرکیسه می‌کند، ولی چیزی نمی‌گوییم. و عجیب‌تر آن که هم‌چنان همه به این نظام پولی جهان تن دادیم؛ باز وقتی می‌خواهیم خانه بفروشیم با همین کاغذپاره‌هایی معامله می‌کنیم که در طول زمان آب می‌رود و ارزشش را از دست می‌دهد! انگار بدمان نمی‌آید آیندگان وضع اسفناک و انفعال فجیع ما را تماشا کنند و بگویند: خاک بر سرتان! نمی‌دانم چه باید کرد، ولی مَثنی و فرادی باید قیام لله کرد و از گیر سلطه‌ی این دزد و تبه‌کارِ نظام پولی جهان آزاد شد. کار نشد ندارد؛ امام زمان(عج) منتظر یک مشت تخس لات‌منش سرتق است که گوش‌شان به هیچ نظم نوین جهانی بده‌کار نباشد؛ یک مشت شیربچه‌ی شجاع و خط‌شکنی که جگر دارند تمام هنجارها و نظام‌های جهانی را ببرند زیر سؤال. امام زمان(عج) با همین‌ها ظهور خواهد کرد و درِ گوش عالم خواهد زد؛ با آزادمنشان و دانش‌مندان اندیش‌مندی که هر چه از اصول مسلم علم نوین و تمدن غرب و قوانین و هنجارهای بین‌المللی برای‌شان می‌گویند، راحت می‌زنند زیرش! امام هم‌چین روحیه‌ای داشت که زد نظام شاهنشاهی ایران را ترکاند. ما هم یاد بگیریم خب! https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا سهم بخش مردمی اقتصاد محقق نشده؟! ، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: 🔸بدون تعارف باید کارها را به بسپاریم و عادلانه‌ترین روش در تعاونی‌هاست. 🔹تعاون یک فرهنگ است و برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها، همه‌ی وزارتخانه‌ها باید همکاری داشته باشند. ۱۱۸ گرایش در کشور داریم و متولی آن فقط معاونت تعاون وزارت کار نیست. 🔸در سیاست‌های کلی و قانون آمده است «۳۰ درصد درآمد واگذاری‌ها باید برای توسعه (سه دهک پایین) خرج شود». . از سال ۸۷ تا امروز کمتر از یک درصد آن محقق شده است. . بانک توسعه تعاون با ۲.۸ هزار میلیارد تومان دارای کمترین سرمایه و کوچکترین بانک کشور است. . صندوق ضمانت تعاون از سال ۸۹ تا الان ۱۰۰۰ تومان سرمایه ثبتی‌اش افزایش پیدا نکرده! 🔹پس از ۱۱ سال، رئیس‌جمهور جلسه پیگیری سند توسعه‌ی تعاون را برگزار کردند که دیدیم پیشرفت آن تا حالا ۲۱ درصد بوده. 🔺 پ.ن: جدای از این نواقص و کوتاهی‌ها، از دستاوردها و برنامه‌های تعاونی هم گفته شد. گزارش کامل را اینجا ببینید. 🎬 @Mostazafin_TV
یک ادعا و یک پاسخ از هموطن ساکن آلمان: کشورهای اروپایی از جمله آلمان زیرساخت ضعیفی برای لوله کشی آب و دسترسی مردم به آب مناسب داشته و به طور کلی دچار سختی معیشتی هستند. پاسخ هموطن آلمانی: البته آب لوله کشی ما هم شُرب نیست و در این سالهای اخیر خیلی بدتر هم شده . آب شُرب را باید خرید ، می گویند اگر بخواهند تصفیه درست انجام دهند خیلی هزینه بر هست ، حتی محله به محله تصفیه آبش فرق می کند ، اینجا آب و شوفاژ و نظافت اطراف خانه ، تقریباً مساوی قیمت کرایه خانه هست . این رقمی که گفتم عمومی است ، نه اینکه اگر پرمصرف باشی . مثلاً در قرارداد کرایه یک آپارتمان ۷۵ متری می نویسند سردش (یعنی فقط کرایه خانه بدون آب سرد و گرم و شوفاژ و نظافت محیط ، 500 یورو ) قیمت گرمش یعنی اجاره خانه و آب گرم و سرد و نظافت اطراف خانه 1000یورو یا حداقل 950 یورو تازه هر شش ماه هم یک قبض جدای مصرف آب و شوفاژ جداگانه می آید. بگذارید این را هم بگویم اگر بخواهید یک خانه در هامبورگ اجاره کنید ، هیچ می دانید باید دست کم حدود سه تا چهار سال تو نوبت باشید ، البته شهرهای دیگر کمتر دچار این معضل هستند ، چون هامبورگ بزرگ است و اجازه اضافه کردن ساختمان هم نمی دهند . در ضمن اینجا قریب به اتفاق مردم اجاره نشین هستند و خانه ها مربوط به شرکت های بزرگ هست ، نه مردم عادی . دولت هم درست مالیات می گیرد از این شرکتهای زیر نظر خودش و امورات می چرخد بدون داشتن نفت. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از حسین زمانی میقان
اینا با خودشون چند چندن؟ همزمان همونایی که میگن مردم ایران بدبختن و هیچی ندارن، میگن مردم ایران از همه دنیا بیشتر مصرف میکنن و در حال اسراف‌اند البته که هر دوش دروغه✋️ @hzamanim
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
💠 انقلابِ اقتصادِ فرهنگی! اقتصاد یعنی تامین نیاز مخلوقات خدا از راه مشروع سوال: اگر این تامین نیاز از راهی به جز بازار و عرضه و تقاضای بازاری و پولی صورت بگیرد باز هم به آن اقتصاد می‌گوئیم؟ پاسخ: آری انقلاب اسلامی دو بخش دارد ۱. انقلاب ۲. اسلامی انقلاب یک تحول و قلب ساختاری است که در ایران، محتوای این انقلاب "اسلام" بود. چند سوال: ۱. مسیری که از قبل از انقلاب در حوزه اقتصاد شروع شده بود چه بود؟ ۲. آیا نیازی به انقلاب در زمینه اقتصاد هم داشتیم؟ ۳. آیا انقلاب تحولی در زمینه اقتصاد به وجود آورد؟ همیشه در پاسخ این سوالات به دوستان می‌گفتم که: از قبل از انقلاب در ایران مسیری شروع شده بود در حوزه اقتصاد، که بعد از انقلاب آن مسیر هیچ تغییری نکرد و ما نیاز داریم در گام دوم یک انقلاب در زمینه اقتصاد ایجاد کنیم. 👌 اما امروز که با عینک "اقتصاد فرهنگی" به ایران نگاه می‌کنم می‌بینم انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در ساختار اقتصادی بوجود آورد. اما این انقلاب چه بود؟ انقلاب اسلامی ابتدائا یک ترمز بود! مسیری که قبل از انقلاب شروع شده بود "تبدیل کردن تمام روابط فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به روابط بازاری" بود. رابطه‌هایی که در طول قرن‌ها ذیل تمدن اسلامی‌ایرانی شکل گرفته بود و نیاز انسانِ مسلمانِ ایرانی را تامین می‌کرد. از حدود ۱۵۰ سال پیش، بعد از مشروطه و در دوران پهلوی دوم (مخصوصا دهه چهل) فرآیند بازاری شدن روابط اجتماعی در ایران شکل و سرعت گرفت. انسان‌هایی که نیازهایشان را از طریق کار و در یک فرآیند فرهنگی (خانواده، صله رحم، همسایگی، امامت محله و مسجد، اخوت مومنانه و‌...) تامین می‌کردند به سمت بازاری شدن روابط کشیده می‌شدند. واکنش در مقابل این پاره شدن تار و پود روابط تمدنی در ایران، انقلاب را به رهبری امام خمینی رقم زد. فلذا اولین نتیجه انقلاب جلوگیری از این گسست فرهنگی اجتماعی و ترمیم معجزه‌گون آن بود. (البته این بعد سلبی انقلاب بود و انقلاب اسلامی ایران یک کنش فعالانه به سمت احیاء تمدن اسلامی است) بعد از انقلاب نیز جریاناتی سعی کردند آن گسست را دوباره ایجاد کنند که نتیجه تلاش‌های آنها در مقابل حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران بسیار ناچیز بوده است. هنوز در ایرانِ ما، نابازار و اقتصاد فرهنگی است که تامین نیاز می‌کند. حتی بخش عمده‌ای از همان بازار هم، بازار فرهنگی است. مقصودم از بازار فرهنگی، بازار محصولات فرهنگی نیست، بلکه بازاری است که در آن فرهنگ تعاون و یاریگری حکم‌فرماست نه فرهنگ رقابتِ هابزی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه می‌کنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیده‌اید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم می‌داشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق می‌داد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور می‌باشد) و نه مکان مکث و توقف. اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه می‌نمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی می‌شود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسه‌ای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد. اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصه‌های اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایه‌داری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرف‌گرایی از مهمترین شاخصه‌های این نوع نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است. مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرف‌گرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق می‌شود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گسترده‌تر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است. ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرف‌گرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترین‌ها و نماهای کاملاً شفاف و شیشه‌ای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص می‌توان به اختلاط مغازه‌های مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای ستتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمی‌شد. پس می‌توان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است (انا اعطیناک الکوثر: کوثر/۱) تا اقتصاد تکاثری (الهکم التکاثر: تکاثر/۱) @baladetayyeb
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول ❇️پرفسور مسعود درخشان 🛑مقدمه‌ای برای كتاب دستبرد ناپيدا ❇️ترجمۀ دكتر حسين حسن‌زاده و عليرضا زماني انتشارات دانشگاه امام صادق عليه‌السلام- دي‌ماه 1400 💠 @profderakhshan
ترجمه جلد این هفته تروریسم رسانه ای تجارت فردا: آقای دولت ۱میلیون مسکن نسازید! ۱میلیون شغل ایجاد نکنید! ۱میلیون خودرو نسازید! کالاهای اساسی مردم را تامین نکنید! چرا؟ چون ما ذینفع گرانی و تورم و کوچک شدن سفره مردم هستیم.. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
قرار بود وقتی حداقل دستمزد 57 درصد افزایش پیدا می‌کنه باعث تعدیل و بیکاری چند میلیون ‎ بشه ولی خب، اعزه مخالف افزایش دستمزد مثل همیشه برعکس تحلیل کردند... افزایش منطبق با تورم دستمزد باعث بازگشت نیروی کار به مشاغل رسمی ذیل قانون کار شد که عمدتا مولد هستند. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکار لحظه‌ها در مراسم جشن فرشته‌ها😂 +نمازت باطل شد چرا نمیری سجده؟ -نماز خودتم باطل شد! تو چرا نمیری سجده؟😐😂 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
دستورالعمل_تنظیم_بازار_خودروی_سواری_شوری_رقابت.pdf
393.1K
📍دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو سواری منتشر شد 🔹بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از راه مردم
🔴 حمایت نیلی از عنصر آشوبگر درون زندان جناب فرهاد نیلی هستند از پدرخوانده‌های جریان شیکاگو در ایران از تصمیم‌سازان پشت‌پرده اقتصادی کشور، ایشون با همین نگاه مدت‌هاست مشاور و تصمیم‌ساز سیاست‌های اقتصادی کشور است! آخرین حضورشون برای مشورت هفته گذشته بود که توسط جناب رئیس بانک‌مرکزی آقای فرزین برای تعیین خط مشی جدید بانک‌مرکزی دعوت شده بودند!!! 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 @soada_qom
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
خنده دار ترین جوک عالم اقتصاد، حمایت یک پیرو مکتب شیکاگو از یک فعال حوزه اتحادیه های صنفی کارگری و معلمی است. همان حرف مشهور که هرکول پوآرو مرتب تکرار می کرد: بازگشت قاتل به صحنه جنایت. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
این حجم از فشار سفته بازان بورس به شورای رقابت را می بینید؟ این یعنی سود ما مهمتر از معیشت ۸۵میلیون نفر ایرانی است. یعنی مهم نیست قدرت خرید شما برای خودرو چقدر است.. مهم آن است که در بورس گرانتر عرضه شود تا باعث رونق بورس و جیب مبارک ما گردد. رفاه مردم فدای منافع بورس بازان!! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
Hoseini_TavanMandiKoneshgaran.mp3
16.64M
🔹صوت استاد : سیدامیرحسین حسینی 🔸موضوع : پیشترفت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران 🔘 موسسه سخن سدید ⚪️ استان البرز ▫️جلسه اول ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم عزیز ایران! هر روز این فیلم را مرور کنید و فراموش نکنید که چه‌کسانی نان شما را بریدند و به تورم بی‌سابقه مواد غذایی دامن زدند. کارکرد این تفکر معیشت‌سوزی است و باید علیه آن قیام کرد. هرگز فراموش نکنیم که سعدوندی‌ها گفتند حذف ۴۲۰۰ نیم درصد هم تورم ندارد! @hzamanim
(با عرض پوزش)کمی اقتصادبدانیم! برآورد خدمات فحشا در اروپا در حساب های خارجی: (صندوق بین المللی پول) خدمات روسپیگری ارائه شده توسط ساکنین به افراد غیر مقیم باید به عنوان در حساب های خارجی ثبت شود. همچنین خدمات فحشا خریداری شده توسط مشتریان مقیم به افراد غیر مقیم باید به عنوان ثبت شود. خدمات روسپیگری بین افراد مقیم و غیر مقیم باید به عنوان خدمات شخصی، فرهنگی و تفریحی طبقه بندی شود، مگر در مواردی که مشتریان این خدمات را در خارج از کشور در تعطیلات یا سفرهای کاری خریداری می کنند. در چنین مواردی خدمات فحشا باید در سفر گنجانده شود. چارچوب کلی پیشنهاد شده توسط یورواستات (2018)، رویکرد عرضه را اتخاذ می کند. تخمین تعداد روسپی ها در کشور ضربدر تعداد کل ملاقات های هر روسپی (در هر دوره) ضربدر میانگین قیمت هر ملاقات است: کل فروش = تعداد روسپی ها x تعداد تماس های هر روسپی x قیمت خروجی داخلی با استفاده از برآورد نسبت روسپی های غیر مقیم به دست می آید: تولید داخلی = کل فروش x (1 - نسبت روسپی های غیر مقیم) سپس اجزای فرامرزی به صورت زیر تخمین زده می شوند: واردات خدمات = نسبت روسپی های غیر مقیم x کل فروش به ساکنان صادرات خدمات = تولید داخلی x نسبت مشتریان غیر مقیم فقط خواستم ببینید شاخص های بین المللی همین قدر ناکارآمد و کثیف هستند. حتی انسان را کالا می بینند و بر روی او قیمت می گذارند و در آمارهای صادرات و واردات خود حساب می کنند! در شاخص های اقتصادی در صدر جدول بودن می میتواند نشانه حجم فرومایگی اقتصاد یک کشور باشد. ✍️سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اندیشکده قصد
📎 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های علمی اقتصادی 🔻 با محوریت کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی 🔸 موضوع جلسه دوم: روایت موفق تولید ملّی 🔹 با حضور: استاد حسین زمانی میقان پژوهشگر اقتصادی کارآفرین و تولیدکننده نمونه کشوری ⏰ زمان: دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰ 📎پیوند شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom @qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
به مناسبت دهه فجر امشب رفتیم حرم امام! اما با صحنه‌ای عجیب مواجه شدیم.. درب حرم را بستند و کسی را راه نمیدادند.. میگفتند به مناسبت دهه فجر فقط ظهر تا غروب حرم باز است! این به کنار حتی خبری از یک چراغانی ساده، یک پرچم یا یک موکب یا حتی یک صدای موسیقی انقلابی هم نبود! حواستان هست؟ رونوشت: فرزند فرزند امام و فرزند فرزند فرزند امام! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
✅ مساله‌ی خودرو راهکار ما: راسته‌های تولید خودرو با آزادسازی تولید، حذف انحصار و پلاک کردن خودروهای استاندارد راهکار اونا: گران کن! رها کن! ✅ مساله انرژی راهکار ما: مدیریت و سهمیه‌بندی مصرف و بهینه‌سازی شبکه توزیع راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله مسکن راهکار ما: تخصیص زمین رایگان و ایده زیست‌شهر راهکار اونا: نساز، گران کن، رها کن! ✅ مساله قاچاق راهکار ما: نظارت بر تولیدکنندگان معدود داخلی، مبارزه هوشمندانه با قاچاق، بالابردن هزینه قاچاق، نظارت مردمی، ساماندهی مرزنشینان برای انجام تجارت به جای قاچاق. راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله ارز راهکار ما: حذف بازارهای سفته‌بازی ارز، شکستن آقایی دلار و جایگزینی ارز کشورهای دیگر به جای دلار، مدیریت ارز با اقتدار راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله تولید راهکار ما: عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی و در اختیار قرار دادن ابزار تولید برای همه مردم. توسعه کوچک مقیاس‌ها و تعاونی‌های تولید. عمل به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بخصوص بند ب راهکار اونا: واردات، گران کن، رها کن! ✅ مساله بانک راهکار ما: حذف بانکداری خصوصی و تجمیع بانک‌های دولتی در یک بانک ملی و حذف ربا و تداول ثروت. تامین مالی پروژه‌های بزرگ تولیدی از طریق تعاونی راهکار اونا: خلق پول خصوصی، رها کن! ✅ مساله بنزین راهکار ما: قیمت‌گذاری بر اساس حفظ منافع ملی و قدرت خرید مردم راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ و هر مساله دیگر اقتصادی راهکار ما: فکر کن! مبانی اسلامی را ببین! منافع ملی را در نظر بگیر! راهکار اونا: گران کن، رها کن، لسه فر، منافع سرمایه‌داران را حفظ کن! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
واژۀ economy در قرن پانزدهم از فرانسوی وارد انگلیسی شده است و به معنای «تدبیر منابع مادی» است که پیش از آن از واژۀ oikonomia به معنای تدبیر منزل گرفته شده است (فرهنگ لغت آکسفورد). متفکران فرانسوی با افزودن واژۀ political به ابتدای آن، علم «اقتصاد سیاسی» را پایه‌گذاری کردند که درواقع به دنبال «تدبیر منابع مادی ثروت در سطح یک شهر یا دولت‌ملت (کشور به معنای مدرن)» است. بعدها اقتصاددانان لیبرال برای فرار از انتقادهای مارکسیست‌ها و سوسیالیست‌ها، تلاش کردند اقتصاد سیاسی را به دو شاخۀ اقتصادسیاسی محض و اقتصادسیاسی اجتماعی تقسیم کنند و با تشبیه اقتصادسیاسی محض به علوم طبیعی، چیزی به نام را ابداع کردند که با تکیه بر ریاضیات و آمار، مبانی ارزشی و هنجاری خود را پنهان کنند. اگرچه امروزه با تطوراتی که در مباحث علم‌شناسی رخ داده است، امکان و ضرورت چیزی به نام «علم محض» که عاری از هر گونه ارزش و قضاوت باشد از بین رفته است و هیچ عالم و فیلسوفی در دنیا از آن دفاع نمی‌کند، اما همچنان در کتاب‌های درسی اقتصاد و به‌ویژه در پژوهش‌های اقتصادی به زبان فارسی، چنین تلقی از دانش اقتصادسیاسی وجود دارد! متاسفانه این تلقی علم‌زده، در میان سیاستمداران هم رسوخ کرده است و عده‌ای اقتصادنخوانده یا مهندسان اقتصادخوانده تصور می‌کنند آنچه به عنوان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مانند علوم طبیعی، قواعدی جهانشمول و فارغ از ایدئولوژی و تاریخ و جامعه ارائه می‌دهند و اگر این قواعد و نظریات را در هر کشوری به کار ببندیم، آن کشور به بهترین نحو اداره خواهد شد! در مقابل هر چه استدلال بیاورید که این نظریات اقتصادی مشحون از تعلقات و باورها و ارزش‌هاست، جز بی‌اعتنایی و تمسخر چیزی عایدتان نمی‌شود، اما همین که از دایرۀ زبان فارسی و کتب درسی اقتصاد خارج می‌شوید، متوجه می‌شوید که این تلقی چقدر مضحک و منسوخ است! برای مطالعه بیشتر در این زمینه، شما را به مطالعه مقالۀ زیر از دونالد مک‌لاسکی ارجاع می‌دهم: http://ensani.ir/fa/article/262859/خطابه-علم-اقتصاد 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
برنامه‌ریزی غربی‌ها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه از مهمترین قواعد نظام سرمایه‌داری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین می‌نویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرف‌گرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان می‌کند: «نقش زن به‌عنوان مادر که می‌تواند یک معلم مصرف‌گرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «به‌محض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شده‌اند، زنان خانه‌دار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکایی‌ها به عنوان سردمداران نظام سرمایه‌داری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف‌گرایی در ایران چه کردند؟ از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکایی‌ها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرف‌گرا در ایران دامن ‌زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامه‌های تصویری برای ترویج مصرف‌گرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی. در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملی‌شدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه ‌داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبان‌ماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابل‌توجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود: "خانم‌ها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف می‌کنیم. من از همه شما خداحافظی می‌کنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم". درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارت‌های سنتی خود اعم از شیوه پخت‌وپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاح‌کرده و تحت آموزش‌های این دپارتمان، از دکوراسیون خانه‌های آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند. به دنبال چنین برنامه‌هایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایه‌داری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرف‌کننده تبدیل ‌شد. اما در چنین خانه‌ای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرف‌گرایی) دیگر نمی‌توانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی می‌بایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحت‌تأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک می‌کنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و به‌صورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانه‌های اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریم‌ها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است. پی‌نوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرف‌گرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کرده‌ایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامه‌ای برای احیای خانه‌های مولّد به جای سرپناه‌های مصرفی داشته‌اند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایه‌داری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟ @baladetayyeb