یکی از سنگینترین حرفهای شهید صدر که به راحتی برای خیلیها قابل هضم نیست:
چهبسا عناصر ثابت اقتصاد اسلامی برای تأمين عدالت اجتماعی كفايت نكند؛ زيرا ممكن است روابط توليدی تحت تأثير تكامل ابزار توليد، روابط توزيعی را تحت تأثير قرار دهد. ابزار توليد كه در آن عدالت معنا ندارد، بهتدريج پيچيدهتر میشود و امكان تسلط بيشتر انسان بر منابع طبيعی را فراهم میآورد. در صورتیكه تكامل اين ابزار با انحصار آن در دست معدودی از افراد جامعه باشد، امكان سلطه آنان بر روابط توزيعی و فعاليتهای اقتصادی، و در نتيجه پيدايش استثمار در جامعه بهوجود ميآيد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
سوال: چه کسی روز قیامت با چهره سیاه و دست بسته آورده شده و گفته میشود او به خدا و رسول او خیانت کرده است و سپس روانه جهنم میشود؟!
پاسخ: عن أبی عبد الله (عليه السلام) قال: أيما مؤمن منع مؤمنا شيئا مما يحتاج إليه وهو يقدر عليه من عنده أو من عند غيره أقامه الله يوم القيام مسودا وجهه مزرقة عيناه مغلولة يداه إلى عنقه فيقال: هذا الخائن الذي خان الله ورسوله ثم يؤمر به إلى النار.
مومنی که حاجت مومنی را میتواند برآورده سازد و نسازد! مثل کسانی که خانه خالی دارند و عدهای نیاز به اسکان دارند. یا زمینهایی که حبس کردند یا پولهایی که کنز کردند. یا علم و مهارتی که میتوانند به دیگران بدهند تا مشکلاتشان را برطرف کنند. یا پزشکی که دارو و درمان بیماری را میتواند به او بدهد اما نمیدهد. یا حتی زمانی که میتوانیم بگذاریم برای یکدیگر و این کار را نمیکنیم...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَيُّمَا مُؤْمِنٍ كَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُكْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِيَّاهَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلاَئِكَتِي بَخِلَ عَبْدِي عَلَى عَبْدِي بِسُكْنَى اَلدُّنْيَا وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ يَسْكُنُ جِنَانِي أَبَداً .
امام صادق علیهالسلام فرمودند: هر مومنی که خانهای دارد که مومنی دیگر محتاج به سکونت در آن است و اجازه سکونت به او نمیدهد خداوند متعال به ملائکهاش میگوید: بنده من در مورد سکونت دنیایی نسبت به بنده دیگر من بخل ورزید! به عزت و جلالم سوگند که او را ابدا در بهشتم سکونت نخواهم داد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 این کلام سید مظلومان خیلی برایش دلکش بود و آنرا در تجربه باطنی یافت؛ آن که به برادرش محمد بن علی نوشت:
فَکَأَنَّ اَلدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ(کامل الزیات ج۱ ص۷۱)
انگار اصلا دنیایی نبود و همه اش آخرت بوده!
یاد و خاطره آقا مسعود عزیز را با دکلمه اش برای شعر خوش مضمون قزوه گرامی و رحلتش را به اهالی دین پژوهی و دوستانش تسلیت عرض می کنم.
#مسعود_دیانی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : فتنه امت رسول الله (صلی الله علیه و آله)
پولپرستی امت رسولالله...
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گل نزنی گل میخوری
🔻شما باید شهرو به هم بریزید. وگرنه اوضاع همینه...
🔻در همین دولت فعلی، مطالبات رهبری زمین مانده؛ باید با فریاد ما تکان بخورند
🔻فقط در این صورت مشکلات کشور حل میشه!
👌ما مبارزه نمیکنیم، ما محافظه می کنیم!
به جای حمله در حال دفاع از انقلاب خود هستیم و این غلط است.
•┈┈••••🔸️•••┈┈•
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا هَارُونَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يُجَاوِرَهُ خَائِنٌ قَالَ قُلْتُ وَ مَا اَلْخَائِنُ قَالَ مَنِ اِدَّخَرَ عَنْ مُؤْمِنٍ دِرْهَماً أَوْ حَبَسَ عَنْهُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْيَا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِ اَللَّهِ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يُسْكِنَ جَنَّتَهُ أَصْنَافاً ثَلاَثَةً رَادٌّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ رَادٌّ عَلَى إِمَامٍ هُدًى أَوْ مَنْ حَبَسَ حَقَّ اِمْرِئٍ مُؤْمِنٍ قَالَ قُلْتُ يُعْطِيهِ مِنْ فَضْلِ مَا يَمْلِكُ قَالَ يُعْطِيهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ رُوحِهِ فَإِنْ بَخِلَ عَلَيْهِ مُسْلِمٌ بِنَفْسِهِ فَلَيْسَ مِنْهُ إِنَّمَا هُوَ شِرْكُ اَلشَّيْطَانِ
ترجمه:
ابوهارون مكفوف گويد:
امام صادق علیهالسلام به من فرمود: خداى تبارکوتعالى به خود سوگند خورده كه خائن را در کنار خود راه ندهد.
عرض كردم: مقصود از خيانتكار كيست؟
فرمود: كسى كه از مؤمنى درهمی دريغ کند يا چيزى از مال دنيا را از وى بازدارد.
گفتم: از خشم خدا به خودش پناه میبرم.
فرمود: خداى تبارکوتعالى به خود قسم خورده سه دسته از مردم را در بهشتش جاى ندهد: آنكه [حكم] خدا را رد كند؛ آنکه حكم پيشواى رهنما را رد کند؛ آنكه حق مؤمنی را از او بازدارد.
گفتم: بايد به او از اضافهی مال و دارایىاش بدهد؟
فرمود: [خیر] از جان و روح بايد بدهد و اگر مسلمانى جان خود را از مؤمن دريغ کند از [دین] او نیست؛ بلكه شيطان در [نطفۀ] او شریک بوده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
بعضیها مثل تبلیغات آپارات میمونن!
همه ثانیهشماری میکنن که "رد کردن" رو بزنن!
شما مثل لحظه افطار باش که همه منتظر باشن بیای 😁
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا هَارُونَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يُجَاوِرَهُ خَائِنٌ قَالَ قُلْتُ وَ مَا اَلْخَائِنُ قَالَ مَنِ اِدَّخَرَ عَنْ مُؤْمِنٍ دِرْهَماً أَوْ حَبَسَ عَنْهُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْيَا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِ اَللَّهِ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لاَ يُسْكِنَ جَنَّتَهُ أَصْنَافاً ثَلاَثَةً رَادٌّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ رَادٌّ عَلَى إِمَامٍ هُدًى أَوْ مَنْ حَبَسَ حَقَّ اِمْرِئٍ مُؤْمِنٍ قَالَ قُلْتُ يُعْطِيهِ مِنْ فَضْلِ مَا يَمْلِكُ قَالَ يُعْطِيهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ رُوحِهِ فَإِنْ بَخِلَ عَلَيْهِ مُسْلِمٌ بِنَفْسِهِ فَلَيْسَ مِنْهُ إِنَّمَا هُوَ شِرْكُ اَلشَّيْطَانِ
ترجمه:
ابوهارون مكفوف گويد:
امام صادق علیهالسلام به من فرمود: خداى تبارکوتعالى به خود سوگند خورده كه خائن را در کنار خود راه ندهد.
عرض كردم: مقصود از خيانتكار كيست؟
فرمود: كسى كه از مؤمنى درهمی دريغ کند يا چيزى از مال دنيا را از وى بازدارد.
گفتم: از خشم خدا به خودش پناه میبرم.
فرمود: خداى تبارکوتعالى به خود قسم خورده سه دسته از مردم را در بهشتش جاى ندهد: آنكه [حكم] خدا را رد كند؛ آنکه حكم پيشواى رهنما را رد کند؛ آنكه حق مؤمنی را از او بازدرد.
گفتم: بايد به او از اضافهی مال و دارایىاش بدهد؟
فرمود: [خیر] از جان و روح بايد بدهد و اگر مسلمانى جان خود را از مؤمن دريغ کند از [دین] او نیست؛ بلكه شيطان در [نطفۀ] او شریک بوده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11
394.3K
پیام یکی از عزیزان اهل علم که حیفم آمد نشنوید.
چقدر خوب است که دوستان اگر زکات علمشان را به ما محتاجان بدهند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از أخٌفيالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به به
به به
نفله جات رو زمینن
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
بررسی ابعاد نفوذ جمعیت.mp3
21.59M
💡موضوع: بررسی ابعاد نفوذ علمی در حوزه جمعیت
🎙ارائه: سیدامیرحسین حسینی
💠همایش ملی فعالان جمعیتی سراسر کشور
⬅️نکته مهم: این صوت با افتخار توسط گوشی ایرانی شاهین ۳ ضبط گردیده است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لجنزار فساد و تباهی در غرب، مردم را هم به ستوه آورد
پدری با همسر و پسر ۱۱ ساله اش به مدرسه پسرش میرود و درمورد کتابی که او از کتابخانه مدرسه بخانه آورده است برای شکایت میرود.
خودتان ببینید!!!
💬 Maytea
🆘 @Roshangari_ir
🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
دکتر علی شریعتی:
خودم دیدم بازار بردهفروشی در آفریقا نیست بلکه در کمبریج است. در دانشگاه هاروارد است. در دانشگاه سوربون است. آن هم نه عمله و کنیز بلکه بزرگترین نبوغهای بشری. سرمایهدارها میآیند جلوی کلاس شاگرد اولها، شاگرد دومها و شاگرد سومها را میگیرند و حراج میکنند این میگوید من ده هزارتومان میدهم آن میگوید ما ۱۵هزار تومان میدهیم یک اتومبیل هم میدهیم یکی دیگر میگوید راننده هم میدهیم یکی دیگر میگوید یک سکرتر هم میدهیم و بالاخره آن کسی که پول بیشتری میدهد به مزایده این آقای نابغه را بر میدارد به کارخانهاش میبرد و میگوید همین جا بایست و هر چه به تو گفتم بساز او میگوید چشم
پس فرق بردهی جدید و بردهی قدیم این است که بردهی قدیم اربابش را انتخاب نمیکرد ولی برده جدید خودش اربابش را انتخاب میکند ...اگر علم به فروش سرمایهداری نرود فقط به درد سخنرانی میخورد این قرن قرن ازدواج علم و پول است این دو همیشه در تاریخ ضد هم بودند حالا ازدواج کردهاند و فرزند نامشروع آنها ماشین است مسلما وقتی علم با پول ازدواج کرد معلوم میشود کدام آقاست کدام عیال.
کتاب نیازهای انسان امروز صفحه ۹
🆔 DrSaeedi
وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ اَلتَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلتَّقَاطُعَ وَ اَلتَّحَاسُدَ وَ اَلتَّدَابُرَ وَ كُونُوا عِبَادَ اَللَّهِ إِخْوَاناً فَإِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ لاَ يَخُونُهُ وَ لاَ يَخْذُلُهُ وَ لاَ يُحَقِّرُهُ وَ لاَ يَقْبَلُ عَلَيْهِ قَوْلَ مُخَالِفٍ لَهُ
ترجمه: ....؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# داستان توکل /
« کارخوبه ؛ خدا درست کنه »
« سلطان محمود خرکیه »
/ در ادامه
#لبیک_یا_خامنه_ای #اقتصاد_اسلامی #مدیریت_اسلامی #بانکداری_اسلامی #حمدان_مقدم #ما_ترکناک_یا_ابن_الحسین #ما_ملت_امام_حسینم #ویروس_اندلس
http://eitaa.com/joinchat/3102867473C6ea69afc6c
کدام ثروتمندتر است:
یک مرد که ده فرزند دارد و خودرو ندارد!
یک مرد که فرزند ندارد و ده لامبورگینی دارد!
یک مرد که هیچکدام را ندارد و تقوا دارد!
#چند؟
#داشتن_یا_بودن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم ایرانی ساکن سوئد:🇸🇪
اروپا شبیه خونهی تازه عروسی میمونه که همه چیزش برق میزنه ولی آشغالهاش زیر فرشه‼️
💡کانال تحلیلی محمدجوادخواجهوند
@mj_khajevand | لینک جامع
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
معماریِ بازار و نابازار
نابازار، واژهای است که بیانگر وجوه مختلف اقتصاد فرهنگی است. یعنی عوامل فرااقتصادی که مناسبات بازار را از بستری صرفا اقتصادی به بستری اقتصادی فرهنگی سوق میدهد. حالا به تصویر فوق دقت بفرمایید. سمت راست، مسجد جامع اصفهان و سمت چپ بازار اصفهان است (عنایت بفرمایید که قدمت مسجد جامع اصفهان به مراتب بیشتر از بازار اصفهان است). ببینید که در شهر سنتی، تا چه حد معماری بازارها متاثر و شبیه به معماری مساجد بود؛ این تاثیرپذیری، در واقع کمک میکرد تا مناسبات صرفا اقتصادی بازار، رنگ و بوی معنویت ابنیه مذهبی بگیرد. در متون دینی چنین نقل شده است که بازار، سرای غفلت و بیخبری است؛ اما معمار هوشمند ایرانی با این نوع تاثیرپذیری از معماری مساجد، این غفلتزاییِ بازار را به حداقل میرساند تا بازار به نوعی به نابازار تبدیل شود. نابازاری که بستری بود برای یاد و ذکر خدا حتی در مادیترین و اقتصادیترین اجزاء شهر سنتی: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
پینوشت: خدا رحمت کند پدربزرگم را که سالها قبل برایم میگفت که در بازار وکیل شیراز (شهر ما) خیلی از کاسبان در حجرههایشان قبری کنده بودند و اول صبح و قبل از شروع کاسبی، در آن قبر میخوابیدند و به خودشان یادآوری میکردند که انتهای مسیرشان، حساب و کتاب الهی است. چنان نابازاری با چنان معماری، چنین کاسبانی را نیز پرورش میداد.
@baladetayyeb