eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اقتصادماه
شکاف‌طبقاتی شهیدصدر و شهیدمطهری ــــــــــــــــــ 🌕 اقتصادماه 🌕 💠 @eghtesademah دریافت‌کتاب
اقتصاد فرهنگی
شکاف‌طبقاتی شهیدصدر و شهیدمطهری #استثمار ــــــــــــــــــ 🌕 اقتصادماه 🌕 💠 @eghtesademah
این تبیین شهید صدر در مورد استثمار کارگران کشورهای فقیر توسط کارگران کشورهای ثروتمند بی‌نظیره ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
کنترل تورم، شکاف طبقاتی؛ فریدمن و عمه‌‌ی من! دانش اقتصادی که مورد دفاع اقتصاددانان لیبرال است نه تنها شکاف طبقاتی را کم نکرده، نه تنها معضل فقر و گرسنگی را حل نکرده، نه تنها رفاه و آرامش حقیقی ایجاد نکرده بلکه در همه این زمینه‌ها وضعیت را بدتر کرده تا جایی که امروز ۲۰ نفر به اندازه ۴ میلیاردنفر ثروت دارند! این وضعیت ناعادلانه شاید نتیجه‌ی عمل به توصیه‌های اقتصاددانان نئولیبرال برای کاهش تورم باشد! شاید که نه. قطعا توصیه‌های دانش اقتصادی که اساسا شکاف طبقاتی را نه تنها بد نمی‌داند بلکه ضروری می‌داند، نتیجه بهتری نخواهد داشت. خلاصه آنکه باید از اقتصاددانان نئولیبرال پرسید این ظلم بی‌سابقه به بشر اگر نتیجه این نظام سرمایه‌داری نیست پس نتیجه چیست؟ و اگر این نظام، ساخته و پرداخته اندیشمندان لیبرال نیست پس ساخته کیست؟ نمی‌شود که کنترل تورمش را پای فریدمن بنویسیم شکاف طبقاتی‌اش را پای عمه‌من! اقتصاددانان ما اول بگویند الگوی مطلوب اقتصادی‌شان که در آن عدالت و پیشرفت، استقلال و رفاه، آزادی و معنویت همزمان حاصل می‌شود، چیست؟ کجاست؟ چگونه است؟! بعد به نمودارهایشان توجه خواهیم کرد! بعد هرچقدر خواستند مدلسازی کنند! هرچقدر خواستند r2 بالاتری پیدا کنند! محل منازعه را تغییر ندهید برای فرار از مبناهای ماتریالیستی و سکولاریستی حرف‌هایتان. برای فرار از نظریه عدالتی که در مقابل نظریه عدالت اسلام است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
قسمت اول - علامت.mp3
32.15M
🔉فایل صوتی برنامه تلوزیونی «علامت» | قسمت اول 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 📍موضوع گفتگو: علی علیه‌السلام و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! 🔸شنبه ۱۹ فروردین | شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
هدایت شده از محسن قنبریان
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۱۹فروردین۱۴۰۱ ❓برخی اصناف چگونه ممکن است طبقه فرادست شوند؟! ❗️در تجربه فتوحات چنین شد: تبعیض دریافت بیت المال به برخی امکان تصاحب صنف دیگر هم داد! امیران سپاه/ صاحبان اقطاع زمین/ تاجران غله و دام هم شدند! ❓ راه حل های امیرالمومنین(ع) 1⃣ طرح پیشینی: مهندسی اجتماعیِ تسخیر طرفینی اصناف ⬅️ همه وابسته به هم و سامان یافته به هم ⬅️ توزیع عادلانه منزلت اجتماعی و امتناع طبقه شدن.۱ 2⃣ تنظیم گری پسینی: • منع از تجمیع شغلها بخصوص بین والیان و امیران • تنظیم درونی هر صنف (تاجران و صنعتگران برای نمونه) • امکان آفرینی برای تحرک اقتصادی طبقات فرودست * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه 🎵 صوت کامل برنامه .............................. ۱. تسخیر طرفینی در آیه ۳۲ زخرف را در بیان شهید مطهری(ص۵۴تا۵۸) اینجا ببینید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین علیه‌السلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نیش عقرب نه از ره کین است اقتضاء طبیعتش این است! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اون بخش قرمز کوچک بالای نمودارها زحمت بانک‌های خصوصی در تامین مالی بخش دولتیه! از اون طرف سهم بدهی‌شون رو هم نگاه کنید! بعد میگن بانک دولتی و خصوصی فرقی نداره! آره بانک دولتی که تامین مالی جاده و مسکن و وام ازدواج و... بکنه با بانک خصوصی که ایرانمال بسازه و سفته‌بازی کنه یکیه!!! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
پرسش و پاسخ در مورد علم اقتصاد! دوستی گفت: بیا همین علم اقتصاد سرمایه‌داری را بپذیریم. بعد بحث عدالت را به‌صورت برونزا حل کنیم! مثلا دولت به فقرا و محرومین کمک کند! و البته ممکن است به خاطر حرکت به سمت عدالت قدری هم تعادل اقتصاد به بخورد که عیبی ندارد! پاسخ دادم: این که به جای عدالت می‌گوئید "تعادل"، این همان نظریه عدالت لیبرال‌هاست. درصورتی‌که هر عدالتی در وضع تعادل است اما هر تعادلی عادلانه نیست. عدالت بازتوزیعی مدنظر شما که میتونه برونزا وارد بشه اساسا عدالت نیست. اتفاقا امام بحث را از مالکیت شروع می‌کنند و به آن استاد دانشگاه آمریکا می‌فرمایند مالکیت در اسلام به گونه‌ای‌ست که همه تقریبا در یک سطح زندگی می‌کنند. این حرفها برای اقتصادخوانده‌ها سنگین است. تا تکلیفشان را با این مبانی مشخص نکنند بقیه بحث‌ها بادهواست. تا تکلیفتان را با اصل ۴۳ مشخص نکنیم که به تعبیر شهید بهشتی و ۷۰ فقیه شیعه و کارشناسان نویسنده قانون اساسی "اصل اقتصاد اسلامی" است بقیه بحث‌ها حاشیه است. عدالت را در وضع و توزیع اولیه باید جستجو کرد نه در بازتوزیع. آن پیچ و مهره‌هایی که تصور می‌کنید علم اقتصاد شناخته است سرتاپا پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک دارد! گزاره‌های علمی مطلق نیستند. حتی رالز هم که پرده جهل را مطرح می‌کند وقتی می‌گوییم آن فرد پشت پرده اگر جاهل است چطور انتخاب می‌کند می‌گوید جهل مطلق که ندارد! مثلا اقتصاد بلد است! :) می‌گوئیم کدام اقتصاد را بلد است! از پاسخ می‌ماند. هیچ اندیشمند بزرگی در دنیا این ادعایی که برخی در ایران مطرح می‌کنند (علم منهای ارزشها و ایدئولوژی‌ها) را قبول ندارد اما چند مهندس اقتصادخوانده که فقط سرشان در حل معادله و ریاضی بوده این حرف را تکرار می‌کنند. همان ریاضی هم خنثی نیست چه برسد به اقتصاد. شما وقتی اصول کافی را علم نمی‌دانی و تصور می‌کنی والراس حرف علمی زده چون زبانش ریاضی است، یعنی بین زبان علم و علم خلط کرده‌ای. وگرنه پرفسور موریشیما هم مارکسیسم را به زبان ریاضی بیان کرده. شد حرف علمی؟ پنهان شدن پشت واژه علم نباید باعث بشه ایدئولوژی‌ها و ارزش‌های پشت یک نظریه یا سیاست یا... را نبینیم. ضمنا فرمود ان فی العدل سعه! توسعه نتیجه عدالت است اگر جایی عدالت نیست حتما توسعه هم اتفاق نیفتاده! عینکمان را باید عوض کنیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar