eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
121 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
سند پروژه ایران 2040 دانشگاه استنفورد 1) تولیدات کشاورزی باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد!!! حتی درصورت عدم کاهش، این احتمال وجود دارد که کمبود آب و زوال خاک منجر به کاهش ناخواسته و کنترل نشده در تولید بخش کشاورزی در دراز مدت شود. برای جبران کاهش میزان غذای خانگی، ایران باید سالانه 300دلار برای هر نفر هزینه واردات کند. (سالانه 24 میلیارد دلار) 2) سیاستگذاران باید از شعار تجلیل از خودکفایی غذایی دست بردارند!!! که با توجه به محدودیت منابع طبیعی و دسترسی ایران به فناوری، تنها بار سنگینی بر دوش محیط زیست و نسل‌های آینده است. درعوض، تمرکز باید بر تضمین امنیت غذایی کشور باشد بدون نگرانی در مورد اینکه غذا در کجا تولید میشود. علاوه بر این، سیاست‌های جمعیت که به دنبال افزایش نرخ باروری کل هستند باید کنار گذاشته شوند!! اما ماجرا کجا جذاب میشود؟ آنجا که بدانید این سند در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری روحانی ترجمه و ابلاغ شده است! و این جملات مقام معظم رهبری: من امروز بر آن سه نکته‌ای که به ایشان عرض کردم، مسأله کشاورزی را اضافه میکنم؛ همان چیزی که آقای حجّتی در این‌جا قولش را به من دادند و من توقّع داشتم که ایشان در مجلس هم آن را بگویند - که متأسفانه نگفتند - و آن این است که ما در مواد اصلی غذایی کشور، یعنی گندم و برنج و احتمالاً روغن، خودکفا شویم. ایشان به من قرص و محکم گفتند که میتوانیم خودکفا شویم؛ (اما هرچه گوش تیز کردم ببینم ایشان در مجلس کلمه «خودکفایی» را می‌آورند، دیدم نه) ایشان گفتند ما میتوانیم اینها را پیش ببریم! پیش بردن کجا؟ خودکفایی کجا؟ 80/6/5 💠 @h_abasifar
ظاهرا ایلان ماسک الان بزرگترین سهامدار توییتر است. با ۹/۲ درصد سهم. خب من که راضی نیستم به اندازه سهم خودم!!! شاید بپرسید از چی راضی نیستی؟ مگر مال توست؟ این مطلب را بخوانید تا بدانید چطور در عصر سرمایه‌داری پلتفرمی مالکیت شما نقض می‌شود. ۱. هر کسی خالق هر چیزی‌ست قطعا مالک آن نیز هست ۲. هر مالی انتفاعی نیز دارد. مثلا شما مالک خانه هستید. خانه یک سازه‌ای دارد. یک انتفاعی دارد. مثلا مستاجر مالک ساختمان نمی‌شود اما مالک انتفاع می‌شود. ۳. در عصر حاضر علاوه بر مصنوعات فردی، هویتِ جمعی می‌تواند ارزش بیافریند مثلا افراد وقتی به ورزشگاه می‌روند یکبار پول بلیت می‌دهند که مربوط است به هزینه ورزشگاه و خدمات فیزیکی که به تماشاگران داده می‌شود. اما یک ارزش دیگری هم وجود دارد. تصور کنید فقط ۱۰۰ نفر به ورزشگاه رفته باشند. هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. حالا تصور کنید ۱۰۰هزار نفر در ورزشگاه نشسته باشند. حالا ارزش جدیدی آفریده می‌شود و خریدار پیدا می‌کند که ربطی به مالک ورزشگاه ندارد و فقط و فقط، جمع شدن این افراد در کنار یکدیگر و "نگاه کردن" به یک نقطه خاص یک ارزش ثانویه آفریده است. فلذا برای این نگاهِ جمعی مشتری وجود دارد نه برای چیز دیگری. مشتری کیست؟ کسی که می‌خواهد تبلیغ کند. اما هیچکدام از آن افراد از این قسمت ماجرا سود نمی‌برند. تمام این ارزش به مالک ورزشگاه میرسد حالا برگردیم به توییتر! اولا هر فرد، مالک آن توییتی‌است که خلق می‌کند (و توییتر و اینستاگرام باید به مالکیت افراد احترام بگذارند و حق ندارند اصل آن مطلب را حذف کنند حتی اگر صفحه فرد را ببندند طبق قوانین‌شان) اما آیا ارزش سهام توییتر به کیفیت توییت‌های من و شماست یا به کیفیت برنامه نویسی آن یا مربوط به چیز دیگری‌ست؟ کافی‌ست در شرایطی که سایر عوامل ثابت هستند یکی از متغیرها را مثلا بالاببریم و نتیجه را حدس بزنیم. مثلا در شرایط ثابت کیفیت اپلیکیشن توییتر بهتر از وضع فعلی شود. به نظر میرسد این بهتر شدن هم بسیار کوچک و اپسیلونی خواهد بود و تاثیرش بر ارزش سهام توییتر اندک. محتوای تولید شده چه؟ اگر من و شما از فردا توییت‌های فاخرتری بزنیم. علمی‌تری بزنیم. طنازانه‌تر بنویسیم و ... خب می‌بینیم که در اینجا هم افراد نهایت سعی‌شان را به کار گرفته‌اند و باز هم تغییرات اندک خواهد بود و اگر هم تغییری باشد تاثیرش بر ارزش سهام بعید است قابل ملاحظه باشد. اما متغیر سوم تعداد کاربر است. یعنی تعداد اعضاء توییتر مثلا دو برابر شود. اولا امکان‌پذیر است. ثانیا اگر بشود، قطعا سهام شرکت جهش خواهد کرد. خب سوال اینجاست. چه کسی خالق این ارزش است؟ قطعا همه‌ی این جامعه. اما چون این افراد خود را یک جزء بی‌اثر می‌دانند حقِ ولو اندکِ خود را مطالبه نمی‌کنند و این ارزش‌های کوچک وقتی در چند صد میلیون نفر ضرب می‌شود بسیار بزرگ خواهد شد و البته در جیب عده‌ای معدود خواهد رفت. ادامه دارد... 💠 @h_abasifar
گوشه ای از متن سخنرانی که برای ارائه در محضر یکی از بزرگان آماده کرده‌ام: ایران در طول تاریخ فرمانروای تجارت زمینی بوده است و تلاش غربی‌ها از ابتدای دوران مدرن بر آن‌ بوده است که با ناامن سازی مسیر زمینی، اقبال تاجران را به تجارت دریایی با فرماندهی انگلیسی‌ها تقویت کند و مسیر زمینی را محدود سازند. وقوع جنگ‌های منطقه‌ای، تفرقه میان مسلمانان در منطقه و دو‌به‌هم‌زنی‌های مکرر غربی‌ها در جنوب غربی آسیا را می‌توان از یک منظر به این مسئله مرتبط دانست. حال که به برکت تلاش‌های شهیدسلیمانی و شهدای مدافع حرم، ایران اسلامی توانسته است پس از چندقرن، امنیت را به مسیر جاده ابریشم بازگرداند، احیای این جاده به‌نحوی‌که اولاً مسلمانان آسیای میانه را از بن‌بست خارج کند و ثانیاً چین را به اروپا متصل کند از لوازم فوری تبدیل ایران به یک ابرقدرت اقتصادی است. اقبال چین به این ماجرا در کنار آمادگی سایر کشورهای مسیر این جاده در شرایط فعلی زمینه را برای این حرکت تحول‌آفرین فراهم کرده است. امید است با تصمیم بزرگ دولت بر این تحول تاریخی، ایران دوباره بتواند موقعیت تمدنی اقتصادی خود را بازیابی کند. شاید از همین چند جمله روشن شود که چرا اختلاف و جنگ میان ایران و افغانستان و عراق و پاکستان در سده‌های اخیر برای دشمنان ما بسیار پر اهمیت است. ماجراهایی چون ماجرای امروز حرم امام رضا و شهادت طلاب، هرگز اتفاقی نیستند... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
خوشا به سعادتش... دل همه‌مان را سوزاند... 💠 @h_abasifar
فیلم قطار یخش‌شکن را دیدم تقریبا هیچ چیزی که مخاطب را جذب کند نداشت به جز خشونت. نه ایده و سناریوی جدیدی داشت و نه دیالوگ خاصی. حتی آنطور که گفته می‌شود نقد سرمایه‌داری هم نبود. نهایتا یک نقد کلیشه‌ای از جامعه طبقاتی که البته طبق معمول طبقات بالا هم از خود مردم هستند و از همه چیز بی‌خبر. فقط خدای قطار و یک منجی در کف جامعه می‌دانند چه خبر است! از فیلم بگذریم! آن چیزی که به "بهانه" فیلم می‌خواهم بگویم ماجرای  است. یک روز در عالم ملکوت بودیم که...! اصلا بگذارید من نگویم این چند خط را از استاد عزیزم دکتر سپهری بخوانید: کمی به نوک انگشتان پا خیره شده و کم کم از سمت پا به سمت دست ها بالا میآید. "آدم" اولین بار است که خود را اینگونه می بیند. احساس می کند در شیشه ای گرفتار آمده و از پشت قاب شیشه ای خودش را - ببخشید بدنش را- می بیند. در پایین بدن، کف پایش، زبری و نرمی خاک را لمس می کند. دستش را به بدنش می کشد و سپس آن را بالا می برد به سمت نگاهش. نرمی چشمان را حس می کند. حس غریبی است و کمی هم گیج کننده. تا قبل از این فقط می دید اما الان احساس میکند از درونِ قاب چشمانش نظاره گر است؛کمی تنگ است. قبلا بی جهت می دید یعنی همه اطراف را با یک نگاه می دید اما الان جهت دار می بیند؛ یعنی سرش را باید بچرخاند تا ببیند. خدایا چرا اشیاء اینقدر دور شده اند و اینقدر بی حس و حال. قبلاً به هر چه توجه میکردم در آغوشم بود یا در آغوشش بودم. چرا باید دستانم را دراز کنم تا صورت "حواء" را لمس کنم. قبلا نفس در نفسم بود؛ الان گرچه کنارم است اما اینقدر دور است. قبلا برایم "تو" بود اما الان "او"شده است. پیش از این میوه ها را هم می فهمیدم و میوه ها هم مرا. به صرف دیدنشان، هم لمسشان می کردم هم بویشان را می شنیدم، هم طعمشان را می چشیدم و حتی زمزمه ای را که با من داشتند، می فهمیدم رنگِ پُررنگِ چمن ها، موسیقی هم می نواخت. اما الان همه برایم "شیء" شده اند بی روح و منجمد؛ برایم "آن" شده اند. قبلاً همه را "تو" می دیدم. همه أنیس من بودند و من مأنوس با همه. اصلاً همه خودم بودند اما الان همه "او" شده اند؛ حتی "حواء". همه یک نَفَس بودیم، هم نفـْسْ و هم نَفَس. الان همه "دیگری" شده اند. همه غریبه اند. سینه ام تنگ است، بغض گلویم را می فشارد. این غربت غربی چقدر سخت است. اینجا هیچکس آشنا و اهلی نیست. درست مانند کودکی که در ازدحام، مادرش را گم می کند. می خواهم به وسعت همه هستی گریه کنم. ای کاش در آن قربت شرقی که قول گرفتی تا لحظه ای چشم از چشمانت برندارم بر عهدم می ماندم. مرا چه به خلود و مُلک لایبلی؟ خلود و مُلک، خودت بودی یعنی خودِ خودم. چه لذتی داشت آن اشراق شرقی. چرا همه چیز زمخت و تاریک شده؟ آن همه لطافت و نرمی کجا رفت؟ آن موجودات بلورین و نازنین که به یک نگاه آمرانه ات، آن چنان حیا کردند که در من حلّ شدند کجا رفتند؟ خضوع و سجده شان به من نه فقط آنها را، که خودِ من را هم کُشت و مستغرقِ در عزِّ تو، محو شدم، و وقتی به صحو آمدم خود را هم آغوش بهشتیان دیدم. همه مهربانی ها "چهره به چهره" و "تودرتو" بود. حتی خشم و غضب هم چشم در چشم بود. الان همه چیز دارد بی رنگ میشود، نگرانم که از حقیقت، صورتکی بیش نماند. دل نگران حضورم که دارد از کفم می رود. همه چیز شده تصویر. اشخاص گم شده‌اند در ورای تصویر. صورت ها بی روح اند. این صورت ها از آن همه حیات با طراوت بهره اندکی دارند. تار مو و پیچش گیسوی حضور کجا و دلالت بی روح مفاهیم کجا؟ این حیات فقط اسمش حیات است حیات دمِ دستی و پست: حیات دنیا (دکتر سپهری) قطار یخ شکن! یا اصلا چرا راه دور برویم همین فضای مجازی خودمان چیزی نیست جز یک مرحله مجازتر و دورتر نسبت به حقیقت، همانطور که این دنیا نسبت به عالم حقیقت، مجازی بیش نیست! عکس پروفایل و تماس‌های تصویری کجا و آغوش یار کجا! و آغوش مادی یار کجا و یکی شدن با جان او کجا؟! الهی عظم البلاء... شاید بگویید این دعا که جایش اینجا نبود! اما ناخودآگاه یاد دیدار عید غدیر سال ۸۴ با حضرت آقا افتادم... آنجا که فرمودند در عصر مهدوی حتی نیازهای انسان‌ها لطیف‌تر می‌شوند! و چقدر نیاز دارم که اهل دلی شرح دهد این اشاره‌ی لطیف آقا را... عقل من که به جایی قد نمی‌دهد! 💠 @h_abasifar
این گفتگوی بنده با این جوان مخترع در مورد را بخوانید 💠 @h_abasifar
الحمدلله 💠 @h_abasifar
مساله خودرو 💠 @h_abasifar
سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمدلله رب العالمین... 💠 @h_abadifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه چهارم: مال و امدادگری۱آیا امداد رسانی مال، خیر است؟! - دو دسته آیه! • دو سطح زندگی انسان: ۱- زندگی افقی؛ نامش در قرآن ،معیشت است. خوراک و پوشاک و... ⬅️ مال در زندگی افقی، مدد رسان و از نعمت هاست. نبودنش فقر است که از آتش نمرود سخت؛ تر است! ۲- زندگی عمودی؛ نامش در قرآن حیات است. معنا بخشی به زندگی، پرداختن به استعدادهای فطری و... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه پنجم: مال و امدادگری۲خیراتی که مال در آنها امدادرسان نیست! - سطح عمودی زندگی(حیات)، توجهات به فطریات، علوم نافع، اکتسابات اخلاقی، معنابخشی به زندگی و... - در اینها مال چقدر مددرسان است؟! • زندگی عمودی دو ویژگی دارد: ۱. دخل مالی ندارند! ۲. الزاما با خرج مال هم حاصل نمیشوند! ⬅️ پس در زندگی عمودی مال مددرسان اصلی نیست! - سلیمان(ع) دارای حیات معنوی، مددرسانی هدایای بلقیس را زیر سؤال برد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزینه ۱۰ دقیقه تماس با پزشک در آمریکا:۲۹۰ دلار نظر یه غرب پرست: عوضش تو آمریکا زندگی می کنن. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی میگویم حتی با میکروفون هم مخالفم به من میخندند! این دانش خودش یک مساله است، روش‌شناسی کشف این دانش مساله مهم‌تری‌ست. یا باید بگویند که این روش‌شناسی ابطال‌گرایی پوزیتیویستی‌ست که خب پس دوباره تاریخ علم را بنویسید و نام امثال پوپر را بعنوان سارق علمی بنویسید! اگر هم آن نیست پس انحصارطلبی‌تان را کنار بگذارید و اجازه بدهید دانش پاک و طبیعی که نابود کننده نظام اجتماعی و فرهنگی جوامع و محیط زیست نیست گسترش پیدا کند. 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الفاتحه! بالاخره رئیس‌جمهور محترم هم، همان حرف وطنی را تکرار کردند. این نشان از شدت نفوذ بانیان وضع موجود در دولت دارد. این نشان از ادامه دارد. اما قصه چیست؟ یک روز در شیلی از استفاده کردند و نتیجه گرفتند یک روز در ایران (۹۸) استفاده کردند و ضربه‌شان نیمه کار ماند بعد از آن به این نتیجه رسیدند که دیگر شوک جواب نمی‌دهد! باید انجام داد. در جاهای مختلف از وطنی شنیده‌ام که به جای شوکتراپی باید به تدریج و آرام آرام مثلا ارز ترجیحی را حذف کرد تا صدای کسی در نیاید! نمونه‌اش علی مروی در برنامه زاویه و مدنی‌زاده در سخنرانی‌اش در جمع بسیج دانشجویی! و میززاخانی سردبیر دنیای اقتصاد. لیبرالهای ریشویی که ادامه دهنده هستند. حالا رئیسی دقیقا همان حرف را زده دقیقا همان حرف را گفته ۱۴۰۰ حذف نکردیم که شوک ایجاد نشود الان باید این اصلاح را انجام دهیم طوری که شوک ایجاد نشود آقای رئیسی مراقب باش. و نئولیبرال‌های وطنی به فکر نیستند! آنها دولت ضعیف برای سرمایه‌دارها را می‌خواهند! 💠 @h_abasifar
میرزاخانی (سردبیر دنیای اقتصاد) به جای شوکتراپی، آرام گران کن! 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلی از عملیات امشب توسط اقای علی عبدی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی
پیری به بازار رفت و برگشت! مریدان را خواند و گفت: آیا می‌دانید که قیمت مرغ چند است؟ مریدی گفت نه! مریدی دیگر نیز گفت نه! آن یکی هم گفت نه! چهارمی آمد بگوید نه! پیر گفت اگر تو هم بگویی نه یقه‌ات را می‌درم! مرید چیزی نگفت! پیر آهی کشید و گفت خیلی! خیلی بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه کم شده یا تقاضا زیاد شده یا هر دو! پیر گفت یا هیچکدام! هزینه تولید بالارفته! قیمت دان بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه دان کم شده یا تقاضای دان زیاد شده! یا هر دو! قیمت دان بالا کشده! پیر گفت یا هیچکدام! نرخ ارز بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه ارز کم شده یا تقاضای ارز زیاد شده یا هر دو! پیر گفت یا هیچکدام! مریدان گفتند نمی‌شود که! پیر گفت حالا که شده! دولت ارز ترجیحی را حذف کرده و به صورت دستوری نرخ ارز را بالاکشیده! مریدان گفتند خب اینکه خوب است! ناگهان قاصدی آمد و کاغذی به پیر داد و رفت! پیر تاملی کرد و گفت: آری خوب است! خیلی هم خوب است! اصلا قیمت ناموس ماست! [برای مردم] باید بکشد بالا! سپس برخواست و با آن برگه سهمیه خرید مرغ ارزان به بازار رفت! کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب الاحوال فی مکتب اللیبرال فصل الارز فی کل درز حکایت القاموس فی القیمة کالناموس 💠 @h_abasifar
ظلمت و جور و جهل! «... یملأالله عزوجل به الارض نوراً بعد ظلمتها و عدلا بعد جورها و علماً بعد جهلها» «... خدای عزوجل به واسطه او زمین را بعد از تاریکی پر از نور و پس از ظلم پر از عدل و پس از جهل پر از علم نماید.» بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۵۲، باب۴۱ کمال الدین، ص۲۶۰ اولا تشکر از بزرگواری که این روایت را برای حقیر ارسال کردند. ثانیا معمولا فقط قسمت "عدلا بعد جورها" از این روایت را شنیده بودم در حالی‌که دو قسمت دیگر روایت نه تنها کمتر از مساله عدل و جور نیست بلکه حتی می‌توان آنها را علت و غایت در نظر گرفت. قبلا درباره این مساله نوشته‌ام که علتِ ظلم و بی‌عدالتی امروز در دنیا، نه تنها بی‌سوادی و تحصیلات نیست بلکه اتفاقا دانشِ مدرن و آنچه اصطلاحا علم اقتصاد خوانده می‌‌شود علت ظلم و بی‌عدالتی در دنیای امروز است. همان چیزی که به آن می‌گوییم و در این یادداشت مختصری در مورد آن نوشتم. https://eitaa.com/h_abasifar/899 این به اصطلاح علم‌ها یا به تعبیر دقیق‌تر، شبه علم‌ها (pseudo scinces) دقیقا علت آن "جور"ها هستند و نتیجه این جهل و جور چیزی جز ظلمت نیست. برای خروج از ظلمت و حرکت به سمت نور راهی جز تمسک به علم و عالم حقیقی نداریم که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء»؛(مصباح الشریعة، ص 16) استاد عزیز ما پرفسور مسعود درخشان در مورد مساله ظلم و جور در دنیای امروز نکته عجیبی را بیان کردند که خوب است قدری به آن فکر کنیم: در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز، فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده‌اند! 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی ساده! چرا آمریکا به کشورهای مختلف حمله کرده است؟ 💠 @h_abasifar
اشتباه نکنید این متن سخنرانی رئیسی نیست هرچند خیلی شبیه است این یادداشت سید علی مدنی‌زاده رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف و جانشین خلف مسعود نیلی و از بچه‌های خوب و کاربلد شیکاگوئه... بحران نیلی ادامه دارد 💠 @h_abasifar
ما بی حسین ع وارد جنت نمی‌شویم دنیای بی‌حسینِ ع شما مفتِ چنگتان 💠 @h_abasifar
امشب ساعت ۸ شب گفتگوی زنده اینستاگرامی دارم با علی خسروانی در مورد واردات خودرو اگر دوست داشتید تشریف بیارید. 💠 @h_abasifar
جنگ اقتصادی را باور ندارند... 💠 @h_abasifar
نه انحصار نه واردات یک راهکار کمرشکن است! 💠 @h_abasifar