توقف انتشار پول برای کنترل تورم یک "ایده زامبی" است که علیرغم اثبات اشتباه بودنش، از بین نخواهد رفت؛ چون از نظر سیاسی بسیار جذاب است/ The Print
https://theprint.in/opinion/limiting-currency-supply-to-bring-down-inflation-is-outdated-inflation-was-never-about-money/928723/
@h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
⭕️سخنان دیروز رهبری درباره #استعمار_نو
که کمتر دیده شد:
🔸در قرن بیستم یعنی بعد از حدود سه قرن،چهار قرن استعمار،
به این نتیجه رسیدند که استعمارِ مستقیم
دیگر جواب نمیدهد؛
🔹یک سیاست جدیدی به وجود آمد
و آن سیاست این بود که در کشورهای هدف،
افرادی را تربیت کنند تا آن افراد
همان کاری را انجام بدهند
که استعمارگر بنا بود انجام بدهد،
همان حرفی را بزنند که او بنا بود بزند،
همان اقدامی را در کشور انجام بدهند
که استعمارگر بنا بود انجام بدهد؛
اصلاً هدف این است.
🔸پس نگاه به دانشگاه و نخبهپروری و نخبهشناسی
در کشورهای هدف برای غربیها این بود که عرض میکنم
که اسم این، استعمار نو بود.
🔹در این زمینه کتابها نوشتهاند،
حرفها زدهاند،
مطالب تحقیقی زیادی افراد نوشتهاند
که خوب است نگاه کنید.
نگاه جریان واپسگرا و ضدّانقلاب به دانشگاه این نگاه بود؛
خب این با نگاه انقلابی کاملاً در تضاد است.
🔸آنها میخواستند که دانشگاههای ماــ
نه فقط دانشگاه کشور ما؛
کشورهای هدف ــ
پسماندههای دانش غربی را فراگرفته
و در واقع آن متاع ازکارافتادهی بیفایده
یا کمفایده را یاد بگیرند
و دستشان از تولید علم کوتاه باشد.
🔸یعنی واقعاً علم،
به معنای واقعی کلمه پیشرفت و توسعهای در این کشورها
پیدا نکند؛
هدفِ اینها این بود.
🔹هر حرکتِ علمیِ نوآورانه در هر بخشی،
در این کشورها مورد سرکوب قرار گرفته.
اینها واقعیّات است،
اینها ادّعا نیست،
اینها اتّفاقاتی است که افتاده.
خب، این هم یک چالش بود.
🔸آنها میخواستند «#دانشمندِ_مصرفی» و «جامعهی مصرفی» تولید کنند با دانشگاه.
«دانشمند مصرفی» یعنی آن کسی
که مصرفکنندهی دانش غربی است،
آن هم نه دانش پیشرفته،
[بلکه] دانش عقبافتاده، دانش منسوخشده.
«جامعهی مصرفی» یعنی
همین دانشمندِ تحصیلکردهی مصرفی
وقتی میآید در جامعه،
وقتی مدیریّت را به عهده میگیرد و مانند اینها،
یک جامعهی مصرفی به وجود میآورد
بازار مصرف محصولات غربی تولید میکند.
🔹هدف از دانشگاه این بود؛
نگاه به دانشگاه چنین نگاهی بود.
شما امروز میشنوید
در خیلی از بیاناتی که در روزنامهها
و در فضای مجازی پخش میشود،
مسئلهی #ایدئولوژیزدایی
به عنوان یک کار لازم [مطرح میشود]؛
این همان هویّتزدایی است.
🔸ایدئولوژی، تفکّر، ارزشها، هویّت یک ملّت است.
امروز قبلهی اینها آمریکا است.
و آمریکاییها دائم روی ارزشهای آمریکایی تکیه میکنند
که ارزشهای آمریکایی این جور میگوید،
ارزشهای آمریکایی این جور میخواهد
ــ ارزشهای آمریکایی یعنی همان ایدئولوژی ــ
[امّا] اینها حاضر نیستند این را از آمریکا یاد بگیرند.
🔸اینکه گفته میشود ایدئولوژیزدایی
که بایستی در داخل ایدئولوژیزدایی بشود،
یعنی هویّت فکری جامعه
که مظهر مهمّش هم دانشگاه و دانشجو است
بایستی از بین برود؛
هویّتزدایی یعنی این:
مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی
و ملّی یک کشور تحقیر بشود،
گذشتهی یک کشور تحقیر بشود،
گذشتهی انقلاب تحقیر بشود،
کارهای بزرگی که انجام گرفته کوچکنمایی بشود؛
و البتّه عیوبی وجود دارد و این عیوب هم ده برابر بزرگنمایی بشود؛
هویّتزدایی یعنی این.
🔹آن وقت به جای این هویّت،
منظومهی فکری غرب جایگزین بشود؛
که یک نمونهاش همین سند ۲۰۳۰ آمریکاییها است.
که این، مظهر سلطهی نواستعماری غربی در زمان ما است؛ یعنی یکی از نمونههایش این است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❇️ پارادوکس تورم در دو دوره روحانی
⁉️ چرا تورم در دوره اول دولت روحانی از ۳۵ درصد به حدود ۹ درصد کاهش یافت ولی در دوره دوم از حدود ۹ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت ؟
✳️ نقدینگی در هر دو دوره حدودا ۲.۵ برابر شده است، پس تفاوت را نمیتوان به نقدینگی نسبت داد.
✅ ریشه مشکل در سیاست ارزی نادرست در دوره دوم است. در دوره اول نرخ دلار ۲۷درصد افزایش یافت ولی در دوره دوم ۶۰۰ درصد
❇️ تورم کنونی هم ناشی از این است که گذاشتیم نرخ ارز ۶ برابر شود و چون حدود ۸۵ درصد واردات ما کالاهای واسطه و سرمایهای است، پس هزینه تولید وابسته به نهاده وارداتی به شدت افزایش یافته است
❇️ افزایش هزینه تولید (متاثر از شوک ارزی) نقدینگی را هم به دنبال خودش می کشد و در مرحله بعد نقدینگی هم بر تورم اثر میگذارد
✳️ البته عوامل دیگری مانند تشدید تحریم ها در دوره دوم نیز موثری بوده است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان:
این گروه که آمدند در بیتالمقدس و این فجایع را انجام میدهند، ابزاری هستند برای اینکه یک نظام سلطه به نام آمریکا نابود شود.
همین دفاعی که آمریکا از رژیم اشغالگر میکند باعث نابودی آمریکا خواهد شد.
💠 @profderakhshan
افراد خروجی سیستماند...
وجود شکاف طبقاتی نتیجهی قهری سیستم سرمایهداری است.
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مالکیت و ثروت در اسلام به نحو نامحدود پذیرفته نیست حتی اگر از محل آن ثروت، برای حرم امیرالمومنین علیهالسلام فرش خريده شود.
💠 @h_abasifar
تا بردن خورشید به شب میآئیم
تا قدس و یمن پس از حلب میآئیم
تا هست علم به دست عُشاقِ حسین
با ذکر عقیلة العرب میآییم...
💠 @h_abasifar
#نادر_طالب_زاده قطعا یک نقطه عطف در حرکت جبهه رسانهای انقلاب بود
💠 @h_abasifar
#نادر_طالب_زاده قطعا یکی از نقاط عطف در جنگ رسانهای انقلاب اسلامی بود مهمترین کار او هم به نظرم تزریق اعتماد به نفس به رسانهایهای انقلاب برای انجام کارهای بزرگ و آفندی بود.
اینکه در روز قدس رفت جایزهی خدا به او بود تا هر سال ماه مبارک یادش کنیم.
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فمن یعمل مثقال ذرة خيرا يره...
اين يعنی اقتصاد اسلامی. جاهای خیلی دور دنبال اقتصاد اسلامی نگردیم. همین نزدیکی هاست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ماه کریم رفت و نراندیم بر زبان:
"ان لم تکن غفرت لنا" از کرامتش...
💠 @h_abasifar
مردم صلاح خودشان را بهتر میدانند
تازه این نظرسنجی در توییتر است که طبیعتا نولیبرالها بسیار فعالیت کردند و خطای شناختی ایجاد کردند.
💠 @h_abasifar
هدایت شده از فصلنامه رهیافت اندیشه
🔘 علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است
📌 دکتر حمیدرضا مقصودی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 بهنظر من علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی؛ چراکه با خود، قحطی و کمبود کالا بههمراه میآورد.
🔖 شما در این حالت میبینید که بخشهای مولّد اقتصادی ما خالی از نقدینگیِ مؤثر هستند و درمقابل، نقدینگی انباشتشده در نظام بانکی وجود دارد؛ یعنی درواقع اینکه نقدینگی در ساختار مولّد اقتصاد ما وجود ندارد، باعث شده کمبودهایی در اقتصاد ما ایجاد شود و این کمبودها، تورم ایجاد میکند.
🔖 در ایران نقدینگی فعال نداریم و نقدینگی ما جبرانی و منفعل است؛ یعنی تورم همواره به دلایل ساختاری غیرپولی اتفاق میافتد و ما با نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم را جبران میکنیم. حال در اوضاع فعلی نتوانستهایم آن را به اندازۀ کافی جبران کنیم. چون شیکاگوییها در ایران تصمیم گرفتهاند که نظریۀ تعدیل اجرا کنند. در اینجا تولید و نقدینگی متوقف شده و تورم هم دوچندان میشود. لذا اقتصاددانان ایرانی بهطور کل ماجرا را معکوس میبینند و نظام علّیّت را بهصورت معکوس در ایران میجویند.
🔖 بنابراین ریشۀ تورم در ایران مسائل غیرپولی است و اگر هم بخواهیم به سراغ پول برویم، بهنظر من ناشی از کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی. حتی نمیگویم که تورم، ناشی از عدم توازن در نقدینگی است؛ بلکه عدم توازنها مسائلی را ایجاد میکنند که باید آنها را خارج از مجرای تورم بررسی کرد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#حمیدرضا_مقصودی
🌐 @rouyesh_andisheh
💠 از فلسفه اسلامی تا #زندگی_پس_از_زندگی
اسفند ۹۸ و با شروع کرونا و قرنطینهها و مهاجرت (نزول) مردم به فضای مجازی دکتر مهدی سپهری (استاد فلسفه) متنی را منتشر کردند. بخشی از این متن بعد از دیدن برنامه #زندگی_پس_از_زندگی کمی برایم قابل فهمتر شد. برخی از مسائلی که راویان این برنامه مطرح میکنند و اتفاقا مشترک هم هست، از مباحث بسیار عمیق فلسفی و عرفانیست که يا فرد باید با مطالعه و "تفکر" بسیار عمیق به آن برسد یا با شهود. و از آنجایی که این راویان از مردم معمولی هستند احتمال دوم بسیار قویتر است. لطفا متن استاد سپهری را با دقت بخوانید:
✅ اندر حقیقت و مجاز!
کمی به نوک انگشتان پا خیره شده و کم کم از سمت پا به سمت دست ها بالا میآید. "آدم" اولین بار است که خود را اینگونه می بیند. احساس می کند در شیشه ای گرفتار آمده و از پشت قاب شیشه ای خودش را - ببخشید بدنش را- می بیند. در پایین بدن، کف پایش، زبری و نرمی خاک را لمس می کند. دستش را به بدنش می کشد و سپس آن را بالا می برد به سمت نگاهش. نرمی چشمان را حس می کند. حس غریبی است و کمی هم گیج کننده. تا قبل از این فقط می دید اما الان احساس میکند از درونِ قاب چشمانش نظاره گر است؛کمی تنگ است. قبلا بی جهت می دید یعنی همه اطراف را با یک نگاه می دید اما الان جهت دار می بیند؛ یعنی سرش را باید بچرخاند تا ببیند. خدایا چرا اشیاء اینقدر دور شده اند و اینقدر بی حس و حال. قبلاً به هر چه توجه میکردم در آغوشم بود یا در آغوشش بودم. چرا باید دستانم را دراز کنم تا صورت "حواء" را لمس کنم. قبلا نَفَس در نَفَسم بود؛ الان گرچه کنارم است اما اینقدر دور است. قبلا برایم "تو" بود اما الان "او"شده است. پیش از این میوه ها را هم می فهمیدم و میوه ها هم مرا. به صرفِ دیدنشان، هم لمسشان می کردم هم بویشان را می شنیدم، هم طعمشان را می چشیدم و حتی زمزمه ای را که با من داشتند، می فهمیدم؛ رنگِ پُررنگِ چمن ها، موسیقی هم می نواخت. اما الان همه برایم "شیء" شده اند بی روح و منجمد؛ برایم "آن" شده اند. قبلاً همه را "تو" می دیدم. همه أنیس من بودند و من مأنوس با همه. اصلاً همه خودم بودند اما الان همه "او" شده اند؛ حتی "حواء". همه یک نَفَس بودیم، هم نفـْسْ و هم نَفَس. الان همه "دیگری" شده اند. همه غریبه اند. سینه ام تنگ است، بغض گلویم را می فشارد. این غربت غربی چقدر سخت است. اینجا هیچکس آشنا و اهلی نیست. درست مانند کودکی که در ازدحام، مادرش را گم می کند. می خواهم به وسعت همه هستی گریه کنم. ای کاش در آن قربت شرقی که قول گرفتی تا لحظه ای چشم از چشمانت برندارم بر عهدم می ماندم. مرا چه به خلود و مُلک لایبلی؟ خلود و مُلک، خودت بودی یعنی خودِ خودم. چه لذتی داشت آن اشراق شرقی. چرا همه چیز زمخت و تاریک شده؟ آن همه لطافت و نرمی کجا رفت؟ آن موجودات بلورین و نازنین که به یک نگاه آمرانه ات، آن چنان حیا کردند که در من حلّ شدند کجا رفتند؟ خضوع و سجده شان به من نه فقط آنها را، که خود من را هم کُشت و مستغرقِ در عزِّ تو، محو شدم، و وقتی به صحو آمدم خود را هم آغوش بهشتیان دیدم. همه مهربانی ها "چهره به چهره" و "تودرتو" بود. حتی خشم و غضب هم چشم در چشم بود. الان همه چیز دارد بی رنگ میشود، نگرانم که از حقیقت، صورتکی بیش نماند. دل نگران حضورم که دارد از کفم می رود. همه چیز شده تصویر. اشخاص گم شدهاند در ورای تصویر. صورت ها بی روح اند. این صورت ها از آن همه حیات با طراوت بهره اندکی دارند. تار مو و پیچش گیسوی حضور کجا و دلالت بی روح مفاهیم کجا؟ این حیات فقط اسمش حیات است حیات دمِ دستی و پست: حیات دنیا.
ای کاش همهی ما و جناب موزون و راویان عزیز، این مطلب را بخوانند تا عمق فلسفه اسلامی را درک کنیم.
شاید هم بد نباشد شبکه ۴ استادانی چون دکتر سپهری را دعوت کنند تا قدری در مورد مبانی فلسفی و وجودشناختی این مساله بحث و گفتگو شود. قطعا نیاز است مخالفین نیز دعوت شوند.
ومناللهالتوفیقوعلیهالتکلان
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم یک انفاق دانش بنیان و تر و تمیز
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
بعد از قصه #اوکراین و خالی کردن پشت زلنسکی، اصقاطیلیها به شدت ترسیدند از اینکه در شرایط مشابه چه بلایی قراره سرشون بیاد و غربیها چطور پشتش رو خالی میکنند
#القدس_هي_المحور
💠 @h_abasifar
عجب دیالوگی بود:
هر چه مرد بوده سینهش رو سپر گلوله بعثیها کرده
هرچی نامرده مونده تو شهر داره آجر رو آجر میذاره
#غیرت
💠 @h_abasifar
پورابراهیمی (کمیسیون اقتصادی مجلس) گفته تورم این روزها ...
تفکر #سرمایهداری همینه
همه چیز تقصیر کارگره
مظلوم؛ سرمایهدار!
بیچاره دولت!
💠 @h_abasifar
مختصر و مفیدترین واکنش به عید فطر نبودن دوشنبه رو بابام داشت. اخبار که گفت فردا عید نیست گفت: هعی د فطر! 😂
💠 @h_abasifar