eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
131 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
پرفسور مسعود درخشان: برای سال ۱۴۲۰ چاره‌ای جز توسعه صنعت هسته‌ای نداریم https://www.alef.ir/news/4010411022.html 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
✓ بررسی وابستگی انرژی اروپا و جایگاه ایفای نقش ایران؛ نگاهی بر لزوم اقتدار در انرژی هسته ای 🔶یادداشتی از سید امیرحسین حسینی در حاشیه مصاحبه تاریخی پروفسور درخشان پیرامون انرژی هسته ای 🔹لینک مصاحبه پروفسور درخشان: http://fdn.ir/72697 🔸لینک یادداشت: http://fdn.ir/72710 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco مصاحبه استاد دکتر درخشان و یادداشت خوب سید امیرحسین حسینی را در لینک بالا حتما بخوانید. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
چه کم شود ز بزرگی شاه گیرم که نشست بر سر تختش مگس یکی دو سه بار
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بیانیه اساتید - 5.pdf
318.1K
📋🔴مهم/ بازنشر/متن کامل نامه مهم رئیس محترم حوزه های علمیه (آیت الله اعرافی) و چهار عضو محترم خبرگان رهبری (آیات اعرافی،میرباقری، اراکی و حاج ابوالقاسم) و چند تن از اساتید حوزه و دانشگاه به آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارتقاء معماری و شهرسازی کشور بر پایه ی طرح اسلامی-ایرانی و ضرورت اجتناب از تجربه های نامطلوب گذشته و جلوگیری از توسعه عمودی شهر و آپارتمان سازی 📌جهانِ پساکرونا👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
در سوال خواسته بودم میزان واردات رو حساب کنید، نوشته «طبق محاسبات بنده حقیر هر چقدر صلاح میدونید واردات انجام بگیره!» 😂😂😂
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! (یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی) 1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟! ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت! جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱ 2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت! تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد. برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد. وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند! تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت! برای نمونه: الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد! ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت! در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند! ⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت! 3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟! آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد! باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد! اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)! برای نمونه: قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و... اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود. اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست! جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود: - ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)! - ریاضی شدن اقتصاد! حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد! نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!" معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد: - الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری! - سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند! -و... ۲ ⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! 4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی! همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است. وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"! آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟ • به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی: - هر مدل یک دسته پیش فرض دارد. - این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود. - هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است) - اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳ (البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند) برای نمونه: تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"! اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست! تمثیل: همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری! اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید) 5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی! باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است. جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛ اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد! ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید) .................. ۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش ۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/ ۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🚩 باید در اشتغال‌آفرینی، اربعینی عمل کنیم. 🇮🇷در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین🇮🇷 🔶دانشگاه سراسری قم با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مشارکت نهادهای دغدغه مند ملی برگزار می کند: ✅اولین رویداد ملی هجرت اشتغال آفرینی 🔵در راستای ترویج فناوری اجتماعیِ زیست بوم ملی اشتغال کشور ⏱به مدت یک هفته 📦همراه با امتیازات ویژه برای نفرات برتر ⌛️زمان: ۲۸تیرماه لغایت ۳مردادماه 🚪مکان: دانشگاه سراسری قم؛ در جوار حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها ظرفیت رویداد ۶۰۰ نفر 📣مهلت ثبت نام: تا ۲۴تیرماه 🖥سایت ثبت نام: Muhajer.biz 📞شماره فضای مجازی جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۰۵۳۴۰۳۸۵۲ 🌸منتظر دیدار شما در این تجربه متفاوت هستیم🌸 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
‏گاردین: امروز دیگر سوال این نیست که آیا آمریکا گرفتار جنگ داخلی خواهد شد یا خیر. مسئله این است که جبهه‌بندی این جنگ چگونه بوده و چه کسی غلبه خواهد کرد| هیچ یک از طرفین به سادگی پیروز نخواهند شد. اما یک واقعیت روشن است: جنگ آغاز شده است... @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهر عزیزم حق با شماست: ۱. مرد هم باید حیا داشته باشد. ۲. با ها معصوم نیستند. ۳. اختلاس هم گناه بزرگی است. ۴. فلانی هم غلطی کرده.. 🔹ولی: انصافا بعد از دیدن ویدئو خودتان قضاوت فرمایید... ☘ یکبار آزمایش کردن پوشش با حجاب کامل هزینه ای ندارد. شاید تجربه خوبی باشد. 🔺 : یک خانم با سه گریم متفاوت و مقایسه مزاحمت خیابانی در ۳ دقیقه ☝️ آقایون و خانم های دیندار وظیفه دولت به کنار، ما برای احیای معارف دینمون چیکار کردیم؟ ‌‌
امروز رفتیم خیابون انقلاب با مردم در مورد عدالت و شکاف طبقاتی صحبت کردیم اون چیزهایی که برای مردم بدیهیه برای اقتصادخوانده‌های لیبرال دقیقا نقطه مقابلش بدیهیه! فرقی هم نمی‌کرد مذهبی و غیرمذهبی انقلابی و ضدانقلاب همه متفق‌القول گفتند شکاف طبقاتی نباید وجود داشته باشه و اختلاف طبیعی بین افراد به شکاف طبقاتی نباید منتهی بشه و اگر بشه قطعا ظلمه و خلاف عدالت. ولی خب یک تعارض ذهنی برای برخی بخصوص دهه هشتادی‌ها وجود داشت یکی از اون تعارض‌ها این بود که با شکاف طبقاتی مخالف بودند اما قله‌های سرمایه‌داری را الگو می‌دانستند. ان‌شاالله بعد از تدوین در کانال بارگزاری خواهد شد. 💠 @h_abasifar
روزی از روزهای تابستان گشت ارشاد وحشی تهران با چماق و تفنگ و سرنیزه تیر و شمشیر و تیغ و سنگ و سنان بر سر مادری نحیف زدند هم شکستند از او سر و دندان بعد با تانک ذوالفقار سپاه رد شدند از تن زن بی جان ... هر کسی هم که دید این صحنه کشته شد مثل من به این قرعان! 👆😂 💠 @h_abasifar
توهینی که نقش مهتاج نجومی به زن مذهبی و چادری در فیلم ستایش میکنه و نفرتی که از زن مذهبی در ذهن مخاطب ایجاد میکنه از هزاران شبکه ماهواره‌ای بیشتر و عمیق‌تره... تا صدا و سیما دست لیبرالهاست و مسئولین صدا و سیما هم یک مشت آدم محافظه‌کار وضعیت از این هم بدتر میشه توضیح اینکه این نقش، نقش یک زن به شدت مذهبی و مسجدی و چادری و با خداست که دائم با ادبیات مذهبی حرف میزنه ولی در نهایت به دنبال این است که با تمسک به اعتقادات اسلامی ستایش را برای برادر پیرش خواستگاری کند. 💠 @h_abasifar
شاید گاوها هم پرواز می‌کنند! 💠 @h_abasifar
تشکر از این سطح از صداقت اداره کل بازرگانی صدا و سیما! در سایت رسمی این اداره و در تعریف تبلیغات این موارد را بخوانید: ١. شرطی سازی ٢. شست و شوی مغزی ٣. جایگزین کردن انتخاب شرطی به جای انتخاب عقلانی لینک: https://bazargani.irib.ir/DefineAdv 💠 @h_abasifar
‏اسلام آمریکائی فقط آن نیست که آمریکاپسند باشد هر چیزی که خارج از این اسلام ناب است؛ اسلام سلطنتی هم همینجور است، اسلام التقاطی هم همینجور است اسلام سرمایه داری هم همینجور است اسلام سوسیالیستی هم همینجور است اسلام هائی که با شکلها و رنگهای مختلفی عرضه بشود‏ و آن عناصر اصلی در او وجود نداشته باشد همه اش مقابل اسلام ناب است؛ در واقع اسلام آمریکائی است. انسان مشاهده میکند در این معارضه هائی که با نظام در طول این سی سال انجام گرفته، این اسلام های گوناگون حضور داشته اند هم اسلام التقاطی وجود داشته هم اسلام سلطنتی وجود داشته‏ هم اسلام سوسیالیستی وجود داشته؛ انواع و اقسام این اسلام ها در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی وجود داشته اند. خوب، در این نگاه به اسلام و درک و فهم از اسلام فرد و جامعه باهم ملاحظه میشوند معنویت و عدالت باهم ملاحظه میشوند، شریعت و عقلانیت با یکدیگر ملاحظه میشوند‏عاطفه و قاطعیت در کنار هم دیده میشوند؛ اینها همه باید باشد. قاطعیت در جای خود عواطف در جای خود شریعت در جای خود عقلانیت که آن هم خارج از شریعت البته نیست- در جای خود؛ همه در کنار هم بایستی مورد استفاده قرار بگیرند؛ انحراف از این منظومه مستحکم،‏موجب انحراف از نظام اسلامی خواهد بود. ۱۳۸۸/۰۷/۰۲ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
نیمه پر و خالی لیوان! 💠 @h_abasifar