این یادداشت را هم برای روزنامهها فرستادم و منتشر نکردند! شما میدانید چرا؟
تبلیغات بازرگانی و قانون اساسی!
اصل چهل و ششم قانون اساسی:
هر كس مالك حاصل كسب و كار مشروع خویش است و هیچكس نمیتواند به عنوان مالكیت نسبت به كسب و كار خود، امكان كسب و كار را از دیگری سلب كند.
اصل ۴۶ قانون اساسی دو بخش دارد. اول اینکه هر کسی مالک حاصل کسب و کار خود است در صورتی که مشروع باشد و این در مقابل تفکرات کمونیستی است و بسیار ارزشمند است.
اما بخش دوم این اصل چه میگوید؟ میگوید هیچکس نمیتواند به عنوان «مالکیت نسبت به کسب و کار خود»، امکان کسب و کار را از دیگری سلب کند.
یعنی هیچ کس حق ندارد به این بهانه که من مالک کسب و کار خودم هستم میتوانم رفتاری داشته باشم که خلاف شرع و قانون نیست اما امکان کسب و کار را از دیگران سلب میکند.
تک تک این واژهها و شیوه چینش آنها کنار یکدیگر و دست و قلم شهید بهشتی را باید بوسید که این چنین از حقوق مردم و عدالت در مقابل استثمارگران و سرمایهداران دفاع کرده است.
در حقیقت در این اصل جلوگیری از کسب و کار دیگران با شیوههای مشروع و قانونی هم گرفته شده است. یعنی هر فعلی که اجازه و امکان کسب و کار دیگران را سلب کند خلاف قانون اساسی است و بهانه مالکیت بر حاصل کسب و کار مشروع (بخش اول اصل)، نمیتواند مجوزی باشد برای ایجاد چنین انحصاری.
حال از کجا تشخیص دهیم چه کسی و چه چیزی مانع کسب و کار مردم شده است؟
یک مثال عرض میکنم و شما میتوانید موارد متعددی که در نظام سرمایهداری در مقابل کسب و کار مردم مانع ایجاد کرده است را بیابید.
دقت کنید در متن قانون نیامده است که کسب و کار را از دیگری سلب کند، بلکه گفته «امکان» کسب و کار را سلب کند.
مثالی از این ماجرا، تبلیغات بازرگانی است. بدون تردید تبلیغات و استفاده از رسانه برای ایجاد انحصار در بازار یکی از مواردی است که امکان کسب و کار را از دیگران سلب میکند. حتی در این مورد اصحاب تبلیغات و صاحبان بنگاههای بزرگ اقتصادی صراحت دارند و قطعا غیرقابل انکار است. وقتی کسی میتواند رسانههای انبوه را با پول بخرد و با تبلیغات تمام امیال مردم را به سمت خرید کالای خود بکشاند یعنی سلب امکان کسب و کار از دیگران. وقتی شما وارد فروشگاهی بشوید که در آن چند کالا وجود داشته باشد که شما فقط نام یکی از آنها را دائما در رسانهها شنیدهاید بدون تردید همان را انتخاب میکنید. دیگران هم چنین امکانی را ندارند که اگر داشتند دیگر تبلیغات معنایی نداشت. اساسا تبلیغات برای این است که کالای شما نسبت به دیگران بیشتر دیده و تقاضا شود. اما دو نکته در مورد اینکه چرا میگوئیم این تبلیغات سلب امکان کسب و کار میکند از دیگران.
اول اینکه ادل الدلیل علی شیء وقوعه. شما وقتی به فروشگاه میروید اساسا همان کالاهایی که برند هستندو تبلیغ میشوند را میبینید و این یعنی سلب کسب و کار و تولید اتفاق افتاده است و رقابتی که وجود دارد بین چند انحصارگر است نه بین همه کسانی که امکان تولید دارند.
دوم اینکه فرض کنید دیگران هم تولید کنند و تولیدشان را به هر شیوهای شده به فروشگاه برسانند و فروشنده هم ولو با اکراه آن را در قفسه فروشگاه قرار دهد. مردم کدام را انتخاب میکنند؟ این مهم نیست که ممکن است چند نفر هم آن کالاهای غیرمعروف را انتخاب کنند یا اینکه مردم روی کاغذ میتوانند آنها را انتخاب کنند. مهم این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم چه چیزی را انتخاب میکنند و در واقعیت چه اتفاقی رقم میخورد؟ به همین دلیل است که شهید بهشتی بحث حُرمت تبلیغات بازرگانی را طرح کردهاند و آن را سبب ایجاد انحصار در اقتصاد میدانند.
پیوند رسانههای انبوه و قدرتی که در دست دارند با بنگاههای بزرگ اقتصادی و صاحبان ثروت پیوندی بسیار قدرتمند است که علاوه بر ایجاد انحصار در بازار رسانه و اقتصاد و سلب آزادی از مردم در این دو حوزه، به انحصار در قدرت سیاسی هم میانجامد و این همان دیکتاتوری مطلقی است که نتیجه پیوند نامشروع اقتصاد، فرهنگ و سیاست است. و البته نکته عجیب ماجرا اینجاست که افرادی که دم از آزادی و دموکراسی و بازار آزاد میزنند طرفدار چنین ساختار استبدادی و انحصاری هستند.
و البته این یادداشت به دلیل اینکه رسانههای امروز همه از تبلیغات ارتزاق میکنند توسط هیچکدام منتشر نشد و نخواهد شد!
#بی_رسانه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
دکتر سید مجید امامی در گفتگو با khamenei.ir گفتهاند باید به سمت فهم توأمان اقتصاد و فرهنگ برویم!
اما توضیحات را که میخوانید منظورشان این است که باید فرهنگ را نابود و همه جا را بازار کنیم!
عجیب بود این اظهار نظر از ایشان!
🌎 khl.ink/f/51624
یادداشتی در نقد این اظهارات نوشتهام که انشاءالله به زودی منتشر میشود! قبلش اظهارات ایشان را بخوانید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رسالۀ عملیه است🔸
علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب میآید و در داخل شما اسمش را میگذارید کتاب جامعهشناسی و فکر و خیالتان راحت میشود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رسالهها را آرمِ علم زدهاید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است.
اینکه در روایات داریم که مسلمانها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا میگیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! اینطور نیست! رساله آمده است! سالهاست که آمده و دارد اجرا میشود. همین علوم انسانی که در دانشگاهها تدریس میشود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل میکنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند.
@haerishirazi
بزرگترین دروغ علم اقتصاد، خودشه!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
و پاسخ دادم
شما (به عنوان سردبیر اقتصادی یک رسانه ظاهرا انقلابی) وقتی سواد و مطالعه ای در این زمینه ندارید بهتر است اول بپرسید برادر!
اگر رسانه در دست دارید به این معنا نیست که مجتهد هستید و مسئولیتی هم ندارید!
بحث حرمت تبلیغات را شهید بهشتی صراحتا بحث کردهاند و اشکال سطحی شما هم از روی موضوع نشناسی است.
این متن را برای بزرگان حوزه علمیه و دانشگاه هم فرستادم و تایید کردند.
تصور نکنید بابت نه گفتنها مسئولیت ندارید، همان طور که بابت آری گفتنها مسئولیت دارید!
کاش همان طور که فکر میکردم فقط یک بحث تعارض منافع رسانه بود
توجیهی که آوردید بسیار سخیفتر بود و جای تاسف داشت.
اگر از گفته خود مطمئن هستید و آن را منطقی میدانید پاسختان را منتشر کنم
موید باشید
پن: آگهی که دارند و بدتر اینکه این افراد بیسواد از نهادهای فرهنگی و دولتی ارتزاق میکنند. کاش همهاش از تبلیغات بود!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم اقتصاد به "هنجارها و اهداف" توجه ندارد؛ بلکه صرفا به ساخت الگوهایی برای انطباق مناسب ابزار کمیاب با اهداف معین توجه دارد. لذا علم اقتصاد ارزش چندانی برای حل مشکلات عملیاتی در حوزه "سیاست اقتصادی" ندارد| ایزابلا وبر، استاد اقتصاد دانشگاه ماساچوست
***
البته به نظرم بهتر است بگوئیم علم اقتصاد به هنجارها و اهداف و ایدئولوژیها و ارزشهای دیگران توجه ندارد و فقط محافظ ایدئولوژی لیبرالسرمایهداری است.
بزرگترین دروغ علم اقتصاد، ایدئولوژیک نبودن آن است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
پیام یکی از مخاطبین:
اصل تبلیغات تجاری دارای حرمت نیست که اگر باشد تابع دلیل بوده و علی الظاهر ادله عقل و سنت و اجماع و کتاب بر آن جاری نشده و ذکر نفرمودید و جهت روشنگری هم مستنداتی که به شهید بهشتی رحمتالله علیه نسبت دادید را منتشر بفرمایید.
بله فروعی متحمل می شود تبلیغات بازرگانی که در آن فروع و مصادیق حرمت می تواند جاری بشود به مانند اینکه ساختار تبلیغاتی آنقدر انحصاری باشد که اختیار را از مصرف کننده و لو با آگاهی به مانند مثال مذکور شما سلب کند
پس سخن جنابعالی و استنباط شما از قانون با پیش فرضهای شما صحیح می باشد به این معنا که تبلیغات با قید های متفاوت را بیان می فرمایید و نه اصل تبلیغات بازرگانی مثلا تبلیغات یک شرکت آنقدر باشد که منجر به سلب اختیار و مهندسی فکر بشود و الا تبلیغات یک امری است که هر عاقلی که بخواهد کسب و کاری ایجاد کند قطعا به فکر تبلیغات می شود و اصلا و لو رسانه های تبلیغانی نباشند یک محصول فرد به فرد دهان به دهان تبلیغ می شود و اصلا حرمت این امر ثابت نشده است
و نکته مهم تر از قدرت شرکت تبلیغ کننده، ساختار تبلیغاتی است به این معنا که نباید ساختار تبلیغات انحصاری بشود(چه در شرایط و چه در تحقق) اگر تبلیغات انحصاری بشود آن زمان است که سبب اختلال در کسب و کار دیگران است بله ساختار قدرت تبلیغاتی نباید انحصاری باشد بله قدرت مالی شرکت صرفا نباید ملاک تبلیغات بشود
مباحث پیچیده است و نمی توان با یک گزاره استنباط فقهی کرد و حرمت را جاری دانست. با توجه به نکته اولی که خدمت شما عرض کردم حتما اگر ادلهای وجود دارد بیان بفرمائید.
#پاسخ
سلام علیکم. تبلیغات یک لفظ است و یک مفهوم و مصداق مشخص بیرونی دارد. شما نمیتوانید بگویید چیزی میتواند به اسم تبلیغات وجود داشته باشد که حرام نباشد. اگر هم بگویید اهمیتی ندارد برای فقیه. فقیه حکم به حرمت اضرار به غیر داده است. قاعده لاضرار. تبلیغات (آن چیزی که موجود است و واقعیت است نه آن چیزی که در ذهن میتوان به آن فکر کرد) قطعا مصداق ایجاد انحصار و اضرار است. حالا ممکن است بگویید جارچی ها هم در قدیم تبلیغ میکردند که خب این یعنی موضوع نشناسی. یعنی وقتی از تبلیغات صحبت میکنیم در مورد یک مفهوم حرف میزنیم که زائیده mass media است. از این گونه رسانه تبلیغ متولد شده است و به آن چیزی که شما تبلیغ میگویید در هیچ جای دنیا تبلیغ نمی گویند ولو اینکه شما اصرار داشته باشید که هر گونه اطلاعرسانی را تبلیغ بنامید که خب این با ماهیت تبلیغات مدرن متفاوت است و چیز دیگری است. در حقیقت ما در مورد advertising سخن میگوییم که حالا ترجمه شده تبلیغات و این اشتراک لفظی شما را به اشتباه انداخته است. مساله دوم اینکه این پدیده ذیل نظام و سیستم باید تحلیل شود و نباید مثل بانک آن را جدای از نظام سرمایه داری کرد و تحلیلش کرد و اسلامی اش را هم ساخت!
در مورد استناد به شهید بهشتی هم در کانال بارها با سند گذاشته ام.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
بورس یکی از غیرشفاف ترین و دستوری ترین سازوکارهای اقتصادی است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
این کانالهای قارچی که به وجود میآیند و هر کدام دهها و صدها هزار مخاطب جمع میکنند و محتواهای خوب و بد تولید میکنند و ذهن و قلب مخاطبین را منحرف میکنند همه و همه به واسطه یک پدیده است: تبلیغات!
هر کسی پول بیشتری داشته باشد بلندگوی قویتری خواهد داشت و این یعنی انحصار به وجود خواهد آمد.
اما گناه این ماجرا به گردن کیست؟
قطعا به گردن مالکین رسانههاست. مهم نیست این مالکین حزب اللهی باشند یا نه. همین که کمک میکنند تا عدهای صدایشان بلندتر شود در محتوایی که آنها تولید میکنند شریک هستند.
مثل کسی که یک مناظره گذاشته است بین دو نفر اما میکروفون یکی را برداشته و جلوی طرف مقابل میگذارد. بعد میگوید خوب و بد بودن محتوای این فرد به من مربوط نیست. قطعا کسی که چنین فرصتی را در اختیار آن فرد قرار میدهد مسئولیتش حتی از آن کسی که تولید محتوا کرده است بیشتر است. چون اگر مالکین رسانهها با تبلیغات صدای او را بلند نکرده بودند اصلا شنیده نمیشد. هم گناه آن فرد کمتر بود و افراد کمتری را منحرف کرده بود هم صدای دیگران که حرف حق زده بودند شنیده شده بود و هم گناهی بر گردن صاحب رسانه بار نمیشد.
پ ن: نمونهای از شیوههای کثیف تبلیغات را میبینید. افراد ساده را فریب میدهند و عضو کانالها میکنند و از این راه کسب درآمد میکنند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
خدا آخر و عاقبت این ملت را با این ایدها ختم به خیر کند...
بورس بازی با قیمت متری خانه!
خب آدم های عاقل چرا بورس تولید و مشارکت در ساخت راه نمی اندازید؟!
چرا اندک تولیدات گذشته را برای رسمیت بخشیدن به سیستم سوداگری و افزایش سود و قیمت در بورس می خواهید دچار آفت کنید.
شما نمی دانید با این کار چه بلایی بر سر فرهنگ کار کردن و یک اقتصاد مولد می یاورید! مردم را رسما تشویق به فعالیت غیر مولد و سرمایه گذاری در امور غیر مولد می کنید؟!
خودتان رسما تورم را محل عایدی سود برای مردم می کنید؟!
چه کسی گفته باید تورمی وجود داشته باشد که با افزایش قیمت مردم بتوانند منتفع شوند؟!
از این پس خریداران متری مسکن، شبانه روز دعا می کنند، مسکنی ساخته نشود، تورم بالا باشد که هر روز شاهد بالا رفتن اسمی قیمت مسکن متری خریدار شده خود در بورس باشند! اوف بر چنین ایده ای که مردم را بابت گرانی خوشحال کند!
@hokmraniirani
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
*موضع ۵ اقتصاددان درباره فروش خودرو در بورس*
🔹«دانش جعفری» اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد مطلوب نیست، روش عرضه خودرو در بورس کالا خوب است، اما جای اصلاح دارد. قیمتها باید به گونهای اصلاح شود که قیمت برای مصرف کننده و تولیدکننده منصفانه باشد.
🔹«محمد قاسمی» استاد دانشکده اقتصاد علامه: لاتاری ملی قرعه کشی خودرو رویه کاملا بی هدف عملیاتی شده و دست دلالها را برای حضور در بازار خودرو بازگذاشته است. اصلاحات انجام شده از مسیر بورس کالا برای فروش خودرو، راه حل مناسبی است.
🔹«رضا مقدس» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه: در عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر حذف دلالان، تضمین ابعاد مختلف معامله به درستی انجام شده و تعارض منافعی شکل نگرفته و کشف قیمت نیز در فرآیندی شفاف حین معاملات اتفاق میافتد.
🔹«علی امامی میبدی» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه: عملکردی که از عرضه خودرو در بورس کالا مدنظر بود بسیار مثبت به نظر میرسد. بورس کالا بهترین راهکار صنعت خودرو است و موفق خواهد بود.
🔹«محمد حسین» رحمتی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد صنعتی شریف: با شفاف شدن و رشد میزان تولید خودرو به واسطه عرضه کامل تولیدات در بورس کالا، از زیان خودروسازان کاسته میشود و شاهد کاهش تورم برای اقشار مختلف جامعه خواهیم بود.
#خودرو #بورس
tn.ai/2838655
@TasnimNews
این اسامی اقتصاددانان را به یاد داشته باشید. و بدانید که کدام اقتصاددانان، حامیان علمی دولت در اینگونه سیاستها هستند.
چند صباح دیگر به کار میآید.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
1.3M
❓آیا کسی میتواند بگوید من مالک فلان پیامرسان هستم؟
❓آیا رسانهها میتوانند به مالکیت شخصی دربیایند؟
❓آیا ارزشی که یک نفر خلق میکند ابتدائا میتواند به مالکیت دیگری دربیاید؟
این صوت و این سوالی که طرح کردم را بشنوید و منت بگذارید و به آن پاسخ دهید. @h_abbasifar
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
1.66M
🔹 چرا میگوئیم تبلیغات بازرگانی خلاف عدالت و حرام است؟
🔹 تبلیغات چطور سبب حذف تولیدکنندگان خرد از چرخه تولید میشود؟
🔹 آیا تبلیغ کالای ایرانی اشکال دارد؟
🔹 چرا روی پیراهن تیم ملی تبلیغ بانک میکنیم؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
پاسخ:
چرا آن یک نفر میخواهد تبلیغ کند؟
چون مشتری ندارد
چرا مشتری ندارد؟
چون انحصارگران مشتریها را دزدیدهاند.
حالا اگر آنها تبلیغ نکنند این هم مشتری خودش را دارد و مجبور نیست تبلیغ کند و هزینه اضافی هم بدهد.
فلذا این تبلیغ از سر اجبار است نه اختیار.
در نهایت آیا میتواند رقابت کند با آن بزرگها؟
هرگز!
فقط کوچکترها دائم حذف میشوند
و یک ساختار هرمی شکل میگیرد.
مثلا شهرداری حق ندارد یک رستوران را تبلیغ کند که همه مردم شهر از آن رستوران خرید کنند و مشتریهای کبابی محله کم شوند و ورشکست شود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️محل های تجمع های روز حجاب و عفاف!
🔸چند سال است ۲۱تیر، بانوان چادری با حمایت برخی نهادهای انقلابی "علیه بی حجابی" تجمع یا راهپیمایی می کنند. غیر از پیام پلاکارتها و شعارها، این تجمعات در سکوت هم "علیه بی حجابها" تلقی میشود که قابل بازاندیشی است.
🔸فرض می کنیم مانتو کوتاه و ساپورت و...بمب ها و اسلحه جنگ نرم دشمن علیه ارزشهاست؛ اما این اسلحه دست سرباز میدان ژاله تهران است نه افسران بعثی در دهلران و شلمچه!
فرق ایندو بسیار است اولی را باوجود تلفات با "گُل دادن"، ضامن کردیم ولی دومی را با "خون دادن"! جابجا شدنش، دوپاره کردن ملت و دوقطبی کردن بی حاصل جامعه است. تحریک مقابله به مثل و پیوند دادن آحاد بی حجاب به هم و ساخت طبقه اجتماعی جدید با مطالبات خاص است.
٨مارس مقابل ۲۱تیر شود و کمپین های مجازی کشف حجاب در تقابل با تظاهرات باحجابها و...شکل بگیرد.
🔅حضور عمومی جای تجمع!
بانوان باحجاب می توانند جای یک روز مانور جمعی، هرروز بشکل فردی و عادی در پارک ها و خیابان ها و مراکز تفریحی وخرید و... حاضر شوند. بر چادری بودن خود اصرار داشته و در حالیکه کار روزمره خود را میکنند و با فرزند یا خانواده اند، بی حجابها را "تذکر لسانی" دهند. یکسال هم اینرا تجربه کنند و اثرش را ببینند.
نه اینکه "ذره ای شدن" را بپذیرند و از بازار و پارک و پاساژ و باشگاه و... خالی شده، یک روز باهم رژه حجاب روند!
🔅اگر اصرار برتجمع است...!
اول جواب دهند: دختر ساپورت پوش مقصرتر است یا قاچاقچی ساپورت؟
دختر مانتویی مقصرتر است یا مافیای پوشاک و انحصارگران چادر؟!
سپس مجوز تجمع اعتراضی علیه اینها بگیرند و کم حجابها را هم همراه کنند:
1⃣علیه وزارت بازرگانی بخاطر عدم ٳعمال ممنوعیت واردات این حوزه!
دریکی از همین سالها بخاطر کاهش محدودیت های ارزی، ثبت سفارش ۷۷قلم کالای وارداتی ممنوع شد که پوشاک خارجی هم جزء آن بود. اما به حسب آمار گمرک این ممنوعیت درباره خانواده ساپورت ٳعمال نشده بود!
2⃣علیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا!
سالیانی که گذشت قاچاق پوشاک به رشد۵۰۰٪رسید(گزارش مرکز پژوهشهای مجلس)!طبق این گزارش این قاچاق رسمی(!) و در پوشش های قانونی و توسط عناصر ذی نفوذ انجام میشود و سه برابر واردات قانونی است(که آنهم قرار بود ثبت سفارش نشود)!
🔹این دو به همراه تبلیغات ماهواره ای و اتاق فکرهای جنگ نرم در دهه گذشته موجب شد سبک پوشش دختران و زنان ایرانی تغییر کند واز شلوار به ساپورت با دامن کوتاه یا مانتوی باز تبدیل شود. چیزی که شرق الاوسط از آن به "انقلاب رنگین" وشبکه فرانس۲۴ به "حمله شلوارهای تنگ به تهران" یاد کردند!
3⃣علیه وزارت صنعت و رانت داران واردات چادر مشکی!
ایران اسلامی می تواند موشک نقطه زن، ماهواره و ماهواره بر، پیشرفتهای خیره کننده در نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادین و... داشته باشد؛ اما تا۴۰سال نتواند فرمول رنگ مشکی چادر را بیابد!
باوجودی که اصلی ترین مصرف کننده چادر در جهان است، کارخانه چادر بافی در آن دوام نیاورد و رانت دارانِ واردات آنرا ورشکست کنند!
🔹این لبه دیگر قیچی است. ساپورت و پوشاک جلف ارزان باقاچاق، چادر گران بخاطر انحصار، هرکدام سهم ضلعی از "قاچاقچیان عفاف" است!
❓حال ببین باید علیه دختر بی چادر و مانتو کوتاه شعار دهی یا اینان؟
❓باید در مجالس مذهبی حرفهای کلیشه ای وتکراری درباره احکام و حدود حجاب را بازگویی یا نشست بصیرتی برای افشاء جزییات این دستهای پنهان بگذاری؟
❓بی حجاب وکم حجاب را خائن به خون شهدا بخوانی ونیمی از جامعه را به تقابل بکشانی(۱)یا خائنان اصلی -که درصدی شان زنان ودخترانشان باحجابند- را افشاء کنی و همه ملت(باحجاب وکم حجاب) را علیه آن کاسبان بشورانی؟
🔅امیرالمومنین فرمود:"[درهنگام شعار]صدایم از همه آهسته تر بود ولی وقت عمل از همه برتر بودم...ضعیف نزدم گرامی است تا حق رابرایش بگیرم و قوی نزدم ضعیف است تا حق را از او بستانم"(خ۳۷نهج البلاغه).
..............................................
۱.جالب اینکه در مراسم تشیع شهدای گمنام ومدافعان حرم و... دوربین صدا وسیما از همین خائنین به شهدا(!) -که کم نیستند-بر وفاداری این تیپ ها به آرمان شهدا، تصویر ومصاحبه می گیرد!
#روز_حجاب_و_عفاف
#همه_علیه_قاچاقچیان_حجاب
#همه_باهم_باشیم
#کاسبان_حجاب_و_بی_حجابی
📝 محسن قنبریان ۹۸/۴/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
اقتصاد فرهنگی
⚠️محل های تجمع های روز حجاب و عفاف! 🔸چند سال است ۲۱تیر، بانوان چادری با حمایت برخی نهادهای انقلابی
به تاریخ این یادداشت دقت کنید
چه کنیم وقتی کوتولهها مهار امور فرهنگی را در دست گرفتند و صدای بزرگان شنیده نمیشود.
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فرودستان صدا ندارند!
▫️در محاسبه یک روزنامه، رسانه ملی "فقط" در شبکه های۱و۲و۳و۵، "فقط" برای یک آگهی بازرگانی(عالیس)، روزانه ۱۱۵دقیقه(!) تبلیغات پخش کرد! https://yun.ir/ljgfkb
جمع بستن کل تبلیغات با شما!
❓آیا برای کولبران کردستان، برای صف آب شهرهای جنوبی و مرزی، برای کارگران محروم از حقوق یا کار، برای تحصیلکرده های بیکار و... فقط روزی ۱۵ دقیقه برنامه پخش شده است؟!!
❗️سرّش معلوم است: سودآوری هنگفت تبلیغات بازرگانی برای صدا و سیما(عددش درباره عالیس برایم باور نکردنی بود!)؛ اما انعکاس درد واقعی و بدون گزینش آن فرودستان هزینه هم دارد!
❗️نقض اصول متعدد قانون تبلیغات بازرگانی و اثرات مخرب فرهنگی و بهداشتی و... پیشکش!
اصل۲۳: منع ترویج تجمل گرایی، اصل۲۴ منع ترویج مصرف مسرفانه و... yun.ir/hxudf7
⬅️سرمایه سالاری را باید جدی تر گرفت!
▫️منظور از #مردمی_شدن_فرهنگ در گفتمان بازگشت به مردم؛ برگشت رسانه ملی و خبرگزاری های حاکمیتی و غیر حاکمیتی به این حدیث رسول الله(ص) است:"هرکس حاجت و نیاز کسانی که توان رساندن حرفشان به حاکم را ندارند، به حاکمیت برساند؛ خدای متعال روز قیامت قدمهایش را بر پل صراط ثابت می دارد"(تحف العقول ص۶۳)
#بازگشت_به_مردم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
اقتصاد فرهنگی
اینبار در مورد تبلیغات نمیخواهم چیزی بگویم.
حرفم در مورد "مزون"هاست.
شما اگر بخواهید یک تولیدی پیراهن بزنید باید بروید و مجوز بگیرید.
اما مزونها در کشور در حال فعالیت هستند بدون مجوز.
هیچ کدام از مشکلاتی که تصور میکنید اگر مجوزها کلا حذف شوند بوجود میآیند، در مورد مزونها وجود ندارد.
یعنی میتوان کلا مجوز تولید را برداشت مگر در موارد خاص.
مثلا مجوز تولید خودرو به راحتی میتواند حذف شده و فقط معاینه فنی و تست آلایندگی بعد از تولید انجام شود. اگر استاندارد بود پلاک شود.
تولید در و پنجره و صندلی و فرش و تلفن همراه و هدفون و کیبورد چه نیازی به مجوز دارد؟
حتی همان مجوز ساده یکروزه! که البته همان یکماه طول میکشد.
مگر در طول تاریخ مردم تولید نمیکردند؟ از چه کسی مجوز میگرفتند برای تولید؟ نیازهای حقیقی یکدیگر را رفع میکردند و تمام.
تولید و کسب و کار جزءحقوق اساسی شهروندی است و نباید کسی از دیگری آن را منع کند.
این موانع قطعا خلاف اصل ۴۶ قانون اساسی است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
اگر «طاغوت، ظلم، استکبار و فساد» آنچنان قیافهاش عوض شد که چهرهای علمی به خود بگیرد و در دانشگاهها تدریس بشود و برای عمّال آن عنوان دکتر و مهندس ردیف شود و حتی ریشدارها هم به آنان بپیوندند و خود جمهوری اسلامی هم به آنان حقوق و دستمزد بدهد چه باید کرد؟
اگر آنچنان عوض شد که نهادهای حافظ این انقلاب نیز حرفهای آنان را تکرار و سرلوحۀ کار خود قرار دادند چه؟
اگر در جای جای ارکان سیاستگذاری و اجرایی کشور حتی رییسجمهور منتخب مردم، قربه الی الله و به قصد تقویت نظام مقدس، در محاصره مشاورهها و نظرات کارشناسی این قماش قرار گرفتند و جز آن را دیگر نشنیدند چه؟
اگر رسانههایی که انقلابی و از خود میدانیم در جهت پیشبرد و اجرای رهنونها و ایدهها و راهکارهای آنان تیتر و مطلب نوشتند چه؟
و صدها چه و چه و چه دیگر...
همه اینها که شمرده شد از جنس اما و اگر و فرض و خیال نیست. معالاسف همه محقق شدهاند و ایران اسلامیمان امروز با آن درگیر است.
بدون شک اصل چنین مبارزهای حتمی و ضروری است اما با چه روشی و چگونه؟
سنگ بزرگ در راه این مبارزه، اثبات این نکته است که این دارندگان دیسیپلین و چهرههای موجّه مصداق بارز طاغوت، ظلم، استکبار و فساداند.
که اگر این گام اول ثابت شود گام بعدی راحت است.
گام اول برعهدۀ خواص جامعه است و نیازمند روشنگری و تبیین و رهبری است و گام دوم با مردمی است که وقتی مصداق را دریابند حتی دودمان پهلوی نیز جلودارشان نیست.
#حسین_شادروانان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
1.49M
عرضه خودرو در بورس
لاتاری اغنیا در برابر توزیع همگانی مواهب
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
♨️ #به_زودی
📣 کنکاش در نظام آموزش بدون پرورش کشور، تماشای این برنامه را از دست ندهید‼️
💢 «روایت آموزش و پروش»؛ در جدیدترین قسمت از برنامه #آرمان
🔰 گفتوگوی #محمدصادق_شهبازی و حجت الاسلام #محسن_خاکی با واکاوی ساختار آموزش و پرورش کشور
💡بهصورت #اختصاصی در عماریار👇
🌐 b2n.ir/arman-10
🆑 @armantv1401
حسین عباسیفر در گفتگو با اقتصاد فرهنگی : حفظ نظام احسن جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است؛ نه حفظ انقلاب!
بسیار این عبارت را به شکلهای گوناگون شنیدهایم که انقلاب اسلامی خوب است اما جمهوری اسلامی اشکالاتی دارد.
هر چه بیشتر به این جمله فکر میکنم بیشتر به غلط بودن آن پی میبرم.
انقلاب اسلامی یک اتفاق «بود» ذیل نهضت مردمی به رهبری ولی فقیه برای تحقق احکام اسلامی و انسانسازی که بعدا نام آن «جمهوری اسلامی» گذاشته شد.
در حقیقت نظام جمهوری اسلامی به مثابه یک نظام احسن است که در آن خیر و شر وجود دارد و این شرور کوچکترین آسیبی به کامل بودن این نظام نمیزنند.
به عبارت دیگر شرور به خطای انسان برمیگردد که در هر دو جزء جمهوری اسلامی وجود دارد.
چه انتخاب جمهور و چه شناخت از اسلام میتواند ناقص باشد و این در دوران غیبت (و حتی در عصر حکومت معصوم به واسطه وجود کارگزاران) کاملا طبیعی است و گریزی از آن نیست.
اما نفس جمهوری اسلامی، قیام لله توسط مردم است.
قیام لله حرکت به سمت حکومت مهدوی است و در این مسیر گریزی از خطا وجود ندارد و این خطاها جزئی از نظام احسن جمهوری اسلامی است.
نظامی که هدفش رشد و تعالی جامعه است؛ گاه با عمل به امر ولی جامعه این رشد صورت میگیرد، گاه با تجربه ذیل حکومت ولایت. فلذاست که حفظ جمهوری اسلامی یعنی حفظ جمهوریت و اسلام از اوجب واجبات است. نه حفظ اسلام بدون جمهوریت امکان پذیر است نه حفظ جمهوریت بدون اسلام.
اما اگر انقلاب را به معنای یک پدیده دفعی در نظر بگیریم حفظ آن نه تنها واجب نیست که اصلا بیمعناست! حفظ در مورد موجود زنده و پویاست. جمهوری اسلامی یعنی حفظ جمهوریت و اسلامیت. چه کسی باید حفظش کند؟ خود جمهور!
اگر جمهور، تصمیم گرفت تغییرش دهد چه؟
اگر به خاطر خالی شدن نظام از محتوای اسلامی قیام کنند که هیچ اشکالی ندارد و آن روز یوم الله است به تعبیر امام خمینی و دوباره آن هم جمهوری اسلامی خواهد بود.
زیرا جمهوری اسلامی یعنی قیام لله توسط مردم.
اگر جمهور به خاطر اسلامی بودن نظام علیه آن قیام کنند که میشود محاربه و خب در مقابل آن ولو با 72 نفر باید ایستاد و طبیعتا هیچگاه چنین اتفاقی در یک جامعه اسلامی نمی افتد. مگر میشود در جامعه ای که اکثریت آن مسلمان هستند مردم بگویند ما اسلام را نمیخواهیم.
اما حالت دیگری هم وجود دارد. خالی شدن جمهوری اسلامی از جمهوریت!
اگر مردم به اسلام اعتراض نکنند. بلکه به کوتاه شدن دستشان از حق تعیین سرنوشت اعتراض کنند. از عدم دخالتشان در اقتصاد و سیاست و مدیریت جامعه شکایت کنند. این اعتراض عین اسلام است. عین عدالتخواهی است. عین قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
اتفاقا قانون اساسی برای همین است. برای این است که حقوق اساسی مردم حفظ شود. حق اساسی مردم یعنی اصل 43 قانون اساسی. حق اساسی مردم یعنی اصل 46 قانون اساسی. یعنی اصل 59 قانون اساسی. یعنی اصل 3 قانون اساسی. یعنی اصل 20 قانون اساسی. یعنی اصل 29. یعنی اصل 31، اصل 28 ، 19 و ...
حال از مردم بخواهیم این قوانین را مطالعه کنند و بعد، از آنها بپرسیم که آیا اعتراضشان به عمل نکردن به قانون اساسی است یا عمل کردن به قانون اساسی؟
اگر عمل نکردن است که یعنی مردم جمهوری اسلامی را میخواهند و اعتراضشان به عمل نکردن به قانون اساسی است. کاش هشتاد میلیون ایرانی به خیابانها بریزند و فریاد بزنند اجرای قانون اساسی را!
اگر عمل کردن است که معتقدان به چنین گزارهای بفرمایند کجا مردم به عمل کردن به قانون اساسی اعتراض دارند و چرا؟ آیا مردم در صورت عمل به اصول یاد شده اعتراضی خواهند داشت؟ آیا امروز اعتراضشان به چیزی به جز عمل نشدن به همین اصولی بود که از آنها یاد شد؟ به مسکن، به ازدواج، به اشتغال، به بیعدالتی، به تبعیض، به انحصار و ...؟
البته گاهی ممکن است مردم اعتراضی دارند که مربوط به اصل الف قانون اساسی است اما تصور میکنند که علت آن مشکل اصل ب قانون اساسی است. اما اساسا اعتراضشان به قانون اساسی و اصول آن نیست چرا که نه تنها مردم که حتی نخبگان ما حتی یک بار قانون اساسی را روخوانی نکرده اند!
کاش دوستانی که در راستای جهاد تبیین فعالیت میکنند حداقل یکبار قانون اساسی را و در صورت توان مشروح مذاکرات قانون اساسی را مطالعه کنند.
کاش یک دانشکده و یک مجموعه ای از علوم میان رشته ای در سطح دکتری و بالاتر تاسیس می شد به نام دانشکده قانون اساسی و مشروح مذاکرات قانون اساسی در آن مورد تحقیق و بررسی قرار میگرفت.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar