eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.3هزار ویدیو
131 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
دیشب که روضه‌خوان به "اسارت" اشاره کرد "ما را به سخت جانی خود این گمان نبود" ...
صاحب‌مالی بود حرام‌خوار! هرچه توانست مال مردم بُرد و خورد و مُرد! بی‌حساب‌ از حساب‌شان‌ خورد‌ و فکر پس‌دادن‌ِ حساب‌ نکرد... فرزندی داشت به غایت نیکو سیرت که در شهری دیگر می‌زیست! خبرش دادند که بیا و ارث پدر جمع کن! آمد و هر چه مال پدر بود را خیرات کرد و هیچ برای وی نماند! به حجره پدر نشست و گفت کم از پدر نیستم! از راه حلال کسب رزق خواهم کرد! آستین همت بالا زد و مشغول به کار شد. اما هرچه کرد یک هزارم پدرش کسب مال نکرد! خدمت بزرگی رسید و شرح ماوقع گفت! پیر گفتش رزقت کفاف زندگی‌ات را می‌کند؟ گفت: بلکه بیش از کفاف! پیر کتاب گشود و این روایت از مولا علی علیه‌السلام را خواند: ای فرزند آدم اگر از دنيا به قدر كفايت خواهى، همان كمترينِ دنيا تو را بس باشد و اگر بيش از كفايت خواهى، همه دنيا هم تو را بس نباشد! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
1.83M
✅ مدل اقتصاد اسلامی چیست؟ ✅ راهکار جایگزین اقتصاد اسلامی چیست؟ ✅ جایگزین بانک سرمایه‌داری چه بانکی را پیشنهاد می‌کنید؟ ✅ چرا شما فقط نقد می‌کنید؟ ✅ مدلی که پیشنهاد می‌دهید کجا تجربه شده؟ ✅ اساتید اقتصاد اسلامی چه گلی به سر مملکت زده‌اند؟ توضیحات بیشتر در مورد مغالطه جایگزین ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✡️ چهاردهمین قسمت از سلسله مقالات «تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی» با عنوان «تنها در خانه با دین لیبرال». متن کامل این مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/18575 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
کرامت را مراتبی‌ست! اول آنکه از آنچه خداوند به او ارزانی داشته، برای خویش خرج کند اما به دیگران ندهد. این فرد نسبت به آنکه نه خود خورد نه کس دهد، شریف‌تر باشد اگر چه بخل و خساست صفتی است که چنین فردی را شاید. دوم آنکه "دیگری" را در " آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" شریک سازد و آن مشتمل بر پنج گروه است: یکم کسی که فقط به اهل و عیال خویش می‌بخشد. دویّم آنکه "دیگری" برای او آن کسی است که دوستش دارد به جهت نیازی که به او دارد. سیّم آنکه می‌بخشد به کسی که می‌شناسد و نیاز و دشمنی هم با او ندارد. چهارم آنکه می‌بخشد به کسی که نمی‌شناسد. پنجم بخشش به دشمن است. اما مرتبه سوم از کرامت آن است که "دیگری" را در " از آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" است شریک سازد. این "بخش" ما قبل نیازهای اساسی است. اما مرتبه چهارم از کرامت آن است که "دیگری" را در " آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" است شریک سازد. این "همه" ما قبل نیازهای اساسی است. اما کریم هیچ‌کدام از این مراتب نیست و صاحب همه‌ی این مراتب نیز هست. کریم آن است که نه تنها دیگری را (هر که می‌خواهد باشد) در بخشی و یا همه‌ی آن چه خداوند به او عطا کرده شریک می‌سازد بلکه خود را شریک ایشان می‌داند. و نه تنها آنچه اکنون دارد را می‌بخشد بلکه کسب و کار می‌کند که ببخشد. و نه تنها کسب می‌کند که ببخشد که تکلیف می‌داند این فعل را نه فضیلت. و نه تنها اینها را می‌بخشد که حتی آنچه نیاز حیاتی خویش است را نیز می‌بخشد...حتی جان و مال و آبروی خویش را... و اینجاست که به مقام ابرار می‌رسد... لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون... تا آنجا که فرمود: و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا... ابر با چهر عرق آلود می‌بارد به خاک شرمِ ارباب کرم باشد ز سائل بیشتر... ابوتراب جلی ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
به‌یکی‌ هشت‌وشیش‌ می‌آید!! به‌یکی‌ خط‌ریش‌ می‌آید!! قَدْر افراد می‌شود‌ روشن پای‌ که‌ پیش‌ می‌آید!! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✅ یک لحظه فکر کردم اینجا آمریکاست!!! امشب با دخترم دوتایی رفتیم بیرون شام بخوریم به پیشنهاد دخترجان رفتیم پیتزا گرفتیم! یک سوم پیتزایمان اضافه آمد! گفتیم برویم و یک نفر کنار خیابان پیدا کنیم و بدهیم نوش جان کند! یک جعبه کوچک گرفتیم و تکه‌های پیتزا را درون آن گذاشتیم و خواستیم برویم! دخترم کارت هدیه‌اش را آورده بود و قرار بود مهمان او باشم. کارت را کشیدیم خالی بود! اشتباه آورده بود! کارت خودم را دادم! آن هم خالی بود! اما اینجا ایران است! فروشنده اصرار داشت که بروید! اما من با یکی از دوستان تماس گرفته بودم و منتظر بودم برایم واریز کند! در این فاصله فروشنده دائم اصرار داشت که بروید! خلاصه واریز شد و حساب کردیم و آمدیم بیرون! چند خیابان و میدان شهر (پایین شهر) را گشتیم که کسی را پیدا کنیم تا غذا را به او بدهیم اما اینجا ایران است... من می‌دانم امشب بعضی‌ها احتمالا سر گرسنه روی زمین گذاشته‌اند اما حتما سقفی بالای سرشان هست. نمی‌دانم چرا اول فکر کردم اینجا آمریکاست و اگر یک دور در شهر بزنیم حتما کنار خیابان کلی گرسنه و بی‌خانمان پیدا می‌کنیم! اما اشتباه می‌کردم! این جا ایران است! 🇮🇷 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
😐😐😐😐 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
‏یک پیشنهاد بدم: الگوی شفاف مصرف و منطقی در سه پله ارائه بشه و هر کسی بیشتر از الگو مصرف کرد گازش رو قطع کنند! پس دیدید راهکار فقط این نیست که بخاطر ۱% پرمصرف، بیاییم ۸۴ میلیون نفر رو جریمه کنیم. اون ۱% پرمصرف با افزایش قیمت گاز، مصرف شان کاهش نخواهد یافت چون خیلی پولدارند.
‏«هر مقدار از افزایش قیمت سوخت به‌دست بیاید، کل پول را به مردم برمی‌گردانیم یعنی چیزی به بودجه وارد نمی‌شود.» این جمله، حقیقتا بسیار خطرناک است. از یک سو، ادعا می کنند انرژی ارزان موجب کسری و آنهم موجب تورم است، از سویی، این جمله رو می گویند! پشت پردهٔ این دروغ مشخص شده است.
✅ مساله‌ی خودرو راهکار ما: راسته‌های تولید خودرو با آزادسازی تولید، حذف انحصار و پلاک کردن خودروهای استاندارد راهکار اونا: گران کن! رها کن! ✅ مساله انرژی راهکار ما: مدیریت و سهمیه‌بندی مصرف و بهینه‌سازی شبکه توزیع راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله مسکن راهکار ما: تخصیص زمین رایگان و ایده زیست‌شهر راهکار اونا: نساز، گران کن، رها کن! ✅ مساله قاچاق راهکار ما: نظارت بر تولیدکنندگان معدود داخلی، مبارزه هوشمندانه با قاچاق، بالابردن هزینه قاچاق، نظارت مردمی، ساماندهی مرزنشینان برای انجام تجارت به جای قاچاق. راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله ارز راهکار ما: حذف بازارهای سفته‌بازی ارز، شکستن آقایی دلار و جایگزینی ارز کشورهای دیگر به جای دلار، مدیریت ارز با اقتدار راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ مساله تولید راهکار ما: عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی و در اختیار قرار دادن ابزار تولید برای همه مردم. توسعه کوچک مقیاس‌ها و تعاونی‌های تولید. عمل به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بخصوص بند ب راهکار اونا: واردات، گران کن، رها کن! ✅ مساله بانک راهکار ما: حذف بانکداری خصوصی و تجمیع بانک‌های دولتی در یک بانک ملی و حذف ربا و تداول ثروت. تامین مالی پروژه‌های بزرگ تولیدی از طریق تعاونی راهکار اونا: خلق پول خصوصی، رها کن! ✅ مساله بنزین راهکار ما: قیمت‌گذاری بر اساس حفظ منافع ملی و قدرت خرید مردم راهکار اونا: گران کن، رها کن! ✅ و هر مساله دیگر اقتصادی راهکار ما: فکر کن! مبانی اسلامی را ببین! منافع ملی را در نظر بگیر! راهکار اونا: گران کن، رها کن، لسه فر، منافع سرمایه‌داران را حفظ کن! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴غارت زلزله‌زدگان! حقیقتا انسان موجود عجیبی است، با اینکه مرگ لحظه‌ای هزاران تن از هموطنان خود را بالعین و العیان می‌بیند؛ اما باز هم دست از دزدی و غارت‌گری برنمی‌دارد! 🔹این تصاویری از غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در شهر زلزله‌زده‌ی هاتای ترکیه است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹 این است جامعه بازار! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
672.5K
✅ مسیسم؛ خلاصه‌ای از ساختار پنج‌گانه نظام سرمایه‌داری! Mass media رسانه انبوه Mass consumption مصرف انبوه Mass production تولید انبوه Mass distribution توزیع انبوه Mass finance تامین مالی انبوه 👌 شناخت سیستم مقدم بر شناخت پدیده‌های ذیل یک سیستم است. پ‌ن: دولت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دو نقش عمده در شکل‌گیری و محافظت از این سیستم برعهده دارند: ۱. ایجاد انحصار بوسیله وضع قوانینی مثل کپی‌رایت ۲. محافظت از کلیت این ساختار بعلت منافع مشترک با صاحبان ثروت‌های کلان! یعنی پیوند ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اگرچه غیر تو را رحمتی چنان دارم منم همان‌که به تو غیرتی چنان دارم... خمار چشم تو را دیده‌ام که شب تا صبح میان خوف و رجا حیرتی چنان دارم... نصیب کس نشوی تا دلی چنین داری نصیب من شده‌ای، همتی چنان دارم... به دامنی ننشیند غباری از قدمم به سوی دامن تو عزتی چنان دارم... به قدر صبح قیامت نگاه می‌کنمت ز لطف دیده‌ی تو مهلتی چنان دارم... به چشم‌های خودم رشک می‌برم از بس منم همان‌که به تو غیرتی چنان دارم...
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
واژۀ economy در قرن پانزدهم از فرانسوی وارد انگلیسی شده است و به معنای «تدبیر منابع مادی» است که پیش از آن از واژۀ oikonomia به معنای تدبیر منزل گرفته شده است (فرهنگ لغت آکسفورد). متفکران فرانسوی با افزودن واژۀ political به ابتدای آن، علم «اقتصاد سیاسی» را پایه‌گذاری کردند که درواقع به دنبال «تدبیر منابع مادی ثروت در سطح یک شهر یا دولت‌ملت (کشور به معنای مدرن)» است. بعدها اقتصاددانان لیبرال برای فرار از انتقادهای مارکسیست‌ها و سوسیالیست‌ها، تلاش کردند اقتصاد سیاسی را به دو شاخۀ اقتصادسیاسی محض و اقتصادسیاسی اجتماعی تقسیم کنند و با تشبیه اقتصادسیاسی محض به علوم طبیعی، چیزی به نام را ابداع کردند که با تکیه بر ریاضیات و آمار، مبانی ارزشی و هنجاری خود را پنهان کنند. اگرچه امروزه با تطوراتی که در مباحث علم‌شناسی رخ داده است، امکان و ضرورت چیزی به نام «علم محض» که عاری از هر گونه ارزش و قضاوت باشد از بین رفته است و هیچ عالم و فیلسوفی در دنیا از آن دفاع نمی‌کند، اما همچنان در کتاب‌های درسی اقتصاد و به‌ویژه در پژوهش‌های اقتصادی به زبان فارسی، چنین تلقی از دانش اقتصادسیاسی وجود دارد! متاسفانه این تلقی علم‌زده، در میان سیاستمداران هم رسوخ کرده است و عده‌ای اقتصادنخوانده یا مهندسان اقتصادخوانده تصور می‌کنند آنچه به عنوان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مانند علوم طبیعی، قواعدی جهانشمول و فارغ از ایدئولوژی و تاریخ و جامعه ارائه می‌دهند و اگر این قواعد و نظریات را در هر کشوری به کار ببندیم، آن کشور به بهترین نحو اداره خواهد شد! در مقابل هر چه استدلال بیاورید که این نظریات اقتصادی مشحون از تعلقات و باورها و ارزش‌هاست، جز بی‌اعتنایی و تمسخر چیزی عایدتان نمی‌شود، اما همین که از دایرۀ زبان فارسی و کتب درسی اقتصاد خارج می‌شوید، متوجه می‌شوید که این تلقی چقدر مضحک و منسوخ است! برای مطالعه بیشتر در این زمینه، شما را به مطالعه مقالۀ زیر از دونالد مک‌لاسکی ارجاع می‌دهم: http://ensani.ir/fa/article/262859/خطابه-علم-اقتصاد 🆔 @DrSaeedi
امروز صبح دو جلسه داشتم یکی خدمت دانش‌آموزان نازنین و چغر و بد بدنِ یکی از مدارس ایلام بودم یکی هم با نمایندگان اصناف ایلام جلسه‌ای داشتم اولی که سراسر چالش و بحث بود را دوست داشتم مخصوصا آن چند نوجوانی که زیر لب هی حرف می‌زدند و می‌خندیدند و پارازیت می‌انداختند. ابتدای جلسه از ایشان خواستم به اقتصاد ایران از ۲۰ نمره یک عدد بدهند. همه، عددهای منفی و زیر پنج را گفتند به جز یک نفر که گفت ۱۵! دو ساعت گفتگو کردیم و آخرش نمره‌ی اقتصاد ایران را ۲۲ دادم و با واکنش مثبت بچه‌ها روبرو شدم. در جلسه با اصناف روایتی از بازار فرهنگی در کنار اقتصاد فرهنگی طرح کردم و از ساختار تبعیض‌آمیز نظام سرمایه‌داری و شیوه‌های تولید انحصار گفتم. نکته جذاب این بود که هرچه نئولیبرال‌ها می‌گویند را رد کردند و می‌گفتند چرا هرچه اساتید اقتصاد می‌گویند خلاف منافع مردم و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان خُرد است؟ بالاتفاق از ما خواستند که صدایشان باشم و بگوئیم که انحصار چه بر سرشان آورده! به ویژه انحصار شرکت‌های بزرگ و سپردن عاملیت فروش به تعداد معدودی از افراد. ۱ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
بله هم بله!
❓پرسش: چرا هر چه اقتصاددانان می‌گویند به ضرر طبقات محروم و به نفع سرمایه‌داران است؟ ✅ پاسخ: زیرا اساسا این دانش برای حفظ منافع و توجیه ظلم سرمایه‌داران تولید شده است. این دانش تولید شده تا نهادها و فرآیندهایی را طراحی کند که ثروت را از دست محرومین جمع کند و در دست اغنیا بچرخاند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند سال پیش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مناظره‌ای با آقای عبده تبریزی داشتم. گفتند ربا یک بحث علمی نیست و بحثی مکتبی و ایدئولوژیک است. پاسخم را ببینید... @syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷) 🔶برجسته‌سازی خوبی‌ها و مثبت‌اندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه مثبت‌اندیشی است. فیلسوفان حتی در سخت‌ترین شرایط و تاریک‌ترین فضاها، امیدها و نورها را می‌بینند و خوبی‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند و اصالت می‌دهند. توضیح آنکه دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگ‌آور» و ديگري «حيات‌بخش». با ديدن گلي که بر شاخه‌هاي پر خار روييده است، مي‌توان گفت: «چه دنياي بدي! حتي «شاخه‌هاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم می‌گفت: حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم می‌توان داشت که: «چه دنياي زيبايي حتي «شاخه‌هاي پر خار» هم گل دارند!» هر دو سخن به نوبة خود درست‌اند؛ اما اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است و ثانياً، نتيجه و‌ آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
موسسه رند گزارش داده که قیمت هر ویال انسولین در آمریکا ۸ برابر کاناداست (آمریکا= ۹۸.۷ دلار- کانادا= ۱۲دلار). آمریکا و کانادا ۸۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارند. چرا کانادا برای مبارزه با قاچاق انسولین به همسایه، قیمت‌های این داروی حیاتی را تعدیل نمی‌کند؟! پاسخ روشن است. فقط در ایران است که اقتصاددانان نئولیبرال، گران‌سازی را برای جلوگیری از قاچاق تجویز می‌کنند. می‌گویند کالاها را برای ملت خود گران کنیم، تورم ایجاد کنیم، تا قاچاق صورت نگیرد. این فرآیند گران‌سازی البته تمامی ندارد. وقتی ارزش پول ملی در اثر تورم ناشی از گران‌سازی کاهش یافت، دوباره قاچاق به‌صرفه می‌شود و باز باید گران کرد و این داستان ادامه دارد... @syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌📹 تهران مغازه هیزم‌فروشی داره؟! ➕در این دوربین مخفی یک توریست در خیابان‌های تهران قدم می‌زند و از مردم سراغ مغازه هیزم فروشی می‌گیرد. 💠خداقوت به شبکه نسیم بابت تولید این کلیپ🌷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco