eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
119 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با افراد مختلفی مواجه شدم که گفتند چرا پرفسور درخشان پشت آقا و امام پنهان شد و اقتصاد اسلامی را تعریف نکرد! حقیقتا برایم جای تعجب داشت که چطور این بیانات رسا و دقیق پرفسور درخشان را در مناظره نشنیدند! البته بخشی از این ماجرا مربوط است به واکنش‌های غیرمنطقی اما رسانه‌ای غنی‌نژاد. خواهش می‌کنم این کلیپ کوتاه را با دقت و تامل ببینید. پ‌ن: استناد به کلام امام و رهبری همچون استناد به منابع روایی باید به عنوان یکی از روش‌های علمی در مسائل مربوط به حکمرانی مورد استفاده قرار گیرد. توضیحات بیشتر ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
ای‌ نورِ دو عین یااباعبدالله...
نور الثقلین یااباعبدالله...
هنگام وصالِ حق شنیدم ز شهید...
می‌گفت: حسین ❤️ یااباعبدالله...
نتیجه توییت بالا که معتقد به "آزادی، اما گور پدر عدالت اجتماعی" است، می‌شود نمودارهای پایین: در ۳۰ سال اخیر از هر ۱۰۰$ "رشد اقتصادی" آمریکا ، ۷۱$ سهم ۱۰٪ ثروتمند و فقط ۱$ سهم ۵۰٪ مردم شده است. ۱۰٪ ثروتمند بیش از ۴۰ برابر۵۰٪ مردم ثروت دارند! ثروت ۱٪ ثروتمند از ۹۰٪ مردم بیشتر شده است! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشرافیت مذهبی و تقلید مذموم! 🎬 برشی از سخنرانی امام خمینی و اشرافیت مذهبی / نیمه خرداد۹۶ • در تشیع این حرف را نداریم که اگر چوب خشکی گذاشتند اطاعت می کنیم. این حرف اشعری هاست. سرتاپای تشیع عدالت است. • برخی خوبان و بهترین شاگردان امام خمینی تئوریزه کردند اشرافیت را! • فرق عوام شیعه با عوام یهود در مراقبت و نظارت بر مرجعیت است! - جملات مهم و تکان دهنده شهید مطهری درباره تقلید درست! • آیت الله بهجت از طرف امام زمان(عج) چه پیامی به رهبر انقلاب داد؟! 🎧 فایل کامل سخنرانی را اینجا بشنوید 📄 متن کامل آنرا اینجا بخوانید @sahefehkhan ☑️ @m_ghanbarian
برخورد اقتصادی با امر فرهنگی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اینها با "مردم" دشمن‌اند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غنی‌نژاد: چینِ‌کمونیست‌هم‌سرمایه‌داری‌ست!!! لطفا اول کلیپ را ببینید! 🔸🔸🔸 ادامه مطالب کلیپ: 🔸در 21 ژوئن 2017، مدیر عامل شرکت Anbang، وو شیائوهوی، بیمه‌گر خودرو که با نوه دنگ شیائوپینگ ازدواج کرد، برکنار شد. وو 18 سال زندان گرفت. شرکت او ملی شد و دولت در حال تخلیه اموال او است. 🔹در ماه ژوئیه، وانگ جیانلین (دالیان واندا) ثروتمندترین مرد فهرست هونرون در چین که زمانی قول داده بود «دیزنی را شکست دهد»، دستور داده شد پارک‌های موضوعی و هتل‌های خود را بفروشد تا به بانک‌های دولتی بازپرداخت کند. 🔸وانگ شی، بنیانگذار China Vanke، بزرگترین سازنده/کارآفرین کشور، اگرچه متهم به هیچ جنایتی نبود، در سال 2017 مجبور به ترک چین شد و شرکت او توسط شرکت‌های دولتی تصرف شد. 🔹در مارس 2018، چن‌فنگ، مدیر عامل HNA، از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران چین که دارایی‌های بسیاری را در شش قاره انباشته کرده و ۱۰ درصد از سهام دویچه بانک را به خود اختصاص داده و 25 درصد از هتل‌های هیلتون، ده‌ها میلیارد دلار در املاک منهتن، شرکت‌های سوئیسی و غیره، به او دستور داده شد تا املاک و مستغلات و سایر دارایی‌هایی را که «خارج از برنامه سیاست پکن هستند» بفروشد. 🔸بسیاری از شرکت های دولتی عملاً دهه‌هاست که ورشکسته شده اند، اما دولت اجازه نمی دهد شکست بخورند، بنابراین وام های آنها را برای همیشه نادیده می گیرد. در چهل سال اصلاحات بازار، حتی یک شرکت دولتی مهم اجازه ورشکستگی را نداشته است. وجود و هدف آنها توسط برنامه دیکته شده است نه بازار. لینک مرتبط ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
امروز حجت‌الاسلام دکتر یوسفی به نقل مستقیم از آیت‌الله سیدکاظم حائری (شاگردِ بزرگ شهید صدر رحمت‌الله‌علیه) گفتند: شهید صدر اعتقاد داشتند که فتوای ولی‌فقیه در زمینه اقتصاد و... در حقیقت تشریع حکم است. متن مصاحبه دکتر یوسفی با آیت‌الله حائری در کتاب ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی آمده است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
وقتی مردم می‌فهمند ولی لیبرال‌ها نمی‌فهمند! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
● مخصوص کتاب‌خوارها ● دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم. هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی می‌کنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمی‌کنم زیرا آنها را اساسا علمی نمی‌دانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کرده‌اند، که نیازی هم نیست! منابع زیر عموما در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایه‌داری و عدالت. ۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر ۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری ۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری ۴.‌ ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیت‌الله شهید بهشتی ۵. ۲۳ راز سرمایه‌داری؛ پرفسور ها جون چانگ ۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ ۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین ۸. کتاب فریب بزرگ و همچنین آثار و سخنرانی‌های پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم) ۹. عدالت؛ مایکل سندل ۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین ۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی ۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی ۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر ۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ ۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز ۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی ۱۷. استراتژی‌های رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی ۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو ۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف ۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو ۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی ۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی ۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی ۲۴. حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد؛ یانیس واروفاکیس ۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف ۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت ۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت ۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر ۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن ۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمع‌آوری کرده ۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی ۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی بقیه‌اش بماند برای بعد... هر کدام را خواندید خوشحال می‌شوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید. ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
بسم الرب الخبیر ✍️ ملازمهٔ لیبرالیسم و اولیگارشی: مورد ایرانی نویسنده این متن را خیلی نمی‌شناسم. ظاهراً متعلق به طیف اقتصادانان لیبرال است. این متن باعث واکنش‌هایی در بین جریان متدین شده است. تحلیل درخور این موضع نیازمند بررسی مبانی تصوری و تصدیقی آن است. مشهور در سنت لیبرال این است که آزادی سیاسی ملازم با است. دموکراسی یعنی حق عمومی برای تعیین سیاست‌ها و سیاست‌مداران. اما اگر کسی اقدام به نفی دموکراسی و اثبات کرد، لابد چیزی غیر از حق تعیین حکومت به طرق متعارف (انتخابات آزاد) منظورش است. آزادی در این سیاق قاعدتاً باید به آزادی‌های فردی مثل آزادی در رفتارهای شخصی با کمترین دخالت دولت حمل گردد. اما مشخصاً انکار ، خصوصاً با بیان جسورانه بالا، قاعدتاً نشان دهندهٔ عدم حساسیت (بلکه بی‌حسی) اخلاقی گوینده است. خوب حاصل این ایجاب‌ها و سلب‌ها را ببینیم چه می‌شود: کسی دغدغه‌اش تولید ثروت و آزادی‌های فردی است. دموکراسی به معنای انتخابات آزاد بنا به عرف سیاسی لیبرال مورد دغدغه‌اش نیست و آن را در کنار عدالت اجتماعی با بیانی تند نفی می‌کند. به نظر شما حاصل این همه چیست؟ این دقیقاً تعریف سرمایه‌داری لیبرال از نوع فرانسوی، انگلیسی و امریکایی است؛ یعنی لسه فر. در سرمایه‌داری لسه فر (لیبرال و نیولیبرال)، ثروت‌مندان حاکمان سیاسی حقیقی و نامحدود هستند. آن‌ها با کنترل ثروت، همه چیز از جمله انتخابات، سیاست‌مداران و رسانه‌ها را کنترل می‌کنند و بسط یدی فوق‌العاده دارند. در چنین سیستمی، از دموکراسی اگر اثری هم باشد، صرفاً مکانیسمی صوری است برای پنهان‌سازی یک نظام اولیگارشیک. حقیقتاً نظام‌های سیاسی لیبرال و نیولیبرال، تعریف را ارضاء می‌کنند که عبارت است از نظام سیاسی که در آن ثروت‌مندان قدرت و نفوذ بسیار زیادی دارند. طبیعتاً یک طرفدار اولیگارشی دقیقاً‌ مثل آقای خالقی می‌اندیشد: به تولید ثروت فکر می‌کند اما چون به عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی اعتقادی ندارد، منظورش تولید ثروت برای انباشت ثروت شخصی بدون هیچ مسئولیت اجتماعی است. در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی و حاکمیت عمومی هم نباشد، طبیعتاً صاحبان ثروت حاکم خواهند بود! پس در حقیقت، آقای خالقی در یک خط ماهیت تفکر خود را فریاد زده است: اولیگارشی! لذا حدس می‌زنم (مطمئن نیستم) اگر وابستگی‌های مالی ایشان را هم چک کنید،‌ نهایتاً به اولیگارشی فائق در کشور برسید! البته آنچه عجیب‌تر است، چنان که جلوتر گفتم، میزان وقاحت و جسارت ایشان در بیان موضع خود است! البته شاید آقای خالقی به جمع طیف بزرگی از روشنفکران، سوسیالیست‌ها یا مذهبیون سابق پیوسته که معتقدند عدالت اجتماعی آرمانی دست‌نیافتنی است؛ ارتجاعی که در بین بسیاری از مارکسیست‌های سابق سابقه داشت. حقیقتاً واقع‌اش این است که عدالت اجتماعی بدون بنیان‌های متافیزیکی و الهیاتی درخور، آرمانی دست‌نیافتنی است و اگر دیدید بسیاری از اقتصاددان‌های فاقد دانش الهیات یا گرایش معنوی به این جمع‌بندی رسیدند تعجب نکنید! @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
یکی از سخت‌ترین مرگ‌ها، مرگ بر اثر سرماست. وقتی استخوان‌هات از درد در حال شکستن هستند و تک تک عضلات و رگ‌هات دارن سیاه میشن وقتی دندونات از سرما می‌شکنن وقتی از شدت بی‌خوابی چشم‌هات آتش گرفته ولی از شدت سرما نمی‌توانی بخوابی و... ما مردم ایران هیچ درکی از مردن به خاطر سرما نداریم در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید دادیم و امروز در کمال تاسف می‌بینیم فقرا و مستضعفین اروپا در خیابان‌ها یخ می‌زنند و می‌میرند... بدون تردید دلیل اصلی این اتفاق دردناک "لیبرالیسم" و آزادی از بندگی خداست. دلیل این اتفاق بندگی شیطان و شیاطین است... دلیل این اتفاق شیطان‌های انسان‌نما هستند که می‌گویند: عدالت اجتماعی به مثابه سراب! می‌گویند "گور پدر عدالت اجتماعی" می‌گویند "نظم خودجوش" می‌گویند "نظام بازار" می‌گویند "منفعت‌طلبی شخصی" می‌گویند "دست نامرئی" و ناگهان مشت نامرئی اسمیت و گرگ هابز و سگ سرمایه‌داری به جان مردم می‌افتند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در یک به کام مرگ می‌برند مردم ایران اما هرچقدر در پناه اسلام و جمهوری اسلامی درآمدند به آرامش مادی و معنوی بیشتری رسیدند و هرچقدر حرص و طمع کورشان کرد و دشمنی با اسلام پنبه در گوش‌هایشان نهاد علت سختی دیگران و فشار بر محرومان شدند...اما اگر می‌خواهید بدانید چرا غربی‌ها اینگونه می‌میرند و ما نه، اینجا توضیح داده‌ام: https://ble.ir/h_abasifar/6559443940417117637/1682671093633 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یک کشور در کمتر از یکسال در یک کالا همه‌ی آنها را تحریم ناقص کرد ۲۰۰ هزار نفرشان از سرما یخ زدند! پیروزی جمهوری اسلامی در برابر تحریم را اگر نمی‌بینید کورید! همه‌ی کشورهای دنیا در همه‌ی کالاها و روابط اقتصادی بیش از ده سال یک کشور ایران را تحریم کردند و ما چون ما یک اقتصادِ فرهنگی‌ست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
این حرف را از طرف اقتصاددانانی می‌گویم که اثری از غربزدگی در آنها نیست: جمهوری اسلامی شاید امروز بزرگترین اقتصاد دنیا نباشد اما بدون تردید "مقاوم‌ترین" اقتصاد دنیاست... این حرف، حرفِ محکمی‌ست حرف دقیقی‌ست هزار و یک دلیل و منطق دارد کوچکترینش اینکه اگر این تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد علیه وضع می‌شد از روی نقشه جغرافیا حذف شده بود. 💠 @h_abasifar
زمستان سخت اروپا را ببینید... یک هزارم تحریمی که ما شدیم را هم تحمل نکردند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوربین مخفی تاثیرگذار. ببینیم و بیاندیشیم که این خانه‌های سالمندی که روز به روز جمعیتشان بیشتر می‌شود هیچ ارتباطی با سیاستهای شهرسازی ما ندارند؟ تعرّف و تعاونی که در شهرسازی سنتی ما و خانه‌های گسترده‌‌اش به اوج می‌رسید با جمع کردن چند نسل با هم زیر یک آسمان، اساسا اجازه ظهور پدیدارهایی همچون خانه سالمند را نمی‌داد. @baladetayyeb
اینجا ایران عزیز ماست این هم مردم نازنین ما... هرچه از غرب و شرق دور شویم به سعادت نزدیک می‌شویم...
وقتی دو ساختمان را با هم مقایسه می‌کنیم ابتدا به مسائل اساسی آن می‌پردازیم. یعنی اول در مورد استحکام آن دو صحبت می‌کنیم. بعد جنس مصالح آن دو را مقایسه می‌کنیم. بعد طراحی کلی آن دو را بررسی می‌کنیم. بعد امکانات اساسی آن دو را می‌بینیم و .... و در نهایت قیمت آن دو را می‌پرسیم. در مورد مقایسه دو اقتصاد هم ابتدا باید سراغ متغیرها و شاخص‌های اساسی و بنیادین رفت؛ مثل "مقاومت اقتصادی" مثل "استقلال اقتصادی" مثل "تحریم ناپذیری" مثل "پیشرفت دائمی و بلند مدت" مثل "دانش بنیان بودن" مثل "نقش مردم در اقتصاد" مثل "عدالت اجتماعی" مثل "تناسب فرهنگی داشتن" مثل "تناسب سیاسی داشتن" مثل "پاک بودن" مثل "متوارن بودن" مثل "مخرب بودن" و مهم‌تر از همه اینها: مالکیت آن دو! سند آن دو! مکان آن دو و... اگر بهترین ساختمان سندش جعلی باشد! قطعا آن را نمی‌خرید. یا اگر در زمین غصبی ساخته شده باشد یا عن‌قریب باشد که شهرداری بخواهد آن را تخریب کند یا اساسا این ساختمان در مسیر سیل باشد دیگر هیچ شاخص دیگری مطرح نمی‌شود چه برسد به تزئینات داخلی خانه... که البته هیچ‌کدام از این شاخص‌ها طراحی نشده است! و چقدر دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های ما در زمینه "شاخص‌سازی" عقب‌اند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
✳️ معجزه اقتصاد اسلامی در حل مشکل مسکن مهاجرین ❇️ وقتی پیامبر اعظم به مدینه هجرت کرد، بر اساس نگرش‌های بنیادین توحیدی، از نظریه تعادل بازاری برای حل مشکل مسکن عدول کرد و حل آن را به ساختار موجود عرضه و تقاضای مسکن نسپرد، بلکه نوعی ساختار غیربازاری مبتنی بر مشارکت حکومتی-مردمی پایه‌ریزی کرد. ✳️ایشان نگفت، مهاجرین به بازار املاک بروند و به نرخ اجاره تعادلی، خانه اجاره کنند، بلکه انصار را تشویق به ایثار و جا دادن مهاجرین در منزل خود کرد. ❇️ پیامبر در اقدامی حکومتی مسکن اجتماعی صفه را برای کسانی که در خانه انصار جایی نیافته بودند، ایجاد کرد. ❇️ پیامبر با مداخله دولتی به افراد برای ساخت مسکن زمین واگذار کرد. ❎ پیامبر نگذاشت مهاجران بر سر سفره اطعام انصار بنشینند، بلکه آنها را به تامین مخارجشان در چارچوبی جدید واداشت( مزارعه و مساقات) ✳️ در برنامه ریزی پیشرفت نبوی، ساختار فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پشتیبان پیشرفت کوثری نه تکاثری شکل گرفت ❇️ پینوشت ✅ اقتصاددانان بر اساس مبانی(پیش‌فرض‌ها) و نظریه تحلیلی(تبیین و پیش‌بینی) مورد قبول، ساختار(سازمان-قواعد-ابزار) و سیاست (اقدام در چارچوب ساختار) برای اداره امور اقتصادی (تولید و توزیع کالاها و خدمات) ارایه می‌دهند. ❇️ آنها با فرض تحلیل ذره‌ای، عقلانیت و نظم خودجوش بازار، نظریه تعادل بازاری را میپذیرند و ایجاد یا حفظ ساختارهای بازاری و استفاده از سیاستهای قیمتی برای تنظیمگری درون ساختار بازاری را توصیه می‌کنند ❇️ اگر مبانی و نظریه تغییر کند، ساختارها و سیاستهای پیشنهادی نیز تغییر می کند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2