eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید جواد جهرمی هم‌کلاسی دوران دانشگاهم بود. اکنون مدیرعامل بورس کالاست! می‌فرماید همه کسانی که اینجا هستند اذعان دارند که قیمت‌گذاری دستوری غلط است! برادر عزیز! مشکل همین‌جاست! 🔸مشکل این است که شما با کسانی می‌نشینی و برای کسانی سخنرانی می‌کنی که همه ذینفع گران‌سازی هستند. 🔸مشکل این است که شما در مورد قواعد و قوانینِ نهاد و ساختاری حرف میزنی که اصل وجودش محل تامل است. 🔸مشکل این است که شما همان تفکری را پذیرفته‌ای که رشد منهای عدالت را توصیه می‌کند. اینکه می‌گویی امروز گران‌سازی کنیم تا تولیدکنندگان سود بیشتری بکنند تا عرضه کم نشود تا تقاضای واردات و درنتیجه تقاضای ارز بیشتر نشود! علتش را می‌دانم! تو هم مثل اکثر قریب به اتفاق اقتصادخوانده‌ها فریب خوردی! 🔹فریب خوردی که فکر می‌کنی تنها راه حمایت از تولید، گرانسازی است. 🔹فریب خوردی که فکر می‌کنی تورم همیشه و همه‌‌جا یک پدیده پولی است. 🔹فریب خوردی که فکر می‌کنی باید عده‌ای زیر چرخ‌های توسعه توهمی له شوند. 🔹فریب خوردی که فکر می‌کنی قیمت غیردستوری وجود دارد. 🔹فریب خوردی که فکر می‌کنی بازار آزاد و رقابتی تخیلی که در هیچ‌کجای دنیا وجود خارجی ندارد شفابخش است. 🔹فریب خورده‌ای که فکر می‌کنی در شرایط انحصاری موجود باید سگ را رها کرد و سنگ را هم بست. فریب خورده‌ای برادر عزیز... لابلای جلسات و سخنرانی‌ها فرصتی پیدا کن و کتاب فریب بزرگ استادت را بخوان... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
♦️ درخواست از رییس‌جمهور برای اصلاح سیاستهای مسکن و شهرسازی 🔸 تغییر رویکرد آپارتمانی به ویلایی( موجب کاهش حدود ۵۰۰ میلیون تومانی هزینه ساخت) ♦️ ایجاد امکان ساخت تدریجی مسکن توسط خود مردم ( موجب کاهش تصدی گیری دولت و خانه تر شدن محرومان) 🔸 واگذاری گسترده و منضبط زمین به مردم، ♦️ وضع مالیات بر زمین‌های احتکار شده از سوی سرمایه داران و نهادهای دولتی ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این چند دقیقه را ببینید و پخش کنید. ایشان رئیس انقلابی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند. می‌گوید مردم عزیز من یک شرکت دولتی هستم!!! نه یک نهاد حکمرانی در عرصه فرهنگ! بخاطر بی‌عرضگی خودمان در تامین مالی صدا و سیما بخاطر نان شب سی هزار کارمند صدا و سیما بخاطر قانونی که می‌گوید حتی صدا و سیما هم باید مثل یک بنگاه اقتصادی خرجش را خودش دربیاورد بخاطر تفکر نئولیبرال مسئولین کشور در سه دهه اخیر که هزینه برای فرهنگ را "زیان" می‌نامند و بخاطر نداشتن روحیه انقلابی؛ مجبوریم فرهنگ‌فروشی کنیم! مجبوریم افسار فرهنگ را به دست بنگاه‌های اقتصادی بدهیم. مجبوریم دستمان را جلوی چشم‌آبی‌ها دراز کنیم. مجبوریم خلاف قانون اساسی و قوانین مصوب شورای انقلاب عمل کنیم. مجبوریم... آقای جبلی... اگر نمی‌توانی مجبور نیستی مسئولیت قبول کنی... ما هم راهکار داریم برای اقتصاد صدا و سیما هم راهکار داریم برای حذف تبلیغات هم راهکار داریم برای افزایش کمی و کیفی تولیدات صدا و سیما... شما ذهنتان اسیر دوگانه بودجه دولتی یا تبلیغات است. نئولیبرالیسم یعنی کل شی کالا و کل ارض بازار... با این رویکرد اطلاع ثانوی شما قطعا یوم القیامه خواهد بود که البته روز حساب است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فریب‌خوردگان... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
شوخی به اسم فیلترینگ! 💢بررسی‌های سامانه پایش فضای مجازی «دیتاک» در ایران مشخص کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بوده‌اند، اینستاگرام ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی داشته و حدود چهار میلیون نفر هم در توییتر فارسی فعال بوده اند. ⛔ تقریبا همه سیاست گذاری های دولت دچار همین آفت عجیب سیاست گذاری ظاهری و تشریفاتی و عدم اجرای واقعی است، دوستی در یکی از کشورهای اروپایی نقل می کرد، وقتی در آنجا دسترسی به شبکه ای مسدود(فیلتر) می شود عمرا با هیچ ابزاری قابل دسترسی نیست! اما در ایران فقط با پرداخت 30 هزارتومان ماهانه و نصب VPN هر کسی آزادانه و با سرعت بالا به هر محتوایی از مسائل غیر اخلاقی گرفته تا امنیتی و ... دسترسی دارد! این یعنی.... بله! https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از اندیشکده قصد
📌 همایش: تحریف ظالمانه بازکاوی پدیده تحریف امام 💢 موضوع نشست: اندیشه اقتصادی امام خمینی (ره) ارائه دهندگان: 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا رضی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🏢 مکان: اندیشکده قصد (خیابان عطاران، روبروی کوچه 25) ⏰ زمان: پنجشنبه: ساعت 10-12 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دولت؛ شرکت و بنگاه نیست! این ۲دقیقه صحبت از رئیس صداسیما تقریبا بخش عمده ناکارآمدی‌های ناخواسته اقتصادی و نارضایتی به حق مردم را توضیح میدهد. عده‌ای با تبدیل حسابداری ملی بخش مهمی از شئون حاکمیتی به حسابداری شرکتی و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های دولتی و غیردولتی عملا آن‌ها را ذینفع ضرر مردم نموده‌اند. غیر از صداوسیما که فرهنگ یک جامعه است، از آب و برق و گاز که نیاز اساسی جامعه اسن تا نفت و فولاد و مس و.. که اموال مردم است؛ در این صورت‌بندی فعلی هر چه‌قدر به مردم امکانات بیشتر کمی و کیفی بدهد زیان‌ده محسوب شده و مدیران آن محکوم می‌گردند! این موضوع باعث میشود که دیگر برای صداوسیما مهم نباشد که شعار سال رشد تولید باشد، او باید از تبلیغات صندوق‌ها و سبدگردان‌های بورسی و سودهای بانکی تبلیغ پخش کند.. یا شعار سال اگر اشتغال‌آفرینی باشد با تبلیغ یک دوغ خاص و یک فرش‌فروشی و یک لوازم خانگی‌فروشی خاص و یک فروشگاه زنجیره‌ای موادغذایی خاص باعث ایجاد انحصار ملی چند شرکت محدود و بیکار شدن صدها هزار فعال اقتصادی کوچک شود.. باید این روند ناکارآمد و مخرب هرچه زودتر با مطالبه نخبگانی پایان یابد و مردم طعم خوب خدمت کارآمد حاکمیت را احساس کنند. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
انحصار! فوتبال را طبق معمول نمی‌بینم! نهایت قصه این است که چون برخی از هموطنانم از پیروزی تیم ملی خوشحال می‌شوند من هم خوشحال می‌شوم و طبیعتا از باخت ایران به خاطر ناراحتی هموطنانم ناراحت می شوم کنش سیاسی چند بازیکن فوتبال یا چند بازیگر سینما هم ارزشی ندارد؛ نه تاییدشان و نه تکذیبشان برایم مهم نیست. اما به بهانه جام جهانی می‌خواهم رابطه فوتبال،‌ نظام اقتصاد سرمایه‌داری و استعمار نو را کمی شرح بدهم. برای تبیین این مساله به پدیده فوتبال و بررسی جایگاه این پدیده ذیل یک «سیستم» می‌پردازم: بازیکنان فوتبال دو شخصیت دارند. ١. بیلبورد تبلیغاتی ٢. فوتبالیست در حقیقت شخصیت اول بازیکنان فوتبال هیچ تفاوتی (تاکید میکنم هیچ تفاوتی) با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد. اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید امکان ندارد اجازه بدهند آن تبلیغات را روی پیراهن و کفش و پشت سرت موقع مصاحبه را برداری. یعنی اگر بازیکنی بگوید این تبلیغ روی پیراهنم نباشد میگویند: مشرف! خوش آمدی! در حقیقت فوتبال ابزاری است برای دیده شدن صفحه تلویزیون (و سایر رسانه‌هایی که آن را پخش می‌کنند) یعنی ابزارِ جذابیتِ رسانه است. چه پدیده‌ای می‌تواند چشم چند میلیارد نفر را به صفحه تلویزیون بدوزد؟ فلذا اینجاست که شاخه‌ای در اقتصاد باز می‌شود با نام «اقتصاد توجه» اینجاست که نگاه شما را دیگران می‌فروشند. بدون اینکه شما خبر داشته باشید این نگاه که مال شماست فروخته می‌شود! متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2200 ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلابی ها نمی خوانند! آنها میخوانند! ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از رادیو سداد
تولید_1_مقدمه_مشکلات اقتصادی.mp3
2.22M
🎙 | قسمت اول 🗂موضوع: تولید؛ کلید حل مشکلات اقتصادی تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
هدایت شده از اندیشکده قصد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 راهبرد مربع کردن دایره تورمی براساس تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «مهار تورم» رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم آقای علی ظاهری بیرگانی، پژوهشگر اقتصاد راهبردی به بررسی یکی از راهکارهای مهار تورم می‌پردازد.  عبارت «مربع کردن دایره» استعاره‌ای برای تلاش برای انجام کاری غیرممکن استفاده می‌شود. بر این اساس، وقتی با یک معضل اساسی مواجهید که مثل دایره معیوب (loop) دائماً خود را تشدید می‌کند، باید اصطلاحاً آن دایره را مربع کنید، یعنی چرخه را بشکنید.(۱) مواجهه فعالانه با چرخه‌ مخرب و تشدیدشونده تورمی در اقتصاد ایران الزامی است؛ چراکه در نگاه راهبردی تا وقتی سیاست‌گذار برای شکستن دایره تورمی فعلی مداخله فعال نکند، این چرخه معیوب به حرکت خود ادامه خواهد داد. اقتصاد ایران که بیش از پنجاه سال به‌طور متوسط با تورم بیست‌درصدی دست‌به‌گریبان بوده و دهه ۹۰ را با تاب‌آوری در مقابل سلاح تورمی تحریم آمریکا(۲) پشت سر گذاشته، در چهار سال گذشته به دلیل گرفتار شدن در «دایره مخرب تورمی» -بسان بیماری که از تب مزمن رنج می‌برد- پیوسته نرخ‌های تورم بالای چهل درصد را تجربه کرده، به‌طوری‌که متوسط نرخ تورم در چهار سال اخیر حدود ۴۵.۳ درصد بوده است؛ به همین دلیل کاهش چشم‌گیر تورم باید اولویت اصلی سیاست‌گذار و مجری اقتصادی باشد، اما چگونه؟ همچنین سؤال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که «عامل مسلط» برای افزایش تورم در اقتصاد ایران به‌ویژه در چهار سال گذشته از چه نوعی است؟ آیا عامل مسلط، رشد نقدینگی است یا افزایش نرخ ارز؟ آیا افزایش نرخ ارز، معلول افزایش تورم است یا علت آن؟ در این یادداشت ضمن تبیین مختصری از «دایره تورمی» به مقایسه دو رویکرد تعدیل و تثبیت درباره «ماهیت تورم در اقتصاد ایران» پرداخته و بخشی از کارنامه گذشته و نسخه‌های تجویزی این دو جریان بررسی می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مؤلفه‌های راهبرد مربع کردن دایره تورمی تبیین و نشان داده می‌شود که برای خروج از این دایره مخرب «الزاماً باید دست قدرتمند سیاست‌گذار به کمک اقتصاد بیاید» که آن‌هم مستلزم اعمال -و نه‌فقط اعلام- سیاست کنترل و تثبیت نرخ ارز است؛ زیرا یکی از الزامات اساسی رشد تولید و مهار تورم از منظر علم اقتصاد کلان، وجود بازار ارز غیرمختل (undistorted) است(۳) اما بازار ناقص ارز در اقتصاد ایران مختل شده و همچون دماسنج مختل دمای اعلامی آن با دمای واقعی اقتصاد متفاوت است. ادامه یادداشت در لینک زیر 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52758 @Ali_zaheri
هدایت شده از رادیو سداد
کیفیت بالا استاد قنبریان - تحریف امام.mp3
15.62M
🎙برنامه | قسمت ششم 🗂موضوع: تحریف امام 🗣 استاد: حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🗓 اندیشکده قصد - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: این حرف شهید مطهری که رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است هنوز در حوزه علمیه مهجور است... 💢 موضوع سخنرانی: اندیشه اقتصادی امام خمینی (ره) صوت کامل 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
4_5904415507452268650.mp3
2.88M
این صوت را خوب گوش کنید تا مانیفست مبارزه لیبرال های ایرانی علیه حاکمیت ولایت فقیه را خوب بشناسید. اینها به دنبال قیام توده ها برای آن چیزی هستند که آن را آزادی می دانند. البته تعریفشان از آزادی، همان آزاد گذاشتن استعمارگران برای چپاول ایران اسلامی است. استعمارگران آزاد باشند تا همه ایران را با دلارهای کثیفشان بخرند. استعمارگران آزاد باشند تا هر قیمتی را دوست دارند حاکم کنند و دولت هم حق نداشته باشد بر علیه آنها اقدام کند. در نگاه این ها، هر حرکت حاکمیت برای دفاع از مردم، فضولی در کار مردم است و طبعا به دنبال آن هستند که یگانه مزاحم استعمار یعنی ولایت را از دور خارج کنند تا چپاول گران بدون مزاحم درندگی کنند. اینها به دنبال قیام هستند برای حاکمیت استعمار... و اسم این را می گذارند آزادی برای مردم... آنجایی محقق می شود که مردم، دانشگاهیان و دولتمردان این حرف ها را باور کنند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اقتصاد فرهنگی
این صوت را خوب گوش کنید تا مانیفست مبارزه لیبرال های ایرانی علیه حاکمیت ولایت فقیه را خوب بشناسید.
غنی نژادی که میگفت با انقلاب مخالف است میگوید باید برای رسیدن به آزادی و نظم خودجوش! به سراغ انقلاب و مهندسی فرهنگی برویم 😂😂😂😂
هدایت شده از حسین زمانی میقان
تولی و تبری 👌 @hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای جهرمی مدیرعامل بورس کالا گفته است: برای اینکه از تولید حمایت کنیم باید قیمت‌ها را آزاد کنیم تا بالا برود تا تولیدکننده سود کند و بیشتر تولید کند! در پاسخ به ایشان به چند نکته اشاره می‌کنم: اول اینکه برای رسیدن به چنین راهکاری چه نیازی به فراگیری دانش اقتصاد! و تشکیل حکومت و استقرار دولت است؟ تولیدکنندگان در ساختار انحصاری سرمایه‌مدارانه را رها کنیم تا با انگیزه کسب سود محرومین و طبقات پایین جامعه را نابود کنند. واقعا اگر هدف حمایت از تولید و رشد اقتصادی است چرا عدالت را ذبح کنیم و با همان شیوه توسعه غربی جلو برویم؟ اگر می‌خواستیم از همان شیوه استفاده کنیم چه نیازی به انقلاب بود؟ ثانیا چرا برای حمایت از تولید سراغ نرخ بهره بانکی نمی‌روید تا با کاهش آن از تولید حمایت کنید؟ که البته تنها راه آن از بین رفتن تعدد بانک‌ها و تجمیع آنها در یک بانک ملی است طوری که آن بانک موظف باشد از تولیدات اساسی با وام بدون بهره حمایت کرده و در ردیف‌های بعدی از صنایعی که باعث تقویت نظام اقتصادی و حاکمیت سیاسی می‌شود و منافع مستضعفین را تامین می‌کند پشتیبانی کند. ثالثا با بالارفتن قیمت وضعیت معیشت مردم و طبقات پایین بیش از این آسیب خواهد دید و با کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا تولید هم آسیب خواهد دید. در وضعیت کنونی مهم‌ترین عامل رشد تولید پایین آمدن نرخ بهره تسهیلاتی است که به تولیدکننده اعطا می‌شود. وقتی ۲۳ درصد سود سپرده‌گذاری است طبیعتا بانک باید بیش از ۳۰ درصد از تولیدکننده و سرمایه‌گذار بگیرد. با نرخ ۳۰ درصد وام چطور تولید می‌تواند رشد کند؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
‏استفاده صرف از مکانیزم ‎ برای حل ناترازی ها، ناترازی را رفع نمی‌کند ولی حتماً توزیع درآمد و ثروت را نابرابرتر می‌کند. ‎ ‏‏به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
آقای دکتر عیبی ندارد! اول بروید به دکتر غنی‌نژاد که مروج اقتصاد "لیبرال" است بگویید علم اقتصاد لیبرال و غیر لیبرال ندارد! بعد که جواب درخور گرفتید در مورد اسلامی و غیراسلامی بودن آن گفتگو می‌کنیم مگر اینکه لیبرالیسم را علم بدانید!😁 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید در نظام اقتصاد سرمایه‌داری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید می‌آید، سیاست‌های قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده می‌کنند. به این ترتیب که به سرمایه‌دار اجازه می‌دهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب می‌کند تغییر دهد و طبعا سرمایه‌دار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر می‌دهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحران‌ها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت می‌توان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایه‌دار که ابتکار عمل قیمت‌گذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران می‌کند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش می‌یابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایه‌دار از بحران است. اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد می‌کند؟ از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است می‌توان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحران‌هایی که در تولید رخ می‌دهد، افزایش سطح قیمت نیست. راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینه‌های تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج می‌کند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینه‌های تولید موجب می‌شود که تولید رخ دهد بی‌آنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمت‌های جهانی مخالفت می‌کند و هم با این‌که قیمت‌های درون کشور، جهانی شود. اما در واقعیت چه رخ می‌دهد؟ و چرا محصولات گران می‌شوند؟ در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم. سرمایه‌داران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایه‌داری را دنبال می‌کنند، همواره جهت‌گیری گران‌سازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت می‌کنند. لذا با عنوان‌هایی چون جهانی‌سازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش می‌کنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گران‌سازی پیدا شود و گران‌سازی را موجه سازند. و این گران‌سازی‌ها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید می‌آورند. و نیز این جریان از هر حربه‌ای برای گران‌سازی مجدد استفاده می‌کند. ابزار ویژه‌ای که این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایه‌داران، زمینه کنش سرمایه‌سالاران برای گران‌سازی و موجه ساختن افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود. در سوی مقابل، جریان انقلابی معیشت طبقه مستضعف را هدف قرار می‌دهد و تلاش می‌کند اجازه چنین گران‌سازی‌هایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است. حال شاید دعوا روشن تر شده باشد. بعضی از غرب‌خوانده ‌ها، راه حل بحران‌ها را گران‌سازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان می‌دانند (البته همین‌ها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایه‌دار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی). در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال می‌کند. بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فقیه شانی و فقیه تشَئُّن‌ساز! بعد از گالیله و ایده گرد بودن زمین هنوز برخی اعتقاد دارند زمین تخت است. دعوای گالیله بیش از اینکه یک دعوای علمی باشد یک دعوای سیاسی و ایدئولوژیک بود. جنگ با کلیسا و نهاد دین، بوسیله علم. درحقیقت از بین معارف دینِ تحریف‌شده مسیحیت به راحتی می‌شد گزاره‌هایی پیدا کرد که خلاف واقع باشد و با همان یک گزاره حاکمیت معارف الهی بر معرفت تجربی بشر را کنار گذاشت. پیدا کردن این گزاره‌ها در علوم طبیعی کار مشکلی نبوده و نیست. تفاوت کلیسای مسیحی با حوزه علمیه اسلامی هم در این بود که اسلام همواره برای علم و عقل انسان ارزش قائل بوده و هرگز در مقابل کشف حقیقت تعصب به خرج نداده است. اما وقتی به عرصه علوم انسانی وارد می‌شویم دو سطح را باید در نظر بگیریم. مرحله اول، شناخت انسان، جهان، وجود و معرفت است. در این مرحله تا قیامت هم انسان تلاش کند نمی‌تواند به اندازه خالق خویش معرفت کسب کند. فلذا در این مرحله ولایت علوم الهی بر علوم تجربی بشر تا ابد باقی خواهد بود. اما در مرحله دوم یعنی مرحله ترسیم وضع مطلوب و سیاست‌گذاری برای رسیدن به آن چه؟ آیا در این مرحله انسان بی‌نیاز از وحی است؟ ناگفته پیداست که شناخت مطلوبِ انسان جدای از شناخت خود او نیست (که در مرحله اول ذکر شد). بنابراین سیاست‌گذاری در مسیر رسیدن به آن مطلوب نیز باید تحت ولایت کلیه وحی باشد. در مورد آنچه در دنیای امروز تحت عنوان علم اقتصاد معرفی می‌شود مطلوب‌هایی که مفروض گرفته شده کاملا در تعارض با مطلوب حقیقی انسان است. یادداشت کامل ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فقیه شانی و فقیه تشَئُّن‌ساز! بعد از گالیله و ایده گرد بودن زمین هنوز برخی اعتقاد دارند زمین تخت است. دعوای گالیله بیش از اینکه یک دعوای علمی باشد یک دعوای سیاسی و ایدئولوژیک بود. جنگ با کلیسا و نهاد دین، بوسیله علم. درحقیقت از بین معارف دینِ تحریف‌شده مسیحیت به راحتی می‌شد گزاره‌هایی پیدا کرد که خلاف واقع باشد و با همان یک گزاره حاکمیت معارف الهی بر معرفت تجربی بشر را کنار گذاشت. پیدا کردن این گزاره‌ها در علوم طبیعی کار مشکلی نبوده و نیست. تفاوت کلیسای مسیحی با حوزه علمیه اسلامی هم در این بود که اسلام همواره برای علم و عقل انسان ارزش قائل بوده و هرگز در مقابل کشف حقیقت تعصب به خرج نداده است. اما وقتی به عرصه علوم انسانی وارد می‌شویم دو سطح را باید در نظر بگیریم. مرحله اول، شناخت انسان، جهان، وجود و معرفت است. در این مرحله تا قیامت هم انسان تلاش کند نمی‌تواند به اندازه خالق خویش معرفت کسب کند. فلذا در این مرحله ولایت علوم الهی بر علوم تجربی بشر تا ابد باقی خواهد بود. اما در مرحله دوم یعنی مرحله ترسیم وضع مطلوب و سیاست‌گذاری برای رسیدن به آن چه؟ آیا در این مرحله انسان بی‌نیاز از وحی است؟ ناگفته پیداست که شناخت مطلوبِ انسان جدای از شناخت خود او نیست (که در مرحله اول ذکر شد). بنابراین سیاست‌گذاری در مسیر رسیدن به آن مطلوب نیز باید تحت ولایت کلیه وحی باشد. در مورد آنچه در دنیای امروز تحت عنوان علم اقتصاد معرفی می‌شود مطلوب‌هایی که مفروض گرفته شده کاملا در تعارض با مطلوب حقیقی انسان است. وضع مطلوب، همان وضع عادلانه است که باید به سمت آن حرکت کنیم. وضع عادلانه‌ای که اسلام ترسیم می‌کند با وضع عادلانه‌ای که مکاتب دیگر توصیه می‌کنند زمین تا آسمان تفاوت دارد. مکتب اسلام ناب محمدی هرگونه شکاف طبقاتی درجامعه را معلول بی‌عدالتی می‌داند و به صورت پسینی و پیشینی سعی در ایجاد جامعه‌ای دارد که به تعبیر امام خمینی "همه تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند". چرا تقریبا؟ چون تفاوت استعدادها و تلاش افراد را نادیده نمی‌گیرد. چرا یک سطح؟ زیرا در صورت رعایت عدالت تفاوت افراد منجر به ایجاد طبقه نمی‌شود. فقه شیعه تا قبل از امام بیشتر متکفل بیان حکم شرع در "وضع موجود" بود. امام رضوان‌الله‌‌علیه این تکلیف فقه را به "حرکت به سمت وضع مطلوب" (= وضع عادلانه) تغییر دادند و فقیه شانی را به فقیه تشَئُّن‌ساز تبدیل کردند. فقیه تشَئُّن‌ساز مساله‌گو نیست! مساله‌ساز است. فقیه تشَئُّن‌ساز وقتی ایران‌مال را می‌بیند نمی‌گوید مسجد درون ایران‌مال باید در شان آن باشد! بلکه ایران‌مال را پایین می‌کشد و مسجد را آنگونه که در شان جامعه اسلامی است می‌سازد. فقیه تشَئُّن‌ساز وقتی به زمین اقتصاد نگاه می‌کند و می‌بیند هرچه مواهب است به یک سمت در حرکت است، نمی‌گوید مواهب جمع شده را مشت مشت بردارید و به آن سو بریزید! فقیه تشَئُّن‌ساز متوجه می‌شود زمین کج است و به حکم شرع ابتدائا به سراغ صاف کردن زمین می‌رود! برخی ممکن است تصور کنند این صاف کردن زمین (=عدالت) ربطی به فقه و فقاهت ندارد! اما اسلام امام که "هو الحکومه" بود کاری جز صاف کردن زمین ندارد و فقه سنتی نیز ابزار رسیدن به این هدف است. فلذاست که شهید مطهری می‌فرمایند رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه‌داری است که زمین را به نفع سرمایه و سرمایه‌دار کج کرده و انبوه مردم را به اضطرار درآورده تا در خدمت آنها باشند. جای گالیله خالی است که ببیند زمین گرد نبود؛ کج بود! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar