◻️پاسخی به شبهه یکی از اساتید حقوق جزا و جرمشناسی درباره رابطه «عدالت» و «اجرای حدود اسلامی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نقل میکنند که یکی از متخصصان حقوق جزا و جرمشناسی در پاسخ این سوال که چرا کتابی در موضوع حقوق جزا نمینویسد؟ چهره در هم کرده و فرموده: «من کتاب بنویسم تا شما اعدام کنید و دست بِبُرید و سنگسار کنید؟!»
در این میان یکی از حاضران پرسیده است: «مگر شما حدود و قصاص را قبول ندارید؟»
استاد محترم در پاسخ گفته است نه تنها قبول دارم؛ بلکه مدافع اجرای حدود و قصاص هم هستم! اما مقدمه اجرای حدود اسلامی، تحقق عدالت اسلامی است. «شما نخست عدالت اسلامی را اجرا کنید خودم برای اجرای حدود، کفن میپوشم». ابتدا باید عدالت اسلامی را اجرا کرد و پس از نهادینه شدن عدالت اسلامی در جامعه آنگاه نوبت به اجرای حدود میرسد. و ادامه داده است که «در عدالت اسلامی فقر نیست، بیکاری نیست، فساد نیست، رانت نیست، ستم نیست!» اما «در جامعهای که بیکاری و فساد است و خبری از عدالت نیست، اجرای حدود، معنا ندارد و اجرای حدود خودش نقضِ غرض است و خودش ستم است!»
و سپس هم ادامه داده است که «چگونه میشود در کشوری که فقر، بیکاری، گرانی، و طلاق زوجین بیداد میکند برای فریب افکار عمومی از حجاب حرف زد.»
جدیداً هم در یکی از کانالهای علمی دیدم که با قلم خود آن استاد این مطلب و این پرسش و پاسخ مطرح شده است!
♦️هر چند بنده نمیتوانم باور کنم که چنین سخنانی از یک متخصص حقوق و جزای اسلامی صادر شده باشد! زیرا بطلان و سستی چنین سخنی آشکارتر از آن است که نیاز به بررسی تفصیلی داشته باشد. چنین سخنانی که مدتی است به گونههای مختلف و با بیانهای گوناگون از سوی مخالفان حدود وقوانین اسلامی بر زبان جاری میشود، بیش از آنکه محصول «دلیلجویی» و بحثی «علمی و تحقیقی» باشد، بیشتر معلول «علتهایی درونی» و «انگیزههایی غیرعلمی» است.
یعنی این محقق محترم و امثال او، نمیدانند که
✔️اجرای حدود از ارکان عدالت اسلامی است؟ یعنی یکی از اجزا و ارکان عدالت اسلامی، اجرای حدود اسلامی است؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند برای مبارزه با فساد و رانت و ظلم، چارهای جز اجرای حدود و دیات نیست؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند که منوط کردن اجرای حدود و مواجهه سخت با مجرمان، به رفع فقر، بیکاری، گرانی و طلاق در جامعه، منوط کردن آن به امری محال است؟! زیرا هیچ جامعهای نبوده و نیست و پیدا نخواهد شد که چنین اموری در آن وجود نداشته باشد. اساساً ما «جامعه معصوم» نداریم.
✔️ممکن است گفته شود که منظور این استاد محترم این نبوده است که «هیچ» فقر و بیکاری و گرانی و طلاقی در جامعه نباشد بلکه منظورشان به صورت نسبی بوده است! اگر چنین باشد، سؤال میکنیم که معیارشان چیست؟ تا چه میزان یا تا چه درصدی از وجود فقر و بیکاری و گرانی و ... را مانع اجرای حدود اسلامی نمیدانند؟! و آن معیار و میزان را به چه دلیلی و با چه میزان و معیاری تعیین کردهاند؟!
✔️به علاوه آیا این نظر ایشان فقط مربوط به حدود و ارزشهای اسلامی است یا هر ارزش و قانونی را شامل میشود؟ مثلاً اگر کسی بدهی خود را نداد، یا اگر کسی خانه خود ایشان را آتش زد یا ماشین خود ایشان را دزدید باز هم نظرشان این است که تا زمانی که فقر و گرانی و طلاق در جامعه هست، نباید قوانین و مقررات را درباره آنها اجرا کنیم؟! یا اجرای چنین قوانین و مقرراتی را بلااشکال میدادند؟ اگر پاسخ منفی باشد، که معلوم است نتیجه چنین نگاهی، چیزی جز هرج و مرج اجتماعی و اختلال در ابتداییترین حقوق مردم نخواهد بود و اگر پاسخ مثبت باشد، سؤال میکنیم چه تفاوتی میان مقررات و قوانین اسلامی و مقررات و قوانین بشرساخته وجود دارد؟ چرا اجرای مقررات و قوانین اجتماعی بشرساخته را منوط به رفع فقر و بیکاری و طلاق و ... نمیکنید؟!
✔️میگوید «چگونه در کشوری که طلاق بیداد میکند میتوان از حجاب دم زد»؛ آیا نمیداند که میزان رشد طلاق در ایران و سایر جوامع دنیا، همبستگی مثبتی با میزان شلحجابی و بیحجابی دارد؟ یعنی یکی از راههای کاهش طلاق و فروپاشی خانواده، جلوگیری از بیحجابی است.
✔️به راستی از نظر این استاد محترم، بیحجابی در میان خانوادههای فقیر بیشتر است یا ثروتمند؟ در شمال تهران بیشتر است یا جنوب آن؟
🔸همانطور که گفتم چنین اظهار نظرهایی فاقد «دلیل»اند، باید «علت» آنها را جست و درمان کرد.
#عدالت
#فرهنگ
#شبهه
✍ متأسفانه این جملات پر از مغالطه توسط استاد سیدعلی آزمایش استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران بیان شده است. ظاهراً دیگر دانشگاه محل اندیشه نیست مکانی برای مخالف خوانی سیاسی و مغالطه کاری موهون شده است.
🆔 @H_falahati
قواعد اجتماعی ظهور١.mp3
5.93M
#سخنرانی
#قواعد_اجتماعی_ظهور
▫️ظهور و انتظار براساس سنتها و قواعد الهی است
▫️قواعد ظهور مهمتر از علائم آن است
▫️انتظار منطق آمادگی اجتماعی است
▫️سنت دینداری اجتماعی و آثار دینداری از سنتهای قطعی خداست
▫️در دینداری اجتماعی مهم آن است که چگونه امت مقتصده (تسلیم) میشویم
🆔 @h_falahati
#سوریه
#ایران
🔻خوابهای آشفته دشمنان ایران❗️
〽️«گانتر فلینگر» عضو کمیسیون ناتو با انتشار تصویری از نقشه تجزیهشده ایران نوشت: ۳۰۰ عضو پیمان ناتو آماده اجرای تجزیه این کشور تا سال ۲۰۳۰ هستند!
⬅️ البته به گور خواهند برد ولی مسوولین ما باید بدانند طوری عمل کنند که محاسبات غلط شکل نگیرد.
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آثار ویرانیهای ناشی از حمله جنگندههای اسرائیلی به مناطق مسکونی در النصیرات
در این حمله بیش از 33 نفر شهید و دستکم 100 نفر زخمی و مفقود شدند.
🖊 هنر غرب همین است کشورها را بی دفاع کنند و آنرا ویران کرده و اشغال کنند.
#مرگ_بر_آمریکا
🆔 @h_falahati
🍀حرم ولی نعمت همه شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام دعاگو بودم.
🆔 @h_falahati
🔰دست رد جولانی به سینه خالد مشعل: سوریه جدید جایی برای فعالیت گروههای مقاومت علیه اسرائیل نیست
🔸 خالد مشعل در پیغامی خطاب به جولانی از او خواست به دفتر جنبش های مقاومت فلسطینی ورود نکند و آنها را تعطیل و خلع سلاح نکند.
🔸اما در مقابل تروریستهای تکفیری وارد دفترهای مقاومت (حماس و جهاد اسلامی) در سوریه شدند و با مصادره سلاحهای آنها و بستن پادگانهای آموزشی وابسته به جنبشهای مقاومت اعلام کردند که در سوریه جدید جایی برای چنین فعالیتیهایی وجود ندارد.
@Kayhan_online
✍ هنوز مانده است تا خالد مشعل و دیگر سران حماس متوجه شوند که جریان اخوانی در نسخههای ترکی و سلفی آن بیشتر از جنس صهیونیسم هستند تا از جنس مقاومت.
چقدر سخت است که از کسانی دفاع می کنیم (و البته پشیمان از این دفاع هم نیستیم) که دچار بدفهمی در برخی مسائل منطقه هستند و نمی توانند برخی تعصبات خود را کنار بگذارند.
این توضیح البته لازم است که یحیی سنوار و محمدضیف چندان موافق این رفتار برخی در حماس نبودند.
🆔 @h_falahati
📌 اردوغان: ترکیه در آستانه ورود یک دوره جدید است
رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه درهای جدیدی را به روی خود باز و از فرصت های جدیدی که در اختیار دارد استفاده می کند و در آستانه ورود به یک دوره تازه است.
اگر منطقه پس از جنگ جهانی دوم تقسیم نمیشد، شهرهای حلب، شام، حماه و حمص همانند شهرهای غازی عنتب، استانبول به عنوان شهرهای ترکیه باقی مانده بودند و ما همچنان در یک کشور واحد بودیم.
ما به راه خود در مبارزه و از بین بردن تروریسم ادامه خواهیم داد.
https://eitaa.com/westanews
✍ دیکتاتور ترکیه رسما آرزوهای نوعثمانی خود را فریاد میزند و نشان میدهد که یک صدام جدید در منطقه ظهور کرده است.
🆔 @h_falahati
♻️ مراقب مرجفون باشید!
این خیلی مهم است، بعضیها:
با خبری که میدهند،
با تحلیلی که میکنند،
با تفسیری که از وقایع میکنند؛
در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند!
این از نظر خدای متعال مردود است،
قرآن صریح است در این معنا،
قرآن صریح در این معنا است:
لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَة؛
«مرجفون» یعنی همین ها.
«مرجفون» یعنی کسانی که در دل مردم
اضطراب ایجاد می کنند، ترس ایجاد میکنند
اگر چنانچه این ها از این کارشان دست برندارند،
خدای متعال به پیغمبر میفرماید:
لَنُغریَنَّکَ بِهِم؛ تو را مأمور می کنیم
که به سراغ این ها بروی و مجازاتشان کنی.
اینقدر این مسئله امنیّت روانی مهم است.
رهبر انفلاب: ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
حمید رسایی
🆔 @h_falahati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلاگری طلبهها
این قسمت: من جن عاشق دارم!
🖊 همچنان هیچ مرجع رسیدگی کنندهای به این مساله وجود ندارد!؟
چه کسی پاسخگوی آسیب این رفتارهای طلاب در فضای مجازی به دیانت مردم و حیثیت روحانیت است؟!
چرا با این دست مزخرفات و هجوگویی های برخی طلبه نماها برخورد نمیشود؟
این محتوا نه دینی است نه شرعی است نه تبیین است نه تخصصی و نه در راستای رسالت روحانیت! چرا با لباس به این شکل در رسانه جلوه داده میشود؟
#نقد_روحانیت
#بلاگری_طلاب
#هویت_طلبگی
🆔 @h_falahati
بسته تحلیلی١۴.mp3
2.78M
#بسته_تحلیلی
غزه، لبنان و مقاومت...
موضوعات داخلی، دولت و مسائل انقلاب
▪️در بین دو جریان افراطی و تفریطی چکار کنیم (تحلیلگران بیاصول یا سهلاندیشان بیاصول!!)
▪️باید برای اندیشه خودمان اصولی را بیابیم.
▪️#تبیین و #مطالبه اصول اندیشهای میخواهد.
▪️داشتن سیر مطالعاتی و ارتباط با افراد تحلیلی قابل اعتماد از ضرورتهای امروز ماست.
#مقاومت
#تبیین
#شماره_چهاردهم
🆔 @h_falahati