✍دیروز در جلسه ای محضر تعدادی از #فعالان_تربیتی شهر قم بودم
🔹ارائه دهنده این جلسه برادر عزیز حجت الاسلام #اسد_نژاد بود که در امر آموزش و پرورش, علمی بلند کرده بود به نام #نهضت_تربیتی_سیدالشهدا ع
🔹ایشان در سه دوره 7 سال طرحی در حال اجرا داشت و جایگزینی برای مدرسه رسمی
بیش از ۳۰۰ مخاطب داشت که بجای مدرسه برنامه ایشان را برگزیده بودند
از مزایای کارشان سرعت بیشتر در آموزش قرآن و استفاده از گلستان سعدی و مهارت محوری و ... بود
🔰نکات جلسه:
🔹گفتگوهای چالشی خوبی رقم خورد و به نظر من اساسی ترین چالش ( که در موارد مشابه هم به آن می رسیم) بحث های مبنایی تربیت و *عدم تکیه به روش ها و محتواهای اجتهادی تحقیقی دینی* است که به نظرم پاشنه آشیل تربیت دینی ماست
ضرورت اتصال کنشگران میدانی #تربیت_دینی در قالب های مختلف با اندیشمندان و پژوهشگران این عرصه و رفت و برگشت های مستمر آب حیاتی است که بدون آن کار پیش نمی رود
و نیز تعمیق و گسترش پژوهش های اجتهادی در عرصه مسائل تربیتی و #فقه_تربیت تنها مسیر رشد تربیت دینی است
🔹سوال چالشی دیگر تاکید رهبری بر پرداختن به آپ رسمی و ناسازگاری این شکل کار (که ذیل #مدارس_مسجدمحور قرار می گیرد) با نگاه آقا بود که ایشان این نحو از کار را تولید الگویی برای تغییر در آپ رسمی در مرور زمان دانست
پ ن:
تصویر جلسه و تصویر کتب چاپ شده نهضت که جایگزین کتب آپ است در پیوست قابل مشاهده است
#تربیتی
#فقه_تربیت
@hadianeha
دیشب سالگرد #لیلةالمبیت بود؛
همون شبی که #علی ع برای نجات جان پیامبر در بستر ایشان خوابید
و خود را آماده شمشیر های برهنه ی در کمین کرد
آیه ۲۰۷ سوره بقره در مدح مولا نازل شد
(بعضی از مردم جانشان را برای به دست آوردن رضایت خدا می فروشند)
این داستان پر هیجان و ادامه آن تا رسیدن پیامبر به مدینه را دیشب برای بچه هام تعریف کردم کلی کیف کردن از شجاعت مولا و نکات جذاب کمک خدا به نجات پیامبر
👈فرمودند فرزندان خود را با محبت اهل بیت مأنوس کنید
#تربیتی
@hadianeha
هادیانه ها
دیشب سالگرد #لیلةالمبیت بود؛ همون شبی که #علی ع برای نجات جان پیامبر در بستر ایشان خوابید و خود را آ
پیام #لیلةالمبیت رو در #ویراستی نوشتم
طرف اومده زیرش نوشته:
از شجاعت ابوبکر که همراه پیامبر هم بود گفتی؟!
منم جوابش رو دادم👇
اگر منظور آیه زیره،
اگر همراه پیامبر همان است که گفتید،
در آیه بیشتر #مذمت اوست تا #مدح او
به #هشتگ ها دقت کنید
... إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا
ثَانِيَ اثْنَيْنِ
إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ
إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ #لَاتَحْزَنْ
إِنَّ اللهَ مَعنا ۖ
فَأَنزلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ #عَلَيْهِ ...
توبه ۴۰
هیچی دیگه یهو یه جماعتی بر خلاف حرف او شروع کردن به نوشتن و پیامش رو پاک کرد و یه بد و بیراه گفت و منم بلاک کرد🤦♂
والا
بعضیا حوصله شنیدن حرف مخالف ندارن🤷♂
@hadianeha
🧐#قناعت پیشگی #خطای_محض است!
📌قناعت در خدمت و برداشتن بار ولی خدا خطاست
اگر می توانی کار بزرگ تری بکنی و بار سنگین تری برداری، به بارهای سبک تر اکتفا نکن
مثلا #اگر_می_توانی بار یک کشور یا یک استان را برداری نباید به برداشتن بار یک مسجد و محله خوشنود باشی
🔹هر مقطعی هستی باید مسیر حرکت تا قله را ترسیم کنی و #حرکت را ادامه دهی
✅ خدا رحمت کند آیة الله #حائری_شیرازی را؛ وقتی می خواست از امامت جمعه شیراز استعفا دهد، تعبیر #مقام_معظم_رهبری در پاسخ این بود:
*«من اگر می توانستم شما را #30_قسمت کنم، هر قسمت را به یک #استان می فرستادم. حالا چطور از خود شما صرف نظر کنم؟! » *
( بنقل از آقای پناهیان در سخنرانی دومین سالگرد ایشان در شاهچراغ که کانال تلگرامی Khamenei_ir منتشر کرد)
👈 #بارهای_بزرگ #روی_زمین_مانده ی دین خدا و ولی او منتظر ماست
👈 چقدر حائری شیرازی لازم داریم که رهبر جامعه با اطمینان کارهای بزرگ را به آن ها واگذار کند
📌پ ن:
مطلب فوق صرفا بحث مقایسه است و به معنای کوچک شمردن کار تبلیغی در هر سطحی نیست که فرمود اگر یک نفر به دست تو هدایت شود برای تو بهتر است از هرآنچه خورشید بر آن می تابد
@hadianeha
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداوند متعال به آقا قرائتی عزیز سلامتی و طول عمر با عزت بده تا همیشه از وجود و سخنان با برکتشون در زندگی بهره مند بشیم..
#آقای_قرائتی
#طنز
#خواستگاری_ازدواج
@twiita
🔰پژوهشگاه فقه نظام برگزار میکند: سلسلهنشستهای «چالشهای نظری و عملی تربیت اسلامی در دنیای معاصر»
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا ملایی؛ پژوهشگر فلسفه در حوزه علمیه قم: «مسائل کلان آموزش عمومی کشور و نسبت آن با آموزش دینی»
🗓 پنجشنبهها 6، 13 و 20 مهر ماه؛ ساعت 10 تا 12
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی؛ عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه فرهنگیان قم: «آزادی و اجبار، تلقین، تجاری سازی دانش»
🗓 چهارشنبهها 26 مهر و 3 و 10 آبان بعد از نماز مغرب و عشا
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی فیض: «آسیبها و محدودیتهای آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسهای»
🗓 چهارشنبهها 1 و 24 آبان؛ بعد از نماز مغرب و عشا
👤حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن انبیایی: «پژوهشهای عصبشناختی (نورولوژی) و چالشهای اخلاقی»
🗓چهارشنبه 1 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا
👤حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد درودی؛ دبیر گروه تربیتپژوهی مؤسسه معارف اهل بیت علیهمالسلام: «چالشهای پیش روی دانش تربیت اسلامی»
🗓 چهارشنبهها 22 و 29 آذر؛ بعد از نماز مغرب و عشا
👤حجت الاسلام و المسلمین مجتبی وافی؛ مدیر مرکز مصباحالهدی و مدرسه عالی علمیه ملاصادق: «روایت تجربهی زیسته از چالشهای تربیت اسلامی در دنیای معاصر و راهکارهای آن»
🗓 چهارشنبهها 6 و 13 دی بعد از نماز مغرب و عشا
📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گوشی جدید گوگل با هوش مصنوعی حالت چهرهها را در عکس تغییر میدهد.
دیگه لازم نیست به زور چشمامون رو باز نگه داریم🙄🥲 تا اشک ازش جاری بشه تا خدای نکرده تو عکس چشم بسته نباشیم
دیگه لازم نیست به زور لبخند بزنیم😀 و همه باهم بگیم سیییییب
🧐 هنگام عکس دقتمان روی حالات ظاهری مان زیاد می شود چون می دانیم #ثبت می شود و #ماندگار
📌ای کاش همیشه متوجه این بودیم که نه فقط حالات ظاهری که تمام حالات قلبی و روحی و ذهنی ما هم در هر لحظه #ثبت می شود و #ماندگار به ماندگاری خدایی خدا
👌البته جای ناامیدی نیست
چون فرمود بدی ها را به خوبی تبدیل می کند دوربین خدا
یبدل الله سیئاتهم حسنات
اگر ...
اگر توبه + ایمان + عمل صالح تو کاسه مون ببینه که فرمود:
إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان 70)
#اخلاق
#طرائف
#تلنگر
@hadianeha
*مسائل فلسطین ۱*
1⃣ فلسطینی ها ناصبی هستند و شیعه ستیز
یکی از شبهاتی که برای زیر سوال بردن مردم مسلمان و شیعه ایران از فلسطینیها مطرح میشود، شایعه ناصبی بودن آنان است.
در پاسخ به این شبهه، رهبر انقلاب در بیاناتشان در دیدار با روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان در تاریخ ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ فرمودند: یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبیاند! ناصبی یعنی دشمن اهلبیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبیاند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علیبنابیطالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبیاند؟! بله، سنیاند؛ اما ناصبی؟! اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.
همچنین دکتر خالد القدومی، نماینده جنبش مقاومت حماس در ایران با رد شایعات اخیر درباره مردم غزه هم عنوان کرد:« من تعدادی ویدئو دارم که در باره مراقد اهل بیت در غزه و محبت مردم نسبت اهل بیت (ع) است. مسئله ناصبی بودن فلسطینیان یک فتنه است. زمان انتشارش هم فتنه بودن آن را تصدیق می کند. ما اهل بیت را دوست داریم و پیروزی های خود را مدیون امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می دانیم. فرزندان ما به اسم اهل بیت نامگذاری شدهاند"
2⃣ برگرداندن خون ایرانیها توسط فلسطینیها
برخی در این سالها مدعی شدند که فلسطینیها خون اهدایی مردم ایران را به دلیل شیعه بودن، برگرداند و حاضر به استفاده از آن نشدند.
اما اصلاً خونی از ایران به فلسطین ارسال نشده که برخی مدعی شدند فلسطینیان آن را پس دادند. رئیس سازمان انتقال خون در سال ۱۳۹۳ هم تصریح کرد: در هیچ زمانی خون به کشورهای دیگر ارسال نکردهایم و این شایعه دروغ است.
علاوه بر این، پیشتر توضیح داده شد که فلسطینیها ناصبی و شیعه ستیز نیستند که بخواهند خون ایرانیان را پس بدهند و از آن استفاده نکنند"
3⃣ سوزاندن هدایای ایرانیان توسط فلسطینیها
چند سال پیش نیز عده ای با انتشار تصویر زیر ادعا کردند فلسطینیها در جواب ارسال هدایا از سوی ایرانیان آنها را سوزاندند.
اما این تصویر مربوط به فلسطین نیست و هدایا هم متعلق به ایرانیها نیست. تصویر مربوط به سال ۲۰۱۳ و اردوگاه "عین الحلوه" لبنان است که به تسخیر گروه های تکفیری در آمده بود و آن زمان برای تخریب حزب الله و کاهش محبوبیت آنان در یک شوی تبلیغاتی بستههای اهدایی به پناهجویان را به آتش کشیدند"
4⃣ مسجد ابن ملجم در غزه
برخی رسانهها همچنین برای ایجاد تفرقه بین شیعیان با فسلطینیان مدعی شده بودند که میدانی به نام ابن ملجم در فلسطین وجود دارد؟
اما با یک جستجوی ساده در اینترنت و وارد کردن نام این میدان،چه با زبان عربی(ساحه ابن ملجم) و چه انگلیسی (Ibn Moljam SQ) و یا هر زبان دیگری می توان دریافت که هیچ نشانه ای از این میدان نه در غزه و نه هیچ جای دیگر وجود ندارد.
همچنین برخلاف این ادعاها مساجدی با نام اهل بیت از جمله علی ابن ابی طالب در این کشور وجود دارد"
https://www.farsnews.ir/news/14000217000025/%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA#:~:text=%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF%20%D8%A7%D8%A8%D9%86%20%D9%85%D9%84%D8%AC%D9%85,%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
#شبهات
#سیاسی
#فلسطین
#غزه
🌷🇮🇷🌷
🌄 ریا در خون ما خانه دارد ولی...
❞ عینصاد
✍ بر خلاف تصور بعضی،
داستان تربیت اینطور نیست که هرآنچه در وجود آدمی است بد باشد و مربی باید بیاید آن را ریشه کن کند و چیز جدیدی از بیرون بر او بیافزاید
بلکه مربی آگاه می داند چه چیزی را با چه چیزی #ترکیب کند تا #تبدیل حاصل شود
مثلا ترکیب کدام بینش با کدام خصلت چه خصلت و رفتار جدیدی را نتیجه می دهد
خصلت منفی + بینش خاص = خصلت و رفتار جدید
در مثال مذکور استاد به کدام بینشی از خود و خدا اشاره دارد که اگر متربی دقیقا با آن همراه باشد خصلت نشان دادن و ریا و نیاز تایید از دیگران و مقبولیت نزد آنان تبدیل میشود به اخلاصی از جنس #اخلاص علما و شهدا و ...
جدول این #ترکیب_و_تبدیل ها مثل جدول مندلیوف میتونه تو اتاق یک پژوهشگر تربیت نصب بشه
این بحث عجیب در #مشاوره_اسلامی میتونه راهگشا باشه و از مسأله های ناب پژوهشی تربیتی وحیانیه
#دعا ی مکارم الاخلاق یکی از منابع فوق العاده در این بحث است
#گزیده_کتاب
#فقه_تربیت
🆔 @hadianeha
🩸ناله کن ملت مظلوم ، فلک را کر کن
مویه کن آه بکش سینه بزن محشر کن
🩸در ربیعیم ولی بوی محرم پیچید
نوحه بر پیکر یک دشت گل پرپر کن
🩸#غزه جان خسته نشو نعره بزن اشک بریز
گریه بر این همه طفل و پدر و مادر کن
🩸خانه خصم پس از این جریان خواهد سوخت
آهِ تو بر همه پیروز شود باور کن
🩸صبح فردا همه اسلام به پا خواهد خاست
امشبی را تو فقط بر غم هجران سر کن
🩸آه ای سید ما تنگ شده سینه ما
گوش بر امر شماییم فقط لب تر کن
🩸شاد کن سینه مجروح مسلمانان را
امت واحده را مست دم حیدر کن
🩸پسر فاتح خیبر رجزت کوبنده است
سوره نصر بخوان، فتح تو این خیبر کن
#شعر
🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴🌷🏴
✅ تذکری از #استاد
🔹مشکلاتی روی زمین مانده است، منتظر شماست که کاری بکنید. #جدی بگیرید.
🔹گفتگو های #طلبگی بحثی است که باید اهتمام داشت چون قرار است چراغ💡 هدایتی را در جامعه روشن کند.
🔹هر طلبه ای باید بهره ای از نور را بگیرد و در روستایی مسجدی یا جمع خود روشن کند. به این نور احتیاج است زیرا هر چه جلوتر می رویم شیطان ظلمت را فراگیر تر می کند. او می خواهد اهتمام ما و تلاش ما را کم کند.
🔰روایتی داریم که #شیطان عابدی را می بیند که دارد عبادت می کند و فریادش بلند می شود و لشکر را صدا می کند: هم #احساس_شیطان را ببینید و هم #آمادگی_لشکریان را.
یارانش می آیند و هر کدام نظری می دهند. بعد یکی را می فرستد.
🔹متن روایت👇
وَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: كَانَ عَابِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ، فَقَالَ إِبْلِيسُ لِجُنْدِهِ: مَنْ لَهُ؛ فَإِنَّهُ قَدْ غَمَّنِي؟ فَقَالَ وَاحِدٌ مِنْهُمْ: أَنَا لَهُ، قَالَ: فِي أَيِّ شَيْءٍ؟ قَالَ: أُزَيِّنُ لَهُ الدُّنْيَا، قَالَ: لَسْتَ بِصَاحِبِهِ، قَالَ الْآخَرُ: فَأَنَا لَهُ، قَالَ: فِي أَيِّ شَيْءٍ؟ قَالَ: فِي النِّسَاءِ، قَالَ: لَسْتَ بِصَاحِبِهِ، قَالَ الثَّالِثُ: أَنَا لَهُ، قَالَ: فِي أَيِّ شَيْءٍ؟ قَالَ: فِي عِبَادَتِهِ، قَالَ: أَنْتَ لَهُ، أَنْتَ لَهُ ، فَلَمَّا جَنَّهُ اللَّيْلُ طَرَقَهُ، فَقَالَ: ضَيْفٌ، فَأَدْخَلَهُ فَمَكَثَ لَيْلَتَهُ يُصَلِّي حَتَّى أَصْبَحَ، فَمَكَثَ ثَلَاثاً يُصَلِّي وَ لَا يَأْكُلُ وَ لَا يَشْرَبُ، فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ: يَا عَبْدَ اللَّهِ! مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ، فَقَالَ لَهُ: إِنَّكَ لَمْ تُصِبْ شَيْئاً مِنَ الذُّنُوبِ، وَ أَنْتَ ضَعِيفُ الْعِبَادَةِ، قَالَ: وَ مَا الذُّنُوبُ الَّتِي أُصِيبُهَا؟ قَالَ: خُذْ أَرْبَعَةَ دَرَاهِمَ، وَ تَأْتِي فُلَانَةَ الْبَغِيَّةَ، فَتُعْطِيهَا دِرْهَماً لِلَّحْمِ، وَ دِرْهَماً لِلشَّرَابِ، وَ دِرْهَماً لِطِيبِهَا، وَ دِرْهَماً لَهَا، فَتَقْضِي حَاجَتَكَ مِنْهَا
🔹شیطان چه قدر پای کار است و غصه می خورد برای کارش و وقتی می بیند عابدی عبادت می کند نعره اش بلند می شود. و بعد سوت می زند همه میان و انتخاب می کند چه کسی پای کار برود.
💢ما #پای_کار خودمان نیستیم.
امیر المومنین ع: آنها در باطل چه قدر تلاش می کنند و شما در حق چه قدر فشلید.
📌گذشته را وقتی قرآن مرور می کند خود را تافته جدا بافته نبینیم. فلان قوم با فلان پیامبر فلان کار را کرد. ما همان گذشته هستیم و دور نیست از آنها باشیم. دلخوش نباشیم.
@hadianeha