#مهدویت
📚 مکـــــــانقــــــــیامســــــفیانے
📬 درباره مکانی که سفیانی حرکت خود را از آن جا آغاز میکند، سه دسته روایت وجود دارد:
1⃣ روایاتی که قیام او را از سرزمین شام میدانند؛ از جمله امیر المومنین علیه السلام فرموده اند:
🔸... یخرج بالشام فینقاد له اهل الشام... ؛
🔹... سفیانی از شام خروج میکند پس اهل شام از او اطاعت میکنند....
2⃣ روایاتی که حرکت او را از وادی یابس (سرزمین خشک) میداند؛ از جمله امام سجاد علیه السلام فرموده اند:
🔸ثم یخرج السفیانی الملعون من الوادی الیابس؛
🔹سپس سفیانی ملعون از سرزمین خشک قیام میکند.
3⃣ روایتی که به قیام او از ناحیه مغرب اشاره کرده اند؛ امام باقر علیه السلام در روایتی فرموده اند:
🔸... یخرج علیهم الخراسانی و السفیانی؛ هذا من المشرق و هذا من المغرب... ؛
🔹... خراسانی و سفیانی به آنها یورش میبرند؛ یکی از مشرق، دیگری از مغرب....
📬 محتوای روایتی که حرکت او را از مغرب میداند، منافاتی با سایر روایات ندارد؛ چرا که شام از نظر جغرافیایی در غرب عراق قرار دارد و محتمل است که مخاطب این روایت، شیعیان عراق بوده اند. بنابراین، روایت یاد شده به جهت جغرافیاییِ سرزمین شام، اشاره دارد.
📬 محتوای دسته دوم روایات نیز با دسته اوّل هماهنگ است؛ چرا که «وادی یابس» از مناطق سرزمین شام است.
💠 امام علی علیه السلام در این باره فرموده اند:
🔸السفیانی... یخرج من ناحیة مدینة دمشق فی واد یقال له وادی الیابس؛
🔹سفیانی... از منطقه ای از شهر دمشق قیام میکند؛ از سرزمینی که به آن وادی یابس گویند.
💠 و از امام صادق علیه السلام نیز چنین روایت شده است:
🔸... فإذا زالت الشمس للغروب صرخ صارخ من مغاربها یا معاشر الخلائق لقد ظهر ربکم من الوادی الیابس من ارض فلسطین و هو عثمان ابن عنبسة الأموی من ولد یزید بن معاویة...
🔹... چون خورشید، غروب کرد، ندا دهنده ای از سوی مغرب، فریاد میزند ای خلایق، آگاه باشید که پروردگارتان از وادی یابس، از سرزمین فلسطین قیام کرد، او عثمان بن عنبسه اموی از فرزندان یزید بن معاویه است....
📬 بنابراین، مجموع روایات، در این که محل خروج سفیانی، سرزمین شام است، اتفاق نظر دارند.
📬 البته توجه به این نکته ضروری است که منظور از شام، تنها کشور سوریۀ فعلی نیست، بلکه شام قدیم، بسیار پهناورتر از سوریۀ فعلی بوده است و چنان که در کتابهای مربوط ذکر شده، این کشور پنج منطقه را دربر میگرفته که عبارتند از دمشق، حمص، قنسرین، فلسطین و اردن.
📬 بنابراین، سفیانی از هر یک از مناطق یاد شده خروج کند، خروج از شام بر آن صدق میکند.
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_۱۴۴_بااندکیتصرف
@hadise_shia
✅✅✅ برای مشاهده مطالب مرتبط با هر بخش، هشتگ مورد نظر را، لمس کنید:
#حدیث_خوانی
#حدیث_گرافی
#تفسیر_روایی
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
#تصوف
#پاسخ_شبهه
#عقاید_صحیح
#منبر
#متن_منبر
#اخلاق
#نوحه
#مولودی
#تقویم_شیعه
#فاطمیه
#ابواب_روایی
#منافقین
#فضائلاهلبیت
#برائت
#کلیپ
#چهل_حدیث
@hadise_shia
21.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تصوف
#کلیپ
پسر علامه تهرانی می گه: همه حرفهای پدرم، حق و واقع بود.
معنیش اینه که تمام علمای شیعه که مخالف ایشون بودند، باطل هستند.
@hadise_shia
#تصوف
📚 احاديث ساختگے در كتب صوفّيہ
🔹صوفّيه براى مشروعيت بخشيدن به طريقه تصوّف، رواياتى را وضع كردند. مثلاً:
1⃣ من سرّه أن يجلس مع اللّه فليجلس مع اهل التصوّف.
🔸هركس شادمان مى شود كه همنشين خدا باشد، بايد با اهل تصوّف همنشين شود.
🔹در مجموعه آثار سلمى [۱] اين عبارت به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت داده شده و در مثنوى مولوى [۲] هم ذكر شده.
🔸فروزانفر در شرح احاديث مثنوى [۳] اين روايات را جعلى مى شمارد و دكتر سيّد جعفر شهيدى [۴] نيز مى گويد اين حديث موضوع (جعلی) است.
2⃣ لا تطعنوا على اهل التصوّف و الخرق فإنّ اخلاقهم اخلاق الانبياء و لباسهم لباس الانبياء.
🔹طعن مزنيد بر اهل تصوّف و خرقه پوشان، به درستى كه اخلاق ايشان، اخلاق پيامبران است و لباسشان لباس پيامبران.
🔸زين العابدين شيروانى اين عبارت را در بستان السياحه [۵] به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نسبت مى دهد در حالى كه در هيچ يك از كتب معتبر روايى موجود نيست.
3⃣ التصوّف اربعه احرف، تاء و صاد و واو، و التاء ترك و توبه و تقى، و الصاد صبر و صدق و صفا، و الواو ورد و ودّ و وفا، و الفاء فرد و فقر و فناء.
🔹تصوّف از چهار حرف تشكيل شده تاء و صاد و واو و فاء، و تاء به معناى ترك و توبه و تقوا است و صاد به معناى صبر و صدق و صفا است و واو به معناى ورد و مودّت و وفا است و فاء به معناى تنهايى و فقر و فناء است.
🔸اين عبارت را زين العابدين شيروانى در بستان السياحه [۶] به امیرالمومنین عليه السلام نسبت مى دهد، در حالى كه در هيچ يك از كتب روايى معتبر، موجود نيست.
4⃣ آقاى وكيلى در كتاب معاد شناسى، عبارتى را نقل مى كند كه در كتب معتبر روايى، موجود نيست و تنها در كتب صوفّيه يافت مى شود:
🔹إنّ اوليائى تحت قبايى لا يعرفهم غيرى.[۷]
🔸اولیای من، زیر قبای من هستند، غیر از من، کسی آنها را نمی شناسد.
📚 پاورقیها:
[۱]: . مجموعه آثار سلمى، ص ۱۳۰ .
[۲]: . مثنوى معنوى، دفتر اوّل، ص ۷۰.
[۳]: . شرح احاديث مثنوى، ص ۵۴۷ ، رديف ۹۴۵.
[۴]: . شرح مثنوى شهيدى، ج ۶، ص ۴۲۲.
[۵]: . بستان السياحة، ص ۳۳۸.
[۶]: . بستان السياحة، ص ۳۳۸.
[۷]: . هفت روز در بهشت، معاد شناسى، ص ۱۶۴، به نقل از آداب الصلوة.
@hadise_shia
May 11
امام جواد علیه السلام.pdf
119.8K
#متن_منبر
امام جواد علیه السلام
@hadise_shia
Hosein-tahriYe-roze-mehnat-bar-320.mp3
10.78M
#نوحه
شهادتامامجوادعلیهالسلام
محمدحسینطاهری
@hadise_shia