eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
301 دنبال‌کننده
181 عکس
70 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 روز مباهله مبارک 🌺
💠 مفهوم متداول مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است، بدین ترتیب که، افرادى که با هم، درباره یک مسأله مهم مذهبى گفتگو دارند، در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند. 💠 خداى متعال در آیه 61 سوره «آل عمران» مى فرماید: (هر گاه بعد از علم و دانش که [درباره مسیح] براى تو آمده [باز] کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود [کسانى که به منزله جان ما هستند] دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم)؛ 💠 مفسرین گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن، درباره هیأت نجرانى (مسیحیان) و گروهى که با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟ 💠 در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» (مَثَل عیسی نزد خدا، مَثَل آدم است که او را از خاک، خلق کرد) نازل شد و هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه و آله) آنها را به مباهله دعوت کرد، آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه به شخصیت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت: 💠 «شما فردا به محمّد (صلى الله علیه و آله) نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد». 💠 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه و آله) آمدند، در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین (علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود. 💠 نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال کرد، به او گفتند: «این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا، نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او هستند و آن بانوى جوان، دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...». 💠 یک نصرانی به اسقف گفت: «براى مباهله قدم پیش گذار». گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله، با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت. 💠 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) عرض کرد: «اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم، با ما مصالحه کن، پیامبر (صلى الله علیه و آله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه، چهل درهم باشد، و عاریت دادن سى دست زره، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب، ... و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد. 💠 و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: «من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد، هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند» @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چگونگےقیام‌سفیانے 🎙درباره این موضوع، که به قدرت رسیدن سفیانی در شام، با کودتاست و یا بر اساس قوانین رایج در آن سرزمین، اظهارنظر قطعی نمی توان کرد. اما شواهدی وجود دارد که کودتایی بودن این حرکت را تأیید می‌کند، از جمله: 🎙۱. روایاتی که بر درگیری سفیانی، با دیگر مدعیان حکومت و پیروز شدن او دلالت دارد؛ چنان که امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند: 🔹... اوّلین سرزمینی که خراب می‌شود، شام است. در این هنگام سه پرچم با یک دیگر به نزاع بر می‌خیزند: پرچم اصهب و ابقع و سفیانی. سفیانی با ابقع مواجه می‌شود، با یک دیگر می‌جنگند. سفیانی او و یارانش را می‌کشد، و پس از آن اصهب را می‌کشد.... 🎙۲. روایتی که بر پنهان کاری فوق العاده سفیانی و زندگی مخفیانه او دلالت دارد. انتخاب این شیوه زندگی، می‌تواند قرینه ای بر به قدرت رسیدن او از طریق کودتا باشد. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔸... خباثت او به حدّی است که مادر فرزندش را زنده دفن می‌کند، از ترس این که مکان او را گزارش دهد.... 🎙۳. روایتی که بر آشفتگی اوضاع شام، در زمان به قدرت رسیدن سفیانی دلالت دارد، که با وجود چنین اوضاع آشفته‌ای، انتخاب رهبر، به شکل دموکراتیک بعید به نظر می‌رسد. امام باقر علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔹... ای جابر، در آن سال، در تمام سرزمین‌های ناحیه مغرب، اختلاف فراوانی خواهد افتاد، و اوّلین سرزمینی که ویران می‌شود، شام است. @hadise_shia
عاشقان‌کم‌کم‌به‌شور‌و‌التهاب‌افتاده‌اند بهراحیای‌محرم‌در‌شتاب‌افتاده‌اند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 مخالفت با عقل در مسلك صوفيان 🔦 هر كسى با اهل عرفان و تصوّف آشنايى داشته باشد، مى داند كه آنان براى كشف حقايق، به مكاشفه و شهود متمسّك مى شوند و طريق عقلى را نمى پذيرند. 🔦 آقای مطهرى مى نويسد: «عرفا بيش از اندازه، عقل را تحقير كرده اند ... در مرحله تحقير عقل، گاهى تا حدّ افراط هم جلو رفته اند، يعنى اساساً تفكر و تعقل و منطق و استدلال و برهان را سخت بى اعتبار معرّفى كرده اند تا آن جا كه آن را حجاب اكبر هم ناميده اند». 🔹مجموعه آثار، ج ۲۳، ص ۲۱۳. --------------------------------------------------- 🧯آقای جلال الدين آشتيانى می گوید: «بزرگان فرموده اند: فكر و نظر و مبدأ ادراكات حصولى، حجاب (است)، و علم حاصل از اين طريق، حجاب اكبر است». 🔹مقدمه فصوص قيصرى، ج ۱، ص ۱۳۸ --------------------------------------------------- 🧯ابن عربى مى نويسد: نه فكر و نه قواعدى كه عقلاء با كمك فكر خود گفته اند، هيچ كدام قادر به ارائه ى علم صحيح نمى باشد. 🔹فتوحات مكيه، ج ۱، ص ۲۱۸ --------------------------------------------------- 🧯در جای دیگر می‌گويد: راه و روش علم نظرى، با علم اعطايى مختلف است. در علم نظرى، از راه تفكّر تحصيل مى شود ولى در علم وهبى، فيض الهى لازم است، كه همين، طريقه اصحاب ماست، كه آنان اهل فكر نيستند، ... مقصودم از اصحاب ما، اصحاب قلوب و مشاهدات و مكاشفات است، نه عابدان و نه زاهدان و نه همه صوفّيه، مگر آن‌ها كه اهل حقيقت و تحقيق‌اند. هر عاقلى، حكمت را دوست دارد، جز آن كه، فكر اشتباهشان در مباحث الهى، زيادتر است از مواردى كه به حقّ رسيده اند. آنان اگر حكمت را از خدا مى گرفتند نه از راه فكر، در همه مسائل به حقّ مى رسيدند. 🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۲۳ --------------------------------------------------- 🧯در جای دیگر می‌گوید: علوم هلاك كننده اى را ملاحظه كردم، كه احدى به آن مشغول نمى شود، مگر آن كه هلاك مى شود، آن علوم عقلى است. 🔹فتوحات مكيه، ج ۲، ص ۵۸۴ --------------------------------------------------- 🧯آقای محمّد حسين طهرانى می گوید: آنان که عمر خود را در معقولات، صرف کردند، گمان کردند، به مقصد حقیقی رسیده اند، پس، از شواهد دیگر، محروم شدند، و در ضلالت، گم شدند. 🔹اللّه شناسى، ج ۲، ص ۸۵ --------------------------------------------------- 🧯مولوى مى گويد: پاى استدلاليان چوبين بود پاى چوبين سخت بى تمكين بود 🔹مثنوى، دفتر اوّل، ص ۹۶ --------------------------------------------------- 🧯شبسترى مى گويد: به قياسات عقل يونانى نرسد كس به ذوق ايمانى عقل، خود كيست، تا به منطق و رأى ره برد تا جناب پاك خداى گر به منطق كسى ولى بودى شيخ سنّت ابو على بودى ور چه او را دو صد شفا باشد چون حبيب اعجمى كجا باشد ابلهى با صفا و قلب سليم بهتر از زيركى و رأى سقيم 🔹نسايم گلشن راز @hadise_shia
30.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صوفیان: اگه حرف ما رو قبول نکنید، معلوم می‌شه وسواسی هستید. @hadise_shia