eitaa logo
حدیث‌شناسی
40 دنبال‌کننده
98 عکس
18 ویدیو
14 فایل
ارتباط در ایتا و تلگرام @rezasaidyy کانال‌های دیگر : ادبیات عرب @adabaraby اصول فقه @osoolefeghh علوم حوزوی - متفرقه @oloomhozavy کتاب و کتابخانه @ketabvaketabkhaneh لطفاً برای دوستان و گروه‌ها به اشتراک گذارید. حضور ، نظرات و پیشنهادات شما افتخار است.
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه نُمو @nomov_ir
«واحد علمی» @VahedElmi110
📚🌺💐ولادت و اثبات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف{3} 💐🌺 دوستان عزیز و بزرگوار سلام علیکم صبح شما بخیر طاعات و عبادات تان قبول باشد ان شاءالله، در آستانه فرارسیدن ولادت باسعادت وجود نازنین آقا و مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داریم🌹ضمن عرض تبریک و تهنیت فرارسیدن ولادت باسعادت آن حضرت🌹 ادامه میدهیم بحث ولادت و اثبات وجود نازنین آقا و مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را 🌹جواب شبهه‌ دوم (ترديد در ولادت) براي اثبات ولادت حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام ، تلاش مي‌شود كه ولادت آن حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف از طريق تواتر و حساب احتمالات ثابت شود. - به عنوان مقدمه، ابتدا، چهار قضيّه‌ي مهم را تبيين مي‌كنيم. 🌹قضيه‌ يكم براي اثبات هر مسأله‌اي، دو راه وجود دارد: 1ـ تواتر؛ 2ـ حساب احتمالات. الف) تواتر تواتر، بدين معنا است كه انبوه زيادي از راويان، از يك مسأله خبر دهند، به گونه‌اي كه احتمال اجتماع و تباني آنها بر كذب، محال باشد. اگر دويست يا سيصد تَن كه در مواقف و مواطن مختلفي به سر مي‌برند، روايتي نقل كنند، وقوع توافق آنان بر كذب، ممكن نيست. چنين خبري را خبر متواتر مي‌گويند. ب): حساب احتمالات اگر يك يا چند نفر، خبري را حكايت كنند، اين خبر متواتر نيست، ولي اگر به انحاي مختلف، شواهدي به آن ضميمه شود، بر طبق حساب احتمالات، به سبب آن قرائن، قطع حاصل مي‌شود. به عنوان مثال، شخصي، به بيماري صعب العلاجي دچار شده است و فردي به ما پيام مي‌رساند كه «ايشان، شفا يافته است.» با اين خبر، تا سي درصد، احتمال بهبود مريض حاصل مي‌شود، ولي اگر شواهد و قرائني به آن ضميمه شود، ارزش احتمال، از سي در صد به چهل يا پنجاه درصد يا... مي‌رسد. اين قرينه، مي‌تواند اين باشد كه مثلاً او، ديگر از دوا استفاده نمي‌كند و يا اين كه شاد و خندان است و... اين خبر، ‌در حقيقت، ‌خبر متواتر نيست، ولي به سبب حساب احتمال و ضميمه كردن قرائن، ارزش احتمال، قوّت گرفته و يقين حاصل مي‌شود. قضيه دوم: وثاقت و عدالت راوي در خبر متواتر، عادل بودن و وثاقت راوي، ضروري نيست. حال اگر يك يا چند نفر حكايتي نقل كنند، حجيّت اين خبر، مشروط به عدالت راوي است، ولي اگر صد يا دويست يا سيصد تن، قضيه‌اي را حكايت كنند، لازم نيست كه راويان عادل باشند، زيرا، خبر متواتر، به دليل كثرت راويان، افاده‌ي يقين كرده است و بعد از حصول قطع، هدف و مقصودي ديگر باقي نمي‌ماند. ما، عدالت را براي به دست آوردن يقين مي‌خواهيم، وقتي يقين حاصل شد، شرط عدالت لزومي ندارد. با عنايت به اين مطالب، ترديد و ابهام آفريني در روايات دلالت كننده بر ولادت امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ و مسائل مرتبط با حضرت، شايسته نيست و نمي‌توان گفت: «سند اين روايت، ضعيف است» و يا «راويان، مجهول هستند» و يا... آري، اگر تعداد روايات، محدود بود، اين خدشه‌ها وارد است، اما از آنجا كه احاديث درباره‌ي حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ متواتر و مستفيض است، نبايد در آنها مناقشه كرد. 👆بحث ادامه دارد 👈👈👈 التماس🙏 دعا دارم 🤲
رجال @rejal1422
🌎 حسن علی یحیی العماد رابیشتر بشناسیم. 👈عصام یحیی عماد (به عربی: عصام علي يحيى العماد) محقق علوم اسلامی، و مذهب وی وهابیت بود که شیعهشد. 👈او شیعه‌شناس، متخصص در علم رجال و حدیث وتاریخ، مدرس مجمع جهانی اهل بیت و فارغ‌التحصیل دانشگاه مذاهب عربستان سعودی است. 🔻او هم‌اکنون به دلیل شیعه شدن مورد تکفیر وهابیون و ضد حقیقت ها است. 🔻عصام العماد، در خانواده‌ای وهابی مذهب در یمن به دنیا آمد. او پس از مدتی با مذهب شیعه اثنا عشری آشنا شد و  به این مکتب گروید او به‌عنوان یک مستبصر هم‌اکنون فعالیت می‌کند. 🔻گفته می‌شود که عصام العماد در ادعاهایش صادق نیست و گروهی به بیانات او که در برنامه‌ی «ماه عسل» ذکر کرده، خرده گرفته و آن را نادرست می‌دانند. عصام العماد در آن برنامه اعلام کرد که "دانشجویان وهابی" سخنرانی‌هایی بر علیه حضرت علی داشته‌اند، اما تا کنون مدرکی برای صحت چنین قضایایی ارائه نشده‌است 👈حسن علی یحیی العماد را گروهی روحانی شیعه نزدیک به حوثی ها و انصارالله و عامل ایران می دانند و برخی دیگر عامل نفوذی عربستان! http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
« بسم الله الرحمن الرحیم » عرض ادب خدمت همراهان گرامی🌹 نظر به اهمیت بالای علم و عدم توجه کافی و ناموجه به این علم در نظام آموزشی حوزه ؛ بر آن شدیم تا جهت مرتفع ساختن این نقصان ، ولو به میزان اندک ، گامی برداریم. لذا پس از جستجو و تامل فراوان مجموعه ۸ جلسه‌ای « » را آماده کرده و در کانال جهت استفاده دوستان قرار دادیم . 🔹مدرس : محمدباقر پوسانی (یکی از اساتید توانمند علم رجال و حدیث) لذا دوستانی که علاقه‌مند به فراگیری علم رجال شیعه هستند از استماع این اصوات غافل نباشند. 🔸تذکر : این دوره است و صرفاً توضیح برخی مفاهیم مهم و سرفصل های علم رجال می باشد . در صورت استقبال دوستان جلسات تخصصی تر نیز در کانال بارگذاری خواهد شد. 🔰🔍📚 🆔https://eitaa.com/VahedElmi110
💥 نصیحت به طلاب: روزشان را بین نوشتن و مطالعه و تفکر و حفظ کردن تقسیم کنند. از کارهای خیر از جمله نماز[مستحبی] و روزه (هر هفته یک یا دو روز) استقبال کنند. همین طور صدقه بدهند ولو یک فلس. از شرور و انواع خبائث از جمله فتن و امور دیگر پرهیز کنند. ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی: 🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکرده‌اند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرموده‌اند 👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیت‌الله میلانی و أمالی الوحید آیت‌الله انصاری قمی) می‌توان نکات زیر را استنباط کرد: 1️⃣ علم یکی از مقومات علم اصول است. 2️⃣ عمل مشهور ضعف سند روایت نیست. 3️⃣ نقد مصلحت (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق می‌گیرد) 4️⃣ توقف در مورد سهل بن زیاد 5️⃣ فهم نسبی (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است) 6️⃣ نگاه غیر به فقه و اصول 🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی و عرفان اسلامی محسوب می‌شود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علت‌العلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آن‌ها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بی‌اعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است. 📚 برگرفته از سایت (https://mobahesat.ir/13050) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
دانشنامه اسلامی - اینترنت : می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند. منابع فقه الحدیث محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد. منابع فقه الحدیث شیعه کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی. همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
بسم الله الرحمن الرحیم. بررسی سند ، متن و صحتش ، دلالت. یافتن و مقایسه همه نسخه‌های یک حدیث و احادیث مشابه و مقارب و تکمیل و رفع اشکال( و فهم متن حاصل) مقایسه با احادیث دیگر [ و قرآن و عقل و قول علما ] و بررسی تعارضات ( نهایتاً فهم معنی و مراد).
دانشنامه اسلامی - اینترنت : می توان فقه الحدیث را چنین تعریف کرد: «دانشی که به بررسی متن حدیث می پردازد و با ارائه مبانی و سیر منطقی فهم آن، ما را به مقصود اصلی گوینده حدیث نزدیک می گرداند. منابع فقه الحدیث محدثان شیعه و سنی تلاشهای فراوانی در جهت ابهام زدایی و تبیین روایات انجام داده اند. این کوششها از شرحهای ساده بر یک حدیث در سالهای آغازین صدور احادیث آغاز می شود و به شرحهای بسیار بزرگ و مفصّل در قرنهای بعد منجر می شود. در حوزه فقه الحدیث علاوه بر این منابع، کتابها و رسائلی نیز وجود دارد که به بررسی قواعد و روشهای فهم روایات می پردازد. منابع فقه الحدیث شیعه کتابها و رسائلی که به شرح احادیث پیشوایان شیعه پرداخته اند فراوان هستند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: «معانی الاخبار» شیخ صدوق، «روضة المتقین» محمدتقی مجلسی، «الوافی» فیض کاشانی و «بحار الانوار» محمدباقر مجلسی. همچنین برخی از اولین کتابهای مستقلی که دانشمندان شیعه در مورد مبانی و قواعد فقه الحدیث نگاشته اند عبارتند از «درایه» شهید ثانی و «الرواشح السماویه» میرداماد.
🔰مقایسه رجال آقای خوئی با جامع الرواة اردبیلی آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔸يكى از امتيازات رجال آقاى خوئى بر جامع الرّواة اردبيلى، امانت زيادى است كه در نقل روايات و در نقل آدرس وجود دارد. 🔹موارد مختلفى در رجال آقاى خويى هست، كه به عين تعبيرى كه در خود اسانيد واقع شده است نقل مى‌كند و‌ آدرس مى‌دهد، ولى نقطۀ ضعف جامع الرّواة اين است كه در نقل اجتهاد مى‌كند. ✳️ مثلًا اگر «ابن فضّال» در سندى باشد و به نظرش برسد كه مقصود حسن بن فضّال است، در شرح حال حسن آن را نقل مى‌كند و مى‌گويد «عنه فلان»، درحالى‌كه ممكن است اين ابن فضّال غير از حسن باشد، مثلًا على يا برادرش احمد باشد، چون بنو فضّال زياد هستند. 👈 اين اجتهادات منشأ اشتباهاتى مى‌شود. ولى آقاى خويى در رجالش اين كار را نمى‌كند، اگر تعبير ابن فضّال بوده است، همان را نقل مى‌كند و تصرّفى در آن نمى‌كند. ▪️كتاب نكاح، ج۱، ص ۱۰۴
💠متون روایی و تاریخی در معرض دستبرد و تحریف! 🗣استاد توحیدی 📅دوشنبه و سه‌شنبه ۲۲ و ۲۳ فروردین ساعت ۲۱:۳۰ 🌐پخش زنده 🔸اینستاگرام 🔉 دسترسی به فایل تصویری و صوتی در پیام‌رسان‌های مرکز تحقیقات اسلامی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس تلگرام | ایتا | واتس‌اپ 👤ارتباط با ما تلگرام | ایتا | واتس‌اپ
🔸 💠 هر عموم خصوص من وجهی تعارض نیست 👤 📝 معمولا ما در برخورد با دو روایتی که نسبتشان عموم خصوص من وجه است حکم به تعارض می کنیم و تخصیص را صرفا در موارد عام و خاص مطلق می دانیم. گاهی یک طائفه از روایات به لحاظ موضوع، اطلاق یا عمومیت دارد و طائفه دیگر از ناحیه حکم اطلاق یا عمومیت دارد. و لذا رابطه عموم خصوص من وجه شده است و مشهور قواعد باب تعارض را جاری نموده اند لکن مرحوم آقای خویی، شهید صدر و مرحوم آقای تبریزی بر این باورند که.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
منطق فهم حدیث @manteghefahmhadith خلاصه و نکاتی پیرامون کتاب منطق فهم حدیث استاد سیدکاظم طباطبایی در موضوع فقه الحدیث + مباحث فقه المعارف استاد بغدادی مباحثه نوشتاری @mobaheseneveshtari
با جستجو در گوگل و بازدید از سایت‌های علمی شاید مطالبی به دست بیاد. در عناوین و جستجوی سراسری ایتا هم بررسی کنید. از ادمین کانال ها و گروهها هم میشه پرسید.
کتاب زیاده . علاوه بر سوال از طلاب و علما ، میشه در اینترنت جستجو کرد. دانلود اینترنتی از گوگل و گوگل پلی و کتابخانه های اینترنتی و دیجیتالی بررسی کنید و نرم افزار جامع الأصول یا سایر نرم افزارهای دانلودی مؤسسه نور . پرسش از مراکز کتب مثل پاساژ قدس و مجتمع ناشران در قم.
در کانال تلگرام به نام محمدصادق علم الهدی اونجا خوب توضیح میده
💠نشست روش شناسی اعتبارسنجی حدیث با تاکید برتوقیعات 🔹با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی 📅 ۳٠ فروردین، ساعت ۱۳:۲٠ 🌐لینک وبینار: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ti5eqa8ra43 👉 📜از بهترین نوشتاری که در قالب یک مقاله علمی به تقریر یا نقد این نشست بپردازد، تقدیر می‌شود و جوائز نفیس اعطاء خواهد شد. 🆔 @maalem_ir | معالم
هدایت شده از علی امیری
تقریرات فی علم الاصول، ج۱ انگیزه جعل برخی احادیث طبیعی از نظر آیت الله سیستانی .
هدایت شده از علی امیری
هدایت شده از علی امیری