بازار کتاب قائمیه
ghbook.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت
lib.eshia.ir
مدرسه فقاهت
eshia.ir
ویکی پرسش
wikiporsesh.ir
ویکی فقه
fa.wikifeqh.ir
شبکه اجتهاد
ijtihadnet.ir
طلبگی تا اجتهاد
tt-ej.ir
شبکة الفکر
alfeker.net
ویکی شیعه
fa.wikishia.net
نور مگز ( خوب و جامع. مقالات با موضوعات مختلف)
noormags.ir
سافت گذر ( اولین دانشنامه نرمافزار ایران)
softgozar.com
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
به نام خدا.
سلام.
تدابیر امنیتی
⚡️⚡️با توجه به فتنه دشمن و حادثه تروریستی شاهچراغ ، تدابیر ویژه امنیتی در همه جا عموماً و مکانها و زمانهای خاص و شلوغ ، حرمها ، مراکز اجتماع ، مراکز حساس ، بازارها و بلکه مساجد ، خصوصاً مساجد پرجمعیت یا معروف یا مرکزی ، و مسیرهای منتهی به آنها.🍃
✅ حفاظت و پوشش دقیق و کامل محسوس و نامحسوس.🍃
✅ تجهیزات لازم و کافی برای مراقبت از خود ( نیروهای امنیتی ) و مردم.🍃
👌در اوقات خاص و شبهای جمعه ، خصوصاً فردا شب (شب جمعه) که حرمها میتونه شلوغتر باشه و همچنین نماز جمعه ، تدابیر لازم و مراقبت در داخل و اطراف ، ورودیها ، مکانها و ساختمانهای مُشرِف ، مسیرهای منتهی به آنها.🍀
یادداشتها و مطالب مختلف
@matalebmokhtaleff
استاد امیری:
بسم الله الرحمن الرحیم
#اصول_حدیث
احادیث جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟
(در دو فرسته)
یک حدیث یا خبر، در مقام واقع، یا از کسی که به او نسبت داده میشود صادر شده است و یا به دروغ به او نسبت داده شده است. اینکه آن حدیث توسط چه کسی و چرا جعل شده و چگونه وارد کتابهای حدیثی یا تاریخی شده و از چه رو عدهای آن را قبول کردهاند بحثهایی دیگر است.
حدیثپژوهِ واقعگرا نیز چون به دنبال واقع است در قبال یک حدیث باید یکی از دو حکم را انجام دهد. اینکه گاهی به خاطر کمکاری یا کمبود اطلاعات موجود یا احتیاط ناشی از روحیهی شخصی یا دستور معصومین (علیهم السلام) به تکذیب نکردن احادیث، حکم به جعلی نبودن یک حدیث غیر مقبول نمیشود امری عارضی است که نیاز به بررسی اصل و محدودهی آن دارد، اما کار اصلی یک پژوهشگرِ واقعگرا، اقامهی شواهد بر صدور یا جعلی بودن یک حدیث و بذل توان در به دست آوردن این شواهد است.
از صرف وقت در بررسی عوامل و شواهد جعل نباید خائف بود؛ چرا که خدمتی مهم به دین و مذهب است. همچنین از تسرّع در بررسی عوامل و همچنین حکم به جعل نیز باید اجتناب نمود؛ چرا که این نیز میتواند موجب از بیاستفاده شدن بخشی از میراث اهل بیت علیهم السلام شود.
اما غالب شواهد حکم به جعل، اسباب معمولی که برای تضعیف حدیث استفاده میشود نیست. در واقع با مشتمل بودن سند بر فرد یا افراد ضعیف، یا مرسل بودن حدیث، یا حتی مشتمل بودن سند حدیث بر شخصی کذاب (مگر در شرایطی خاص) نمیتوان حکم به جعلی بودن حدیث کرد (البته کذابان، حالتهای یکسان ندارند و در برخی از کذابان، شواهدی وجود دارد که عمدهی احادیثشان جعلی است). حال به عنوان مثال، اگر محدثی چون کلینی یا محدثی دیگر که التفات به کذاب بودن آن راوی دارد، این حدیث را نقل و قبول کرده باشد، در این صورت حکم کردن به جعلی بودن حدیث، به صرف حضور یک شخص در سند، نمیتواند امری مقبول باشد. وقتی در چنین حالتی نمیتوان به راحتی حکم به جعلی بودن حدیث کرد، طبیعتا با وجود افراد ضعیف در سند یا مرسل و مرفوع بودن آن به طریق اولی نمیتوان چنین کاری کرد.
شاید مهمترین شواهدی که برای جعلی بودن یک حدیث یا یک کتاب میتوان اقامه کرد از این قرار است:
١. مجهول بودن برخی راویان، خصوصا راوی مستقیم از امام. البته مجهول بودن راوی در این مقام، غیر از مجهول بودنی است که در میان رجالیان متأخر مطرح است. در واقع اگر چند نفر از یک شخص روایت کرده باشند نمیتوان او را مجهول دانست؛ هر چند نام او در کتب رجالی نیامده باشد. مجهول بودن راوی زمانی که با اتهام راوی بعدی به کذب یا منکر (=ناشناخته) بودن مضمون آن حدیث، همراه شود تأثیر بیشتری بر رجحان کفهی جعل دارد.
٢. متعدد بودن احادیث یک شخص و در عین حال، مجهول بودن او جز از راه یک شخصِ ضعیف یا متهم به کذب. این شاهد زمانی مهمتر میشود که ادعا شده باشد شخص اول، در شهری بوده است که امکان ملاقات دیگر راویان نیز با او بوده است.
در این دو مورد بحث است که آیا جاعل حدیث، راوی مجهول است یا راوی از او؟ البته گاهی در واقع، شخص مجهول، شخصی خیالی و غیر واقعی است که تنها در یک اسم خلاصه میشود. حال هر چه تعداد راویان مجهول، بیشتر شود رجحان جعلی بودن حدیث، بیشتر میشود. در واقع مرسل بودن حدیث، بسیار بهتر است از اینکه با چنین حالتی مسند باشد.
٣. نسبت دادن یک کتاب به یک شخص در شهری غیر از شهر او در حالی که در شهر او آن کتاب، ناشناخته است. حال هر چه راوی شهر دوم، فاصلهی زمانی با صاحب کتاب داشته و آن را از افرادی نقل کند که همشهری صاحب کتاب هستند، این مشکل بیشتر میشود. البته استفاده از این روش در میان قدما آسانتر بود ولی اکنون نیز با شرایط و تمهید مقدماتی، میتوان از این شیوه استفاده کرد.
۴. کتابی علی رغم شهرت مصنف یا راویان آن، از او یا راویانش به نحو سماع، قرائت و حتی مناوله گرفته نشده باشد ولی در اجازات وارد شده باشد. تصور کنید شخصی کتابی نوشته باشد و به دیگران آن را اجازه داده باشد ولی اصل کتاب را از او نگرفته باشند. همچنین همین مطلب در مورد راویان یک کتاب نیز صادق است. البته بسیارند کتابهایی که نوشته شده ولی در اجازات هم وارد نشدهاند (همانگونه که احتمالا سماع و قرائت نشدهاند) ولی اینکه در اجازات وارد شود بدون اینکه یکی از این سه حالت رخ داده باشد شاهدی بر جعل است. این شیوه، در مورد کتابهایی که تا اواخر قرن چهارم یا اوائل قرن پنجم روایت میشده است قابل استفاده است.
(ادامه در فرستهی بعد)
@HadithFehrestRejal
(ادامه از فرستهی قبل)
۵. مشهور بودن یک راوی و در عین حال، نقل شدن یک کتاب از او تنها به واسطهی یک شخص بسیار ضعیف یا متهم به کذب. اگر شخصی در شهری مانند کوفه که معدن راویان است مشهور و مورد قبول باشد ولی کتاب منسوب به او تنها به وسیلهی شخصی متهم به ضعف شدید یا کذب روایت شده باشد شاهدی بر
جعلی بودن کتاب یا حتی گاهی جاعل بودن راوی متهم است.
۶. مشتمل بودن حدیث بر مطلبی که در زمان صدور آن حدیث اصلا وجود نداشته یا مطرح نبوده است. به عنوان مثال در برخی احادیث نقل شده است که پیامبر در مورد حمام، مطلبی فرمودهاند. شواهدی وجود دارد که مسلمین در زمان خلیفهی دوم با حمام آشنا شدهاند و پیش از آن هر کس در خانهی خود کارهای مربوط به حمام را انجام میدادهاند. در چنین حالتی میتوان حدیث را جعلی دانست.
٧. مشتمل بودن حدیث بر لفظ یا تعبیری که در زمان صدور، استفاده نمیشده یا برای آن معنی استعمال نمیشده است. به عنوان مثال در زمان امام صادق علیه السلام از لفظ "وجود" برای معنایی که بعدها در فلسفه از آن بحث شده استفاده نمیشده است. در واقع تعبیر مشتقات مختلف "وجد" برای معنای یافتن (و نه وجود داشتن) استفاده میشده است. حال تصور کنید حدیثی منسوب به امام باشد که در آن از این لفظ برای معنای فلسفی آن استفاده شده باشد.
٨. مشتمل بودن حدیث بر ادبیاتی که با سیره و شئونات قطعی امامان سازگاری ندارد. به عنوان مثال در حدیثی منسوب به امام وارد شود که شخصی را قذف کردهاند. متاسفانه در برخی از نقلهایی که مشتمل بر طعن بر یونس بن عبدالرحمن است چنین تعابیری به امام نسبت داده شده است.
تذکر چند نکته در اینجا لازم است:
اول: تمامی موارد فوق، دارای مصداق میباشند و صرفا انتزاع ذهنی نیستند. بیان برخی از مصادیق آن در این نوشتار بدون اثبات، نادرست است و از طرفی این مختصر نیز برای اثبات آن، مجال ندارد، لذا برای برخی موارد از مثالهای فرضی استفاده شده است.
دوم: بسیاری امور دیگر نیز هستند که از شواهد جعل محسوب میشوند ولی از شواهد محدود هستند و در مورد خاص به کار میآید. این امور بیشتر به انگیزههای جعل، تناسب با احادیث جعلی دیگر، و همچنین وجود زمینههای جعل، مربوط میشود.
سوم: بحث انفراد در نقل از یک کتاب و استفاده از آن برای اثبات جعلی بودن یک حدیث، بحثی آسان نیست، لذا به صرف اینکه در احادیثی که به دست ما رسیده است یک حدیث، تنها از توسط یک شخص، روایت شده است نشان از انفراد آن راوی در نقل از راوی اول ندارد. روشهای شناخت انفراد در این بحث، بحثی علیحده و مفصل است.
چهارم: هر جاعل حدیث ممکن است انگیزهای متفاوت از انگیزهی دیگر جاعلان داشته باشد و شاید در بسیاری از احادیث جعلی، انگیزهی جعل روشن نباشد لذا بیپاسخ ماندن این سؤال که "انگیزهی جاعل چه بوده است؟" ضرری به شواهد دیگر نمیزند. بله، اگر انگیزهی جعل را بتوان یافت، حکم کردن به جعلی بودن حدیث، سهلتر میشود.
پنجم: اسباب ضعف حدیث در نگاه رجالی یا حجیتمحور، غیر از اسباب جعل حدیث در نگاه واقعگرا میباشد، اما در عین حال، برخی از اسباب ضعف حدیث همچون ضعف راوی یا مشکلات تحمل و نقل حدیث در او میتواند موجباتی برای ورود احادیث جعلی در میراث حدیثی، فراهم آورد.
ششم: با توجه به نکتهی سابق، کذب بودن یک حدیث، ملازمهای با کذاب بودن یکی از راویان مذکور در سند ندارد. ممکن است یک حدیث جعلی باشد ولی هیچکدام از افراد سند، آن را جعل نکرده باشند.
هفتم: جعل حدیث ممکن است به صورت جعل متن یا جعل سند اتفاق افتد. گاه ممکن است جاعل، متنی درست را با سندی جعلی نقل کند یا اینکه متنی نادرست و مجعول را از فرد یا کتابی گرفته و آن را از افرادی دیگر نقل کند. بلکه حتی گاهی ممکن است انتساب متن یا مضمون حدیث به رسول الله صلی الله علیه و آله ثابت باشد ولی کسی انتساب آن به امام صادق علیه السلام را جعل کرده باشد.
هشتم: باطل بودن یک حکم شرعی در مذهب شیعه را شاهدی بر جعل حدیث ندانستیم چون احادیثی وجود دارد که از لحاظ حکمی باطل است ولی شواهدی برای قبول صدور آن از امام، وجود دارد.
نهم: بحث مخالفت با قرآن و سنت و همچنین غلو بودن مضمون حدیث را به خاطر مبسوط بودن آن و روشن نبودن حدود دقیق آن در اینجا مطرح نکردیم.
دهم: روشهای جاعلان برای پوشاندن جعل نیز بحثی مرتبط با این بحث است که میتواند به شواهد جعل حدیث کمک کند. ان شاء الله بحث از این روشها در نوشتاری دیگر مطرح میشود.
@HadithFehrestRejal
ارسالی
هدایت شده از مرصادنیوز
🛑 یک بسیجی دیگر در لاهیجان به دست اغتشاشگران داعشی به شهادت رسید
🔹 حمید پور نوروز بر اثر اصابت ضربات چاقو و قمه توسط اغتشاشگران در لاهیجان به شهادت رسید.
____
✔️به کانال مرصاد بپیوندید:
🆔 eitaa.com/mersadnews_ir
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
🔴🔴🔴مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم 🔴🔴🔴
سوخت موشکهای ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد، خروش میلیونها ایرانی در تشییع پیکر شهید سلیمانی بود.
جمعیت حاضر در بزرگداشت ۱۳ آبان در کشور، بخشی از معادلات آینده را رقم خواهد زد.
۱۴۰۱/۸/۱۱
این جملات دیروز حضرت آقا خیلی مفهوم دارد. ایشان در واقع از مردم ایران خواستند راهپیمایی ۱۳ آبان را بصورت ویژه ای برگزار کنند...
بجنبیم تا زمان نگذشته و مقدمات را فراهم کنیم
همه رو دعوت کنید
بسم الله ........
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
هیچوقت در طول تاریخ جمهوری اسلامی انقدر راهپیمایی ١٣ آبان واجب نبوده
ما میآییم، ما صحنه را خالی نمیکنیم 🤚
#حسین_دارابی
@hosein_darabi
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
یک عکس از پلیس آمریکا و اروپا پیدا کنید که اینگونه شدهاند
✍سربازان گمنام
#پایان_مماشات
@sadegh_haghgoo
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
1.2M
حجت الاسلام سید کمیل موسوی
پیرامون اتفاقات امروز کرج و نقشه راه کوتاه مدت تا فردا و دیماه و بهمن ماه
ارسالی
کشکول علمی
@kashkoolfn
☘ بیان نکات علمی :
🔶لغت ، اشتقاق ، صرف ، نحو ، تجوید ، بلاغت ، منطق ، فقه ، تاریخ ، اصول ، معرفی کتاب و ...
🔴 ارتباط با مدیر:
@ravimahdi
✅ راحت کردن کار و روش یادگیری در هر علم ، موضوع و بحث.
👌بررسی موشکافانه و نقادانه.
👈 تصحیح اغلاط و رفع نواقص.
👈 یافتن و حذف زوائد.
هدایت شده از پژوهشگران حوزه خواهران بناب
#نرم_افزار
#پژوهشی
نسخه جدید نرمافزار اندرویدی جامع الاحادیث عرضه شد!
نمایش اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/News/View/111262
دریافت رایگان نرمافزار موبایلی جامع الأحادیث:
www.noorsoft.org/fa/software/View/73958
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
هدایت شده از یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
به نام خدا
سلام
نماز اول ماه قمری 🌙
از امام جواد علیه السلام روایت شده : وقتی هلال اول ماه را دیدی ، دو رکعت نماز بگزار ؛ در رکعت اول بعد از حمد ، ۳۰ بار سوره قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ و در رکعت دوم ، بعد از حمد ، ۳۰ بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ . بعد از آن صدقه بده. پس اگر چنین کنی سلامتی آن ماه را از خدای تعالیٰ خریدهای.
(وسائل الشیعة ج ۸ ص ۱۷۰ ح ۱۰۳۳۱ ).
و بعد از نماز این دعا را میخوانی :
(شاید آیات قرآن است)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مِنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
منبع👇
📒(مفتاح الجنان ، ص۴۵۲ - علامه مجلسی رحِمَهُ اللّٰه )
🌍 مکتبة مدرسة الفقاهة
ar.lib.eshia.ir/71431/1/452
👌نشر حداکثری این مطلب – در فضای حقیقی و مجازی _صدقه جاریست و ثوابش هدیه به اَحیاء و اَموات شایسته – از اولین تا آخرین _ انشاءالله.🌕🍀🍂🌼🌸🌷🍃🌺🌻🌿🌹🌴
یادداشتها و مطالب کاربردی مختلف
@matalebmokhtaleff
◀️ کانال تخصصی "علم رجال"
1⃣ صوت
2⃣ کتاب
3⃣ مقاله
4⃣ معرفی...
🌐 لینک پیام رسانها:
🔼 تلگرام
T.me/Rejal_science
🔼 ایتا
Eitaa.com/Rejal_science
📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
May 11
هدایت شده از در مسیر فقاهت
#آیة_الله_بروجردی
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
پرسش:
🔸 تسلط مرحوم آیة الله #بروجردى (قدّس سرّه) بر #حديث چگونه بود؟ اين تسلط چگونه بر فهم و استنباط فقهى ايشان تأثير مىگذاشت؟
پاسخ:
🔸 تسلّط ايشان بر حديث، فوق العاده بود. نمونههاى فراوانى نيز از تأثير اين تسلّط در مستنبطات فقهى ايشان وجود دارد. به عنوان مثال، در موارد اختلاف بين روايات، وقتى در دو روايت، سائل، يك نفر باشد، مسئول هم يك نفر باشد و موضوع سؤال هم يكى باشد، ايشان نوعاً مىفرمودند كه اين دو روايت، واحد است و از جهت نقل معنا بين آنها اختلاف شده است.
🔹 مثلاً يكى از مبانى مرحوم آيتالله بروجردى اين بود كه ايشان مىفرمود: در نقل روايات، اصل اوّلى رُوات بر نقل رواياتى بوده كه به آنها فتوا مىدادهاند، تنها اصحاب الجمع و حشويه بودهاند كه هر روايتى را نقل مىكردهاند. البته در مورد آداب و سنن و مواعظ يك مسامحهاى ممكن است در كار باشد (مثلاً به جهت روايات تسامح در ادلّه سنن)، يا در مواردى كه قرائن عقلى بر صحّت خبر باشد ممكن است عمل به روايت، به استناد صحّت سند آن نباشد؛ بلكه به اعتماد قرائن عقلى باشد. ولى در روايات مفصّلى كه مشتمل بر احكام تعبّدى الزامى است، نقل آن از سوى محدّثين به اين دليل است كه آنها به سند اين روايت اعتماد مىكردهاند، هر چند ما الآن بعض اصحابنا را نمىشناسيم، ولى از اين قرائن مىفهميم كه محدّثين، وى را قابل اعتماد مىدانستهاند و همين مقدار بر اعتبار سند كافى است. خب، اين مبنا خيلى در فتاواى ايشان و حلّ تعارضات روايات تأثير مىگذاشت.
از اين دست مطالب در فرمايشات ايشان زياد است و واقعاً در فتاواى ايشان تأثير گذار بوده است.
📚 مقالات: ص۱۳۸-۱۳۹.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
سلام. در بقیه این دهه کرامت ، " به احترام حضرت معصومه و امام رضا (سلام الله علیهما) " هزینه ثبت نام در همسریابی افغانستانیها
@hamsaryabyatba
و همسریابی کرامت (برای غیرافغانستانیها)
@keraaamat
نیمبهاست انشاءالله و ثوابش هدیه به این دو بزرگوار .
نشر برای شایستگان.
ما را از دعای خیرتون فراموش نفرمایید.
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
رهجو
eitaa.com/rahjoo_213
🔸لطفا اهل علم وارد شوند.
💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.
کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست.
📌 ارتباط : @sib213
هدایت شده از طلبگی
✅ حجه السلام سید محمد نجفی یزدی:
یکی از علل عدم جرئت طلاب برای استنباط، ضعف در علم #رجال است.
(کتاب آشنایی با علم رجال، چاپ جامعه المصطفی العالمیه)
🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇
@talabegi1
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین
#راهنما
✅ این مجموعه هیچ ارتباطی با حضرت استاد شبیری زنجانی از شهر قم ندارد.
🔹لینک کانال و گروه های دروس روزانه استاد سید شبیری در حوزه علمیه مشهد در ایتا و تلگرام به شرح زیر می باشد:
📌لینک کانال درس رجال و درایه:👈
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
🆔لینک گروه مباحثه رجال👈
https://t.me/joinchat/AXbuQURp6BugPBH_b98tVw
📌لینک کانال درس کفایه و رسائل👈
https://t.me/joinchat/AAAAAEJ9r1kqBemLjJ51tg
🆔 لینک گروه مباحثات اصول 👈
t.me/joinchat/AXbuQUPDCW1AUsiyUJsVZA
📌لینک کانال درس مکاسب 👈
https://t.me/makaseb_shobeiri
📌 کانال صوت دروس رسائل #اصول1 و #اصول3 👇
http://eitaa.com/rasael_shobeiri
📌کانال صوت دروس کفایه #اصول5 👇
http://eitaa.com/kefaye
🔻لینک قبلی👈https://eitaa.com/joinchat/841154572Ceb5441e101
📌کانال صوت دروس رجالی #رجال2👇
http://eitaa.com/rejals
📌 کانال صوت دروس نهایه الحکمه #فلسفه2👇
http://eitaa.com/falsafeshobeiri
📌لینک #گروه سوالات و مباحثه درس رجال 👇
https://t.me/joinchat/AXbuQURp6BugPBH_b98tVw
📌کانال کشکول و مباحث متفرقه و مناسبتی👇
https://t.me/shobeiri
📌لینک #گروه درس #اصول3 در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1607401673Ced1a4a8667
http://eitaa.com/joinchat/1662255138C85b803783d
♨️آدرس کانال درس رجال در #ایتا👇
🆔https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🔻لینک قبلی کانال درس رجال👇
🆔 https://eitaa.com/mjshobeiri
📌لینک کانال درس رسائل و کفایه در #ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
📌لینک #گروه سوالات و مباحثات دروس #فلسفه و #رجال استاد شبیری در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/3538747430Cf4a5e7dd07
📌 کانال شخصی حجتالاسلام سید محمد جواد سید شبیری در #ایتا👇
http://eitaa.com/shobeiri
📌 کانال تقریرات دروس کفایه استاد سید شبیری در #ایتا👇
https://eitaa.com/taghrirat_shobeiri
📌 لینک #گروه درس رجال و درایه مدرسه #سعادت
https://eitaa.com/joinchat/2322989208C2cb20a202f
📌 لینک #گروه دوره #حدیث_شناسی کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/357761211C819608131e
✅✅ لینک کانال گروه #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
✅✅ لینک کانال #مجله علمی پژوهشی دوفصلنامه #مطالعات_اعتبارسنجی_حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
📌لینک #گروه سوالات و مباحثات درس #اصول متوسطه استاد شبیری در #واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/IaIuJDm3lcZASsutyxWYQe
🔹 مطالب کانال های تلگرام و ایتا به علت مدیران متفاوت آنها، مختلف می باشد .