حديث پژوهی _ معارف
📝مدرسه علمی-پژوهشی «روابط متقابل حدیث و کلام» دومین مدرسه تابستانه حدیثی مشترک میان گروه حدیثپژوهی
🖌در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد سه نشست به همراه افتتاحیه در سالن مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به شرح زیر برگزار گردید:
1️⃣افتتاحیه با سخنرانی جناب آیت الله سید احمد علم الهدی
2️⃣نقش احادیث در پاسخگویی به مسائل جدید کلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار (صوت جلسه)
3️⃣مبانی و روشهای اعتبارسنجی احادیث کلامی؛ آیت الله حاج مهدی مروارید (صوت جلسه)
4️⃣منابع حدیثی به مثابه منبعی غنی برای دستیابی به تاریخ علم کلام؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفر رضایی (صوت جلسه)
در ادامه برگزاری مدرسه در صبح پنجشنبه ارائههای زیر انجام گرفت:
5️⃣نقش و جایگاه حدیث در دانش کلام؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی (صوت جلسه)
6️⃣اختلافات کلامی اصحاب و نقش آن در پذیرش احادیث کلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر اقوام کرباسی (صوت جلسه)
7️⃣اختتامیه؛ آیت الله سید جعفر سیدان (صوت جلسه)
🆔@hadith_maaref
🆔 @valiasr_mt
📋 گزارش و صوت ارائه ها در سایت موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
◼️امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
...وَ اَللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ اَلْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ ...
او غيبتى طولانى خواهد داشت كه هيچ كس در آن نجات نمىيابد مگر كسى كه خداى تعالى او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و در دعاء به تعجيل فرج موفّق سازد.
📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۳۸۴
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمامِ الْمُنْتَظَر ...
🏴 سالروز شهادت غریبانه حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه را به محضر فرزند مظلوم و غریبشان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه پیروان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم.
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
🖌در بعد از ظهر روز سه شنبه ۱۶ مرداد سه نشست در سالن کنفراس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان
eftetahiye.mp3
12.27M
🎧صوت افتتاحیه؛ مدرسه علمی_پژوهشی 《علامه مجلسی،احیاگر حدیث شیعه》
سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
🎙️استاد:آیت الله شیخ هادی نجفی
1:00 معرفی اجمالی ازشخصیت علمی،اجتماعی و فرهنگی علامه مجلسی ره
11:00 معرفی کتاب شریف بحارالانوار و زحمات علامه مجلسی در جمع آوری این کتاب
17:00 روش نقل و گردآوری حدیث در کتاب شریف بحارالانوار
28:00 روایات ضعیف در حکم بطلان نمی باشد!
38:00 مقایسه کتاب «بحارالانوار» با کتابهای «وسایل الشیعه» و «مستدرک الوسایل»
46:00 اقتدار علامه مجلسی ره در زمان حیات خویش
🆔@hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
جلسه دفاع پایان نامه سطح ۳
💠عنوان: «بررسی میزان حسی یا حدسی بودن گزارشهای فهرست نجاشی به کمک گراف دانش»
📝استاد راهنما : دکتر بهروز مینایی
📝استاد داور: حجت الاسلام جمال الدین حیدری فطرت
✏️ ارائه دهنده: حجتالاسلام علیرضا شهبازی
🕗 زمان: چهارشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰6/28 ساعت ۱7:۰۰
🏢مکان جلسه:
بلوار جمهوری اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور
🆔 @hadith_maaref
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰سلسله دوره های خوانش کتاب کافی شریف، مؤسسه امام هادی علیه السلام:
▫️انس با الکافی؛ قسمت ششم
کتاب الحجة؛ از باب هفتاد و ششم
🎙حجت الاسلام والمسلمین وحید عابد
📌۶ جلسه ؛ یکشنبه ها و سه شنبه ها
از ۱ مهر الی ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۹
مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام :
https://survey.porsline.ir/s/8iYsaEf
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
حديث پژوهی _ معارف
🖌در بعد از ظهر روز سه شنبه ۱۶ مرداد سه نشست در سالن کنفراس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان
roykard-be-ayat-va-revayat.mp3
17.46M
🎧صوت
《رویکرد علامه مجلسی به آیات و روایات》
🎙️استاد علی ملکی میانجی
🗓سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
1:00 مشرب های فکری متفاوت و بیان برخی رویکرد ها و مبانی فکری آنان
13:00 نمونهای از اتهامات غیر منصفانه به علامه مجلسی ره و پاسخ های به آن
14:00 آیا علامه مجلسی عالمی درباری بود!!
16:00 مقایسه «علامه طباطبایی» و «علامه مجلسی» توسط محسن کدیور و نتایج غیر منصفانه
21:00 محسن کدیور:« علامه مجلسی به سهو النبی قائل بوده است»!، پاسخ به این ادعا
24:00 آیا علامه مجلسی در حجیت عقل تشکیک کرده است؟!، پاسخ به این ادعا
41:00 علامه مجلسی اصولی یا اخباری؟
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
📚مجموعه آثار حدیث پژوهی
🔹انتشارات معارف اهلبیت الطاهرین علیهمالسلام
🔸نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی مشهد
📌خیابان امام رضا علیهالسلام، کوچه ۱۹، حسینیه آیت الله شاهرودی ره، غرفه ۶۵
📆 ۲۶ شهریور تا ۲ مهر، ساعت ۸ الی ۱۷
🛍فروشگاه اینترنتی
┄┅┅┅❀📚❀┅┅┅┄
🌐https://maaref.org
🆔@Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
🔰عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَبْدِالله قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِالله علیه السّلام کَانَ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سَیِّدَ وُلْدِ آدَمَ؟ فَقَالَ کَانَ وَ اللهِ سَیِّدَ مَنْ خَلَقَ الله وَ مَا بَرَأَ الله بَرِیَّةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ.
حسين بن عبدالله ميگويد به إمام صادق عليه السّلام عرض كردم رسول صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سرور فرزندان آدم بود؟
فرمود بخدا او سرور تمام مخلوقات خدا بود ، و خدا هيچ مخلوقى بهتر از محمّد صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ نيافريده.
📚كافی ۱ / ۴۴۰ ، حدیث ۱.
🎊 ۱۷ ربیع الاول، سالروز ولادت باسعادت خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و رئیس مذهب حضرت امام صادق صلوات الله علیه را به محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرتش تبریک عرض می نمائیم.
💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
🖌در بعد از ظهر روز سه شنبه ۱۶ مرداد سه نشست در سالن کنفراس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان
ravesh-shenasi-allame-dar-fegh-alhadith-neghari.mp3
16.23M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی》
🎙️استاد حجت الاسلام دکتر احسانالله درویشی
🗓سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
«روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی»
1:00 اتفاقات دوران صفویه و نهضت فارسی نویسی
4:00 عواملی که باعث رونق بخشی مجدد به تولیدات حدیثی در دوران صفویه شد.
14:00 تعریف فقه الحدیث
18:00 آسیبِ "آشنایی زدگی" نسبت به احادیث
21:00 ترجمه قبل از فقه الحدیث یا بعد از فقه الحدیث؟
24:00 مراحل فقه الحدیث
24:00 اصالت صحت متن
26:00 فهم حدیث (فهم مفردات و واژه ها، ترکیبات نحوی و وجوه بلاغی کلام،گردآوری قرائن و...)
30:00 معرفی اجمالی کتاب عین الحیات
35:00 روش فقه الحدیثیِ علامه مجلسی ره در عربی و ترجمه های فارسی و نکاتی در باب کتابشناسی
50:00 مخاطب نگاشته های فارسی علامه مجلسی ره عموم مردم است. و بیان نکتهای فقه الحدیثی مهم از ایشان
1:03:00درصد موفقیت علامه مجلسی ره در تبلیغ و ترویج دین به زبان فارسی در میان اقشار مردم
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
◾️◼️إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ◼️◾️
جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی؛
⚫️مصیبت درگذشت فرزند عزیزتان را به حضرتعالی و خانواده گرامیتان تسلیت عرض میکنیم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، علو درجات و مغفرت و رضوان الهی و برای خانواده محترم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
🔘قابل توجه همکاران و دوستان؛
مراسم تشییع، امروز چهارشنبه یازدهم مهرماه ساعت ۱۵ از مسجد مسلم بن عقیل (نبش کوچه روحانی۲) به سوی باغ بهشت خواهد بود.
🖇https://nshn.ir/2eQbsVF1Gxv-A0
مراسم عزا نیز امروز بعد از نماز مغرب در مسجد خاتم الأنبیاء، واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان محمودنژاد، کوچه ۷ برگزار خواهد شد.
🖇https://nshn.ir/rbsdAUexQ4x5
🌐https://maaref.org
🆔@Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
⚡️«ده شب در محضر بحارالأنوار»⚡️
💢در ادامه همایشهای «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»، مؤسسه امام هادی علیهالسلام برگزار میکند.
👨💻اساتید:
آیت الله نجمالدین طبسی و حجج اسلام: دکتر محمدتقی سبحانی، عبدالهادی مسعودی، محسن مروارید ،محمدکاظم رحمان ستایش، حامد کاشانی، حسن طارمی، احسان سرخهای، سیدحسن موسوی بروجردی و جمالالدین حیدری فطرت
📆زمان برگزاری:
از ۲۱ مهر ماه الی ۲ آبان ماه ۱۴۰۳، از شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۸:۳۰
⌛️آخرین مهلت ثبتنام:
سهشنبه هفدهم مهر ماه ۱۴۰۳
🖇لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/4BKleJg
🆔@hadith_maaref
🆔@emamhadi_qom
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
ravesh-shenasi-tadvin-behar.mp3
22.45M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《روش شناسی تدوین بحارالانوار (کاری شخصی یا کاری گروهی؟)》
🎙️استاد حجت الاسلام سید حسن موسوی بروجردی
🗓چهار شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
4:00 خوانش قسمتی از مقدمه بحارالانوار و بیان برخی بی انصافی ها نسبت به مرحوم مجلسی ره
11:00 نوع تألیف بحارالانوار
15:00 مدت زمان تألیف و زمان شروع آن
19:00 عدم ترتیب تاریخی مجلدات بحارالانوار
25:00 افرادی که به علامه مجلسی ره در تألیف بحار کمک کردند
28:00 بیان تحلیلی از مقدمه بحارالانوار
30:00 آیا شاگردان علامه مجلسی ره، بر همکاری در تألیف بحارالانوارتصریحی دارند؟
49:00 جایگاه علامه مجلسیره نزد محدث نوریره
52:00 حدّ همکاری و مساعدت برخی افراد در تألیف بحارالانوار
57:00 خوانش فصل سوم و چهارم در مقدمه بحارالانوار
1:07:00 کاتبان کتاب در زمان علامه مجلسی ره
1:10:00 تند نویسیِ علامه مجلسی ره
1:13:00 طریقه نوشتن ابواب و فیش برداری های علامه مجلسی ره
1:18:00 بازبینی مجدّد علامه مجلسی ره از فعالیت کاتب
1:19:00 دلیلی دیگر بر کارشخصی بودن بحارالانوار
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《1》
🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
✍ نویسنده: حجتالاسلام مهدی باقری
📄 ادامه در کپشن👇:
...نشر دارالحدیث در تحقیقی که نسبت به این کتاب انجام داده است سعی نموده تا مقداری از این ابهامات را برطرف نماید، ولی این مقدار از تحقیق کفایت نمیکند و سوالات بسیاری نیز بدون پاسخ باقی مانده است .به همین دلیل نیاز است تا بررسی بیشتر و دقیق تری نسبت به روایات کتاب الکافی انجام شود و پژوهشی گسترده صورت گرفته تا در ضمن آن ، این ابهامات و مشکلات رفع گردد. برای نمونه به برخی از مشکلات و ابهامات کتاب شریف کافی اشاره میکنیم که در تحقیقات کافی به آن اشاره ای نشده است.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰اختتامیه دوره تخصصی
ده شب در محضر بحارالأنوار
🎙 اساتید بزرگوار:
آیت الله نجم الدین طبسی
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا هاشمی گلپایگانی
📌پنج شنبه، ۳ آبان ماه
🕰 ساعت ۹ صبح
📍قم. عماریاسر.کوچه ۴.پلاک ۱۴۸
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
اینستاگرام| آپارات
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۲》_
#بخش_اول
🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
✍ نویسنده: حجتالاسلام مهدی باقری
📄 ادامه در کپشن👇:
الف - سقط راوی
در برخی اسناد کتاب کافی با توجه به شواهد و قرائن موجود به سقط راوی بین روات پی میبریم .
مثال اول:
أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ، عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ، عَنْ بَكَّارٍ، عَنْ جَابِرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ:هكَذَا نَزَلَتْ هذِهِ الْآيَةُ: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ» فی عَلِيٍّ 《لَكانَ خَيْراً لَهُمْ》
📚کافی،ج۲،ص۳۹۳
بکاربن ابی بکر از اصحاب امام صادق علیه السلام است و جناب عبدالعظیم از شاگردان امام صادق علیه السلام با واسطه نقل میکند و از نظر طبقه ای رواة ، شاگردان امام صادق علیه السلام در رتبه مشایخ مشایخ عبدالعظیم هستند. بنابراین ظاهرا یک واسطه سقط شده است. البته به این نکته که احتمال سقط بین عبدالعظیم و بکار وجود دارد در تحقیق دارالحدیث جلد ٢ صفحه ٣٧٦ اشاره شده است ولی در محل مناسب آن تذکر داده نشده است.
ادامه👇
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۲》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۲》_
#بخش_دوم
مثال دوم:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ يَحْيَى بْنِ عُقَيْلٍ، قَالَ:قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّمَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتَيْنِ : اتِّبَاعَ الْهَوى وَ طُولَ الْأَمَلِ؛ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوى، فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ؛ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ، فَيُنْسِي الْآخِرَةَ
📚کافی ج۴، ص۳۵
به احتمال قوی در این روایت سقط رخ داده است. چون یحیی بن عقیل از امیرالمومنین صلوات الله علیه با واسطه نقل میکند و نقل مستقیم ندارد.
ابن حبان درباره او می نویسد:«أكثر رواية يحيى بن عقيل عن التابعين مثل يحيى ابن يعمر و أقرانه. »
📚کتاب الثقات،ج۵ص۵۲۸
💠از این رو با مراجعه به کتب رجال و تراجم مشاهده میشود که وی از لحاظ طبقه ای باید با واسطه از حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه نقل کند . بنابراین در این روایت سقط رخ داده که احتمالا یحیی بن یعمر باشد. چون استاد معروف او یحیی بن یعمر میباشد.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
roykard-allame-dar-etebarsanji.mp3
18.98M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《رویکرد علامه مجلسیره در اعتبار سنجی احادیث بحارالانوار》
🎙️استاد: جناب دکتر ابوطالب مختاری
🗓چهار شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
7:00 مبنای اعتبار سنجی علامه مجلسی ره _ مباحث مقدماتی(معرفی اجمالی کتاب بحارالانوار)
13:00 تعریف برخی اصطلاحات حدیثی (حدیث معتبر، اخباریگری و اخبارگرایی و..)
16:00 علامه مجلسی ره و خاستگاه شکلگیری بحارالانوار
22:00 منابع مورد استفاده علامه مجلسی ره در نگارش بحارالانوار
24:00 مبنای اعتبار سنجی احادیث علامه مجلسی ره و مواجهه ایشان با روایات
33:00 تسامح در ادلۀ سنن و دیدگاه علامه مجلسی ره
38:00 میزان پیروی علامه مجلسی ره از مبنای پدرش ره
41:00 اعتبار سنجی روایات نزد متقدمان (قرینه محوری و...)
44:00 پرسش و پاسخ برخی سوالات مهم توسط جناب دکتر
50:00 چگونگی استفاده علامه مجلسی ره از منابع(توحید شیخ صدوق ره، الخرائج و الجرائح راوندی ره و...)
1:04:00 تقدم بررسی متنی بر بررسی سندی نزد علامه مجلسی ره
1:08:00 نکاتی پیرامون مبانی علامه مجلسی ره در بحارالانوار با رویکرد به مقدمه، توضیحات و..ایشان، و پاسخ به سوال
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استاد شبیری.mp3
9.46M
#سخنرانی
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری
🔸در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️شهادت مرحوم کلینی بر صحت روایات کتاب کافی
▫️ویژگی کتاب الحجه کافی
▫️بهترین راه معرفت خداوند
▫️چرا باید دنبال رسول برویم؟
▫️مرجئه چه کسانی هستند؟
🗓چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه اول
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۳》_
#بخش_اول
🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
✍ حجتالاسلام مهدی باقری
📄 ادامه در کپشن👇:
ب - تصحیف نام راوی
در مواردی به نام راویانی برخورد میکنیم که با توجه به شواهد و قرائن موجود مطمئنا در نام آنها تصحیف رخ داده است.
🔸مثال اول سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ عَبْدِ رَبِّهِ بْنِ رَافِعٍ، عَنِ الْحُبَابِ بْنِ مُوسى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ وُلِدَ فِي الْإِسْلَامِ حُرّاً ، فَهُوَ عَرَبِيٌّ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ عَهْدٌ فَخُفِرَ فِي عَهْدِهِ ، فَهُوَ مَوْلًى لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؛ وَ مَنْ دَخَلَ فِي الْإِسْلَامِ طَوْعاً، فَهُوَ مُهَاجِرٌ.
📚کافی،ج15،ص356
در کتاب اقتضاء الصراط المستقیم لمخالفة أصحاب الجحیم که از کتب عامه است روایت را اینگونه نقل میکند: 《فروى الحافظ ابوطاهر السلفى فی فضل العرب باسناده عن أبی شهاب الحناط حدثنا حبان بن موسی عن ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن علی قال: من ولده فی الإسلام فهو عربی. حافظ مزی در ترجمه عبد ربه بن نافع میگوید : «عبد ربه بن نافع الکنانی ابوشهاب الحناط الکوفی نزیل المدائن و هو ابوشهاب الاصغر》
📚تهذیب الکمال فی أسماء الرجال ، ج ١٦ص ٤٨٥
@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《۳》_ #بخش_اول 🔰عنوان بحث: 《سلسله نکاتی پیرامون کتاب شریف الکافی و چاپهای آن》
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_
#بخش_دوم
🔹همچنین خطیب در کتاب تاریخ بغداد میگوید: « اخبرنا الصیمری حدثنا علب بن الحسن الرازی حدثنا محمد بن الحسین الزعفرانی حدثنا احمد بن زهیر قال : « اسم ابی شهاب الحناط عبد ربه بن نافع »
📚تاریخ بغداد ، ج ١١ ص ١٣١
با مقایسه این دو نقل از کتاب کافی و اقتضاء الصراط المستقیم، و با توجه به ترجمه ابو الشهاب الحناط مشاهده میشود که نافع به رافع، تصحیف شده ولی بدان توجه نگردیده است.
🔸مثال دوم
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى، قَالَ: أَخْبَرَنِي يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ الطَّائِفِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ شِمْرٍ الْيَمَانِيُّ يَرْفَعُ الْحَدِيثَ إِلى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ: صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ، وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ، وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ، فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ...الخ»
📚 کافی ، ج ٣ ص ٢٣٦
در تحقیق مجموعه دارالحدیث درباره 《عمرو بن شمر الیمانی》 گفته شده: 《و الرجل مجهول و لم نعرفه》
📚همان
و در تخریج مصادر این روایت فقط به کتاب تحفالعقول
📚همان ، ص ٢٣٧
اشاره شده است، ولی این حدیث در کتاب 《الصبر و الثواب》 ابن ابی الدنیا از منابع عامه نیز به این صورت نقل شده: «حد ثنا اسحاق بن اسماعیل حدثنا یحیی بن سلیم الطائفی حدثنی عمر بن یونس عمن حدثه علی بن ابیطالب قال: قال رسولالله صلی الله علیه و آله : الصبر ثلاث : فصبرٌ علی المصیبة و صبر علی الطاعة و صبر عن المعصیة...الخ.»
📚الصبر و الثواب ، ج١ ص ٣٠
همچنین در کتاب 《الغرائب الملتقطة من مسند الفردوس》 ابن حجر عسقلانى روایت را با این سند بیان میکند: «قال ابوالشیخ حدثنا عبد الله بن محمد بن زکریا حدثنا عمرو بن علی حدثنا عمر بن یونس الیمامى حدثنا مدرک بن محمد السدوسی عن رجل یقال له علی او ابو علی عن علی بن ابى طالب...الخ.»
📚 الغرائب الملتقطة ،ج ٥ ص ٤٩١
با توجه به نقل های مشابه مذکور ، ظاهراً در سند کتاب کافی تصحیف رخ داده است.
عمر بن علی الصیرافی از شاگردان عمر بن یونس میباشد و احتمالا 《عمرو بن علی》 با 《عمر بن یونس》 درهم ادغام شده است . به این صورت که عمر از اسم شاگرد و شمر(تصحیف عمر) از نام استاد و 《الیمامی》 هم تصحیف شده 《الیمانی》 با هم ادغام شده اند.
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔@hadith_maaref
ادامه مطلب👇
حديث پژوهی _ معارف
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_ #بخش_دوم 🔹همچنین خطیب در کتاب تاریخ بغداد میگوید: « اخبرنا الصیمری حدثنا
💎 #نکته_ها_و_ناگفته_ها《٣》_
#بخش_سوم
🔹مثال سوم مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنِ ابْنِ سِنَانٍ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ الْعِجْلِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَنْظَلَةَ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا.
📚کافی ، ج ١ ص ١٢٥
در این روایت ظاهرا 《محمد بن مروان》 تصحیف 《محمد بن عمران》 است زیرا محمد بن مروان ازابن سنان با واسطه نقل میکند و نقل بی واسطه ندارد. همچنین محمد بن مروان پسوند _العجلی_ ندارد بلکه این پسوند متعلق به محمد بن عمران العجلی است و او از ابن سنان بلاواسطه نقل میکند.این روایت در رجال کشی،
(📚اختیار معرفة الرجال ، ص ٣.)
از طریق محمد بن حمران العجلی نقل شده که این نقل هم اشتباه است چون شخصی به این نام در کتب رجال وجود ندارد.
🔸مثال چهارم عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ نَصْرِ بْنِ إِسْحَاقَ الْكُوفِيِّ، عَنْ عَبَّادِ بْنِ حَبِيبٍ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: شِرَاءُ الْحِنْطَةِ يَنْفِي الْفَقْرَ، وَ شِرَاءُالدَّقِيقِ يُنْشِئُ الْفَقْرَ، وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ مَحْق.
📚کافی ، ج ١٠ ص ٦٣
همین روایت را مرحوم شیخ طوسی در کتاب التهذیب از 《عائذ بن جندب》نقل کرده است.
📚 تهذیب الاحکام ، ج ٧ ص ١٦٢
که این نقل هم اشتباه است. احتمال صحیح ، تصحیف 《عائذ بن حبیب》به 《عباد بن حبیب》 در کافی یا 《عائذ بن جندب》در تهذیب الاحکام میباشد که وی از رواة معروف عامه است.
ابن سعد درباره وی میگوید: « عائذ بن حبیب بیاع الهروی روی یکنی ابااحمد و هو مولی لبنی عبس ...کان ثقة انشاءالله»
📚الطبقات الکبری ، ج ٦ ص ٣٦٦
ابنعدی در الکامل فی الضعفاء درباره او میگوید: «عائذ بن حبیب یکنی ابااحمد حدثنا علان حدثنا ابن أبی مریم سمعت یحیی یقول عائذ بن حبیب ثقة»
📚الکامل فی الضعفاء ، ج ٥ ص ٣٥٥
بنابراین،《عائذ بن حبیب》 راوی شناخته شده ای است .مرحوم شیخ طوسی نیز دو روایت با عنوان عائذ بن حبیب نقل کرده است.
📚تهذیب الاحکام ، ج ٨ ص ١١٠ ح ٣٧٨ و ج ٩ ص ١٨٣ ح ٧٣٨، لذا با توجه به این شواهد مشخص میشود که 《عائذ بن حبیب》 صحیح است.
🔸مثال پنجم مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ، عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، عَنْ خَالِهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ، عَنْ سَعِيدٍ السَّمَّانِ، قَالَ:كُنْتُ أَحُجُّ فِي كُلِّ سَنَةٍ، فَلَمَّا كَانَ فِي سَنَةٍ شَدِيدَةٍ أَصَابَ النَّاسَ فِيهَا جَهْد.
📚 کافی ، ج ٨ ص ١٩١
در این سند 《عبدالله بن عبدالرحمن》، دایی یونس بن یعقوب معرفی شدهاست درحالیکه در ترجمه یونس در فهرست نجاشی چنین آمده: «أمه منیة بنت عمار بن أبی معاویه الدهنی اخت معاویه بن عمار».
📚 رجال نجاشی ، ص ٤٤٦ مدخل ١٢٠٧
بنابراین بین نقل نجاشی که دایی یونس بن یعقوب را معاویة بن عمار و سند روایت که دایی وی را عبدالله بن عبدالرحمن معرفی کرده اند تنافی وجود دارد.
📌ادامه دارد...
#حدیث_پژوهی
#کافی_پژوهی
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
حديث پژوهی _ معارف
ravesh-shenasi-allame-dar-naghl.mp3
21.48M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《روش شناسی علامه مجلسی ره در نقل و شرح حدیث》
🎙️استاد: جناب حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🗓چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
3:00 معرفی اجمالی از زندگانی و حیات علمی علامه مجلسی ره
12:00 خوانش قسمتی از مقدمه کتاب بحارالانوار و نکاتی پیرامون آن
25:00 نکاتی پیرامون اجازات صادرشده از علامه مجلسی ره
32:00 نهضت احیای تراث توسط علامه مجلسی ره
49:00 ساختاربحارالانوار و نوآوری علامه مجلسی ره
58:00 تدوین فهرست الاخبار توسط علامه مجلسی ره
1:03:00 هدف علامه مجلسی ره از جمع آوری بحارالانوار
1:08:00 جایگاه روایات بحارالانوار نزد خود علامه مجلسی ره و معیارهای پذیرش اخبار نزد ایشان
1:21:00 گسترۀ مراجعه به اسناد روایات توسط علامه مجلسی ره
#حدیث_پژوهی
#مدرسه_تابستانه
🆔 @hadith_maaref
🔗 تلگرام 👨💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
استاد شبیری .mp3
10.87M
❇️ سلسله جلسات حدیث خوانی
💠 «کتاب الحجة» کافی شریف
🎙 استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری
🔸در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ابان بن عثمان به نظر ما ناووسی نیست و امامی است
▫️ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل
▫️بحث و دعوای بین زید بن علی و مومن الطاق
▫️جناب زید اذن امام برای قیام را شرط نمیدانست و خیال میکرد حق دارد بدون اذن امام قیام کند.
▫️اصحاب خاص ائمه خروج با زید را گناه میدانستند؛ لذا زید اصحاب خوبی نداشت.
▫️اصحاب زید مختلف بودند و تیپ شخصیتی زید اینگونه نبوده که اصحاب خالص را اطراف خود جمع کند.
🗓چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳
✔️جلسه دوم
📍فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
@madras_emb