eitaa logo
تفسیر اصول کافی
2.7هزار دنبال‌کننده
6 عکس
72 ویدیو
30 فایل
▪️ لینک کلاس شرح اصول کافی (هر روز ساعت ۱۹:۳۰ ) https://www.skyroom.online/ch/mrsmhn/hadith ▪️لینک مباحث در سایت حوزه مجازی مهندس طلبه https://onlinehawzah.com/osol-kafi/ 👤 ارتباط با پشتیبان 👈 @onlinehawzah
مشاهده در ایتا
دانلود
1403-04-14.mp3
19.07M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۰۹ 🗓 تاریخ: ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 🔹۲-عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام جَالِسا وَقَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ فَقَالَ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ ! مِنْ أَیْنَ لَحِقَ الشَّقَاءُ أَهْلَ الْمَعْصِیَةِ حَتّی حَکَمَ اللّه ُ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ بِالْعَذَابِ عَلی عَمَلِهِمْ ؟ فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام : « أَیُّهَا السَّائِلُ ! حُکْمُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ لا یَقُومُ لَهُ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ بِحَقِّهِ، فَلَمَّا حَکَمَ بِذَلِکَ وَهَبَ لِأَهْلِ مَحَبَّتِهِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْرِفَتِهِ وَوَضَعَ عَنْهُمْ ثِقْلَ الْعَمَلِ بِحَقِیقَةِ مَا هُمْ أَهْلُهُ، وَوَهَبَ لِأَهْلِ الْمَعْصِیَةِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْصِیَتِهِمْ لِسَبْقِ عِلْمِهِ فِیهِمْ، وَمَنَعَهُمْ إِطَاقَةَ الْقَبُولِ مِنْهُ، فَوَافَقُوا مَا سَبَقَ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ، وَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یَأْتُوا حَالاً تُنْجِیهِمْ مِنْ عَذَابِهِ؛ لِأَنَّ عِلْمَهُ أَوْلی بِحَقِیقَةِ التَّصْدِیقِ، وَهُوَ مَعْنی: شَاءَ مَا شَاءَ، وَهُوَ سِرُّهُ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-14-soalat.mp3
14.12M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۰۹ 🗓 تاریخ: ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-16.mp3
15.52M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۱۰ 🗓 تاریخ: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 🔹۲-عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: کُنْتُ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام جَالِسا وَقَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ فَقَالَ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ ! مِنْ أَیْنَ لَحِقَ الشَّقَاءُ أَهْلَ الْمَعْصِیَةِ حَتّی حَکَمَ اللّه ُ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ بِالْعَذَابِ عَلی عَمَلِهِمْ ؟ فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام : « أَیُّهَا السَّائِلُ ! حُکْمُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ لا یَقُومُ لَهُ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِهِ بِحَقِّهِ، فَلَمَّا حَکَمَ بِذَلِکَ وَهَبَ لِأَهْلِ مَحَبَّتِهِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْرِفَتِهِ وَوَضَعَ عَنْهُمْ ثِقْلَ الْعَمَلِ بِحَقِیقَةِ مَا هُمْ أَهْلُهُ، وَوَهَبَ لِأَهْلِ الْمَعْصِیَةِ الْقُوَّةَ عَلی مَعْصِیَتِهِمْ لِسَبْقِ عِلْمِهِ فِیهِمْ، وَمَنَعَهُمْ إِطَاقَةَ الْقَبُولِ مِنْهُ، فَوَافَقُوا مَا سَبَقَ لَهُمْ فِی عِلْمِهِ، وَلَمْ یَقْدِرُوا أَنْ یَأْتُوا حَالاً تُنْجِیهِمْ مِنْ عَذَابِهِ؛ لِأَنَّ عِلْمَهُ أَوْلی بِحَقِیقَةِ التَّصْدِیقِ، وَهُوَ مَعْنی: شَاءَ مَا شَاءَ، وَهُوَ سِرُّهُ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-16-soalat.mp3
15.25M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ 🎙شماره صوت: ۳۱۰ 🗓 تاریخ: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-17.mp3
19.47M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۱ 🗓 تاریخ: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 🔹۳- عَنْ أَبِی عَبْداللّه ِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: « یُسْلَکُ بِالسَّعِیدِ فِی طَرِیقِ الْأَشْقِیَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ السَّعَادَةُ. وَقَدْ یُسْلَکُ بِالشَّقِیِّ فِی طَرِیقِ السُّعَدَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ الشَّقَاءُ، إِنَّ مَنْ کَتَبَهُ اللّه ُ سَعِیدا وَإِنْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلاَّ فُوَاقُ نَاقَةٍ، خَتَمَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-17-soalat.mp3
7.79M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۱ 🗓 تاریخ: ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-18.mp3
16.84M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۲ 🗓 تاریخ: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جمع‌بندی چند نکته کلیدی در این روایت 🌺 تغییر وضعیتها نشان دهنده اختیار ماست و در زندگی روزمره ما و در تاریخ دیده شده است 🌺 ظاهر این روایت با تبیین بر اساس عوالم قبل تناسب دارد. 🌺 گویا میخواهد بگوید برخی اشقیاء ممکن است در نهایت سعید بشوند ولی همه سعداء در نهایت سعید می‌مانند و گناههایشان در دنیا و مرگ و قبر تسویه میشود. 🌺 دنیا فرصتی رحیمانه است، سعداء فرصت رشد و پرش دارند ولی در نهایت دیگر شقی نمیشوند. اشقیاء هم فرصت اصلاح دارند، هر چند اکثرا بهره نمی‌برند 🌺 البته نتیجه اعمال دنیا هم جدی است. 🌺 وضع موجود انسان چیزی است ولی عاقبت انسان بستگی به شیب حرکت انسان هم دارد. لذا به حال موجود خود نبالیم و نگران فردا باشیم. 🌺 در انتخاب‌هایت مراقب باش که چه بسا اشقیایی که به ظاهر سعید هستند و چه بسا سعدایی که به ظاهر شقی هستند 🔹۳- « یُسْلَکُ بِالسَّعِیدِ فِی طَرِیقِ الْأَشْقِیَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ السَّعَادَةُ. وَقَدْ یُسْلَکُ بِالشَّقِیِّ فِی طَرِیقِ السُّعَدَاءِ حَتّی یَقُولَ النَّاسُ: مَا أَشْبَهَهُ بِهِمْ بَلْ هُوَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَتَدَارَکُهُ الشَّقَاءُ، إِنَّ مَنْ کَتَبَهُ اللّه ُ سَعِیدا وَإِنْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلاَّ فُوَاقُ نَاقَةٍ، خَتَمَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-18-soalat.mp3
11.23M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ السَّعادَةِ وَالشَّقَاءِ 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۲ 🗓 تاریخ: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-19.mp3
15.25M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الخیر و الشر 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ و ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۳ 🗓 تاریخ: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جاری شدن خیر و شر به وسیله ما، به معنای نفی اراده ما نیست. 🌺 نهایتا اراده‌ورزی ما، ظرفیتی میسازد تا ما مجرای خیر یا شر در عالم شویم. 🌺 اراده ما تنها اراده موثر در عالم نیست. و خدا برای جریان خیر و شر برنامه‌ریزی دارد 🌺 خلقت شر به جهت سرعت‌بخشی به ارتقاء خیر در عالم بوده است 🔹۱- سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه ِ علیه السلام یَقُولُ: « إِنَّ مِمَّا أَوْحَی اللّه ُ إِلَی مُوسی علیه السلام ، وَأَنْزَلَ عَلَیْهِ فِی التَّوْرَاةِ: أَنِّی أَنَا اللّه ُ، لا إِلَهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَلْقَ، وَخَلَقْتُ الْخَیْرَ، وَأَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْ مَنْ أُحِبُّ، فَطُوبَی لِمَنْ أَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْهِ. وَأَنَا اللّه ُ لا إِلَهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَلْقَ، وَخَلَقْتُ الشَّرَّ، وَأَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْ مَنْ أُرِیدُهُ، فَوَیْلٌ لِمَنْ أَجْرَیْتُهُ عَلَی یَدَیْهِ». 🔹۲- یَقُولُ: إِنَّ فِی بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللّه ُ مِنْ کُتُبِهِ: أَنِّی أَنَا اللّه ُ، لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا، خَلَقْتُ الْخَیْرَ، وَخَلَقْتُ الشَّرَّ، فَطُوبَی لِمَنْ أَجْرَیْتُ عَلی یَدَیْهِ الْخَیْرَ، وَوَیْلٌ لِمَنْ أَجْرَیْتُ عَلَی یَدَیْهِ الشَّرَّ، وَوَیْلٌ لِمَنْ یَقُولُ: کَیْفَ ذَا وَکَیْفَ ذَا ؟ 🔹۳- « قَالَ اللّه: أَنَا اللّه ُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا، خَالِقُ الْخَیْرِ وَالشَّرِّ... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-19-soalat.mp3
4.82M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الخیر و الشر 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ و ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۳ 🗓 تاریخ: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-21.mp3
17.5M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: مقدمه باب 🎙شماره صوت: ۳۱۴ 🗓 تاریخ: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 جبریون و قدریون(مفوضه) دو طیف از مکاتب اهل‌سنت هستند. 🌺 معنای جبر و معنای تفویض. 🌺 مسئله جمع بین اختیار انسان و سلطنت مطلق الهی است. طرفداران جبر، برای حفظ سلطنت تام الهی، اختیار را منکر شدند و طرفداران تفویض، سلطنت الهی را در مورد اختیار انسان محدود کردند تا اختیار را حفظ کنند. 🌺 رویکرد اهلبیت نفی هر دو نگاه بوده، یعنی هم سلطنت تام الهی و هم اختیار انسان. 🌺 ولی چگونه این دو جمع میشوند، معمولا بیان نشده و با عبارت امربین‌الامرین از مسئله عبور کرده‌اند. 🌺 ریشه اختلاف در نفهمیدن نظام‌واره آیات قرآن است. هر کدام از دو طیف جبریون و مفوضه به بخشی از آیات تمسک کرده‌اند. •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-21-soalat.mp3
3.96M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: مقدمه باب 🎙شماره صوت: ۳۱۴ 🗓 تاریخ: ۲۱ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پرسش و پاسخ •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-23.mp3
17.36M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۵ 🗓 تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 اهمیت آموزه قدر و قضا 🌺 معنای واژه قدر و قضا 🔹۱- عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ؛ وَإِسْحَاقَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَغَیْرِهِمَا، رَفَعُوهُ قَالَ: کَانَ أَمِیرُالْمُو مِنِینَ علیه السلام جَالِسا بِالْکُوفَةِ بَعْدَ مُنْصَرَفِهِ مِنْ صِفِّینَ إِذْ أَقْبَلَ شَیْخٌ فَجَثَا بَیْنَ یَدَیْهِ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: یَا أَمِیرَالْمُو مِنِینَ ! أَخْبِرْنَا عَنْ مَسِیرِنَا إِلَی أَهْلِ الشَّامِ، أَبِقَضَاءٍ مِنَ اللّه ِ وَقَدَرٍ ؟فَقَالَ أَمِیرُالْمُومِنِینَ علیه السلام : « أَجَلْ یَا شَیْخُ ! مَا عَلَوْتُمْ تَلْعَةً وَلا هَبَطْتُمْ بَطْنَ وَادٍ إِلاَّ بِقَضَاءٍ مِنَ اللّه ِ وَقَدَرٍ »..... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-23-soalat.mp3
10.37M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۵ 🗓 تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-24.mp3
17.82M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۶ 🗓 تاریخ: ۲۴ تیر ۱۴۰۳ 🔹۱- ادامه روایت: فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ: عِنْدَ اللّه ِ أَحْتَسِبُ عَنَائِی یَا أَمِیرَالْمُو مِنِینَ. فَقَالَ لَهُ: « مَهْ یَا شَیْخُ ! فَوَ اللّه ِ لَقَدْ عَظَّمَ اللّه ُ الْأَجْرَ فِی مَسِیرِکُمْ وَأَنْتُمْ سَائِرُونَ، وَفِی مَقَامِکُمْ وَأَنْتُمْ مُقِیمُونَ، وَفِی مُنْصَرَفِکُمْ وَأَنْتُمْ مُنْصَرِفُونَ، وَلَمْ تَکُونُوا فِی شَیْءٍ مِنْ حَالاتِکُمْ مُکْرَهِینَ، وَلا إِلَیْهِ مُضْطَرِّینَ ». فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ: وَکَیْفَ لَمْ نَکُنْ فِی شَیْءٍ مِنْ حَالاتِنَا مُکْرَهِینَ، وَلا إِلَیْهِ مُضْطَرِّینَ، وَکَانَ بِالْقَضَاءِ وَالْقَدَرِ مَسِیرُنَا وَمُنْقَلَبُنَا وَمُنْصَرَفُنَا ؟ فَقَالَ لَهُ: « وَتَظُنُّ أَنَّهُ کَانَ قَضَاءً حَتْما، وَقَدَرا لازِما ؟ إِنَّهُ لَوْ کَانَ کَذلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ، وَالْأَمْرُ وَالنَّهْیُ، وَالزَّجْرُ مِنَ اللّه ِ، وَسَقَطَ مَعْنی الْوَعْدِ وَالْوَعِیدِ، فَلَمْ تَکُنْ لائِمَةٌ لِلْمُذْنِبِ، وَلا مَحْمَدَةٌ لِلْمُحْسِنِ، وَلَکَانَ الْمُذْنِبُ أَوْلی بِالاْءِحْسَانِ مِنَ الْمُحْسِنِ، وَلَکَانَ الْمُحْسِنُ أَوْلی بِالْعُقُوبَةِ مِنَ الْمُذْنِبِ.... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-24-soalat.mp3
9.93M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۱ 🎙شماره صوت: ۳۱۶ 🗓 تاریخ: ۲۴ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-25.mp3
15.15M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۷ 🗓 تاریخ: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 🔹۲- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه ِ علیه السلام قَالَ: « مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللّه َ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ فَقَدْ کَذَبَ عَلَی اللّه ِ، وَمَنْ زَعَمَ أَنَّ الْخَیْرَ وَالشَّرَّ إِلَیْهِ فَقَدْ کَذَبَ عَلَی اللّه». 🔹۳- عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ فَقُلْتُ: اللّه ُ فَوَّضَ الْأَمْرَ إِلَی الْعِبَادِ ؟ قَالَ: « اللّه ُ أَعَزُّ مِنْ ذلِکَ ». قُلْتُ: فَجَبَرَهُمْ عَلَی الْمَعَاصِی. قَالَ: « اللّه ُ أَعْدَلُ وَأَحْکَمُ مِنْ ذلِکَ ». قَالَ: ثُمَّ قَالَ: « قَالَ اللّه: یَا ابْنَ آدَمَ ! أَنَا أَوْلی بِحَسَنَاتِکَ مِنْکَ، وَأَنْتَ أَوْلی بِسَیِّئَاتِکَ مِنِّی، عَمِلْتَ الْمَعَاصِیَ بِقُوَّتِیَ الَّتِی جَعَلْتُهَا فِیکَ ». •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-25-soalat.mp3
11.93M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۲ و ۳ 🎙شماره صوت: ۳۱۷ 🗓 تاریخ: ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-26.mp3
16.65M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۴ 🎙شماره صوت: ۳۱۸ 🗓 تاریخ: ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 🔹۴- یَا یُونُسُ، لا تَقُلْ بِقَوْلِ الْقَدَرِیَّةِ، فَإِنَّ الْقَدَرِیَّةَ لَمْ یَقُولُوا بِقَوْلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَلا بِقَوْلِ أَهْلِ النَّارِ، وَلا بِقَوْلِ إِبْلِیسَ، فَإِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ قَالُوا: « الْحَمْدُ للّه الَّذِی هَدانا لِهذا وَما کُنّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدانَا اللّه ُ »، وَقَالَ أَهْلُ النَّارِ: « رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَیْنا شِقْوَتُنا وَکُنّا قَوْما ضالِّینَ »، وَقَالَ إِبْلِیسُ: « رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنِی » ». َقُلْتُ: وَاللّه ِ مَا أَقُولُ بِقَوْلِهِمْ، وَلَکِنِّی أَقُولُ: لا یَکُونُ إِلاَّ بِمَا شَاءَ اللّه ُ، وَأَرَادَ، وَقَدَّرَ، وَقَضی. فَقَالَ: « یَا یُونُسُ ! لَیْسَ هکَذا، لا یَکُونُ إِلاَّ مَا شَاءَ اللّه ُ وَأَرَادَ وَقَدَّرَ وَقَضی. یَا یُونُسُ ! تَعْلَمُ مَا الْمَشِیئَةُ ؟ ». قُلْتُ: لا. قَالَ: « هِیَ الذِّکْرُ الْأَوَّلُ، فَتَعْلَمُ مَا الاْءِرَادَةُ ؟قُلْتُ: لا. قَالَ: « هِیَ الْعَزِیمَةُ عَلَی مَا یَشَاءُ، فَتَعْلَمُ مَا الْقَدَرُ ؟ ». قُلْتُ: لا. قَالَ: « هِیَ الْهَنْدَسَةُ، وَوَضْعُ الْحُدُودِ مِنَ الْبَقَاءِ وَالْفَنَاءِ ». قَالَ: ثُمَّ قَالَ: « وَالْقَضَاءُ هُوَ الاْءِبْرَامُ وَإِقَامَةُ الْعَیْنِ ». قَالَ: فَاسْتَأْذَنْتُهُ أَنْ أُقَبِّلَ رَأْسَهُ، وَقُلْتُ: فَتَحْتَ لِی شَیْئا... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-26-soalat.mp3
12.28M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۴ 🎙شماره صوت: ۳۱۸ 🗓 تاریخ: ۲۶ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-27.mp3
16.75M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۵ و ۶ و ۷ 🎙شماره صوت: ۳۱۹ 🗓 تاریخ: ۲۷ تیر ۱۴۰۳ 🔹۵- إِنَّ اللّه َ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا هُمْ صَائِرُونَ إِلَیْهِ، وَأَمَرَهُمْ وَنَهَاهُمْ، فَمَا أَمَرَهُمْ بِهِ مِنْ شَیْءٍ فَقَدْ جَعَلَ لَهُمُ السَّبِیلَ إِلَی تَرْکِهِ، وَلا یَکُونُونَ آخِذِینَ وَلا تَارِکِینَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّه ِ ». 🔹۶. مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللّه َ یَأْمُرُ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ، فَقَدْ کَذَبَ عَلَی اللّه ِ، وَمَنْ زَعَمَ أَنَّ الْخَیْرَ وَالشَّرَّ بِغَیْرِ مَشِیئَةِ اللّه ِ، فَقَدْ أَخْرَجَ اللّه َ مِنْ سُلْطَانِهِ، وَمَنْ زَعَمَ أَنَّ الْمَعَاصِیَ بِغَیْرِ قُوَّةِ اللّه ِ، فَقَدْ کَذَبَ عَلَی اللّه ِ، وَمَنْ کَذَبَ عَلَی اللّه ِ أَدْخَلَهُ اللّه ُ النَّارَ ». 🔹۷. کَانَ فِی مَسْجِدِ الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَتَکَلَّمُ فِی الْقَدَرِ وَالنَّاسُ مُجْتَمِعُونَ، قَالَ: فَقُلْتُ: یَا هذا ! أَسْأَلُکَ ؟ قَالَ: سَلْ. قُلْتُ: یَکُونُ فِی مُلْکِ اللّه تَبَارَکَ وَتَعَالی مَا لا یُرِیدُ ؟ قَالَ: فَأَطْرَقَ طَوِیلاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیَّ فَقَالَ لِی: یَا هذا ! لَئِنْ قُلْتُ: إِنَّهُ یَکُونُ فِی مُلْکِهِ مَا لا یُرِیدُ، إِنَّهُ لَمَقْهُورٌ، وَلَئِنْ قُلْتُ: لا یَکُونُ فِی مُلْکِهِ إِلاَّ مَا یُرِیدُ، أَقْرَرْتُ لَکَ بِالْمَعَاصِی.... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-27-soalat.mp3
8.21M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۵ و ۶ و ۷ 🎙شماره صوت: ۳۱۹ 🗓 تاریخ: ۲۷ تیر ۱۴۰۳ 🌺 پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-28.mp3
16.32M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ 🎙شماره صوت: ۳۲۰ 🗓 تاریخ: ۲۸ تیر ۱۴۰۳ 🔹۸- قَالَ: قُلْتُ: أَجْبَرَ اللّه ُ الْعِبَادَ عَلَی الْمَعَاصِی ؟ قَالَ: « لا ». قُلْتُ: فَفَوَّضَ إِلَیْهِمُ الْأَمْرَ ؟ قَالَ: قَالَ: « لا ». قَالَ: قُلْتُ: فَمَاذَا ؟ قَالَ: « لُطْفٌ مِنْ رَبِّکَ بَیْنَ ذلِکَ ». 🔹۹. إِنَّ اللّه َ أَرْحَمُ بِخَلْقِهِ مِنْ أَنْ یُجْبِرَ خَلْقَهُ عَلَی الذُّنُوبِ ثُمَّ یُعَذِّبَهُمْ عَلَیْهَا، وَاللّه ُ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرِیدَ أَمْرا فَلا یَکُونَ ». قَالَ: فَسُئِلا علیهما السلام : هَلْ بَیْنَ الْجَبْرِ وَالْقَدَرِ مَنْزِلَةٌ ثَالِثَةٌ ؟ قَالا: « نَعَمْ؛ أَوْسَعُ مِمَّا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ». 🔹۱۰. سُئِلَ عَنِ الْجَبْرِ وَالْقَدَرِ، فَقَالَ: « لا جَبْرَ وَلا قَدَرَ، وَلکِنْ مَنْزِلَةٌ بَیْنَهُمَا، فِیهَا الْحَقُّ الَّتِی بَیْنَهُمَا، لا یَعْلَمُهَا إِلاَّ الْعَالِمُ، أَوْ مَنْ عَلَّمَهَا إِیَّاهُ الْعَالِمُ ». 🔹۱۱- قَالَ لَهُ رَجُلٌ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ أَجْبَرَ اللّه ُ الْعِبَادَ عَلَی الْمَعَاصِی ؟ فَقَالَ: « اللّه ُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ یُجْبِرَهُمْ عَلَی الْمَعَاصِی ثُمَّ یُعَذِّبَهُمْ عَلَیْهَا ». فَقَالَ لَهُ: ـ جُعِلْتُ فِدَاکَ ـ فَفَوَّضَ اللّه ُ إِلَی الْعِبَادِ ؟ قَالَ: فَقَالَ: « لَوْ فَوَّضَ إِلَیْهِمْ لَمْ یَحْصُرْهُمْ بِالْأَمْرِ وَالنَّهْیِ ». ... •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
1403-04-28-soalat.mp3
17.8M
➕ شرح اصول کافی، کتاب التوحید، بابُ الجبر و القدر و الامر بین الامرین 🎙 حجت الاسلام لحمی 📖 شماره حدیث: ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ 🎙شماره صوت: ۳۲۰ 🗓 تاریخ: ۲۸ تیر ۱۴۰۳ 🌺پاسخ به سوالات •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈• ╭┅───────────┅╮ 🌺 @hadith_onlinehawzah ╰┅───────────┅╯
مطالب کانال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۹۶ : مروری بر نظام‌واره معارف از منظر هستی‌شناسی فاطمیه ۹۶ : من و امام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۹۷ : خدا را باید دید: خدا همه چیز را خلق کرده و همه چیز را تدبیر میکند فاطمیه ۹۷ : کجایند دوستی‌کنندگان برای خدا؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• رمضان ۹۸ : چند نکته در باب روش تربیت الهی محرم ۹۸ : عقل و علم در منظومه آیات و روایات فاطمیه ۹۸ : توحید اجتماعی بر محور امام حق •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۹۹ : اخلاق تحول‌آفرین(بازخوانی اخلاق بر اساس نظام معارف وحیانی) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۱۴۰۰ : انسان و گزینش حق از باطل فاطمیه ۱۴۰۰ : تقدیر یا تدبیر در یک نگاه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۱۴۰۱ : سرنوشت انسان در کشاکش تقدیر یا تدبیر فاطمیه ۱۴۰۱ : دورنمایی از سبک زندگی توحیدی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• محرم ۱۴۰۲ : تبیین رنجها و سختی‌ها در چارچوب نظام معارف وحیانی فاطمیه ۱۴۰۲ (هیئت محبین جواد الائمه ع) : نظام آگاهی‌های انسان(نظام معارف، نظام دانش و نظام تکنولوژی) فاطمیه ۱۴۰۲ (هیئت مکتب الشهدا) : خدا را باید دید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/Lahmi_vahid