.
💠 #حديث_روز جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹
🔺 خدايا، به وعدهات عمل کن!
🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام:
🔸 «اللَّهُمَّ أنجِز لي ما وَعَدتَني .... اللَّهُمَّ انتَقِم لي مِن أعدائِكَ» .
🔹 «خدايا! آنچه را به من وعده دادهاى، به انجام رسان.... خدايا ! به دست من از دشمنانت انتقام بگير».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۲۰
🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
▫️▫️▫️ 💠 #توقيع هاى #امام_مهدی_علیه_السلام (2) 🔅دسته بندى موضوعى #توقيع ها ✍️ محتوا و مضمون نامه ه
▫️▫️▫️
💠 #توقيع هاى #امام_مهدی_علیه_السلام (3)
🔅دسته بندى موضوعى #توقيع ها
🔸 ۲. احكام فقهى
بخش گسترده و قابل اعتنايى از محتواى توقيع ها، پاسخ سؤالات فقهى است. در اين توقيعات، به پرسش هاى متعدّد شيعيان در باره طهارت ، نماز، روزه، حج، شهادت، قضا، وقف، معاملات، خمس، صدقه، نكاح، مُسكرات، زيارت قبور ائمّه عليهم السلام، استخاره ذات الرقاع و تسبيح حضرت فاطمه عليها السلام و ... جواب داده شده است .
▫️ بخش مهم و عمده توقيع هاى فقهى، با آنچه ما در ديگر كتاب هاى حديثى و فقهى داريم، هماهنگ و با فتاواى مشهور فقيهان شيعه ، همسو و سازگار است، هر چند گاه اختلاف هايى به چشم مى آيند كه مانند ديگر تعارض هاى جزئى و ابتدايى احاديث فقهى، نياز به حل و جمع فقهى دارند.
🔸 ۳ . كرامت ها و دعاها
بخش ديگرى از توقيع ها، در بر دارنده امورى است كه به گونه اى كرامت هاى #امام_مهدی_علیه_السلام را نشان مى دهند، از جمله :
دعاهاى امام عليه السلام در پى درخواست هاى متعدّد و هماره شيعيان و دوستداران ايشان و نيز خبر دادن امام عليه السلام از برخى حقوق مالى پنهان و ديگر امور نهانى، كه هم در آن زمان و هم در اين عصر، مى توانند يكى از بهترين دليل ها بر اثبات حقّانيت و امامت حجّت عليه السلام به شمار آيند .
🔻 بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/45274/
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹
🔺 راه رهایی از دل تنگى
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «مَن خَرَجَ مِن ذُلِّ المَعصِيَةِ إلى عِزِّ الطّاعَةِ ، آنَسَهُ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ بِغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بِغَيرِ مالٍ» .
🔹 «هر كس از خوارىِ گناه به سرفرازىِ طاعت در آيد، خداوند عز و جل او را بى هيچ همدمى از دل تنگى به در مى آورد و بدون [دادن] مالى كمكش مى كند».
📚 كنز الفوائد : ج ١ ص ١٣٥
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹
🔺 ارجمندى دانش و دانشجویی
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، و يَفرَحَ بِهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، و كَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ» .
🔹 «در ارجمندى دانش، همين بس كه كسى هم كه آن را نيك دانا نيست دم از داشتن آن مىزند و هرگاه نسبت علم و دانايى به او داده شود، خوشحال مىگردد و در نكوهندگى نادانى همين بس، كه حتى آدم نادان و بى بهره از دانش، از آن بيزارى مى جويد».
📚 منية المريد : ص١١٠
📅 مناسبت امروز :۱۶ آذر [ روز دانشجو ]
🔸 @hadithnet
•┈❀┈•
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗 دانشنامه عقايد اسلامی
💢حجابهاى دانش و حكمت
✍🏻 اموری چند، مانع تابش نور دانش و حکمت به انسان مىشوند.
❓ قلمرو حجابهاى دانش و حكمت تا كجاست؟ آيا همه اين امور، مانع انواع شناختهاى حسّى، عقلى و قلبى است يا مانعيّت آنها مرز خاصّى دارد ؟ براى پاسخ به اين سؤال، بايد موانع را تقسيم بندی كرد:
❀ دسته اوّل، موانع و آفات علوم رسمى؛ مانند: كم رويى، بدفهمى و تن آسايى .
اين موانع كه از موانع شناختهاى عقلىاند، كمترين احاديث را به خود اختصاص دادهاند .
❀ دسته دوم، موانع شناخت عقلى و قلبى؛ مثل : عُجب، غرور، تعصّب، استبداد، غضب، پُرخورى و شُرب خمر.
اين موانع، انديشه را از تشخيص درست حقايق عقلى، و قلب را از بركات الهامها و ارشادهاى غيبى الهى محروم مىسازد .
❀ دسته سوم، موانع علم حقيقى و يا نور علم؛ مانند: ظلم، كفر، اسراف، فسق و به طور كلّى، گناه .
اين موانع، آينه دل را تيره و جان را بيمار؛ و آدمى را از دانش حقيقى و نور دانش، بىبهره مىكنند؛ هر چند داراى مراتب والايى از دانشهاى رسمى باشند. اگر اين بيمارى مزمن گردد، جوهر آينه دل، فاسد و انسان از مدار هدايت الهى خارج و در وادى گم راهى ابدى گرفتار مىگردد . قرآن، در وصف آنان مىفرمايد:
⚜️ «كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ * كَلاَّ إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَـئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ .
چنين نيست، بلكه آنچه كردهاند، بر دلهايشان زنگار نهاده است. چنين نيست، آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند» .
مطفّفين : آيه ۱۴ ـ ۱۵ .
📚 دانشنامه عقايد اسلامی ج ۲ ص ۵۷۱
🔸 @hadithnet
•┈❀┈•
| برخی از آفتهای دانش در روایات معصومان(ع) |
#پیامبر_اکرم_(ص) :
▫️ زنهار از لجاجت، كه آغازش جهالت و پايانش ندامت است!
إيَّاكَ وَاللَّجاجَةَ ؛ فَإنَّ أوَّلَها جَهلٌ، وآخِرَها نَدامةٌ.
تحف العقول : ص 14
▫️ از ستم بپرهيزيد كه دل هايتان را ويران مى كند .
إيّاكُم وَالظُّلمَ فَإِنَّهُ يُخَرِّبُ قُلوبَكُم.
صحيفة الإمام الرّضا(ع) ص 97 ح 33
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
▫️ آسيب پذيرى دانش، جز از بد فهمى شنونده نيست .
لا يُؤتَى العِلمُ إلاّ مِن سوءِ فَهمِ السّامِعِ.
غرر الحكم : ح 10559
▫️ دانش، با تن آسايى يافته نمىشود .
لا يُدرَكُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ.
غرر الحكم : ح 10684
▫️ خودپسندى، خرد را تباه مىكند .
العُجبُ يُفسِدُ العَقلَ.
غرر الحكم : ح 726 .
▫️ خردى كه بيمارى خشم و شهوت دارد، از حكمت بهرهاى نمىبَرَد .
غَيرُ مُنتَفِعٍ بِالحِكمَةِ عَقلٌ مَعلولٌ بِالغَضَبِ وَالشَّهوَةِ.
غرر الحكم : ح 6397
▫️ آن كه با تكيه بر خردش خود را از ديگران بىنياز بداند، گم راه شود .
مَنِ استَغنى بِعَقلِهِ ضَلَّ.
غرر الحكم : ح 7818
▫️ خداوند، شراب نخوردن را براى نگه دارى خرد، واجب كرد .
فَرَضَ اللّهُ . . . تَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصيناً لِلعَقلِ.
نهج البلاغه : حكمت 252
▫️ هنگامى كه شكم [حتّى] از حلال انباشته شود، دل از ديدن راه درست، كور مىگردد .
إذا مُلِئَ البَطنُ مِنَ المُباحِ عَمِيَ القَلبُ عَنِ الصَّلاحِ.
غرر الحكم : ح 4139
▫️ كاستى دانش، به دروغ است و كاستى جدّيت، به بازى .
نَكَدُ العِلمِ الكَذِبُ، ونَكَدُ الجِدِّ اللَّعِبُ.
غرر الحكم : ح 10000
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹
🔺 چرا تلاش نمیکند؟!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «عَجِبتُ لِمَن عَرَفَ رَبَّهُ كَيفَ لا يَسعى لِدارِ البَقاءِ» .
🔹 «تعجّب مى كنم از كسى كه پروردگارش را مى شناسد، چگونه براى سراى ماندگارى، تلاش نمى كند!».
📚 غرر الحكم :ح ٦٢٦٥
🔸 @hadithnet
همراهیِ خرد با دانش.mp3
1.18M
.
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊
🔸 همراهیِ خرد با دانش
#امام_کاظم_علیه_السلام :
🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مىزنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» .
اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمىكنند سرزنش كرده و فرموده است:
▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مىگويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مىكنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمىكرده و به راه صواب نمىرفته اند (باز هم در خور پيروىهستند)؟»
▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسىاست كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمىشنود، بانگ مىزند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمىيابند»؛
▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانىاند كه به تو گوش فرا مىدهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟»
▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مىشنوند يا مىانديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛
▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مىپندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانىاند كه نمىانديشند».
📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲
🎤 #محمد_غفرانی ، ⏱ 9 دقیقه
🔸 @hadithnet
.
💠 همراهیِ خرد با دانش
#امام_کاظم_علیه_السلام :
🔅 اى هشام! خرد با دانش همراه است؛ پس خداوند فرمود : «و اين مَثَلْها را براى مردم مىزنيم ؛ و(لى) جز دانشورانْ آنها را درنيابند» .
اى هشام ! پس خداوند كسانى را كه تعقّل نمىكنند سرزنش كرده و فرموده است:
▫️ «و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، مىگويند: نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافته ايم، پيروى مىكنيم. آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمىكرده و به راه صواب نمىرفته اند (باز هم در خور پيروىهستند)؟»
▫️ و (خداوند )فرمود : «و مَثَل (دعوت كننده) كافران، مَثَل كسىاست كه حيوانى را كه جز صدا و ندايى (مبهم، چيزى) نمىشنود، بانگ مىزند. (آرى، )كرند، لال اند، كورند (و) درنمىيابند»؛
▫️ و فرمود: «و برخى از آنان، كسانىاند كه به تو گوش فرا مىدهند. آيا تو كران را ـ هر چند درنيابند ـ شنوا خواهى كرد؟»
▫️ و (خداوند) فرمود: «آيا گمان دارى كه بيشترشان مىشنوند يا مىانديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند، بلكه گمراه ترند»؛
▫️ و فرمود: «(آنان، به صورت )دسته جمعى، جز در قريه هايى كه داراى استحكامات اند يا از پشت ديوارها با شما نخواهند جنگيد. جنگشان ميان خودشان سخت است. آنان را متّحد مىپندارى؛ و(لى) دلهايشان پراكنده است؛ زيرا آنان مردمانىاند كه نمىانديشند».
📚 الکافی: ج۱، ص۳۰، ح۱۲
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹
🔺 بهاى جان توست
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «يا مُؤمِنُ، إنَّ هذَا العِلمَ وَالأَدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِد في تَعَلُّمِهِما، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ وأدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ وقَدرِكَ ؛ فَإِنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ، وبِالأَدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ وبِأَدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ وقُربَهُ، فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ» .
🔹 «اى مؤمن! اين دانش و ادب، بهاى جان توست. پس در آموختن آن دو بكوش، كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود ، بر قدر و قيمت تو افزوده مى شود . با دانش است كه به پروردگارت راه مى يابى ، و با ادب است كه به پروردگارت خوش خدمت مى كنى ، و با ادب در خدمت گزارى است كه بنده سزاوار ولايت و قرب او مى شود . پس [اين ]نصيحت را بپذير تا از عذاب بِرَهى».
📚 مشكاة الأنوار: ص ٢٣٩ ح ٦٨٩
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| 🔹 #احادیث_داستانی |
▫️ دشنامگو هدایت شد!
💠 صبوری #امام_حسن_علیه_السلام در برابر دشنامگو سبب هدایت او شد.
🔸المناقب، ابن شهرآشوب ـ به نقل از مبرَّد و ابن عایشه ـ:
مردی شامی، امام حسن(ع) را سواره دید. شروع کرد به نفرین کردن به ایشان؛ امّا حسن(ع)، پاسخ او را نمی داد. هنگامی که آن مرد از دشنام دادن فارغ شد، حسن(ع) به سوی او آمد و به او سلام کرد و خندید و فرمود:
🔅 «ای پیرمرد! به گمانم مرد غریبی هستی و شاید مرا اشتباه گرفته ای. پس اگر از ما طلب بخشش کنی، از تو در می گذریم، و اگر از ما مالی بخواهی، به تو می دهیم، و اگر از ما راه نمایی بخواهی، راه نمایی ات می کنیم، و اگر از ما مَرکب بخواهی، مرکبی برایت فراهم می کنیم، و اگر گرسنه باشی، تو را سیر می کنیم، و اگر برهنه باشی، تو را می پوشانیم، و اگر نیازمند باشی، تو را بی نیاز می سازیم، و اگر رانده شده باشی، پناهت می دهیم، و اگر نیازی داشته باشی، برایت برآورده می سازیم. اگر بار و بُنه ات را به سوی ما حرکت دهی و تا زمان کوچیدن، میهمان ما باشی، برایت سودآورتر است؛ زیرا ما جایی فراخ و موقعیت و اعتباری خوب و ثروتی انبوه داریم».
▫️ هنگامی که آن مرد، سخن او را شنید، گریست و آن گاه گفت: گواهی می دهم که تو جانشین خداوند در زمین هستی، و خدا داناتر است که رسالت های خود را کجا قرار دهد. تو و پدرت، مبغوض ترینِ خلق خدا نزد من بودید؛ امّا اینک، محبوب ترینِ خلق خدا نزد من هستید.
آن گاه بار و بنه اش را به خانه حسن(ع) منتقل کرد و تا زمان کوچیدن، میهمان او بود و به محبّت آنان، باور پیدا کرد.
📚 دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۵، ص ۳۴۲
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹
🔺 چيزى از وقت خود را دريغ نمىفرمود!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «كانَ (النبی ص)، دُخولُهُ لِنَفسِهِ مَأذونا لَهُ في ذلِكَ فَإذا أوى إلى مِنزِلِهِ جَزَّأَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءا للّهِِ تَعالى، وجُزءا لأَِهلِهِ، وجُزءا لِنَفسِهِ. ثُمَّ جَزَّأَ جُزءَهُ بَينَهُ وبَينَ النَّاسِ، فَيَرُدُّ ذلِكَ بِالخاصَّةِ عَلَى العامَّةِ ولا يَدَّخِرُ عَنهُم مِنهُ شَيئا،...» .
🔹 «پیامبر اکرم(ص)، ... هرگاه به خانه مىرفت وقت خود را سه قسمت مىكرد: يك قسمت براى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، يك قسمت براى خانواده، و يك قسمت نيز براى خود. سپس قسمت خود را بين خود و مردم تقسيم مىكرد و اوّل خواص وارد مىشدند و پس از آن ساير مردم و چيزى از وقت خود را از مردم دريغ نمىفرمود ...».
📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١
🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
•┈┈•❀•┈┈• 💠 اصول حاكم بر سبك زندگى #پیامبر_اکرم_(ص) (۲) ۲. حقمدارى 💢 «حقمدارى»، واقعگرايى، پيرو
💠 اصول حاكم بر سبك زندگى #پیامبر_اکرم_(ص) (3)
۴ . نيكوكارى
💢 كلمه «اِحسان» به معناى «نيكوكارى» در فرهنگ قرآن و حديث، مانند واژه هاى: «خير»، «برّ» و «معروف» داراى مفهوم جامع انواع نيكوكارىهاست .
قرآن كريم با تعبيرهاى مختلف، مردم را به مطلق نيكوكارى دعوت مىكند:
⚜️«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاْءِحْسَانِ .
خداوند به داد و نيكوكارى فرمان مىدهد» .نحل : آيه ۹۰
در احاديث نيز مطلق نيكوكارى مورد تأكيد قرار گرفته است.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) :
خداوند ، در هر موردى به نيك عمل كردن، فرمان داده است.
▫️ بحار الأنوار : ج ۶۵ ص ۳۱۶
🔻 از آن جا كه پيامبر خدا(ص) پيش و بيش از ديگران، متعهّد به اين اصل بوده، سيره ايشان، بهترين الگو براى نيكوكارى است .
۵ .ادب ورزى و هنجارگرايى
پيامبر خدا(ص) تربيت يافته الهى و ادب آموخته محضر خداوند بود.
پيامبر(ص) در سخن و سكوت، خنديدن و گريستن، راه رفتن و نشستن و خوابيدن و ديگر امور لازم و طبيعى، و حتّى در قضاى حاجت، رفتار خلاف عرف و هنجارهاى جامعه از خود نشان نداده اند.
#امام_صادق_علیه_السلام : پيامبر خدا(ص) از زمانى كه خداى عز و جل او را به پيامبرى برانگيخت تا زمانى كه از دنيا رفت، از سر فروتنى براى خداى عز و جل هرگز در حال تكيه دادن غذا نخورد و هيچ گاه در هيچ مجلسى، دو زانوى خود را جلوتر از همنشينش نديد، ... هرگز بدى را با بدى جبران نمىنمود. ... هرگز سائلى را رد ننمود. ...
📚 سیره پیامبر خاتم(ص) ج ۱ ص 36
▫️بیشتر بخوانید : 👇
➡️ http://hadith.net/post/49029/
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹
🔺 علت تمام دردها
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «كُلُّ داءٍ مِنَ التُّخَمَةِ ، ما خَلَا الحُمّى ؛ فَإِنَّها تَرِدُ وُروداً» .
🔹 «هر دردى از پُرخورى (/ بدگوارى) است، جز تب كه به گونه اى به سراغ انسان مى آيد (و دلايل ديگرى دارد) .».
📚 الكافي : ج٦ ص٢٦٩ ح٨
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #شرح_حدیث |
💠 رابطه پرخورى و بيمارى
#امام_علی_علیه_السلام فرمود:
🔅 قِلَّةُ الأكْلِ يَمْنَعُ كَثيراً مِنْ أَعلالِ الجِسْمِ.
كم خوردن، از بسيارى از بيماريهاى جسمى جلوگيرى مىكند.
▫️ غررالحكم ج۴ ص۵۰۵
✍️ شرح حدیث
اين كه پرخورى ريشه بسيارى از بيماريهاست و پرهيز، اصلىترين درمان خيلى از دردهاست، مطلب ثابت شدهاى است. در روايات نيز چنين حكمتى بيان شده است.
فرمان روزه نيز، اگر حكمتها و فلسفههايى دارد، يكى هم سامان بخشى به وضعيت بدن و دستگاههاى تغذيه در درون و ساخت و سازهاى داخلى بدن است.
سخن #پیامبر_اکرم_(ص) نيز كه فرمود: روزه بگيريد تا تندرست شويد در همين راستاست.
روزه درمانى نيز كه در برخى معالجات به كار گرفته مىشود، به نوعى استفاده از همين نكته و حكمت است. صفاى باطن جلوه ديگرى از آثار اين عبادت است.
اگر سعدى گفته است:
▫️ اندرون از طعام، خالى دار تا در آن نور معرفت بينى
تهى از حكمتى به علت آن كه پرى از طعام، تابينى
توجه دادن به همين آثار سازنده و تربيتى جسمى و روحى امساك و كم خورى است،
📗 حکمتهای علوی، #جواد_محدثی
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹
🔺 زمين را از وجودش تهی مدار!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «اللَّهُمَّ وَالِ مَن والى خُلَفائي وأَئِمَّةَ اُمَّتي بَعدي ، وعادِ مَن عاداهُم ، وَانصُر مَن نَصَرَهُم ، وَاخذُل مَن خَذَلَهُم ، ولا تُخلِ الأَرضَ مِن قائِمٍ مِنهُم بِحُجَّتِكَ ، ظاهِرا أو خافِيا مَغمورا ، لِئَلاّ يَبطُلَ دينُكَ وحُجَّتُكَ وبُرهانُكَ وبَيِّناتُكَ» .
🔹 «بار خدايا! دوست بدار هر كس كه جانشينان من و امامان امّتم را پس از من دوست مىدارد، و دشمن باش با هر كسى كه با آنان دشمنى مىكند، و يارى كن هر كسى را كه يارىشان مىكند، و فرو گذار هر كسى را كه آنان را فرو مىگذارد،
و زمين را از وجود شخصى از آنان كه حجّت تو را بر پاى دارد ـ خواه آشكار باشد وخواه پنهان و گمنام ـ تُهى مدار تا دين تو و حجّت و برهان و نشانههايت،از ميان نروند».
📚 كمال الدين: ص ٢٦٢ ح ٨
🔸 @hadithnet
.
⁉️#پرسش_و_پاسخ
🔰 پرسش :
❓ #ظهور #امام_مهدی_علیه_السلام ، امرى حتمى و بدون «بدا» است.
براى تحقّق چنين امر حتمى اى كه وعده تخلف ناپذير الهى است، چه نيازى به درخواست و دعا داريم؟
✍️ پاسخ :
اصل #ظهور، از امور حتمى است؛ امّا زمان وقوع آن، بداپذير است و مانند اجل و مرگ، قابليت تقديم و تأخير دارد.
يعنى ممكن است كه خداوند، مانند اجل انسان، براى فرج نيز دو زمان معلّق و مسمّا (قطعى)، تقدير كرده باشد كه اگر دعا و كارهاى مناسب از بندگان تحقّق يابد، تقدير نخست محقّق مى شود و طول دوره غيبت، كوتاه تر مى شود و اگر چنين نشود، غيبت به درازا مى كشد و بر تقدير مسمّا و قطعى خود منطبق مى شود.
▫️ قضاى حتمى و تقدير قطعى الهى با درخواست و دعاى ما و ديگران دگرگون نمى شود؛ امّا اين همه، مانع دعا كردن نمى شود؛ زيرا تحقّق امور حتمى نيز حاصل گرد هم آمدن همه زمينه ها و عوامل گوناگون آن است كه هر يك، جزئى كوچك يا بزرگ را از علّت تام و تمام آن امر، فراهم مى آورند و دعا نيز مى تواند جزئى از آن علّت تامّه باشد. به زبان فلسفى، خداوند مقرّر فرموده كه كارها در اين دنيا از طريق اسباب و مسبّبات آن انجام گيرد؛ ولى اشكالى ندارد كه بخشى از اين اسباب، امور ناديدنى، غيبى و كارهايى مانند دعا كردن باشد.
📚 دانشنامه امام مهدی(ع)، ج اول
🔻بیشتر بخوانید :
➡️ http://hadith.net/post/43231/
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹
🔺 به خرج كردن دو چندان، گرفتار می شوی!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام :
🔸 «ما مِن عَبدٍ يَبخَلُ بنَفَقَةٍ يُنفِقُها فيما يُرضِي اللّهَ إلاّ ابتُلِيَ بأن يُنفِقَ أضعافَها فيما أسخَطَ اللّهَ» .
🔹 «هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود».
📚 بحار الأنوار : ج ٧٨ ص ١٧٣ ح ١٢
🔸 @hadithnet
آزمايش انسان در امور مالی و انفاق.mp3
1.19M
•┈┈•❀•┈┈•
💠 #شرح_حدیث_صوتی 🔊
🔸 آزمايش انسان در امور مالی و انفاق
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔹 خداوند بندگان را با چيزى سختتر از دادن پول امتحان نكرد.
🔸 ما بَلَا اللَّهُ الْعِبَادَ بِشَيْءٍ أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنْ إِخْرَاجِ الدِّرْهَمِ.
📚 الخصال، ج۱، ص۸
🎤 استاد #مهدی_غلامعلی،⏱ 9 دقیقه 👇
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹
🔺 مانند خانهى مخروبه!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «قَلبٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا و عَلِّموا و تَفَقَّهوا، و لا تَموتوا جُهّالاً؛ فإنَّ اللّهَ لا يَعذِرُ عَلَى الجَهلِ» .
🔹 «دلى كه در آن چيزى از حكمت نباشد، مانند خانهاى مخروبه است. پس، دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگى به دست آوريد و نادان نميريد؛ زيرا خداوند عذرِ نادانى را نمىپذيرد».
📚 كنز العمّال : ح٢٨٧٥٠
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
💠 حکیمان واقعی
❀ «قسمت اول = پلههای ترقی»
✴️ واژه «حکمت» در لغت از ریشه «حُکم» به معنای منع است؛ زیرا حُکم و داوری عادلانه، مانع ظلم است. همچنین، دهنه اسب و دیگر چارپایان، «حَکمه» نامیده میشود؛ چون مانع و مهار کننده حیوان است و نام گذاریعلم به «حکمت»، بر همین پایه است؛ چون از جهل، جلوگیری میکند .
واژه «حکمت»، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال، در این کتاب آسمانی، ۹۱ بار خود را با صفت «حکیم»، ستوده است .
🔻حکمت، از نگاه قرآن و حدیث، عبارت است از :
مقدّماتِ محکم و استوار علمی، عملی و روحی برای نیل به مقصد والای انسانیت.
آنچه احادیث اسلامی در تفسیر «حکمت» آورده اند، در واقع، مصداقی از مصادیق این تعریف کلّی است .
🔸حکمت از نگاه قرآن و حدیث، به سه نوع :علمی، عملی، و حقیقی تقسیم میشود و هر یک به منزله پلّه های نردبان استواری هستند که انسان با بهره گیری از آنها به قلّه کمال انسانیت، صعود میکند.
▫️پلّه اوّل این نردبان (یعنی حکمت علمی) را فرستادگان خداوند متعال، بنا نهاده اند.
▫️پلّه دوم (یعنی حکمت عملی) را انسان، خود باید بسازد
▫️و پس از آماده شدنِ پلّه دوم، آخرین پلّه جهش به مقام «انسان کامل» را ـ که حکمت حقیقی است ـ خداوند متعال، خود، آماده مینماید.
🔗 ادامه دارد... ان شاءالله
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹
🔺 اگر به دستت رسيد، رهايش مکن!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «إذا وَقَعَ في يَدِكَ يَومُ السُّرورِ فَلا تُخَلِّهِ، فَإِنَّكَ إذا وَقَعتَ في يَدِ يَومِ الغَمِّ لَم يُخَلِّكَ .» .
🔹 «چون روزگار شادمانى به دستت رسيد، رهايش مكن؛ زيرا اگر به دست روزگار غم، گرفتار آيى، رهايت نمیكند».
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ٢٠ ص ٢٨٦ ح ٢٧٠
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
| #زلال_معرفت |
🔰 تقسیم اوقات شبانهروز
▫️از نکتههای بسیار مهم در منابع دینی ما تقسیم اوقات شبانهروز است که از جمله مباحث سبک زندگی است.
ما براساس چه منطقی اوقات شبانهروزمان را به بخشهای مختلف تقسیم کنیم؟
🔻 در روایات ما چند مدل برنامهریزی برای زمان مطرح شده است:
▫️۱-یک مدل، مدلی است که از #امام_علی_علیه_السلام نقل شده که عبارت است از : مناجات، معیشت و لذتهای حلال.
▫️۲-مدل دیگر از #امام_صادق_علیه_السلام نیز شامل مناجات، گفتوگوی دینی، و لذتهای حلال وجود دارد.
▫️۳- #امام_کاظم_علیه_السلام نیز اوقات شبانهروز را به چهار قسمت مناجات، معیشت، گفتوگوی دینی و لذتهای حلال تقسیم میکند.
🔸 در فرهنگ اسلامی، ما بخشی از امور زندگی ما باید به معیشت بپردازد در عین حال هم برقراری ارتباط اجتماعی نیز با دیگران (اهل ایمان) هم مهم است.
✴️... در مدلهای سهگانه امام علی(ع) و مدل چهارگانه امام کاظم(ع) وقتی صحبت از مناجات و ارتباط با خداوند میشود مسائلی مانند خودارزیابی، تفکر و تامل در آفرینش، جزئی از مناجات به شمار میروند اما به نظر میرسد آنچه در صحف ابراهیم (ع) است مناجات معنای خاصی دارد و فقط شامل مناسک میشود و مواردی مانند خودارزیابی و تفکر، مستقلاً دیده شدهاند.
🔹مجموعه این روایات به ما نشان میدهد که چند چیز در تمام این تقسیمبندیها مشترک است:
مسئله عبادت خداوند متعال یا ارتباط با خداوند و لذتهای حلال که به بخش خانواده مربوط میشود پایه ثابت تمامی این مدلهای برنامهریزی است یعنی حتی در مدلهایی که از انبیاء پیشین نقل میشود مسئله ارتباط با خدا و لذتهای حلال وجود دارد.
استاد #عباس_پسندیده
➡️ http://hadith.net/post/39420/
🔸@hadithnet
.
💠 #حديث_روز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹
🔺 گنجايشش بیشتر می شود!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ ؛ فإنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ» .
🔹 «هر ظرفى وقتى چيزى در آن گذارند، گنجايش خود را از دست مى دهد، مگر ظرف دانش كه با افزودن آن گنجايشش بيشتر مى شود».
📚 نهج البلاغة : حكمت ٢٠٥
📅 مناسبت امروز : ۲۵ آذر [ روز پژوهش ]
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
💠 #زلال_معرفت
💢 برترى دانش بر عبادت
✍️ احاديث متعدد، حکايت از برتری و رجحان کسب علم بر عبادت دارند.
از اين احاديث به دست می آيد که منظور، ترجيح تعلّم واجب يا مستحب بر «عبادت هاى مستحب» است.
از اين گذشته علم ذاتا بر عبادت، مقدّم است و يک دليل آن، ممکن نبودن عبادت بدون دانش است.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) فرمود: آن كه در پىِ بابى از دانش بيرون مىرود تا با آن، باطلى را به حق يا گمراهى را به هدايت برگردانَد، كردارش همچون چهل سال عبادت عابد است .
▫️الأمالي للطوسي : ص 618 ح 1275
🔸در عين حال نبايد از نقش سازنده عبادت در كنار دانش غافل بود؛ چراکه تأثير عبادات در پيدايش نور دانش و الهامات قلبى قابل انکار نيست.
هدفِ احاديثى كه دانش را بر عبادت ترجيح مى دهند، تضعيف و يا انكار نقش سازنده عبادت در كنار دانش نيست، بلكه تأكيد بر توأم ساختن عبادت با دانش و تحذير از عبادت جاهلانه است .
بنا بر اين ، احاديث در مقام بيان فضيلت دانش و ترجيح آن بر عبادت، نمى توانند بهانه اى براى ترك عبادات ، حتّى عبادت هاى مستحب گردند .
✴️ نقل است كه روزى شخصى از محقّق بزرگ شيخ انصارى رحمه الله پرسيد : در تعارض ميان نافله شب و مطالعات علمى كدام يك مقدّم اند ؟
شيخ كه مى دانست او اهل قليان است و اين مسئله ، بهانه اى براى ترك نافله شب است ، در پاسخ فرمود : «چرا ميان نماز شب و مطالعه تعارض برقرار مى كنى ؟ بگو : مطالعه و قليان ، كدام يك تقدم دارند ؟» .
📚 دانشنامه عقايد ج 3 ص 41
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹
🔺 اهمیت راه و عبور و مرور!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 «مَن أضَرَّ بِشَى ءٍ مِن طَريقِ المُسلِمينَ فَهُوَ لَهُ ضامِنٌ » .
🔹 «هر كس بخشى از راه عبور مسلمانان را تباه كند، ضامن آن است».
📚 الكافى ، ج ۷ ، ص ۳۵۰
📅 مناسبت امروز : ۲۶ آذر [ روز حمل و نقل ]
🔸 @hadithnet
.
| هفته #پژوهش |
💠 بانک مقالات و نشریاتِ پایگاه #حدیث_نت
🔸 معارف حدیث
▫️ قرآن و تفسیر، ▫️ نهج البلاغه،
▫️ تاريخ و سيره، ▫️ اخلاق و آداب،
▫️ کلام و عقايد، ▫️ فقه، اجتماع،
▫️ حقوق، ▫️ اقتصاد، ▫️ حدیث و علوم دیگر،
▫️ شعر و ادبیات، ▫️ سياست
➡️ http://hadith.net/category/412/
•┈┈•❀•┈┈•
🔸 علوم حدیث
▫️ شرح حديث، ▫️ مبانی و روش فهم حدیث،
▫️ نقد حديث، ▫️ مختلف الحدیث، ▫️ غريب الحديث،
▫️ فهم نصوص، ▫️ مشکل الحدیث، ▫️ وضع الحدیث،
▫️ اسباب صدور حديث، ▫️ موارد ديگر
➡️ http://hadith.net/category/3
•┈┈•❀•┈┈•
🔸 نشریات حدیثی
30 نشریه تخصصی حدیث و علوم حدیث️
➡️ http://hadith.net/category/146/
•┈┈•❀•┈┈•
▫️ و اخبار و رویدادهای پژوهشی مرتبط با اهل بیت علیهم السلام و معارف حدیث
➡️ http://hadith.net/category/3591/
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
💠 #شرح_حدیث
🔰 به نوشتههایى بر كاغذ، ايمان میآورند!
🔅 #امام_سجاد_علیه_السلام :
وَ اجعَلني... مِن أدلّةِ الرَّشادِ.
🔸 خداوندا مرا راهنمای مردم به سوی حق قرار ده.
📚 صحيفه سجّاديّة، دعاء ۲۰.
یکی از درخواستهای مهم در دعای مکارم الاخلاق، این است که خداوند به انسان توفیق بدهد، راهنمای مردم به سوی حق باشد.
مرشد و راهنمای مردم به راه درست بودن، فضیلتی است که بدون شناخت و علم به حق صورت نمیگیرد. از این رو، میتوان همه روایاتی که درباره فضیلت علم و عالم آمده را توضیحِ این فراز دانست.
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 چون روز قيامت شود، مُرَكّب دانشمندان با خون شهيدان سنجيده میشود، پس مُرَكّب دانشمندان بر خون شهيدان برترى میيابد.
📚 امالی طوسی، ص۵۲۱، ح۱۱۴۹.
🔻 ارزش نوشته عالمان به اندازهای است که هنگام حسابرسی، آن را با ارزش خون کسانی که در راه خدا شهید شدهاند، میسنجند.
نتیجه سنجش نیز برتری مُرکّب علما است، زیرا این مُرکّب و نوشته است که معارف و دین خدا را به آیندگان منتقل میکند.
اگر روایات ائمه و سخن علما را کسی ننوشته بود، اکنون چیزی از آنها در دست ما نبود، این است که از زمان رسول خدا(ص) بر نوشتن تأکید شده است.
همین شهادت در راه خدا نیز محصول انتقال معارف دین توسط علما به جامعه است و اگر مرکب آنها نبود، خون شهید هم نبود.
▫️ در روایت دیگری از #پیامبر_اکرم_(ص) نقل شده که :
🔸 شگفتترين ايمان و بزرگترين يقين را مردمى دارند كه در آخر الزماناند و با اين كه به پيامبر نرسيدهاند و حجّت هم از ديدههايشان غايب شده، امّا به نوشتههايى بر كاغذ، ايمان آوردهاند
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۶۶
#محمدی_ری_شهری
🔸 @hadithnet
.
💠 #حديث_روز پنج شنبه 27 آذر ۱۳۹۹
🔺 زندگی و چشمپوشى!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 «مَن لَم يَتَغافَل ولا يَغُضُّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ ، تَنَغَّصَت عيشَتُهُ » .
🔹 «هر كه نسبت به بسيارى از امور، تغافل و چشمپوشى نكند، زندگىاش تيره مىشود».
📚 غرر الحكم : ج ٥ ص ٤٥٥ ح ٩١٤٩
🔸 @hadithnet
•┈┈•❀•┈┈•
💢 از اصول حاکم بر خانواده
🔸 تغافل و چشم پوشی
▫️ پس از محبت كه حلكنندۀ بسياری از مشكلات و مسائل خانواده است، خوشخويی و مهارتهای ارتباطی، مهمترين عامل استواری خانواده به شمار میرود. خانواده، اجتماعی هر چند كوچك و كمتعداد است اما دوام و قوام آن بستگی تام به رعايت آداب معاشرت دارد.
🌱 قرآن با پيام «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» ، ( نساء: ۱۹) اصلِ كلی معاشرت نيكو را فراز آورده است و در پی آن، معصومان علیهم السلام نمونههايی را برشمرده و دستورات متعددی برای تعامل نيكوی دو همسر با هم دادهاند ...
🔻مثلا در صورت خوشخو نبودن يكی از طرفين، اسلام به صبر و تغافل در برابر آن فرمان داده و معاشرت نيكو را تحمل در برابر چنين همسری خوانده و آن را لازمۀ حفظ محبت در كانون خانواده دانسته است.
هر چند اين تحمل نيز مرز و حدّ شرعی دارد و آنجا كه لازم باشد، مرد بايد غيرت ورزد و زن، وظيفۀ امر به معروف و نهی از منكر را انجام دهد.
📚 #عبدالهادی_مسعودی ، روابط اجتماعی از نگاه قرآن ، ص 207
•┈┈•❀•┈┈•
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
بهترين خصلت بزرگوارى، اين است كه خود را از آنچه مى دانى بى خبر وانمود كنى.
▫️ الدعوات : ۲۹۳/۴۱
🔸 @hadithnet