eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
232 ویدیو
254 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 براى آنچه ماندگار است! 🔅 : 🔸 «دنيا سراى آزمايش [و عمل] است و آخرت، سراى سزا ديدن و خانه ماندگارى است. پس براى آنچه ماندگار است، كار كن و از آنچه نابود مى شود، روى بگردان و [در عين حال ،] بهره ات از دنيا را فراموش مكن» . 🔹 «الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَالآخِرَةُ دارُ الجَزاءِ ودارُ البَقاءِ؛ فَاعمَل لِما يَبقى، وَاعدِل عَمّا يَفنى، ولا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦٨ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ⁉️ آیا ماه صفر نحس است؟ ⭕️ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث !! ▫️ هرکس خروج ماه صفر را به من بشارت دهد، به بهشت می رود. 🔅(ص): هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است.[*] [*]. معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱ 📚 درسنامه فهم حدیث، ص ۱۱۶. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه 18 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 دل و بی نیازی! 🔅 : 🔸 «هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند» . 🔹 من سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ . 📚 غرر الحكم : ح ٨٨٩٦ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه 19 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 اقرار نشانه ایمان! 🔅 (ص) : 🔸 «امامانِ پس از من، دوازده نفرند. نخستينِ آنان، على بن ابى طالب و آخرينشان قائم عليه السلام است. اينان، جانشينان و اوصيا و اولياى من و پس از من، حجّت هاى خدا بر امّتم هستند. اقرار كننده به ايشان، مؤمن است و انكار كننده شان، كافر» . 🔹 الأَئِمَّةُ بَعدِيَ اثنا عَشَرَ ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ وآخِرُهُمُ القائِمُ عليهم السلام ، فَهُم خُلَفائي وأوصِيائي وأولِيائي ، وحُجَجُ اللّهِ عَلى اُمَّتي بَعدي ، المُقِرُّ بِهِم مُؤمِنٌ ، وَالمُنكِرُ لَهُم كافِرٌ . 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ٤ ص ١٨٠ ح ٥٤٠٦ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 پاداش دنيا و آخرت 🔅 : 🔸 «مؤمن، براى سه پاداش كار مى‌كند: يا براى خير دنيا، كه خداوند پاداش كار او را در دنيايش مى‌دهد. .... پس، هر كه تنها براى خداى متعال كار كند، خداوند عز و جل پاداش او را در دنيا و آخرت مى‌دهد و نيازهايش را در دنيا و آخرت برآورده مى‌سازد... . پس خداوند براى آنچه در دنيا به ايشان دهد، در آخرت از آنان حساب نمى‌كشد. خداوند عز و جل مى‌فرمايد : «براى كسانى كه نيكى كنند، نيكى است و زيادتى». نيكى، همان بهشت است و زيادت، همان دنيا» . 🔹 «أَنَّ المُؤمِنَ يَعمَلُ لِثَلاثٍ مِنَ الثَّوابِ: إِمّا لِخَيرِ الدُّنيا، فَإِنَّ اللّهَ يُثيبُهُ بِعَمَلِهِ في دُنياهُ؛ ....، فَمَن عَمِلَ للّهِِ تَعالى أَعطاهُ أَجرَهُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ وكَفاهُ المُهِمَّ فيهِما. ...، فَما أَعطاهُمُ اللّهُ فِي الدُّنيا لَم يُحاسِبهُم بِهِ فِي الآخِرَةِ. قالَ اللّهُ عز و جل: «لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ»، فَالحُسنى هِيَ الجَنَّةُ وَالزِّيادَةُ هِيَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦١ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 بهره گیری از دنیا تا چه حد؟! ... 🔅 : برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. بدین وسیله در کارهای دین، کمک بجویید. إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ؛ 📚 فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷ ✍️ شرح حدیث: دنیا، تجارت خانه ی اولیای خداست. در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم. در سخنی از امام علی علیه السلام آمده است: 🔅 مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند(۱). این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم(۲). پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانه ی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد. 🍀 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفاده ی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه ی پیشوایان دینی است. 🔅 امام کاظم علیه السلام فرموده است: بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد: ساعتی برای مناجات با خدا ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن ساعتی هم برای لّذت حلال. آن گاه فرمود: به وسیله ی این، می توانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳). •┈┈•• ۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲ ۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱ ۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱ 📚 حکمت های رضوی ، استاد 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 بپرهيز تا پشيمان نشوی! 🔅 : 🔸 «بپرهيزيد از عقب انداختن كارها و كنارگذاردن خوبى‌ها؛ چرا كه در آن، پشيمانى است» . 🔹 «إيّاكُم وتَأخيرَ العَمَلِ ودَفعَ الخَيرِ ؛ فَإِنَّ في ذلِكَ النَّدَمَ». Imām Ali (a.s.) : “Beware of postponing works and repelling (to do) goodness, for there is remorse in them.” 📚 وقعة صفّين : ص ١٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(س).pdf
938.4K
. ◼️ ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(سلام الله علیها) ✳️ الگوهای رفتاری زنان عاشورایی 🔻 تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 سه کار سرآمد! 🔅 : 🔸 «سرآمد كارها، سه كار است : انصاف داشتن با مردم ، به طورى كه آنچه را براى خود مى پسندى ، همانندش را براى آنان نيز بپسندى ، و مواسات مالى با برادر [ دينى ] ، و ذكر خدا در همه حال،...» . 🔹 «سَيِّدُ الأَعمالِ ثَلاثَةٌ : إنصافُ النّاسِ مِن نَفسِكَ حَتّى لا تَرضى بِشَيءٍ إلّا رَضيتَ لَهُم مِثلَهُ ، ومُؤاساتُكَ الأَخَ فِي المالِ ، وذِكرُ اللّهِ عَلى كُلِّ حالٍ ؛..». 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٤٤ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 🔻 اَفضلُ الاَعمال ! 💠 چرا در برخی روایات، یک عمل خاص، برترین عمل معرفی شده و در روایاتی دیگر عملی دیگر؟ ✍️ پاسخ : در احادیث متعدد، از کارهای مختلفی به عنوان بهترین عمل یاد شده است. گاه به صورت مطلق، مانند : انتظار فرج، صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، آب دادن به تشنگان، حُبّ امام على(ع)، زیارت قبر امام حسین(ع)، شاد کردن مؤمنین، استمرار عمل نیک، ،نماز شب، نماز اول وقت، اطعام دیگران و ... و گاه با اضافه کردن یک قید ، مثلا زمان خاص مانند: روز جمعه، ماه مبارک رمضان، شب نیمه شعبان و ... ✧ عبارت «افضل الاعمال» در روایات، همواره به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به تمام اعمال دیگر نیست؛ به عبارتی این فضلیت و برتری، مطلق نیست، بلکه منظور برتری نسبی نسبت به بسیاری از اعمال دیگر است. ✧ یکی از مشکلات احادیث این است که برخی از آنها با همه ی جوانب و کامل نقل نشده اند یا اینکه در اثر تقطیع، بخشی از یک حدیث را مشاهده می کنیم و بخشی دیگر در کتابی دیگر است. • همچنین گاهی امام در مقام بیان برتری عمل برای شخصی خاص است نه برای همه و بسیاری موارد دیگر.. 🚩 بنابراین نوعاً روایاتی که برتری یک امر را بیان می کنند، مرادشان برتری آن شیء خاص بطور مطلق نیست؛ به عبارت دیگر افضلیت آنها از امور نسبی است بطوریکه با افضلیت اشیاء دیگر در یک محدودۀ دیگر منافات ندارد. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 قرآن و تفسير به رأى!! 🔅 : 🔸 «به باطل، در قرآن فرو مرويد و در آن مستيزيد و بدون علم، در باره آن سخن مگوييد كه شنيدم جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : «هر كس بدون علم در باره قرآن سخن بگويد، بايد جايگاهش را از آتش [دوزخ] برگيرد» . 🔹 «لا تَخوضوا فِي القُرآنِ ولا تُجادِلوا فيهِ، ولا تَتَكَلَّموا فيهِ بِغَيرِ عِلمٍ ، فَقَد سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : مَن قالَ فِي القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ». 📚 التوحيد : ص ٩١ ح ٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
🔘 🗓 : ۷ صفر، (به روایتی) (۵۰ ق) 🔸 در وقوع شهادت امام مجتبی (علیه السلام) در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد، لکن در میان علمای شیعه در روز شهادت امام (علیه السلام) سه قول وجود دارد: ▫️ قول اول: آخر ماه صفر قول دوم: (۲۸ صفر) ▫️ قول سوم: (۷صفر): این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است: ▪️ اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف از جهت قائلین، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد. در روایات به روز دقیق شهادت امام(ع) اشاره شده و این خود نشان ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است. ▪️ دوم: سیره علماء : سیره علمی و سنت عملی علماء اینگونه بوده که در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامهٔ عزا مینمودند. خصوصا در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامه عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت در سیرهٔ بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی (قدس سرهما) بوده است. ┈• 🔅 : ▫️ امام حسن (ع) در زمان خود عابدترين ، زاهدترين و برترين مردم بود. إنَّ الحَسَنَ بنَ عَليّ‌ عليه السلام كانَ أعبَدَ النّاسِ في زَمانِهِ و أزهَدَهُم و أفضَلَهُم امالی صدوق ، ص ۲۲۴ . ┈• 🔅 : ▫️ در مجازات خطا كار شتاب مكن و ميان خطا ومجازات، راهی برای عذرخواهی قرار ده. لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقاً بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳ . 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 فریب غفلت! 🔅 : 🔸 «فريب خوردن كامل، در غافل ماندن از دشمن است» . 🔹 «جِماعُ الغُرورِ في الاِستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ». 📚 غرر الحكم : ح ٤٧٧٥ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📀 رونمایی از مجموعه آثار موسسه علمی فرهنگی کتابخانه دیجیتال آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش‌های علمی و پژوهش‌های آزاد دارالحدیث 📗 متن ۵۴۶ جلد کتاب ، به زبان فارسی و عربی، 🔸 در موضوعات : تفسیر و قرآن، عقاید، اخلاق، سیره و تاریخ، امامت و ... 🔻 مراسم رونمایی از این نرم‌افزار امروز چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ رأس ساعت ۱۲ به صورت مجازی، ▫️با حضور حضرت آیت الله محمدی ری شهری . ▫️و سخنرانی حجج‌ اسلام برنجکار و بهرامی . برگزار می شود. 📡 شرکت در نشست رونمایی » 🛒 خرید نرم افزار با تخفیف ویژه » 🌐 اجرای آنلاین در ابر نور 🔸 @hadithnet
تشخیص دوست از دشمن.mp3
3.87M
•┈┈• | | 🎧 💢 تشخیص دوست از دشمن 🔅 : 🔸 به وقت از دست رفتن توانايى، دوست از دشمنْ پديدار مى ‌شود. ▫️ عندَ زَوالِ القُدرَةِ يَتَبَيَّنُ الصَّديقُ مِنَ العَدُوِّ. 📚 دوستی در قرآن و حديث، ص۱۶۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۸.۳۰ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 گونه های مردم 🔅 : 🔸 «مردم، سه دسته اند : ▫️ دانشمند خدايى ▫️ و آموزنده در مسير رستگارى ▫️ و توده اى نادان كه در پى هر بانگى مى روند و با هر بادى، اين سو و آن سو مى شوند، و نه از نور دانش، بهره اى گرفته اند و نه به پناهگاهى استوار، پناه برده اند .» . 🔹 «النّاسُ ثَلاثَةٌ: عالِمٌ رَبّانِيٌّ ومُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاةٍ وهَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ ؛ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ، لَم يَستَضيؤوا بِنورِ العِلمِ، ولَم يَلجَؤوا إلى رُكنٍ وَثيقٍ». 📚 امالی مفيد : ص ٢٤٧ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 💠 متن و ترجمه کامل حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار امروز قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو با : 🔅 اگر كوه‌ها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدم‌هايت را بر زمين ميخكوب كن. ديده به آخر لشگر دشمن بينداز. به وقت حمله چشم فروگير. و آگاه باش كه پيروزى از جانب خداى سبحان است. ▫️ تزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۱ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 چهره شاد و دل ترسان! 🔅 : 🔸 «خداشناس، چهره اش شاد و خندان است، و دلش ترسان و اندوهناك» . 🔹 «العارِفُ وَجهُهُ مُستَبشِرٌ مُتَبَسِّمٌ وقَلبُهُ وَجِلٌ مَحزونٌ». ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘The gnostic’s face is cheerful and smily, whereas his heart is apprehensive and sorrowful. 📚غرر الحكم : ح ١٩٨٥ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 خيانت خواص و پيروى عوام از آنان ✍️ در روزگار حاكميت ، نقش بنيادين در تصميم گيرى هاى غالب مردم را رؤساى قبايل، ايفا مى كردند. امام عليه السلام بسى تلاش كرد تا آنان، راه را با معيار حق برگزينند و مردمان را بدان بسنجند، نه اين كه حق را با معيار افراد و شخصيت هاى برجسته و ... 🔻امام عليه السلام اين فضاى ملال آور را بدين سان ترسيم ... و مردمان را در گزينش راه زندگى، به سه گروه تقسيم كرده است : ۱ . دانشورانى راه يافته: «عالم ربّانى»؛ ۲ . جستجوگرانِ حق و راهيانِ رهايى از تاريكى و تباهى: «متعلّم على سبيل النجاة»؛ ۳ . مردمانى كه نه راه درست و استوار را مى شناسند، و نه جهت حركت را مى دانند؛ بلكه تصميم بر حركت پيروى ناآگاهانه از خواص، آنان را جهت مى دهد. ▫️ امام عليه السلام آنان را «هَمَجٌ رَعاع» ناميده است؛ مگس هاى خُردِ نشسته بر صورت چارپايان، و فرومايگان احمقى كه با هر بادى به سويى حركت مى كنند و بدون دستيابى به موضعى استوار، با هر جريانى به يك سو مى شوند. 🚩 در تحليل امام عليه السلام كسانى كه نه راه درست زندگى را مى دانند و نه به خود اجازه انديشيدن و دانستن مى دهند و از سرِ ناآگاهى، از ديگران پيروى مى كنند، مگس هايى را مانند كه گرداگرد نادان تر از خود، گِرد آمده اند و از آن، بهره مى جويند. اين گونه كسان، نه پايگاه فكرى استوارى دارند ونه در موضعى استوار، توانِ ايستادن دارند. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 روزی و تقدیر! 🔅 : 🔸 «بسا انسانهايى كه [در طلبِ روزى] خود را به رنج مى‌افكنند، اما در سختى و تنگدستى به سر مى‌برند و بسا كسانى كه در طلبِ روزى ميانه روى مى‌كنند و دست تقدير، آنان را يارى مى‌رساند» . 🔹 «كَم مِن مُتعِبٍ نفسَهُ مُقَتَّرٌ علَيهِ، و مُقتَصِدٍ في الطَّلَبِ قد ساعَدَتهُ المَقاديرُ .». 📚 بحار الأنوار : ج ١٠٣ ص ٣٥ ح ٦٩ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 رضایت از زندگی 💢 رنج بى حاصل ! 🔸 تصوّر انسان اين است كه براى راحتى زندگى، فقط بايد امكانات و درآمد بيشترى داشت. بايد هرچه بيشتر بهره مند شد، تا لذّت زندگى را درك كرد! اين باور و تصوّر، ميل به بيشتر داشتن و بيشتر خرج كردن و بيشتر بهره مند شدن را در انسان برمى انگيزد. اين جاست كه حرص و طمع، متولّد مى‌شود! ... ▫️ هرچه انسان، حريص تر شود، به همان اندازه از آرامش، دور شده است! ▫️ راهى كه حريص مى‌پيمايد، به وادى آرامش ختم نمى‌شود و ... آن مقدارى را هم كه دارد از دست مى‌دهد. ▫️ شخص حريص، از جهت آرامش روحى و لذّت زندگى، يك «محروم» محسوب مى‌شود. مى‌فرمايد: 🔅حريص از دو چيز، محروم مى‌شود و دو چيز، گريبان گير او مى‌شود : از قناعت محروم مى‌شود، پس به بى‌آسايشى مبتلا مى‌گردد و از رضايت، محروم مى‌شود، پس به بى‌يقينى مبتلا مى‌گردد . الخصال ، ج۱، ص۶۹ ، ح ۱۰۴ 🔻 شخص حريص، نه آسايش دارد و نه به خداوند اعتماد دارد و اين، به خاطر از دست دادن قناعت و رضايت از تقدير الهى است. شخص حريص به آنچه هست قانع نيست و از تقدير الهى ناراضى است. درباره تأثير ناخوشايند حرص بر زندگى مى‌فرمايد: 🔅حريص، در حال استراحت ديده نشود . غرر الحكم ، ح ۶۶۰۱ ▫️ شخص حريص، تصوّر مى‌كند كه مى‌تواند با حرص ورزيدن و دست و پا زدن بيشتر، بر روزى خود بيفزايد ؛ اما چون طبق قانون روزى، همه چيز مشخّص و معيّن است، حرص او فايده اى نخواهد داشت. از سويى خود را خسته كرده و از سوى ديگر، ناكام شده است... و احساس ناكامى می کند و ... نارضايتى ... مى‌فرمايد: 🔅 تو قسمت خود را مى‌يابى و روزى تو تضمين شده و آنچه را برايت مقدّر شده، به طور كامل خواهى‌گرفت. پس جانت را از بدبختى حرص و ذلّت طلب كردن، راحت ساز و به خدا اعتماد كن و در كسب روزى، با وقار و آرامى عمل كن. غرر الحكم ، ح ۶۶۱۹ نيز مى‌فرمايد: روزى معين شده به وسيله حرص حاصل نمى‌شود و به جهت امساك برنمى‌گردد. أعلام الدين ، ص ۳۱۴ 🚩 ... ريشه همه اينها در شناخت نادرست است والاّ كسى كه بداند خدا ضامن روزى است و آن را معين فرموده و حرص او بر ميزان تقديرش تأثيرى ندارد، قطعا طمع نمى‌ورزد. برخوردار نبودن از شناخت صحيح، حرص را به دنبال دارد و حرص، مايه رنج و عذاب بيشتر مى‌گردد و بدين سان، آسايش و آرامش روانى از انسان سلب مى‌گردد و در اين صورت نمى‌توان انتظار زندگى خوش و توأم با احساس رضايت داشت. مى‌فرمايد : 🔅 اگر روزى انسان تقسيم شده است، پس حرص براى چيست؟ الخصال ، ص۴۵۰ ، ح ۵۵ 📚 عباس پسندیده، رضایت از زندگی، ص ۷۱ » خرید کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 امید به هدایت! 🔅 : 🔸 «ـ در جنگ صفّين ـ: سوگند به خداوند كه يك روز جنگ را به تأخير نينداختم، جز آن كه اميد داشتم گروهى به من ملحق شده، راه يابند و به نور هدايت من به راه حق آيند. اين امر، براى من دوست داشتنى‌تر است از آن كه آنان را بر گمراهى بكُشم، گرچه خود آنان، گناه خويش را بر دوش مى‌كشند» . 🔹 «ـ في حَربِ صِفّينَ ـ: فَوَاللّهِ ما دَفَعتُ الحَربَ يَوما إلّا وأنَا أطمَعُ أن تَلحَقَ بي طائِفَةٌ، فَتَهتَدِيَ بي وتَعشُوَ إلى ضَوئي، وذلِكَ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أقتُلَها عَلى ضَلالِها، وإن كانَت تَبوءُ بِآثامِها». 📚 نهج البلاغه : خطبه ٥٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبتهای امروز : ۳۰ شهریور ، روز گفتگوی تمدنها - ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 سفارش لشکریان! 🔅 : 🔸 «ـ در سفارش نامه‌اش به مالك اشتر ـ: ... از ميان لشكريانت، آن را كه‌از نظر تو براى خدا و پيامبر و امام خود، خيرخواه تر است، به فرماندهى برگزين؛ كسى كه دامنش پاك تر و بُردبارى‌اش بيشتر است؛ از ميان آنان كه دير به خشم آيند، و به پذيرش پوزش، تن دهند و بر ناتوانان رحمت آورند، و در برابر قوى‌دستان، سر فرود نياورند، و از آن كسان كه درشتى، آنان را بر نمى‌انگيزد و ناتوانى، آنان را بر جاى نمى‌نشانَد» . 🔹 «ـ في عَهدِهِ إلى مالِكٍ الأَشتَرِ ـ: ... فَوَلِّ مِن جُنودِكَ أنصَحَهُم في نَفسِكَ للّهِِ و لِرَسولِهِ و لإِِمامِكَ، و أنقاهُم جَيبا، و أفضَلَهُم حِلما، مِمَّن يُبطِئُ عَنِ الغَضَبِ، و يَستَريحُ إلَى العُذرِ، و يَرأَفُ بِالضُّعَفاءِ، و يَنبو عَلَى الأقَوِياءِ، و مِمَّن لا يُثيرُهُ العُنفُ، و لا يَقعُدُ بِهِ الضَّعفُ». 📚 نهج البلاغه : نامه ٥٣ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت امروز : ۳۱ شهریور، آغاز هفته 🔸 @hadithnet
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🗓 : ۳۱ شهریور ، آغاز هفته 🔅 : 🔸 جهاد دري از درهاي بهشت است كه خداوند آن را بر روی اوليای خاص خود گشوده است. إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ. ▫️ نهج البلاغه، خطبه ۲۷ . . سالروز آغاز ، یادآور سرافرازی، پایمردی و رشادت ملت قهرمان ایران و عموم ایثارگران عزیز، گرامی باد. 🇮🇷 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ١ مهر ۱۴۰۰ 🔺 چراغ عقل 🔅 : 🔸 «دانش، چراغ خِرَد است» . 🔹 العِلمُ مِصباحُ العَقلِ . ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Knowledge is the lamp of the intellect. 📚 غرر الحكم : ح ٥٣٦. •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet