eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
231 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 خلیل الله! 🔅(ﷺ) : 🔸«خداوند، ابراهيم علیه السلام را خليل [خود] نكرد، مگر از آن رو كه مردم را اِطعام مى‏كرد و شبْ‏هنگام كه مردم خفته بودند، او به نماز مى‏‏‏‏‏ايستاد». 🔹«مَا اتَّخَذَ اللّهُ‏ إبراهيمَ خَليلاً إلّا لِإِطعامِهِ الطَّعامَ، وصَلاتِهِ بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نِيامٌ». 📚 علل الشرائع: ص۳۵ ح۴ مناسبت‌ امروز : ۲۵ ذيقعده، روز دحو الارض ، میلاد حضرت ابراهیم علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 اعمال روز دحو الارض * روزه؛ یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است، در روایتی روزه‌‏اش مثل روزه هفتاد سال است؛ * غسل؛ * خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر؛ در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏ سپس بگوید: يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ؛ * زیارت امام رضا(علیه السلام)؛ * خواندن دعا برای امام مهدی(عج) که با عبارت اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَهِ ... شروع می‌شود. @hadithnet | معارف حدیث
. ☀️ خدايا! ما را به قيام او برسان! ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄‏ ⁨ 🔸 دعا برای در روز دحو الارض ▫️ مستحب است در روز بيست و پنجم ذى قعده، اين دعا خوانده شود: 🔅 اللَّهُمَّ داحِيَ الكَعبَةِ، وفالِقَ الحَبَّةِ، وصارِفَ اللَّزبَةِ، وكاشِفَ الكُربَةِ، ▫️ «خدايا ! اى گستراننده كعبه و شكافنده دانه و دور كننده قحطى و برطرف كننده سختى! ✧ أسأَلُكَ في هذَا اليَومِ مِن أيّامِكَ الَّتي أعظَمتَ حَقَّها، وأَقدَمتَ سَبقَها، وجَعَلتَها عِندَ المُؤمِنينَ وَديعَةً، وإلَيكَ ذَريعَةً، وبِرَحمَتِكَ الوَسيعَةِ، أن تُصَلِّيَ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ... ▫️ در اين روز كه حقّشان را بزرگ داشتى و آنها را پيش‌تر مقدّم داشتى و نزد مؤمنان به وديعت گذاشتى و وسيله‌اى به سوى تو و رحمت گسترده‌ات قرار دادى، از تو مى‌خواهم بر محمّد و خاندانش درود فرستى... . ✧ اللَّهُمَّ وَالعَن جَبابِرَةَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ، وبِحُقوقِ أولِيائِكَ المُستَأثِرينَ، اللَّهُمَّ وَاقصِم دَعائِمَهُم، وأَهلِك أشياعَهُم وعامِلَهُم، وعَجِّل مَهالِكَهُم، وَاسلُبهُم مَمالِكَهُم، وضَيِّق عَلَيهِم مَسالِكَهُم، وَالعَن مُساهِمَهُم ومُشارِكَهُم . ▫️ خدايا! به حقّ اوليايت كه ويژه خود ساخته‌اى، جبّاران را از اوّل تا آخرشان لعنت كن. خدايا! پايه‌هاى آنان را درهم بكوب و پيروان و كارگزارشان را هلاك كن و هلاكتشان را تسريع كن و مملكت‌هايشان را از آنان بگير و راه‌هايشان را بر آنان تنگ كن و همكار و شريكشان را لعنت كن. ✧ اللَّهُمَّ وعَجِّل فَرَجَ أولِيائِكَ، وَاردُد عَلَيهِم مَظالِمَهُم، وأَظهِر بِالحَقِّ قائِمَهُم، وَاجعَلهُ لِدينِكَ مُنتَصِراً، وبِأَمرِكَ في أعدائِكَ مُؤتَمِراً، اللَّهُمَّ احفُفهُ بِمَلائِكَةِ النَّصرِ، وبِما ألقَيتَ إلَيهِ مِنَ الأَمرِ في لَيلَةِ القَدرِ، مُنتَقِماً لَكَ حَتّى‌ تَرضى‌ ويَعودَ دينُكَ بِهِ وعَلى‌ يَدَيهِ جَديداً غَضّاً، ويَمحَضَ الحَقَّ مَحضاً، ويَرفُضَ الباطِلَ رَفضاً . ▫️ خدايا! فَرَج اوليايت را تعجيل بفرما و آنچه را به ستم از ايشان برده‌اند، به آنان بازگردان و قائمشان را به حق، ظاهر كن و او را ياور دينت و در كار [هلاكت ]دشمنانت، مجرىِ فرمانت قرار بده. خدايا! گرداگرد او را با فرشتگان امدادرسان فرا بگير و نيز با آنچه از امر در شب قدر به او القا مى‌كنى، تا انتقام تو را بستاند و خشنود شوى، و دينت به وسيله و دست او تازه و نو، و حق، ناب و بى آميغ و باطل، از بيخ و بن برافكنده شود . ✧ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيهِ وعَلى‌ جَميعِ آبائِهِ، وَاجعَلنا مِن صَحبِهِ واُسرَتِهِ، وَابعَثنا في كَرَّتِهِ حَتّى‌ نَكونَ في زَمانِهِ مِن أعوانِهِ . اللَّهُمَّ أدرِك بِنا قِيامَهُ، وأَشهِدنا أيّامَهُ، وصَلِّ عَلَيهِ، وعَلَيهِ السَّلامُ، - وَاردُد إلَينا سَلامَهُ - ورَحمَةُ اللَّهِ وبَرَكاتُهُ . ▫️ خدايا! بر او و همه پدرانش درود فرست و ما را از همراهان و گروه او قرار بده و ما را در بازگشتش برانگيز تا در روزگار او از يارانش باشيم. خدايا! ما را به قيام او برسان و در روزگارش حاضر كن و بر او درود فرست. بر او سلام باد و سلام او را به ما بازگردان، و رحمت و بركات خدا بر او باد!». 📚مصباح المتهجّد : ص ۶۶۹ ح ۷۳۲ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🏷 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═🌼 ═❖═ تو مهر و مهتاب منی آقا تو ارباب منی ... آقا فدات شم فدای لطف و کرمت ... 🔅: «امروز روزى است كه در آن، رحمت منتشر شد و زمين، گسترش يافت (دحو الأرض)، و كعبه برپا شد و آدم عليه السلام [به زمين] هبوط كرد» . ▫️حکمت نامه رضوی، ج۳ ص۱۶۳ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 ۲۵ ذی‌قعده ‍ آغاز حرکت از مدینه به خراسان 🔸 امام رضا علیه السلام با آگاهی کامل نسبت به نقشه مأمون، از پذیرفتن ولایتعهدی سر باز زد، اما با فشار و تهدید گماشتگان خلیفه عباسی، سرانجام مجبور شد که همراه آنها به سوی مرو حرکت کند. به این ترتیب، قافله‌ای که بنا بود آن‌حضرت را از مدینه به مرو ببرد، روز ۲۵ ذی‌القعده سال ۲۰۰ ق، از دروازه مدینه خارج شد و قدم در جاده‌ای که به خراسان منتهی می‌شد، گذاشت. طبق گزارش «ابن‌واضح یعقوبی»، ظاهراً مأمون به رجاء بن ابی‌ضحاک فرمان داده‌بود که امام(ع) را از طریق بصره، به سوی مرو بیاورد. ▫️ «بنا به دستور مأمون سفر امام از راه بصره، اهواز و فارس انجام پذیرفت؛ زیرا او تأکید داشت امام از راهی که از شهرهای شیعه نشینِ كوفه و قم می گذرد عبور نکند. ▫️ بنابر پژوهشی که در سال های اخیر انجام شده است، امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو، این مناطق را پشت سر گذاشته است: نقره (معدن نقره)، نباج، بصره، اهواز، بهبهان، شیراز، اصطخر، ابرقو، ده شیر، یزد، خرانق، رباط پشت بادام، نیشابور، ده سرخ، کوه سنگ تراشان (کوهسنگی)، توس(طوس)، نوغان، سرخس و سپس مرو. » 🚩 گزارش های تاریخی از وقایع پیش آمده در طول این سفر بسیار اندک است. 📚 عیون اخبار الرضا(ع) ج ۲، ص۱۸۱ ح۵ ، ماه هشتم، ص۱۰۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ☀️ خدايا! سلام ما را به او برسان! ‎┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄‏‏ ⁨ 🔸 بخشی از دعا برای در روز دحو الارض ✧ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيهِ وعَلى‌ جَميعِ آبائِهِ، وَاجعَلنا مِن صَحبِهِ واُسرَتِهِ، وَابعَثنا في كَرَّتِهِ حَتّى‌ نَكونَ في زَمانِهِ مِن أعوانِهِ . اللَّهُمَّ أدرِك بِنا قِيامَهُ، وأَشهِدنا أيّامَهُ، وصَلِّ عَلَيهِ، وعَلَيهِ السَّلامُ، - وَاردُد إلَينا سَلامَهُ - ورَحمَةُ اللَّهِ وبَرَكاتُهُ . ▫️ خدايا! بر او و همه پدرانش درود فرست و ما را از همراهان و گروه او قرار بده و ما را در بازگشتش برانگيز تا در روزگار او از يارانش باشيم. خدايا! ما را به قيام او برسان و در روزگارش حاضر كن و بر او درود فرست. بر او سلام باد و سلام او را به ما بازگردان، و رحمت و بركات خدا بر او باد!». 📚مصباح المتهجّد : ص ۶۶۹ ح ۷۳۲ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 از خوشی‌های زندگی! 🔅 : 🔸«سه چيز زندگى را خوش مى‌كند: هواى پاك، آب فراوان گوارا، زمين نرم و سست (آماده زراعت)». 🔹«لاتَطيبُ السُّكنى إلاّ بِثَلاثٍ : الهَواءِ الطَّيِّبِ و الماءِ الغَزيرِ العَذبِ و الأرضِ الخَوّارَةِ». 📚 تحف العقول، ص۳۲۰ مناسبت‌ امروز : ۲۵ خرداد، روز ملی گل وگیاه @hadithnet | معارف حدیث
. 📗 💠 رضایت از زندگی ✍️ زندگى، در اندیشه دینى، مزرعه آخرت و خاستگاه کمال اُخروى است. گروهى به غلط ، دین را «زندگى ستیز» مى‌دانند و گروهى به اشتباه، «زندگى پرست» مى‌شوند و ممکن است آنانى که از تفکر زندگى ستیزى فاصله مى‌گیرند، به دامان زندگى پرستى در افتند. 🚩 دین، نه زندگى ستیز است و نه زندگى پرست؛ بلکه زندگى را بستر تکامل و مقدّمه آخرت مى‌داند. 🔸 موفقیت در زندگی، در گرو داشتن «سواد زندگی» و «مهارت های زندگی» است. دلیل بسیاری از ناکامی های زندگی، برخوردار نبودن از دانش و مهارت های لازم برای زندگی است. دقت در معارف دین، نشان می دهد که متون دینی (قرآن و حدیث) آموزه های گره گشا و کارآمد فراوانی در این قلمرو دارند. 🔻این کتاب، با نگارشی کاربردی و غیرتخصصی برای استفاده عموم در سه بخش اصلی سامان یافته است: ▫️ باورهای رضامندی، ▫️ زمینه های رضامندی ▫️ و مهارت های مقابله با تنیدگی. 📝 پديدآورنده : قم، دارالحدیث، چاپ شانزدهم، ۱۳۹۳، ۳۸۴ صفحه، وزیری 🛒 خرید کتاب @shop_darolhadith_ir @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 🚩 گم گشته ناشناخته ✍️ انسان، در جستجوى رضايت از زندگى است؛ اما آيا به اين فكر كرده‌است كه رضايت چيست و به دنبال چه چيزى مى‌گردد؟ و گم شده‌اش كدام است؟ ... ناكامى، يكى از پيامدهاى وضعيتى است كه انسان نداند چه مى‌خواهد و در جستجوى چيست. كسى كه نداند اساسا به دنبال چه چيزى بايد باشد، چه بسا ممكن است گم شده خود را بارها و بارها ببيند و از كنار آن بگذرد، ولى آن را نشناسد. ※ تصوّر كنيد كه مادرى فرزند دلبند خويش را در كودكى گم كرده، اما هيچ نشانى از او ندارد و یا فرزندى در جستجوى مادر خويش است، ولى او را تا به حال نديده و هيچ نشانى از وى در دست ندارد . اين دو، ممكن است بارها همديگر را ديده باشند؛ اما ... «يافتن»، غير از «ديدن» است. شرطِ يافتن و پيدا كردن، «شناختن» است. كسى كه در پى خوش بختى و رسيدن به شادكامى است، بايد بداند دنبال چیست! ❗️پديده شگفتى است! كسى كه به سمت چيزى حركت مى‌كند، بايد بيشتر به آن نزديك شود؛ اما اين كاوش، جوينده را بيشتر دور مى‌كند و او را خسته و نااميد و رنجور مى‌سازد! ☆ گذشته از ناكامى، حيرت و سرگردانى نيز پيامد نشناختن ماهيت رضايت است. ...كاوشگر ناكام و سرگردان، نااميد و ناتوان مى‌شود؛ نه آينده روشنى را براى خود تصوّر مى‌كند و نه توان حركتى در خود مى‌يابد. چنين كسى خسته و رنجور، در كوچه پس كوچه هاى زندگى بر زمين خواهد افتاد و هيچ شوكى، او را به زندگى برنخواهد گرداند! ❓...آيا مى‌دانيد رضايت چيست؟ آيا نشانى خوش بختى را مى‌دانيد؟ اگر مى‌خواهيد موفق شويد، بهتر است نخست بدانيد رضايت چيست و اساسا به دنبال چه چيزى هستيد. 📗 رضایت از زندگی ، ص۱۶ 💢 اینجا دنیاست! 💢 رنج بى حاصل! @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 دعای امام مهدی(عج)! 🔅 : 🔸«اى كه چون كارها به تنگنا مى‌‏افتد، درى به روى ما مى‌‏گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگناافتاده‌‏ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى رحيم‏ترين رحيمان!». 🔹«يا مَن إذا تَضايَقَتِ الاُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَم تَذهَب إلَيهِ الأَوهامُ، فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لِاُمورِيَ المُتَضايِقَةِ باباً لَم يَذهَب إلَيهِ وَهمٌ، يا أرحَمَ الرّاحِمينَ». 📚 قصص الأنبياء، راوندى ص ۳۶۵ ح ۴۳۷ علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
, | | 💠 راهبردهای برای عبور از جهان پر از ظلم به جهانی آکنده از عدل 🔺حکمران عادل! (راهبرد اول) 🔺 ثبات در بینش توحیدی (راهبرد دوم) 🔻 راهبرد سوم: پایداری در دنیای ناعادلانه ✍️ پس از ثبات عقیده و بینش، در عمل و مواجهه با دنیای ظالم، صبر و پایداری، راهبرد سوم است: در راه پایداری در دین، یاد خداوند نقش اساسی دارد: «یآ اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوآ اِذا لَقیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (انفال: ۴۵) ای اهل ایمان! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی [از مشرکان و کافران] برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید. ▫️ می فرمایند: 🔅«مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکمْ رَقِیبٌ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ فَعَلَیکمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یجِی ءُ الْفَرَجُ عَلَی الْیأْسِ فَقَدْ کانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ أَصْبَرَ مِنْکم؛ و چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیده‌اید گفتار خدا را که فرموده‌است: ” منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم” پس صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید که فرج بعد از یاس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند از شما شکیباتر بودند.» (۱) ※ لذا صبر و انتظار در راستای زمینه سازی برای ظهورحضرت مهدی (عج) است؛ که معنایش صبر و مقاومت بر حق واجب و پرهیز از مرز حرام و پایداری در فتنه‌ها و ناملایمات است. و این همه باز مسیر آزمون و شناسایی شدن مؤمنان واقعی است: 🔅(به خدا قسم آنچه انتظار می کشید و گردنهایتان را به سوی آن دراز می کنید واقع نمی شود مگر بعد از آنکه امتحان شوید و از شما چیزی جز اندک اندک باقی نماند: “آیا پنداشتید که شما را بدون امتحان ترک می کنند در حالیکه هنوز خدا ندانسته که چه کسی از شما مجاهده می‌کند.)(۲) تا صابران (اهل مقاومت) و مجاهدان (اهل جهاد) را بازشناسد: (آیات ۱۳۹ تا ۱۴۲ سوره بقره:) ⚜️وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿١٣٩﴾ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ (مقام شاهد بودن بر خلق پس از خلافت الهی) وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿١۴٠﴾ وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ ﴿١۴١﴾ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ. (بقره ۱۴۲) ※ باید دانست که تقیه و صبرِ اقلیتِ مسلمان در دولت‌های طاغوت، یکی از شاخه‌های آن است: حسن بن شاذان واسطى می‌گوید: نامه ‌اى به حضرت رضا علیه‌السّلام نوشتم و از ناسازگارى و آزار مردم واسط شکایت نمودم. حضرت نوشتند: 🔅 (خداوند از دوستان خود عهد گرفته که در دولت باطل پایداری پیشه سازند؛ بنابراین تو هم به حکم پروردگارت پایداری کن…)(۳) ا - - - - ۱) کمال الدین، ج۲، ص۶۴۵ ۲)کافی، ج۱، ص۳۳۳ ۳) کافی، ج ‌۸، ص۲۴۷ 🌐 بیشتر بخوانید علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. لب ما و قصه‌ی زلف تو، چه توهمی! چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی! چه سخاوتی! به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام! و به خال کنج لبت سلام! که نشسته با چه ملاحتی! وسط «الست بربکم» شده‌ایم در نظر تو گم دل ما پیاله، لب تو خم، زده‌ایم جام ولایتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی! چه اصالتی! «بلغ العُلی به کمالِ» تو «کشف الدُجی به جمال» تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم تو در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته حلاوتی! تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی ، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در خانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه ات،‌به چه حسرتی به چه حالتی که به جستجوی نشانه‌ات، ز سحر شنیده بشارتی غزلم اگر تو بسازیم، و نی‌ام اگر بنوازیم به نسیم یاد تو راضیم نه گلایه‌ای نه شکایتی نه، مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن تو که آستان سخاوتی علیه‌السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 کاشت درخت و احیای زمين! 🔅(ﷺ) : 🔸«هر كه درختى بكارد و يا آبراهى حفر كند كه كسى در آن بر او پيشى نگرفته باشد و يا زمين مرده‌اى را آباد كند، آن زمين، به حكم خدا و رسولش، از آنِ او است». 🔹«مَن غَرَسَ شَجَرا أو حَفَرَ وادِيا بِدْءً لَم يَسبِقُهُ إلَيهِ أحدٌ أو أحيا أرضا مَيتَةً فَهِي لَهُ قَضاءً مِنَ اللّهِ و رَسولِهِ». 📚 تهذيب الأحكام، ج۷ ، ص۱۵۱ 📅 مناسبت‌ امروز :۲۷ خرداد ، روز جهاد کشاورزی - ۱۷ ژون، روز جهانی بیابان زدایی @hadithnet | معارف حدیث
. ☘️ نشانه‌هاى خدا در آفرينش گياهان (۱) از نگاه قرآن كريم، زندگى نباتات، از جهات مختلف مى‌تواند انديشه مندان را به خالق حكيم جهان، رهنمون گردد 🍃 زوجيّت در گياهان هنگامى كه شارل لينه در اواسط قرن هجدهم كشف كرد در گياهان نيز جنس نر و ماده وجود دارد، اين موضوع، چنان دستگاه مذهبى مسيحيت را خشمگين كرد كه سال ها در اروپا كتاب هاى وى از «كتب ضَلال» به شمار مى‌رفت؛ امّا قرآن در چهارده قرن پيش با صراحت، موضوع زوجيت در جهان گياهان را اعلام كرد و مردم را در مسير خداشناسى به تأمّل در اين آيه توحيد دعوت نمود . ⚜️ ﴿أَوَ لَمْ يَرَوْاْ إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴾ * ﴿إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ ﴾ . آيا به زمين ننگريسته‌اند كه چه قدر در آن از هر گونه، جفت هاى زيبا رويانيده‌ايم. بى‌گمان، در اين، نشانه‌اى است؛ ولى بيشتر آنان، ايمان نمى‌آورند» . شعرا : آيه ۷ ـ ۸ . ▫️ از نگاه قرآن، نه تنها گياهان، بلكه سراسر جهان در گروِ قانون زوجيت عمومى است . : 🔅 چيزهاى دور [و مُتباين‏] را فراهم آورد و ميان نزديك‏ها، جدايى افكنْد تا با جدايى افكندن ميان آنها، به سوى جدا كننده‌‏شان، ره‏نمون شود و با فراهم آوردن آنها نيز بر فراهم آورنده‌‏شان. اين است معناى سخن خداوند متعال كه: (از هر چيزى، دو جفت آفريديم. شايد كه يادآور شويد) . مُؤَلِّفٌ بَينَ مُتَعادِياتِها، ومُفَرِّقٌ بَينَ مُتَدانِياتِها، دالَّةٌ بِتَفريقِها عَلى‏ مُفَرِّقِها، وبِتَأليفِها عَلى‏ مُؤَلِّفِها، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى: (وَ مِن كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) الكافى : ج ۱ ص ۱۳۹ ح ۴ 🔅 خداوند هيچ چيزى را به صورت فردى مستقل و بدون جفت نيافريده است، تا از اين طريق مردم را به خود راهنمايى و وجود خويش را [براى آنان ]اثبات كند ؛ زيرا كه خداوند تبارك و تعالى يكتا و يگانه است و او را دومى نيست تا قوامش به او باشد و حمايتش كند ، امّا مخلوقات، به اذن و مشيّت خدا به يكديگر وابسته اند . و لَم يَخْلُقْ شيئا فَرْدا قائما بنَفْسِهِ دُونَ غَيرِهِ ؛ لِلّذي أرادَ مِن الدِّلالَةِ على نَفْسِهِ و إثْباتِ وجُودِهِ ، فاللّهُ تَباركَ و تعالى فَرْدٌ واحِدٌ لا ثانيَ مَعَهُ يُقيمُهُ و لا يَعْضُدُهُ و لا يَكُنُّهُ ، و الخَلْقُ يُمْسِكُ بعضُهُ بَعْضا بإذنِ اللّهِ و مَشيئَتِهِ . بحار الأنوار : ج۱۰ ص ۳۱۶ ح۱ . 📚 دانش نامه عقايد اسلامی ج۴ ص۲۹۵ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 رضایت، مانند حضور! 🔅 : 🔸«هر كه حاضر و ناظر كارى باشد و آن را ناپسند دارد، مانند كسى است كه [آن هنگام] غايب بوده، و هر كه در كارى حاضر و ناظر نباشد، ولى بِدان راضى باشد، مانند كسى است كه خود در آن حضور داشته است». 🔹«مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَهُ كانَ كَمَن شَهِدَهُ». 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٣ @hadithnet | معارف حدیث
▪️ : 🔅 چنانچه افراد جاهل، ساكت باشند، مردم دچار اختلافات نمی‌شوند. ▫️ لوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ. ※ كشف الغمّه، ج۲، ص۳۴۹ 💠 ویژه نامه امام جواد علیه السلام در پایگاه 🏷 بیش از ۱۰۰ مطلب متنوع پیرامون امام جواد علیه السلام ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ خبر و گزارش ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ويژه ها ✧ چهل حدیث ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ چند رسانه‌ای 🌐 ویژه نامه امام جواد علیه السلام •┈┈•.•┈┈• 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) 📗 دانلود کتاب باران سخاوت 🔅 شرح احادیث امام جواد علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 نیازمندی‌های مؤمن! 🔅 : 🔸«مؤمن، نيازمندِ توفيق از جانب خداوند و اندرز دادن به خويش و پذيرش اندرز از كسى است كه پندش مى دهد». 🔹«اَلمُؤمِنُ يَحتاجُ إلى تَوفيقٍ مِنَ اللّهِ و واعِظٍ مِن نَفسِهِ وقَبولٍ مِمَّن يَنصَحُهُ». 📚 گزیده تحف العقول، ص ٦٤ @hadithnet | معارف حدیث
▪️ : 🔅امام جواد عليه السلام مظلومانه كشته می‌شود، و ساكنان آسمان بر او می‌گریند و مرثیه می‌سرایند. خداوند بر دشمن و ستم كننده بر او خشم می‌گیرد، و [پس از كشتن او] زمانی كوتاه در دنیا نمی‌ماند، تا آنكه خداوند به زودی دشمن او را به عذابی دردناك و كیفری سخت گرفتار می‌كند. یُقتَلُ [الامامُ الجَوادُعلیه السلام] غَصباً فَیبكِی لَهُ و عَلَیهِ أهلُ السَّماءِ و یَغضَبُ اللَّهُ عَلی عَدوِّهِ و ظالِمِهِ فلا یَلبَثُ إلّا یَسیراً حَتّی یُعَجِّلُ اللَّهُ بِهِ إِلی عَذابِهِ الأَلیمِ و عِقابِهِ الشَّدیدِ. ▫️ بحار الأنوار ، ج۵، ص۱۴ 🔅او راستگو، شكیبا، دارای فضیلت، نورچشم مؤمنان و مایه خشم ملحدان است. [هُوَ] الصّادِقُ و الصّابِرُ وَ الفاضِلُ و قُرَّةُ أعیُنِ المُؤمِنینَ و غَیظُ المُلحِدینَ. ▫️ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۵۰ ═✧═•═✧═ ▪️سالروز شهادت جانسوز نهمین ستاره فروزان آسمان امامت، حضرت امام محمد تقی، جوادالائمه علیه‌السلام را به پیشگاه با عظمت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و عموم عاشقان و محبان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم. علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ※ هرچه مى‌خواهى بپرس! ✍️... پس از دعوت مأمون از و پیشنهاد ازدواج با دختر خود «اُمّ الفضل»، بنى‌عباس اجتماع كردند و با لحن اعتراض به مأمون گفتند: اين چه برنامه‌اى است؟ اكنون كه على‌بن موسى از دنيا رفته و خلافت به عباسيان رسيده، باز مى‌خواهى خلافت را به آل على برگردانى؟! ما نخواهيم گذاشت اين كار صورت بگيرد، آيا عداوت هاى چندساله بين ما را فراموش كرده‌اى؟! مأمون پرسيد: حرف شما چيست؟ گفتند: اين جوان خردسال است و از علم و دانش بهره‌اى ندارد! مأمون گفت: شما اين خاندان را نمى‌شناسيد، كوچك و بزرگ اين ها بهره عظيمى از دانش دارند. اگر حرف مرا قبول ندارید، او را آزمايش كنيد و دانشمندى را كه خود قبول داريد، بياوريد تا با اين جوان بحث كند و صدق گفتار من روشن گردد. عباسيان،«يحيى‌بن اكثم» را (به دليل شهرت علمى وى) انتخاب و مأمون جلسه‌اى براى سنجش امام جواد(ع) ترتيب داد. در آن مجلس يحيى به مأمون گفت: اجازه مى‌دهى سؤالى از اين جوان بنمايم؟ مأمون گفت: از خود او اجازه بگير. يحيى از امام جواد اجازه گرفت. 🔅 امام فرمود: هرچه مى‌خواهى بپرس. يحيـى سوالش را پرسید (و امام(ع)در باره جزییات سوالش، چند سوال از او پرسید)،... يحيى بن اكثم از اين همه فروع كه امام براى اين مسئله مطرح نمود، متحير شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهره‌اش آشكار گرديد و زبانش به لكنت افتاد به طورى كه حضار مجلس، ناتوانى او را در مقابل آن حضرت دريافتند. مأمون گفت: خداى را بر اين نعمت سپاسگزارم كه آن چه من انديشيده بودم، همان شد. 📚 سیره پیشوایان، ص۵۷۱ @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 تحسین یا مقابله غلط، دو لبه قیچی! 🔻پدیده «شراکت اجتماعی در زشتی » می‌فرماید: 🔅 «مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ»؛ هر كه كار زشتی را تحسین كند، در آن شریک است. ▫️ كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ ✍️ هر رفتاری، زشت یا زیبا، تا وقتی محدود به فاعل است، رفتاری فردی بوده و پیامد و عواقب آن، محدود به فاعل است. اگر رفتار یک نفر، در جامعه بازتاب پیدا کند، بُعد اجتماعی یافته و به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل می‌شود. 🔸 یک نمونه رفتار اجتماعی، مدل «عمل-تحسین» است؛ که انجام عمل از یک نفر یا یک گروه و تحسین و تمجید آن از سمت دیگران است. در این مدل، یک رفتار از حالت فردی و اختصاصی به رفتاری شراکتی و اجتماعی تبدیل می‌شود. ※ تحسین و تمجید، استارتاپ یا شتاب‌دهنده اجتماعی رفتار است. ترکیب عمل-تحسین یک شراکت اجتماعی است. حال اگر آن رفتار، زشت و قبیح باشد، شراکت در قُبح و زشتی صورت گرفته و فرد تحسین‌گر همانند فاعل در بدی آن شریک است. در قبیح و مُنکر اجتماعی، فاعل و تحسین‌گر هر دو شریک‌اند و پیامد منفی برای هر دو نوشته می‌شود. ※ در هر کار قبیح، تحسین و تأیید موجب گسترش اجتماعی آن می‌شود. تحسین و تمجید موجب ارزش‌گذاری مثبت و تبدیل مُنکر به معروف می‌شود. این کار می‌تواند اقدام به کار نادرست باشد یا مقابله نادرست با کار قبیح. پس مقابله با یک پدیده هم شامل همین قانون است. ▫️ در پدیده شوم و تلخ بدحجابی و بی‌حجابی، برخی به تحسین و تأیید آن اقدام می‌کنند. اینان دانسته یا ندانسته به ترویج آن کمک می‌کنند. در این شرایط، یکی از مهمترین اقدامات آن است که تحسین و تأیید، به تقبیح و زشت‌انگاری تبدیل شود. همچنین اگر در برخورد با این پدیده، رویه‌ای غلط پیش گرفته شود، حکم قبیح دارد و هر کس آن را تحسین و تأیید کند، در عواقب آن شریک است. ☆ تحسین بدحجابی و تحسین مقابله غلط با بدحجابی، هر دو مانند لبه‌های قیچی هستند که برای قطعه قطعه کردن عفاف و حجاب به حرکت در می‌آیند. @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 همسنگى براى او يافت نمى‌شد! 🔅 : 🔸«اگر [اين گونه] نبود كه خداوند ـ تبارك‌وتعالى ـ ، امير مؤمنان عليه‌السلام را براى فاطمه آفريد، در روى زمين، از آدم و غيرِ آن، همسنگى براى او يافت نمى‌شد». 🔹«لَولا أنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لِفاطِمَةَ، ما كَانَ لَها كُفؤٌ عَلى ظَهرِ الأَرضِ؛ مِن آدَمَ ومَن دونَهُ». 📚 الكافي : ج١ ص٤٦١ ح١٠ 📅 مناسبت‌ امروز : ۱ ، سالروز ازدواج اميرالمؤمنين امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌‏ی زهرا(س) @hadithnet | معارف حدیث
💖 🌼 اول ، سالروز پیوند آسمانی امیرالمؤمنین علیه السلام و صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و عموم عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. ┄┄❅🌺❅┄┄ 💐 سيره پيامبر اكرم(ص) در ازدواج ، در بر دارنده ظرافت‌ها و نكته‌هايى است كه آگاهى از آنها به اصلاح فرهنگ ازدواج در جامعه امروزين ما مى انجامد . پیامبر اکرم (ص) در جامعه اى مى‌زيست كه رسم‌ها و آدابى خاص به خود داشت كه ايشان براى تغيير ويژگى‌هاى منفى فرهنگى و تزريق ويژگى‌هاى مثبت، تلاش فراوان نمود و برخى از موارد را با تأكيد و تصريح بيشتر انجام مى‌داد. 🔅(ﷺ) : على بن ابى طالب، كسى است كه خويشاوندى، فضايل و اسلامش را مى شناسى . من از خداوند خواسته‌ام كه تو را به همسرى بهترينِ آفريدگانش و محبوب ترينِ آنان در نزدش در آورد. اكنون على از تو خواستگارى كرده است. نظرت چيست؟ فاطمه سكوت كرد و رويش را بر نگرداند... پس پيامبر صلى اللّه عليه و آله برخاست و فرمود: "اللّه‏ أكبر! سكوت او، نشانِ موافقت اوست"... ▫️امالی طوسی: ص۳۹ ح۴۴ 🔻بیشتر بخوانید ▫️تحليلى درباره ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها ▫️ ظرافت‌ها و نكته‌های سيره پيامبر اكرم(ص) در ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها 🌷 پیوند آسمانی @hadithnet | معارف حدیث
. 📖 📗 دانشنامه امیرالمومنین(ع) 🔺 خانه‌ای، غبطه آفرين عرشيان! ✍️ على عليه السلام از آغازين روزهاى رسالت پيامبر صلى‌الله عليه و آله، همگام و همراه پيامبر خدا بود و در سال اوّل هجرت، ۲۴ سال داشت . او بايد ازدواج مى‌كرد و زندگانى مشترك را آغاز مى‌كرد . فاطمه عليها السلام نُه ساله است. او دختر پيامبر خداست و در جايگاهى بلند از فضايل انسانى و ويژگى‌هاى والاى ملكوتى‌، كه پيامبر خدا بارها او را ستوده و «پاره قلب» خود ناميده است . موقعيت پيامبر صلى‌الله عليه و آله در جايگاه زعامت امّت از يك سوى‌، و شخصيت والاى فاطمه عليها السلام از سوى ديگر، زمينه‌اى بود تا كسانِ بسيارى ـ بويژه آنان كه از اين گونه پيوندها بيشتر در فكر رقم زدن آينده خود هستند ـ، به خواستگارى بروند . پيامبر صلى‌الله عليه و آله، يكسر جواب رد مى‌داد و گاه، تصريح مى‌كرد كه منتظر «قضاى الهى» است. ❅ برخى از دوستان على عليه‌السلام و صحابيان پيامبر خدا به وى پيشنهاد كردند كه به خواستگارى فاطمه عليها السلام برود . على عليه‌السلام، قلبى دارد سرشار از ايمان و سينه‌اى آكنده از عشق ؛ امّا دستانى تهى و پيراسته از درهم و دينار . على عليه‌السلام به خانه پيامبر خدا رفت، شكوه و عظمت پيامبر خدا، او را از سخن گفتن باز داشت . با چشمانى آميخته با آزرم، نگاهى به پيامبر صلى‌الله عليه و آله داشت و نگاهى ديگر به زمين . 🔅پيامبر صلى‌الله عليه و آله با تمهيداتى على عليه‌السلام را به سخن گفتن وا داشت، و چون على عليه‌السلام سخن گفت، فرمود : «چيزى در زندگى دارى؟» . جواب، معلوم بود؛ امّا مگر فاطمه عليها السلام را همسانى جز على عليه‌السلام و همسرى لايق جز او بود؟! ▫️ ازدواج (و به تعبير پيامبر خدا : امر الهى) تحقّق يافت و آن دو بزرگوار، زندگانى مشترك را در اوّلين سال هجرت، با مهريه‌اى بسيار اندك و مراسمى بس ساده و جهيزيه‌اى ساده تر آغاز كردند و بدين سان، شكوهمندترين خانه و نقش آفرين ترين زندگانى مشترك در تاريخ اسلام، رقم خورد . 🚩 در كنار خانه پيامبر صلى‌الله عليه و آله، خانه‌اى خُرد ـ كه به راستى از همه تاريخ، بزرگ تر و غبطه آفرين عرشيان و زمينيان بود ـ، بر پا شد. اين خانه، سرچشمه فضيلت ها، مكرمت ها، عشق، ايمان، ايثار، جهاد، ساده زيستى‌، ... بود. 📄 دانشنامه امیرالمومنین(ع) ، ج۱ ص ۱۲۳ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ 🏷 آن‌گاه، ياورى نخواهند داشت! 🔅(ﷺ) : 🔸«مردم پيوسته در آسايش به سر مى‌برند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركت‌ها از آنان گرفته مى‌شود و برخى بر برخى چيره مى‌شوند. آن‌گاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت». 🔹«لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ». 📚 تهذيب الأحكام ج ٦ ص ١٨١ @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 اهل جهاد و دانش (ص) : 🔸 نزديكترين مردم به درجه پيامبرى، مجاهدان و دانشمندانند. • أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ . ▫️ كنز العمّال : ح ١٠٦٤٧ . ♦️ ۳۱ خردادماه، سالروز شهادت دانشمند مجاهد، دکتر مصطفی چمران گرامی باد. @hadithnet | معارف حدیث