eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
180 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: در شگفتم از كسی كه می تواند استغفار كند و نا اميد است. 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀. 💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: در شگفتم از كسی كه می تواند استغفار كند و نا اميد است. 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅ ✍ توضیح 🔰 ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی ✨ان‌شاءالله از حکمت‌های امیرالمؤمنین بهره‌مند شویم و عمل کنیم به آنچه که در محضر امیرالمؤمنین یاد می‌گیریم. 🔺در حکمت ۸۷ امام فرمودند در شگفتم از کسی که نا امید است ، درحالیکه استغفار همراه اوست. 💯 جایگاه استغفار بسیار مهم است ؛ جزء دو امانی است که خداوند برای بندگانش قرار داده است ؛ یکی وجود نازنین حضرت پیامبر بود و دیگری استغفار. 💠 امام در اینجا می‌فرمايند استغفار نقش بسیار مهمی است برای اینکه انسان امیدوار باشد . 📖 در آیه‌ی ۵۳ سوره زمر خداوند می‌فرمايد: « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» ﴿۵۳﴾ ✨ ای بندگانم شما هر گناهی و هر اسرافی کرده باشید ، حتی بیش از اندازه گناه کرده باشید هرگز از رحمت الهی ناامید نباشید ، قطعاً خداوند همه‌ی گناهان را می‌بخشد چرا که او آمرزنده‌ی مهربان است. 🔴 تنها گناهی که در قرآن اشاره شده بخشیده نمی‌شود شرک است. ( آیات ۴۸ و ۱۱۶ سوره نساء ) ⚠️ البته ممکن است ما به شرک خفی مبتلا باشیم و خودمان هم حواسمان نباشد ولی به هرحال خداوند بسیار بخشنده است . 💫 آثار استغفار جلب رحمت الهی است ؛ اینکه انسان مرتب اهل استغفار باشد، باعث می‌شود که رحمت الهی را به سوی خودش جلب کند . 📖 در سوره‌ی نوح آیه‌ی ۱۰ خدا می فرماید : « ... اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً » ؛ از خدا طلب بخشش کنید که خدا بسیار آمرزنده است . 💫 بعد آثار استغفار را در آیه های بعد بیان می‌کند : 🔻نشانه‌ی استغفار آیه‌ی ﴿۱۱﴾ « يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا » ؛ بارانهای رحمت را پی‌درپی برای شما می‌فرستد . 💠 آیه‌ی ۱۲ « وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوٰالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّٰاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهٰاراً » و شما را با اموال و فرزندان فراوان امداد و یاری می‌کند و باغهای سبز و نهرهای جاری در اختیار شما قرار می‌دهد . ☝️این آیات بسیار مهم است ؛ آثار استغفار اینجا بیان شده است. ⏪ بنابراین ان‌شاءالله ما باید اهل استغفار باشیم و فکر نکنیم استغفار فقط به معنی این است که گناه کنیم و بعد از گناه برویم و توبه و استغفار کنیم . 🤲 نه این بحث استغفار جدا از آن است و به معنی این است که همیشه به دنبال دریافت رحمت الهی باشیم و استغفار مثل یک کلاه ایمنی ما را از ورود به گناه دور می‌کند و نگه می‌دارد ؛ کار استغفار جلب رحمت الهی است . 📖 و این آیه‌ی ۱۲ سوره‌ی نوح که گفتیم « وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوٰالٍ وَ بَنِينَ » ؛ گفته‌ شده برای کسانی که فرزنددار نمی‌شوند این آیه را مرتب بخوانند و شبی ۱۰۰ بار استغفار کنند ان‌شاءالله خداوند حاجتشان را می‌دهد . 🌹 ان‌شاءالله خداوند کمکمان کند که اهل گناه نباشیم و با استغفار ، خودمان را از ورود به گناه در امان بداریم . ⚡️یاعلی✨خدا نگهدار⚡️ ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌تلاوت بسیار زیبا🤍 🦋القارئ هشام الهراز 🌿نشر صدقه‌ی جاریه است
44.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سوره 🔹 🔻 استاد قرائتی ✅ جوان و بزرگسال 💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـhttps://eitaa.com/hafezanewahy
91.Shams_.09-15.mp3
4.62M
🔰 سوره 🎙 در 2 قسمت: 🔹 آیه 9 - 15 🔻 استاد قرائتی ✅ جوان و بزرگسال 💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمhttps://eitaa.com/hafezanewahy
91.Shams_.01-08.mp3
3.76M
🔰 سوره 🎙 در 2 قسمت: 🔹 آیه 1 - 9 🔻 استاد قرائتی ✅ جوان و بزرگسال 💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 سوره 👈🏻💯 کاملا توصیه می شود عزیزان بسیار مطالب مهم و تزکیه ای بیان شده از روایات و مفسران ✅ حاصل مضمون اين سوره اين است كه : انسان - كه با الهام خدايى تقوا را از فجور و كار نيك را از كار زشت تميز مى دهد -،اگر بخواهد رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه كند، و آن را با پرورشى صالح بپروراند و رشد دهد، با تقوا بيارايد، و از زشتى ها پاك كند، و گر نه از سعادت و رستگارى محروم مى ماند، هر قدر بيشتر آلوده اش كند، و كمتر بيارايد بيشتر مى شود، و آنگاه به عنوان شاهد داستان ثمود را ذكر مى كند كه به جرم اينكه پيامبرشان حضرت صالح را تكذيب كرده ، ناقه اى را كه مأمور به حمايت از آن بودند بكشتند، به عذاب استيصال و انقراض مبتلا شدند، و با نقل اين داستان به اهل مكه تعريض و توبيخ مى كند، و سوره مورد بحث به شهادت زمينه اى كه دارد در مكه نازل شده. 1⃣ آیه ۱: ضمير در (ضحيها) به كلمه (شمس ) بر مى گردد، در اين آيه به خورشيد و گستردگى نورش در زمين سوگند ياد شده. 2⃣ آیه ۲: كلمه (قمر) عطف است به كلمه (الشمس )، و ضمير در اين آيه نيز به شمس بر مى گردد، و در اين آيه به قمر سوگند ياد شده، در حالى كه دنبال شمس در حركت است، ⚠️و مراد از دنبال روى قمر دو چيز مى تواند باشد: يكى اينكه از خورشيد كسب نور مى كند، كه در اين صورت حال (اذا تليها) حالى دائمى است(حال در علم نحو منظور است) ، چون قمر دائما از شمس كسب نور مى كند، و يكى دیگر اينكه طلوع قمر بعد از غروب خورشيد باشد، كه در اين صورت سوگند دائمى نيست، بلكه در دو حال قمر است، يكى ايامى كه قمر به صورت هلال در مى آيد، و يكى ايامى كه تمام قرص آن روشن مى شود. 3⃣ آیه۳: كلمه (جلى ) از مصدر تجليه است، كه به معناى اظهار و بر ملا كردن است، و ضمير مونث (ها) به ارض بر مى گردد (البته كلمه ارض قبلا ذكر نشده بود، ولى از فحواى كلام معلوم است كه روز زمين را ظاهر و آشكار مى كند). 4⃣ آیه۴: يعنى به شب سوگند در آن هنگام كه زمين را فرا مى گيرد، پس ضمير (ها) به ارض بر مى گردد، همچنان كه در (جليها) نيز گفتيم به آن بر مى گردد. ❓در اينجا سؤالى پيش مى آيد، كه چرا در آيه قبل روشن شدن زمين را با (فعل گذشته) تعبير كرد، و فرمود:(جليها) و در اين آيه مسأله فرا گرفتن شب در روى زمين را با (فعل مختص به حال و آینده) تعبير كرده، آنجا فرموده : (و النهار اذا جليها)، و اينجا مى فرمايد: (و الليل اذا يغشيها)، با اينكه ممكن بود و می توانستند بفرمايند (و الليل اذا غشيها)، و يا در آنجا بفرمايد : (و النهار اذا يجليها)؟. ✅پاسخ اين سؤال اين است كه : با اين تعبير خواست بر حال حاضر دلالت كند، و اشاره كند به اينكه در ايام نزول آيه كه آغاز ظهور دعوت اسلامى بوده، تاريكى فجور زمين را پوشانده بود، قبلا هم گفتيم كه بايد بين قسم و مطلبى كه برايش قسم مى خورند نوعى تناسب و ارتباط باشد، و اگر فرموده بود: (و الليل اذا غشيها) 🔍سخن از تاريكى رانده بود، ولى به تاريكى جهل و فسق حال حاضر اشاره نشده بود، جواب ديگرى كه مى توان داد اين است كه به منظور رعايت فواصل فرمود : (يغشيها). 5⃣ آیه۵: كلمه (طحو) كه مصدر فعل (طحى ) است به معناى گستردن است، و كلمه () در جمله (و ما بنيها)، و در جمله (و ما طحيها) است، و (بنيها) و (طحيها) است، و اگر از حضرتش تعبير به ما - چيزى كه،، كرد با اينكه بايد تعبير به (من - كسى كه ) كرده باشد، براى اين بود كه اى را افاده كند، و آن بزرگ جلوه دادن و شگفتى انگيختن است و ◀️معنايش◀️ اين است كه سوگند مى خورم به آسمان و آن چيز قوى عجيبى كه آن را بنا كرده و سوگند مى خورم به زمين و آن چيز نيرومند و شگفت آور كه آن را گسترده. 7⃣ آیه ۷: يعنى سوگند مى خورم به نفس، و آن چيز نيرومند و دانا و حكيمى كه آن را اين چنين مرتب خلق كرد و اعضايش را منظم و قوايش را تعديل كرد، و اگر كلمه (نفس ) را نكره آورد به نظر بعضى براى اين بود كه به نفس شخص معينى نظر نداشت، و به قول بعضى ديگر براى بزرگ جلوه دادن آن بود، ⏪ولى به نظر ما بعيد نيست براى اين بوده باشد كه اشاره كند به اينكه آنقدر اين خلقت اهميت دارد كه قابل تعريف و توصيف نيست، و اينكه اين خلقت را خبرى هست. و مراد از (نفس )، نفس انسانيت و جان همه انسانها است. 8⃣ آیه ۸: كلمه (الهام ) كه مصدر (الهم ) است، به معناى آن است كه تصميم و آگهى و علمى از خبرى در دل آدمى بيفتد، و اين خود افاضه اى است الهى، و صور علميه اى است يا تصورى و يا تصديقى(اصطلاحات ادبیات عرب) كه خداى تعالى به دل هر كس كه بخواهد مى اندازد،https://eitaa.com/hafezanewahy