لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نواهنگ زنده یاد اسماعیل احمدی در رسای مقام عظمای ولایت
🔳 هدیه نثار آن مرد مجاهد:اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
#خبرگزاری_بسیج
@Basijnewsir
https://eitaa.com/basijnewsir
https://rubika.ir/Basijnews110
📸 فطرس پرش گرفت به شالت شفا گرفت
حالا ببین که پیرهن تو چه میکند
🔻میلاد با سعادت سید و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام و روز پاسدار مبارک
🆔️ @haj_razavi
﷽
💠السَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة و یا باب نِجاة الأمة،سفینة النجاة و قرة عین النبی المصطفی یامظلوم یا اباعبدالله
▫️سلام برتو ای رحمت واسعه خداوند،باب نجات امت وکشتی نجات ، نور چشم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا مظلوم ابا عبدالله الحسین علیه السلام
ادْخُلُوهَا_بِسَلَامٍ_آمِنِينَ
🆔️ @haj_razavi
#نهج_البلاغه
💥فَمَا خَيْرُ دَار تُنْقَضُ نَقْضَ الْبِنَاءِ، وَعُمُر يَفْنَى فِيهَا فَنَاءَ الزَّادِ، وَمُدَّة تَنْقَطِعُ انْقِطَاعَ السَّيْرِ !
🌎چه ارزشى دارد سرايى که همچون عمارتهاى فرسوده در حال فروريختن است ! و چه خوبى دارد، عمرهايى که همچون زاد و توشه (مختصر) پايان مى گيرد، و زندگى هايى که همچون ايّام سفر به آخر مى رسد !»
📘#خطبه_113
🆔️ @haj_razavi
امیر مؤمنان علی سلام الله علیه
عادت به دروغگویی فقر می آورد
🆔️ @haj_razavi
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍امام حسین عليه السلام:
بی گمان شیعیان ما، دلهایشان از هر خیانت، کینه و فریبکاری پاک است.
📗بحار الأنوار ج65 ص154
🆔️ @haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عظمت روز سوّم شعبان
رهبر معظم انقلاب:
در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود.
💐یا رحمة الله الواسعه...💐
🆔️ @haj_razavi
🌹 ولادت با سعادت علمدار کربلا، ابوالفضل العباس علیهالسلام مبارک باد
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
چهارشنبه(۱۴۰۱/۱۲/۳)
جلسه نوزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه اوّل
بسماللهالرّحمنالرّحیم
الحمدلله ربّالعالمین، بارئالخلائق اجمعین، باعثالانبیاء والمرسلین، و صلّیالله علی سیّدنا و مولانا و نبیّنا ابیالقاسم المصطفی محمّد، صلّیالله علیه و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین، لاسیّما بقیهالله الاعظم ارواحنا فداه.
قال ابوجعفر علیهالسّلام قال رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم:
إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّمَا الْهَالِكُ أَنْ يُحَدِّثَ أَحَدُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْهُ لَا يَحْتَمِلُهُ فَيَقُولَ وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ الْإِنْكَارُ هُوَ الْكُفْرُ(کافی، ج۱، باب کتابالحجّه، حدیث اوّل)؛
امام باقر علیهالسّلام فرمود: رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: به راستى حديث آل محمّد صلّیاللهعلیهوآله صعب است و مستصعب بدان ايمان نياورد جز فرشتهاى مقرّب يا پيغمبرى مرسل يا بندهاى كه خدا دلش را به ايمان آزموده.
آنچه از حديث آل محمّد صلّیاللهعلیهوآله به شما رسيد و دلنشين شما گرديد و آن را فهميديد آن را پذيرا شويد، آنچه را دل شما نگرفت و آن را نفهميديد آن را به خدا و رسولش و به عالم از آل محمّد صلّیاللهعلیهوآله برگردانيد، هلاكت در اينجا است كه براى يكى از شما آنچه را تحمّل ندارد و نمىتواند بفهمد باز گويند و او بگويد به خدا اين نمی شود، به خدا اين نمىشود، انكار همان كفر است.
نظیر این روایت را داریم که آمده است:
عن أبی بصیر، عن أبی عبد اللّه علیهالسّلام قال: إنَّ أمَرنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ لا یحتَمِلُهُ إلاَّ مَن کتَبَ اللّه فی قَلبِهِ الإیمانَ(بصائرالدّرجات: ص۴۷، ح۲)؛
امام صادق علیهالسّلام: [فهمِ] امر ما، دشوار و پیچیده است که جز بنده مؤمنی که خداوند، ایمان را در قلب او قرار داده است ، تاب تحمّل آن را ندارد.
بحث ما از این حدیث این است که همینطور که زمین را مستعد میکنند، شخم میزنند تا بذری بکارند و از رویش این بذر بهرهای ببرند، ما هم باید وجودمان را صیقلی کنیم.
برای اینکه ما سینهیمان را؛ درونمان را مانند آیینه پاک و صاف کنیم، تا فتح و گشایشی برای پذیرش مطالب حق باشد و آفتاب ایمان بر سرزمین وجود ما درخشش داشته باشد، چند مطلب را باید به کار ببندیم:
یک مطلب، سبکباری و آسودگی روح میباشد؛ یعنی اگر بخواهیم فوائد و آثار شرح صدر را در وجودمان احساس کنیم، باید سبکبار و آسوده باشیم، اگر ما بخواهیم حِقدُ، کینه، بدخواهی و خوشحالی از درد دیگران، در دلمان باشد، نمیتوانیم کلام معصوم را بچشیم؛ معلوم میشود که ظرف وجود ما قابلیّت این پندارها را ندارد.
مطلب دیگر، عدم وابستگی به دنیا و تمایل به آخرت میباشد؛ ما باید استعداد پیدا کنیم برای موت؛ یعنی ما باید خودمان را رشد بدهیم که در دنیا دائمی نیستیم.
حالا بشر میداند در دنیا دائمی نیست، این همه ظلم و غصب میکند، این همه بیخدایی میکند.
بشر میداند ماندنی نیست، میداند دائمی نیست، امّا مرگ را فقط برای همسایه میداند، حیات را فقط برای خود قائل میباشد. واقعا این انسان باور ندارد که میمیرد و از دنیا میرود؛ مردن را باور ندارد.
هدایت الهی که فرمود: إنّ اللّهَ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا شَرحَ صَدرَهُ للإسلامِ، فإذا أعْطاهُ ذلكَ أنْطقَ لِسانَهُ بالحقِّ، و عَقَدَ قلبَهُ علَيهِ فعَمِلَ بهِ، فإذا جَمعَ اللّهُ لَهُ ذلكَ تَمَّ لَهُ إسلامُهُ(الكافي:۸/۱۳/۱)؛
امام صادق عليهالسّلام: هر گاه خداوند خير بنده اى را بخواهد سينهاش را براى اسلام فراخ گرداند ؛ و چون اين نعمت را به او عطا كند، زبانش به حقّ گويا شود و دلش با حقّ گره خورد و به آن عمل كند و چون خداوند اين امور را در او گرد آورد، اسلامش به كمال رسيده است.
اگر بخواهیم این هدایت الهی را بدست بیاوریم، که هدایت با عفو و گذشت، با دعا؛ با توبه، اینها زمینهی نزول رحمت خداوند که فهم قرآن میباشد، فهم حدیث و روایت میباشد؛ فهم کلام معصوم میباشد، کلام معصوم در امتداد آیات قران میباشد اگر ما بخواهیم بفهمیم، همین است که در علم عرفانِ عملی، آمده است که توبه و اِنابه یکی از منازل سیر و سلوک میباشد.
یعنی اوّل منزل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
چهارشنبه(۱۴۰۱/۱۲/۳)
جلسه نوزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه دوّم
یعنی اوّل منزل توبه میباشد، بعد اِنابه میباشد، که البتّه میگویند اِنابه سه قسم میباشد، اِنابه به قلب، اِنابه به زبان و اِنابه به عمل. تا ما پشیمانی قلبی نداشته باشیم، تا ما استغفار به زبان نداشته باشیم، تا ما ترک گناه را عملا نداشته باشیم، هر گونه ادّعای توبه و اِنابه در واقع استهزای خودمان میباشد.
آن وقت میباشد که خداوند در مومنانی که خاضع هستند، تسلیم هستند، مطمئن هستند، عنایت ویژه میکند.
یک کتابی شهید دستغب رحمهالله دارند، به نام داستانهای شگفت. ایشان نوشتند: جوانی وارد حرم اباعبدالله علیهالسّلام شد به امام که سلام دادند حضرت و تمام حرم پاسخ سلام ایشان را دادند.
آن جوان چقدر قُرب الیالله دارد، چقدر خالص میباشد که اینگونه پاسخ شنید. از حال جوان پرسوجو کرد متوجّه شد این جوان پدر و مادر پیری داشت که هر هفته به صورت نوبتی آنها را برای زیارت بر روی دوش خود به حرم میبُرد، یک شب بارانی که نوبت پدر بود، بعد برگشت پدر از زیارت، مادر میگوید: من فکر نکنم تا هفته بعد زنده بمانم لطفا مرا هم الان برای زیارت ببر. این جوان در همان حال که خسته بود مادر را روی دوش خود به زیارت بُرد، وقتی به حرم میرسد متوجّه میشود چشم و گوشِ باطن خویش باز شد. لذا هر وقت به حضرت سلام میدهد، پاسخ میشنود.
راجع آقا ملّاجان زنجانی رحمهالله آوردند که در حرم سیّدالشّهداء نشسته بودند، سر ساعت دوازده، این کوپههای ساعت حرم حضرت اباالفضل علیهالسّلام شروع کرد به زدن، جَرَس برخورد این کوپهها با تکّه آهن ثابت، همان لحظه هم، از ساعتِ حرمِ سیّدالشّهداء علیهالسّلام، شنید: این ارتعاش صوت بهم خوردنِ کوپهها در حرم سیّدالشّهدا علیهالسّلام نوای هل من ناصر ینصرنی سر میدهند و همان لحظه، ارتعاش صوت کوپههای حرمِ قمر بنیهاشم علیهالسّلام نوای لبیک سر میدهند.
یعنی تمام اشیاء و پدیدههای پیرامونی وجود نازنین اباعبدالله علیهالسّلام و حضرت اباالفضل علیهالسّلام تحتالشُّعاع آن قُبّه میباشند؛ جَذبهی آن بزرگواران، حتّی بر اشیای بیجان اثر گذاشتند.
خداوند اینگونه چشم و گوش بعضیها که لیاقت دارند و حُرمت داری میکنند را بینا و شنوا مینماید.
ما اگر بخواهیم نسبت به احادیث فهم پیدا کنیم باید چه کنیم؟
افرادی را داشتیم که خداوند اینها را مورد عنایت خاص خود قرار داده است.
دوستان ما چند نفر را داشتیم که هنوز سر سفرهی آنها داریم روزی میخوریم، یکی مانند علّامهی طباطبایی میباشد، یکی مانند مرحوم امام میباشد، یکی مانند شهید مطهّری و یکی امروز مانند آیتالله عظما جوادی آملی حفظهالله هستند.
خداوند دریای دانایی و علم را به این بزرگواران داده است.
ما یک عالم بزرگواری داریم در گیلان به نام آیتالله قربانی لاهیجی، یکی از بزرگان میفرمود: من هر کدام از کتاب ایشان را برمیدارم میبینم مطالب جدید در کتاب ایشان هست؛ باز نویسی از فلان کتاب نیست، بعضیها مطلب جدید ندارند امّا بعضیها فوّارهی فهم و دانش هستند و عقلشان جوشش مطلب و محتوا دارد.
چه میشود که اینگونه میشود؟ یک راهش همین مراعاتها میباشد که بیان میکنم: اگر ظرف ذهنی را آلوده نمایم واقعا احادیث پیامبر عظیمالشّان صلّیاللهعلیهوآله و ائمّه علیهمالسّلام برای بنده صعب و مستصعب میشوند، ولی چطور فلانی متوجّه میشود و راحت تفسیر میکند و شرح میزند و چهل حدیث مینویسد و چهل حدیث ایشان نمونه میشود. یک راه آن همین است: سالم نگهداشتن؛ پاک نگهداشتن؛ مُطهّر نگهداشتن نفس و حفظ کردن ایمان میباشد.
خود قرآن میفرماید: هر کسی که قلب خویش را از ایمان حفظ کرد ما او را هدایت کنیم.
لذا اگر بخواهیم خودمان را در امان الهی قرار بدهیم از این هدایتهای الهی و الطاف الهی برخوردار باشیم این آیهی۶۹ سورهی نساء که فرمود:
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا؛
و آنان که اطاعت خدا و رسول کنند البتّه با کسانی که خدا به آنها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد، و اینان نیکو رفیقانی هستند.
اگر میخواهیم واقعا جزو ابرار باشیم که خود این ابرار، نیکوکاران هستند، احسانکنندگان هستند، کسانی هستند که درِ خانهی خداوند انسانهای معتقد به مبدا و معاد هستند.
آنها معتقد به، مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ(بقره/۶۲)؛ هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت، هستند.
آنها با ملائک هستند.