eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
637 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
629 ویدیو
45 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠شرح دعای روز نهم: ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. ▫️خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان. 👌شرح اجمالی: ۱. در این فراز از خدای مهربان، بهره مندی از بخشی از رحمت واسعه درخواست می شود. الهی، دائمی و حتمی است و قطع نمی شود و عبد با انجام ، قابلیت دریافت آن را پیدا می کند. راه بهره مندی است. ۲. از ابتدای فراز معلوم می شود که در روز نهم خدای عزوجل از رحمت گسترده خود جلوه گری بیشتری می کند. ۳. از عبارت "من رحمتک الواسعه" که با من تبعیضیه آمده، استفاده می شود که بهره مندی جزئی از رحمت در روز نهم یک نوع توفیق است که باید شکرگذار بود و حتما باید تلاش کرد بدان رسید. ۴. در روایت آمده و مشهور بین مؤمنین است که مصداق رحمت واسعه الهی امام معصوم است که در بین معصومین علیهم السلام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام شهرت بیشتری دارند. بنابراین توفیق زیارت و انس با حضرت در روز نهم می تواند از مصادیق " نصیبا من رحمتک الواسعه" باشد. ۵. برهان های درخشان می تواند و و باشد که به خاطر اتقان در هدایت گری و اتمام حجت با آنان بر بندگان در روز قیامت، برهان نام گرفته اند. ۶. از فراز آخر استفاده می شود که برای رسیدن به نیازمند توفیق هستیم که با بندگی خدا حاصل می شود. ۷. مقام رضایت مقامی است که با شکایت نکردن از خدای عزوجل و حمد او در هر حالی و لو به ظاهر حال بد باشد، به دست می آید. مثل مولای ما ابا عبد الله الحسین علیه السلام در لحظات شهادت خود و بعد از دیدن آن هم مصائب زبان به شکوه باز نکرد و فرمود: الهی رضی برضاک ... 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅پاسخ های زیبای انتخاباتی از منظر ارزشمند قرآن کریم ❓۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ❓۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ❓۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ❓۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن ❓۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ❓۶- به چه کسی رای بدهیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ ما نمیتوانیم آرام بنشینیم امام خامنه ای مد ظله: 🔻کار علماء است. (انّ العلماء ورثة الأنبیاء). انبیاء کارشان مسئله‌گوئی فقط نبود. اگر انبیاء فقط به این اکتفا میکردند که حلال و حرامی را برای مردم بیان کنند، این که مشکلی وجود نداشت؛ کسی با اینها در نمی افتاد. 🔻در این آیات شریفه‌ای که این قاری محترم با صوت خوش و با تجوید خوب در اینجا تلاوت کردند: (الّذین یبلّغون رسالات اللَّه و یخشونه و لا یخشون احدا الّا اللَّه)، این چه تبلیغی است که خشیت از مردم در او مندرج است که انسان باید از مردم نترسد در حال این تبلیغ. اگر فقط بیان چند حکم شرعی بود که ترس موردی نداشت که خدای متعال تمجید کند که از مردم نمی ترسند؛ از غیر خدا نمی ترسند. 🔻 این تجربه‌های دشواری که انبیاء الهی در طول عمر مبارک خودشان متحمل شدند، برای کی بود؟ چه کار می کردند؟ (و کأیّن من نبیّ قاتل معه ربّیّون کثیر فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل اللَّه و ما ضعفوا و ما استکانوا). چی بود این رسالتی که باید برایش جنگید؟ باید جنود اللَّه را برای او بسیج کرد، پیش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ی حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟ 🔻انبیاء برای اقامه‌ی حق، برای اقامه‌ی عدل، برای مبارزه‌ی با ظلم، برای مبارزه‌ی با فساد قیام کردند، برای شکستن طاغوتها قیام کردند. 🔻طاغوت آن بتی نیست که به فلان دیوار یا در آن زمان به کعبه آویزان می کردند؛ او که چیزی نیست که طغیان بخواهد بکند. طاغوت آن انسان طغیانگری است که به پشتوانه‌ی آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحمیل میکند. طاغوت، فرعون است؛ (انّ فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفة منهم). این، طاغوت است. با اینها جنگیدند، با اینها مبارزه کردند، جان خودشان را کف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساکت ننشستند، در مقابل زورگوئی ساکت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سکوت نکردند. انبیاء، اینند. (انّ العلماء ورثة الأنبیاء). 🔻 ما اگر در کسوت قرار گرفتیم - چه زنمان، چه مردمان، چه سنیمان، چه شیعه‌مان - ادعای بزرگی را با خودمان داریم حمل میکنیم. ما می گوئیم نحن ورثة الأنبیاء. این وراثت انبیاء چیست؟ مبارزه‌ی با همه‌ی آن چیزی است که مظهر آن عبارت است از طاغوت؛ با شرک، با کفر، با الحاد، با فسق، با فتنه؛ این وظیفه‌ی ماست. ما نمیتوانیم آرام بنشینیم، دلمان را خوش کنیم که ما چند تا مسئله گفتیم. با این، تکلیف برداشته نمیشود. 📚بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان‌ ،۱۳۸۸/۰۲/۲۲ 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ. ▫️خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. 👌نکات: ۱. در خصوص از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده است که فرمود: ▫️ اَلتَّوَكُّلُ التَّبَرّى مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُّوَّةِ وَ اِنْتِظارُ ما يَأتى بِهِ الْقَدَرُ؛ ▫️ ، قطع اميد كردن از نيرو و توانايىِ [خود] و چشم به راهِ تقدير (اراده) خداوند بودن است. 📚 غرر الحكم، ح ۱۹۱۶. با توجه به این روایت معلوم می شود که چرا در روایات را عاملی برای کفایت تمام امور و رفع سختی ها زندگی و عامل سعادت معرفی کرده اند. بنده با توکل، به قدرت لا یزال الهی چنگ می زند و خدای تعالی وعده داده که هرکه را بر ترجیح دهد کفایتش کند "و من یتوکل علی الله فهو حسبه". درخواست اینکه خدایا مرا در این روز جزو متوکلین قرار بده نشان می دهد که در این روز امکان وجود سختی ها طاقت فرسا بر مؤمن است و او باید به دژ محکم توکل فرود آید. ۲. در بحار به نقل از تورات آمده که خدای تعالی فرمود: ▫️ مَعْشَرَ الصُّوَّامِ بَشِّرِ الصَّائِمِینَ بِمَرْتِبَةِ الْفَائِزِینَ. ای جماعت روزه داران، اهل روزه را به رسیدن به درجه فائزین بشارت بده. 📚بحار،ج۷۴،ص۳۹ از این روایت استفاده می شود که یک است که این مرتبت، و به می رساند . در روایتی شیعیان و محبین علی علیه السلام را فائزین دانسته اند. عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: ▫️إِنَّ عَلِیّاً وَ شِیعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 📚بحار،ج۲۷، ص۱۴۳ ام سلمه می گوید: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: ▫️همانا علی و شیعیانش جزو فائزین در روز قیامت هستند. ▫️منظور اینکه هر که داشته باشد او به خدا می رسد و این رسیدن به خدا همان است. ▫️انسانی که توکل داشته باشد و ولایت کیش او گردد، درگاه ربوبی است. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ معنای روحیه انقلابی امام‌خامنه ای مد ظله: معنای روحیّه‌ی انقلابی این است که یک انسان انقلابی: ۱:شجاعت دارد، ۲:اهل اقدام و عمل است، ۳:ابتکار می‌ورزد، ۴:بن‌بست‌شکنی میکند، ۵:گره‌گشایی میکند؛ ۶:از چیزی نمیترسد، ۷:به آینده امیدوار است، ۸:با امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت میکند، ۹:عدالتخواه است،۱۰:مبارزه واقعی با فقر، فساد و تبعیض دارد. 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. ▫️ خدای در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان. 👌شرح اجمالی: ▫️ هر گونه عملی که موجب جلب باری تعالی شود را گویند. طبق این تعریف هر عمل عبادی، اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و... که در آن جهت "رضی الله" رعایت شود احسان است. ▫️بهترین احسان فرد این است که خودش انسان خوبی باشد. می توان گفت که شروع احسان بلکه پایه آن، در نیک بودن خود انسان است. ▫️ احسان صفتی الهی است که نشانه عدم وابستگی فرد با امور زودگذر و نیز مهربانی و دلسوز او نسبت به خلایق است. ▫️انسان های و ، اگر احسان کنند، احسانشان مقبول نیست چون: "انما یتقبل الله من المتقین". نظیر احسانی که قابیل کرد ولی به خاطر رعایت نکردن تقوی و ، مقبول درگاه احدیت نشد. ▫️درخواست اینکه احسان محبوب عبد شود، در واقع درخواست احسان است. شایسته است روزه دار در این روز دست به احسان بزند ولو به دادن یک سلام و خنده و یک خرما دم افطار و... ▫️ یعنی که در آن عبد با دانستن سوء فعل، بدون رعایت محضر ربوبی دست به و می زند. اظهار کفر و شرک و الحاد است و رعایت نکردن و رعایت نکردن انجام فرمان های الهی، است. ▫️عصیان نیز در اصل نافرمانی از روی آگاهی است اگرچه به گناهی که از روی جهل انجام می شود، عصیان گویند. ▫️فسق و عصیان به دلیل اینکه شالوده انسانیت فرد را نابود می کند و او را از مقام انسانیت به حیوانیت بلکه بدتر از حیوانیت می کشاند، مورد غضب الهی است. ▫️با فسق و عصیان، یعنی عذاب الهی که شامل انواع محرومیت ها از رحمت است می شود. ▫️آنکه را رحمت الهی نصیب نگردد لاجرم نصیبش خواهد شد. ▫️باید دائما یا غیاث المستغیثین گفت بلکه مشمول رحمت شویم. ▫️ استغاثه به درگاه ربوبی فقط در مصائب و گرفتاری نباید باشد بلکه ما دامی که ندانستیم بهشتی خواهیم بود جا دارد استغاثه نماییم. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅سرباز واقعی حضرت آیت اللَّه مرواریدقدس سره نقل می‌کردند که در خدمت حاج شیخ عباس قمی قدس سره در باغی در حوالی مشهد مهمان بودیم. حاج شیخ عباس بعد از سلام و احوالپرسی شروع به نوشتن کرد. گفتند: آقا امروز روز تفریح است فرمود: فکر می‌کنید من از سهم امام بخورم و کار نکنم! صاحب باغ گفت: آقا غذاها و میوه‌ها سهم امام نیست، مال شخصی من است، شما استراحت کنید. فرمود: یعنی می‌گویید یک روز هم که از سهم امام زمان علیه السلام استفاده نمی کنم، برای مولایم کار نکنم؟! 📚 خاطرات (1و2) از زبان حجت الاسلام محسن قرایتی - سرباز واقعی - صفحه ۱۳۷ 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ کسادی بازار عمل! وقتی مقدس اردبیلی از این جهان رخت بربست، یکی از مجتهدان او را در خواب دید که با قیافه ای بسیار زیبا و آراسته و لباس‌های پاکیزه و گران قیمت از حرم امام علی (علیه السلام) بیرون آمد، از او پرسید: چه عملی شما را به این مرتبه رسانید؟ فرمود: بازار عمل را کساد دیدم (عملی که به درجه ی قبولی برسد، خیلی کم است و ما را نفع نبخشید؛ مگر ولایت صاحب این قبر و محبت او! ---------- مستدرک الوسائل ۳/ ۲۹۳؛ روضات الجنات ۱۲۴/۱. 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠 جالبه بخونید: انتقام امام حسن علیه السلام از دشمن پیرمرد شيخ رضى الدين حلّى، برادر علّامه حلّى در كتاب «العدد القويّه» مى نويسد: نقل شده: شخصى محضر مبارك امام حسن عليه السلام شرفياب شد و عرض كرد: اى فرزند امير مؤمنان! تو را سوگند مى دهم به حق كسى كه اين نعمت (امامت و ولايت) را بدون شفاعت كسى – بلكه انعامى است از سوى او - به تو عنايت نموده! از دشمنم انتقام بگيرى، چرا كه او دشمنى است كه به مردم، حيله و ستم مى نمايد، نه به پيرمرد بزرگ احترام مى كند و نه به كودك شيرخوار ترحّم. امام حسن عليه السلام تكيه كرده بود، وقتى سخن آن شخص را شنيد برخاست و نشست، آنگاه به او فرمود: من خصمك حتّى أنتصف لك منه؟ دشمن تو كيست تا از او برايت انتقام بگيرم؟ گفت: و . امام حسن عليه السلام لحظاتى سر مبارك خود را به زير انداخت، سپس سربلند كرده و به خادم خويش فرمود: آنچه موجودى نزد توست، بياور. او رفت و پانصد هزار درهم حاضر ساخت. امام عليه السلام فرمود: همه اين مبلغ را به آن شخص نيازمند بده! آنگاه رو به او كرد و فرمود: بحقّ هذه الأقسام الّتي أقسمت بها عليّ متى أتاك خصمك جائراً إلّا ما أتيتني منه متظلّماً؛ تو را به حق همان سوگندهايى كه به من دادى، سوگند مى دهم! هر موقع اين دشمن به سوى تو آمد، نزد من بيا و دادخواهى كن. ---------- 📚 العدد القويّة: ۳۵۹ ح ۲۳، بحار الأنوار: ۳۵۰/۴۳ و ۲۳۷/۷۷.  ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام - جلد۲،صفحه۴۶۱ 👌نکته: حیات و ممات امام معصوم علیه السلام یکسان است لذا اگر کسی از فقر به حضرت امام حسن علیه السلام شکایت برد، به فرموده خود حضرت، انتقام می گیرد و نجات می دهد. ای نیازمندان به درگاه حسنی بیایید که کریم است و احدی را رد نمی کند. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
: ▫️اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از ستر، پوشاندن عیب های ظاهری و باطنی است. مهمترین عیب ظاهری عورتین است و در زنان پوشاندن تمام بدن است جز کفین و صورت ستر محسوب می شود. ▫️ جزو اولین کرامت های الهی به انسان است و اولین عقوبت الهی هنگام نافرمانی اولین بشر، کناره رفتن پوشش است که بعد از خورده شدن درخت ممنوعه، بر آدم و حوا علیه السلام عارض شد. ▫️ هم به معنی خود نگهداری از معصیت است با رعایت ادب حضور به درگاه ربوبی. انسان عفیف شکم، چشم، گوش، بطن، اندام ، عورتین، زبان و... را از حرام حفظ می کند. این مقام جز با رعایت محضر ربوبی و ترس از عواقب عصیان حاصل نمی گردد. ▫️تعبیر به "زینی" نشان می دهد که زینت و زیبایی واقعی انسان کمال یافته، به و عفت است. لذا زنان و مردانی که خالی از این دو خصیصه اند، زینت واقعی ندارند و شایسته نیست مومن سراغ چنین کسانی رود. ▫️اگر چه و آرایش غلیظ بین زنان، زینت قلمداد شده ولی باید دانست که این است چرا که این دو انسان را از ستر و عفت دور می کند. به نظر می رسد مقدمه اولیه بر ، ستر است. ▫️قناعت به معنی بسنده کردن به کم از دنیا و دوری از زیاده روی است. در قناعت بجا و درست استفاده کردن نعمت ها، اخذ شده است. مثلا اگر کسی بیست نوع لباس داشته باشد این اسراف نیست ولی اگر این لباس ها درست استفاده نشود، است مثلا لباس منزل بیرون پوشیده شود و لباس بیرون در منزل. ▫️انسان ، دندان را کنده است وبه دلیل اینکه جلوی را گرفته، به فرد ثروتند از او تعبیر شده است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: القناعة کنز لا ینفد. قناعت گنجی است که پایانی ندارد. ▫️کفاف نیز به معنی حذف زوائد زندگی و بسنده کردن حد اقل از امکانات است. در روایت توصیه شده کفاف در خواست شود. اللهم ارزقنی الکفاف. این ویژگی انسان را راحت کرده و علائق او به زوائد دنیا را کم می کند و در حسابرسی آسان انسان ، دخیل است. ▫️ به معنی این است که هرچیزی در جای خود قرار گیرد و خارج از حدود الهی نباشد و به معنی این است که انسان آنچه برای خود خواهان است برای دیگران نیز بخواهد. این دو ویژگی انسان را نزد خدا عظیم و بین مردم محبوب می کند. از آخر دعا استفاده می شود که امکان وجود گرفتاری در این روز وجود دارد و مومن باید از خدا طلب امنیت کند. خواندن سوره در این روز و سوره در عصر امروز توصیه ماست. ✍ 👇 🆔 @hajfathi_ir
ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ. ▫️خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. ✅ شرح اجمالی: ▫️منظور از "دنس" ناپاکی و منظور از"قذر"آلودگی است. دنس در خصوص گناهان بزرگ و قذر در خصوص گناهان کوچک بکار می رود. با این توضیح، در این فراز از خدا می خواهیم که ما را از گناهان بزرگ و کوچک پاک کند و آثار آن را از ما بردارد. این به برکت و حاصل می شود که اگر این دو تحقق یابد، عبد قابلیت پذیرش را می یابد و لذا معنی "یرسل السماء علیکم مدرارا" و "لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" تحقق می یابد. از گناه عامل برخورداری از نعمت های پیش رو است. ▫️خدای عزو جل برای همه ما، اموری را مقدر فرموده که بر اساس و مصلحت است. عبد الهی باید بر آن کند و صبرش به این است که نکند و بگوید: "الهی رضا برضاک تسلیما لامرک لا معبود سواک" اگر شکایت از مقدرات الهی شود، عبد در مرحله سقوط از مقام و ورود در مرحله ادنی خواهد بود‌. ▫️تقوی ورزی به معنی خودنگهداری از گناهان بدون از جانب باری تعالی امکان ندارد. مراحل تقوی نیاز به محض و احساس وابستگی و نیاز به ذات باری تعالی دارد. اگر عبد در مقام بندگی استقلالی فکر کند و ترک گناه را مستند به قوه و توان خود کند، نشان ضعف در توحید عملی است. ▫️مصاحبت با به معنی همراهی مداوم با آنان است. از جمله چیزی هایی که خلق انسان را تغییر می دهد، همین همراهی با نیکان است. اخلاق آنان، عقاید آنان، انسان را متحول می کند حتی شنیدن حالات و اخلاق آنان ، انسان را دگرگون می کند. و منظور از نور چشمی بودن خدا برای بیچارگان، ذات او نزد آنان است. طوری که مساکین همه چیز را برای وصال با او تحمل می کنند. چنین مساکینی در واقع عظیم توحید را دارند. همه را داده اند تا خدا را داشته باشند. ✍ 👇 🆔 @hajfathi_ir
. . دین داری یک روز و دو روز نیست ؛ امروز و فردا و همیشه باید در امتثال فرامین پروردگار استقامت کنی ، هر روز باید با نفست بجنگی آقا جان ! + آیت الله حق شناس ➺ Eitaa.com/ir_ehteda
سقط جنین ۳۲ برابر بیشتر از کرونا منجر به مرگ شده است! 🔹بر اساس آمار سازمان‌های جهانی، آمار مرگ و میر بر اثر عوامل مختلف از دی ماه ۹۸ تا نیمه اول مهر ماه سال جاری به‌صورت زیر است: 🔺در اثر کرونا: یک میلیون و ۴ هزار و ۵۰۶ نفر 🔺در اثر ایدز: یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۲۱ نفر 🔺در اثر مصرف الکل: یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۶۰۲ نفر 🔺در اثر سیگار کشیدن: ۳ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۵۵۸ نفر 🔺در اثر سرطان: ۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر سقط جنین: ۳۲ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۱۱۴ نفر 🔸این آمار جهانی در حالی است که براساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشورمان انجام می‌شود یعنی در کشور روزانه ۱۰۰۰ جنین توسط والدین کشته می‌شوند! که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است! http://tn.ai/2366669 نکته:👌 با این میزان قتل کودکان بی گناه انتظار نزول رحمت نباید داشت. پدر و مادرانی که اقدام به می کنند قاتلانی هستند که بر روی زمین راه می روند و ادعای حمایت از و آنان، گوش عالم را کر کرده است. لازم است دستگاه قضا و متولانیان امر در خصوص این هولناک اقدام قانونی انجام دهند. قرآن کریم می فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا ﴿ الاسراء: ۳۱﴾ و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى ‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است . ✍️محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان. 👌شرح اجمالی: ۱. از درخواست عدم مؤاخذه لغزشها و دور شدن از گناهان و ، استفاده می شود که لغزش ها یکی از عوامل مهم در انسان است. ۲. لغزش دایره معنایی وسیعی دارد و شامل کوچک و بزرگ می شود. ۳. گاهی بی توجهی به گناهان کوچک، محرومیت های بزرگی را برای عبد رقم می زند. ۴. در روایت توصیه شده که عبد و سالک، به کوچکی گناه نگاه نکند بلکه به عظمت آنکه نافرمانی اش کرده بنگرد. طبق این قاعده، هیچ گناهی صغیره نیست. ۵. گاهی همین گناهانی که کوچکش پنداشته ایم، درجه تخریب عظیمی دارند. ۶. اقاله به معنی نگهداری از گناه است. از این فراز دعا استفاده می شود که برای ترک معصیت هم باید مدد از باری تعالی بگیریم لذا باید گفت: ایاک نستعین لترک الهفوات و الخطایا. ۷. بلا ها نیز برخی زائیده خطاهای ما هستند و برخی برای ابتلای ما. در هر صورت ادب اقتضا می کند پیش از نزول ، دست به دعا شویم و از خدای تعالی طلب حفظ کنیم نه اینکه بعد از نزول بلا، کنیم. ۸. منظور از شکست ناپذیری است. توسل به نام "عزیز" یا "معز" انسان را دربرابر مشکلات و بلاها و خطاها شکست ناپذیر می کند. 👇 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نشست نمایندگان ۵۱کشور جهان؛ در ونزوئلا مجری نام حاج قاسم سلیمانی را می برد . عکس العمل حاضرین بسیار دیدنی است ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ✳️مرکز تخصصی تربیت مبلغ بین الملل 🆔 @islam_4_all
‌ نون جمهوری اِسلامۍ رو میخورن تو سایه اَمنیت جمهوری اِسلامی عَلیه نظام حرف میزنن . . . ▫️Eitaa.com/ir_ehteda
✅سر سفره ی امام مجتبی علیه السلام عربی که صورتش خیلی زشت بود سر سفره ی امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمد و از روی حرص، تمام غذا را خورد. امام حسن (علیه السلام) که کرامتش برای همه معلوم بود از غذا خوردن عرب خوشش آمد و از او پرسید: تو عیال داری یا مجردی؟ گفت: عیالمندم،. فرمود: چند فرزند داری؟ گفت: هشت دختر دارم که آنها از من پرخورترند. امام تبسم کرد و به او ده هزار درهم انعام داد و فرمود: این قسمت تو و همسر و هشت دخترت باشد. ---------- 📚 یکصد موضوع، پانصد داستان ۵۱۲/۱ ؛ به نقل از: لطائف الطوائف / ۱۳۹. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ پناه بردن به امام حسن مجتبی علیه السلام یک بار مردم از دست ظلم و ستم زیاد بن ابیه، از حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام استمداد کردند. امام حسن دست مبارک خود را بلند کرد و فرمود: «پروردگارا! حق ما و شیعیان ما را از زیاد ابن ابیه بگیر و به ما نشان بده که وی را به بلایی فوری مبتلا کرده ای، زیرا تو بر هر چیزی قادر و توانایی. » پس از این نفرین زخمی در انگشت ابهام دست راست زیاد بن ابیه پیدا شد که آن را سلعه می‌گفتند (جراحتی که پوست را می‌شکافد، مانند دمل). تورم آن زخم هر روز بیشتر شد تا به گردن زیاد رسید و سرانجام وی را کشت. 📚 بحار الانوار، ج۴۳، ص۳۲۸ 👌نکته: یا امام مجتبی یابن رسول الله! ما مردم ایران، از ستم ها و بی تدبیری ها و یأس آفرینی های آقای فریدون به شما شکایت می بریم.