eitaa logo
HAJFATHI
664 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
823 ویدیو
48 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی https://zil.ink/hajfathi_ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان ▫️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ وَ اجْعَلْ لِي نَصِيبا مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ ▫️خدایا! در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت، ای جود و بخشش دار ترین عالم. ✅ شرح اجمالی: 🔸ذهن و تیز فهمی یکی از مهمترین ویژگی فردی برای نیل به اهداف بلند است. بستر ی که برای نگهداری اطلاعات فراهم می کند، فرد را از آسیب ها مصون می دارد. 🔸 وقتی انسان در معرض تهدید درونی و بیرونی قرار گیرد، داشته های محفوظ او می تواند، و او باشد. 🔸از عبارت تنبیه که معنی و هوشیاری را می دهد استفاده می شود که داشتن ذهن و هوش به تنهایی برای فرد کافی نیست. اگر ذهن انسان را متنبه نکند، صرفا به مثل انبار اطلاعات خواهد ماند که هیچ استفاده از آن نمی شود. این اطلاعات می تواند علیه انسان تمام شود. 🔸سفاهت و بزرگترین دشمن انسان هاست. با جهل است که انسان بیشترین آسیب را می بیند. به تعبیر امیر المؤمنین علیه السلام جهل مضرترین دشمنان است. جهل زمینه تسلط و بر انسان فراهم می کند. 🔸مومن همواره خیر را خدا مطالبه می کند چون ذات باری تعالی است در ادعیه اهل البیت تعبیراتی مثل مُنزّل الخیر(نازل کننده خیر)، مُلهِم الخیر( الهام کننده خیر) از خدای مهربان شده است. 🔸نزول این خیرات مداوم است ؛ با تمسک به جوادیت باری تعالی می توان قابلیت دریافت این خیرات را در وجود خود، درخواست کرد. در آپارات👇 http://m.aparat.com/v/UYvAI 🆔 @hajfathi_ir
⁉️بوی فتنه می آید افغانی ستیزی با: ▪️خبر پر تکرار ورود افاغنه به ایران ▪️ضرب و شتم چند روحانی در حرم مطهر رضوی که گفته می شود ضارب افغانی است. 👌احتمالا این تحرکات جهت تحریک طالبان برای نا امن کردن مرزهای شرقی و شمال شرق است. به موضوع، مسأله پاکستان و تحرکات آن را اضافه کنید. لطفا هوشیارانه عمل کنیم. ✍️ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅ تصویری از قیامت روزی پیامبر اکرم یا به سلمان و ابوذر درهمی دادند. سلمان درهم خود را صدقه داد؛ ولی ابوذر آن را برای خانواده اش خرج کرد. روز بعد خدمت پیامبر به رسیدند، پیامبر به دستو دادند آتشی را بیفروزند و سنگی را بر آن بگذارند، همین که سنگ گرم شد و حرارت آتش در دل آن اثر کرد، به سلمان و ابوذر فرمودند: هر کدام با پای برهنه بالای این سنگ بروید و حساب دقیق درهم دیروز را بیان کنید. سلمان بیدرنگ و بدون ترس پا بر سنگ گذاشت و و گفت: آن یک درهم را در راه خدا صدقه دادم. وقتی نوبت ابوذر شد ترس او را فرا گرفت و از این که با پای برهنه روی سنگ داغ برود و تفصیل مصرف یک درهم را بیان کند، نگران بود. پیامبر اکرم که فرمودند: ابوذر! از تو گذشتم، زیرا تاب تحمل گرمای این سنگ را نداری و حسابت به طول می‌انجامد؛ ولی بدان که صحرای محشر از این سنگ، داغ تر و تابش آفتاب قیامت از شعله‌های فروزان آتش، سوزان تر است. سعی کن با حساب پاک و دامنی به معصیت نیالوده، وارد صحرای محشر شوی. ---------- 📚پند تاریخ۱۹۰/۱ ؛ به نقل از: خزینة الجواهر / ۳۵۶. 🆔 @hajfathi_ir
✅ شرح دعای روز چهارم ماه رمضان ▫️اللهمّ قوّنی فیهِ علی اقامَةِ امْرِکَ؛ خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌ پاداشتن دستور فرمانت ▫️واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ؛ و بچشان در آن شیرینی یادت را ▫️و اوْزِعْنی فیهِ لاداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ؛ و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت ▫️واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ؛ نگهدار مرا در این روز به نگاه‌داریت وپرده‌پوشى خودت ▫️یا ابْصَرَ النّاظرین؛ به کرم خودت ای بیناترین بینایان. 👌 شرح اجمالی : ۱. منظور از امر الله ممکن است دستورات الهیی باشد که مقابل نهی ها است. ممکن است هر چیزی که مرتبط به خدای عزوجل است نیز باشد. اقامه امر الهی که دراین دعا خواسته می شود نشان می دهد که مصداق امر الله ،فعلی است که باید در عمل نشان داده شود. مثل نماز و امر به معروف و نهی از منکر و.... طلب تقویت در اقامه امر الله نشان از سختی اجرای چنین کاری است. مهمترین مصداق امر الهی ولی خداست. ۲. اثر شیرینی ذکر را در زندگی می شود فهمید مثل و یا و . این شیرینی در صورتی حاصل می شود که ذکر با باشد. ۳. کمترین حالت ادای این است که انسان بداند واقعی او فقط خداست و لاغیر. اگر نعمت درست استفاده شود تحقق یافته است. ۴. واقعی انسان از خطا، گناه، دشمن یعنی شیطان و نفس، خود خداست. اگر در مسیر سیر، عمل و رفتار خود را مستقلا عامل و بداند، سلوکش است. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
🔰هیچ کس را کوچک نبین🔰 رسول خدا صلي الله عليه و آله: ▫️لا يَزْرَأنَّ أحدُكُم بأحدٍ من خَلقِ اللّه ِ فإنَّهُ لا يَدري أيُّهُم وليُّ اللّه ِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ▫️ هيچ يك از شما نبايد احدى از بندگان خدا را خوار و بى مقدار بشمرد ؛ زيرا نمى داند كه كدام يك از آنها دوست خداست. 📚 بحار الأنوار: ۷۵/۱۴۷/۲۱. 🆔 @hajfathi_ir
✅ شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ 🔸خدايا مرا در اين روز از توبه و استغفار كنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطيع خود مقرر فرما 🔹وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِينَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🔸و در اين روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت اى مهربانترين مهربانان عالم. 👌شرح اجمالی: ▫️نیل به مقامات ، ، ، ، تنها با ارتباط مداوم با باری تعالی حاصل می گردد و نگاه رأفتی و محبتی اوست که انسان را متحول کرده بدین جایگاه ها می رساند. ▫️ ، عمده عامل پاکی از آلودگی ها است و صیقل دل از زنگار، با کمک استغفار است. استغفار استحقاق عقاب را از بنده بر می دارد و او بجایش، رحمت را جای می دهد. ▫️ وقتی دل صاف و پاک شد، بودن اعمال رقم می خورد. دل فرمانده مملکت وجود است و صلاح شئون و امور انسان به آن بستگی دارد. ▫️ وقتی و یکی شدند، عبادتی همراه با و از عبد صادر می شود این لحظه ورود به دایره قانتین است. ▫️ لحظه قانتین شدن، و دل شکستگی عبد را نوید می دهد. دراین حال عبد را می گیرد و نصیب سالک می شود. لحظات جذبات ربوبی لحاظ است و قرب را رقم می زند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح دعای روز ششم ماه مبارک ▫️اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ. ▫️خدایا! مرا در این ماه به نزدیک شدن به نافرمانیت وامگذار، و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دل شدگان. ✅ شرح اجمالی: ▫️هرچیزی که انجام آن نشانه نافرمانی و طغیان علیه رب العالمین است، سخط یعنی خشم و غضب الهی را به همراه دارد. ▫️کوچکترین گناه، سخط آور است. ممکن است همین گناه کوچک در صورتی که عاصی، رعایت مقام ربوبی را نکند، سخط اکبر را برای او رقم بزند. ▫️شدیدترین و مخفی ترین نشانه سخط الله این است که دل انسان از یاد خدا فراری شود. ▫️از عبارت "تعرض معصیتک" استفاده می شود که خود انسان عامل اصلی قرار گرفتن در مسیر گناه است و سوء اختیار و انتخاب اوست که سخط الهی به سمت او متجلی شده است. ▫️تازیانه های انتقام به نسبت افراد و خطاهایشان متفاوت خواهد بود. ▫️عذاب هایی مثل استدراج جزو شلاق های نرم است و کشته شدن با رعد و برق و غرق شدن، زلزه .... از جمله شلاق های آشکار است. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
💠 نوکری و استراحت💠 بماند بعد از شهادت. استراحت نداره... هست پس باید بود... پس است... پس هست... پس هست.... "اللهم ارزقنا قتلا فی سبیلک" دعای هر روز مولامون بوده به تبعیت از مولا بخواهیم! 🆔 @hajfathi_ir ایتا، تلگرام، اینستاگرام
💠 شرح دعای روز هفتم 💠 ▫️«اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ بِدَوَامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ. ▫️خدایا! در این روز به روزه داشتن و عبادت یاری‌ام فرما و از گناهان و لغزش‌ها دورم کن و توفیقی نصیبم نما تا پیوسته به یاد تو باشم. به امید توفیقت ای رهنمای گمگشتگان!». 👌نکته: ۱. امکان ، در بین انجام بندگی وجود دارد. ۲. گاهی ها در لحظات بندگی، صورت عبادت را به هم می زند. ۳. الی الله برای اینکه در طول عبادت گمراه نشود نیاز به باری تعالی دارد. این هدایت به برکت و محکم سازی پدید می آید لذاست که در حین روزه داری از خدا می خواهیم که روزه ما را روزه قرار دهد یعنی در واقع از او را خواهانیم. ۴. که در این دعا خواسته می شود نشان می دهد روزه دار امکان دارد در روز هفتم مبتلا به حین عبادت شود. برای جلوگیری از این حال، چاره ای جز ذکر مداوم نیست. ۵. ذکر مدام با و اذکار مشروع به زبان، حاصل می شود. البته کثرت و نیز ذکر مداوم محسوب می شود. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅آتش به چادر مریم شاعر پارسی گوی ایران سنایی: کی دهد عیسا ترا از جوی عین‌السلوی آب چون تو عمدا آتش اندر چادر مریم زنی 👌از این تک بیت استفاده می شود که برای بهره مندی از دم عیسایی اولیاء الله، حفظ حجاب و اعتنای به آن ضروری است. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_irایتا، تلگرام، اینستاگرام
💠شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان💠 ▫️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ. ▫️خدایا در این روز نصیبم فرما ترحّم به یتیمان و اطعام به گرسنگان و افشاء سلام و مصاحبت نیکان، به حق انعامت ای پناه آرزومندان. 👌شرح اجمالی: ۱. رسیدگی به از شیعیان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و آموختن علم و معارف ایشان به اینان، جزو مصادیق مهم رحمت بر محسوب می شود. در زمان فعلی هر کسی در هر جایگاهی قرار دارد و با هر توانی که می‌تواند، معارف اهل بیت را باید متتقل کند. در این زمینه باید مثل حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام باشیم که در بخشی زیارت حضرت تعبیر بکار رفته است. یعنی بهار یتیمان. این تعبیر حاکی از این دارد که برای یتیم باید لحظات خوش ایجاد کنیم نه لحظه های تلخ. ۲. در خصوص افشاء السلام این نکته را باید بدانیم که سیره مستمره اهل البیت علیهم السلام بر سلام دادن به همگان خصوصا کودکان بود و در سلام به پیامبر، کسی نتوانست بر وی پیشی بگیرد. افشاء سلام در واقع بلند گفتن و آشکار کردن آن است و اینکه باید جزو اخلاق دائمی باشد به طوری که همگانی گردد. سلام دادن، الفت و مهر آدمی را محک می زند. سلام هم نام خداست هم قول خدا و سلامتی دین و دنیا را رقم می زند. ۳. نشست و برخاست با هرکسی، بر روحیه و اندیشه شخص، تاثیر گذار است. حال که با مجالست و مصاحبت ،انسان متحول می شود چه خوب است با صالحین و خوبان بنشینیم. ٤. کریمان انسان های با اصل و ریشه ای هستند که سخاوتمندانه از مال خود در کمک به دیگران دل می کنند. در مقابل کریم، انسان لئیم قرار دارد که خیری در او نیست و سودی و نفعی از او نمی توان برد. ۵. کریم بودن شخص حاکی از عدم وابستگی او به دنیاست و همین ریشه فضایل است. همنشینی و همراهی با چنین افرادی، روحیه حب دنیا نداشتن را منتقل می کند. ۶. منظور از زیادی نعمت الهی است که امتداد دارد و هرگز منقطع نمی شود. با توسل به این صفت خدای عزوجل در واقع زیادی نعمت و عنایت او را در روز هشتم می خواهیم. ۷. خداوند پناه آرزومندان است چرا که فقط اوست که با قدرت و سلطنت و محبتی که دارد، آرزوها را می تواند تحقق ببخشد. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
یا ابا عبد الله! هر چند غرق بحر گناهم ز صد جهت تا آشنای عشق شدم ز اهل رحمتم 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح دعای روز نهم: ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. ▫️خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان. 👌شرح اجمالی: ۱. در این فراز از خدای مهربان، بهره مندی از بخشی از رحمت واسعه درخواست می شود. الهی، دائمی و حتمی است و قطع نمی شود و عبد با انجام ، قابلیت دریافت آن را پیدا می کند. راه بهره مندی است. ۲. از ابتدای فراز معلوم می شود که در روز نهم خدای عزوجل از رحمت گسترده خود جلوه گری بیشتری می کند. ۳. از عبارت "من رحمتک الواسعه" که با من تبعیضیه آمده، استفاده می شود که بهره مندی جزئی از رحمت در روز نهم یک نوع توفیق است که باید شکرگذار بود و حتما باید تلاش کرد بدان رسید. ۴. در روایت آمده و مشهور بین مؤمنین است که مصداق رحمت واسعه الهی امام معصوم است که در بین معصومین علیهم السلام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام شهرت بیشتری دارند. بنابراین توفیق زیارت و انس با حضرت در روز نهم می تواند از مصادیق " نصیبا من رحمتک الواسعه" باشد. ۵. برهان های درخشان می تواند و و باشد که به خاطر اتقان در هدایت گری و اتمام حجت با آنان بر بندگان در روز قیامت، برهان نام گرفته اند. ۶. از فراز آخر استفاده می شود که برای رسیدن به نیازمند توفیق هستیم که با بندگی خدا حاصل می شود. ۷. مقام رضایت مقامی است که با شکایت نکردن از خدای عزوجل و حمد او در هر حالی و لو به ظاهر حال بد باشد، به دست می آید. مثل مولای ما ابا عبد الله الحسین علیه السلام در لحظات شهادت خود و بعد از دیدن آن هم مصائب زبان به شکوه باز نکرد و فرمود: الهی رضی برضاک ... ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
هدایت شده از HAJFATHI
💠شرح دعای روز نهم: ▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. ▫️خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان. 👌شرح اجمالی: ۱. در این فراز از خدای مهربان، بهره مندی از بخشی از رحمت واسعه درخواست می شود. الهی، دائمی و حتمی است و قطع نمی شود و عبد با انجام ، قابلیت دریافت آن را پیدا می کند. راه بهره مندی است. ۲. از ابتدای فراز معلوم می شود که در روز نهم خدای عزوجل از رحمت گسترده خود جلوه گری بیشتری می کند. ۳. از عبارت "من رحمتک الواسعه" که با من تبعیضیه آمده، استفاده می شود که بهره مندی جزئی از رحمت در روز نهم یک نوع توفیق است که باید شکرگذار بود و حتما باید تلاش کرد بدان رسید. ۴. در روایت آمده و مشهور بین مؤمنین است که مصداق رحمت واسعه الهی امام معصوم است که در بین معصومین علیهم السلام حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام شهرت بیشتری دارند. بنابراین توفیق زیارت و انس با حضرت در روز نهم می تواند از مصادیق " نصیبا من رحمتک الواسعه" باشد. ۵. برهان های درخشان می تواند و و باشد که به خاطر اتقان در هدایت گری و اتمام حجت با آنان بر بندگان در روز قیامت، برهان نام گرفته اند. ۶. از فراز آخر استفاده می شود که برای رسیدن به نیازمند توفیق هستیم که با بندگی خدا حاصل می شود. ۷. مقام رضایت مقامی است که با شکایت نکردن از خدای عزوجل و حمد او در هر حالی و لو به ظاهر حال بد باشد، به دست می آید. مثل مولای ما ابا عبد الله الحسین علیه السلام در لحظات شهادت خود و بعد از دیدن آن هم مصائب زبان به شکوه باز نکرد و فرمود: الهی رضی برضاک ... ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅ هیجده نکته درباره ام المؤمنین سلام الله علیها ۱. اول زنى که به رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) ایمان آورد . ۲. بانویی که پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) درباره اش فرمود: «افضل زنان بهشت است» . ۳. زنى که خداوند از طریق جبرئیل و پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) به او سلام مى رساند . ۴. همسرى که سالها بعد از وفاتش پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، نام او را مى برد و ستایش و دعا مى کرد، و گاهى در فراق او اشک مى ریخت و به زنان خود مى فرمود: خیال نکنید مقام شما بیش از اوست، زمانى که همۀ شما کافر بودید، او به من ایمان آورد. او مادر فرزندان من است . عایشه مى گوید: هرگاه مى خواستیم خود را نزد پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) عزیز جلوه دهیم ستایش از خدیجه (علیها السلام) مى کردیم . ۵. بانویى که تا زنده بود، رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) با دیگرى ازدواج نکرد . بانویى که عاشق کمال بود و به همین دلیل، همین که از صداقت و امانت حضرت محمد(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) باخبر شد، شخصى را با اموال خود براى تجارت به سراغ حضرت فرستاد، و طى یک قرارداد، اموال را همراه یک غلام براى تجارت به شام در اختیار حضرتش قرار داد . ۶. خدیجه، تنها یک همسر نبود، بلکه در حقیقت، یار و همراه و بازوى صادقى براى پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بشمار مى رفت . ۷. خداوند، بسیارى از ناگوارى هاى پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) را از طریق خدیجه آسان مى فرمود : اموال این بانو در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، نقش مهمى داشت. ۸. او در راه حمایت از رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، آخرین فداکارى و ایثار را از خود نشان داد . ۹. پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بعد از وفات خدیجه، گاه و بیگاه گوسفندى ذبح و گوشت آن را میان دوستان خدیجه تقسیم مى کرد و بدین وسیله نام و یاد او را گرامى مى داشت . ۱۰. کمالات خدیجه از یک سو، وفاى رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) از سوى دیگر، کار را به جایى رساند که عایشه مى گوید: هرگز پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) از خانه بیرون نمى رفت، مگر ستایشى از خدیجه مى نمود. ۱۱. خدیجه، زیباترین زنان قریش بود. ۱۲. اموال خدیجه در سه سالى که مسلمانان مکّه در محاصره اقتصادى کفار قرار گرفتند، نقش مهمى داشت. ۱۳. خدیجه، بانویى با اراده، عاقل و شریف بود. شخصى را نزد حضرت محمد (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) فرستاد و پیام داد که من به خاطر شرافت و قرابت و امانت و صداقت و اخلاق، به تو علاقه پیدا کرده ام. پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) مسأله را با عموهاى خود مطرح کرد، مقدمات ازدواج حضرت آماده شد، و با اینکه فرزندان متعددى از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) پیدا کرد، ولى پس از فوت پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) تنها، فاطمۀ زهرا (علیها السلام) به یادگار ماند. ۱۴. خدیجه (علیها السلام) به قدرى محبوب رسول اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بود که در تاریخ مى خوانیم، پیرزنى خدمت پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) رسید و مورد لطف قرار گرفت، همینکه خارج شد، عایشه پرسید: این پیرزن کیست‌؟ حضرت فرمود: کسى است که در زمان حیات خدیجه (علیهاالسلام) به منزل ما مى آمد و با او رفت و آمد داشت، اکنون ما باید همان پیمان دوستى آنان را حفظ‍‌ نماییم؛ زیرا که خودش پیمانى از ایمان انسان است. ۱۵. خدیجه (علیهاالسلام) بیست و پنج سال در خدمت رسول اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بود و در سن شصت و پنج سالگى از دنیا رفت. رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بیست شتر جوان، مهریۀ خدیجه (علیهاالسلام) کردند و خطبه عقد را ابوطالب، عموى حضرت خواندند . ۱۶. و بالاخره، دنیا جاى ماندن نیست، خدیجه (علیهاالسلام) نیز، همچون دیگران از دنیا رفت و پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) را در سوگ خود نشاند. هنگام دفن خدیجه (علیهاالسلام)، رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) وارد قبر شد و به یاد او گریست و در محلۀ «حجون» به خاک سپرده شد. ۱۷. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که خداوند، رسول گرامى خود را مأمور مى کند تا بشارت بهشت به او دهد . ۱۸. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که امام حسین(علیه‌السلام) بر سر قبر او آمد و گریست و مشغول نماز و مناجات شد، سپس دست به دعا برداشت. 📚منبع: قرائتی محسن، کتاب عمره، صص ۴۶ الی۵۱ ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ. ▫️خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. 👌نکات: ۱. در خصوص از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده است که فرمود: ▫️ اَلتَّوَكُّلُ التَّبَرّى مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُّوَّةِ وَ اِنْتِظارُ ما يَأتى بِهِ الْقَدَرُ؛ ▫️ ، قطع اميد كردن از نيرو و توانايىِ [خود] و چشم به راهِ تقدير (اراده) خداوند بودن است. 📚 غرر الحكم، ح ۱۹۱۶. با توجه به این روایت معلوم می شود که چرا در روایات را عاملی برای کفایت تمام امور و رفع سختی ها زندگی و عامل سعادت معرفی کرده اند. بنده با توکل، به قدرت لا یزال الهی چنگ می زند و خدای تعالی وعده داده که هرکه را بر ترجیح دهد کفایتش کند "و من یتوکل علی الله فهو حسبه". درخواست اینکه خدایا مرا در این روز جزو متوکلین قرار بده نشان می دهد که در این روز امکان وجود سختی ها طاقت فرسا بر مؤمن است و او باید به دژ محکم توکل فرود آید. ۲. در بحار به نقل از تورات آمده که خدای تعالی فرمود: ▫️ مَعْشَرَ الصُّوَّامِ بَشِّرِ الصَّائِمِینَ بِمَرْتِبَةِ الْفَائِزِینَ. ای جماعت روزه داران، اهل روزه را به رسیدن به درجه فائزین بشارت بده. 📚بحار،ج۷۴،ص۳۹ از این روایت استفاده می شود که یک است که این مرتبت، و به می رساند . در روایتی شیعیان و محبین علی علیه السلام را فائزین دانسته اند. عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: ▫️إِنَّ عَلِیّاً وَ شِیعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 📚بحار،ج۲۷، ص۱۴۳ ام سلمه می گوید: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: ▫️همانا علی و شیعیانش جزو فائزین در روز قیامت هستند. ▫️منظور اینکه هر که داشته باشد او به خدا می رسد و این رسیدن به خدا همان است. ▫️انسانی که توکل داشته باشد و ولایت کیش او گردد، درگاه ربوبی است. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. ▫️ خدای در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان. 👌شرح اجمالی: ▫️ هر گونه عملی که موجب جلب باری تعالی شود را گویند. طبق این تعریف هر عمل عبادی، اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و... که در آن جهت "رضی الله" رعایت شود احسان است. ▫️بهترین احسان فرد این است که خودش انسان خوبی باشد. می توان گفت که شروع احسان بلکه پایه آن، در نیک بودن خود انسان است. ▫️ احسان صفتی الهی است که نشانه عدم وابستگی فرد با امور زودگذر و نیز مهربانی و دلسوز او نسبت به خلایق است. ▫️انسان های و ، اگر احسان کنند، احسانشان مقبول نیست چون: "انما یتقبل الله من المتقین". نظیر احسانی که قابیل کرد ولی به خاطر رعایت نکردن تقوی و ، مقبول درگاه احدیت نشد. ▫️درخواست اینکه احسان محبوب عبد شود، در واقع درخواست احسان است. شایسته است روزه دار در این روز دست به احسان بزند ولو به دادن یک سلام و خنده و یک خرما دم افطار و... ▫️ یعنی که در آن عبد با دانستن سوء فعل، بدون رعایت محضر ربوبی دست به و می زند. اظهار کفر و شرک و الحاد است و رعایت نکردن و رعایت نکردن انجام فرمان های الهی، است. ▫️عصیان نیز در اصل نافرمانی از روی آگاهی است اگرچه به گناهی که از روی جهل انجام می شود، عصیان گویند. ▫️فسق و عصیان به دلیل اینکه شالوده انسانیت فرد را نابود می کند و او را از مقام انسانیت به حیوانیت بلکه بدتر از حیوانیت می کشاند، مورد غضب الهی است. ▫️با فسق و عصیان، یعنی عذاب الهی که شامل انواع محرومیت ها از رحمت است می شود. ▫️آنکه را رحمت الهی نصیب نگردد لاجرم نصیبش خواهد شد. ▫️باید دائما یا غیاث المستغیثین گفت بلکه مشمول رحمت شویم. ▫️ استغاثه به درگاه ربوبی فقط در مصائب و گرفتاری نباید باشد بلکه ما دامی که ندانستیم بهشتی خواهیم بود جا دارد استغاثه نماییم. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
: ▫️اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از ستر، پوشاندن عیب های ظاهری و باطنی است. مهمترین عیب ظاهری عورتین است و در زنان پوشاندن تمام بدن است جز کفین و صورت ستر محسوب می شود. ▫️ جزو اولین کرامت های الهی به انسان است و اولین عقوبت الهی هنگام نافرمانی اولین بشر، کناره رفتن پوشش است که بعد از خورده شدن درخت ممنوعه، بر آدم و حوا علیه السلام عارض شد. ▫️ هم به معنی خود نگهداری از معصیت است با رعایت ادب حضور به درگاه ربوبی. انسان عفیف شکم، چشم، گوش، بطن، اندام ، عورتین، زبان و... را از حرام حفظ می کند. این مقام جز با رعایت محضر ربوبی و ترس از عواقب عصیان حاصل نمی گردد. ▫️تعبیر به "زینی" نشان می دهد که زینت و زیبایی واقعی انسان کمال یافته، به و عفت است. لذا زنان و مردانی که خالی از این دو خصیصه اند، زینت واقعی ندارند و شایسته نیست مومن سراغ چنین کسانی رود. ▫️اگر چه و آرایش غلیظ بین زنان، زینت قلمداد شده ولی باید دانست که این است چرا که این دو انسان را از ستر و عفت دور می کند. به نظر می رسد مقدمه اولیه بر ، ستر است. ▫️قناعت به معنی بسنده کردن به کم از دنیا و دوری از زیاده روی است. در قناعت بجا و درست استفاده کردن نعمت ها، اخذ شده است. مثلا اگر کسی بیست نوع لباس داشته باشد این اسراف نیست ولی اگر این لباس ها درست استفاده نشود، است مثلا لباس منزل بیرون پوشیده شود و لباس بیرون در منزل. ▫️انسان ، دندان را کنده است وبه دلیل اینکه جلوی را گرفته، به فرد ثروتند از او تعبیر شده است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: القناعة کنز لا ینفد. قناعت گنجی است که پایانی ندارد. ▫️کفاف نیز به معنی حذف زوائد زندگی و بسنده کردن حد اقل از امکانات است. در روایت توصیه شده کفاف در خواست شود. اللهم ارزقنی الکفاف. این ویژگی انسان را راحت کرده و علائق او به زوائد دنیا را کم می کند و در حسابرسی آسان انسان ، دخیل است. ▫️ به معنی این است که هرچیزی در جای خود قرار گیرد و خارج از حدود الهی نباشد و به معنی این است که انسان آنچه برای خود خواهان است برای دیگران نیز بخواهد. این دو ویژگی انسان را نزد خدا عظیم و بین مردم محبوب می کند. از آخر دعا استفاده می شود که امکان وجود گرفتاری در این روز وجود دارد و مومن باید از خدا طلب امنیت کند. خواندن سوره در این روز و سوره در عصر امروز توصیه ماست. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
شرح روز سیزدهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ. ▫️خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از "دنس" ناپاکی و منظور از"قذر"آلودگی است. دنس در خصوص گناهان بزرگ و قذر در خصوص گناهان کوچک بکار می رود. با این توضیح، در این فراز از خدا می خواهیم که ما را از گناهان بزرگ و کوچک پاک کند و آثار آن را از ما بردارد. این به برکت و حاصل می شود که اگر این دو تحقق یابد، عبد قابلیت پذیرش را می یابد و لذا معنی "یرسل السماء علیکم مدرارا" و "لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" تحقق می یابد. از گناه عامل برخورداری از نعمت های پیش رو است. ▫️خدای عزو جل برای همه ما، اموری را مقدر فرموده که بر اساس و مصلحت است. عبد الهی باید بر آن کند و صبرش به این است که نکند و بگوید: "الهی رضا برضاک تسلیما لامرک لا معبود سواک" اگر شکایت از مقدرات الهی شود، عبد در مرحله سقوط از مقام و ورود در مرحله ادنی خواهد بود‌. ▫️تقوی ورزی به معنی خودنگهداری از گناهان بدون از جانب باری تعالی امکان ندارد. مراحل تقوی نیاز به محض و احساس وابستگی و نیاز به ذات باری تعالی دارد. اگر عبد در مقام بندگی استقلالی فکر کند و ترک گناه را مستند به قوه و توان خود کند، نشان ضعف در توحید عملی است. ▫️مصاحبت با به معنی همراهی مداوم با آنان است. از جمله چیزی هایی که خلق انسان را تغییر می دهد، همین همراهی با نیکان است. اخلاق آنان، عقاید آنان، انسان را متحول می کند حتی شنیدن حالات و اخلاق آنان ، انسان را دگرگون می کند. و منظور از نور چشمی بودن خدا برای بیچارگان، ذات او نزد آنان است. طوری که مساکین همه چیز را برای وصال با او تحمل می کنند. چنین مساکینی در واقع عظیم توحید را دارند. همه را داده اند تا خدا را داشته باشند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅ شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان. نکات: ۱. از درخواست عدم مؤاخذه لغزشها و دور شدن از گناهان و ، استفاده می شود که لغزش ها یکی از عوامل مهم در انسان است. ۲. لغزش دایره معنایی وسیعی دارد و شامل کوچک و بزرگ می شود. ۳. گاهی بی توجهی به گناهان کوچک، محرومیت های بزرگی را برای عبد رقم می زند. ۴. در روایت توصیه شده که عبد و سالک، به کوچکی گناه نگاه نکند بلکه به عظمت آنکه نافرمانی اش کرده بنگرد. طبق این قاعده، هیچ گناهی صغیره نیست. ۵. گاهی همین گناهانی که کوچکش پنداشته ایم، درجه تخریب عظیمی دارند. ۶. اقاله به معنی نگهداری از گناه است. از این فراز دعا استفاده می شود که برای ترک معصیت هم باید مدد از باری تعالی بگیریم لذا باید گفت: ایاک نستعین لترک الهفوات و الخطایا. ۷. بلا ها نیز برخی زائیده خطاهای ما هستند و برخی برای ابتلای ما. در هر صورت ادب اقتضا می کند پیش از نزول ، دست به دعا شویم و از خدای تعالی طلب حفظ کنیم نه اینکه بعد از نزول بلا، کنیم. ۸. منظور از شکست ناپذیری است. توسل به نام "عزیز" یا "معز" انسان را دربرابر مشکلات و بلاها و خطاها شکست ناپذیر می کند. ✍محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir