eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
651 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
638 ویدیو
46 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
گاهنامه ندای عصر، موضوع، عید فطر و احکام آن.pdf
273.5K
✅ گاهنامه ندای عصر، ویژه عید فطر 🔻تبیین فلسفه فطریه دادن 🔻بیان احکام 🔻جدول میزان فطریه طبق نظر ۹ تن از مراجع عظام 🙏لطفا به دوستانتان ارسال کنید.
شرح : ▫️ اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ. ▫️ خدایا! کوششم را در این ماه مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان. 👌نکات: ▫️ خداوند از آن جهت که " علیم" است پاداش تلاش بندگان، را ضایع نمی کند. آنچه در تلاش ها مهم است، میزان در آنهاست. چون خدا عملی را که با بدست آید ، می پذیرد و پاداش می دهد یعنی می کند. فرمود: "انما یتقبل الله من المتقین". ▫️بی شک خداوند است و اگر عبدی از او طلب کند می پذیرد جز کسانی که بورزند و یا را انجام دهند. خدا به او و نیز حبش نسبت به مخلوقش باز می گردد. در واقع آنکه می شود، هم می شود. ▫️ مهمترین عمل است‌. نبود خوره های اعمال همچون، ریاء، سمعه، منت، اذیت و .... عوامل مقبولیت عمل است. در روایتی امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: "کونوا علی قبول العمل اشد عنایة من العمل"، بر قبولی اعمال بیشتر توجه داشته باشید تا( زیاد کردن) عمل. ▫️اگر عبد پرده دری بندگان نکند و به عیوب خویش بپردازد، خدایش رسوایش نکند و این یعنی عیوب، بپوشان تا پوشانده شوی. 🆔 @hajfathi_ir
🌷جناب استادحجت الاسلا م والمسلمين شایسته شما را به سمت را و عرض نموده، توفیقات روز افزون برایتان از ایزد منان خواهانیم. محمد علی فتحی
شرح : ▫️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَی الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ. ▫️ خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزش هایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردنم بریز، ای مهربان به بندگان شایسته. 👌نکات: ▫️از دعای امروز استفاده می شود که عنایت ویژه ای نسبت به امروز آن هم در حد جایگاه شب قدر، شده است. چنانچه در برخی روایات، شب بیست و هفتم را جزو می دانند. حال با وجود چنین جایگاهی، شایسته است از کنار این روز به راحتی نگذرد. ▫️بعد از گذشت شب و روزهای بندگی در طی ماه ظرفیت انسان در رویارویی با و ناهنجاری ها دو چندان می شودو همین و سخت وی را به آسانی تبدیل می کند. ▫️ و بندگی، انسان را به لایزال می کند و او را فردی قوی در برابر مشکلات قرار می دهد. ▫️انسان ها برای عملکرد بدشان، و می آورند. برخی از عذر ها قابل گذشت و است. طلب گذشت به بهانه های خاص باز می گردد نه هر بهانه ای. ▫️چون خدای مهربان دستور داده که مؤمن عذر برادر ایمانی خود را قبول کند، خودش نیز قطعا به چنین فرمانی و اصلی پایبند خواهد بود. ▫️ریخته شدن گناهان و لغزش ها با و میسر است. در روایت می خوانیم: دردتان گناه است و دوایش استغفار و در قرآن می خوانیم: نیکیها بدیها را از بین می برد. 🆔 @hajfathi_ir
💠خدایی غیر از من می جویی!؟ ❗️نماز خوان ها بخوانند قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: ▫️ ايما عبد التفت فى صلاته قال الله: يا عبدى الى من تقصد و من تطلب اربا غيرى تريد او رقيبا سواى تطلب ؛ او جوادا خلاى تبغى و انا اكرم الاكرمين و اجود الاجودين و افضل المعطين اثيبك ثوابا لا يحضى قدره اقبل على فانى عليك مقبل و ملائكتى عليك مقبلون فان اقبل زال عنه اثم ما كان منه فان التفت ثانية اعاد الله له مقالته فان اقبل على صلاته غفر الله له و تجاوز عنه ما كان منه فان التفت ثالثة اعاد الله له مقالته فان اقبل على صلاته غفر الله له ما تقدم من ذنبه فان التفت رابعة اعرض الله عنه و اعرضت الملائكة عنه و يقول و ليتك يا عبدى الى ما توليت . ▫️هر بنده اى كه در حال نماز به غير خدا التفات كند، خدا به او مى گويد: اى بنده من! چه كسى را قصد كرده اى و او را طلب مى كنى؟ آيا جز من پروردگار و نگهبانى را مى جويى؟ آيا غير از من بخشنده ديگرى را طلب ميكنى؟! در صورتى كه من كريمترين كريمان و بخشنده ترين بخشندگان و بهترين عطاكنندگان هستم، ثوابى را به تو عطا مى نمايم كه به شمارش نمى آيد ، به من توجه داشته باش، زيرا من و فرشتگانم به تو توجه داريم. پس اگر نمازگزار به خدا توجه كرد، گناهان گذشته اش محو مى شود. اگر دوباره به غير خدا التفات كرد، خداوند متعال مجددا او را مانند سابق مورد خطاب قرار ميدهد. اگر به نمازش توجه كرد، گناه غفلت از نماز آمرزيده مى شود و آثارش زائل مى گردد. اگر براى سومين مرتبه از توجه به نماز منصرف شد، خداوند متعال هم خطاب سابق را تكرار مى كند. اگر به نماز توجه كرد، اين مرتبه هم گناهش بخشيده مى شود، پس اگر در دفعه چهارم باز هم از توجه به نماز انصراف پيدا كرد، در اين صورت خدا و ملائكه از وى اعراض مى كنند و خدا به او مى گويد تو را در ولايت چيزى قرار دادم كه به آن علاقه دارى. 📚بحارلانوار، ج ۸۴، ص ۲۴۴ 🆔 @hajfathi_ir
بیانیه در خصوص روز جهانی قدس باسمه تعالی ▫️آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، یادآور اقدام هوشمندانه قدس سره در رویارویی با و ستم است. ▫️ ، روز خیز عظیم انسان های و علیه و است. ▫️ پاره تن اسلام و مسلمین عالم است. مظلوم بخشی از جغرافیای امت اسلامی است و هر مسلمانی در خصوص آن مسئولیت دارد. ▫️اشغال این سرزمین توسط غاصبان و متجاوزان یهودی، فاجعه بزرگی است که امت اسلامی می توان غصه آن را کنار زد. ▫️اگر چه عظیم روز جهانی قدس، به دلیل شرایط کرونایی در برخی نقاط کشور و جهان برگزار نمی شود، ولی مردم بیدار و همیشه در صحنه یک لحظه از و رویارویی با عقب نشینی نمی کنند و از هر ابزاری خصوصا رسانه های اجتماعی، انزجار خود را از نشان خواهد داد. ▫️ از آن است و به فضل الهی امت اسلامی در آن اقامه خواند کرد. محمد علی فتحی ۱خرداد ۹۹ 🆔 @hajfathi_ir
✅ شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان بسم الله الرحمن الرحیم ▫️«اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ» ▫️«خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرار ورزان مشغولش نسازد» 👌نکات: ۱. منظور از چیزهای مستحب است که زاید بر واجبات است و این عنوان بیشتر بر نافله های نماز های یومیه اطلاق می شود. در خواست بهره مندی از نوافل در روزهای پایانی ماه نشان از تأثیر گزاری شگرف نافله بر انسان دارد. در روزهای پایانی ماه باید بیشتر حظ را از عبادت برد چرا که فرصت رمضان و لو در ساعات پایانی ممکن است برای عبد تکرار نشود. بعد از واجبات نافله ها بیشترین اثر را تعالی و و الی الله دارد. ۲. منظور از احضار مسائل، توفیق بیان خواسته ها است. دلیل این درخواست شاید به این جهت باشد که بنده بتواند از اجابت دعا در ماه رمضان بهره ببرد. چه زمانی بهتر از این ماه برای اجابت دعا و درخواست رفع گرفتاری ها. لذا سالک الی الله در این روز تلاش بیشتری در کردن نماید. ۳. مهمترین وسیله ما برای تقرب، و و است. لازمه نزدیک شدن این وسیله ها به خدای تعالی ،تقویت آنها با است. هرچه عمل عبد خالصتر به همان اندازه مقرب تر. ۴. نکته پایانی فراز دعا اشاره به عدم محدودیت ذات باری تعالی در اجابت دعا های بندگان است. ذات احدیت هرگز ملول و سست هنگام درخواست های بندگان نمیشود لذا و بی حد و حصر و در هر زمانی می تواند با خدا ارتباط بگیرد. پس از این خصیصه باید بهترین استفاده را برد. در واقع با این فراز به ما گفته شده که از سمت خدا آمدن خسته نشو. ✍محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح دعای روز بیست و نهم ماه رمضان. بسم الله الرحمن الرحیم ▫️«اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَهِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَهِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَهِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین» ▫️«خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى کن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود» 👌نکته: ۱. پوشش رحمت الهی به ظرفیت افراد بستگی دارد. رحمت الهی حد ندارد و دائما به سمت بنده اش سرازیر است لکن اگر عبد ظرفیت را نداشته باشد، نمی تواند قابل رحمت باشد. رحمت با اطاعت محض از باری تعالی حاصل می شود نه با نافرمانی. با توجه با اینکه عبد در طی ماه رمضان عبادت و بندگی کرده ظرفیت پذیرش رحمت را دارد که در روز عید خدای عزوجل به او مرحمت می کند. ۲. در خواست توفیق هم به این جهت است که عبد استقلالی در عبودیت و بندگی نکند بلکه در این امور خود را حذف و خدا را در نظر بگیرد. ۳. در خواست عصمت هم شاید به خاطر این است که احتمال خطای فاحش در روز پایانی ماه است. برای جلوگیری از محرومیت در این روز از ذات باری تعالی مدد می گیریم. ۴. تهمت بدتر از گناه است چون هم دروغ است و هم غیبت. این گناه برای نابودی تمام سرمایه های روزه دار کافی است. برای ابتلا نشدن به این گناه از ذات اقدس اله‍ درخواست پاکی قلب از این آلودگی شده است. ۵. رحمت رحیمیه الهی فقط از آن مؤمنین است و بس. ✍محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
❓ آیا با حکم ، اثبات می شود؟ 👌نکته: حاکم شرع یعنی ولی فقیه برخی نیز مرجع را حاکم شرعی می دانند. ✅جواب: مسأله ۱۷۳۱ : اگر حاكم شرع (۱) حكم كند كه اول ماه است، كسي هم كه تقليد او را نمي كند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولي كسي كه مي‌داند حاكم شرع (۲) اشتباه كرده، نمي تواند به حكم او عمل نمايد. 👌اختلاف فتوا: اين مسأله در رساله آيت اللّه نيست (۱) (۲) (: ) مجتهد جامع الشرائط.. (: ) رجوع شود به ذيل مسأله (۱۷۳۰). (: ) مسأله اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمي شود و رعايت احتياط، اولي است. (: ) مسأله اوّل ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمي شود، مگر اين كه از حكم او يا ثابت شدن ماه نزد او، اطمينان به ديده شدن ماه حاصل شود. (: ) مسأله ثبوت ماه با حكم حاكم، محل اشكال است ؛ بلي اگر موجب اطمينان شود (به تفصيلي كه در مسأله قبل گذشت) كافي است. (: ) مسأله اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت مي‌شود مگر آن كه بداند كه در حكم اشتباه شده و چنانچه حاكم شرع بگويد دو عادل نزد من به رؤيت هلال شهادت داده اند كافي است. 📚توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید #۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ 🆔 @hajfathi_ir
📚 قوت غالب در فطریه 💠 سؤال: کسی که در کل سال بیشتر استفاده می کند، آیا باید برنج یا مبلغ سه کیلو برنج را برای محاسبه کند؟ ✅ جواب: اگر از ، ، ، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به شخص نیست. 🆔 @leader_ahkam
میزان فطریه99 و پرداخت
فطریه میهمان بر عهده کیست؟.pdf
334.4K
فطریه میهمان بر عهده کیست؟ بخوانید @hajfathi_ir
💠 آداب شب اهمّيت دادن به اين شب ، غسل، نماز، تكبير پس از نمازها، زيارت ، شب زنده دارى، خواندن دعاهاى رسيده 💠 آداب روز : ▫️ اهميت دادن به روز عيد ▫️ ـ غسل 🔅 : على عليه السلام روز عيد فطر و روز عيد قربان ، پيش از آن كه بيرون برود ، غسل مى كرد. ▫️ ـ آراستگى 🔅 : كسى كه براى نماز عيد بيرون مى رود ، سزاوار است بهترين جامه هايش را بپوشد و خود را با بهترين عطر ، خوش بو سازد. ▫️ ـ غذا خوردن 🔅 : پيامبر خدا هر گاه مى خواست در روز عيد فطر به مصلاّ برود ، چند خرما يا كشمش مى خورد. ▫️ ـ پرداخت زكات 🔅 : هر كس زكات فطره بپردازد ، خداوند به سبب آن ، آنچه را از زكات مالش كاسته است ، كامل مى سازد. 🔹 آنچه هنگام رفتن به سوى نماز، سزاوار است: ▫️ ـ رفتن پس از طلوع آفتاب ▫️ ـ دعا هنگام بيرون رفتن ▫️ ـ بلند گفتن تهليل و تكبير ▫️ ـ پياده رفتن ▫️ ـ بازگشت از راه ديگر
حال که با سربلندی بندگی در ماه مبارک رمضان داشتیم و نصیبمان شده، مراقبت کنیم آنها را با ، خراب نکنیم. مداوم می تواند به اوج بندگی و برخورداری معنوی عظیم بکشاند. 🆔 @hajfathi_ir
✅اعلان اقامه نماز عید نماز عید فطر در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام ، ساعت هفت و نیم برگزار می شود. به امامت: حجت‌الاسلام والمسلمین فتحی آدرس: کرج، حدفاصل مصباح و ساسانی، روبروی درمانگاه بهنام
✅ نکته در خصوص اختلاف در اثبات ماه ❓س ۸۴۱: اگر بين علماي يك شهر راجع به ثبوت هلال يا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت آنها هم نزد مكلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد، وظيفه واجب كلّف چيست؟ امام خامنه‌ای مد ظله: ج: اگر اختلاف دو بيّنه به صورت نفي و اثبات باشد، يعني يكي مدعي ثبوت هلال و ديگري مدعي عدم ثبوت آن باشد، اين اختلاف موجب تعارض دو بينه و تساقط هر دو است، و وظيفه مكلّف اين است كه هر دو نظر را كنار گذاشته و در باره افطار كردن يا روزه گرفتن به آن چه كه مقتضاي اصل است، عمل نمايد. ولي اگر بين ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن اختلاف داشته باشند، به اين صورت كه بعضي از آنها مدعي رؤيت هلال باشند و بعضي ديگر مدعي عدم مشاهده آن، قول كساني كه مدعي رؤيت هلال هستند، در صورت عادل بودن، حجت شرعي براي مكلّف است و بايد از آن متابعت كند، و هم چنين اگر حاكم شرعي حكم به ثبوت هلال نمايد، حكم وي حجت شرعي براي همه مكلفين است و بايد از آن پيروي كنند.  📚توضیح المسایل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید 👌نکته: 🔻مقلین مراجع عظام دیگر اگر از گفته مردم و حکم ولی فقیه یقین به رؤیت هلال کنند واجب است افطار نمایند. 🔻ملاک در اثبات اول ماه، فتوای مرجع نیست، علم مکلف ملاک است. ✍محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅لینک های پرداخت زکات و کفاره دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی حجت‌الاسلام والمسلمین فتحی فطره : idpay.ir/fetresadat فطره : idpay.ir/zakatefetre : idpay.ir/kaffareha
وقتی وظیفه پدری، مادری، دختری بر اساس آموزه های صحیح اسلامی درست عملیاتی نشود و مسئولان فرهنگی و اجتماعی و رسانه وظیفه خود به خوبی انجام ندهد، شاهد قتل ها خواهیم بود. به سمت خدا برگردیم و با آموزه های الهی مخالفت نکنیم.
‼️تصرف پدر در اموال فرزند 🔷س 4103: تا چه مقدار جایز است پدر در اموال فرزند بالغ و عاقل خود که مستقل از اوست تصرّف کند؟ و آیا اگر تصرّفی کند که مجاز به آن نیست، ضامن است؟ ✅ج: برای پدر جایز نیست در اموال فرزند بالغ و عاقل خود تصرّف کند مگر با اجازه و رضایت او و تصرّف بدون رضایت او حرام و موجب ضمان است مگر در مواردی که استثنا شده است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
👌دعایی که امام صادق با چشمان اشک بار می خواند: عنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ، قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ وَ هُوَ رَافِعٌ يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ: "رَبِّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً- لَا أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ لَا أَكْثَرَ-" قَالَ: فَمَا كَانَ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ تَحَدَّرَ الدُّمُوعُ مِنْ جَوَانِبِ لِحْيَتِهِ- ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ: يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ! إِنَّ يُونُسَ بْنَ مَتَّى- وَكَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَفْسِهِ أَقَلَّ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ- فَأَحْدَثَ ذَلِكَ الذَّنْبَ- . قُلْتُ: فَبَلَغَ بِهِ كُفْراً أَصْلَحَكَ اللَّهُ ؟ قَالَ: لَا- وَ لَكِنَّ الْمَوْتَ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ هَلَاكٌ . ابن ابى يعفور می گوید: حضرت صادق عليه السّلام دستهاى خود را بدعا برداشت و شنيدم که مي گويد: "خدايا مرا يك چشم بهم زدن، بخود وامگذار نه كمتر و نه بيشتر" در اين موقع اشک از رخسار امام جارى شد ، وبه من فرمود: ابن ابى يعفور خداوند « يونس پیامبر» را كمتر از يك چشم بهم زدن به خود واگذاشت و مرتكب آن نافرمانی شد. عرض كردم: آقا به حد كفر رسيد؟! فرمود: نه، ولى مردن در آن حال، هلاكت است. 📚بحار الأنوار ج47، ص: 47