eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
418 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه یا نحوه فعالیت‌های امام در ساخت و پی ریزی تشکیلات شیعه صحبت می کنیم. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه
🔻با نگاهی به این نمودار میتوانیم روند رو به رشد یاران ائمه را ببینیم. 🔺در جامعه بعد از امام حسین علیه‌السلام و واقعه عاشورا که صحبت از ارتداد کلی مردم بود ( البته مردم علی الظاهر مسلمان بودند اما روح ایمان در جامعه نبود) حضرت امام سجاد علیه السلام بعد از ۳۴ سال امامت حدود ۱۷۰ نفر اصحاب داشتند. 🔸منظور از اصحاب کسانی هستند که در منابع شیعه از آنها به عنوان راوی، وکیل و صحابی نام برده می شود. 📍حال سوال اینجاست که چگونه این 170 نفر در پایان امامت امام سجاد علیه السلام بعد از حدود 53 سال بعد به 3221 نفر می رسد؟ 🔻در اینجا باید به دوران 19 ساله امامت امام باقر علیه السلام اشاره کرد. 🔺دورانی که در آن مردم با لغو قانون منع نقل حدیث با اشتیاق فراوان نسبت به شنیدن احادیث نبوی به فراگیری علوم دینی روی آوردند. 🔻مردم تفاوت آنانکه نقل حدیث می کردند را می فهمیدند. 🔸حتی نوع نقل حدیث هم متفاوت بود. 📍دیگران برای نقل حدیث از پیامبر سلسله روات داشتند و امام نقل مستقیم می کرد از پیامبر. 🔻امام 19 سال فرصت داشت تا مجموعه ای از افراد را پرورش دهد که هم وابسته به مکتب اهل بیت باشند و هم دلبسته به امام. 🔻امام باقر در طول نوزده سال تعداد این افراد را که در پایان امامت امام سجاد علیه السلام ۱۷۰ نفر بودند به حدود ۴۷۱ نفر رساندند. 🔻به این افراد اضافه کنید هزاران نفر غلامی که امام سجاد علیه السلام در طول سالیان امامتشان آزاد کردند. 🔺امام ۱۹ سال پایه ریزی برای ایجاد تشکیلاتی کردند که بعدها توسط ائمه بعدی مستحکم شد و ما امروز به پیروانش می‌گوییم. 🔻یکی از روش های پالایش شیعه از غیرش نقل مستقیم از پیامبر بود. 🔻 مردم برای یاد گرفتن نحوه اجرای برخی از مناسکشان به امام رجوع می کردند. 🔺 آوازه علمی امام در همه جا پیچیده بود. و این خود باعث رجوع تعداد بیشتری از مشتاقان علم (چه شیعه و چه غیره) به مدینه می‌ شد. 🔸 البته این فقط نمی از دریای فضایل امام است. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست: بررسی تمدنی سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مسائل تمدنی بررسی سیره امام هادی(ع) 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه امامان ما در جامعه عصر خود مظلومانه زیستند و مظلومانه به شهادت رسیدند بر کسی پوشیده نیست. اما درد اینجاست که این مظلومیت بعد از حیات شریفشان هم ادامه پیدا کرد. حتی در بین پیروانشان. پنجاه و هفت سال از دوره ۲۵۰ ساله امامت در زمان ۳ امامی قرار گرفت که اساس فرهنگی جامعه شیعه را استوار کردند. امروز اگر از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم نیاز به بن مایه های فرهنگی و تفکری این تمدن داریم این بن مایه های فرهنگی را این ۳ امام پایانی به ما هدیه دادند. در حقیقت آنچه که در درس‌های امام باقر و امام صادق بود را به زبان ساده در اختیار ما گذاشتند. در همین زیارت نامه هایی که داریم. ترغیبمان کردند که به زیارت برویم. حاجاتمان را بخواهیم و امام را واسطه بین خود و خدا قرار دهیم. این لطف بزرگی بود برای شیعه ای که قرار بود با غیبت امامش دچار امتحاناتی سخت شود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 📌 بررسی نقش ائمه بعد از امام رضا علیهم‌السلام در گسترش فرهنگی شیعه 🔻190 سال تقّیه بعد از 18 ذی الحجه سال 10 هجری و واقعه غدیر اتفاقات زیادی برای جامعه اسلامی و اهل بیت پیامبر رخ داد. از تشکیل شورایی در سقیفه بنی‌ساعده و انحراف مسیر جامعه اسلامی دیگر ائمه ما نمی‌توانستند بصورت علنی و واضح خود را امام بخوانند. حتی شیعیان نیز بعضا از امام بعدی خود مطلع نبودند. برای مثال می‌توان به حیرانی مومن الطاق و هشام بن حکم در یافتن امام بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد. این دوره تقریبا 190 سال رخ داد تا سال 200 هجری قمری. 🔻سکوت می‌شکند! 🔸اما در سال 200 چه اتفاقی رخ داد؟ در این سال امام رضاعلیه‌السلام بصورت اجباری از مدینه به مرو هجرت کردند. بزرگ شیعه ولیعهد حکومت اسلامی شد و شیعه از این سال به بعد به رسمیت شناخته شد. با حضور امام رضاعلیه‌السلام در نیشابور و بیان حدیث سلسله‌الذهب (لا اله الا الله حصنی بشرطها و انا من شروطها) امام بصورت رسمی پس از حدود 190 سال سکوت ائمه خود را معرفی نمودند که من شرط لا اله الا الله و من امام هستم! 🔻شیعه رسمی شد 🔹امام رضا 3 سال ولی‌عهد بودند و در سال 203 به شهادت رسیدند. امام شیعیان به شهادت رسید اما دیگر شیعه مذهبی مخفی نبود. شاید بتوان سال 203 را آغاز تلاش ائمه برای گسترش فرهنگی شیعه دانست. 57 سال بعدی حیات ائمه تا ابتدای غیبت صغری زمانی بود برای فعالیت‌های ائمه علیهم‌السلام. 🔸آرام آرام تمرکز سکونتی و جمعیتی شیعیان از کوفه و عراق به قم و ایران منتقل می‌شود؛ یعنی جمع‌های شیعی از مرکز حکومت دورتر می‌شوند و کمی نفس راحت می‌کشند. 🔻گسترش فرهنگی حالا وقت گسترش فرهنگی شیعه است. بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از: 1- آموزش زیارات به مردم و بیان مفاهیم و آموزه‌های اعتقادی شیعه در این زیارات (زیارت غدیریه، زیارت جامعه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟و...) 2- ترغیب به حضور در کنار قبور ائمه و بیان ثواب این زیارات (ترغیب به زیارت امام حسین علیه‌السلام ؛ امام رضاعلیه‌السلام ؛امام هادی علیه‌السلام ؛ زیارت اربعین و...) 3- ترغیب به زیارت قبور برخی از امام‌زاده‌های محوری(حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ) 4-ترغیب به انجام بعضی از اعمال خاص (نماز در خانه حضرت زهراسلام‌الله‌علیها ، انجام اعمال مستحب به نیت ائمه و خصوصا حضرت زهرا علیهم‌السلام، انگشتر عقیق را در دست راست قرار دادن، انجام زیارت اربعین، بلند گفتن بسم الله در نماز و...) 5- ارتباط امام با افراد از شهرها و نژادهای مختلف و گفتگو به زبان‌های مختلف با افراد(ترکی، فارسی و...) 🔻السلام علیک 🔸مجموعه‌ی این فعالیت‌ها باعث شد که شیعه از نظر فرهنگی گسترش پیدا کند. برخی از مفاهیم و اعتقاداتی که در گذشته در کلاس درس امام باقر و امام صادق علیهماالسلام گفته می‌شد حالا در زیاراتی که شیعیان می خواندند وجود داشت. زائری که با حالی خاص و چشمانی اشکبار به زیارت امام می رفت با دلی شکسته اعتقاداتش را در قالب چند جمله و چند سلام به امام می گفت و این در ثبت این اعتقادات در دل و جان فرد اثری قابل توجه داشت. 🔻مجبورند جواب دهند 🔸اینکه می‌بینیم حکومت‌‌های هم‌زمان با حضرات در این 57 سال اقداماتی فرهنگی انجام می‌دهند و یا بعضا برخی از علما مجبور می شدند نسبت به برخی شبهات پاسخی دهند بخاطر این تلاش‌های ائمه علیهم‌السلام است. 🔹اینکه متوکل فردی را می آورد تا نمایش بازی کند و در نمایشش به امیرالمومنین توهین کندمعاذالله یا اینکه بخاری که هم عصر امام هادی علیه‌السلام است در کتاب صحیح خود ماجرای فدک را هرچند ناقص بیان می کند بخاطر این فعالیت‌ها و این اقدامات فرهنگی است. 🔻آمادگی عصرغیبت 🔹جامعه شیعه برای ادامه حیات خود در دوران غیبت نیاز به محتوای فکری و عملی داشت. تقریبا آنچه در زمان امام سجاد تا امام رضا علیهم‌السلام انجام گرفت تامین محتوای فکری شیعه و آنچه بعد از امام رضا تا ابتدای غیبت صغری رخ داد تامین نیازهای عملی و آموزش مناسک خاص شیعه بود. 🔸حالا شیعه آماده زندگی در عصری می‌شود که دسترسی مستقیم به امام ندارد و با همین میراثی که در دست دارد باید زنده بماند و مذهبش را زنده نگه دارد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مادران ائمه اهل کجا بودند؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
🚦بیستم‌ و‌ ششم #پیش_نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: بررسی
یکی از نکات مهمی که در این جلسه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مطرح شد بحث اهمیت پرداختن به موضوع جایگاه در تمدن‌سازی اسلامی بود. در همین راستا جستجوی مختصری انجام دادم و به نکات جالبی برخوردم. از جمله اینکه از مادر امام کاظم علیه‌السلام به بعد همگی بزرگواران بوده و از مناطق غربی عالم اسلام یعنی ، (بخشی از جنوب مصر و شمال سودان در حال حاضر)، احتمالا ایران و روم باستان بودند. تقریبا می‌شود گفت اکثر این بزرگواران دین داشتند. اما سوال اساسی که پیش می‌آید این است که ۱- آیا در گستره عالم اسلام یک خانم پیدا نمی شد که ظرفیت حمل امام رو داشته باشه؟ (یعنی چرا همسر امام ابتدائا علی‌الظاهر مسلمان نبود) ۲- اینکه چرا ائمه با بین بنی هاشم وصلت نکردند؟ (پاسخ این سوال بر می‌گردد به عملکرد بنی‌هاشم و بنی‌الزهرا بعد از واقعه کربلا و مشکلات فراوانی که برای ائمه ایجاد نمودند؟) ۳- ایضا با اهل تسنن وصلت نکردند؟ (به نظر می‌رسد پاسخ این سوال خیلی دشوار نباشد) ۴-پرسش اصلی اینجاست که چرا با کنیزان از شمال آفریقا و بیشتر از این‌سرزمین وصلت صورت گرفت و چرا با کنیزان مناطق دیگر خیر؟ ۵- آیا در آن زمان کنیزان فقط از شمال افریقا بودند( یعنی حکومت عباسیان در سمت افریقا در حال کشورگشایی بود)؟ ۶- در آن زمان مرزهای جهان اسلام در کجا بود؟ ۷- مردم هم مرز با بلاد اسلامی در آن زمان چه دینی داشتند؟ و.... از این دست سوالات بسیار می‌توان پرسید و این موضوع جای پژوهش دارد. اگر بزرگواران در این رابطه تحقیق و پژوهشی داشتند ما رو از فیض بهره‌مند شدن از این تحقیقات بی‌بهره نفرمایید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔸 🔻در مورد زندانی که حضرت در آن زندانی بودند عباراتی توصیفی در صلوات بر آن حضرت آورده شده است. این عبارات به شرح ذیل است: 🔹الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ، ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ به ستم و دفن شده به بی‌عدالتی و شکنجه شده در عمق زندان‌ها و تاریکی‌های زیرزمین‌ها، با ساق کوبیده به حلقه‌های زنجیرها. 🔻اما این سوال مطرح است که مطموره کجا بود؟ و ویژگی ظاهری این زندان چگونه بوده است؟ 🔸مطموره به حفره ای در زیر زمین می گفتند که در خانه ها برای نگهداری غذا و برخی از اموال آماده می شد. (‏لسان اللسان , ج2 , ص103) 🔻 حال این مکان سه ویژگی داشت. 1️⃣ اول اینکه مکان نسبتا کوچکی بود و به نوعی گودال مانند بود. 2️⃣دوم اینکه به علت وجود در زیر زمین تاریک بود. 3️⃣ سوم اینکه با توجه عبور رود دجله از بغداد و عمق این نوع زندان-گودال احتمالا جای مرطوبی نیز بوده است. 🔻 پس 3 ویژگی عبارت است از: 1- فضای کوچک 2- فضای تاریک 3- فضای مرطوب 🔹عبارت صلوات بر امام سخن از مطامیر که جمع مطموره است رانده و این یعنی حضرت را نه یکبار که چندبار در چند نوع از این زندان ها محبوس کرده بودند. 🔻حال به عبارتی دیگر از صلوات بر حضرت بر می خوریم که حالت حضرت را در زندان اینگونه توصیف می کند که حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ حضرت همپیمان سجده های طولانی بود. 🔸 فارق از بحث عبادات و تضرعات حضرت در محضر پروردگار عالم باید دقت داشت که شاید در آن مطموره ای که نه می شد نشست نه ایستاد بهترین حالت فرد حالت سجده بود. 🔻 حضور در مکانی سرد و نمناک و تنگ با غل و زنجیر بر پا کار را به آنجا رساند که ساق پای حضرت مرضوض شد. مرضوض یعنی كوفته شده و لِه شده (فرهنگ ابجدی , ص807). 🔹باید این نکته را به خاطر داشت که بنی العباس به نوعی صحنه سازی کرده بودند که عمده شیعیان از این حالات امام خبر نداشتند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 🔻 مجموعه محتوای تولید شده در کانال پیرامون وجود مقدس علیهماالسلام. 🔸 🔻ماجرای حیرانی هشام بن حکم و مومن الطاق دو تن از یاران و شاگردان برتر امام صادق علیه السلام بعد از شهادت ایشان و نحوه شناخت امام کاظم در شرایطی که عبدالله افتح دیگر فرزند امام صادق ادعای امامت کرده و عده ای شیعیان به سمت او رفته بودند. 🔸 🔻تحقیقی پیرامون جایگاه علیه‌السلام نزد علمای . 🔸 🔻نکته ای در باب لقب 🔸 🔻در باب بخشندگی حضرت و جزییاتی از عطایا و مواهب موسی بن جعفر به شیعیان و غیر شیعیان 🔸 🔻 بیانی در مورد زندانی که امام در آن بودند و جزئیاتی از این زندان 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📍آیا علیه‌السلام می‌خواست فقط برای حفظ جانش از فرار کند؟ 🔻در اینگونه آمده است که امام پس از اطلاع یافتن از مرگ و قصد حاکم مدینه نسبت به بیعت گرفتن از او برای با اهل بیتش از مدینه به سمت مکه حرکت کرد. 🔻اما آیا این حرکت را می‌شود صرفا فراری برای حفظ جان دانست؟ 🔰 اما اگر بنا بود فقط فرار کند باید این کارها را انجام می داد کما اینکه برخی به او گفتند! 1️⃣ از مسیر فرعی می‌رفت، در حالی که امام از مسیر اصلی رفت. 📎 الفتوح، ابن اعثم،ج۵،ص۲۲ 2️⃣ به جایی می رفت که او را نشناسند کما اینکه محمدحنفیه و دیگران این پیشنهاد را دادند، اما امام به رفت که پایگاه بزرگان و محل رفت و آمد مسلمین بود. 3️⃣ اگر قصد فرار برای حفظ جان بود، باید مخفیانه زندگی می‌کرد و با کسی گفتگو نمی کرد، اما امام در مکه برای مردم سخن می‌گفت و به روشنگری می پرداخت. 📎 شیخ مفید، محمد بن نعمان، الارشاد، ج۲، ص۳۶. 4️⃣ کسی که فرار می کند و می‌خواهد جانش را حفظ کند از مردم نمی‌گیرد، در حالی که امام بعدها از مردم بیعت گرفتند. 🔻نوع رفتار امام این را نشان نمی دهد که او صرفا دنبال بیعت نکردن و حفظ جانش بوده است. 🔻 بلکه او می‌خواسته تا همه ببینند و بدانند که امام بیعت نکرده و هم نتوانند اینگونه در جامعه خبرسازی کنند که امام بیعت کرده است. 🔻امام هم باید جانش را حفظ کند و هم دین خدا را لذا باید در مقابل رفتار بنی امیه بهترین راهبرد را اتخاذ کند. 🔻 شاید بشود گفت حرکت امام در ابتدا حرکتی بوده است در جهت روشن شدن اذهان جامعه‌ای که سال‌ها تحت سلطه اخبار دروغ بنی امیه و فضاسازی های فاسد آن‌ها بودند. امام در ۲۸ ماه رجب از مدینه خارج شده و در سوم وارد مکه شدند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9