eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
412 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 📌 بررسی نقش ائمه بعد از امام رضا علیهم‌السلام در گسترش فرهنگی شیعه 🔻190 سال تقّیه بعد از 18 ذی الحجه سال 10 هجری و واقعه غدیر اتفاقات زیادی برای جامعه اسلامی و اهل بیت پیامبر رخ داد. از تشکیل شورایی در سقیفه بنی‌ساعده و انحراف مسیر جامعه اسلامی دیگر ائمه ما نمی‌توانستند بصورت علنی و واضح خود را امام بخوانند. حتی شیعیان نیز بعضا از امام بعدی خود مطلع نبودند. برای مثال می‌توان به حیرانی مومن الطاق و هشام بن حکم در یافتن امام بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد. این دوره تقریبا 190 سال رخ داد تا سال 200 هجری قمری. 🔻سکوت می‌شکند! 🔸اما در سال 200 چه اتفاقی رخ داد؟ در این سال امام رضاعلیه‌السلام بصورت اجباری از مدینه به مرو هجرت کردند. بزرگ شیعه ولیعهد حکومت اسلامی شد و شیعه از این سال به بعد به رسمیت شناخته شد. با حضور امام رضاعلیه‌السلام در نیشابور و بیان حدیث سلسله‌الذهب (لا اله الا الله حصنی بشرطها و انا من شروطها) امام بصورت رسمی پس از حدود 190 سال سکوت ائمه خود را معرفی نمودند که من شرط لا اله الا الله و من امام هستم! 🔻شیعه رسمی شد 🔹امام رضا 3 سال ولی‌عهد بودند و در سال 203 به شهادت رسیدند. امام شیعیان به شهادت رسید اما دیگر شیعه مذهبی مخفی نبود. شاید بتوان سال 203 را آغاز تلاش ائمه برای گسترش فرهنگی شیعه دانست. 57 سال بعدی حیات ائمه تا ابتدای غیبت صغری زمانی بود برای فعالیت‌های ائمه علیهم‌السلام. 🔸آرام آرام تمرکز سکونتی و جمعیتی شیعیان از کوفه و عراق به قم و ایران منتقل می‌شود؛ یعنی جمع‌های شیعی از مرکز حکومت دورتر می‌شوند و کمی نفس راحت می‌کشند. 🔻گسترش فرهنگی حالا وقت گسترش فرهنگی شیعه است. بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از: 1- آموزش زیارات به مردم و بیان مفاهیم و آموزه‌های اعتقادی شیعه در این زیارات (زیارت غدیریه، زیارت جامعه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟و...) 2- ترغیب به حضور در کنار قبور ائمه و بیان ثواب این زیارات (ترغیب به زیارت امام حسین علیه‌السلام ؛ امام رضاعلیه‌السلام ؛امام هادی علیه‌السلام ؛ زیارت اربعین و...) 3- ترغیب به زیارت قبور برخی از امام‌زاده‌های محوری(حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ) 4-ترغیب به انجام بعضی از اعمال خاص (نماز در خانه حضرت زهراسلام‌الله‌علیها ، انجام اعمال مستحب به نیت ائمه و خصوصا حضرت زهرا علیهم‌السلام، انگشتر عقیق را در دست راست قرار دادن، انجام زیارت اربعین، بلند گفتن بسم الله در نماز و...) 5- ارتباط امام با افراد از شهرها و نژادهای مختلف و گفتگو به زبان‌های مختلف با افراد(ترکی، فارسی و...) 🔻السلام علیک 🔸مجموعه‌ی این فعالیت‌ها باعث شد که شیعه از نظر فرهنگی گسترش پیدا کند. برخی از مفاهیم و اعتقاداتی که در گذشته در کلاس درس امام باقر و امام صادق علیهماالسلام گفته می‌شد حالا در زیاراتی که شیعیان می خواندند وجود داشت. زائری که با حالی خاص و چشمانی اشکبار به زیارت امام می رفت با دلی شکسته اعتقاداتش را در قالب چند جمله و چند سلام به امام می گفت و این در ثبت این اعتقادات در دل و جان فرد اثری قابل توجه داشت. 🔻مجبورند جواب دهند 🔸اینکه می‌بینیم حکومت‌‌های هم‌زمان با حضرات در این 57 سال اقداماتی فرهنگی انجام می‌دهند و یا بعضا برخی از علما مجبور می شدند نسبت به برخی شبهات پاسخی دهند بخاطر این تلاش‌های ائمه علیهم‌السلام است. 🔹اینکه متوکل فردی را می آورد تا نمایش بازی کند و در نمایشش به امیرالمومنین توهین کندمعاذالله یا اینکه بخاری که هم عصر امام هادی علیه‌السلام است در کتاب صحیح خود ماجرای فدک را هرچند ناقص بیان می کند بخاطر این فعالیت‌ها و این اقدامات فرهنگی است. 🔻آمادگی عصرغیبت 🔹جامعه شیعه برای ادامه حیات خود در دوران غیبت نیاز به محتوای فکری و عملی داشت. تقریبا آنچه در زمان امام سجاد تا امام رضا علیهم‌السلام انجام گرفت تامین محتوای فکری شیعه و آنچه بعد از امام رضا تا ابتدای غیبت صغری رخ داد تامین نیازهای عملی و آموزش مناسک خاص شیعه بود. 🔸حالا شیعه آماده زندگی در عصری می‌شود که دسترسی مستقیم به امام ندارد و با همین میراثی که در دست دارد باید زنده بماند و مذهبش را زنده نگه دارد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مادران ائمه اهل کجا بودند؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
🚦بیستم‌ و‌ ششم #پیش_نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: بررسی
یکی از نکات مهمی که در این جلسه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مطرح شد بحث اهمیت پرداختن به موضوع جایگاه در تمدن‌سازی اسلامی بود. در همین راستا جستجوی مختصری انجام دادم و به نکات جالبی برخوردم. از جمله اینکه از مادر امام کاظم علیه‌السلام به بعد همگی بزرگواران بوده و از مناطق غربی عالم اسلام یعنی ، (بخشی از جنوب مصر و شمال سودان در حال حاضر)، احتمالا ایران و روم باستان بودند. تقریبا می‌شود گفت اکثر این بزرگواران دین داشتند. اما سوال اساسی که پیش می‌آید این است که ۱- آیا در گستره عالم اسلام یک خانم پیدا نمی شد که ظرفیت حمل امام رو داشته باشه؟ (یعنی چرا همسر امام ابتدائا علی‌الظاهر مسلمان نبود) ۲- اینکه چرا ائمه با بین بنی هاشم وصلت نکردند؟ (پاسخ این سوال بر می‌گردد به عملکرد بنی‌هاشم و بنی‌الزهرا بعد از واقعه کربلا و مشکلات فراوانی که برای ائمه ایجاد نمودند؟) ۳- ایضا با اهل تسنن وصلت نکردند؟ (به نظر می‌رسد پاسخ این سوال خیلی دشوار نباشد) ۴-پرسش اصلی اینجاست که چرا با کنیزان از شمال آفریقا و بیشتر از این‌سرزمین وصلت صورت گرفت و چرا با کنیزان مناطق دیگر خیر؟ ۵- آیا در آن زمان کنیزان فقط از شمال افریقا بودند( یعنی حکومت عباسیان در سمت افریقا در حال کشورگشایی بود)؟ ۶- در آن زمان مرزهای جهان اسلام در کجا بود؟ ۷- مردم هم مرز با بلاد اسلامی در آن زمان چه دینی داشتند؟ و.... از این دست سوالات بسیار می‌توان پرسید و این موضوع جای پژوهش دارد. اگر بزرگواران در این رابطه تحقیق و پژوهشی داشتند ما رو از فیض بهره‌مند شدن از این تحقیقات بی‌بهره نفرمایید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔸 🔻در مورد زندانی که حضرت در آن زندانی بودند عباراتی توصیفی در صلوات بر آن حضرت آورده شده است. این عبارات به شرح ذیل است: 🔹الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ، ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ به ستم و دفن شده به بی‌عدالتی و شکنجه شده در عمق زندان‌ها و تاریکی‌های زیرزمین‌ها، با ساق کوبیده به حلقه‌های زنجیرها. 🔻اما این سوال مطرح است که مطموره کجا بود؟ و ویژگی ظاهری این زندان چگونه بوده است؟ 🔸مطموره به حفره ای در زیر زمین می گفتند که در خانه ها برای نگهداری غذا و برخی از اموال آماده می شد. (‏لسان اللسان , ج2 , ص103) 🔻 حال این مکان سه ویژگی داشت. 1️⃣ اول اینکه مکان نسبتا کوچکی بود و به نوعی گودال مانند بود. 2️⃣دوم اینکه به علت وجود در زیر زمین تاریک بود. 3️⃣ سوم اینکه با توجه عبور رود دجله از بغداد و عمق این نوع زندان-گودال احتمالا جای مرطوبی نیز بوده است. 🔻 پس 3 ویژگی عبارت است از: 1- فضای کوچک 2- فضای تاریک 3- فضای مرطوب 🔹عبارت صلوات بر امام سخن از مطامیر که جمع مطموره است رانده و این یعنی حضرت را نه یکبار که چندبار در چند نوع از این زندان ها محبوس کرده بودند. 🔻حال به عبارتی دیگر از صلوات بر حضرت بر می خوریم که حالت حضرت را در زندان اینگونه توصیف می کند که حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ حضرت همپیمان سجده های طولانی بود. 🔸 فارق از بحث عبادات و تضرعات حضرت در محضر پروردگار عالم باید دقت داشت که شاید در آن مطموره ای که نه می شد نشست نه ایستاد بهترین حالت فرد حالت سجده بود. 🔻 حضور در مکانی سرد و نمناک و تنگ با غل و زنجیر بر پا کار را به آنجا رساند که ساق پای حضرت مرضوض شد. مرضوض یعنی كوفته شده و لِه شده (فرهنگ ابجدی , ص807). 🔹باید این نکته را به خاطر داشت که بنی العباس به نوعی صحنه سازی کرده بودند که عمده شیعیان از این حالات امام خبر نداشتند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 🔻 مجموعه محتوای تولید شده در کانال پیرامون وجود مقدس علیهماالسلام. 🔸 🔻ماجرای حیرانی هشام بن حکم و مومن الطاق دو تن از یاران و شاگردان برتر امام صادق علیه السلام بعد از شهادت ایشان و نحوه شناخت امام کاظم در شرایطی که عبدالله افتح دیگر فرزند امام صادق ادعای امامت کرده و عده ای شیعیان به سمت او رفته بودند. 🔸 🔻تحقیقی پیرامون جایگاه علیه‌السلام نزد علمای . 🔸 🔻نکته ای در باب لقب 🔸 🔻در باب بخشندگی حضرت و جزییاتی از عطایا و مواهب موسی بن جعفر به شیعیان و غیر شیعیان 🔸 🔻 بیانی در مورد زندانی که امام در آن بودند و جزئیاتی از این زندان 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📍آیا علیه‌السلام می‌خواست فقط برای حفظ جانش از فرار کند؟ 🔻در اینگونه آمده است که امام پس از اطلاع یافتن از مرگ و قصد حاکم مدینه نسبت به بیعت گرفتن از او برای با اهل بیتش از مدینه به سمت مکه حرکت کرد. 🔻اما آیا این حرکت را می‌شود صرفا فراری برای حفظ جان دانست؟ 🔰 اما اگر بنا بود فقط فرار کند باید این کارها را انجام می داد کما اینکه برخی به او گفتند! 1️⃣ از مسیر فرعی می‌رفت، در حالی که امام از مسیر اصلی رفت. 📎 الفتوح، ابن اعثم،ج۵،ص۲۲ 2️⃣ به جایی می رفت که او را نشناسند کما اینکه محمدحنفیه و دیگران این پیشنهاد را دادند، اما امام به رفت که پایگاه بزرگان و محل رفت و آمد مسلمین بود. 3️⃣ اگر قصد فرار برای حفظ جان بود، باید مخفیانه زندگی می‌کرد و با کسی گفتگو نمی کرد، اما امام در مکه برای مردم سخن می‌گفت و به روشنگری می پرداخت. 📎 شیخ مفید، محمد بن نعمان، الارشاد، ج۲، ص۳۶. 4️⃣ کسی که فرار می کند و می‌خواهد جانش را حفظ کند از مردم نمی‌گیرد، در حالی که امام بعدها از مردم بیعت گرفتند. 🔻نوع رفتار امام این را نشان نمی دهد که او صرفا دنبال بیعت نکردن و حفظ جانش بوده است. 🔻 بلکه او می‌خواسته تا همه ببینند و بدانند که امام بیعت نکرده و هم نتوانند اینگونه در جامعه خبرسازی کنند که امام بیعت کرده است. 🔻امام هم باید جانش را حفظ کند و هم دین خدا را لذا باید در مقابل رفتار بنی امیه بهترین راهبرد را اتخاذ کند. 🔻 شاید بشود گفت حرکت امام در ابتدا حرکتی بوده است در جهت روشن شدن اذهان جامعه‌ای که سال‌ها تحت سلطه اخبار دروغ بنی امیه و فضاسازی های فاسد آن‌ها بودند. امام در ۲۸ ماه رجب از مدینه خارج شده و در سوم وارد مکه شدند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🏳🚩السلام علیک ‌یا باب الحوائج یا ابالفضل العباس 📚 ارکب بنفسی انت 🔻تمام عالم میخواهد به این درجه و مقام برسد که شایسته تقدیم جان به محضر امام معصوم باشد اما در امام معصوم به غیرمعصوم مطلق می فرماید: جانم بفدات! 🔻این عبارت را امام نه از روی تعارف می گويد و نه مبالغه دارد و نه العیاذبالله لقلقه زبانش است. 🔻او از جز اطاعت محض نمی بیند که المطیع لله است. 🔻 در کربلا معیار اتم اطاعت از ولی خداست. و در راه این اطاعت نه ناامید می شود و نه خسته. 🔻این را در به همه ثابت کرد که بی دست هم میشود از امر امام اطاعت کرد. 🔻تا زمانی که جان در بدن داشت در این راه کوشید. 📍من می گویم اگر با عمود به فرقش نمی زدند حتما با همان تیر در چشم هم مشک را به خیمه ها می رساند! 🔻ولی حیف که نگذاشتند. 🔻در این عالم اگر کسی به مقامی می رسد فقط از راه اطاعت از ولی خداست. 🔻ابالفضل تمام آنچه میتوانست انجام دهد را انجام داد. 🔻در زیارتنامه آن جناب می خوانیم اعطیت غایت المجهود..تو غایت و اوج جهادت را به محضر امام اعطا کردی! 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
میلاد حضرت صاحب الزمان امام المنتظر و قطب عالم امکان بقیه‌الله الاعظم مبارک باد🌹🌺💐🌺💐🌹 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
علیه_السلام 🔸در رمضان سال 201 ه.ق مامون امام رضا علیه السلام را به عنوان ولیعهد خویش و خلیفه بعدی معرفی نمود. 🔻او به سپاهیانش دستور داد تا لباس های سیاه را کنار گذاشته و لباس های سبز به تن کنند. و این امر را به اقصی نقاط حکومت خود ابلاغ کرد. 📎 تاریخ الطبري، ج 8، ص 554 🔹امام رضا علیه السلام ولایتعهدى مأمون عباسی را در 5 رمضان سال 201 ق پذیرفتند. 📎عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 245 🔸در روز ششم ماه مبارک رمضان مردم با امام رضا علیه السلام بر ولایتعهدی بیعت کردند. 📎مسار الشيعة ، ج 1، ص 22 🔹و در روز هفتم مامون با دست خود سند ولایتعهدی امام را نوشت. 📎کشف الغمة ، ج 2، ص 851 🔸عده ای از عباسیان در بغداد نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفتند نه بیعت می کنیم و نه لباس سبز می پوشیم. 🔻حکومت نباید از عباسیان خارج شود و این دسیسه فضل به سهل است. 🔺آنها خشمگین از این تصمیم بودند و جلساتی برگزار می کردند و حتی تصمیم گرفتند تا مامون را از حکومت برکنار کنند. 🔻ابراهیم و منصور فرزندان مهدی عباسی از سردمداران این مخالفت ها بودند. 📎تاریخ الطبري، ج 8، ص 554 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
علیه_السلام 📌اما این سوال مطرح است که چرا امام رضا علیه السلام ولیعهدی را قبول کردند؟ 🔸محمد بن عرفه از حضرت پرسید: ای پسر پیامبرخدا چه چیز باعث شد که ولایتعهدی را قبول کنید؟ 🔻حضرت فرمودند همان امری که باعث شد جدم در شورای شش نفره وارد شود. 📎عيون أخبار الرضا(ع) ،الشيخ الصدوق ج1 ص 152 🔸ریان بن صلت نیز می گوید خدمت امام رضا علیه السلام عرض کردم ای پسر پیامبر خدا مردم می گویند شما در حالی که اظهار زهد در دنیا می کنید ولایتعدهی را پذیرفتید. 🔻حضرت در پاسخ فرمودند خدا خود ناراحتی من را از قبول این امر می داند. 🔺 اما وقتی بین کشته شدن و قبول این موضوع مخیر شدم ولایتعهدی را پذیرفتم . 🔻وای بر آنان آیا نمی دانند که یوسف، پیامبر خدا بود اما وقتی ضرورت ایجاب کرد که متولی خزائن عزیز شود گفت مرا مسئول خزائن قرار بده؟ 🔻و ضرورت مرا بر این واداشت که با اکراه و اجبار بعد از آنکه دانستم که کشته می شوم ولایتعهدی را بپذیرم و با اينكه من وارد اين كار نشدم جز به وضعى كه در آن مداخله ندارم شکایت خود را به خدا می برم و از او کمک می خواهم. 📎علل الشرائع نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 239 📌اگر امام این ولایتعهدی را قبول نمی کردند چه می شد؟ شاید تنها اثرش این بود که خود و شیعیان را به کشتن داده و این خون های ریخته شده هیچ اثری در جامعه اسلامی آن روز نداشت. 🔰اما قبول ولایتعهدی باعث شد که 1️⃣ بنی العباس اعتراف کنند که علوییون نیز حق حکومت کردن دارند. 2️⃣نکته دیگر این بود که مردم گمان می کردند امام تنها کارش زهد ورزیدن در دنیا و رسیدگی به امور فقهی است و با حکومت کاری ندارد. این مطلب کاملا از دو پرسش بالا نمایان است. 🔻امام با قبول ولایتعهدی این مورد را یادآور شدند که اتفاقا امام در امور حکومت باید حضور داشته باشد و به خیر و شر مسلمین اهمیت می دهد. 3️⃣یکی دیگر از اثرات قبول ولایتعهدی توسط امام این بود که برخی از آثار و نشانه های شیعه به رسمیت شناخته شد. و شاید بتوان گفت اصل شیعه به رسمیت شناخته شد. 🔻به طوری که مامون به تمامی ممالک اسلامی دستور می دهد که لباس سیاه که نشان عباسیان است را کنار گذاشته و لباس سبز به تن کنند. این آغاز رسمیت یافتن شیعه است. 4️⃣مورد بعدی که از اثرات پذیرفتن ولایتعهدی توسط امام بود شنیده شدن نظرات و استدلالات شیعه در بالاترین سطوح علمی و در مناظراتی بود که توسط حکومت تشکیل شده بود. 🔻امام که حالا ولیعهد حکومت شده بود از مصونیت ظاهری برای ابراز عقاید خود بهره مند بود و امام توانستند عقاید شیعی را آزادانه بیان کنند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 📚 کجاست مانند ؟ 📍 🔸 در تاریخ آورده‌امد که پیامبر صلی الله علیه و آله احترام ویژه ای برای منتسبین به حضرت خدیجه علیهاالسلام قائل بودند. برای نمونه می توان یه دو مورد زیر اشاره کرد: 1⃣ دوستان خدیجه مورد توجه پیامبر 🔻رسول خدا هنگامی که چیزی برای ایشان می‌آوردند، می فرمودند: 🔻به خانه فلان زن بروید، چرا که او دوست سلام الله علیها بوده است. 🔻و به خانه فلان زن ببرید که او خدیجه را دوست داشت. 📍اذا اتی بشی یقول: اذهبوا به الی فلانه فانها کانت صدیقه خدیجه، اذهبوا به الی فلانه فانها کانت تحب خدیجه المستدرک علی الصحیحین، الحاکم ابوعبدالله، ج۴، ص۱۹۳ 2⃣ احترام پیامبر به گدای خانه خدیجه 🔻روایت کنند که پیرزنی نزد رسول الله آمد. 🔻آن حضرت به او لطف بسیاری نمود. 🔻چون بیرون رفت، از او پرسیدند چه کسی بود؟ 🔻فرمودند: این زنی است که در زمان پیش ما می‌آمد. 🔻و به درستی که حسن عهد از ایمانست. 📍قال انها کانت تاتینا زمن خدیجه و ان حسن العهد من الایمان 📎 کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۱، ص۵۰۸ این حد از احترام که حتی سال‌ها بعد از وفات حضرت نیز ادامه داشت موجب شده بود تا بعضی از همسران پیامبر به او حسادت بورزند با اینکه هیچ وقت حضرت خدیجه علیهاالسلام را ندیده بودند. 🔰 محبت خدیجه روزی پیامبر 🔻یکی از همسران پیامبر می‌گوید من به هیچ یک از دیگر همسران پیامبر به اندازه سلام الله علیها حسادت نمی‌کردم. 🔻 روزی در نزد پیامبر وقتی صحبت از ایشان شد عصبانی شدم و گفتم: خدیجه!!! 🔻پیامبر فرمودند: به راستی که حب او به من روزی شده است. 📍انی قد رزقت حبها 📎صحیح مسلم ج۴،ص۱۸۸۸،ح۲۴۳۵ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 کجاست مانند ؟ 🔻 🔸 اما خوب است که برخی از اقداماتی که حضرت خدیجه برای اسلام و پیامبر اسلام انجام دادند را ببینیم و تا به بخشی از علت این چنین احترامی از جانب وجود نورانی پیامبر اسلام پی ببریم. 1⃣ بخشش تمام اموال 🔸پس از ازدواج پیامبر اسلام با حضرت خدیجه علیهاالسلام، ایشان تمامی اموالش را به وجود نازنین پیامبر بخشید. 🔻فوقف ورقة بين زمزم والمقام ونادى بأعلى صوته : يا معاشر العرب إن خديجة تشهدكم على أنها قد وهبت نفسها ومالها وعبيدها وخدمها وجميع ما ملكت يمينها والمواشي والصداق والهدايا لمحمد، وجميع ما بذل لها مقبول منه ، وهو هدية منها إليه إجلالا له وإعظاما ورغبة فيه ، فكونوا عليها من الشاهدين 📎 بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 16 صفحه : 71 2⃣ تکریم دایه پیامبر 🔻حلیمه سعدیه، دایه حضرت رسول، در ایام خشکسالی به منزل ایشان آمد. خدیجه برای تشکر از زحمات دایه همسرش وی را بسیار احترام کرد و چهل گوسفند و یک شتر نیز به او هدیه داد؛ 🔸 قالوا: وقدمت حليمة على رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وسلم بعد تزوجه خديجة بنت خويلد، فأنزلها وأكرمها. فشكت جدب البلاد وهلاك الماشية. فكلم خديجة فيها. فأعطتها أربعين شاة وبعيرا للظعنة، وصرفها إلى أهلها بخير. 📎انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري جلد : 1 صفحه : 95 3⃣ تکریم اولین زنی که به پیامبر شیر داد 🔻ثوبیه، کنیز ابولهب، که نخستین بار به پیامبر شیر داده بود، از جمله کسانی بود که با آنان در ارتباط بود. خدیجه حتی برای جبران خدمت وی و کسب رضایت پیامبر بارها تلاش کرد تا او را از ابولهب بخرد و آزاد کند، ولی موفق نشد. 🔸قالوا: وكانت ثويبة تأتي النبي صلى اللَّه عليه وسلم وهي مملوكة، فيبرّهاويكرمها. وتكرمها خديجة. وطلبت خديجة إلى أبي لهب أن يبيعها إياها لتعتقها. فأبى ذلك. 📎همانجا 4⃣ محبت خاص به امیرالمومنین 🔺بعد از ازدواج با پیامبر، او از محبتی که پیامبر به امیرالمومنین داشت آگاه شد، لذا سعی می کرد تا با محبت به امیرالمومنین قلب پبامبر را شاد کند. او به خادمانش می گفت که این پسر برادر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و محبوب ترین خلق خدا نزد او و مایه روشنی چشم خدیجه است. و مهربانی های خدیجه شبانه روز به خانه ابوطالب می رسید. 🔸لما تزوج النبي صلى الله عليه واله خديجة عليه السلام اخبرها بوجده بعلي ومحبته فكانت تستزيده فتزينه وتحليه وتلبسه وترسله مع ولائدها ويحمله خدمها فيقول الناس هذا اخو محمد واحب الخلق إليه وقرة عين خديجة ومن اشتملت السعادة عليه وكانت الطاف خديجة تطرق منزل أبي طالب ليلا ونهارا وصباحا ومساء 📎 كنزالفوائد نویسنده : الكراجكي، أبو الفتح جلد : 1 صفحه : 117 🔺 این بخشی از عملکرد حضرت خدیجه علیهاالسلام در راستای جلب رضایت پیامبر اسلام بوده است. 🔻 در زمانی که همه پیامبر را طرد کرده بودند او بود که در کنار پیامبر ماند و تمام هستی اش را به پای پیامبر اسلام فدا کرد و مایه آرامش پیامبر بود. 🔸 وكانت خديجة وزيرة صدق على الإسلام كان يسكن إليها 📎 اسد الغابه - ط الفكر نویسنده : ابن الأثير، عزالدین جلد : 6 صفحه : 85 🔻 و اینگونه بود که هرگاه نامی از آن بانو نزد پیامبر برده می‌شد گریه می کرد و می فرمود: خدیجه، و کجاست مانند خدیجه... هنگامی که مردم مرا تکذیب کردند و او مرا تصدیق کرد و از من در راه دین خدا حمایت نمود و با اموالش مرا یاری نمود. 🔺فلما ذكرنا « خديجة » بكى رسول الله ثم قال : « خديجة » واين مثل « خديجة » ، صدقتني حين كذبني الناس وآزرتني على دين الله وأعانتني عليه بمالها 📎 المناقب نویسنده : الخوارزمي، الموفق بن احمد جلد : 1 صفحه : 351 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9