eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
⚫️ اسباب اربعه سوداء ⚫️ سبب فاعلى آن، حرارت معتدله است. و بعضى گفته اند: سردى قوى منجمد كننده اس
فایده: سبب حموضت و عفوصت طعم سوداء و بدان كه سبب حُموضت و عفوصت طعم آن، بالتفصيل آن است كه.... ✳️ چون حرارت ضعيفه قاصره در مادّه يابسه كثيفه تصرّف نمايد، بعض اجزاء اندك لطيفه آن را ترش گرداند و باقى را عفص؛ چنان چه در اكثر اثمار مشاهده مى گردد كه 🔅 اوّل مادّه آنها بسيار كثيف بارد يابس است و حرارت كه در آنها تصّرف مى نماید این ها را عفص می گرداند 🔅و به تدريج كه اندك لطافت يافت، ميل به ترشى نمايد تا آن كه بسيار ترش گردد. 🔅و چون لطيف گشت و حرارت تقويت يافت، شيرين مى گرداند. 🔅 و چون به كمال شيرينى و لطافت رسيد، باز كه حرارت در آن تصرّف نمايد، به جوش آورد و رطوبات آن را كم گردانيده و تلخ و حاد مى گرداند. و بعضى ميوه ها در ابتداء عفص و بعد از آن تفه بى مزه، و بعد از آن اندك مايل به شيرينى، و در كمال رسيدگى، شيرين و در انتها، به دستور، تلخ مى گردد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
فایده: سبب حموضت و عفوصت طعم سوداء و بدان كه سبب حُموضت و عفوصت طعم آن، بالتفصيل آن است كه.... ✳️
فایده نضج و نيز بدان كه نضج عبارت از اعتدال قوام و تساوى اجزاست؛ به حدّى كه از هم ممتاز نگردند و هر خلطى را نضجى خاصّ و اعتدال قوامى است لایق نه آن كه جميع اخلاط را يك نضج و يك تساوى قوام است مثلًا: 🔴 ⚪️ نضج خون و بلغم متولّد در كبد، اعتدال قوامِ ميانِ غلظت و رقّتِ آن است. 🟡و نضج صفراء، رقّتِ قوام و ⚫️نضج سوداء، غلظت قوام آن است . امّا به حدّ اعتدال و لايق. و اخالط غير كبدى هر يك را نيز اعتدالى است: 🔴 ⚪️ خون و بلغم را نيز اعتدال قوام و 🟡صفراء را غلظتِ قوام و ⚫️ سوداء را رقت تا آن كه قابل دفع شوند و به زودى مندفع گردند و پراكنده و منتشر نشوند 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
فایده نضج و نيز بدان كه نضج عبارت از اعتدال قوام و تساوى اجزاست؛ به حدّى كه از هم ممتاز نگردند و ه
⁉️سوال: 🔆 اگر گويند حكماء گفته اند كه امر نضج، بى حرارت تمام نمى شود و حال آن كه همه اطبّاء متّفق اند بر آن كه منضجاتِ صفراء اشياء بارده مغلّظه اند؛ يعنى آن را تغليظ بايد فرمود تا قابل دفع گردد و از اين مى رسد كه قول ايشان كلّى نباشد. ✅جواب آن به چند وجه است؛ 🟡 از آن جمله آن كه نضج را در هر مقامى و جايى به معنى خاصّ اطلاق مى نمايند و مراد حكماء از آن، مطلق نيست 🟠 بلكه مراد، نضج طبيعى كبدى است كه بى حرارت تمام نمى شود كه علّت فاعلى كلّى است و درين هم هر يك از اخلاط را نضجى خاص و به حدّى لايق است 🔴 امّا غير طبيعى كبدى و هر يك از اخلاط را كه در هر عضوى خاص تواند يافته باشند، به طورى خاص لايق است؛ مثلًا خلط بسيار رقيقِ مختلف الاجزاء را به تغليظ و تساوى اجزاء نضج بايد داد تا مجتمع گشته و به زودى مندفع گردد و منتشر و متفرّق نگردد و زياده فساد ننمايد. 🟢و اين، اگر صفراست، به تبريد و 🔵اگر بلغم است، به تسخين كه اعتدال لايق يابند 🟣اگر غليظ بسيار و متشبّث به اعضاست، به ترقيق و اذابه و تحليل آن به العبه اشياء بارده رطبه و مسخّنه معتدله نيز حاصل می گردد . 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
⁉️سوال: 🔆 اگر گويند حكماء گفته اند كه امر نضج، بى حرارت تمام نمى شود و حال آن كه همه اطبّاء متّفق ا
تعریف اعضاء: 🔆بدان كه اعضاء، اجسامى چند غليظ اند كه توليد مى يابند از امتزاج و تركيب اخلاط 🔆چنان چه اخلاط از مولدات كه نبات و حيوان باشند توليد مى يابند، سواى جمادات 🔆زيرا كه آنها قابليت غذائيت انسان ندارند؛ هم چنان كه مولِّدات، از امتزاج و تركيب اركان توليد يافته اند. 🔆 و امتزاج و تركيب هر يك به واسطه مادّه تركيب ديگرى اند.... https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تعریف اعضاء: 🔆بدان كه اعضاء، اجسامى چند غليظ اند كه توليد مى يابند از امتزاج و تركيب اخلاط 🔆چنان چ
💠 تقسیمات اعضاء 💠 🔳اعضاء بر دو قسم اند: 1⃣منويه اوليه 2⃣غير منويه ثانويه. 🔆و مَنَويه نيز بر دو قسم اند: 🔻مفرده، كه متشابهة الاجزاء نيز نامند 🔺و مركّبه، كه آليه نيز گويند. در تكوين اعضاء مَنَويه و تقديم و تأخير بعضى بر بعضى، اختلاف است: معلّم اوّل، حكيم ارسطاطاليس، بر آن است كه اوّل عضوى كه تكوين مى يابد در رحم، قلب🫀 است و بعد از آن دماغ🧠 و كبد. و بعضى بر آنند كه اوّل دماغ🧠 است. و بعضى بر آن كه اوّل كبد است. هر يك به دليلى كه حيات مقدّم بر همه است. و آن كه تا حسّ و حركت نباشد، آثار حيات ظاهر نمى گردد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠 تقسیمات اعضاء 💠 🔳اعضاء بر دو قسم اند: 1⃣منويه اوليه 2⃣غير منويه ثانويه. 🔆و مَنَويه نيز بر دو ق
و آن كه اوّلًا بايد خون 🩸توليد يابد تا روح حيوانى از آن حاصل شود؛ زيرا كه روح حيوانى به نزد اطباء عبارت از بخار دم طبيعى است كه در بطنِ ايسرِ قلب🫀 حاصل مى گردد. و بعضی بر آن‌اند كه چون نطفه در رحم قرار گرفت و با نطفه زن آميخت و حرارت غريزيه در آن تصرّف نمود، در آن غليان و تعفّنى خاص به هم مى رسد و چهار نقطه از آن ظاهر مى گردد: 🔴 يكى در محلّ قلب ⚪️يكى در محل دماغ 🟤يكى در محلّ كبد 🟡يكى در محل ناف كه محيط و محتوى بر كلّ است. و علاقه اين را به كبد و علاقه به قعر رحم مى باشد به واسطه عِرقى كه از رحم جذب غذا نمايد و به كبد رساند و كبد به ساير اعضاء. و اين مذهب، حق و اقرب به تحقيق است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312