طب اصیل ایرانی
سوم، صفراء محترقه است. و آن، صفرايى 🟡است كه مخلوط با سوداء ⚫️محترقه باشد به مقدارى كه رنگ آن را بس
⚫️ سوداء
و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است:
🔳طبيعى
طبيعى آن، آن است كه در كبد توليد يافته و رسوب و دُردى و ته نشينِ خون جيدِ محمود باشد و طعم آن،
ترشِ با عفوصت بسيار است.
🔳غير طبيعى
و غير طبيعى آن، سودايى است كه حادث از احتراق سوداء خود و يا اخلاط ديگر باشد
و اين سوداء غير طبيعى حادث از احتراق سوداء را مره سوداء نامند
و مختلف مى باشد
حال آن در ردائت به حسب هر خلطى كه متولد از آن است مثلا آن چه متولّد از احتراق خون است، ردائت آن كم تر.
و آن چه از صفراست، ردائت آن زياده است به سبب سرعت نفوذ و حدّت و لذع و فساد؛ و ليكن اين نوع از سوداء غير طبيعى، قبول عالج و دفع به سبب لطافت مادّه به سرعت مى نمايد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚫️ سوداء و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است: 🔳طبيعى طبيعى آن، آن اس
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم
◽️خواه رقيق و
◽️خواه غليظ
باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛
به جهت رطوبت💦 مادّه و
كسر حدّت آن،
و لكن به سبب لزوجتْ بطى التحليل است.
و آن چه متولّد از ◾️سوداء رقيق است، ردائت آن زياده از سوداء غليظ و قبول عالج زودتر مى نمايد.
و آن چه متولّد از◼️ سوداء غليظ است، به سبب غلظت مادّه اش كه بطی الغليان و متشبّث و چسبيده به اعضا است و
عاصى از نضج و تحليل و قبول دفع و عالج است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم ◽️خواه رقيق و ◽️خواه غليظ باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛ به جهت رطوبت💦
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است:
🟡 فاعلی
🔴 صورى
🔵 مادّى
🟢 غائى
🟡 سبب فاعلى آن،
حرارت معتدله است.
🔴 سبب صورى آن،
نضج فاضلِ كافى است؛ زيرا كه هرگاه حرارت معتدله در مادّه جيدِ لطيف حاصل از اغذيه حاره و حلوه تصرّف نمايد، آن را طبخ و نضجِ فاضلِ جيد مى دهد و رنگ آن را سرخ و قوام آن را معتدل و طعم آن را شيرين مى گرداند و طبع آن را گرم وتر.
🔵 سبب مادّى آن،
اغذيه جيده مولد دن است
🟢 سبب غایی آن
که فايده ی آن است تولید روح حيوانى از بخار لطيفِ جيد آن در بطن ايسر قلب، و تغذيه و تنميه ساير بدن و بدل ما يتحلل و گرم و تر و با نضارت و حسن و جمال و رونق و بها و فربه داشتن بدن از متين آن است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است: 🟡 فاعلی 🔴 صورى 🔵 مادّى 🟢 غائى 🟡 سبب فاعلى آن
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡
سبب فاعلى آن،
حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حرارت چنانى تصرف در مادّه بسيار لطيف نمايد، قوام آن را رقيق و رنگ آن را زرد و طعم آن را تلخ و حاد و سريع النفوذ و طبيعت آن را
گرم و خشك مى گرداند.
و سبب مادى آن،
اجزاء لطيفه حارّه و حُلوَه و دَسمَه و حريفه اغذيه است.
و سبب صورى آن،
طبخ و نضج فاضل و كامل است.
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣يكى، تغذيه بعضى اعضاء كه واجب است در غذاى آنها، قسطى از صفراء باشد؛ مانند مراره.
2⃣دوم،تلطيف و ترقيق خون؛ تا آن كه نفوذ در عروق ضيقه شعريه تواند نمود؛ زيرا كه خون به صرافت خود به سبب متانت و غلظت نمى تواند نفوذ نمود....
3⃣سوم، دفع فضول غذائى و غَسْل معده از آلودگى آنها و لذع و دغدغه
امعاء برای حاجت بر دفع فضله؛ بر اين وجه كه چون غذا در معده هضم كيلوسى يافت و لطيف آن به واسطه عروق ماساريقا به كبد رفت و كثيف آن در
معده ماند، قدرى صفراء از مراره که
وعا و ظرف آن است، به معده مى ريزد و آنها را ترقيق داده و سپس به امعاء دفع مى نمايد و سطح معده را از آلودگى آنها پاك ميشويد و مى گزد امعاء را به سبب نفوذ و حدّت خود، و احتياج به دفع فضول معلوم مى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡 سبب فاعلى آن، حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حر
⚪️ اسباب اربعه بلغم ⚪️
🔸سبب فاعلى آن
حرارت مقصّره است نسبت به اخلاط ديگر.
🔸سبب مادّى آن
اجزاء غليظه لزجه بارده اغذيه است.
🔸سبب صورى آن
نُضج و طَبْخِ ناتمام و لهذا طبع آن، سرد و تر و طعم آن مايل به شيرينى و قوام آن ما بين رقّت و غلظت است زیرا که حرارت قاصره در ماده غليظه رطبه هرگاه تصرّف نمايد، قاصر النّضج و الطّبخ و به اوصاف مذکوره می گردد....
@hakimshirazi312
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣ اول، آن كه مهيا و آماده باشد براى آن كه هنگامى كه بدن غذا نيابد و خون وفا بدان نكند، به زودى حرارت در
آن تصرّف نموده و نضج فاضل داده و خون ساخته و غذاى بدن گرداند- چنان چه پيش تر ذكر يافت-
و لهذا آن را مفرغه و مكانى و ظرفى على حده نيست، بلكه با بدرقه خون در جميع عروق می باشد .
2⃣ دوم، آن كه ترطيب مفاصل و بدن نمايد و بدل ما يتحلل رطوبات كه از حركات و
غيرها تحليل رفته اند گردد و نگذارد كه اعضاء، خشك و الغر گردند و از حركات باز مانند.
3⃣ سوم، آن كه غذاى بعض اعضاء بارده رطبه، مانند دماغ و نخاع و اعصاب و غيرها، كه خون به صرافت خود به اعتبار
گرمى نمى تواند غذاى آنها گرديد، با بلغم مخلوط شده و غذاى آنها شود؛ زيرا كه مماثلت و مشابهت ميان
غذا و مغتذى در همه جا ضرور است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚪️ اسباب اربعه بلغم ⚪️ 🔸سبب فاعلى آن حرارت مقصّره است نسبت به اخلاط ديگر. 🔸سبب مادّى آن اجزاء غل
⚫️ اسباب اربعه سوداء ⚫️
سبب فاعلى آن،
حرارت معتدله است.
و بعضى گفته اند: سردى قوى منجمد كننده است. و اين قول ضعيف
است.
سبب مادّى آن
اجزاء غليظه كثيفه اغذيه قليل الرطوبه و رسوب و دردى اخلاط است؛ خواه اغذيه و اخلاط، گرم باشند و خواه سرد.
و سبب صورى آن
ثقل و رسوب، و كمال غلظت، و سياهى رنگ آن است؛ زيرا كه حرارت معتدله، در مادّه غليظه کثیفه قليل الرّطوبه ثقيله راسبه هر گاه تصرّف نمايد، آن را سياه، ترش، عفص و غلیظ به اوصاف مذکوره می گرداند و همچنین برودت بسیار ، بنابر قول بعضی ......
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است ،سه امر است:
1⃣ اوّل، تغذيه بعض اعضايى كه واجب است كه در غذاى آنها قدرى سوداء باشد؛ مانند استخوان و طحال.
2⃣ دوم، تنبيه و آگاه نمودن به شهوت و رغبت به غذا با آن كه بعد از دفع فضول از معده قدرى سوداء از طحال- كه
مفرغه و ظرف آن است- ريخته و بگزد آن را به سبب ترشى طعم و عفوصت خود و خواهش به غذا معلوم گردد.
3⃣ سوم، آن كه به سبب برودت و يبوست و عفوصتى كه دارد، چون قدرى به معده بريزد، الياف و اعصاب آن را از رخوت و سستی که از رطوبات اغذیه به هم رسانيده و خشونت خمل آن كم گشته آنها را منقبض و مجتمع و مستحكم و خشن گرداند؛ تا قبول غذاى جديد و احتواى بر آن و حرص و جمع حرارت- كه باعث هضم و نضج است- زياده گردد؛ تا هضم و نضج، كما ينبغى حاصل گردد....
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312