شد دل عالم پریشان و حزین
در عزایت ای امام پنجمین
ای شهید زهر کینه السلام
چشمه نور مدینه السلام
شهادت پنجمین ستاره عالم تاب، امام محمد باقر (ع) تسلیت باد 🏴🏴🏴
https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم غير طبيعى🤍 و غير طبيعى آن، بلغمى است كه بعيد الاستحالة و يا عديم الاستحالة به خون🩸 باشد، یعن
دوم2⃣ حامض است؛
يعنى بلغم ترش😵💫 و باعث آن:
يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن
زیرا که هر گاه حرارت غریبه در ماده ی رطب تصرف نمايد آن را تر می گرداند و اين، مايل به بَرد و يبس است.
سوم 3⃣ مسيخ است كه تَفِه نيز نامند؛
يعنى بلغم بى طعم بى مزه 🤨 و سبب آن:
يا عدم تأثير حرارت غريزى🔥 است
در آن و يا مخلوط شدن بلغم رقيق مائى بارد بدان. و اين، بارد محض ❄️است.
و چهارم 4⃣ عفص است.
و علّت آن:
يا مخلوط شدن سوداء فِجّ خام عَفص است بدان و يا غلبه سردى بسيار منجمد ❄️
كننده بر آن و اين، باردِ مايل به يبس است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
دوم2⃣ حامض است؛ يعنى بلغم ترش😵💫 و باعث آن: يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن
🤍بلغم از جهت قوام🤍
سه قسم از جهت قوام:
يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثير حرارت 🔥غريزى در آن.
و اين را بلغم مائى نامند؛ به جهت مشابهت رقت به آب.💦
دوم، غليظ است
به جهت تحليل اجزاء لطيفه رقيقه آن به طول مكث و به كثرت حركت اعضاء و باقى ماندن اجزاء غليظه آن و يا به جهت استيلاء سردى و انجماد ❄️بر آن و اين را بلغم جصّى نامند؛
به جهت مشابهت آن به گچ گداخته در آب و به سفيدى و غلظت آن و اين نيز مايل به يبوست است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم از جهت قوام🤍 سه قسم از جهت قوام: يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثي
مختلف القوام
و سوم، مختلف القوام است؛
يعنى بلغمى كه قوام اجزاء آن، متساوى نباشد.
و اين، بر دو قسم است:
🔺 يكى، آن كه ظاهر نباشد اختلاف اجزاء آن در حسّ؛ به سبب خامى جوهر و متأثر نشدن بعض اجراى آن به حرارت و اين را
بلغم خام نامند
🔺براى خام بودن آن دوم، آن كه ظاهر باشد اختلاف آن در حس و اين را بلغم مخاطى نامند؛
براى مشابه بودن آن در اغلب اوقات به آب بينى كه بعض اجزاء آن، غليظ نضج يافته است و بعض، رقيق نضج نايافته.
امّا از جهت لون، شامل اقسام بلغم نيست، بلكه از اقسام صفراء غير طبيعى است و خواهد آمد؛ إن شاء اللّه تعالى.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
مختلف القوام و سوم، مختلف القوام است؛ يعنى بلغمى كه قوام اجزاء آن، متساوى نباشد. و اين، بر دو ق
💛 صفرا
بعد از بلغم🤍
در افضليت، صفرا💛است؛
به جهت آن كه به كيفيت منفعله كه يبوست🪨 است مخالفت با خون 🩸دارد و
به كيفيت فاعله كه حرارت است 🔥مناسبت به آن.
و طبيعى آن ،آن است كه در كبد توليد يافته و متّصف به پنج صفت باشد:
💛1⃣اوّل
آن كه احمر ناصِع باشد؛ يعنى سرخ شكفته مايل به زردى؛ مانند رنگ زعفران شفاف، به سبب اختلاط اجزاء
رقيقه لطيفه شفافه هوائيه با سرخى.
💛2⃣دوم،
آن كه خفيف- يعنى سبك- باشد؛ به سبب غلبه اجزاء ناريه و اختلاط اجزاء هوائيه با هم.
💛3⃣سوم
آن كه حاد ،يعنى تند و تيز، باشد؛ به سبب غلبه حرارت بر آن.
💛4⃣چهارم
آن كه مرّ ،يعنى تلخ، باشد؛ به سبب غلبه حرارت 🔥و رقّت و لطافت مادّه.
💛5⃣پنجم
آن كه رقيق باشد؛ به سبب كمال لطافت و صافى مادّه.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💛 صفرا بعد از بلغم🤍 در افضليت، صفرا💛است؛ به جهت آن كه به كيفيت منفعله كه يبوست🪨 است مخالفت با
اوصاف و اقسام صفراء غير طبيعى
و غير طبيعى آن،
آن است كه به خالف آن اوصاف باشد؛ خواه در كبد توليد يابد و يا در غير آن و خواه به اختلاط خلط ديگر با آن باشد و يا به نفس ذات خود.
و جمله، چهار4⃣ قسم است:
قسم اول تا سوم:
آن چه به اختلاط خلط ديگر است كه خود، سه قسم است:
یکی، صفراوى💛 است محيه.
و آن، صفرايى است كه مخلوط با بلغم🤍 غليظ گشته و شبيه به زرده تخم مرغ🍳 در رنگ و غلظت باشد.
دوم، مرّه صفراء است
و آن، صفرايى است مخلوط با بلغم رقيق و وجه تسميهاش آن است كه چون طعم اين از طعم اصلى به سبب رقت مادّه مختلطه به آن تغيير نمیابد و كثير الوجود است در بدن و رنگ آن زرد 💛میباشد
به سبب اختلاط صفراء احمر ناصع با بلغم كه رنگ آن سفيد است و آن چه به قى دفع مى گردد اكثر اين قسم است، لهذا آن را مرّه صفراء نامند؛
از قبيل تسميه مقيد به اسم مطلق.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
اوصاف و اقسام صفراء غير طبيعى و غير طبيعى آن، آن است كه به خالف آن اوصاف باشد؛ خواه در كبد توليد
سوم، صفراء محترقه است.
و آن، صفرايى 🟡است كه مخلوط با سوداء ⚫️محترقه باشد به مقدارى كه رنگ آن را بسيار متغير نگرداند؛ خواه آن سوداء از احتراق بعض اجزاء صفراء باشد و يا از احتراق سوداء، يا از غير آن.
و اطلاق آن بر قسم اوّل، از روى حقيقت و بر ثانى، به مجاز است.
و آن چه از احتراق صفراء باشد بدون اختلاط خلط ديگر به آن، نيز بر دو✌️ قسم است:
يكى كُرّاثى است؛
يعنى به رنگ برگ گندناى سبز به جهت اختلاط بعض اجزاء صفراء سوخته سياه⚫️ شده با مرّه صفراى زرد 🟡مى باشدو تولّد آن در معده باشد.
و دوم، زنجارى است
شبيه به زنگار در رنگ و حدّت و لذع و ردائت؛ و اين، گرم ترين🔥 اصنافِ صفراء غير طبيعى است؛ به جهت كمال احتراق كه سياهى آن كم گشته و شبيه سُموم است.
@hakimshirazi312
و فرق ميان اين دو قسم و صفراء محترقه آن است كه احراق در محترقه كم تر است- به حدى كه رنگ آن را متغير نگردانيده- و در اين دو قسم زياده است؛ خصوص زنجارى؛ چنان چه ذكر يافت.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
✨الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ✨
#عیدغدیرخم
💚💚💚💚💚💚
سالروز جانشینی و ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام،
بر همه عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام
مبارک باد.
https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
سوم، صفراء محترقه است. و آن، صفرايى 🟡است كه مخلوط با سوداء ⚫️محترقه باشد به مقدارى كه رنگ آن را بس
⚫️ سوداء
و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است:
🔳طبيعى
طبيعى آن، آن است كه در كبد توليد يافته و رسوب و دُردى و ته نشينِ خون جيدِ محمود باشد و طعم آن،
ترشِ با عفوصت بسيار است.
🔳غير طبيعى
و غير طبيعى آن، سودايى است كه حادث از احتراق سوداء خود و يا اخلاط ديگر باشد
و اين سوداء غير طبيعى حادث از احتراق سوداء را مره سوداء نامند
و مختلف مى باشد
حال آن در ردائت به حسب هر خلطى كه متولد از آن است مثلا آن چه متولّد از احتراق خون است، ردائت آن كم تر.
و آن چه از صفراست، ردائت آن زياده است به سبب سرعت نفوذ و حدّت و لذع و فساد؛ و ليكن اين نوع از سوداء غير طبيعى، قبول عالج و دفع به سبب لطافت مادّه به سرعت مى نمايد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚫️ سوداء و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است: 🔳طبيعى طبيعى آن، آن اس
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم
◽️خواه رقيق و
◽️خواه غليظ
باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛
به جهت رطوبت💦 مادّه و
كسر حدّت آن،
و لكن به سبب لزوجتْ بطى التحليل است.
و آن چه متولّد از ◾️سوداء رقيق است، ردائت آن زياده از سوداء غليظ و قبول عالج زودتر مى نمايد.
و آن چه متولّد از◼️ سوداء غليظ است، به سبب غلظت مادّه اش كه بطی الغليان و متشبّث و چسبيده به اعضا است و
عاصى از نضج و تحليل و قبول دفع و عالج است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم ◽️خواه رقيق و ◽️خواه غليظ باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛ به جهت رطوبت💦
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است:
🟡 فاعلی
🔴 صورى
🔵 مادّى
🟢 غائى
🟡 سبب فاعلى آن،
حرارت معتدله است.
🔴 سبب صورى آن،
نضج فاضلِ كافى است؛ زيرا كه هرگاه حرارت معتدله در مادّه جيدِ لطيف حاصل از اغذيه حاره و حلوه تصرّف نمايد، آن را طبخ و نضجِ فاضلِ جيد مى دهد و رنگ آن را سرخ و قوام آن را معتدل و طعم آن را شيرين مى گرداند و طبع آن را گرم وتر.
🔵 سبب مادّى آن،
اغذيه جيده مولد دن است
🟢 سبب غایی آن
که فايده ی آن است تولید روح حيوانى از بخار لطيفِ جيد آن در بطن ايسر قلب، و تغذيه و تنميه ساير بدن و بدل ما يتحلل و گرم و تر و با نضارت و حسن و جمال و رونق و بها و فربه داشتن بدن از متين آن است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است: 🟡 فاعلی 🔴 صورى 🔵 مادّى 🟢 غائى 🟡 سبب فاعلى آن
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡
سبب فاعلى آن،
حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حرارت چنانى تصرف در مادّه بسيار لطيف نمايد، قوام آن را رقيق و رنگ آن را زرد و طعم آن را تلخ و حاد و سريع النفوذ و طبيعت آن را
گرم و خشك مى گرداند.
و سبب مادى آن،
اجزاء لطيفه حارّه و حُلوَه و دَسمَه و حريفه اغذيه است.
و سبب صورى آن،
طبخ و نضج فاضل و كامل است.
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣يكى، تغذيه بعضى اعضاء كه واجب است در غذاى آنها، قسطى از صفراء باشد؛ مانند مراره.
2⃣دوم،تلطيف و ترقيق خون؛ تا آن كه نفوذ در عروق ضيقه شعريه تواند نمود؛ زيرا كه خون به صرافت خود به سبب متانت و غلظت نمى تواند نفوذ نمود....
3⃣سوم، دفع فضول غذائى و غَسْل معده از آلودگى آنها و لذع و دغدغه
امعاء برای حاجت بر دفع فضله؛ بر اين وجه كه چون غذا در معده هضم كيلوسى يافت و لطيف آن به واسطه عروق ماساريقا به كبد رفت و كثيف آن در
معده ماند، قدرى صفراء از مراره که
وعا و ظرف آن است، به معده مى ريزد و آنها را ترقيق داده و سپس به امعاء دفع مى نمايد و سطح معده را از آلودگى آنها پاك ميشويد و مى گزد امعاء را به سبب نفوذ و حدّت خود، و احتياج به دفع فضول معلوم مى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡 سبب فاعلى آن، حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حر
⚪️ اسباب اربعه بلغم ⚪️
🔸سبب فاعلى آن
حرارت مقصّره است نسبت به اخلاط ديگر.
🔸سبب مادّى آن
اجزاء غليظه لزجه بارده اغذيه است.
🔸سبب صورى آن
نُضج و طَبْخِ ناتمام و لهذا طبع آن، سرد و تر و طعم آن مايل به شيرينى و قوام آن ما بين رقّت و غلظت است زیرا که حرارت قاصره در ماده غليظه رطبه هرگاه تصرّف نمايد، قاصر النّضج و الطّبخ و به اوصاف مذکوره می گردد....
@hakimshirazi312
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣ اول، آن كه مهيا و آماده باشد براى آن كه هنگامى كه بدن غذا نيابد و خون وفا بدان نكند، به زودى حرارت در
آن تصرّف نموده و نضج فاضل داده و خون ساخته و غذاى بدن گرداند- چنان چه پيش تر ذكر يافت-
و لهذا آن را مفرغه و مكانى و ظرفى على حده نيست، بلكه با بدرقه خون در جميع عروق می باشد .
2⃣ دوم، آن كه ترطيب مفاصل و بدن نمايد و بدل ما يتحلل رطوبات كه از حركات و
غيرها تحليل رفته اند گردد و نگذارد كه اعضاء، خشك و الغر گردند و از حركات باز مانند.
3⃣ سوم، آن كه غذاى بعض اعضاء بارده رطبه، مانند دماغ و نخاع و اعصاب و غيرها، كه خون به صرافت خود به اعتبار
گرمى نمى تواند غذاى آنها گرديد، با بلغم مخلوط شده و غذاى آنها شود؛ زيرا كه مماثلت و مشابهت ميان
غذا و مغتذى در همه جا ضرور است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚪️ اسباب اربعه بلغم ⚪️ 🔸سبب فاعلى آن حرارت مقصّره است نسبت به اخلاط ديگر. 🔸سبب مادّى آن اجزاء غل
⚫️ اسباب اربعه سوداء ⚫️
سبب فاعلى آن،
حرارت معتدله است.
و بعضى گفته اند: سردى قوى منجمد كننده است. و اين قول ضعيف
است.
سبب مادّى آن
اجزاء غليظه كثيفه اغذيه قليل الرطوبه و رسوب و دردى اخلاط است؛ خواه اغذيه و اخلاط، گرم باشند و خواه سرد.
و سبب صورى آن
ثقل و رسوب، و كمال غلظت، و سياهى رنگ آن است؛ زيرا كه حرارت معتدله، در مادّه غليظه کثیفه قليل الرّطوبه ثقيله راسبه هر گاه تصرّف نمايد، آن را سياه، ترش، عفص و غلیظ به اوصاف مذکوره می گرداند و همچنین برودت بسیار ، بنابر قول بعضی ......
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است ،سه امر است:
1⃣ اوّل، تغذيه بعض اعضايى كه واجب است كه در غذاى آنها قدرى سوداء باشد؛ مانند استخوان و طحال.
2⃣ دوم، تنبيه و آگاه نمودن به شهوت و رغبت به غذا با آن كه بعد از دفع فضول از معده قدرى سوداء از طحال- كه
مفرغه و ظرف آن است- ريخته و بگزد آن را به سبب ترشى طعم و عفوصت خود و خواهش به غذا معلوم گردد.
3⃣ سوم، آن كه به سبب برودت و يبوست و عفوصتى كه دارد، چون قدرى به معده بريزد، الياف و اعصاب آن را از رخوت و سستی که از رطوبات اغذیه به هم رسانيده و خشونت خمل آن كم گشته آنها را منقبض و مجتمع و مستحكم و خشن گرداند؛ تا قبول غذاى جديد و احتواى بر آن و حرص و جمع حرارت- كه باعث هضم و نضج است- زياده گردد؛ تا هضم و نضج، كما ينبغى حاصل گردد....
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚫️ اسباب اربعه سوداء ⚫️ سبب فاعلى آن، حرارت معتدله است. و بعضى گفته اند: سردى قوى منجمد كننده اس
فایده: سبب حموضت و عفوصت طعم سوداء
و بدان كه سبب حُموضت و عفوصت طعم آن، بالتفصيل آن است كه....
✳️ چون حرارت ضعيفه قاصره در مادّه يابسه كثيفه تصرّف نمايد، بعض اجزاء اندك لطيفه آن را ترش گرداند و باقى را عفص؛ چنان چه در اكثر اثمار مشاهده
مى گردد كه
🔅 اوّل مادّه آنها بسيار كثيف بارد يابس است و حرارت كه در آنها تصّرف مى نماید این ها را عفص می گرداند
🔅و به تدريج كه اندك لطافت يافت، ميل به ترشى نمايد تا آن كه بسيار ترش گردد.
🔅و چون لطيف گشت و حرارت تقويت يافت، شيرين مى گرداند.
🔅 و چون به كمال شيرينى و لطافت رسيد، باز كه حرارت در آن تصرّف نمايد، به جوش آورد و رطوبات آن را كم گردانيده و تلخ و حاد مى گرداند.
و بعضى ميوه ها در ابتداء عفص و بعد از آن تفه بى مزه، و بعد از آن اندك مايل به شيرينى، و در كمال رسيدگى، شيرين و در انتها، به دستور، تلخ مى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
فایده: سبب حموضت و عفوصت طعم سوداء و بدان كه سبب حُموضت و عفوصت طعم آن، بالتفصيل آن است كه.... ✳️
فایده نضج
و نيز بدان كه نضج عبارت از اعتدال قوام و تساوى اجزاست؛ به حدّى كه از هم ممتاز نگردند و هر خلطى را
نضجى خاصّ و اعتدال قوامى است لایق
نه آن كه جميع اخلاط را يك نضج و يك تساوى قوام است
مثلًا:
🔴 ⚪️ نضج خون و بلغم متولّد در كبد، اعتدال قوامِ ميانِ غلظت و رقّتِ آن است.
🟡و نضج صفراء، رقّتِ قوام و
⚫️نضج سوداء، غلظت قوام آن است .
امّا به حدّ اعتدال و لايق.
و اخالط غير كبدى هر يك را نيز اعتدالى است:
🔴 ⚪️ خون و بلغم را نيز اعتدال قوام و
🟡صفراء را غلظتِ قوام و
⚫️ سوداء را رقت
تا آن كه قابل دفع شوند و به زودى مندفع گردند و پراكنده و منتشر نشوند
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312