طب اصیل ایرانی
هر يك از اينها به منزله يكى از اركان اربعه اند و به طبيعتِ آن؛مثلًا؛ 💛 صفراء، به منزله آتش🔥 و گرم و
و افضل و اشرف همه خون🩸 است؛ جهت آن كه تغذيه و تنميه بدن، از جرم آن است بخار لطيفِ صافى آن روح حيوانى است كه غايت آن است.
طبيعى خون، آن است كه متّصف بدين سه صفت وجودى متصف باشد كه:
🩸 سرخ خالص به رنگ كبد باشد؛ يعنى
احمرِ قانى خالص الحمرة- و مى گويند
عبد قِن؛ أى خالص العبودية
🩸و دوم اين كه معتدل القوام بسيار شيرين باشد و
🩸سوم اينكه بدبو نباشد؛ زيرا كه اينها همه دليل اعتدال و تصرف حرارت غريزى در آن به شكل متساوى
و حد اليق و عدم اختلاط شىء غريب است در آن.
و هر خونى كه در غير كبد در عروق و غير آن تولد يافته، احمرِ قانى نيست؛ بلكه احمر ناصع است و بد بوى به سبب عفونت و تأثير حرارت غريبه است در آن.
و غير طبیعی آن خونى است كه بر خلاف اوصاف مذكوره باشد؛ خواه در جميع اوصاف و يا در بعضى به حسب
لون و قوام و طعم و رايحه هر يك؛ به انفراد يا به تركيبِ ثنائى و يا ثالثى و يا رباعى و اقسام آن چهارده مى شود.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و افضل و اشرف همه خون🩸 است؛ جهت آن كه تغذيه و تنميه بدن، از جرم آن است بخار لطيفِ صافى آن روح حيوانى
🤍بلغم🤍
و بعد از خون 🩸در افضليت، بلغم طبيعى است
جهت آن كه خونى است ناقص كه طبخ و نضج تام نيافته
كه چون طبخ تامّ بيابد خون مى گردد.
🤍بلغم طبيعى🤍
و آن، بلغمى است معتدل القوام و مايل به شيرينى و بى بو و قريب الاستحاله به خون كه چون با خون در عروق
و اعضاء رود
و خون وفا به تغذيه ننمايد
به زودى در آن تصرّف نموده و آن را خون🩸 گردانيده غذا سازد.
و فايده آن يعنى بلغم🤍 در بدن، ترى و تازگى و مهيا بودن براى غذا ، و غذاى بعض اعضاء؛
مانند دماغ 🧠و نخاع و اعصاب و ساير بدن است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم🤍 و بعد از خون 🩸در افضليت، بلغم طبيعى است جهت آن كه خونى است ناقص كه طبخ و نضج تام نيافته كه
🤍بلغم غير طبيعى🤍
و غير طبيعى آن، بلغمى است كه بعيد الاستحالة و يا عديم الاستحالة به خون🩸 باشد، یعنی قابليت و صلاحيت آن نداشته باشد؛ خواه در كبد تولد يافته و يا در غير آن از معده يا عروق يا افضيه.
⏺ اقسام هفتگانه بلغم غير طبیعی
و اقسام آن هفت است.
بلغم جهت طعم😋
چهار از جهت طعم كه:
يكى، مالح- يعنى شور- باشد.
و سبب آن: يا اختلاط مرّه صفراء سوخته با بلغم رقيق است و يا تصرف حرارت غريبه
قويه است در آن؛ زيرا كه هرگاه حرارت غريبه قويه در ماده غليظه كثيفه تصرف نمايد، آن را شور مى گرداند.
واين قسم بلغم، انحراف از مزاج اصلى خود يافته مايل به حرارت و يبس است .
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
شد دل عالم پریشان و حزین
در عزایت ای امام پنجمین
ای شهید زهر کینه السلام
چشمه نور مدینه السلام
شهادت پنجمین ستاره عالم تاب، امام محمد باقر (ع) تسلیت باد 🏴🏴🏴
https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم غير طبيعى🤍 و غير طبيعى آن، بلغمى است كه بعيد الاستحالة و يا عديم الاستحالة به خون🩸 باشد، یعن
دوم2⃣ حامض است؛
يعنى بلغم ترش😵💫 و باعث آن:
يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن
زیرا که هر گاه حرارت غریبه در ماده ی رطب تصرف نمايد آن را تر می گرداند و اين، مايل به بَرد و يبس است.
سوم 3⃣ مسيخ است كه تَفِه نيز نامند؛
يعنى بلغم بى طعم بى مزه 🤨 و سبب آن:
يا عدم تأثير حرارت غريزى🔥 است
در آن و يا مخلوط شدن بلغم رقيق مائى بارد بدان. و اين، بارد محض ❄️است.
و چهارم 4⃣ عفص است.
و علّت آن:
يا مخلوط شدن سوداء فِجّ خام عَفص است بدان و يا غلبه سردى بسيار منجمد ❄️
كننده بر آن و اين، باردِ مايل به يبس است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
دوم2⃣ حامض است؛ يعنى بلغم ترش😵💫 و باعث آن: يا مخلوط شدن سود است با آن و يا تصرف حرارت غريبه در آن
🤍بلغم از جهت قوام🤍
سه قسم از جهت قوام:
يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثير حرارت 🔥غريزى در آن.
و اين را بلغم مائى نامند؛ به جهت مشابهت رقت به آب.💦
دوم، غليظ است
به جهت تحليل اجزاء لطيفه رقيقه آن به طول مكث و به كثرت حركت اعضاء و باقى ماندن اجزاء غليظه آن و يا به جهت استيلاء سردى و انجماد ❄️بر آن و اين را بلغم جصّى نامند؛
به جهت مشابهت آن به گچ گداخته در آب و به سفيدى و غلظت آن و اين نيز مايل به يبوست است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🤍بلغم از جهت قوام🤍 سه قسم از جهت قوام: يكى، رقيق است به سبب مخلوط گشتن اجزاء مائى بدان و عدم تأثي
مختلف القوام
و سوم، مختلف القوام است؛
يعنى بلغمى كه قوام اجزاء آن، متساوى نباشد.
و اين، بر دو قسم است:
🔺 يكى، آن كه ظاهر نباشد اختلاف اجزاء آن در حسّ؛ به سبب خامى جوهر و متأثر نشدن بعض اجراى آن به حرارت و اين را
بلغم خام نامند
🔺براى خام بودن آن دوم، آن كه ظاهر باشد اختلاف آن در حس و اين را بلغم مخاطى نامند؛
براى مشابه بودن آن در اغلب اوقات به آب بينى كه بعض اجزاء آن، غليظ نضج يافته است و بعض، رقيق نضج نايافته.
امّا از جهت لون، شامل اقسام بلغم نيست، بلكه از اقسام صفراء غير طبيعى است و خواهد آمد؛ إن شاء اللّه تعالى.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
مختلف القوام و سوم، مختلف القوام است؛ يعنى بلغمى كه قوام اجزاء آن، متساوى نباشد. و اين، بر دو ق
💛 صفرا
بعد از بلغم🤍
در افضليت، صفرا💛است؛
به جهت آن كه به كيفيت منفعله كه يبوست🪨 است مخالفت با خون 🩸دارد و
به كيفيت فاعله كه حرارت است 🔥مناسبت به آن.
و طبيعى آن ،آن است كه در كبد توليد يافته و متّصف به پنج صفت باشد:
💛1⃣اوّل
آن كه احمر ناصِع باشد؛ يعنى سرخ شكفته مايل به زردى؛ مانند رنگ زعفران شفاف، به سبب اختلاط اجزاء
رقيقه لطيفه شفافه هوائيه با سرخى.
💛2⃣دوم،
آن كه خفيف- يعنى سبك- باشد؛ به سبب غلبه اجزاء ناريه و اختلاط اجزاء هوائيه با هم.
💛3⃣سوم
آن كه حاد ،يعنى تند و تيز، باشد؛ به سبب غلبه حرارت بر آن.
💛4⃣چهارم
آن كه مرّ ،يعنى تلخ، باشد؛ به سبب غلبه حرارت 🔥و رقّت و لطافت مادّه.
💛5⃣پنجم
آن كه رقيق باشد؛ به سبب كمال لطافت و صافى مادّه.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💛 صفرا بعد از بلغم🤍 در افضليت، صفرا💛است؛ به جهت آن كه به كيفيت منفعله كه يبوست🪨 است مخالفت با
اوصاف و اقسام صفراء غير طبيعى
و غير طبيعى آن،
آن است كه به خالف آن اوصاف باشد؛ خواه در كبد توليد يابد و يا در غير آن و خواه به اختلاط خلط ديگر با آن باشد و يا به نفس ذات خود.
و جمله، چهار4⃣ قسم است:
قسم اول تا سوم:
آن چه به اختلاط خلط ديگر است كه خود، سه قسم است:
یکی، صفراوى💛 است محيه.
و آن، صفرايى است كه مخلوط با بلغم🤍 غليظ گشته و شبيه به زرده تخم مرغ🍳 در رنگ و غلظت باشد.
دوم، مرّه صفراء است
و آن، صفرايى است مخلوط با بلغم رقيق و وجه تسميهاش آن است كه چون طعم اين از طعم اصلى به سبب رقت مادّه مختلطه به آن تغيير نمیابد و كثير الوجود است در بدن و رنگ آن زرد 💛میباشد
به سبب اختلاط صفراء احمر ناصع با بلغم كه رنگ آن سفيد است و آن چه به قى دفع مى گردد اكثر اين قسم است، لهذا آن را مرّه صفراء نامند؛
از قبيل تسميه مقيد به اسم مطلق.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
اوصاف و اقسام صفراء غير طبيعى و غير طبيعى آن، آن است كه به خالف آن اوصاف باشد؛ خواه در كبد توليد
سوم، صفراء محترقه است.
و آن، صفرايى 🟡است كه مخلوط با سوداء ⚫️محترقه باشد به مقدارى كه رنگ آن را بسيار متغير نگرداند؛ خواه آن سوداء از احتراق بعض اجزاء صفراء باشد و يا از احتراق سوداء، يا از غير آن.
و اطلاق آن بر قسم اوّل، از روى حقيقت و بر ثانى، به مجاز است.
و آن چه از احتراق صفراء باشد بدون اختلاط خلط ديگر به آن، نيز بر دو✌️ قسم است:
يكى كُرّاثى است؛
يعنى به رنگ برگ گندناى سبز به جهت اختلاط بعض اجزاء صفراء سوخته سياه⚫️ شده با مرّه صفراى زرد 🟡مى باشدو تولّد آن در معده باشد.
و دوم، زنجارى است
شبيه به زنگار در رنگ و حدّت و لذع و ردائت؛ و اين، گرم ترين🔥 اصنافِ صفراء غير طبيعى است؛ به جهت كمال احتراق كه سياهى آن كم گشته و شبيه سُموم است.
@hakimshirazi312
و فرق ميان اين دو قسم و صفراء محترقه آن است كه احراق در محترقه كم تر است- به حدى كه رنگ آن را متغير نگردانيده- و در اين دو قسم زياده است؛ خصوص زنجارى؛ چنان چه ذكر يافت.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
✨الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ✨
#عیدغدیرخم
💚💚💚💚💚💚
سالروز جانشینی و ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام،
بر همه عاشقان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام
مبارک باد.
https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
سوم، صفراء محترقه است. و آن، صفرايى 🟡است كه مخلوط با سوداء ⚫️محترقه باشد به مقدارى كه رنگ آن را بس
⚫️ سوداء
و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است:
🔳طبيعى
طبيعى آن، آن است كه در كبد توليد يافته و رسوب و دُردى و ته نشينِ خون جيدِ محمود باشد و طعم آن،
ترشِ با عفوصت بسيار است.
🔳غير طبيعى
و غير طبيعى آن، سودايى است كه حادث از احتراق سوداء خود و يا اخلاط ديگر باشد
و اين سوداء غير طبيعى حادث از احتراق سوداء را مره سوداء نامند
و مختلف مى باشد
حال آن در ردائت به حسب هر خلطى كه متولد از آن است مثلا آن چه متولّد از احتراق خون است، ردائت آن كم تر.
و آن چه از صفراست، ردائت آن زياده است به سبب سرعت نفوذ و حدّت و لذع و فساد؛ و ليكن اين نوع از سوداء غير طبيعى، قبول عالج و دفع به سبب لطافت مادّه به سرعت مى نمايد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
⚫️ سوداء و بعد از صفراء در فضيلت سوداست كه اين هم طبيعى و غير طبيعى است: 🔳طبيعى طبيعى آن، آن اس
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم
◽️خواه رقيق و
◽️خواه غليظ
باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛
به جهت رطوبت💦 مادّه و
كسر حدّت آن،
و لكن به سبب لزوجتْ بطى التحليل است.
و آن چه متولّد از ◾️سوداء رقيق است، ردائت آن زياده از سوداء غليظ و قبول عالج زودتر مى نمايد.
و آن چه متولّد از◼️ سوداء غليظ است، به سبب غلظت مادّه اش كه بطی الغليان و متشبّث و چسبيده به اعضا است و
عاصى از نضج و تحليل و قبول دفع و عالج است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و آن چه متولّد از⚪️ بلغم ◽️خواه رقيق و ◽️خواه غليظ باشد، در ردائت و ضررْ كمتر است؛ به جهت رطوبت💦
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است:
🟡 فاعلی
🔴 صورى
🔵 مادّى
🟢 غائى
🟡 سبب فاعلى آن،
حرارت معتدله است.
🔴 سبب صورى آن،
نضج فاضلِ كافى است؛ زيرا كه هرگاه حرارت معتدله در مادّه جيدِ لطيف حاصل از اغذيه حاره و حلوه تصرّف نمايد، آن را طبخ و نضجِ فاضلِ جيد مى دهد و رنگ آن را سرخ و قوام آن را معتدل و طعم آن را شيرين مى گرداند و طبع آن را گرم وتر.
🔵 سبب مادّى آن،
اغذيه جيده مولد دن است
🟢 سبب غایی آن
که فايده ی آن است تولید روح حيوانى از بخار لطيفِ جيد آن در بطن ايسر قلب، و تغذيه و تنميه ساير بدن و بدل ما يتحلل و گرم و تر و با نضارت و حسن و جمال و رونق و بها و فربه داشتن بدن از متين آن است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و بدان كه هر يك از آن اخلاط اربعه را چهار سبب است: 🟡 فاعلی 🔴 صورى 🔵 مادّى 🟢 غائى 🟡 سبب فاعلى آن
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡
سبب فاعلى آن،
حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حرارت چنانى تصرف در مادّه بسيار لطيف نمايد، قوام آن را رقيق و رنگ آن را زرد و طعم آن را تلخ و حاد و سريع النفوذ و طبيعت آن را
گرم و خشك مى گرداند.
و سبب مادى آن،
اجزاء لطيفه حارّه و حُلوَه و دَسمَه و حريفه اغذيه است.
و سبب صورى آن،
طبخ و نضج فاضل و كامل است.
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣يكى، تغذيه بعضى اعضاء كه واجب است در غذاى آنها، قسطى از صفراء باشد؛ مانند مراره.
2⃣دوم،تلطيف و ترقيق خون؛ تا آن كه نفوذ در عروق ضيقه شعريه تواند نمود؛ زيرا كه خون به صرافت خود به سبب متانت و غلظت نمى تواند نفوذ نمود....
3⃣سوم، دفع فضول غذائى و غَسْل معده از آلودگى آنها و لذع و دغدغه
امعاء برای حاجت بر دفع فضله؛ بر اين وجه كه چون غذا در معده هضم كيلوسى يافت و لطيف آن به واسطه عروق ماساريقا به كبد رفت و كثيف آن در
معده ماند، قدرى صفراء از مراره که
وعا و ظرف آن است، به معده مى ريزد و آنها را ترقيق داده و سپس به امعاء دفع مى نمايد و سطح معده را از آلودگى آنها پاك ميشويد و مى گزد امعاء را به سبب نفوذ و حدّت خود، و احتياج به دفع فضول معلوم مى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🟡 اسباب اربعه صفراء 🟡 سبب فاعلى آن، حرارت ى است كه اندك از حد اعتدال زياده باشد؛ زيرا كه هرگاه حر
⚪️ اسباب اربعه بلغم ⚪️
🔸سبب فاعلى آن
حرارت مقصّره است نسبت به اخلاط ديگر.
🔸سبب مادّى آن
اجزاء غليظه لزجه بارده اغذيه است.
🔸سبب صورى آن
نُضج و طَبْخِ ناتمام و لهذا طبع آن، سرد و تر و طعم آن مايل به شيرينى و قوام آن ما بين رقّت و غلظت است زیرا که حرارت قاصره در ماده غليظه رطبه هرگاه تصرّف نمايد، قاصر النّضج و الطّبخ و به اوصاف مذکوره می گردد....
@hakimshirazi312
و سبب غائى آن
كه فايده توليد آن است سه امر است:
1⃣ اول، آن كه مهيا و آماده باشد براى آن كه هنگامى كه بدن غذا نيابد و خون وفا بدان نكند، به زودى حرارت در
آن تصرّف نموده و نضج فاضل داده و خون ساخته و غذاى بدن گرداند- چنان چه پيش تر ذكر يافت-
و لهذا آن را مفرغه و مكانى و ظرفى على حده نيست، بلكه با بدرقه خون در جميع عروق می باشد .
2⃣ دوم، آن كه ترطيب مفاصل و بدن نمايد و بدل ما يتحلل رطوبات كه از حركات و
غيرها تحليل رفته اند گردد و نگذارد كه اعضاء، خشك و الغر گردند و از حركات باز مانند.
3⃣ سوم، آن كه غذاى بعض اعضاء بارده رطبه، مانند دماغ و نخاع و اعصاب و غيرها، كه خون به صرافت خود به اعتبار
گرمى نمى تواند غذاى آنها گرديد، با بلغم مخلوط شده و غذاى آنها شود؛ زيرا كه مماثلت و مشابهت ميان
غذا و مغتذى در همه جا ضرور است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312