💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (58)
✅معيار #فضيلت و #رذيلت
ارزش هر انسانى به ميزان فضائل انسانى اوست.
🌸على عليه السلام مىفرمايد:
كُن مُتَّصِفاً بِالفَضائِلِ مُتَبَرِئًا مِنَ الرَّذائِل؛
خود را به زيور فضايل آراسته كن و از رذايل اخلاقى دورى نما.
📕غررالحكم، ص 318.
🔹در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه فضيلت و رذيلت چيست؟
مفاهيم اخلاقى، همه روشن و آشكار نيستند.
▫️البته بعضى مانند شجاعت، سخاوت، فداكارى چنان روشن است كه هيچ كس در فضيلت بودن آن ترديد نمىكند.
▫️و در نقطه مقابل صفاتى چون: ترس، بخل و خودخواهى به طور وضوح معلوم است كه جزء رذائل است؛
🔷ولى بعضى ديگر ممكن است از نظر فضيلت يا رذيلت بودن مورد بحث و ترديد واقع گردد. بنابراين بدون در دست داشتن يك مقياس واضح نمىتوان به مباحث اخلاقى پرداخت.
برخى از دانشمندان غربى معيار فضيلت و رذيلت را سود و زيان دانستهاند؛ اگر رفتارى از انسان سر بزند كه ضررى براى ديگران نداشته باشد، فضيلت است و اگر ضرر داشته باشد رذيلت است. آيا با اين مقياس، اگر انسان بزرگترين گناهان را انجام دهد و ضررى براى ديگران نداشته باشد، رذيلت محسوب نمىشود!؟
🔸اگر بخواهيم از نظر دينى و مذهبى بحث كنيم، تكليف ما كاملًا روشن است؛
زيرا پس از آنكه حقانيت اسلام را به دلايل قطعى شناختيم، براى ارزيابى فضايل و رذايل اخلاقى، بايد به مدارك قطعى كه در قرآن و سنت وجود دارد مراجعه نماييم
و اما از نظر عقلى، بايد يك اصل را در نظر بگيريم و آن اينكه هر عامل اخلاقى كه به تكامل وجودى انسانى كمك كند فضيلت،
و هر عاملى كه او را به انحطاط بكشد رذيلت محسوب مىشود؛ گر چه ضررى براى ديگران نداشته باشد.
👈اقتباس از كتاب زندگى در پرتو اخلاق، آيةاللَّه مكارم شيرازى، نشر هدف، ص 60.
🆔 @hal_khosh
💠پرهیز از #منت_گذاری
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بخششها ( و نیکیهای ) خود را با منّت وآزار باطل نسازيد
آیه 264 سوره بقره
✍️ #داستان
⭕️بار#منت
اربابی یکی را کشت و زندانی شد. و حکم بر مرگ و قصاص او قاضی صادر کرد.
شب قبل از اعدامش، غلامش از بیرون زندان، نقیبی (حفره، تونل) به داخل زندان زد و نیمه شب او را از زندان فراری داد.
اندکی از شهر دور شدند، غلام به ارباب گفت: ارباب تصور کن الان اگر من نبودم تو را برای نوشتن وصیتت در زندان آماده میکردند.
ارباب گفت: سپاسگزارم بدان جبران میکنم.
نزدیک طلوع شد، غلام گفت: ارباب تصور کن چه حالی داشتی الان من نبودم، داشتی با خانوادهات و فرزندانت وداع میکردی؟
ارباب گفت: سپاسگزارم، جبران می کنم.
اندکی رفتند تا غلام خواست بار دیگر دهان باز کند، ارباب گفت: تو برو. من میروم خود را تسلیم کنم.
من اگر اعدام شوم یک بار خواهم مرد ولی اگر زنده بمانم با منتی که تو خواهی کرد، هر روز پیش چشم تو هزاران بار مرده و زنده خواهم شد.
ارباب برگشت و خود را یک بار تسلیم مرگ کرد .
🆔 @hal_khosh
یه روز حیف نون از آشپز محلشون می پرسه : شما چجوری تو پیاز و آبلیمو، مرغ میخوابونین؟
من هر کاری میکنم فرار میکنه😕😂
🤣 @hal_khosh
مامانه به بچش میگه : اگه فردا امتحان مردودبشی دیگه پسر من نیستی. . .
فردا بچشو تو کوچه میبینه میگه : امتحان چه خبر؟
بچش میگه : ببخشید شما؟!😂 😂😂
🤣 @hal_khosh
تنها بودم خواستم پیتزا سفارش بدم
دیدم هوا سرده دلم برای پیک موتوری که میخواست پیتزا بیاره سوخت و سفارش ندادم
البته اینکه پولم نداشتم بی تاثیر نبود.
🤣 @hal_khosh
چندسال قبل بین خریدن پژو ۲۰۶ یا پراید دو به شک بودم
ولی الان شک دارم اتوبوس سوار شم یا تاکسی🤔🙄😯
🤣 @hal_khosh
یکی از مسئولین اومده توو تلویزیون میگه :
ﻣﺎ ﺳﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺑﯿﮑﺎﺭ ﺗﻮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ😳😢
یکی نیست بهش بگه : ﻣﺮﺩ حسابی ﻣﺎ ﻓﻘﻂ چند ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺑﯿﮑﺎﺭ توی تلگرامﺩﺍﺭﯾﻢ ...😂😂😂
🤣 @hal_khosh
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (59)
✅معيار #دانايى
🔹عالم در فرهنگ اهلبيت كسى است كه علمش را به كار بندد. 🌸على عليه السلام فرمود:
ملاكُ العِلْمِ العَمَل؛
▫️ملاك عمل عمل كردن به آن است.
📕غررالحكم، ص 315.
🌸در سخنى ديگر فرمود:
ما عَلِمَ من لَم يَعْمَل بعلمه؛
▫️آن كه عمل خود را به كار نبندد، چيزى نمىداند.
📕غررالحكم، ص 308.
🌸امام صادق عليه السلام فرمود:
مَن لَم يُصدق فعله قُوله فليس بعالم
▫️آن كس كه رفتارش گفتارش را تصديق نكند عالم نيست.
📚كافى، ج 1، ص 36.
🌸امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
وَجَدتُ عِلمَ النّاسِ فی اَربعٍ: اَوَّلُها اَن تَعرِف رَبَّکَ، وَ الثّانِیَهُ اَن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَ الثالِثَهُ اَن تَعرِفَ ما اَرادَ مِنکَ، وَ الرّابِعَهُ اَن تَعرِفَ ما یُخرِجُکَ مِن دینکَ؛
🔸دانش مردم را در چهار چیز یافتم:
🔅اوّل: پروردگارت را بشناسی.
🔅دوم: بدانی با تو و برای تو چه کرده است.
🔅سوّم: بدانی از تو چه خواسته است.
🔅چهارم: بدانی چه چیز، تو را از دینت بیرون می کند.
📚کشف الغمّه، ج3، ص45
🆔 @hal_khosh