eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
27 ویدیو
589 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
حلقه ثانیه ۶.mp3
29.52M
جلسه ۶ التمهید، الحکم الشرعی و تقسیمه. استاد شیخ محمدهادی
هدایت شده از یادداشتهای علمی
نشست علمی کتاب‌شناسی تخصصی فقه ۱.mp3
48.2M
کتاب‌شناسی تخصصی علم فقه 🔹️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
حلقه ثانیه ۷.mp3
27.99M
جلسه ۷ التمهید، الحکم الشرعی و تقسیمه. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۸.mp3
27.99M
جلسه ۸ التمهید، التضاد بین الأحکام التکلیفیّة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۹.mp3
26.49M
جلسه ۹ التمهید، شمول الحکم الشرعیّ لجمیع وقائع الحیاة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۱۰.mp3
38.31M
جلسه ۱۰ التمهید، الحکم الواقعی و الحکم الظاهری، الأمارات و الأصول. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۱۱.mp3
29.44M
جلسه ۱۱ التمهید، الأمارات و الأصول، اجتماع الحکم الواقعی و الظاهری استاد شیخ محمدهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حلقه ثانیه ۱۲.mp3
21.82M
جلسه ۱۲ التمهید، القضية الحقيقية و القضية الخارجية للاحکام. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۱۳.mp3
36.85M
جلسه ۱۳ التمهید، تنویع بحوث علم الأصول. استاد شیخ محمدهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پیامبر اڪرم (صلی الله علیه و آله) : 🌷 چهار چیز خلق شده برای چهار چیز: ① مـــال برای انـــفاق است 🌸 ⇐ نه برای نـــگه‌داشتـن ② علـــم برای عمـــل ڪردن است 🌸 ⇐ نه برای مجــادله (و کشمکش) ③انـــسان برای اطاعت وبــــندگی 🌸⇐ نه برای تڪــبر و بزرگی ④دنــــیا برای عبـــــرت (و آماده‌شدن برای آخرت) 🌸 ⇐نه برای عمـــارت (و آباد ساختن) 📚 المواعظ العددیة: ص ۳۳۴ https://eitaa.com/halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۴.mp3
21.54M
جلسه ۱۴ التمهید، حجیة القطع. استاد شیخ محمدهادی
❓️پاسخ به مخاطبان سلام علیکم معذرت می خواهم توی حلقه اولی ، نقد شهید صدر به نظریه اعتبار دقیقا این نقد چیه ؟ نفهمیدم چه ارتباطی بین لفظ و معنا ، با ، حمرة الحبر و حرارت الماء وجود دارد ؟؟ ✅️ سلام علیکم ایشان سوالی را مطرح می کنند که پاسخش را در نظریه اعتبار نمی یابند. سوال این است که چگونه بین لفظ و معنا رابطه دلالت وجود دارد به گونه ای که تصور لفظ موجب تصور معنا می شود؟ ایشان در این سوال معتقدند تصور لفظ سبب تصور معنا است مانند اسباب خارجی مثل اینکه آتش سبب حرارت است با این تفاوت که آتش در خارج سببیت دارد و تصور لفظ در ذهن سببیت دارد. طبیعی است که سببیت ولو سببیت در ذهن باشد نمی تواند ناشی از اعتبار یک شخص باشد و باید یک اتفاق خاصی بیافتد نه صرف یک اعتبار. صد بار هم بگوید این جوهر قرمز که بر کاغذ می کشم را سبب حرارت آب قرار دادم سببیتی حاصل نمی شود. همانطور که با اعتبار در خارج سببیت حاصل نمی شود در ذهن هم سببیت با اعتبار حاصل نمی شود. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۵.mp3
43.09M
جلسه ۱۵ التمهید، حجیة القطع. استاد شیخ محمدهادی
💠 روز 💠 💎 میخوای نجات پیدا کنی؟!💎 🏵 امیرالمؤمنین عليه السلام: إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ. 🌸 اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد 📚 غررالحكم حدیث37 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۶.mp3
28.22M
جلسه ۱۶ التمهید، حجیة القطع. استاد شیخ محمدهادی
اموری که زمینه ساز ایجاد ملکه اجتهاد می شوند: 🔰🔰 ۱- مقدمات اجتهاد را با دقت و رعایت ترتیب و موالات و آداب آن تحصیل کند. ۲- علم را از علما و فقهای متضلع بگیرد. ۳- ممارست مستمر و تمرین رد فروع بر اصول و عرضه آن بر اساتید. ۴- مطالعه و تتبع زیاد در کتب فقهی استدلالی ۵- انس با روش‌های مختلف فقهی و اصولی ۶- تفکر زیاد در حل مشکلات و معضلات فقهی و اصولی ۷- دقت نظر در عبارت‌های مشکل اصحاب ۸- ملازمت و همراهی با فقیه مهذَّب ۹- تدریس و تقریر و تالیف زیاد در شروع و پایان علوم ۱۰- جدیت و تلاش زیاد و ممحض شدن در تحصیل علم 🔵نقل است که مرحوم کاشف الغطاء که از ایشان به اسطوانه فقاهت یاد می شود فرموده است که من ۳۰۰ بار کتاب شرایع را مباحثه کرده ام. منبع: المنهاج في مبادئ الاجتهاد، محمدحسین عبدی، ص ۲۲۴ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🕊امام سجّاد عليه السلام : تو را يارى خدا همين بس كه مى بينى دشمنت به قصد تو، خدا را نافرمانى مى كند . 💌بحارالأنوار ، ج ۷۸ @halgeyoola
🔸 💠 بیان فرق دو مسئلۀ اصولی اجتماع امر و نهی و اقضاء النهی للفساد 👤 گفته شده است مساله اجتماع امر و نهی در جایی است که نسبت بین متعلق امر و نهی عموم و خصوص من وجه است ولی مساله اقتضاء در جایی است که نسبت بین آنها عموم و خصوص مطلق است ولی این تفاوت یک تفاوت اصیل نیست بلکه مشیر به حقیقت تفاوت بین این دو مساله است. حقیقت تفاوت بین این دو مساله این است که در باب اجتماع امر و نهی به عناوینی تعلق گرفته‌اند که هیچ کدام از آنها در عنوان دیگر دخالت ندارد مثلا نه نماز در ماهیتش متقوم به غصب است و نه غصب در ماهیتش متقوم به نماز است. درست است که در وجود واحد اجتماع پیدا می‌کنند اما حیث انطباق عنوان نماز بر آن فعل متفاوت با حیث انطباق عنوان غصب بر آن است.... 📚درس خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ @halgeyoola
🔰استصحاب در لغت به معنای چیزی را همراه خود گرفتن است. در اصطلاح تعریف شده به ابقاء ما کان یا الحکم ببقاء ما کان. توضیح،گاهی مکلف نسبت حکمی مانند طهارت و یا موضوع دارای حکمی مانند خمریت یقین دارد ولی بعد از مدتی یقین وی متزلزل شده و در بقای آنچه یقین داشته شک می کند و نمی داند تکلیفش چیست. بسیاری از اصولیین گفته‌اند در اینصورت مکلف باید به حالت سابق تمسک نموده و آن را ابقاء نماید؛یعنی حکم کند به اینکه حالت سابق باقی است.این کار را استصحاب می گویند. ➖ارکان استصحاب ▫️یقین سابق ▫️شک لاحق ▫️اجتماع یقین و شک در یک زمان ▫️تعدد زمان متیقن و مشکوک ▫️وحدت متعلق یقین و شک ▫️سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک ▫️فعلیت داشتن شک و یقین منبع:اصول فقه مظفر @halgeyoola
❓️ یکی از مخاطبان سلام روز بخیر ...در کتاب اصول ،حلقه ثالثه در بحث المعانی الحرفیه نظر مشهور محققین بعد از زمان صاحب کفایه رو توضیخ بدید ..با تشکر ✅️ سلام علیکم طبق این نظر معنای حروف و معنای اسمها ذاتا باهم متفاوت هستند زیرا معنای حروف از سنخ موجودات فی غیره هستند و معنای اسمها از سنخ موجودات فی نفسه هستند پس سنخ وجودی آنها متفاوت می باشد و اختلاف در لحاظ معنا در حروف و ایماء ناشی از تفاوت ذاتی آنها است. در مقام تنظیر می توان چنین گفت که همانطور که مقولات عرضی با مقوله جوهر ذاتا دو ماهیت متمایز هستند و در ظرف تقرر ماهیت تباین ذاتی دارند همچنین معنای حرفی و معنای اسمی تباین ذاتی دارند و هیچ سنخیتی باهم ندارند. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
انظار علماء قدس الله اسرارهم در بساطت و ترکب مشتق ۱- مشتق بسیط است و دلالت بر حدث دارد.(حاجی سبزواری،محقق دوانی) ۲- مشتق مرکب از ذات، حدث و نسبت است.(شهید صدر) ۳- مرکب از ذات و حدث است.(امام خمینی) ۴- مرکب از ذات و نسبت است.(مورد تمایل محقق دوانی) ۵- مرکب از حدث و نسبت است.(محقق عراقی) منابع: ۱- مقاله بررسی انتقادی استدلال سید شریف جرجانی بر بساطت مشتق، سیداحمد حسینی سنگچال، محمد سعیدی مهر ۲- اسفار ج۱ ص ۵۳۷ ۳- الشواهد الربوبیة ص ۵۸ ۴- بحوث ج۳ ص ۲۱۹ ۵- تهذیب الاصول ج۱ ص ۳۷۱ ۶- نهایة الافکار ج۱ ص ۱۷۰ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
1621677227-10389-99-75.pdf
325.5K
مقاله بررسی انتقادی استدلال سید شریف جرجانی بر بساطت مشتق، سیداحمد حسینی سنگچال، محمد سعیدی مهر •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
📚مقاله "مکتب اصولی شهید صدر قدس سره" ✍️ استاد رضا اسلامی 💠برای آشنایی با هشت شاخصه مکتب اصولی شهید صدر قدس سره مقاله فوق را مطالعه فرمایید. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔸️سلیقه فقهی آیت‌الله خوئی رحمه‌الله آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (۱) از آقای خوبی نقل میکرد که ایشان می فرمود: «قلما أراجع الجواهر». از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل اقوال به مستمسك آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل می‌کند برای روایات نیز به کتاب حدائق مراجعه می‌کند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی می‌کند. سپس آقای خوئی فکر می کند و نظر می‌دهد. سلیقه آقای خویی این گونه است. 1️⃣ حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید. 📚 جرعه‌ای از دریا ج۲ ص ۶۸۱ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🟠 شش خصوصیت ساختاری ۱- حلقات سه بخشی است(ادله محرزه، اصول عملیه، تعارض ادله). ۲- مشتمل بر تمهید(مباحث و علم اصول) و مقدمه ای در (به عنوان پایه همه مباحث اصولی) می‌باشد. ۳- مباحث، نوع دلیل(محرز و غیر محرز) است. ۴- حلقات مطابق با ادله در فقه است(که ابتدا دلیل محرز فحص می‌شود اگر نبود اصول عملیه و نهایتا ارزیابی نهایی ادله و رفع تعارض ها) لذا متناسب با بودن علم اصول است. ۵- برخی مباحث مقدماتیِ مسائلِ اصولی به عنوان مقدمه‌ی همان مسأله ذکر شده نه مقدمه کل علم اصول مثل مباحث وضع و دلالت که از ابتدای علم اصول برداشته شده و در بحث از ادله محرزه لفظی آورده شده است. ۶- برخی دیگر از مباحث مقدماتی مانند مشتق، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم حذف شده اند. 👈 توضیح خصوصیات فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4020 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۷.mp3
34.87M
جلسه ۱۷ التمهید، مُعَذِّریة القطع-التجری(00:22:45). استاد شیخ محمدهادی