فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پای درس استاد شهيد آیتالله مطهری قدس سره الشریف
الان معلوم نیست ما در عصر برق از نظر آسایش روح از مردم عصر چراغ موشی بهتر باشیم ..
وای به روزی که بگردی و یک وجدان پیدا نکنی، نه یک عقلی که بگوید خدا، نه یک عقلی که بگوید عدالت، عقل و زبان کار درستی نمیکنند برای آدم.
وای به حال آن روزی که روحی که روح خدا در آن باشد، وجدانی که در آن وجدان عدالت باشد پیدا نشود...
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 استحاله قسم چهارم وضع 💠
💢حالت چهارمی که برای وضع قابل تصور است این است که خاص را تصور کند و لفظ را برای معنای عام و کلی که شامل آن خاص هم میشود وضع کند.
🔺️برخی از اصولیان همچون شهید صدر رحمه الله فرمودهاند این قسم محال است؛ زیرا معنای موضوعله(عام) نه خودش تصور شده و نه چیزی که مُشیر به او و حاکی از او باشد؛ زیرا خاص حاکی از عام نیست.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4274
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 وضع شخصی و نوعی 💠
💢گفتیم واضع در وضع نيازمند تصور معنا و تصور لفظ است. به لحاظ تصور معنا وضع به سه قسم تقسیم شد که گذشت.
🌀اما به لحاظ تصور لفظ، وضع را به دو قسم شخصی و نوعی تقسیم کردهاند.
🔹️در وضع شخصی، واضع خود لفظ را تصور میکند و برای او معنایی اعتبار مینماید مانند وضع جوامد همچون جدار.
🔹️در وضع نوعی، واضع عنوانی را که بیانگر و حاکی از الفاظ است تصور میکند؛ مانند وضع هیئات مشتقات همچون فعلها و اسمهای مشتق. مثلا هیئت فاعل را تصور میکند که حاکی از هیئت ضارب، کاتب و ... است سپس آن را برای معنا وضع میکند.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4275
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 معنای مجازی؛ دلالت و وضع 💠
💢در ارتباط با دلالت لفظ بر معنای مجازی دو سوال مهم وجود دارد:
❓️چگونه لفظ صلاحیت و قابلیتِ دلالت بر معنای مجازی پیدا میکند؟
🔹️جواب: اقتران لفظ و معنای حقیقی، باعثِ صلاحیتِ دلالتِ لفظ بر معنای حقیقی میشود و اقترانِ معنای حقیقی با معنای مجازی، موجبِ صلاحیتِ دلالتِ لفظ بر معنای مجازی میشود و این صلاحیتِ دلالت با وجود قرینه بر معنای مجازی، فعلیت پیدا میکند.
❓️آیا صحت استعمال لفظ در معنای مجازی متوقف بر وضع لفظ برای معنای مجازی است يا نه؟
🔹️جواب: مقدمتا باید دانست که بر فرض وجود وضع برای معنای مجازی، وضع لفظ برای معنای مجازی در طول وضع لفظ برای معنای حقیقی خواهد بود به گونهای که فهم معنای حقیقی بینیاز از قرینه است ولی معنای مجازی قرینه میخواهد؛ لذا باید وضع برای معنای مجازی را اینگونه تبیین کنیم که لفظ به ضمیمهی قرینه، برای معنای مجازی وضع شده است.
🌀اما قول حق این است که صحت استعمال لفظ در معنای مجازی نيازمند وضع نیست زیرا اگر مقصود از صحت استعمال حُسن استعمال است، صلاحیت دلالت بر معنای مجازی برای حسن استعمال کافی است و اگر مقصود از صحت استعمال، صحت انتسابِ استعمال به آن لغت است، برای انتسابِ استعمال به آن لغت، وابستگیِ صلاحیتِ دلالت بر معنای مجازی به وضع لفظ برای معنای حقیقی، کافی است.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4276
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠 #حدیث روز 💠
💎نکوهش جدال
🌼 الإمامُ الصّادق عليه السلام: المؤمنُ يداري و لا يماري.
🌸 مؤمن مدارا می کند و نمی ستیزد.
📚 بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۲۷۷.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۴۵.mp3
26.85M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۴۵
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، تبادر.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 علامات حقیقت و مجاز _ #تبادر 💠
❓️تبادر چیست؟
🔸️تبادر یعنی انتقال معنا به ذهن از شنیدن لفظ بدون قرینه
❓️تبادر چگونه نشانه حقیقی بودن معنا است؟
دلالت لفظ بر معنا یا بهخاطر وضع لفظ برای آن معنا است یا بهخاطر قرینه است. در تبادر فرض بر این است که بدون قرینه از لفظ معنای خاص فهمیده شده است پس علت تبادر و انتقال به معنا وضع است یعنی آن معنای متبادَر، معنای موضوعله است.
💥اشکال: تبادر متوقف بر علم به وضع است و اگر علم به وضع متوقف بر تبادر باشد دور لازم میآید.
💢 جواب:
1️⃣ تبادر متوقف بر علم ارتکازی به وضع است و علم تفصیلی به وضع متوقف بر تبادر است پس دور لازم نمیآید.
2️⃣ تبادرِ عالم به لغت متوقف بر علم به وضع است و علم به وضع برای جاهل به لغت متوقف بر تبادر است پس باز هم دور لازم نمیآید.
3️⃣ تحقیق در جواب این است که اساسا تبادر توقف بر علم به وضع ندارد بلکه توقف بر خود وضع(به معنای قرن اکید) دارد پس تبادر توقف بر وضع دارد و علم به وضع توقف بر تبادر دارد.
🌀در هر سه جواب ثابت شده آنچه تبادر بر آن توقف دارد غیر از آن چیزی است که بر تبادر توقف دارد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4289
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۴۶.mp3
19.56M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۴۶
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، صحت حمل.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 علامات حقیقت و مجاز _ #صحت_حمل💠
💢یکی از علامات حقیقی بودن معنا، صحت حمل است.
روش کار: لفظِ مشکوک المعنا را بر معنای مشکوک حمل میکنیم. اگر به حمل اولی حمل کنیم و حملش صحیح باشد، ثابت میشود معنا، موضوعله لفظ است؛ مثلا در حیوان مفترس اسد است، حیوان مفترس موضوعلهِ اسد است و اگر به حمل شایع حمل کنیم و صحیح باشد، ثابت میشود موضوعِ قضیه از مصادیقِ معنای موضوعله است؛ مثلا در زيد انسان است، زيد، مصداقِ حیوانِ ناطق است که موضوعلهِ انسان است.
💥اشکال: از صحتِ حملِ اولی فقط فهمیده میشود موضوع با معنای مرادِ لفظی که محمول واقع شده متحد است نه با معنای موضوعلهِ آن. همچنین از صحتِ حملِ شایع فقط فهمیده میشود موضوع از مصادیقِ معنای مراد از محمول است نه از مصادیقِ معنای موضوعلهِ آن.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4295
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۴۷.mp3
18.41M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۴۷
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، علامات الحقيقة و المجاز، اطراد.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۴۸.mp3
18.42M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۴۸
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، تحویل المجاز الی الحقيقة - استعمال اللفظ و إرادة الخاصّ (10:09).
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۴۹.mp3
25.78M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۴۹
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الاشتراک و الترادف.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۵۰.mp3
37.46M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۵۰
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، تصنیف اللغة.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۵۱.mp3
13.01M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۵۱
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المقارنة بین الحروف و الاسماء الموازیة لها - تنوع المدلول التصدیقی(6:17).
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 علامات حقیقت و مجاز _ #اطراد 💠
💢یکی دیگر از علامتهای حقیقی بودن معنا اطراد است.
🌀تعریف اطراد: اطراد عبارت است از صحت استعمال لفظ در معنایی که حقیقی بودنش مشکوک است در حالات مختلف و به لحاظ هر فردی از افراد.
🔹️دلیل: نسبت به معنای مجازی صحت استعمال در حالات مختلف و به لحاظ هر فردی از افراد وجود ندارد؛ مثلا کلمه أسد در حالات مختلف بر زيد قابل اطلاق نیست بلکه در حالات دلاوریِ زيد قابل اطلاق است؛ یا بر همه افراد شجاع همچون حیوانات قابل اطلاق نیست؛ بنابراین اطراد در یک معنا دلیل بر حقیقی بودن آن است.
💥اشکال: اگر تمام خصوصیاتِ استعمال در معنای مجازی حفظ شود، صحت استعمال در معنای مجازی در یک حال و به لحاظ یک فرد مُجوِّز استعمال در بقیه افراد و حالات هم خواهد بود؛ البته با حفظ خصوصیات. مثلا معنای مجازیِ أسد مطلقِ شجاع نیست بلکه انسان شجاع است لذا شامل حیوانِ دیگر نمیشود. در نتیجه اطراد در یک معنا دلیل بر حقیقی بودن آن معنا نمیشود.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4300
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 تبدیل استعمال مجازی به استعمال حقیقی 💠
💢استعمال لفظ در معنای موضوعله، استعمال حقیقی و در غیر معنای موضوعله، استعمال مجازی میباشد.
💥برخی سعی نمودهاند استعمال مجازی را استعمال در موضوعله قرار دهند. بنابراین نظر وقتی اسد را برای رجل شجاع بهکار میبریم در واقع اسد را در حیوان مفترس استعمال کردهایم ولی آن را بر زید که مصداق واقعیِ حیوان مفترس نیست تطبيق میکنیم. پشتوانه این تطبيق این است که زید را اعتبار کردهایم که مصداق ادعائیِ حیوان مفترس باشد.
▫️نتیجه این نظر این است که مجاز در کلمه که مجاز لفظی است به مجاز عقلی برگردانده میشود.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4304
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 استعمال لفظ در فردِ معنا 💠
1️⃣ گاهی لفظ در معنای موضوعله استعمال میشود که استعمال حقیقی خواهد بود؛ مانند استعمال اسد در حیوان مفترس.
2️⃣ گاهی لفظ در معنایی مباین با موضوعله استعمال میشود که استعمال مجازی خواهد بود؛ مانند استعمال اسد در رجل شجاع.
3️⃣ گاهی لفظ استعمال میشود و مراد از آن فردی از افراد معنا است؛ مثل اینکه کلمه ماء را استعمال کند و مرادش ماء الفرات باشد.
❓️سوال این است که استعمال در مورد سوم حقیقی است يا مجازی؟
شهید صدر رحمه الله میفرماید:
1️⃣ گاهی لفظ به تنهایی در معنای خاص و فردِ معنا بما هو خاص و فرد استعمال میشود، این استعمال مجازی خواهد بود.
2️⃣ گاهی لفظ در معنای کلی استعمال میشود ولی لفظ دیگری که دلالت بر خصوصیتِ آن فرد دارد میآورد؛ مثلا میگوید: "ماء الفرات". این استعمال حقیقی است زیرا هر کلمهای در معنای خودش استعمال شده است و مجموع کلمات از باب تعدد دال و مدلول دلالت بر فرد دارد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4304
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 اشتراک و ترادف 💠 1️⃣
💢تعریف: اشتراک یعنی وضع یک لفظ برای دو معنا یا بیشتر؛ مانند وضع لفظ عَین برای معنای چشم و چشمه و ترادف یعنی وضع دو لفظ یا بیشتر برای یک معنا؛ مانند وضع لفظ أسد و لیث برای معنای حیوان مفترس.
❓️آیا ترادف و اشتراک ممکن هستند؟
🌀جواب این سوال را بنابر مسلک اعتبار و قرن اکید و سپس بنابر مسلک تعهد پیگیری میکنیم:
اما بنابر غیر مسلک تعهد: گفته شده حکمتِ وضع تفاهم است و اشتراک موجب اجمال میشود زیرا معنای مورد نظر گوینده با استعمال لفظ مشترک قابل فهم نیست.
💥این اشکال قابل پاسخگویی است؛ زیرا حکمتِ وضع، صرفا ایجاد صلاحیتِ دلالت بر معنا در لفظ است و این صلاحیت با ضمیمه نمودنِ قرینه بر تعیین معنای مرادِ متکلم، فعلیت پیدا نموده و مشکلِ اجمال حل میشود.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 اشتراک و ترادف 💠 2️⃣
❓️آیا ترادف و اشتراک ممکن هستند؟
🌀پیش از این، جواب این سوال را بنابر مسلک اعتبار و قرن اکید بررسی کردیم.
اما بنابر مسلک تعهد:
▫️اگر مُفادِ تعهد این باشد: "ملتزم میشوم این لفظ را نیاورم مگر زمانی که این معنا را قصد کنم" در این صورت اشتراک ممتنع خواهد بود؛ زیرا باید دو تعهد بدهد و نتیجه دو تعهد این میشود که باید هنگام آوردنِ لفظِ عین مثلا، هردو معنای چشم و چشمه را اراده کند و این یقینا مقصود واضعِ متعهد نبوده است.
▫️اگر مُفاد تعهد این باشد: "ملتزم میشوم هنگام قصد این معنا، این لفظ را بکار ببرم" در این صورت ترادف ممتنع خواهد بود؛ زیرا نتیجه وضع دو لفظ برای یک معنا این میشود که باید هنگام قصد معنای حیوان مفترس مثلا، هم لفظ أسد و هم لفظ لیث را بکار ببرد و این قطعا مقصود واضعِ متعهد نیست.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 اشتراک و ترادف 💠 3️⃣
💢سه راه حل برای اثباتِ امکانِ ترادف و اشتراک طبق مسک تعهد:
1️⃣ در الفاظِ مشترک یا مترادف، واضع و مُتَعَهِّد چند نفر هستند؛ یک نفر تعهد نسبت به قصد تفهیم یک معنا داده و دیگری تعهد نسبت به قصد تفهیم معنای دیگر داده است. یک نفر تعهد به آوردنِ فلان لفظ برای تفهیم معنا داده و دیگری تعهد به آوردنِ لفظ دیگر برای تفهیم معنا داده است.
2️⃣ نتیجهی دو تعهد این است که مُتَعَهَّدٌ بِه به صورت تخییری مورد تعهد قرار گرفته است. "ملتزم میشوم این لفظ(عین) را نیاورم مگر زمانی که یکی از دو معنا (چشم یا چشمه) را قصد کرده باشم." ؛ "ملتزم میشوم هرگاه قصد معنا (حیوان مفترس) کردم یکی از این دو لفظ(أسد یا لیث) را بکار ببرم.
3️⃣ نتیجهی دو تعهد این است که مُتَعَهَّدٌ بِه به صورت مشروط مورد تعهد قرار گرفته است. "ملتزم میشوم این لفظ(عین) را بکار نبرم مگر زمانی که این معنا(چشم) را قصد کنم مشروط به اینکه معنای دیگر(چشمه) را قصد کرده باشم و بالعکس" ؛ "ملتزم میشوم هرگاه این معنا(حیوان مفترس) را قصد کردم، این لفظ(أسد) را بکار ببرم مشروط به بکار نگرفتنِ لفظِ دیگر(لیث) و بالعکس"
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4307
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 طبقهبندی اوضاعِ زبان 💠
💢آنچه در یک زبان برای تفهیم معانی مورد نیاز وضع شده سه گونه هستند:
1️⃣ کلمات بسیط که با ماده و وزن خاصش برای معنا وضع شده است مانند اسم جنس، اسم عَلَم، حروف.
2️⃣ کلمات مرکب که مادهی آن برای یک معنا وضع شده و هیئتش برای معنای نِسبی وضع شده است؛ مانند فعل و اسمهای مشتق.
3️⃣ هیئات ترکیبیه که با انضمام دو کلمه و بیشتر محقق میشوند و برای معنای نِسبی وضع شده اند مانند هیئت جمله خبریه و هیئت مرکب وصفی
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4308
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 معانی ربطی و انواع آن💠
💢معانی ربطی و نسبی در سه جا از زبان حضور دارند:
1️⃣ حروف
2️⃣ هیئتِ کلمات؛ مانند فعل.
3️⃣ هیئتِ ترکیبیه که با انضمام دو کلمه و بیشتر محقق میشود؛ مانند هیئت جمله خبریه و جمله انشائیه.
💢معانی ربطی و نِسبی در یک تقسیم به دو قسم تقسیم میشوند:
1️⃣ نسبت تامه؛ مانند نسبتی که هیئت جمله خبریه و انشائیه بر آن دلالت دارد و سکوت بر چنین جمله ای صحیح است.
2️⃣ نسبت ناقصه؛ مانند نسبت در حروف و کلمات مرکبه همچون فعلها و برخی هیئتهای ترکیبی همچون هیئتِ مرکبِ وصفی که سکوت بر چنین کلمات و مرکباتی صحیح نیست.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4308
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola